A járműipar segíthet elkerülni a gazdasági válságot
Kutnyánszky Zsolt Krisztián szerint a belföldi termékek állandó keresletre számíthatnak, de a kormánynak is tennie kell azért, hogy a járműipar a magyar gazdaság húzóágazata maradjon. A döntéshozók számára a legfontosabb feladat vállalkozások és az infrastruktúra fejlesztése, valamint a szakképzett munkaerő biztosítása a kihívásokra gyorsan reagáló felnőttképzési programokkal. A foglalkoztatási adatok egyelőre nem indokolják, de ha súlyosabbá válik a helyzet, ismét lehet számítani munkahelyvédelmi intézkedésekre - közölte.
Hozzátette, hogy az iparági visszajelzések alapján jelenleg az energiaköltségek jelentik a legnagyobb gondot, nemcsak a drágulás mértéke, hanem a kiszámíthatatlansága, az árak szélsőséges ingadozása miatt is. A magyar gazdaság ma még a nagyrészt külföldről érkező földgázra épül, ezért a belföldi kitermelés növelése mellett nagyobb arányban kell támaszkodni más energiahordozókra, új technológiákra, a vállalkozásoknak pedig energiahatékonysági programokra lesz szükségük. Ha az ehhez szükséges EU-támogatások is rendelkezésre állnak majd, Magyarország az energiafelhasználásának átalakításával jelentősen csökkenteni fogja a gázfüggőségét.
A rendezvény előadói a járműipar nehézségeiről és fejlődési lehetőségekről beszéltek. Az Audi Hungaria Zrt. járműgyártásért felelős igazgatósági tagja szerint a járműgyártás még sosem állt akkora kihívás előtt, mint ma. Les Zoltán szerint a nyersanyaghiány korlátozhatja ugyan az átalakulást, ám az új technológiák és az ügyféligények kikényszerítik a fejlődést, amelyben a digitalizáció és a robotizáció nagy segítséget jelent. Példaként említette, hogy ma már nincs szükség költséges prototípusok elkészítésére, virtuális folyamattervezéssel gyorsan illeszthetők be új termékek a gyártásba.
A Continental Automotive Hungary ügyvezető igazgatója a biztonsági szempontokat emelte ki, szerinte ugyanis a közlekedés a korábbi formájában azért sem tartató fönn, mert a közúti balesetek visszaszorítása egyre erősebb elvárás. Keszte Róbert kifejtette, hogy a járművek digitális információkon keresztül alkotnak képet a környezetükről, de a szoftvereik nem fejleszthetők a végtelenségig, és nem is lehet a világ összes forgalmi szituációját algoritmusokkal leírni. A járműiparban ezért nagy jövő előtt állnak az öntanuló mesterségeséges intelligenciák, mert gyakorlatilag bármilyen közlekedési helyzet felismerésére alkalmassá tehetők.
A Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese a környezettudatos és társadalmi szempontból is felelős vállalatirányítás, ismertebb nevén az ESG (Environment, Social, Governance) jelentőségét emelte ki. Az európai járműiparban évek óta egyre meghatározóbb ez a szemlélet, a gyártók jelentős része lehetőség szerint a profitérdekeit is az ESG-szempontokhoz igazítja - tette hozzá Urbán László.