Mire költünk és hogyan vásárolunk? A KPMG a vásárlási szokások új trendjeit kutatta

A pandémia néhol felgyorsította a már kialakulóban lévő változásokat, máshol új irányt szabott a fejlődésnek. A bizonytalanságban és kiszámíthatatlanságban a fogyasztói magatartás és igények egyik napról a másikra alakultak át, ami az üzleti vállalkozások számára nem kis jelentőséggel bír, hiszen a globális GDP 68%-át a lakossági fogyasztások teszik ki.

Mire költünk és hogyan vásárolunk? A KPMG a vásárlási szokások új trendjeit kutatta

Szemléletváltás és hangsúlyok

 
A KPMG 18.657 online kérdőív alapján 16 országban végzett rendszeres lakosság felmérése alapján vázolja fel a fő trendeket és fogalmazza meg ajánlásait.

A költési hajlandóság visszaesése a gazdaság szempontjából döntő fontosságú. Az egyik legfontosabb következtetés, hogy a megkérdezettek 49%-a az elmúlt időszakban inkább növelte a megtakarítását, mint költött. 46%-ukat nyugtalanítja a gazdasági válság. 41%-uk a szabadidős aktivitásokra szánt kiadásokat csökkentené elsőként, ha a jövedelmük 10%-kal visszaesik. Az X generáció (41 – 56 évesek) képviselői élnek a legnagyobb nyomás alatt. 42% aggódik akár a munkája, akár a saját és családja biztonsága miatt. Ők az egzisztenciális stabilitást keresik.
   
Az izoláción felülkerekedő technológia térhódítása: a COVID-19 járvány kitörése óta a válaszadók 69%-a vásárolt többet online és 44%-uk akár több eszközzel párhuzamosan teszi ezt. 40%-a válaszolta, hogy inkább veszíti el a pénztárcáját, mint a mobilját. Alapvetően eltűnőben vannak a generációk közötti különbségek a vásárlói szokásokat tekintve.
   
A személyes értékekkel és a fenntarthatósággal összhangban lévő márkák a győztesek.

A megkérdezettek 80%-a inkább olyan márkáktól vásárol, amelynek az értékeivel azonosulni képes; a fogyasztók mintegy 90%-a hajlandó többet fizetni egy olyan termékért, amely árának egy részét a vállalkozás társadalmi ügyekre fordítja, és 37%-a részesíti előnyben a fenntartható termékeket vagy szolgáltatásokat.

A KPMG kutatásában öt kiemelt tényező alapján követi a fogyasztók komplex döntéshozatalát – az angolul frappánsan csak 5 My-nak nevezett keretrendszerben – az én motivációm, az én figyelmem, az én kapcsolódásom, az én időm és az én pénztárcám paraméterei mentén.
 

1. Bizonytalanság és „Amazon effektus” (az én motivációm)


A legalapvetőbb változás talán a biztonságérzet csökkenésében érzékelhető. A fogyasztók türelmetlenebbek, szorongóbbak és igényesebbek lettek. Az ügyfelek 76%-a számít arra, hogy a megszokott termékek online vagy az e-piacon is elérhetőek. Legyen minden átlátható, felhasználóbarát és gyors. Minden termék és szolgáltatás legyen elérhető a virtuális térben, ami pedig nem érintésmentes, az legyen biztonságos. „Amazon effektus”-ként is emlegetik azt a változást, hogy az ügyfél egyre inkább mindenhol azt a legmagasabb szintű szolgáltatást fogja elvárni, amit már az ilyen cégeknél megismert. A legjobb ügyfélélmény m&a acute;ra elvárás a többi szolgáltató felé.

Mit jelent ez a vállalkozások számára? A virtuális világ kiterjedésével az ügyfélélmény a vállalati stratégiák egyik fókuszterületévé és sarokkövévé vált.  „Ismerjen engem”, „értékeljen engem” és „könnyítse meg a dolgomat” – várja a vevő a vállalkozástól, akivel üzleti kapcsolatba kerül.

