Silvio Berlusconi megmutatja hogyan legyünk jó politikusok

A jó jelölt kézikönyve címet kapta a FI jelöltjeinek készített útmutató. Nem ez az első alkalom, hogy a kiváló kommunikációs képességeiről ismert Silvio Berlusconi, korábbi négyszeres olasz kormányfő "magatartásbeli" tanácsokat ad pártja politikusainak a választókkal való minél sikeresebb kapcsolattartás és főleg a választási siker érdekében. Olaszországban június 5-én tartanak helyhatósági választásokat, többek között Rómában és Milánóban választanak új főpolgármestert.
Az 1386 városban és ennél is több kerületi önkormányzatban induló FI-jelöltek elektronikus postán keresztül kapták meg a nekik írt kézikönyvet, amelynek szerzője Alessandro Cattaneo a FI képzési felelőse. Olasz sajtóértesülések szerint azonban a tanácsok nagy része egyenesen Silvio Berlusconitól származik.
A "jó képviselő" egyébként Niccolo Machiavelli 1532-ben megjelent művének "jó fejedelmét" idézi. A kézikönyv szerint a jó képviselő a választási kampányban sokat van az emberek között és minden egyes választónak mindig a szemébe néz. A választókkal való találkozásokon és a velük való beszélgetések során a jó jelölt soha nem foglalkozik mással, főleg nem ellenőrzi és nem nyonogatja mobiltelefonját. A jó jelölt egyszerű szavakat és egyszerű nyelvezetet használ, hogy a "fiatalabbak és idősebbek is teljes mértékben megértsék". Ne szégyelljétek állandóan ugyanazt ismételni - hangsúlyozza a kézikönyv, amely szerint a tömör, végtelenségig ismételt jelszavak a leghatásosabbak.
Az útmutató szerint a jelöltek számára ma már elkerülhetetlen a Facebook, Twitter és más közösségi felületek használata. Ezeken azonban leginkább délután 14 és 18 óra között érdemes jelen lenni, mivel az olasz felhasználók ilyenkor a legaktívabbak. A közösségi oldalakon a jelölt minden üzenetre válaszoljon és kiemelt figyelmet fordítson a magáról közölt fotók, felvételek minőségére. A vállalkozóból lett politikus Silvio Berlusconi a legelső 1994-es parlamenti választási kampányában (amelyet megnyerve, először választották meg kormányfőnek) készített először "választási kellékcsomagot" pártja jelöltjeinek.
A csomagban kitűzők, matricák, táskák, nyakkendők is voltak a jelölteket kommunikációs tanácsokkal segítő kézikönyvvel, továbbá cukorka is, hogy a jelölteknek mindig illatos legyen a szájszaga. Az 1994-es csomag ma már olasz történelmi emléknek számít, utolsó darabjai interneten szerezhetők be több száz euróért. Silvio Berlusconi 2001-ben is hasonló kézikönyvet adott pártja jelöltjei kezébe, abban azonban még nem szerepeltek az internetes kommunikációra vonatkozó útmutatások.