A gyermekeinknek már az elektromos autó lesz a sztenderd
Évente legalább 400 millióval kevesebb kilométert autóznak Európában a közösségi autózás elterjedése miatt, mivel egy megosztott autó akár 7-10 saját gépkocsit is képes kiváltani. Ezzel a fenntartható megoldással az öreg kontinens ambiciózus klímacéljai megvalósításának irányába is nagy lépést tesz: egyetlen közösségi autó éves szinten több mint 12 tonnával képes csökkenteni az európai CO2 kibocsátást.
Többek között erről is szó esett azokon a beszélgetéseken, amelyeket iparági szereplők folytattak a SHARE NOW standján a Planet Budapest 2021 Fenntarthatósági Expó és Világtalálkozón, a visegrádi négyek közös rendezvényén. Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke például arról beszélt: a fejlett világban már elfogadott része a kultúrának, hogy nem kell feltétlenül birtokolni egy autót, hanem ezeket akár napi szinten lehet bérelni. Mint mondta, Budapesten is fokozatosan javul ezeknek az elérhetősége: autóból, robogóból és rollerből is egyre több érhető el.
A megosztott eszközök fokozatos térnyeréséről beszélt Buday Bence, a SHARE NOW ügyvezető igazgatója is, bár egyelőre a saját tulajdonúak dominanciája megkérdőjelezhetetlen. Ugyanakkor a szokásjogon kívül egyre kevésbé indokolható, mért birtoklunk olyan eszközöket, amelyeket az idő legnagyobb részében nem is használunk, hacsak nem szándékosan akarunk problémákat generálni maguknak, például az amúgy is korlátozottan rendelkezésre álló parkolóhelyek felesleges foglalásával.
Varsányi Tamás, a blinkee.city ügyvezető igazgatója szerint a fenntartható mobilitási szokások kialakulásában kulcsfontosságú a szabályozás. A megosztott rollereket említve példaként úgy vélte, a parkolás pontos kereteinek rögzítése elkerülhetetlen a városi közlekedésbe való integrációhoz. Ugyanakkor a felhasználók, a helyi lakosok, a kerületi, illetőleg a városi szabályozószervek közös gondolkodásával közelebb jutunk az okosváros megvalósulásához.
Az elektromobilitás előtt álló jövőképről szólva ifj. Chikán Attila, az ALTEO Nyrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: ennek elterjedéséhez nem elegendő az eszközöknek fejlődniük, leginkább az egyre nagyobb hatótávval: fenntartható ellátásbiztonságra is szükség van. Szerinte Nyugat-Európában már több sikeres példa működik, ugyanakkor az is egyértelmű, hogy egyelőre az egyéb megoldásoknak is van a jövőben létjogosultsága az elektromos közlekedés mellett.
Ormosy Gábor, az AutoWallis vezérigazgatója is arról beszélt: amíg az elektromos hajtáslánc teljes ciklusát tekintve nem egyértelműen fenntarthatóbb a hagyományosoknál, utóbbiakat nem kell teljesen kivezetni, miközben a jövőben olyan alternatív hajtásláncok is jelentős szerepet kaphatnak az autós mobilitásban, mint a hidrogénhajtás. Hozzátette: az elektromos autózás tömegessé válásához az ezt kiszolgáló infrastruktúrának részben közműként kell funkcionálnia, ami akár uniós szintű szabályozási kérdéssé is válhat.
Varsányi Tamás ugyanakkor úgy vélte, mire a gyermekeink tudatos járműfelhasználókká válnak, már egészen biztosan az elektromos közlekedés lesz az alap.