Sydney-i Operaház: projektmenedzsment- vagy termék siker- miben áll a különbség?

A mai világban szinte nincs is olyan terület vagy probléma, amit ne lehetne projektalapon menedzselni. Ám sokszor az sem egyértelmű, mit jelent az, hogy egy projekt sikeres.

Mindent, olcsón és azonnal vs. hármas korlát

Az üzleti életben jó eséllyel minden projektvezető számára ismert fogalom a hármas korlát, vagy másnéven projektháromszög, ami a projektek alapvető korlátainak összefüggését taglalja. Ez az elmélet a projektterjedelem (scope), a költségek és az idő összefüggéséről szól, azaz kimondja, hogy egyik elem sem módosítható legalább egy, de inkább két másik elem változtatása nélkül.

Mit is jelent ez a való életben? Hiába szeretné a tisztelt megrendelő, hogy még több munkát végezzünk el a projektben, ez nem valósulhat meg többletköltségek vagy több idő ráfordítása nélkül.

Projektmenedzsment programjainkon sokszor szoktunk úgy fogalmazni, hogy minden megbízó mindent szeretne, olcsón és rövid időn belül. Erre egy rutinos projektvezető azt válaszolja, hogy ebből tessék kettőt választani.

És hogy jön ez ide? Tapasztalataink szerint amikor valaki felteszi a kérdést a projekt végén, hogy sikeres lett-e a projektünk, erre legtöbb esetben az alapján adnak választ az érintettek, hogy sikerült-e a korlátokat, azaz terveket tartani. Megvalósítottuk-e a feladatokat a tervezett időkeretben és költségek mentén?

A válasz azonban tapasztalataink szerint nem ilyen egyszerű.

Sikeres projekt, sikertelen termék – hát ez megy hogy lehet?

A példa kedvéért nézzünk egy igen híres, vagy inkább hírhedt projektet. A Sydney-i Operaház építése sok szempontból érdekes projekt volt. Például ez volt az első építészeti projekt, ahol számítógépet használtak.. Amikor Jørn Utzon munkáját elfogadták, a mérnök csapatnak még fogalma sem volt arról, hogy miként lehetne ezt az épületet felépíteni. A projekt végül fantasztikus eredménnyel zárult, a világ minden tájáról csodájára járnak, azonban ez komoly árat követelt. A munka a tervezett 4 év helyett 14 évig tartott és 7 millió helyett 104 millió (!) ausztrál dollárba került.

Vajon mit válaszolhatott a projekt vezetője amikor megkérdezték tőle, hogy sikeresnek tartja-e a projektet?

A fenti példából jól látszik, hogy szétválik a projekt- és a terméksiker. Hiszen lehet csodás terméket rendkívül rossz projektmenedzsmenttel készíteni, illetve lehet nagyszerű projektmenedzsmenttel igen gyatra terméket is szállítani- erre bőven találunk példát a mindennapokban is.

Azt szoktuk mondani, hogy az optimális helyzet az, ha jó terméket jó projektmenedzsmenttel készítünk. A projektsiker mérése viszonylag egyszerű, , és minden módszertani irány nagy hangsúlyt fektet a projektzárás során a terv- és végállapot összehasonlítására. A legtöbb esetben a projekt végén egyértelműen meghatározható, hogy a projekt terjedelmét, költség- és időkeretét betartották-e.

A termék sikerével kapcsolatban azonban más a helyzet.

A termék sok esetben egy üzleti igény vagy megrendelői cél formába öntése. A példa kedvéért: egy informatikai fejlesztés során igazából nem az a cél, hogy egy terméket szállítsunk le, hanem hogy olyan terméket adjunk a felhasználók kezébe, ami az életüket a meghatározott mérőszámok, célok mentén jobbá teszi. Ezek a mérőszámok sokszor hiányoznak a projektekből.

