Lesújtott a GVH a fogyasztókat megtévesztőkre
2009. 06. 19. 14:05
Három vállalkozásra összesen 8 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert azok az általuk forgalmazott termékeknek a fogyasztókat
megtévesztő módon gyógyhatást tulajdonítottak. A bírság kiszabása mellett a versenyhatóság helyreigazításra is kötelezte a vállalkozásokat mindazokon a felületeken, ahol megtévesztő hirdetéseiket közzétették - olvasható a versenyhivatal közleményében. (ProfitLine.hu)
A Gold Island 2002 Bt., a PG 2000 Kft. és a Nature Force Kft. közel 20 féle különböző készítményt forgalmaz. Ezeket saját honlapjaikon, különféle internetes oldalakon, nagy példányszámban megjelenő nyomtatott sajtótermékekben (Bors, Nemzeti Sport, Kiskegyed) megjelenő hirdetéseiben potenciazavarok kezelésére, mellkorrekcióra pénisznövelésre, súlycsökkentésre, a dohányzásról való leszoktatásra, illetve szexuális serkentőszerként ajánlotta. Az eljárás során a versenyhatóság feladata az volt, hogy megvizsgálja a fogyasztóknak szóló tájékoztatásokban megfogalmazott állítások megtévesztő módon utalnak-e gyógyhatásra, illetve kedvező élettani hatásra. Ez nem teszi szükségessé, hogy a GVH az adott termékek forgalomba hozatalát engedélyező vagy ellenőrző különböző hatóságok (pl. OGYI vagy OÉTI) által lefolytatott vizsgálatokat megismételve vagy azok helyett szakértői bizonyítást folytasson le az áru emberi egészségre gyakorolt - gyógy-, vagy kedvező élettani - hatását, mint a termék lényeges tulajdonságát illetően. A jogsértés megállapításához elegendő, ha a tájékoztatások egészségre vonatkozó vagy betegségek kockázatának csökkentésével kapcsolatos állítást, gyógyhatást, illetve kedvező élettani hatást fogalmaznak meg, miközben a tájékoztatásban érintett termék az előírt engedélyezési, illetve bejelentési eljáráson nem esett át. A jelen eljárásban vizsgált termékek nem tekinthetők gyógyszernek vagy gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítménynek, mert nem történt meg megfelelő hatósági eljárásban való törzskönyvezésük, illetve engedélyezésük. Gyógyító, illetve betegség kockázatának csökkentésével kapcsolatos hatás ezért a forgalomba hozatallal kapcsolatos jogszabályok alapján jogszerűen egyik terméknek sem tulajdonítható. A jelen eljárással érintett élelmiszerek, nyilvántartásba vétel hiányában nem minősülnek étrend-kiegészítőnek sem, így azoknak kedvező élettani hatás jogszerűen ugyancsak nem tulajdonítható. Ennek ellenére az eljárás alá vontak tájékoztatási gyakorlata azt sugallta, hogy termékeit a vállalkozás jogszerűen forgalmazza, holott éppen az ellenkezője az igaz. Az eljárás alá vont vállalkozások ugyanis 2008-ban az ÁNTSZ forgalmazási tilalma ellenére forgalmazták, illetve reklámozták az egyes termékeket. Mindezek mellett a termékek tulajdonságával/hatásosságával kapcsolatos állítás valóságtartalmát sem igazolták megfelelően. A fenti jogsértéseken túl a három vállalkozás mind a honlapokon, mind a sajtóhirdetésekben valamilyen tulajdonság alapján piacelsőségi állítással ellátva emeli ki a termékeket. Ezen állítások valóságtartalmát minden esetben közreadójuknak kell bizonyítani, ám az eljárás alá vont társaságok nem tettek eleget e kötelezettségüknek. A GVH mindezek alapján megállapította, hogy a fenti magatartások sértik a versenytörvényt. A Gold Island Bt-t, illetve a Nature Force Kft-t ezért eltiltotta a jogsértő magatartás további folytatásától, mert az eljárás alá vontak honlapjukon folytatták termékeik jogsértő reklámozását. A versenyhatóság elrendelte továbbá, hogy a Gold Island Bt. azon sajtótermékekben helyreigazító nyilatkozatot tegyen közzé, ahol különösen nagy számban jelentek meg jogsértő hirdetései. Szükségesnek látta továbbá a GVH, hogy helyreigazító nyilatkozat jelenjen meg a Gold Island Bt., illetve a Nature Force Kft. saját, a termékeik forgalmazását elősegítő honlapjain is. A GVH mindezeken túlmenően bírságot is kiszabott a három vállalkozásra. A Gold Island 2002 Bt. 5 millió, a PG 2000 Kft. és a Nature Force Kft. pedig 1,5-1,5 millió forint bírságot köteles fizetni. A versenyhatóság súlyosbító körülményként értékelte, hogy a vállalkozások a sérülékeny fogyasztói körnek szánt egyes termékeket intenzíven, több nagy példányszámú sajtótermékekben hirdettek, így széles fogyasztói körhöz jutottak el a megtévesztő információk. A vizsgálat szerint a három vállalkozás termékei döntő többségét megtévesztően hirdette, így a GVH szerint rosszhiszemű üzleti tevékenységet folytattak. A Gold Island Bt. ráadásul termékei többségét a hatósági tilalom ellenére is forgalmazta, a vizsgált tájékoztatásokat pedig az eljárás során más honlapokra költöztette, ahol a jogsértő hirdetések a GVH határozat meghozatalának pillanatában is elérhetőek voltak. A Nature Force Kft. pedig csak átmenetileg szüneteltette a honlapját, majd néhány termék GVH által kifogásolt hirdetését újra elérhetővé tette.
