Underperformers - ez a kulcsa a profitnak?
„Tipikus példa a brit cukrászati óriás, a Cadbury, amely a múlt hetekben szembesült az amerikai Kraft Foods társaság átvételi szándékával 16,7 mld. USD összegben," jegyzi meg Josef Stoulil mérnök, a CAPITAL PARTNERS analitikusa és hozzáfűzi: „Ez a tény a Cadbury akcióit tiszteletre méltó 38%-kal emelte meg. Egyúttal szó volt a legnagyobb nem kikért, amerikai társaság által tett kínálatról, a Microsoft próbálkozásáról is, mégpedig a konkurens Yahoo Inc. Cég megvásárlásával kapcsolatban 47,5 mld. USD összegért." Ennek a kínálatnak a nyilvánosságra hozása előtt a Cadbury cég akcióinak értékei mindössze 5 %-kal erősödtek meg, amely nagyjából 50 %-kal kevesebb az S&P 500 benchmark indexnél, amely pedig 13 % YTD -vel erősödött meg.
A fúziók és az átvételek körüli spekulációk általában mindig áldást jelentenek az árakra, és nem mindig csak az egyik (a kínáló), vagy másik (a kínálattal szembesülő) társaság aktivitásáról van szó. A játszmában szerepet játszhat harmadik fél is, melyet gyakran White Knight-nak, azaz fehér lovasnak neveznek. Ez belelép a megkezdett egyezségbe és az egészet befejezi. „A Cadbury esetében fehér lovasként jelzik a konkurens Hershey céget," mondja Josef Stoulil mérnök, a CAPITAL PARNTERS analitikusa és hozzáteszi: „Mindössze a kínálat 68 %-a - akár akció vagy cash formájában - sikeresen befejezett, ezért az ilyen szituációkban a legfontosabb a megfelelő időzítés. Például a Microsoft kínálata után a Yahoo cég akcióinak értéke 2008 februárjáig 48 %-kal nőtt, ez körülbelül 28 USD/akcióként. A kínálat visszavonása után az év végére visszaestek 12 USD szintjére, amelyen 2003-ban voltak."
„A statisztika szerint a gazdasági válsággal párhuzamosan, az ellenséges átvételi kínálatok száma rohamosan csökken" mondja Josef Stoulil mérnök, a CAPITAL PARTNERS analitikusa és hozzáteszi: „Az elmúlt 7 hónap alatt 21 ilyen kínálatot nyújtottak be 50 mil. USD összértékben világszerte, miközben 2005 és 2008 között ez a szám elérte a 247-et."
A Citigroup tanulmánya szerint azok a cégek, amelyek az ellenséges átvételi kínálatok célpontját alkották, átlagosan egy évvel a tulajdonképpeni kínálat előtt, körülbelül 10,5 %-kal álltak rosszabbul a tágabb piaccal tett összehasonlításban. „Ezek a számok azonban mindig logikusan megfordultak a kínálat pillanatában, pl. amikor a múlt évben a céltársaságok 60 napos performációja, a kínálat nyilvánosságra hozatala után 12,5 %-kal lett jobb a szélesebb piacénál," állítja Josef Stoulil mérnök, a CAPITAL PARTNERS analitikusa.
Pontosan ezekben a napokban, amikor a piaci résztvevők legnagyobb része meg van győződve a gazdasági válság fő velejének elmúlásáról, várható, hogy az ellenséges átvételi kínálatok száma nőni fog. Azok a társaságok, amelyek a válsággal gyorsabban dűlőre jutottak és a válság által nem voltak oly erősen sújtva, hamarosan az expanzió lehetőségét fogják keresni. Ezzel szemben az erősen sújtott cégeknek racionális tendenciájuk lesz, hogy olyan vevőket keressenek, akik megoldják a válság utáni nyomasztó szituációjukat.