Mindezek mellett további nehezítő körülmény, hogy sok esetben a termék sikere nem mérhető azonnal, elképzelhető, hogy ezt csupán a projekt zárása után fél-egy évvel tehetjük meg. A rutinos IT-szakemberek tudják, hogy ha bevezetünk egy új eszközt, és azonnal felmérjük a felhasználói elégedettséget, sokszor - a termék használhatóságától függetlenül - nyomasztó eredményt kapunk. A felhasználók egy teljesen új eszközt próbálnak alkalmazni, amit még nem ismernek, még tapasztalatlanok benne. Ráadásul az addig megszokott gyakorlatot az új eszköz felülírja, a változást pedig az emberek többsége nem igazán szereti.

Ön tudja, kinek szállít?

Tapasztalataink szerint azok a szervezetek, amelyeknek gondjuk van a terméksikerrel vagy annak mérésével, három csoportra oszthatók:

1. Öncélú projektet indító szervezetek – Ebben az esetben nincsenek konkrét üzleti célok, célkitűzések, csupán vágyak, feltételezések.

2. „Nem tudjuk kinek szállítunk” szervezetek – Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a terméket nem csupán a megrendelőnek, a teljesítés igazolójának, a végszámla kifizetőjének szállítjuk, hanem az azt mindennap használóknak is.

3. „Nem mérünk” szervezetek – Vannak szervezetek, amelyek célok mentén indítanak projekteket, azonban a projekt zárását követően senki nem méri azok teljesülését.

• Mit tehetünk, hogy ne kerüljünk a fenti kategóriákba? Minden projektet megfelelő mértékű helyzetelemzés, konkrét célkitűzés mentén indítsunk. Legyen egyértelmű mindenki számára, hogy mit szeretnénk elérni.

• Csak a végső célhoz illeszkedő követelményeket engedjünk a projektekbe, minden más öncélú elem, ami nem segíti a végső cél elérését.

• Véssük kőbe a célt, ne hagyjuk ezt változni, ha új célt definiálunk, az egy új projekt lesz. Fontos, hogy ne keverjük a követelmények és a cél fogalmát. A követelmények igen gyakran változnak, ez rendben is van, de az az ideális, ha ezek egy fix cél mentén történnek meg.

• Folyamatosan ellenőrizzük, hogy a projekt a kívánt cél felé halad-e.

• Már a projekt indításakor tervezzük meg, hogy ki, mit és mikor fog mérni.

Utóbbi elemmel kapcsolatban a saját tapasztalataink szerint elkeserítő a helyzet hazánkban. Az elmúlt években mi azt látjuk, hogy 20 szervezetből jó esetben 1 olyan van, aki tudatosan, minden projekt esetében foglalkozik visszaméréssel, azaz nézi azt, hogy a projekt a fő célját elérte-e.

Visszamérés – miért nem tesszük?

Amikor projektérintetteket kérdezünk arról, hogy miért nem mérik a célok elérését, jellemzően az alábbi kifogások hangzanak el leggyakrabban:

- Ez nem az én dolgom, ezzel a projektvezetőnek kellene foglalkoznia.

- Ez nem az én dolgom, ezzel a megrendelőnek kellene foglalkoznia.

- Nincs rá idő, le vannak terhelve az emberek futó projektekkel.

- Drága, nem tudunk minden érintettet megkérdezni az elégedettségéről.

- Nincs rá szükség, a projekt végszámait látjuk, ebből már tudjuk, hogy sikeres lett-e a termék.

Sok esetben azonban a visszamérés hiányának valódi oka sokkal inkább a félelem. Félelem attól, hogy mi történik, ha rengeteg pénzt, időt áldoztunk egy rossz termékre, félelem az átláthatóságtól, a kínos kérdésektől, a rossz céloktól és attól, hogy beismerjük, most hibáztunk. Véleményünk szerint akkor lehet sikeresebb eredményeket szállítani, illetve ebbe az irányba az első lépést megtenni, ha elfogadjuk, hogy hibázni lehet, és a szervezet képes tanulni a hibákból. Amennyiben nem tudjuk, hogy egyáltalán hibáztunk-e, nincs esélyünk a fejlődésre.

