Megduplázódott az új magyar tévéreklámok aránya
Az NMHH kommunikációs igazgatósága azt közölte csütörtökön az MTI-vel, hogy a médiatanács három tanulmányt is elfogadott e heti ülésén. Az 1994 és 2020 közötti nyomtatott sajtópiac alakulásáról, valamint 2020 második félévére vonatkozóan a lapok terjesztéséről és online megjelenéséről szóló összeállításból többek között kiderül, az átlagosan terjesztett példányszám félévente körülbelül 1500 lappal csökkent: míg 1994-ben százezer felett mozgott ez az érték, addig 2020-ra már csupán harmincezer körül volt.
Az ülésen jóváhagyták a televíziókban a legfrissebb - az elmúlt év második felében közzétett - új reklámszpotokról szóló kutatás eredményeit is, amelyben a hatóság hetvennyolc televízió műsorkínálatát vizsgálta. Az összes szpot 52,8 százaléka volt új hirdetés, utóbbiakból 3113-félét mutattak be, amelyeket több mint 3,9 millió alkalommal ismételtek. A hangsúlyozottan magyar terméket, szolgáltatást népszerűsítő reklámszpotok aránya az új hirdetéseken belül majdnem megkétszereződött: 3,5 százalékról 6,7 százalékra.
A testület elfogadta az NMHH 2020 második félévét elemző legfrissebb jelentését is arról, hogy a hét országos közszolgálati és a két nagy kereskedelmi televízió hogyan és milyen arányban teszi befogadhatóvá műsorszámait a hallássérült nézők számára.
A több mint 4600 vizsgált műsorórában a kínált műsorok csaknem 84 százalékát látták el segédlettel, ami az előírt - kötelezően akadálymentesítendő - műsoridő 99,9 százaléka.
A közszolgálati televíziókban a feliratozott vagy jelnyelvi tolmáccsal fordított tartalmak 88,3 százalékban, míg a kereskedelmi televíziókban 70 százalékban jelentek meg.
A mindkét segédlettel akadálymentesített, járvánnyal kapcsolatos műsorszámok a jelnyelvi tolmáccsal ellátott műsorszámok magasabb arányát eredményezték - hívták fel a figyelmet. Közölték azt is, a testület nem indít eljárást az RTL Klub szolgáltatója ellen egy, a szivárványcsaládokat érintő híradós bejátszás miatt, ugyanakkor bírságot rótt ki a Karc FM szolgáltatójára túl enyhe korhatár-besorolásért. A szivárványcsaládokról szóló társadalmi célú reklámok kapcsán érkezett korábbi bejelentések alapján a testület által március 2-án indított eljárás még folyamatban van - tették hozzá.
A Karc FM szolgáltatójára 50 ezer forintos bírságot rótt ki a grémium, amiért a Paláver című műsor egy novemberi adása előtt nem tett közzé korhatárról szóló tájékoztatást. A műsorszámot a szolgáltatónak - az elhangzott, durva szóhasználat miatt - a 12-es kategóriába kellett volna sorolnia.
A tanács figyelmeztette a Spirit FM és az ATV Spirit szolgáltatóit, amiért a Keljfel Jancsi című műsoruk egy vizsgált decemberi adásában a műsort támogató mélygarázsról olyan reklámértékű információkat közöltek, amelyek annak igénybevételére sarkallhatták a nézőket, ez azonban jogszabályellenes.
Kitértek arra is, hogy a testület a Budapest 95,3 MHz körzeti frekvencia közösségi jellegű használatára beadott egyetlen ajánlat alaki vizsgálata után pályázati nyilvántartásba vette a Karc FM Média Kft.-t.
A testület, törvényi kötelezettségének eleget téve, felfüggesztette a Budapest 98,0 MHz körzeti frekvencia közösségi jellegű használatára irányuló pályázati eljárást, ugyanis a Vibe FM Rádió Kft. - amelynek pályázati nyilvántartásba vételét az alaki vizsgálat után a Médiatanács megtagadta - közigazgatási per iránti keresetet nyújtott be. A bíróság jogerős határozatáig szóló felfüggesztési kötelezettséget a médiatörvény írja elő - írták.
Véglegesítette a grémium a Békéscsaba 91,8 MHz és az Eger 99,1 MHz helyi frekvenciák pályázati felhívásait közösségi jellegű használatra, valamint elfogadta a Mór 89,0 MHz és a Sopron 104,6 MHz-re vonatkozó tervezeteket - áll az NMHH közleményében.