A Gold Island 2002 Bt., a PG 2000 Kft. és a Nature Force Kft. közel 20 féle különböző készítményt forgalmaz. Ezeket saját honlapjaikon, különféle internetes oldalakon, nagy példányszámban megjelenő nyomtatott sajtótermékekben (Bors, Nemzeti Sport, Kiskegyed) megjelenő hirdetéseiben potenciazavarok kezelésére, mellkorrekcióra pénisznövelésre, súlycsökkentésre, a dohányzásról való leszoktatásra, illetve szexuális serkentőszerként ajánlotta. Az eljárás során a versenyhatóság feladata az volt, hogy megvizsgálja a fogyasztóknak szóló tájékoztatásokban megfogalmazott állítások megtévesztő módon utalnak-e gyógyhatásra, illetve kedvező élettani hatásra. Ez nem teszi szükségessé, hogy a GVH az adott termékek forgalomba hozatalát engedélyező vagy ellenőrző különböző hatóságok (pl. OGYI vagy OÉTI) által lefolytatott vizsgálatokat megismételve vagy azok helyett szakértői bizonyítást folytasson le az áru emberi egészségre gyakorolt - gyógy-, vagy kedvező élettani - hatását, mint a termék lényeges tulajdonságát illetően. A jogsértés megállapításához elegendő, ha a tájékoztatások egészségre vonatkozó vagy betegségek kockázatának csökkentésével kapcsolatos állítást, gyógyhatást, illetve kedvező élettani hatást fogalmaznak meg, miközben a tájékoztatásban érintett termék az előírt engedélyezési, illetve bejelentési eljáráson nem esett át. A jelen eljárásban vizsgált termékek nem tekinthetők gyógyszernek vagy gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítménynek, mert nem történt meg megfelelő hatósági eljárásban való törzskönyvezésük, illetve engedélyezésük. Gyógyító, illetve betegség kockázatának csökkentésével kapcsolatos hatás ezért a forgalomba hozatallal kapcsolatos jogszabályok alapján jogszerűen egyik terméknek sem tulajdonítható. A jelen eljárással érintett élelmiszerek, nyilvántartásba vétel hiányában nem minősülnek étrend-kiegészítőnek sem, így azoknak kedvező élettani hatás jogszerűen ugyancsak nem tulajdonítható. Ennek ellenére az eljárás alá vontak tájékoztatási gyakorlata azt sugallta, hogy termékeit a vállalkozás jogszerűen forgalmazza, holott éppen az ellenkezője az igaz. Az eljárás alá vont vállalkozások ugyanis 2008-ban az ÁNTSZ forgalmazási tilalma ellenére forgalmazták, illetve reklámozták az egyes termékeket. Mindezek mellett a termékek tulajdonságával/hatásosságával kapcsolatos állítás valóságtartalmát sem igazolták megfelelően. A fenti jogsértéseken túl a három vállalkozás mind a honlapokon, mind a sajtóhirdetésekben valamilyen tulajdonság alapján piacelsőségi állítással ellátva emeli ki a termékeket. Ezen állítások valóságtartalmát minden esetben közreadójuknak kell bizonyítani, ám az eljárás alá vont társaságok nem tettek eleget e kötelezettségüknek. A GVH mindezek alapján megállapította, hogy a fenti magatartások sértik a versenytörvényt. A Gold Island Bt-t, illetve a Nature Force Kft-t ezért eltiltotta a jogsértő magatartás további folytatásától, mert az eljárás alá vontak honlapjukon folytatták termékeik jogsértő reklámozását. A versenyhatóság elrendelte továbbá, hogy a Gold Island Bt. azon sajtótermékekben helyreigazító nyilatkozatot tegyen közzé, ahol különösen nagy számban jelentek meg jogsértő