Szerző: Czimbalmos Zsolt, a Proman Consulting vezető tanácsadója, aki 10 éve foglalkozik agilis projektek menedzsmentjével a legnagyobb hazai cégekkel együtt dolgozva.

Megújult vámfenyegetésekkel gyorsítaná a tárgyalásokat Trump

A tegnapi nap folyamán 14 ország, többek között Japán és Dél-Korea is levelet kapott Donald Trump elnöktől, melyben kijelentette, hogy az érintett országok augusztus elsejétől 25-40% közötti vámokra számíthatnak exportáruikra; így a jelenlegi, 10%-os általános vámszint elvileg ma lejáró határideje kitolódott.
2025. 07. 09. 08:30
Megosztás:

Megduplázódott a lakásbiztosítások száma a viharok nyomán

Az elmúlt napok komoly viharai miatt több mint kétszeresére nőtt a lakásbiztosítások iránti kereslet. A Netrisk adatai szerint a vihart megelőző napon 109 százalékkal, a vihar napján pedig 131 százalékkal kötöttek több szerződést, mint egy átlagos nyári napon. A szélsőséges időjárás nemcsak az otthonokban és az autókban, hanem az utazási tervekben is jelentős károkat okozott, ami az utasbiztosítások iránti érdeklődést is látványosan megemelte. A Netrisk szerint a szélsőséges időjárás erősíti a lakosság biztosítási tudatosságát, azonban a biztosítások akkor nyújtanak valódi védelmet, ha nem utólag, hanem előre, tudatosan készülünk fel.
2025. 07. 09. 07:00
Megosztás:

Panel kontra tégla: ezek a lakások a legkeresettebbek Magyarországon

A legfrissebb adatok alapján a vásárlók minden településtípuson nagyobb érdeklődést mutatnak a téglaépítésű társasházi lakások, mint a panelek iránt. A markáns különbség nemcsak a kereslet alakulásában, de a négyzetméterárakban is egyértelműen megmutatkozik. Ez különösen aktuális lehet most azoknak, akik első lakás vásárlását vagy építését tervezik, kihasználva a napokban bejelentett kedvezményes állami hitelkonstrukciót. Az Ingatlan.com és a Wienerberger közös elemzése rámutat: az értéktartás szempontjából hosszú távon jobban jár, aki akár saját lakhatásra, akár befektetési céllal téglaépítésű ingatlant választ.
2025. 07. 09. 06:30
Megosztás:

A kriptovaluta a legjobb választás az olyan online játékokban, mint az Allyspin?

Az online szórakoztatóipar folyamatos fejlődésével egyre több platform kínál alternatív fizetési módszereket a hagyományos banki szolgáltatások mellett. A digitális pénznemek térnyerése különösen szembetűnő az online kaszinók világában, ahol a gyorsaság és az anonimitás iránti igény egyre nagyobb.
2025. 07. 09. 06:04
Megosztás:

A befektetés-ellenőrzés célja az állami érdekek és a lakosság ellátásbiztonságának védelme!

A sajtóban napokban megjelent, egyes esetekben pontatlan, hangulatkeltő cikkekkel szemben a Nemzetgazdasági Minisztérium az alábbi hét pontban tisztázza a befektetés-ellenőrzés kapcsán kialakult helyzetet. A kormány célja egyértelmű: az államérdek védelme és a lakosság ellátásbiztonságának megerősítése.
2025. 07. 09. 06:00
Megosztás:

Felemás a logisztikai ágazat első negyedéve

Továbbra is vegyes a kép a logisztika alágazatai között: a légi áruszállítás teljesítménye dinamikusan bővül, az első negyedévben rekordnak számító, 94,5 ezer tonna árut kezeltek a fővárosi repülőtéren. Viszont a nagyságrendekkel nagyobb volumenű közúti és vasúti áruforgalom tovább csökkent. A közúti áruszállítás ismét évtizedes mélypontra süllyedt, miközben a nemzetközi gazdasági környezet hatásai a vasúti teherszállításra nyomták rá a bélyeget.
2025. 07. 09. 05:30
Megosztás:

Teljes készpénzmentesség jön a Forma-1 magyar futamán

A magyar alapítású Festipay biztosítja a készpénzmentes fizetést a Hungaroringen megrendezendő 40. Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A cég a vendéglátó egységek teljes területén több száz érintésmentes terminált üzemeltet, ahol bankkártyával, mobiltelefonnal vagy Festipay kártyával lehet fizetni. A rendszer már Bahreinben is sikerrel debütált. Solti Attila, a Festipay Zrt. igazgatósági tagja szerint céljuk a gyors és zökkenőmentes vásárlási élmény biztosítása. A készpénzzel érkező nézők feltöltőkártyát használhatnak, amelynek egyenlege a rendezvény végén költségmentesen visszaváltható.
2025. 07. 09. 05:00
Megosztás:

Miért van annyi műanyag a Földközi-tengerben?

A világ óceánjai és tengerei közül a Földközi-tengerben úszik arányosan a legtöbb műanyag és mikroplasztik. Mi lehet ennek az oka? Honnan jönnek? Miért süllyednek le a víz fajsúlyánál könnyebb plasztikok még a legmélyebb rétegekbe is? Milyen hatása van a szennyezésnek a tengeri élővilágra, és jelent-e veszélyt a strandolókra a nyaralások során? Mit tettünk eddig ellene, mi lehet a megoldás? A Körkörös.hu összefoglalásában igyekszik választ adni a legfontosabb kérdésekre.
2025. 07. 09. 04:00
Megosztás:

A keresőoptimalizálás összeomlását élőben nézzük

Az utóbbi hónapokban drámai átalakuláson megy keresztül az online tartalomfogyasztás és -terjesztés világa. A keresőoptimalizálás (SEO), ahogyan ismertük, szétesőben van. A mesterséges intelligencia (AI) térhódítása és a nagy tech cégek stratégiaváltásai alapjaiban rengetik meg az eddig jól működő online marketingmodelleket.
2025. 07. 09. 03:30
Megosztás:

Nem mindegy, milyen ATM kerül a faluba – akár kétszer többe is kerülhet a készpénzfelvétel

A kormány döntése alapján 2025 végéig minden 1000 fő feletti magyarországi településen elérhetővé válik a bankjegykiadó automata (ATM), ám nem mindegy, melyik bank automatája kerül a falvakba. A money.hu elemzése szerint az ATM-használat költsége bankonként jelentősen eltér: az ingyenes készpénzfelvételi keret felett a saját számlavezető bank automatájából történő felvétel legtöbbször lényegesen olcsóbb, mint más bank ATM-jének használata – van, ahol így több mint duplájába kerül a pénzfelvétel.
2025. 07. 09. 03:00
Megosztás:

A klímát a konyhába szerelték Nálad? Akkor nagy bajban vagy!

A konyhai pára alattomos ellensége a klímádnak, sokan túl későn veszik észre. Nem mindegy, hogyan használod a klímát a konyhában.
2025. 07. 09. 02:00
Megosztás:

Donald Trump levelét megírta, elküldte - baj lesz?

Trump levélben üzent: az amerikai elnök hétfőn 14 ország számára meghatározta az új vámtételeket.
2025. 07. 09. 01:00
Megosztás:

A francia elnök szerint Európa soha nem hagyja magára Ukrajnát

Emmanuel Macron francia elnök szerint Európa soha nem hagyja magára Ukrajnát.
2025. 07. 08. 23:30
Megosztás:

Milliárdos kárbejelentésre számít a Groupama Biztosító a hét eleji viharok kapcsán

