Támogatta a költségvetési bizottság a költségvetés módosítását és a lakáshitelesek megsegítését célzó javaslatokat
Rogán Antal azt indítványozta, hogy az idei költségvetés kimerülőben lévő általános tartalékát emeljék meg a Mol által már befizetett 35,2 milliárd forinttal, az Egészségügyi Alapban 2007-ben és 2008-ban keletkezett 27,5 milliárd forint szufficitet pedig használják fel a kórházak adósságának konszolidálására. A Molnak azért kellett visszafizetnie az Európai Bíróság döntése alapján ezt az összeget, mert az elmúlt évek során tiltott állami támogatásban részesült. A kormány képviselője támogatta az indítványt, a két cél összhangban van a kormányprogrammal - mondta.
Boldvai László (MSZP) úgy vélekedett, hogy az Egészségügyi Alap esetében "virtuális" többletről van szó, ami pénzügytechnikailag hiánynövelő tétel, s arról érdeklődött, hogyan használják fel a szufficitet. A kormány képviselője elmondta: az összeg felhasználását a kormány rendeletben szabályozza, az átcsoportosítás a 2009-es zárszámadást nem érinti. A lépés hiányt befolyásoló tényező - az idén 27,5 milliárd forint kiadást tesz lehetővé -, ám az idei 3,8 százalékos hiánycél nem módosulhat - tette hozzá.
A lakáshitelesek megsegítését célzó, Kósa Lajos, Rogán Antal és Németh Szilárd István (Fidesz), Harrach Péter és Tarnai Richárd (KDNP) által jegyzett javaslat egyebek között ötévente egy ingyenes előtörlesztést és egy ingyenes futamidő-hosszabbítást tenne lehetővé, kötelezővé tenné a forintban törlesztendő devizahiteleknél a középárfolyam alkalmazását, s a kamat kivételével megtiltaná a hitelszerződés ügyfél számára hátrányos módosítását.
A kamat is csak akkor lenne módosítható, ha kormányrendelet megengedi. Hargitai János (KDNP), a bizottság alelnöke az előterjesztést ismertetve kiemelte: a javaslat három alapelv tiszteletben tartásával született: a felvett hitelt az adós köteles visszafizetni; a hitelezési rendszer veszélyeztetése nélkül segít a bajba jutott adósoknak; a kockázatviselésen osztozniuk kell a hitelezőknek és az adósoknak.
Az eredeti nyolc pontból a tiszta lappal indulás elve ugyan kimaradt, de a közjegyzői díjak csökkentése érdekében további egyeztetések kezdődnek - ismertette. Az ellenzéki pártok kritizálva támogatták az indítványt, mint kifejtették, a javaslat nem nyújt teljes körű megoldást a hiteladósok gondjaira. Vágó Gábor (LMP) úgy vélekedett, hosszú távú megoldást kellene kidolgozni, aminek a mostani javaslatok alapját képezhetik.
Tukacs István (MSZP) szerint a javaslat a bankok és ügyfelek viszonyát szabályozza, azonban más megoldásokra is szükség volna. Szerinte érdemes volna megfontolni a magáncsőd intézményének bevezetését - erre vonatkozóan az MSZP javaslatot nyújtott be -, különösen, hogy a tiszta lappal indulás joga kikerült a csomagból. A szocialista képviselő felhívta a figyelmet arra: nem szabad indokolatlan reményeket gerjeszteni, ugyanis a lakáscélra felvett szabad felhasználású jelzáloghiteleket nem kezeli a javaslat.
Hozzátette: jó lenne végre közelebbit tudni a Nemzeti Eszközkezelő Társaságról (NET). Lenhardt Balázs (Jobbik) úgy vélekedett: van egy diszkrét bája annak, hogy az MSZP, amely "a gyeplőt a lovak közé dobta", aggódik a devizahitelesek miatt. Úgy vélekedett, hogy a benyújtott csomag nem oldja meg a devizahitelesek helyzetét, csupán a szerződéses egyenrangúságot próbálja helyreállítani.
A jobbikos képviselő kifejtette: radikálisabb megoldásra volna szükség az 1,8 millió adós helyzetének javításához, így az MNB alapkamatot le kellene vinni, a devizahiteleket pedig a felvételkori árfolyamon forintosítani kellene állami közreműködéssel, a bankok tehervállalása mellett. Babák Mihály (Fidesz) a radikális megoldással kapcsolatban megjegyezte: Magyarország nem teheti meg, hogy nem jogállami, és nem piackonform módon szabályoz.
A kormány képviselője elmondta: a vonatkozó kormányhatározat szerint október 15-ig kell a NET koncepciójának elkészülnie, a határidőt betartják. Hangsúlyozta: semmiképpen nem képzelhető el olyan megoldás, hogy az adósságukat nem fizetők jobb helyzetbe kerüljenek, mint az adósságukat fizetők.