A márkanév tényleg a mindenség?

A nutellás kenyeret szereted? - miközben megfogalmazzuk ezt a kérdést, mind ugyanarra a mogyorókrémre gondolunk. De sokan nem is a Nutellát szeretjük, hanem magát a mogyorókrémet, csokikrémet. Erős berögződésként maradhatott meg gyerekkorunkból a Nutella márka neve. Vajon hány ilyen márka neve maradt meg bennünk egy-egy termékcsoport “gyűjtőneveként”?

A márkanév tényleg a mindenség?

Ha nem akarunk a fogyasztói társadalom csapdájába beleesni, nem árt, ha tisztában vagyunk a marketing alapvető dolgaival. Ennek tudatában valószínűleg kevésbé dőlünk majd be a trükköknek, és sokkal tudatosabban tudunk választani a jövőben, ezzel rengeteg pénzt megspórolva magunknak!

Mégis mitől lesz egy márkanév ilyen jó és “ragályos”? Először vizsgáljuk meg, mi a funkciója.

Azonosítás: a márkanév azonosítja a terméket vagy szolgáltatást, és megkülönbözteti azt a versenytársaktól (ez az úgymond versenytárs elemzés egyik folyamata). Egy jó márkanévnek könnyen megjegyezhetőnek és felismerhetőnek kell lennie.

Differenciálás: az a cél, hogy segítse az általunk kínált terméket vagy szolgáltatást megkülönböztetni, illetve értékkel felruházni egy cég produktumait egy adott piaci szegmensen belül, azaz differenciálni. A márkanév többnyire pontosan kifejezi egy adott márka egyedi tulajdonságait és előnyeit.

Kommunikáció: a márkanévnek megfelelően kell csatornázni a márka értékeit és személyiségét a fogyasztóknak. Érzelmi kapcsolatot kell teremtenie velük, lehetőleg pozitív gondolatokat kiváltva belőlük.

Legitimizáció: a márkanév elláthatja azt a funkciót is, aminek köszönhetően egy termékre vagy szolgáltatásra a minőség és a megbízhatóság jelképeként fogunk gondolni. Segíthet kiépíteni a fogyasztók bizalmát és megalapozni a cégek hitelességét.

Jogvédelem: a márkanév jogi védelemben részesülhet az ún. védjegy bejegyzés által, ami a cégnek megadja a kizárólagos jogot a név használatára. Ezzel megakadályozza azt, hogy mások engedély nélkül használhassák a márkanevet, vagy ha használják is, annak jogilag következménye legyen.

Kiterjesztés: a márkanév kiterjeszthető új termékekre vagy szolgáltatásokra, ami lehetővé teszi a cég számára, hogy kihasználja a névben felépített üzleti és szellemi tőkét, valamint a pozitív gondolatokat, amik kialakultak a márkáról.

Miután megvizsgáltuk a funkcióját, nézzük meg, hogy milyen típusú lehet egy-egy márkanév. Ez szintén egy nagyon fontos lépés. A márkanév segítségével lehet egységesíteni a cég arculatát, és segít a pozitív kép kialakításában egy termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban.

Az alábbi kategóriákat használjuk ezen a területen:

Leíró márkanevek: ezek a nevek a terméket vagy szolgáltatást egyértelműen és röviden mutatják be. Például a „Friss Pékség” márkanévből egyértelműen arra gondolunk, hogy a boltban frissen sült pékárut fogunk kapni.

Állat- és növénynevek: a természet világára utalnak, és jó érzéseket keltenek az emberekben. Ezeknek a neveknek a segítségével asszociálhatunk ezzel valami egészséges és természetközeli dologra.

Fantázianevek: az emberek kreativitását és képzeletét használják ki, és általában nincs közük az adott termékhez vagy szolgáltatáshoz.

Betűszavas márkanevek: az egyes szavak kezdőbetűiből állnak, és általában az üzleti nevek rövidítéseként használják őket. A leggyorsabban eszünkbe jutó példa a BMW vagy a IKEA márkanév lehet.

Helyi márkanevek: az ilyen típusú márkanevek az adott területre, városra vagy régióra utalnak, és a vállalkozás vagy a termék helyi hovatartozását erősítik, ezzel azt is kifejezve, hogy büszkék, hogy az adott termék abból a régióból származik. Például a „Veszprémi Sör” márkanév a Veszprém városában készült sörökre utal.

A különböző boltok akciós újságjaiban elsősorban nem a márkanevek nyernek nagy figyelmet, hanem az árak. Ember legyen a talpán, aki az Auchan akciós lapozható újságját türelmesen végig lapozza, számos terméket felsorolnak benne, néhányukat tényleg jó áron. Érdekesség, hogy ez a bolt is kiérdemelt a köznyelvben egy “gúnynevet” magának. Néha úgy hívjuk ezt a boltot, hogy “madaras Tesco”. A márka logójában szereplő madárra utal. A magyar nyelv kiejtési szabályzatának furcsa lehet az Auchan szó, így nyert teret ez a gúnynév. Ilyen “ejtéskönnyítést” megfigyelhetünk a Lidl bolt esetében is, amit a szóbeszédben sokszor hallhatunk “Lidli-nek” is.

Összefoglalva bárhol is vásárolunk vagy bármilyen nézőpontot is tekintünk elsődlegesnek bevásárlásunkkor (akár márka vagy ár), legyünk tudatosak, és döntsük úgy, ahogy az nekünk éppen a legideálisabb! Ne dőljünk be a színkavalkádban úszó polcok címkéinek, a marketing eszközeivel könnyen megtéveszthetnek minket.

Könnyed fogyás és természetes támogatás az egészséges élethez

A mai felgyorsult világban sokan keresik azt a megoldást, amivel elérhetik álmaik alakját – méghozzá anélkül, hogy órákat kellene tölteniük drága edzőtermekben vagy drasztikus diétába kezdenének.
2025. 11. 12. 13:00
Megosztás:

Hatékony tárolás: a konténerbérlés előnyei

Eszedbe jutott-e már, hogy a felhalmozott tárgyak és szezonális eszközök mennyire lehetséges korlátoznak az otthoni vagy az irodai térben? A tárolási problémák megoldása egyre több ember és vállalkozás számára jelent kihívást.
2025. 11. 12. 12:30
Megosztás:

Gyengül a lakosság fizetőképessége, borúsak a kilátások

Az előző negyedév enyhe növekedése után ismét csökkenő szakaszba került a fizetőképességi index, amely a lakosság jövedelmi helyzetét a hiteltörlesztések és a számlafizetések függvényében vizsgálja. A mutató 13,7 pontról 9,3-ra esett vissza a harmadik negyedévre, idén pedig már nem is várható érdemi javulás az Intrum és a Gazdaságkutató Intézet előrejelzése alapján.
2025. 11. 12. 12:00
Megosztás:

Akár több százezer forintot spórolhat az életbiztosításon, aki még idén megköti

Az életbiztosításoknál kulcsfontosságú az életkor: minél idősebben köti meg valaki, annál magasabb lesz a havi díj. Igen ám, de jellemzően nem a tényleges életkor számít, hanem a naptári év, azaz akik még idén kötnek biztosítást, azok még alacsonyabb díjjal tehetik meg azt. Egy előrehozott döntéssel 20 év alatt akár több százezer forintot lehet spórolni.
2025. 11. 12. 11:30
Megosztás:

A kormány megemelte az idei és a jövő évi hiánycélt, megemelte a bankadót

Tegnap Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter bejelentette, hogy a kormány az idei és a jövő évi hiánycélt is a GDP 5%-ra emeli (4,3-4,5, illetve 3,7%-ról) annak ellenére, hogy közel 200-200 Mrd. Ft-tal javítja az egyenleget az, hogy a kormány megduplázza jövőre a bankadót és zárol költségvetési tartalékokat.
2025. 11. 12. 11:00
Megosztás:

A kormányzati leállás végével kapcsolatos optimizmus további lendületet hozott az amerikai részvénypiacra

A kormányzati leállás végének közeledte repítette felfelé kedden az amerikai részvényindexeket, a Dow rekordszinten zárt, az S&P 500 0,2%- kal araszolt feljebb.
2025. 11. 12. 10:30
Megosztás:

Új csúcsra került a Stoxx600 és a FTSE100, a várt javulással ellentétben Németországban romlott a gazdasági hangulat

