Közel 100 millió dollár nyereség úszik el az óceánjáró balesete miatt
A floridai székhelyű Carnival - amely az olasz hajót üzemeltető Costa Cruises anyavállalata - hétfői közlése szerint arra számít, hogy az idén 85-95 millió dollárral csappan meg a profitja amiatt, hogy az év hátralevő részében már minden bizonnyal nem tudják újra forgalomba helyezni a hajót.
Ez részvényeként 11-12 centes csökkenést jelent, miközben a társaság 2,55-2,85 dolláros részvényarányos nyereségre számított az idei, novemberrel végződő üzleti évben. Erre még egyéb költségek is rakódnak, de ezeket egyelőre még nem tudják felmérni. Olasz lapértesülések szerint a hajó összességében közel hárommilliárd dollárra volt biztosítva. A német Hannover Re - a világ öt legnagyobb viszontbiztosítójának egyike - tízmillió eurós kártérítésre számít, a többi biztosító egyelőre még nem nyilatkozott.
A társaság New York-i és londoni tőzsdén egyaránt jegyzett részvényeinek árfolyama hétfőn délelőtt 19 százalékos csökkenéssel kétéves mélypontra zuhant Londonban, mert a befektetők attól tartanak, hogy a veszteség az eddig jelzettnél nagyobb lesz. A múlt évben a papírok több mint 30 százalékot veszítettek értékükből: az üzemanyagárak emelkedése, a fogyasztók elbizonytalanodása miatt a részvénytulajdonosok igyekeztek szabadulni a társaság papírjaitól.
A Carnival a világ egyik legnagyobb utasszállító hajózási társasága - a globális piac közel felét tartja kézben - , 101 hajója többek között P&O, Cunard és Princess Cruises márkanevek alatt fut. A balesetet szenvedett Costa Concordia hajót működtető Costa Cruises évi 3 milliós utasszámmal és 16 hajóból álló flottával Európa legnagyobb utasszállító hajózási társasága. A Costa utasszáma az elmúlt évtizedben töretlenül fejlődött: a 2000. évi 363 ezerről 2,89 millióra nőtt 2010-ben. Ezen az időtávon a társaság árbevétele ötszörösére, évi 572,4 millió euróról 2,9 milliárd euróra nőtt. (MTI)