Mi fizetjük ki a globális konténerhiányt
Az egyik ok a konténerhiány, ami nem csak a szállítmányozást érinti, de többek között kihat az áruházláncok működésére, az alapanyagok beszerzésére, az élelmiszer kereskedelemre, és így tovább.
“Normál esetben egy Shanghai-Koper fuvar egy 40 lábas konténer esetében 1200-1800 dollárba kerül, most azonban 8500 dollárt is elkérhetnek érte. Januárban ez az összeg 11.000 dollárig is felugrott.” - árulta el Bakonyi Ádám, a Speed Line s.r.o nemzetközi fuvarozó cég logisztikai munkatársa. A Covid-19 egyik következményeképp számtalan rakodómunkást küldtek kényszerszabadságra, vagy rúgtak ki az állásából, ezért most a szállítmányozással foglalkozó cégeknek szembe kell nézniük egy komoly munkaerőhiánnyal.
“Jelenleg nincsen elég ember, aki lepakolja a kikötőkben álló felhalmozott konténereket és nincsen elég sofőr, aki ezeket el- és visszaszállítsa az adott országba, illetve kikötőbe. Általában kirakodást követően 2-3 nap alatt ki lehet üríteni egy konténert, most ez a folyamat több, mint egy hétbe telik.” - tette hozzá a szakember.
Alapból az árat a kereslet és a kínálat egyensúlya határozza meg. Most az a helyzet, hogy konténerből óriási hiány van, ezért a mérleg átbillent a konténerek iránti kereslet irányába, ami hatással van az árképzésre. Mivel Kína relatíve hamar kilábalt a gazdasági válságból, intenzív exportba kezdett 2020 nyarán, és - tekintettel az októberi nemzeti ünnepükre - igyekezett szeptember végéig lebonyolítani a nemzetközi szállítmányokat.
“A kínai exporttal rengeteg konténer elindult a világba, azonban a kikötői rakodómunkások és a sofőrök hiánya miatt nehezebben tudják begyűjteni azokat. Ennek köszönhetően lelassult, és elkezdett akadozni a szállítmányozás, ami nagyon sokba kerül nekünk.” - foglalta össze a szakember.
A fuvarozó cégek igyekeznek a konténerhiányból adódó költségeket a teherszállítás díjának emelésével kompenzálni. A korábban forgalomból kivont szállítóhajók sokáig a kikötőkben álltak, amiket újra üzembe kell helyezni, az pedig nagyon magas költségekkel jár. Ezek a költségek aztán tovább gyűrűznek a megrendelők felé, akik csak a termékek árának növelésével tudják ezt kompenzálni - így jut el ez a globális gazdasági probléma a vásárlók szintjéig.
Nagy Gábor, a Szerszamkell.hu online barkácsáruház ügyvezetője a saját bőrén tapasztalja a változásokat: “Sajnos minden rendelésünk jelentősen csúszik. Normál esetben a szezonális termékeink, mint pl. a kerti bútorok, vagy a permetező/öntöző gépek, már március elején megérkeznek a raktárba, most valószínűleg ez a dátum április végére tolódik.
Az a rakomány, amit februárra vártunk, még csak most indult útnak. A másik probléma az alapanyaghiány. A gyártóink hónapok óta nem, vagy sokkal magasabb áron jutnak alapanyaghoz, ami szinte minden barkácstermékünket érinti. A vas pl. 20-50%-ot drágult, így kénytelenek vagyunk mi is jelentősen megemelni az árainkat, ami elképzelhető, hogy két számjegyű lesz, ha nem javul a helyzet.”
Mikor állhat helyre a rendszer?
“Jelenleg a megszokott fuvardíj többszörösét kérik el a cégek, bár januárhoz képest jobb a helyzet. Az árszint hetente változik, de remélhetőleg nyárra már visszaáll minden a normális kerékvágásba.” - reméli a szakember.