2. Autópilóta üzemmód kikapcsolva (az én figyelmem)


A nap minden pillanatában ránk zúduló információtengert csak úgy tudjuk hatékonyan kezelni, ha a rutin feladatoknál egy „autópilóta üzemmódba” kapcsolunk, ez normál esetben a napi feladatok 43%-át érinti. A járvány hosszú évek megszokásait borította fel, a berögzült rutinok hirtelen a tudatos gondolkodás és döntéshozatal tárgyává váltak. Az üzleti vállalkozásoknak ebbe a vevők figyelméért folyatott versenybe kell most beszállniuk. Ez őket is egyfajta újratervezésre készteti: újra kell gondolniuk az elérési csatornáiktól kezdve a teljes marketing stratégiájukat. Hogyan szólítsák meg a vevőkörüket? Hogyan nyújtsa nak olyan tartalmat, amellyel az ügyfelek azonosulni tudnak? A kulcsszó elkerülhetetlenül az ügyfélélmény: a fogyasztóknak azt kell érezniük, hogy értéket kapnak, egy értékközösséghez csatlakoznak, hogy azonosulni tudnak a felkínált tartalommal. Ez vonzza be őket, ez köti le a figyelmüket.

3. Bármi és minden virtuálissá tud válni (az én kapcsolódásom)


A pandémia felgyorsította a digitális jelenlétet és kapcsolódást a világhoz és egymáshoz. A KPMG kutatása szerint például már a 75 év felettiek 81%-a használ okos telefont a korábbi 61% -hoz képest. Bármi és minden virtuálissá tud válni, legyen szó akár munkahelyi csapatépítésről, akár baráti online sörözésről, de még színházat és múzeumot is lehet virtuálisan látogatni. Az üzleti implikációk egyértelműek: a szolgáltatók hatalmas potenciált aknázhatnak ki, amennyiben jól megválasztott csatornákon kapcsolódnak és értékesebb kötelékeket képesek kialakítani ügyfélkör&u uml;kkel.

4. Kiszakadni az idő fogságából (az én időm)


Egyes fogyasztók szabadideje szignifikánsan megnőtt – például a Z generációé –, másoknál épp ellenkezőleg: az otthoni munkavégzés miatt állandóan elérhető és terhelhető, illetve a gyerekek iskoláztatásáért és idősek gondozásáért is felelős X generáció szabadideje jelentősen lekorlátozódott. Roppant felértékelődött az idő fogalma: mind a fiatalok szabadidejét lekötni kívánó szolgáltatások, mind a türelmetlen és feszült felnőttek számára időt megtakarítani képes alkalmazások térnyerése zajlik. Egy szélesebb idősík távlatában szintén jelentős változásoknak lehetünk szemtanúi: a v árosi életmódot folytató, és a családalapítást halogató késő harmincas generáció számos tagja döntött most úgy, hogy vidéken vásárol házat, amelyet gyerekek és kisállatok zsivajával tölt meg. Az üzleti vállalkozások számára újabb lehetőség nyílik meg az életciklus különböző szakaszaiba ért vagy az „idő-pénz” szorításában élő fogyasztók megnyerésére.

5. Megtakarítunk és másképp költünk (az én pénztárcám)


A pandémiával járó gazdasági válság sokak pénztárcáját érintette negatívan, de általánosságban elmondható, hogy még azok is visszafogottabban költenek, akiknek nem estek vissza a bevételeik.  Kétségtelen, hogy ennek egy része kényszerűségből adódott – nem volt hol elkölteni a nyaralásra vagy szórakozásra szánt összegeket, ugyanakkor a bizonytalanság mindig egyfajta óvatosságot szül. Hogyan aknázhatják ki a vállalkozások a rendelkezésükre álló mozgásteret? Milyen kapcsolat lehet a jelenben történő megtakarítások és a jövőre tervezett kiadások között? Melyek azok a területek, amelyekre a jelenben vagy a köz eljövőben is szívesebben költenek a fogyasztók?

