Malév - Ellehetetlenült a finanszírozás
A kormány hétfőn stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette a Malévet, ami speciális eljárást jelent csőd-, illetve felszámolási eljárás esetén. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ezt "szükséges jogtechnikai lépésnek" nevezte. A tárca megfogalmazása szerint az intézkedéssel biztosítható különleges eljárásrend a légitársaság számára. A Malév igazgatósága hétfői ülése után közölte, a légitársaság tevékenységének finanszírozása január végétől ellehetetlenül a folyamatosan javuló kereskedelmi eredmények ellenére.
A Malévet a veszteséges működés mellett az Európai Bizottság 2012. januári döntése is nehéz helyzetbe hozta: 70-100 milliárd forint tiltott állami támogatás visszafizetésére kötelezte. A légitársaságról az elszámoltatási kormánybiztos is azt mondta a múlt héten, hogy rövid időn belül működésképtelenné válhat. Ezt annak alapján állapította meg Budai Gyula, hogy hivatala elkészítette a Malév privatizációjával és visszaállamosításával kapcsolatos vizsgálatának összefoglaló jelentését.
Tájékoztatása szerint a légitársaság jelenlegi tulajdonosi szerkezetét nézve - 95 százalék az államé, 5 százalék pedig egy orosz banké - megállapítható, hogy nem lesz olyan befektető, amely megvásárolná a Malévot, mégpedig a kisebbségi tulajdonos miatt. Az állam pedig már egy fillér támogatást sem adhat a vállalatnak - emlékeztetett az Európai Bizottság döntésére. Budai Gyula január elején öt feljelentést tett a Malév eladásának és visszavásárlásának ügyével összefüggésben ismeretlen tettes ellen a Központi Nyomozó Főügyészségen a légitársaság privatizációja, viszontgarancia-szerződése, a Malév Vagyonkezelő Kft. ügye, a Malév visszaállamosítása és a Malév Ground Holding Zrt. catering szerződése miatt. Fazekas Géza, a Központi Nyomozó Főügyészség szóvivője az MTI kérdésére elmondta: négy ügyben pénteken nyomozást rendeltek el, egyben pedig feljelentés-kiegészítést kértek.
Azt, hogy ez utóbbi melyik ügyre vonatkozik, a szóvivő nem árulta el. A Malév közgyűlésein november közepe óta napirenden van a tőkehelyzet rendezése, de a legutóbbi, pénteki részvényesi gyűlésen sem született döntés róla. Szakértők szerint a repülőgépek egy bizonyos hányadának saját tulajdonban kell lennie ahhoz, hogy a flotta költségei optimálisak legyenek. A Malév viszont a teljes flottáját bérli: 18 Boeing 737 Next Generation és négy darab Q400 repülőgépet. Számottevő vagyona nincs a légitársaságnak, legfeljebb a repülőtéri résidők mellett egyes repülőtéri tevékenységek lehetnek vonzóak, mint a földi kiszolgálás, illetve az Aeroplex Kft. leányvállalat által végzett repülőgép-karbantartás és -javítás.
Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke két hete egy televíziós műsorban az utasokat nyugtatta, azt mondta: a Malév repül és repülni fog a jövőben is. Az elnök beszámolt arról, hogy a téli menetrendben - a korábbi évekkel ellentétben - fellendülés tapasztalható. Hozzátette: a bevételeket hétmilliárd forinttal túlteljesítette a légitársaság. A fejlesztési tárca január elején az MTI kérdésére azt válaszolta: változatlanul kiemelten számolnak egy szakmai befektető bevonásának lehetőségével a Malévnál. Változatlanul kiemelt célnak nevezték, hogy a nemzetgazdasági érdekek hatékony érvényesülését biztosítva Budapest központú nemzeti légitársaság működjön Magyarországon.
E törekvés megvalósításához elengedhetetlenül szükséges a Malév folyamatos működésének fenntartása - hangsúlyozta a minisztérium. Sajtóértesülések több lehetséges befektetőről szóltak, közöttük a cseh Travel Service-ről, és legutóbb a spanyol Vuelingről, a hírt azonban az utóbbi cáfolta. A Travel Service azonban azt közölte, hogy már kidolgozta és elküldte a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba üzleti tervét a Malév átvételére. Farkas Attila, a cég magyarországi képviselője azonban hozzátette: a tervet még a légitársaság állami támogatását jogszerűtlennek minősítő uniós döntés nyilvánosságra hozatala előtt véglegesítették.
A légitársaság 2010-es vesztesége 24,56 milliárd forint volt, 279 millióval kevesebb, mint egy évvel korábban. A cég menetrendszerinti járatain 2,984 millióan utaztak, 8 százalékkal kevesebben mint 2009-ben, miközben a járatok száma 13 százalékkal csökkent. A Malév közel 100 százalékban állami tulajdonban van, de néhány százaléknyi részvénnyel az orosz Vnyesekonombank (VEB), a Malév korábbi finanszírozója is rendelkezik. A korábbi információk szerint a Malév a VEB-nek több mint 100 millió euróval tartozik. A Malév márkanév külön cégben, a Malév Vagyonkezelő Zrt.-ben van, ami 100 százalékban állami tulajdonú társaság. A magyar nemzeti légitársaság 2007. április 1-jétől tagja a oneworld légitársasági szövetségnek. (MTI)