Megtépázta a kkv-k pénzügyeit a koronavírus-vészhelyzet

A megkérdezett vállalkozások 13% forgalmának szűnt meg a forgalma a vészhelyzet ideje alatt. 53%-uk forgalma csökkent, 12% forgalma pedig stagnált. Mindössze a válaszadók 22%-ának forgalma nőtt.
A járvány okozta krízisre a megkérdezett vállalkozások 68%-a hozott racionalizáló intézkedéseket. 25% szüneteltette a tevékenységét, 53% csökkentette a vállalkozás rezsiköltségeit, 31% csökkentette a béreket, 24% pedig a létszámot. 19% megvágta a marketingkiadásokat. A válaszadók 3%-a kényszerült teljes profilváltásra.
Markáns különbség rajzolódik ki azonban a vállalkozások között a digitális fejlettségük szerint. A felmérés eredményei azt mutatják, hogy kevésbé sújtotta a koronavírus-krízis azokat a cégeket, amelyek bevételének legalább 30%-a online forrásból származik, azaz erős online lábbal rendelkeznek. Ezzel szemben a gyenge online lábbal rendelkező vállalkozások, azaz amelyek bevétele 30%-nál kisebb arányban származott online, kitettebbek voltak a járvány hatásainak – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.
Milyen főnök lennél? Megmutatjuk!
A szakértő szerint az eredmény rámutat: az erős online láb a versenyképesség alapfeltétele. Az értékesítés legalább részleges digitalizációja a vállalkozások legfontosabb fejlesztési feladata.
A koronavírus-krízis alaposan megtépázta a vállalkozók háztartásának anyagi helyzetét is. Az elmúlt két hónapban a megkérdezettek 33%-ának romlott, 42%-ának nem változott az anyagi helyzete. Javulásról a válaszadók 18%-a számolt be.
Jól jött a korlátozások enyhítése a kkv-k számára, mert a többségnek alig van tartaléka. A válaszadó vállalkozások 26%-a egy hónapnál kevesebb, 35%-a pedig 2-3 hónapra elég tartalékkal rendelkezik. Három hónapnál hosszabb időre elég tartalékkal 37% rendelkezett. A Kormány koronavírus-mentőcsomagját a válaszadó kis- és közepes vállalkozások mindössze 15%-a tudja igénybe venni.