KONTAKT tolmácsszolgáltatás – akadálymentesítés hallássérültekre szabva
A SINOSZ a Magyarországon élő siket és nagyothalló személyek társadalmi integrációjának előmozdítása érdekében fejlesztette ki a nemzetközi szinten is elismert KONTAKT Tolmácsszolgálatot. Ez az a technológia, amely lehetővé teszi a siket és nagyothalló személyek számára a jelnyelvi tolmács személyes jelenléte nélküli önálló ügyintézést, megkönnyítve társadalmi integrációjukat és növelve munkaerő-piaci esélyeiket.
A fejlesztések eredményeiről, a projekt tapasztalatairól a SINOSZ egy sajtónyilvános esemény keretében számolt be, ahol Nyitrai Imre, az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociálpolitikáért felelős helyettes államtitkára elmondta, hogy „a kormány elkötelezett a komplex akadálymentesség megteremtésében, amely a fizikai aspektusokon túl az infó-kommunikációs akadálymentességet is magába foglalja. Ennek a célnak az elérésében rendkívül fontos eszköz a siket, nagyothalló és siketvak személyek számára a KONTAKT Tolmácsszolgáltatás, amelynek további fejlesztése és megerősítése szükséges”.
Dr. Kósa Ádám, európai parlamenti képviselő, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének elnöke élő KONTAKT- bejelentkezése során kiemelte, hogy „a KONTAKT használata alapjaiban változtatta meg a siketek és nagyothallóknak az önálló ügyintézéshez való hozzáállását. A telekommunikáció ezen formája eddig elzárt területnek számított körükben, de a tesztidőszak bebizonyította, hogy lehetséges a teljes értékű bevonásuk, ezzel is integrálva őket a többségi társadalomba. A SINOSZ, mint projektgazda szerepe is példaértékű, hiszen maguk az érintettek valósítják meg azt, amit elképzeltek, ráadásul kifejezetten költséghatékonyan."
Ezt követően Sáfrány Margit, a SINOSZ alelnöke előadása keretében összefoglalta az projekt eredményeit: „A projekt nyilvános tesztidőszakának tavaly márciusi indulása óta folyamatosan nőtt az ügyfélszám, ami mára elérte az 1300 regisztrált főt. Az elégedettségi méréseknek köszönhetően a felhasználókkal közösen fejlesztettük és javítottuk a rendszert, akik tapasztalataikról és a szolgáltatás használata során felmerülő igényeikről beszámolva maguk is hozzájárulhattak a szolgálat fejlesztéséhez. A mérések szerint a válaszadók értékelik, hogy a KONTAKT Tolmácsszolgáltatás szinte bárhonnan elérhető, hasznos, költséghatékony, modern és közkedvelt akadálymentesített megoldás a kommunikációra.”
A sajtónyilvános eseményen kerekasztal-beszélgetés keretében Csetneki Csilla, a KONTAKT Tolmácsszolgálatot népszerűsítő kampány legújabb, „Vállalom önmagam” című kisfilmjének főszereplője és dr. Tapolczai Gergely, a SINOSZ elnökségi tagja vitatták meg a magyarországi nagyothallók helyzetét, amelyen rengeteget javítanak a KONTAKT rendszer által kínált lehetőségek. „Nagyon fontos számomra, hogy minél több halló ember megismerje és elfogadja a nagyothallókat, siketeket.” – vázolja misszióját Csetneki, aki hároméves korában lett nagyothalló. „Minden sorstársamat csak arra biztathatom, hogy vállalja fel önmagát, és éljen a KONTAKT nyújtotta lehetőségekkel, hiszen a rendszer legújabb fejlesztésének, az írótolmácsolásnak köszönhetően most már akadályok nélkül kommunikálhatnak – nincsenek kellemetlen félreértések az ügyintézések során, gyors, kényelmes és közvetlenül kapcsolatba léphetnek ismerőseikkel, családtagjaikkal és barátaikkal.”
Dr. Tapolczai Gergely, aki szintén KONTAKT felhasználó, hozzátette, hogy „a KONTAKT nem pusztán egy szolgáltatás, hanem a siket és jelnyelv használó nagyothallók identitásának, önálló életvitelének egyik alapvető eleme”.