Most be kell tárazni a jövőbe! – Geszti Péter tanácsai vállalkozóknak az újrainduláshoz
A járvány okozta „reményteljes apokalipszisből” a fegyelmezett, tudatos pozitív gondolkodás, a rögzült helyett a fejlődő hozzáállás jelentheti a kiutat – fogalmazott Geszti Péter az OTP Business Café májusi eseményén. Aki ugyanis a producer szerint nem találja meg a kapaszkodókat az életben, az a nehéz helyzetekből sem tud kimászni, és nem tud meccseket nyerni, így ahogyan a történelem más csapásai után, úgy most is hasonló a helyzet: vállalkozóként sokaknak újra fel kell találniuk magukat.
Ami velünk marad
A járványhelyzet számos olyan megoldást hozott, vagy tett szélesebb körben ismertté és megszokottá, amelyet várhatóan a korlátozások eltörlésével sem vesztenek sokat népszerűségükből. Geszti Péter számára pozitív tapasztalatokat hozott a home office időszaka, ugyanakkor a jövőben saját cégében is át kell szervezni a feladatmegosztást, hogy hatékonyabban, kisebb költséggel dolgozhassanak. A változások további fontos eleme, hogy sok vállalkozásnak szinte újra kell tanulnia a kommunikációt, amihez új eszközöket és csatornákat kell használnia. A vásárlók, a megrendelők, és az ügyfelek is megszokták az új digitális megoldásokat, és a jövőben is ragaszkodni fognak hozzájuk. Az is a járvány következménye, hogy bizonyos munkakörökben az irodák iránti igény is megcsappant, sőt, ez a jövően a producer szerint tovább csökkenhet.
Be kell tárazni a jövőbe!
Leginkább a turizmus és a vendéglátás területén érintette negatívan a járvány a vállalkozásokat, ám egyik szektort sem hagyta érintetlenül. Azoknál a társaságoknál, ahol csupán szűkült a piac, de nem állt le teljesen az üzlet, több idő maradt a tervezésre, a stratégia átalakítására. Geszti Péter arról beszélt, hogy személy szerint rengeteg tanulással, új készségek elsajátításával próbált alkalmazkodni a helyzethez, például online előadásokat tartott és behozta az elmaradásait.
„Rendkívüli kivételektől eltekintve piac mindig van, lehetőségek mindig lesznek, a hazai vállalkozók pedig igazán jók túlélésben. Az üzlet lényege emellett nem változott: jó időben, jó helyen lecsapni a lehetőségre, megragadni a pillanatot a mostani helyzetben” - fogalmazott előadásában Geszti Péter.
Bár sokan úgy gondolják, egy vállalkozónak nem kell mindent egyedül csinálni, ma már nagyon sok olyan csatorna, módszer vagy trükk tanulható, amellyel rengeteg ügyféllel vehetik fel a kapcsolatot a vállalkozók. Ha idejükbe képzések nem férnek bele, kis ráfordítással is elérhetik a digitális tudást vagy a digitális szakembereket, akik ezt a tudást házhoz viszik.
„A legfontosabb az, hogy az üzleti sikerhez ma már láthatónak kell lenni a világot átszövő hálózatokon, amihez nélkülözhetetlenek a digitális alapismeretek. A digitális kommunikációban ez a tudás olyan, mint a védettségi igazolvány. Ha nincs, nem mehetsz be oda, ahol a többiek már buliznak” – tette hozzá a producer.
Segítség az újrainduláshoz
Az OTP Bank az elmúlt években folyamatosan bővítette digitális szolgáltatásait, amelyek a járvány miatt elrendelt korlátozások idején is komoly segítséget jelentettek a kapcsolattartásban. A hitelintézet egyebek mellett a tavaly elindult új internet- és mobilbanki szolgáltatásával, mobilfizetési megoldásaival és az online számlanyitást, online internetbank-igénylést és online áruhitel folyamatot támogató OTP Videóbankkal reagált az ügyféligények – járvány következtében is - felgyorsult változásaira. Vállalkozók szintén régóta kezdeményezhetnek online számlanyitást a hitelintézetnél. Emellett a járvány miatt nehéz helyzetbe került cégek a gördülékenyebb hitel-ügyintézése érdekében az OTP Bank minimalizálta a kölcsönökhöz benyújtandó dokumentumok körét is.
Amire feltétlenül szükség van
Bizonyos konstrukciók esetében csak a pénzügyi kimutatásokat, – a beazonosíthatóság érdekében – személyes okmányokat és a köztartozások igazolását kell bemutatni, még az üzleti terv benyújtására sincs szükség. A kezdő vagy újrakezdő vállalkozások számára is elérhető termékek között szabad-felhasználású hitel, valamint beruházási célú hitel is rendelkezésre áll, a széles választéknak köszönhetően pedig az OTP Bank likviditási nehézségek, illetve eszköz, vagy ingatlan vásárláshoz is kínál megoldásokat.
„A hitelbírálatkor alapvetően a vállalkozás hitelképességét vizsgáljuk. Fontos, hogy legyen átlátható működési múltja, lássuk, hogy folyamatosan értékesítik termékeit vagy szolgáltatásait, legyen jövedelmező a gazdálkodása, és a fizetési kötelezettségek teljesítése mellett érjen el megfelelő árbevételt. A működési múlt fontos tényező, de a hiánya nem kizáró ok. Kezdő vállalkozások részére kialakított konstrukcióknál az adott hiteltípustól függ, hogy szükséges-e egy lezárt üzleti év. Ennek hiányában általában alacsonyabb az igényelhető hitelösszeg és valamilyen kiegészítő biztosítékra is szükség lehet” – mutatott rá Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank Mikro- és Kisvállalkozási Főosztályának vezetője.
A digitális csatornák mellett a szakértők szükség esetén személyes tanácsadással is segítik partnereiket abban, hogy eligazodjanak a pénzügyi lehetőségek között és megtalálják a számukra legmegfelelőbb megoldást.