hirdetései. Szükségesnek látta továbbá a GVH, hogy helyreigazító nyilatkozat jelenjen meg a Gold Island Bt., illetve a Nature Force Kft. saját, a termékeik forgalmazását elősegítő honlapjain is. A GVH mindezeken túlmenően bírságot is kiszabott a három vállalkozásra. A Gold Island 2002 Bt. 5 millió, a PG 2000 Kft. és a Nature Force Kft. pedig 1,5-1,5 millió forint bírságot köteles fizetni. A versenyhatóság súlyosbító körülményként értékelte, hogy a vállalkozások a sérülékeny fogyasztói körnek szánt egyes termékeket intenzíven, több nagy példányszámú sajtótermékekben hirdettek, így széles fogyasztói körhöz jutottak el a megtévesztő információk. A vizsgálat szerint a három vállalkozás termékei döntő többségét megtévesztően hirdette, így a GVH szerint rosszhiszemű üzleti tevékenységet folytattak. A Gold Island Bt. ráadásul termékei többségét a hatósági tilalom ellenére is forgalmazta, a vizsgált tájékoztatásokat pedig az eljárás során más honlapokra költöztette, ahol a jogsértő hirdetések a GVH határozat meghozatalának pillanatában is elérhetőek voltak. A Nature Force Kft. pedig csak átmenetileg szüneteltette a honlapját, majd néhány termék GVH által kifogásolt hirdetését újra elérhetővé tette.
Fellendítheti a lakáshitelezést az Otthon Start a pénzügyi közvetítők szerint
Az Otthon Start Program az ingatlanpiac mellett a lakáshitelezést is fellendítheti, így az éves szinten mintegy 1600 milliárd forintra becsült kihelyezési volumen 250 milliárd forinttal gyarapodhat - közölte a Független Pénzügyi Közvetítők Szövetsége szerdán az MTI-vel.
Magyarország élen jár az agrárdigitalizációban
A magyar agrárszektor élen jár az innováció és digitalizáció terén, hiszen az adatvezérelt termelés, a precíziós gazdálkodás, a robotika és az időjárásálló termelés ma már a hazai mezőgazdaság és élelmiszeripar szerves részét képezi - hangsúlyozta Ökrös Oszkár helyettes államtitkár a budapesti nemzetközi Tudományos és Innovációs Héten az Agrárminisztérium (AM) szerdai közleménye szerint.
Szingapúrba irányuló LNG-szállításról véglegesített megállapodást a MET Csoport és a Keppel
A svájci központú MET Csoport – tradingért felelős leányvállalatán, a MET International-en keresztül – megállapodást véglegesített a Keppel Infrastruktúra Divíziójával (Keppel), évi 0,5 millió tonna LNG hosszútávú szállításáról. Ez megerősíti a partnerséget a MET és a Keppel, a MET 10 százalékos tulajdonosa között. A Keppelt a MET a saját LNG-portfóliójából látja el, amely egyre inkább Ázsiára összpontosít, a cég európai importstruktúrájára támaszkodva. A partnerség növeli az ellátásbiztonságot és a forrásdiverzifikációt Szingapúrban.
Úgy nőhet a házasságkötések száma az Otthon Start miatt, hogy ez nem is feltétele az igénylésének
A házasságkötések száma az elmúlt években folyamatosan csökkent, tavaly már mindössze 46 561 párt adtak össze az anyakönyvvezetők, ami 35 százalékos csökkenés 2021-hez képest. Fülöp Norbert Attila, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint az Otthon Start hitel berobbanása annak ellenére megfordíthatja a negatív trendet, hogy a kedvezményes, legfeljebb 3 százalékos kamattal elérhető konstrukciónak nem feltétele sem a gyermekvállalás, sem a házasság.