A rejtőzködő egyén és a személyre szabott szolgáltatás paradoxona

Fontos és elvárt a személyre szabott ügyfélélmény, mégis a fogyasztók csupán 31%-a örül annak, ha a szolgáltató ismeri a szokásait vagy preferenciáit.  A vásárlóknak 22%-a egyáltalán nem kívánja megadni a személyes adatait. Csupán minden harmadik felhasználó frissíti évente a közösségi oldalakhoz tartozó adatbiztonsági beállításait.

Az X-generáció élte meg talán a legnagyobb digitális felzárkózást, a megváltozott munkakörülmények, a gyerekek online oktatása, de a széleskörű, virtuálisan elérhető tartalom fogyasztása által is. A masszív digitális jelenlét már nem a millenárisok vagy a Z generáció kiváltsága. A Baby Boomer generációról azt érdemes tudni a vállalkozásoknak, hogy fokozottabb adatbiztonsági fenntartásaik vannak, ugyanakkor nyitottabbak az etikus vállalkozások termékei és szolgáltatásai iránt. A millenáris és Z generáció képviselői számára roppant fontos az anyagi biztonság, de ezen kívül határozott értékrendszerrel b&ia cute;rnak, és ők a környezetvédelem legerősebb képviselői. A Z generáció minden eszközt megragad az önkifejezésre, különösen érzékeny a vállalkozások által képviselt értékekre, és leginkább várja el, hogy a szolgáltató azonosuljon vele, könnyítse az életét és nyújtson olcsó szolgáltatást.

Trendek, nem hóbortok

Hogyan döntse el a vállalkozás, hogy a fogyasztók megváltozott szokásai egy időtálló új trendre mutatnak, vagy csak átmeneti kilengés következménye, ami szép lassan visszaáll a korábbi állapotra?  A KPMG a fő fogyasztói területekről gyűjtötte össze a hipotéziseit, amelyek a jövő trendjeibe engednek bepillantást:

-Élelmiszer vásárlás: a drive-thru és a „dark-store”-ok térnyerése (a „dark-store”-ok olyan raktár jellegű üzletek, amelyekben az online rendeléseket állítják össze és pick-up pontokként is üzemelnek)
-Nem-élelmiszer vásárlás: az online üzlettér már nem opcionális, hanem kötelező; a vásárlók egyre árérzékenyebbek
-Média és szórakozás: „együtt, de külön” a virtuális térben, egyre több streaming szolgáltatást fogyasztanak
- Ingatlan: ki a városból, vidék és az agglomeráció a preferált erület
-Mobilitás: a repülés lassan tér vissza a turisztikai jellegű utazásokba, egy ideig kedveltebb lesz az autós körutazás
-Oktatás: megerősödhet a magántanulás iránti igény, sok végzős tart egy év szünetet, mielőtt eldöntené, hogyan folytatja a továbbtanulást

A vállalkozásoknak nem csak információra van szükségük, meg kell érteniük az ügyfeleik mélyebben rejlő motivációit, fel kell térképezniük a fogyasztóik szükségleteit, a megváltozott értékrendszerét, az új működésmódját. Mitől nyílik ki a vásárlók pénztárcája? Mi az, ami ebből tartós, és mi az, ami csak átmeneti változás? Mindez az információ pedig akkor eredményez profitot, ha a vállalkozások képesek felülvizsgálni és át is alakítani az eddigi üzleti modelljüket, lekövetve ezzel a tartós fogyasztói trendeket.

Jelentősen nőtt a Duna House adózott eredménye és árbevétele is

Az ingatlanközvetítéssel és -fejlesztéssel foglalkozó Duna House-csoport konszolidált adózott eredménye 32 százalékkal, 270 millió forintra nőtt a második negyedévben éves összevetésben, ugyanebben az időszakban a csoport nettó árbevétele 3,4 milliárd forintra emelkedett, ez 2020 második negyedévéhez képest 78 százalékos növekedés - közölte a társaság pénteken az MTI-vel.
2021. 08. 29. 20:00
Megosztás:

Közel 4 százalékos volt a munkanélküliség júliusban

A munkanélküliek száma 189 ezer volt júliusban, a 3,9 százalékos munkanélküliségi ráta 0,1 százalékponttal csökkent az előző hónaphoz és 0,6 százalékponttal az egy évvel korábbihoz mérve - közölte pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2021. 08. 29. 18:00
Megosztás:

Ekkora volt foglalkoztatottak száma az előző hónapban

Júliusban 4 millió 704 ezer volt a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos havi létszáma - közölte pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2021. 08. 29. 16:00
Megosztás:

Javult a magyarok egészségértése

Javult a magyarok egészségértése a legtöbb területen, és emelkedett azoknak a száma, akik könnyebben megtalálják és jobban értik az egészséggel kapcsolatos információkat az elmúlt hat évben - közölte reprezentatív felmérése alapján az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete szerdán az MTI-vel.
2021. 08. 29. 12:00
Megosztás:

Még több ezer elektromos készüléknél hibádzik a címkecsere

A tavaly megújított energiahatékonysági címkéket március elejétől az üzletekben is ki kell helyezni. A fogyasztóvédelmi hatóság három hónapon keresztül ellenőrizte az előírás teljesülését a hagyományos és az online kereskedelemben is. Hatezer vizsgált termék több mint negyedénél volt probléma - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pénteken az MTI-vel.
2021. 08. 28. 15:00
Megosztás:

Így spórolunk a telefonszámlán egy felmérés szerint

Elsősorban online hívásokkal és üzenetekkel igyekeznek csökkenteni a mobilhasználati költségeiket a magyarok, 47 százalékuk részesíti előnyben a csevegőapplikációkat a hagyományos mobilhívásokkal szemben, 38 százalékuk pedig inkább e-mail-eket küld SMS-helyett - derül ki a transzparens mobilcsomag-összehasonlítással foglalkozó BillKiller friss reprezentatív kutatásából.
2021. 08. 28. 09:00
Megosztás:

Vitatja a Pannónia Nyugdíjpénztár a jegybank határozatát

A Pannónia Nyugdíjpénztár nem ért egyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) határozatában foglaltakkal, azokat kifejezetten vitatja; a pénztár vezetése vizsgálja a jogorvoslat lehetőségét - tájékoztatta a nyugdíjpénztár az MTI-t.
2021. 08. 28. 07:00
Megosztás:

Sporttörténeti kiállítás nyílt Budapesten

Ünnepélyesen megnyitották csütörtök este a helyi sportműhelyek és sportlétesítmények történetét bemutató II. kerületi Sporthistóriák című kiállítást, amely szeptember 2-ig a Klebelsberg Kultúrkúriában, szeptember 3-tól három héten át pedig a Marczibányi téri Művelődési Központban lesz díjmentesen megtekinthető.
2021. 08. 28. 06:00
Megosztás:

A hazai halgazdálkodási ágazat profitálhat az EUROFISH tevékenységéből

Szentpéteri Sándor, az Agrárminisztérium (AM) erdőkért felelős helyettes államtitkára és az AM Halgazdálkodási főosztályának vezetői Marco Frederiksennel, az Európai Halászat- és Akvakultúrafejlesztési Nemzetközi Szervezet (EUROFISH) megbízott igazgatójával egyeztettek az EUROFISH és Magyarország együttműködési lehetőségeiről, Budapesten - közölte az AM csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 28. 03:00
Megosztás:

Elkészült a szeghalmi belvízrendszer vízrendezési főműveinek rekonstrukciója

Közel 1,2 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásból felújították a szeghalmi belvízrendszer vízrendezési főműveit - közölte a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság (KÖVIZIG) csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 28. 01:00
Megosztás:

Megszűnik a bérkerékpáros rendszer Nagykanizsán

A létrehozása után öt évvel, a magas fenntartási költségek és az alacsony kihasználtság miatt megszűnik Nagykanizsán a közösségi bérkerékpáros rendszer - egyebek mellett erről is döntött csütörtökön Nagykanizsa közgyűlése.
2021. 08. 28. 00:00
Megosztás:

Egész napos eseménnyel fejeződik be a Zenélő Budapest

Egész napos eseménnyel fejeződik be a Zenélő Budapest ingyenes koncertsorozat hetedik évada augusztus 29-én a Millenáris Széllkapu Parkban.
2021. 08. 27. 23:00
Megosztás:

110 ezer rászoruló diák kap ingyenes tanszercsomagot

Több mint 110 ezer rászoruló diáknak osztanak ki ingyenes tanszercsomagot a tanévkezdésre - közölte a lebonyolító Klebelsberg Központ elnöke csütörtökön budapesti sajtótájékoztatón.
2021. 08. 27. 20:00
Megosztás:

Kiváló minőségű a magyar dinnye, de lesz belőle elég?

Kiváló minőségű a magyar dinnye, amelynek termőterülete valamivel csökkent a pandémia hatására, de a hozama emelkedett, így bőven jut a hazai piacra és exportra is - mondta az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára Balatonvilágoson, az Agrármarketing Centrum dinnyefogyasztást ösztönző kampányának sajtótájékoztatóján.
2021. 08. 27. 17:00
Megosztás:

Az MKB Bank adózás utáni eredménye elérte a 11,6 milliárd forintot

Az MKB Bank korrigált, konszolidált adózás utáni eredménye a második negyedévben 11,6 milliárd forintot tett ki, szemben az egy évvel korábbi 0,7 milliárdos veszteséggel, illetve az első negyedévi 28,9 milliárdos eredménnyel - tájékoztatta a pénzintézet a befektetőket a Budapesti Értéktőzsde honlapján közölt jelentésben.
2021. 08. 27. 07:00
Megosztás:

Erre kérte az iskolákat az Emmi

A tanév közeledtével a higiéniás és alapvető egészségvédelmi szabályok fokozott betartására kérte az iskolákat az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) csütörtökön.
2021. 08. 27. 02:00
Megosztás:

Emelkedett az 5, 10 és 15 éves államkötvények aukciós átlaghozama

A meghirdetett mennyiségnél 20 milliárd forinttal kisebb összegben, 35 milliárd forintért értékesített 5, 10 és 15 éves lejáratú államkötvényeket csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).
2021. 08. 27. 00:00
Megosztás:

Az E.ON Hungária Csoport marad a férfi és a női vízilabda ob I névadó főszponzora

A 2021/22-es szezonban is az E.ON Hungária Csoport lesz a női és a férfi vízilabda ob I névadó főszponzora.
2021. 08. 26. 23:00
Megosztás:

Tovább gyorsult a mezőgazdasági felvásárlási árak emelkedése

Júniusban 20,5 százalékkal magasabb volt a mezőgazdasági termékek átlagos felvásárlási ára az egy évvel korábbinál, ami 3,1 százalékponttal nagyobb emelkedés az egy hónappal korábbi 17,4 százaléknál. Az élénkülésben némi szerepet játszhatott a bázishatás, mert tavaly májusról júniusra 2,5 százalékponttal, 4,5 százalékosra mérséklődött a drágulás üteme. A legnagyobb drágulást a burgonya és a tojás mutatta.
2021. 08. 26. 22:00
Megosztás:

A Nébih problémákat talált a meggyes söröknél

Meggyes söröket vizsgált a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), laboratóriumi, élelmiszerbiztonsági és -minőségi szempontból mindent rendben találtak, ugyanakkor négy terméknél jelölési hibák miatt élelmiszer-ellenőrzési bírságot, hatnál pedig nem megfelelő nyomonkövetés miatt élelmiszerlánc-felügyeleti bírságot szabtak ki - közölte a hivatal csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 26. 16:00
Megosztás: