Magasabb fordulatszámon az indiai infrastruktúra-fejlesztés
Kamal Nath közúti szállítási és autópálya-ügyi miniszter hétfőn elmondta: tavaly májusban, amikor hivatalba lépett, naponta 2 kilométer út épült, azóta pedig napi 9 kilométerre gyorsult a tempó. "Március-április körül elérjük a napi 20 kilométeres átalagot" - mondta a miniszter.
Ez szükséges ahhoz, hogy teljesüljön az év egészére 7.000 kilométer új út - főként főút és autópálya - megépítését előirányzó terv tette hozzá. A kormány összesen 500 milliárd dollár értékű forrást kíván bevonni a közlekedési hálózat - az utak mellett a kikötők, repterek és a vasút - fejlesztésébe. Ennek harmadát a magánszféra biztosítaná a tervek szerint.
A fejlesztés célja, hogy 2011-re éves szinten 9 százalékra gyorsuljon a hazai össztermék (GDP) növekedési üteme. 2009 utolsó negyedévében a világméretű gazdasági válság dacára 7,9 százalékkal nőtt az indiai GDP. A 3,4 millió kilométeres indiai úthálózat a második legnagyobb a világon, de csupán 2 százaléka országos főút vagy autópálya, mégis ezeken zajlik a közúti forgalom 40 százaléka.
A túlnyomórészt kétsávos aszfaltútból vagy szilárd burkolat nélküli útból álló hálózaton zajlik a teljes indiai teherforgalom 70, a személyforgalomnak pedig 85 százaléka, óránként mindössze 50 kilométeres átlagsebességgel.