A magyar autósok az európai átlagnál kevesebb kilométert tesznek meg egy autóval
A CarVertical autóipari adatszolgáltató cég felmérése azt térképezte fel, hogy mely európai országokban teszik meg a sofőrök a legtöbb, illetve a legkevesebb kilométert ugyanazzal az autóval, milyen gyakran váltanak autót, és mely országokból érdemes körültekintően használt autót venni.
A szerbek vezetnek a legkevesebbet, a lengyelek a legtöbbet
A carVertical adatai szerint Magyarországon egy tulajdonos átlagosan 47 845 kilométert vezet egy autóval, mielőtt eladja. Ez jelentősen elmarad az európai 75 928 kilométeres átlagtól. Az elemzés csak a carVertical rendszerében ellenőrzött autókra terjed ki, így az adatok valós járműtörténetekre támaszkodnak.
Lengyelország (112 977 km), Szlovákia (109 044 km) és Portugália (108 256 km) azon országok közé tartoznak, ahol átlagosan a legtöbb kilométert teszi meg egy tulajdonos ugyanazzal az autóval. Szerbiában (18 807 km) és Ukrajnában (22 580 km) a legalacsonyabb az egy tulajdonos által, egy autóval megtett kilométerek száma.
Természetesen fontos megjegyezni, hogy ezek a számok nem az éves futásteljesítményt mutatják. Egyes országokban gyakrabban cserélik az autókat, máshol ritkábban, ami jelentősen befolyásolja, hogy hány kilométert tesz meg egy jármű egy tulajdonosnál.
„Az átlagos éves futásteljesítmény megmutatja, milyen intenzíven használták az autót. A gyakoribb használat csökkenti a jármű élettartamát, és később egyre több meghibásodáshoz és egyéb problémához vezet. Ezért emeljük ki a járműtörténeti jelentéseinkben az intenzív vezetési időszakokat — ezekre mindenképpen érdemes odafigyelni a vásárlásnál” — hívja fel a figyelmet Matas Buzelis, a CarVertical autóipari szakértője.
Magyarországon az éves átlag 15 705 km, ami kissé elmarad az európai átlagtól. Így tehát amellett, hogy Magyarországon a tulajdonosok kevesebb kilométert vezetnek, a magyar autók éves futásteljesítménye is visszafogottnak számít.
A magyarok viszonylag rövid ideig használják ugyanazt az autót
A magyarországi sofőrök átlagosan 3,1 évig vezetnek egy autót, mielőtt eladják. Ez rövidebb időszak, mint sok más vizsgált országban. Összehasonlításképpen, Portugáliában 7,2 év, Lengyelországban 6,1 év, Litvániában pedig 5,5 év az átlagos használati idő. Az autókat Szerbiában és Ukrajnában cserélik a legsűrűbben — átlagosan 1,1 évente.
A szakértők többnyire egyetértenek abban, hogy minél kevesebb tulajdonosa volt egy autónak, annál megbízhatóbb. Az a sofőr, aki egy éven belül meg akar válni a járművétől, ritkán fektet pénzt drága javításokba vagy komolyabb hibák elhárításába.
„Az autó élettartamát a vezetési szokások is erősen meghatározzák. A rövid utazások, az agresszív vezetési stílus és az elmulasztott karbantartás idővel mindig nyomot hagy a járművön” — teszi hozzá Buzelis.
A német, litván, portugál és brit használt autók jelentik a legkisebb kockázatot
A carVertical tanulmánya szerint a tulajdonosváltások gyakorisága alapján Csehország, Finnország, Spanyolország és Ukrajna számítanak a legkockázatosabb országoknak, használt autó vásárlásakor. Ezekben az országokban a sofőrök nemcsak gyakrabban cserélnek autót, hanem évente több kilométert is tesznek meg, mint az átlagos európai autóvezetők.
Spanyolországban például egy autó átlagosan 4 évet tölt egy tulajdonosnál, és évente 23 186 kilométer a futásteljesítménye. Ukrajnában az autókat 1,1 évente cserélik, és az éves átlagos futásteljesítmény is csupán 19 816 kilométer. A finnek 3,1 évente cserélnek járművet, és évente 21 213 kilométert vezetnek. A cseh sofőrök 20 201 kilométert tesznek meg egy évben, és átlagosan 3,6 évig használnak egy autót.
A lista másik végén Németország, Litvánia, Portugália és az Egyesült Királyság áll. Ezekben az országokban a sofőrök kevesebb kilométert vezetnek, és hosszabb ideig tartanak ki a járműveik mellett.
Az Egyesült Királyságban egy autó átlagosan 4,5 évig van egy tulajdonos birtokában, és évente mindössze 12 710 kilométert tesz meg. A németek sem kapkodják el az autóváltást: átlagosan 4,8 évente cserélnek autót, és évente 17 688 kilométert vezetnek. A portugálok hosszabb ideig, 7,2 évig használják ugyanazt az autót, és évente 15 133 kilométert vezetnek. A litvánoknál ez az időszak 5,5 év, az éves futásteljesítmény pedig 16 367 km.
Módszertan
A CarVertical tanulmánya azokat az autótörténeti jelentéseket vizsgálta, amelyeket a felhasználók 18 európai országban vásároltak 2025 januárja és októbere között. A vizsgálat célja az volt, hogy meghatározzák, mely országokban vezetnek az autósok kevesebbet, és hol marad egy autó hosszabb ideig ugyanannál a tulajdonosnál.
A tanulmányban tulajdonosváltásnak számított, ha egy autót eladásra jelöltek, új regisztrációt vagy tulajdonosi bejegyzést kapott, illetve import- vagy exportnyilvántartásba került. Nem szerepeltek a vizsgálatban azok az autók, amelyeknek csak egy tulajdonosuk volt, vagy amelyekről nem volt használati adat. A vizsgálat minden járműtörténeti jelentést az elsőtől az utolsó elérhető tulajdonosi bejegyzésig figyelembe vett.