Vészesen csökken az ingatlanközvetítői irodák szerepe
			
		    Az elemzés szerint öt éven belül ez az arány 10  százalék alá eshet, ha az irodák nem növelik a közvetítés hozzáadott  értékét és szakmai színvonalát.
    
A statisztikák szerint a magyar  piacon 2014-ben 114 ezer ingatlant adtak el és az értékesített használt  lakások átlagára 10,3 millió forint volt. Tavaly több mint 150 ezer  lakás kelt el 13,6 millió forintos átlagáron.
    
Kövesdi Marcell, a  Házbank.hu tulajdonos-ügyvezető igazgatója, ingatlanpiaci szakértő a  közlemény szerint elmondta: Magyarországon jelenleg mintegy 3000  ingatlanközvetítő iroda 8 ezer értékesítővel dolgozik. Az ingatlanirodák  száma lényegében évek óta változatlan, miközben a szűkülő  ingatlanközvetítői piacon a tranzakciószám nem növekedett, és így az  átlagos bevétel sem mozdult el érdemben - fejtette ki, hozzátéve: a  csökkenő piaci részesedés miatt kieső irodákat pótolják azok is, akik  kellő felkészültség nélkül nyitnak irodát. Becsléseik szerint az elmúlt  évben 10 induló iroda közül 4 fél éven belül bezárt. Úgy vélte, nem  véletlen az sem, hogy az ingatlanközvetítőnek jelentkezők mintegy 50  százaléka 6 hónapon belül más megélhetés után néz.   
A magyar  piacon az elmúlt három évben - 2015, 2016, 2017 - 134-146-152 ezer  lakást adtak el, átlagosan 11,6-12,7-13,5 millió forintért, az átlagos  jutalék mértéke 2-5 százalék között mozog.
    
Rámutatott: az irodák  szerepe és súlya folyamatosan csökken a magyar piacon, miközben például  Franciaországban az ingatlanok 80 százalékát, az Egyesült Államokban  pedig 90 százalékát ők értékesítik. A magyarhoz hasonló piacon, például  Csehországban az irodák jutaléka 3-6 százalék, és ők értékesítik az  ingatlanok 70 százalékát, Ausztriában ugyanez az arány 80 százalék  feletti, a jutalék pedig 4-6 százalék között mozog.
Mennyi adót kell fizetni ingatlan értékesítésekor? ITT kiszámolhatja!
 
Kövesdi  Marcell szerint a jó ingatlanosok képzéséhez legalább négy területen  jelentős előrelépés szükséges: fejleszteni kell az informatikai  támogatást, növelni kell a gyakorlati képzés szerepét, és előtérbe kell  helyezni a szociális média professzionális használatát, valamint az  ügyfél-elégedettséget kell alapértelmezett értékké tenni.
    
A  szociális médiáról elmondta, ennek a személyes kapcsolattartásban és a  bizalom kiépítésében van alapvető szerepe, amit a magyar irodák 95  százaléka ma még nem használ ki, miközben a fejlett országokban ez az  alapja az értékesítésnek. A magyar piacon az ingatlanosok 5 százaléka is  csak arra használja a közösségi médiát, hogy ingatlanokat tesz fel a  felületre, ahelyett, hogy a bizalomépítés elsődleges felületeként  tekintene rá, mint például Amerikában. A lehetőség annál is inkább  adott, mivel Magyarországon több mint 5 millió aktív felhasználója van a  szociális médiának. A szociális média - például a Fecebook - használta  arra is jó, hogy az ingatlanos megőrizze a személyes kapcsolatot az  ügyféllel, a korábbi eladókkal és vevőkkel, és így újabb megbízásokat  szerezzen a már kiépült bizalom alapján - áll a közleményben.
    
A  virtuális ingatlanirodaként működő Házbank.hu 2010 márciusa óta  szolgálja ki az ingatlanközvetítő irodákat ügyviteli rendszerrel, 250  iroda és közel 70.000 ingatlan adatállománya alapján. A cég egyik  legfontosabb szolgáltatása az ingatlanközvetítő irodák hirdetéseinek  szinkronizálása, az irodák közötti együttműködés segítése.