A biztosítótársaság arra kéri az otthonuktól távol tartózkodókat, illetve a balatoni nyaralótulajdonosokat, hogy lehetőség szerint mielőbb ellenőrizzék ingatlanjaikat – akár családtag vagy ismerős segítségével is.
2025. 07. 08. 23:00
Megosztás:

Több vármegyében visszavonják a tűzgyújtási tilalmat

Az elmúlt 24 óra csapadékos időjárása következtében egyes területeken mérséklődött a tűzveszély, ezért 2025. szerdai hatállyal Budapesten és további öt vármegyében a hatóság visszavonja a tűzgyújtási tilalmat - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) kedden az MTI-vel.
2025. 07. 08. 22:30
Megosztás:

Késve fizeti ki a számláit a magyar vállalatok több mint fele

BA magyar cégek 53 százaléka nem kapja meg határidőre a számlái ellenértékét, és ezt az ügyfelek likviditási problémái okozzák. Egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító fizetési szokásokról szóló, éves elemzésében. A kifizetések általában több mint egy hónappal a lejárati határidő után történnek, ez pedig növeli a bedőlt kereskedelmi hitelek kockázatát, ami a felmérés szerint 6 százalék mértékű. A cégek 52 százaléka szerint több partnere megy csődbe az idén, mint tavaly. A felmérés 210 vállalat megkérdezésével készült.
2025. 07. 08. 22:00
Megosztás:

AI a befektetések szolgálatában: új dimenziók a vagyonkezelésben

A K&H Alapkezelő, a KBC Csoport tagjaként már nyolc éve alkalmaz mesterséges intelligencia alapú modelleket (AI) a befektetési döntéseinek támogatására, ezzel nemcsak Magyarországon, hanem európai szinten is úttörő szerepet tölt be.
2025. 07. 08. 21:30
Megosztás:

A kormány folytatja a harcot az indokolatlan áremelésekkel szemben

A kormány számára a magyar emberek, kiemelten a családok és a nyugdíjasok az elsők, ezért határozottan fellép az indokolatlan áremelésekkel szemben. Az áremelések elleni harc első lepéseként a kormány 30 élelmiszer termékkategória esetében árréscsökkentést vezetett be, amelyet kiterjesztett a háztartási- és vegyiárukra, tisztálkodási és szépségápolási termékekre is. A kiskereskedelmi árréscsökkentés alá eső élelmiszereknél mintegy 20%-os, a pipereáruknál pedig közel 26%-os átlagos árcsökkenés tapasztalható. A kormány önkéntes árkorlátozást harcolt ki a bankok, a biztosítótársaságok és a telekommunikációs cégek esetében is. Július elsejétől pedig 34 nagy forgalmú vény nélküli szabadáras és 10 vényköteles nem támogatott készítmény ára vált kedvezőbbé a gyógyszeripari szereplők önkéntes árkorlátozásával.
2025. 07. 08. 20:30
Megosztás:

Allianz Globális Biztosítási Jelentés – stabil növekedési kilátások, egyre növekvő igény a védelemre

Az Allianz Research legfrissebb Globális Biztosítási Jelentése szerint 2024-ben impozáns bővülést ért el a globális biztosítási ágazat, a teljes díjbevétel 7 ezermilliárd euróig emelkedett. Folyamatosan nő az igény a biztosítások által nyújtott védelemre, ennek megfelelően a jelentés készítői stabil, éves szinten 5,3 százalékos globális növekedésre számítanak a következő évtizedre, míg a teljes magyarországi biztosítási szektor várható átlagos éves növekedését 5,5 százalékra teszik.
2025. 07. 08. 20:00
Megosztás:

Nagy erővel dolgoznak az áramszolgáltatás helyreállításán az MVM szakemberei

Az elmúlt évtizedek legsúlyosabb károkat okozó vihara után nagy erővel dolgoznak az áramszolgáltatás helyreállításán az MVM szakemberei – olvasható az MVM közösségi oldalán kedd késő délután megjelent bejegyzésben.
2025. 07. 08. 19:30
Megosztás: