A márkanév tényleg a mindenség?

A nutellás kenyeret szereted? - miközben megfogalmazzuk ezt a kérdést, mind ugyanarra a mogyorókrémre gondolunk. De sokan nem is a Nutellát szeretjük, hanem magát a mogyorókrémet, csokikrémet. Erős berögződésként maradhatott meg gyerekkorunkból a Nutella márka neve. Vajon hány ilyen márka neve maradt meg bennünk egy-egy termékcsoport “gyűjtőneveként”?

A márkanév tényleg a mindenség?

Ha nem akarunk a fogyasztói társadalom csapdájába beleesni, nem árt, ha tisztában vagyunk a marketing alapvető dolgaival. Ennek tudatában valószínűleg kevésbé dőlünk majd be a trükköknek, és sokkal tudatosabban tudunk választani a jövőben, ezzel rengeteg pénzt megspórolva magunknak!

Mégis mitől lesz egy márkanév ilyen jó és “ragályos”? Először vizsgáljuk meg, mi a funkciója.

Azonosítás: a márkanév azonosítja a terméket vagy szolgáltatást, és megkülönbözteti azt a versenytársaktól (ez az úgymond versenytárs elemzés egyik folyamata). Egy jó márkanévnek könnyen megjegyezhetőnek és felismerhetőnek kell lennie.

Differenciálás: az a cél, hogy segítse az általunk kínált terméket vagy szolgáltatást megkülönböztetni, illetve értékkel felruházni egy cég produktumait egy adott piaci szegmensen belül, azaz differenciálni. A márkanév többnyire pontosan kifejezi egy adott márka egyedi tulajdonságait és előnyeit.

Kommunikáció: a márkanévnek megfelelően kell csatornázni a márka értékeit és személyiségét a fogyasztóknak. Érzelmi kapcsolatot kell teremtenie velük, lehetőleg pozitív gondolatokat kiváltva belőlük.

Legitimizáció: a márkanév elláthatja azt a funkciót is, aminek köszönhetően egy termékre vagy szolgáltatásra a minőség és a megbízhatóság jelképeként fogunk gondolni. Segíthet kiépíteni a fogyasztók bizalmát és megalapozni a cégek hitelességét.

Jogvédelem: a márkanév jogi védelemben részesülhet az ún. védjegy bejegyzés által, ami a cégnek megadja a kizárólagos jogot a név használatára. Ezzel megakadályozza azt, hogy mások engedély nélkül használhassák a márkanevet, vagy ha használják is, annak jogilag következménye legyen.

Kiterjesztés: a márkanév kiterjeszthető új termékekre vagy szolgáltatásokra, ami lehetővé teszi a cég számára, hogy kihasználja a névben felépített üzleti és szellemi tőkét, valamint a pozitív gondolatokat, amik kialakultak a márkáról.

Miután megvizsgáltuk a funkcióját, nézzük meg, hogy milyen típusú lehet egy-egy márkanév. Ez szintén egy nagyon fontos lépés. A márkanév segítségével lehet egységesíteni a cég arculatát, és segít a pozitív kép kialakításában egy termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban.

Az alábbi kategóriákat használjuk ezen a területen:

Leíró márkanevek: ezek a nevek a terméket vagy szolgáltatást egyértelműen és röviden mutatják be. Például a „Friss Pékség” márkanévből egyértelműen arra gondolunk, hogy a boltban frissen sült pékárut fogunk kapni.

Állat- és növénynevek: a természet világára utalnak, és jó érzéseket keltenek az emberekben. Ezeknek a neveknek a segítségével asszociálhatunk ezzel valami egészséges és természetközeli dologra.

Fantázianevek: az emberek kreativitását és képzeletét használják ki, és általában nincs közük az adott termékhez vagy szolgáltatáshoz.

Betűszavas márkanevek: az egyes szavak kezdőbetűiből állnak, és általában az üzleti nevek rövidítéseként használják őket. A leggyorsabban eszünkbe jutó példa a BMW vagy a IKEA márkanév lehet.

Helyi márkanevek: az ilyen típusú márkanevek az adott területre, városra vagy régióra utalnak, és a vállalkozás vagy a termék helyi hovatartozását erősítik, ezzel azt is kifejezve, hogy büszkék, hogy az adott termék abból a régióból származik. Például a „Veszprémi Sör” márkanév a Veszprém városában készült sörökre utal.

A különböző boltok akciós újságjaiban elsősorban nem a márkanevek nyernek nagy figyelmet, hanem az árak. Ember legyen a talpán, aki az Auchan akciós lapozható újságját türelmesen végig lapozza, számos terméket felsorolnak benne, néhányukat tényleg jó áron. Érdekesség, hogy ez a bolt is kiérdemelt a köznyelvben egy “gúnynevet” magának. Néha úgy hívjuk ezt a boltot, hogy “madaras Tesco”. A márka logójában szereplő madárra utal. A magyar nyelv kiejtési szabályzatának furcsa lehet az Auchan szó, így nyert teret ez a gúnynév. Ilyen “ejtéskönnyítést” megfigyelhetünk a Lidl bolt esetében is, amit a szóbeszédben sokszor hallhatunk “Lidli-nek” is.

Összefoglalva bárhol is vásárolunk vagy bármilyen nézőpontot is tekintünk elsődlegesnek bevásárlásunkkor (akár márka vagy ár), legyünk tudatosak, és döntsük úgy, ahogy az nekünk éppen a legideálisabb! Ne dőljünk be a színkavalkádban úszó polcok címkéinek, a marketing eszközeivel könnyen megtéveszthetnek minket.

Megjelent a madárinfluenza egy Csongrád-Csanád vármegyében

A madárinfluenza vírus magas patogenitású, H5N1 altípusát igazolták egy Csongrád-Csanád vármegyei hízópulykatartó gazdaságban a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) vizsgálatai, az állomány felszámolása megkezdődött, a járványügyi nyomozás folyamatban van - közölte a hatóság kedden a honlapján.
2025. 11. 12. 06:00
Megosztás:

Szlovénia és Ausztria közös nyilatkozatot írt alá a Mura folyó fenntartható kezeléséről

Szlovénia és Ausztria közös nyilatkozatot írt alá kedden a Mura folyót érintő fenntartható és közös vízgazdálkodásról, amelyet a felek az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás, az árvízbiztonság és a biodiverzitás megőrzése terén folytatott együttműködésük újabb állomásának neveztek.
2025. 11. 12. 05:30
Megosztás:

Lezárult a regisztráció az Európai Hulladékcsökkentési Hét 2025-ös kampányára

Lezárult az idei, immár 17. Európai Hulladékcsökkentési Hétre (november 22-30. között) tervezett hulladékcsökkentési akciók regisztrációja, így Magyarország az idén 586 akcióval kerül fel az Európai Hulladékcsökkentési Hét nemzetközi térképére. A regisztrált akciók többségét, 53 százalékát a hazai oktatási intézmények alkotják, amely igazolja az intézmények, a pedagógusok és a diákok elkötelezettségét a környezeti ügyek, a környezeti nevelés iránt - tájékoztatott a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége (KSZGYSZ) az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében.
2025. 11. 12. 05:00
Megosztás:

Egyre több fiatal lép át a “pénzkapun”

A K&H lakossági ügyfél állományán belül évről évre aktívabbak a fiatalok. A digitalizáció hatására a számlanyitás nemcsak a tudatos pénzkezelés első lépése, hanem belépő a biztonságos és kényelmes digitális bankolás világába is. A K&H tapasztalatai szerint a fiatalok leggyakrabban élelmiszerre költenek, a kiadásaik 22 százaléka erre megy. Második helyen vannak az éttermek majdnem 10 százalékkal, holtversenyben a harmadik helyen pedig a gyorséttermek és pékségeket is magában foglaló egyéb élelmiszerárusító egységek állnak – mindezt bankkártyával vagy okoseszközzel fizetve.
2025. 11. 12. 04:30
Megosztás:

2026-ban startolhat a Dél-Korea és Magyarország közös akkumulátoripari kompetenciaközpontja

A Magyar Akkumulátor Szövetség vezetésével egy koreai-magyar akkumulátoripari kutatóközpont jön létre a 2022-ben elindított Economic Innovation Partnership Program (EIPP) részeként a dél-koreai Korea Development Institute (KDI) és a magyar Nemzetgazdaság Minisztériummal közreműködésben.
2025. 11. 12. 04:00
Megosztás:

Megérkezett az októberi inflációs adat! Hol tartsd a pénzed, hogy kivédd a pénzromlást?

Megérkezett a legfrissebb inflációs adat, amely ismét rávilágít arra, mekkora teher nehezedik a háztartásokra és a megtakarításokra. Bár az áremelkedés üteme lassult az elmúlt időszakban, a korábbi évek drágulása tartósan beépült a gazdaságba. Ahhoz, hogy a pénzünk ne égjen el észrevételül, cselekednünk kell, hiszen a folyószámlán tartott pénz folyamatosan veszít az értékéből.
2025. 11. 12. 03:30
Megosztás:

Idén ugyanannyit szánnak a magyarok karácsonyi ajándékra, mint tavaly

Az idén ugyanannyit terveznek költeni a magyarok karácsonyi ajándékra, mint tavaly, átlagosan 75 ezer forintot a Yettel országos reprezentatív kutatása szerint.
2025. 11. 12. 03:00
Megosztás:

Itt a számítás! A nyugdíjak vásárló értéke a legnagyobb baj

Az elmúlt hónapok jelentős változásokat hoztak a magyar lakosság pénzügyi hangulatában és várakozásaiban: látványosan nőtt azok aránya, akik a nyugdíjas éveik anyagi bizonytalanságától tartanak, miközben a rövid távú gazdasági kilátások is romlottak.
2025. 11. 12. 02:30
Megosztás:

Betiltja a benzines és a dízel autókat is az Unió! Mi lesz így?

Az Európai Unió 2035-től tervezi betiltani az új, fosszilis üzemanyaggal hajtott járművek értékesítését, a vásárlók érdeklődése azonban az elektromos autók iránt továbbra is mérsékelt. Bár számos ország pénzügyi ösztönzőkkel támogatja a váltást, ezek megszűnésével az eladások meredeken visszaesnek.
2025. 11. 12. 02:00
Megosztás:

Nyugdíjadra tettél félre? Most megnézheted mennyit kerestél vele

A Grantis pénzügyi tanácsadó számításai szerint az elmúlt évek világgazdasági ingadozásai ellenére a vizsgált nyugdíjbiztosítási alapok több mint 30 százaléka 10 százaléknál magasabb évesített hozamot produkált.
2025. 11. 12. 01:00
Megosztás:

Eladó az óra, ami megjárta a Holdat - magyar aukción kerül kalapács alá

A NASA legendás kronográfja a BÁV ART 86. Művészeti Aukcióján kerül kalapács alá.
2025. 11. 12. 00:30
Megosztás:

A Bitcoin után ez lehet a következő nagy kriptós siker, ha 10 000 darabot tartasz ebből az ismeretlen érméből

Miközben a Bitcoin, az XRP és a Solana továbbra is uralják a híreket, egy új név csendben tör előre a kriptovilágban: <a href="https://minotaurus.io/?utm_source=profitline.hu&utm_campaign=pjdz3c0grz027esf5a60&PropertyValue=zg0r6sze" target="_blank">Minotaurus (MTAUR)</a>. A korai vásárlók már most „a következő nagy áttörést hozó tokenként” emlegetik, és a mögötte álló számadatok kezdenek alátámasztani ezt az állítást.
2025. 11. 11. 23:30
Megosztás:

Solana árfolyam-előrejelzés: Hamarosan vissza 200 dollárra? A Cardano továbbra is ingadozó, míg a Digitap akár tízszeres növekedést is elérhet előbb?

Bár a Solana (SOL) és a Cardano (ADA) árfolyama november eleje óta folyamatosan hullámzik, néhány influencer továbbra is optimista. Például az ismert véleményvezér, Curb, úgy véli, hogy a Solana árfolyama újra felszökhet 200 dollárra. Eközben Dan Gambardello megdöbbentette a kereskedők egy részét a Cardanóra vonatkozó jóslatával, miután az ADA ára több mint 10%-ot esett az elmúlt 30 napban.
2025. 11. 11. 22:30
Megosztás:

Az On-Chain és Off-Chain tranzakció fogalmak jelentése és értelmezése

Hogyan működik a tranzakciók két arca, az On-Chain és az Off-Chain a blokklánc világában? A blokklánc tranzakciók két útja – mit jelent az On-Chain és az Off-Chain működés, és miért fontos ez neked is?
2025. 11. 11. 22:00
Megosztás:

A ZK Proof jelentése és értelmezése a kriptovaluták világában

ZK Proof: az adatbiztonság jövője a gyakorlatban. A digitális korban, amikor az adatbiztonság, a magánélet védelme és a decentralizált pénzügyi rendszerek egyre nagyobb hangsúlyt kapnak, egy különleges technológia egyre gyakrabban kerül előtérbe: a ZK proof, vagyis a zero-knowledge proof.
2025. 11. 11. 21:30
Megosztás:

Mastercard: öt éve tart Magyarország digitális fejlettségének emelkedése

Öt év alatt 12 ponttal nőtt, így tavaly 63 pont volt a Mastercard Digitális Fizetési Indexe (DFI) Magyarországon - közölte a Mastercard legfrissebb jelentése alapján az MTI-vel kedden.
2025. 11. 11. 21:00
Megosztás:

Az OTP húzta le a BUX-ot

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 604,8 pontos, 0,56 százalékos csökkenéssel, 107 229,31 ponton zárt kedden.
2025. 11. 11. 20:30
Megosztás:

9 legjobb új kriptovaluta 2025-ben a magas ROI reményében – A Digitap ($TAP) vezeti a novemberi vásárlási listát

A csendes hónapoknak vége — a kriptovaluta piac ismét felgyorsult, és az új projektek egy kitöréssel kecsegtető évre készülnek. A legígéretesebb választások néhány közös jellemzőt mutatnak: világos felhasználási cél, működő termék, erős token-gazdaságtan (tokenomics) és növekvő közösségek.
2025. 11. 11. 20:00
Megosztás:

Adóváltás adhat lökést a magyar zöldségeknek

Versenyképesebbé válhatnak a magyar zöldségtermelők és tovább fehéredhet az agrárszektor a fordított áfa bevezetésével. A szektort sújtó áfacsalásokat ugyanis leginkább ezzel a módszerrel lehetne gyorsan és a leghatékonyabb visszaszorítani, illetve a hazai áruk kereskedelmi pozíciója is javulna - derült ki a 450 szentesi termelőt tömörítő DélKerTÉSZ összefoglalójából. A szentesi termelők egyébként jó szezont zártak: 2025 első háromnegyed évében 53,5 ezer tonna zöldséget értékesítettek, ami 700 tonna növekedést jelent éves szinten. Az árbevétel pedig 260 millió forinttal, 16,5 milliárd forintra nőtt. Jövőre újabb beruházásokkal, üvegházakkal és fóliablokkok építésével pörgetnék fel az exportot.
2025. 11. 11. 19:30
Megosztás:

A Szerbiai Kőolajipari Vállalat orosz tulajdonosa kész átadni a vállalat irányítását

A Szerbiai Kőolajipari Vállalat (NIS) orosz tulajdonosa kész átadni harmadik félnek a vállalat feletti irányítást, és a működési engedély meghosszabbítását kérte az amerikai pénzügyminisztérium alá tartozó Külföldi Vagyonellenőrzési Hivataltól (OFAC) - közölte a szerb energiaügyi miniszter kedden.
2025. 11. 11. 19:00
Megosztás: