Lesújtott a GVH a fogyasztókat megtévesztőkre
2009. 06. 19. 14:05
Három vállalkozásra összesen 8 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert azok az általuk forgalmazott termékeknek a fogyasztókat
megtévesztő módon gyógyhatást tulajdonítottak. A bírság kiszabása mellett a versenyhatóság helyreigazításra is kötelezte a vállalkozásokat mindazokon a felületeken, ahol megtévesztő hirdetéseiket közzétették - olvasható a versenyhivatal közleményében. (ProfitLine.hu)
A Gold Island 2002 Bt., a PG 2000 Kft. és a Nature Force Kft. közel 20 féle különböző készítményt forgalmaz. Ezeket saját honlapjaikon, különféle internetes oldalakon, nagy példányszámban megjelenő nyomtatott sajtótermékekben (Bors, Nemzeti Sport, Kiskegyed) megjelenő hirdetéseiben potenciazavarok kezelésére, mellkorrekcióra pénisznövelésre, súlycsökkentésre, a dohányzásról való leszoktatásra, illetve szexuális serkentőszerként ajánlotta. Az eljárás során a versenyhatóság feladata az volt, hogy megvizsgálja a fogyasztóknak szóló tájékoztatásokban megfogalmazott állítások megtévesztő módon utalnak-e gyógyhatásra, illetve kedvező élettani hatásra. Ez nem teszi szükségessé, hogy a GVH az adott termékek forgalomba hozatalát engedélyező vagy ellenőrző különböző hatóságok (pl. OGYI vagy OÉTI) által lefolytatott vizsgálatokat megismételve vagy azok helyett szakértői bizonyítást folytasson le az áru emberi egészségre gyakorolt - gyógy-, vagy kedvező élettani - hatását, mint a termék lényeges tulajdonságát illetően. A jogsértés megállapításához elegendő, ha a tájékoztatások egészségre vonatkozó vagy betegségek kockázatának csökkentésével kapcsolatos állítást, gyógyhatást, illetve kedvező élettani hatást fogalmaznak meg, miközben a tájékoztatásban érintett termék az előírt engedélyezési, illetve bejelentési eljáráson nem esett át. A jelen eljárásban vizsgált termékek nem tekinthetők gyógyszernek vagy gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítménynek, mert nem történt meg megfelelő hatósági eljárásban való törzskönyvezésük, illetve engedélyezésük. Gyógyító, illetve betegség kockázatának csökkentésével kapcsolatos hatás ezért a forgalomba hozatallal kapcsolatos jogszabályok alapján jogszerűen egyik terméknek sem tulajdonítható. A jelen eljárással érintett élelmiszerek, nyilvántartásba vétel hiányában nem minősülnek étrend-kiegészítőnek sem, így azoknak kedvező élettani hatás jogszerűen ugyancsak nem tulajdonítható. Ennek ellenére az eljárás alá vontak tájékoztatási gyakorlata azt sugallta, hogy termékeit a vállalkozás jogszerűen forgalmazza, holott éppen az ellenkezője az igaz. Az eljárás alá vont vállalkozások ugyanis 2008-ban az ÁNTSZ forgalmazási tilalma ellenére forgalmazták, illetve reklámozták az egyes termékeket. Mindezek mellett a termékek tulajdonságával/hatásosságával kapcsolatos állítás valóságtartalmát sem igazolták megfelelően. A fenti jogsértéseken túl a három vállalkozás mind a honlapokon, mind a sajtóhirdetésekben valamilyen tulajdonság alapján piacelsőségi állítással ellátva emeli ki a termékeket. Ezen állítások valóságtartalmát minden esetben közreadójuknak kell bizonyítani, ám az eljárás alá vont társaságok nem tettek eleget e kötelezettségüknek. A GVH mindezek alapján megállapította, hogy a fenti magatartások sértik a versenytörvényt. A Gold Island Bt-t, illetve a Nature Force Kft-t ezért eltiltotta a jogsértő magatartás további folytatásától, mert az eljárás alá vontak honlapjukon folytatták termékeik jogsértő reklámozását. A versenyhatóság elrendelte továbbá, hogy a Gold Island Bt. azon sajtótermékekben helyreigazító nyilatkozatot tegyen közzé, ahol különösen nagy számban jelentek meg jogsértő hirdetései. Szükségesnek látta továbbá a GVH, hogy helyreigazító nyilatkozat jelenjen meg a Gold Island Bt., illetve a Nature Force Kft. saját, a termékeik forgalmazását elősegítő honlapjain is. A GVH mindezeken túlmenően bírságot is kiszabott a három vállalkozásra. A Gold Island 2002 Bt. 5 millió, a PG 2000 Kft. és a Nature Force Kft. pedig 1,5-1,5 millió forint bírságot köteles fizetni. A versenyhatóság súlyosbító körülményként értékelte, hogy a vállalkozások a sérülékeny fogyasztói körnek szánt egyes termékeket intenzíven, több nagy példányszámú sajtótermékekben hirdettek, így széles fogyasztói körhöz jutottak el a megtévesztő információk. A vizsgálat szerint a három vállalkozás termékei döntő többségét megtévesztően hirdette, így a GVH szerint rosszhiszemű üzleti tevékenységet folytattak. A Gold Island Bt. ráadásul termékei többségét a hatósági tilalom ellenére is forgalmazta, a vizsgált tájékoztatásokat pedig az eljárás során más honlapokra költöztette, ahol a jogsértő hirdetések a GVH határozat meghozatalának pillanatában is elérhetőek voltak. A Nature Force Kft. pedig csak átmenetileg szüneteltette a honlapját, majd néhány termék GVH által kifogásolt hirdetését újra elérhetővé tette.
A Gold Island 2002 Bt., a PG 2000 Kft. és a Nature Force Kft. közel 20 féle különböző készítményt forgalmaz. Ezeket saját honlapjaikon, különféle internetes oldalakon, nagy példányszámban megjelenő nyomtatott sajtótermékekben (Bors, Nemzeti Sport, Kiskegyed) megjelenő hirdetéseiben potenciazavarok kezelésére, mellkorrekcióra pénisznövelésre, súlycsökkentésre, a dohányzásról való leszoktatásra, illetve szexuális serkentőszerként ajánlotta. Az eljárás során a versenyhatóság feladata az volt, hogy megvizsgálja a fogyasztóknak szóló tájékoztatásokban megfogalmazott állítások megtévesztő módon utalnak-e gyógyhatásra, illetve kedvező élettani hatásra. Ez nem teszi szükségessé, hogy a GVH az adott termékek forgalomba hozatalát engedélyező vagy ellenőrző különböző hatóságok (pl. OGYI vagy OÉTI) által lefolytatott vizsgálatokat megismételve vagy azok helyett szakértői bizonyítást folytasson le az áru emberi egészségre gyakorolt - gyógy-, vagy kedvező élettani - hatását, mint a termék lényeges tulajdonságát illetően. A jogsértés megállapításához elegendő, ha a tájékoztatások egészségre vonatkozó vagy betegségek kockázatának csökkentésével kapcsolatos állítást, gyógyhatást, illetve kedvező élettani hatást fogalmaznak meg, miközben a tájékoztatásban érintett termék az előírt engedélyezési, illetve bejelentési eljáráson nem esett át. A jelen eljárásban vizsgált termékek nem tekinthetők gyógyszernek vagy gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítménynek, mert nem történt meg megfelelő hatósági eljárásban való törzskönyvezésük, illetve engedélyezésük. Gyógyító, illetve betegség kockázatának csökkentésével kapcsolatos hatás ezért a forgalomba hozatallal kapcsolatos jogszabályok alapján jogszerűen egyik terméknek sem tulajdonítható. A jelen eljárással érintett élelmiszerek, nyilvántartásba vétel hiányában nem minősülnek étrend-kiegészítőnek sem, így azoknak kedvező élettani hatás jogszerűen ugyancsak nem tulajdonítható. Ennek ellenére az eljárás alá vontak tájékoztatási gyakorlata azt sugallta, hogy termékeit a vállalkozás jogszerűen forgalmazza, holott éppen az ellenkezője az igaz. Az eljárás alá vont vállalkozások ugyanis 2008-ban az ÁNTSZ forgalmazási tilalma ellenére forgalmazták, illetve reklámozták az egyes termékeket. Mindezek mellett a termékek tulajdonságával/hatásosságával kapcsolatos állítás valóságtartalmát sem igazolták megfelelően. A fenti jogsértéseken túl a három vállalkozás mind a honlapokon, mind a sajtóhirdetésekben valamilyen tulajdonság alapján piacelsőségi állítással ellátva emeli ki a termékeket. Ezen állítások valóságtartalmát minden esetben közreadójuknak kell bizonyítani, ám az eljárás alá vont társaságok nem tettek eleget e kötelezettségüknek. A GVH mindezek alapján megállapította, hogy a fenti magatartások sértik a versenytörvényt. A Gold Island Bt-t, illetve a Nature Force Kft-t ezért eltiltotta a jogsértő magatartás további folytatásától, mert az eljárás alá vontak honlapjukon folytatták termékeik jogsértő reklámozását. A versenyhatóság elrendelte továbbá, hogy a Gold Island Bt. azon sajtótermékekben helyreigazító nyilatkozatot tegyen közzé, ahol különösen nagy számban jelentek meg jogsértő hirdetései. Szükségesnek látta továbbá a GVH, hogy helyreigazító nyilatkozat jelenjen meg a Gold Island Bt., illetve a Nature Force Kft. saját, a termékeik forgalmazását elősegítő honlapjain is. A GVH mindezeken túlmenően bírságot is kiszabott a három vállalkozásra. A Gold Island 2002 Bt. 5 millió, a PG 2000 Kft. és a Nature Force Kft. pedig 1,5-1,5 millió forint bírságot köteles fizetni. A versenyhatóság súlyosbító körülményként értékelte, hogy a vállalkozások a sérülékeny fogyasztói körnek szánt egyes termékeket intenzíven, több nagy példányszámú sajtótermékekben hirdettek, így széles fogyasztói körhöz jutottak el a megtévesztő információk. A vizsgálat szerint a három vállalkozás termékei döntő többségét megtévesztően hirdette, így a GVH szerint rosszhiszemű üzleti tevékenységet folytattak. A Gold Island Bt. ráadásul termékei többségét a hatósági tilalom ellenére is forgalmazta, a vizsgált tájékoztatásokat pedig az eljárás során más honlapokra költöztette, ahol a jogsértő hirdetések a GVH határozat meghozatalának pillanatában is elérhetőek voltak. A Nature Force Kft. pedig csak átmenetileg szüneteltette a honlapját, majd néhány termék GVH által kifogásolt hirdetését újra elérhetővé tette.
Hiánypótló akkumulátoripari képzés indul a felsőoktatásban
Új fejezet nyílik a hazai akkumulátoriparhoz kapcsolódó felsőoktatási képzések és kutatások területén: a Magyar Akkumulátor Szövetség szakmai és szervezői támogatásával a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a világ egyik vezető felsőoktatási intézménye, a dél-koreai Yonsei Egyetem stratégiai megállapodást írt alá. A partnerség célja, hogy nemzetközi szintű akkumulátortechnológiai képzési és kutatási bázis jöjjön létre Magyarországon, megerősítve a hazai mérnökképzés, az ipari innováció és a tudásalapú gazdaság szerepét.
Az Ethereum 3 000 dolláron a Fusaka frissítés után – a Digitap ($TAP) banki ökoszisztémája továbbra is a legjobb kriptobefektetés 2026-ra
Az Ethereum (ETH) a közelmúlt piaci összeomlása során többször is megvédte a 3 000 dolláros szintet. A nemrég lezajlott Fusaka frissítés ellenére a piaci reakció visszafogott maradt. Az árfolyammozgás óvatos, a kereskedési volumen gyenge, és a legtöbb befektető azon tűnődik, honnan érkezhet a következő katalizátor, amely fellendíti az ETH árfolyamát.
Tulajdonost váltottak a Park Center bevásárlóparkok
A magyarországi Park Center bevásárlóparkok értékesítéséről írt alá adásvételi szerződést a Revetas Capital és a Gránit Alapkezelő - tájékoztatta az alapkezelő hétfőn az MTI-t.
Fontos határidők: eddig lehet befizetni a pénztárakba év végén
Az év vége mindig fontos időszak a pénztárak életében, a tagok ugyanis a decemberi befizetésekkel még ki tudják használni az évi akár 150 ezer forintos adó-visszatérítést. Az egészségpénztárak és az önkéntes nyugdíjpénztárak zöme ilyenkor valamilyen kedvezménnyel is készül, ahhoz azonban, hogy ezeket ki tudjuk használni, a határidőkre is figyelni kell. Fontos, hogy a befizetést ne hagyjuk az utolsó utáni pillanatra, különben elveszik a lehetőség - erre hívják fel a figyelmet a Bank360 szakértői.
