Vitanapot sürget a közösségi közlekedésről a Munkástanácsok ágazati szövetsége
Az MTI-hez kedden eljuttatott közlemény szerint a széleskörű társadalmi és szakmai részvétellel megtartandó vitanapra azért van szükség, mert a közúti közösségi közlekedés társaságai egyre "nyomasztóbb" körülmények között kénytelenek szolgáltatni. Kiemelik, hogy krónikussá vált a gépkocsivezetői hiány az ágazatban, amit a nemzetgazdasági átlagnál alacsonyabb keresetek, a gépkocsivezetői vizsga megszerzésének magas költségei, valamint a jövőkép hiánya idéz elő.
A szakszervezet szerint a helyzet annyira súlyos, hogy gyors megoldás hiányában számottevő járatkimaradással kell szembenézni. A KMSz a közleményben hangsúlyozza: a Volán-cégek MÁV-ba olvasztása a közlekedési szakszervezetek és a Volánok szolgáltatásait igénybe vevők heves ellenállását váltaná ki. Horváth László, a KMSz alelnöke az MTI érdeklődésére közölte: ebben az esetben egy olyan vállalat veszítené el önállóságát, amely több évtizede megfelelő színvonalon szolgáltat.
A helyközi utasforgalom 70 százalékát a Volán-cégek bonyolítják - mutatott rá. Az alelnök szerint lehet szó a két vállalat tevékenységének jobb összehangolásáról, ami véleménye szerint szükséges is, azonban a beolvasztás nem biztos, hogy időszerű lenne. Az érdekvédők tájékoztatása szerint a 2017. évi piacnyitás nagy vesztesei lesznek a megalakult közlekedési központok, amennyiben nem kezdődik meg a jármű-modernizációs program. Ezek a társaságok a mostani járműparkjukkal pályára sem léphetnek a piac-liberalizáció versenyében - írják.
A városok döntő többségében még a Volán-cégek szolgáltatnak, ahol a finanszírozási kérdések rendezése nélkül sem a megrendelő önkormányzatok, sem a Volán-társaságok nem lesznek képesek a fenntartható fejlődés pályájára állítani és megtartani a szolgáltatás színvonalát. A színvonal csökkenése magában hordozza az utasszám markáns visszaesését, ami alaposan veszélyezteti a Volános munkahelyek biztonságát - fejti ki a KMSz a közleményben.