Megjöttek az első számok az Otthon Start indulásáról – változatos képet mutat a piac élénkülése
Az Otthon Start Program bejelentése előtti héthez képest 94 százalékkal nőtt az eladó lakóingatlanok iránti kereslet a program indulását követő első héten. Vagyis lényegében duplázásról van szó. Országosan az 50-100 millió forintos ársávba tartozó lakóingatlanok iránti kereslet 118 százalékkal, a legfeljebb 50 millió forintért eladásra szánt társaik esetében pedig bő 80 százalékos volt a keresletbővülés június vége és szeptember eleje között. A 150 millió feletti árkategóriában is nőtt a telefonos érdeklődések száma, de ebben a kategóriában a bővülés mértéke jóval visszafogottabb, és a kereslet volumene is jóval kisebb. Éves összevetésben is erősödés látható, országosan 50 százalékkal több érdeklődő jelent meg a piacon az Otthon Start Program bejelentése óta eltelt hetekben.
Ez a 10 legnépszerűbb SUV gépkocsi most a magyar autósok körében
Továbbra is toronymagasan vezet a BMW X-sorozat a legnépszerűbb SUV-ok toplistáján - derül ki a Használtautó.hu legfrissebb, 2025 első nyolc hónapjára vonatkozó statisztikáiból. A toplistán szereplő modellek iránt összesen közel 224 ezer érdeklődés érkezett, ami azt mutatja: a SUV-ok töretlenül népszerűek a magyar piacon. A prémium kategóriás BMW-k mellett ugyanakkor a kedvezőbb árú és fenntartású Suzuki Vitara, Toyota RAV4 vagy Dacia Duster is stabilan tartja magát a vásárlók érdeklődésének középpontjában.
Nemzetközi díjat hozott haza a Budapesti Értéktőzsde
Nemzetközi elismerésben részesült a Budapesti Értéktőzsde, amelyet a „CEE’s Best Exchange for Financial Literacy” (Közép- és Kelet-Európa legjobb pénzügyi edukációs tőzsdéje) kategóriában nyert el a Euromoney Capital Markets Awards díjátadón. A díj a pénzügyi tudatosság fejlesztését szolgáló programokat és kezdeményezéseket jutalmazza, amelyekben a BÉT hosszú ideje kiemelkedik a régióban, érdemben hozzájárulva a hazai tőkepiac minél szélesebb körű megismertetéséhez.
Gyopáros Alpár: közel 1500 falusi kisbolt kapott fejlesztési támogatást
A Magyar Falu Program keretében közel 1500, napi fogyasztási cikket értékesítő üzlet kapott fejlesztési támogatást, legtöbbjük ezzel a bezárástól menekült meg - olvasható a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos szerdai Facebook-bejegyzésében.
NGM: újra lesz közvetlen járat Toronto és Budapest között
Jövő júniustól újraindul a korábban rendkívül népszerű közvetlen repülőjárat Budapest és Toronto között. A még magasabb szolgáltatási színvonallal visszatérő légi összeköttetést az Air Canada szélestörzsű 787-9 Dreamliner repülőgéppel teljesíti, amelynek fedélzetén az utasok három utazási osztály közül választhatnak majd - közölte Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter közösségi oldalán szerdán.
Mivel fűtsünk ha nem lesz gáz vagy az Unió betiltja a gázkazánokat?
A magyar otthonok fűtését legnagyobb arányban földgázzal oldják meg. A KSH statisztikái alapján 2019-ben az ország 2877 településén működött vezetékes gázszolgáltatás. Az ellátottság 2000 és 2005 között jelentősen bővült, ekkor 80%-ról 91%-ra emelkedett, majd ezt követően érdemi változás nem történt. A háztartások 73%-ában alkalmaztak gázt a lakások fűtésére. A gázhálózatra csatlakoztatott otthonok aránya Pest, Fejér és Csongrád-Csanád megyében volt a legnagyobb (83, illetve 81–81%), míg a legalacsonyabb Komárom-Esztergom, Tolna és Baranya megyében (46, illetve 54–54%).
Így látják a jövő autóját Kínában és Németországban
Míg a kínai vezetők mindenekelőtt fejlett technológiákat várnak el a jövő járműveitől, a németek számára a biztonság a legfontosabb – derül ki az AUMOVIO legfrissebb nemzetközi felméréséből, amelyet a vállalat az „IAA Mobility 2025” kiállítás megnyitóján mutatott be Münchenben. Az AUMOVIO a Continental Automotive üzletágából létrejött, új, önálló autóipari és mobilitási technológiai vállalat, amely 2025 szeptemberétől működik saját márkanév alatt.