Stratégiai együttműködést kötött a BME és a dél-koreai Yonsei Egyetem
A Magyar Akkumulátor Szövetség támogatásával a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a dél-koreai Yonsei Egyetem stratégiai megállapodást kötött, a partnerség célja, hogy nemzetközi szintű akkumulátortechnológiai képzési és kutatási bázis jöjjön létre Magyarországon - közölte a szövetség hétfőn az MTI-vel.
Durván megugrott az ATM-ek száma, ám ez a forgalmon alig látszik
Egyre jobban állnak a bankjegykiadó automaták (ATM) telepítésével a bankok: szeptember végén már jóval több mint 5400 készülék működött országszerte, 6,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója. A hálózat bővítésének a készpénzfelvételi forgalomra egyelőre nincs érezhető hatása: az ingyenes limit megduplázásával viszont ezen a téren is változhat a helyzet.
Új lendületet adhat a SZÉP Kártyáknak a digitalizáció
A SZÉP Kártyák digitalizációja új lendületet adhat a felhasználásnak, hiszen egyszerűbb és kényelmesebb fizetési lehetőséget kínál az ügyfeleknek, mintha minden egyes fizetésnél elő kellene venni a fizikai kártyát a pénztárcájukból. Az MBH SZÉP Kártya digitalizálása Android és iOS rendszeren is elérhető, így az ügyfelek néhány lépésben hozzáadhatják SZÉP Kártyájukat a mobiltárcájukhoz. Az MBH Bank és a Visa, a világ egyik vezető digitális fizetési szolgáltatójának közös fejlesztésének köszönhetően nincs szükség új kártya igénylésére, a meglévő MBH SZÉP Kártya és a társkártyák is egyszerűen digitalizálhatók. Ez az Európában is újszerű innováció, tovább erősíti az MBH Bank lakossági szolgáltatásainak széles palettáját.
Megalakult a Magyar Mesterséges Intelligencia Tanács
Megalakult a Magyar Mesterséges Intelligencia Tanács hétfőn Budapesten, testület egyebek mellett figyelemmel kíséri majd a területet érintő technológiai fejlődést és hatósági gyakorlatot, valamint ajánlásokat és szakpolitikai javaslatokat tesz - mondta Palkovics László mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos, a tanács elnöke az alakuló ülés utáni sajtótájékoztatón.
Lenyűgöző dekorációk
A modern lakberendezés egyik újdonsága lehet egy különleges és egyedi dísztárgy, ami szinte bármely fantáziadús belső térbe beragyog. Gondoltad volna, hogy egy kristályokkal díszített, 3D nyomtatással készült sárkány is lehet az otthonod ékessége? Ez az egyedi dekoráció, ami a mitikus lények szerelmeseinek is kedvenc darabja lehet, képes elbűvölni és varázslatos hangulatot adni a környezetednek.
Ezeket a hibákat találták a pezsgőknél
Száraz rozé pezsgőket vizsgált a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), a vizsgált alkoholos italok élelmiszerbiztonsági szempontból megfelelőek voltak, jogsértő jelölés miatt azonban öt terméknél hatósági eljárás indult - közölte a Nébih hétfőn az MTI-vel.
Januártól igényelhető a mobilszolgáltatóknál a szűrt internetszolgáltatás
A kiskorúak online térben való hatékony védelme érdekében 2026. január 1-jétől a Magyar Telekom, a One Magyarország és a Yettel Magyarország szolgáltatóknál elérhető lesz a kiskorú felhasználókra tekintettel nyújtott biztonságos mobilinternet. A szolgáltatásnyújtás részleteit a mobilszolgáltatókkal történt egyeztetést követően a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szabályozta. Az egyéni előfizetők által ingyen igényelhető szolgáltatás használata esetén a Magyarországról leggyakrabban látogatott, kifejezetten pornográf tartalmak bemutatását célzó, meghatározott honlapok mobilhálózaton nem lesznek elérhetők a gyermekek számára - közölte a hatóság kommunikációs igazgatósága hétfőn az MTI-vel.
Minden fenyőfajból bőséges kínállattal várják a vásárlókat a hazai termelők
A hazai termelők bőséges kínálattal várják a vásárlókat, akik jellemzően minden fenyőfaj esetében magyar termelésből származó portékával találkozhatnak; országszerte közel kétmillió fenyőfa kel el a következő napokban - derül ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), valamint a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezetének közös körképéből.