Az amerikai kormányzati leállás küszöbönálló végével kapcsolatos optimizmus tovább fűtött3 az európai részvénypiacokat, a Stoxx600 és a FTSE100 egyaránt rekordszintre emelkedett kedden.
2025. 11. 12. 10:00
Megosztás:

Érkeznek az otthon startos lakások megépülését biztosító szabályok

Érkeznek az otthon startos lakások megépülését biztosító szabályok, a fix 3 százalékos kölcsön hatására évtizedek óta nem látott számban indulnak lakásfejlesztések, cél, hogy az állami ösztönzőkért cserébe a fejlesztők végrehajtsák vállalásaikat, új otthon startos lakások tízezrei épüljenek fel néhány éven belül - írta Panyi Miklós, a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára szerdán a Facebook oldalán.
2025. 11. 12. 09:30
Megosztás:

A versenyszféra munkavállalóinak 55 százaléka elégedetlen a fizetésével

A vállalkozásoknál foglalkoztatott munkavállalók 55 százaléka elégedetlen a jelenlegi fizetésének mértékével, ez az arány 6 százalékponttal magasabb az egy évvel korábban mért szintnél. Ugyanakkor a tavalyi 52 helyett most csak 48 százalékuk tervezi, hogy ha lehetősége nyílik rá, egy éven belül munkahelyet vált. Ebben meghatározó szerepe lehet annak, hogy az alkalmazottak 65 százaléka úgy érzi, tavalyhoz képest beszűkültek az elhelyezkedési lehetőségei – derült ki a Trenkwalder októberben elvégzett munkaerőpiaci kutatásából.
2025. 11. 12. 09:00
Megosztás:

Minden, amit az online játékokról tudni szerettél volna

A kaszinók világa mindig is különleges vonzerővel bírt. Van benne valami elegáns, titokzatos és izgalmas, ami egyszerre szól a szerencséről, a taktikáról és a szórakozásról. Magyarországon is sokan rajonganak érte, még ha nem is mindenki lép be egy fényűző kaszinóterembe, hogy kipróbálja a szerencséjét.
2025. 11. 12. 08:28
Megosztás:

Befizetes nelkuli bonuszok megértése – hogyan kerüld el a rejtett csapdákat a magyar online játékokban

A befizetes nelkuli bonuszok, vagyis a befizetés nélküli kaszinó bónuszok egyre népszerűbbek a magyar játékosok körében. Ezek az ajánlatok lehetővé teszik, hogy az új felhasználók kipróbálják a játékokat anélkül, hogy azonnal saját pénzt kellene befizetniük.
2025. 11. 12. 07:57
Megosztás:

Széleskörű összefogás a diákok pénzügyi és vállalkozói ismereteinek fejlesztéséért

A mai napon öt szervezet írta alá azt az együttműködési megállapodást, amelyben a diákok pénzügyi és vállalkozói ismereteinek további fejlesztését vállalják a 2025/2026-os tanév 12. PÉNZ7 programjának keretében. Az előző tanévben 1.413 iskola 212 ezer diákja vett részt a témahéten. A mai nappal megkezdődött az iskolák regisztrációja is.
2025. 11. 12. 07:00
Megosztás:

Tovább nő a Digitális Fizetési Index, a jövő az összehangolt edukáción múlik

2024-ben sem szakadt meg a Mastercard Digitális Fizetési Indexének (DFI) ötödik éve tartó növekedése: a mutató most – egy pontos emelkedéssel - 63 ponton áll (a lehetséges 100-ból). Az Index öt éve változatlan módszertannal készül az összehasonlíthatóság érdekében. A növekedés hajtóereje a piaci szereplők digitális fizetési infrastruktúra fejlesztésére irányuló erőfeszítései mellett a szabályozási környezet kedvező változása volt. Az Index három pillére – Infrastruktúra, Tudás és Használat – közül a második, azaz a leglassabban növekvő Tudás lesz a digitális fizetési ökoszisztéma fejlődésének jövőbeni letéteményese. A 2024-es DFI-jelentés ezért az edukáció fontosságát, és ebben az intézményi, illetve üzleti szereplők közös felelősségét állítja a középpontba.
2025. 11. 12. 06:30
Megosztás:

Megjelent a madárinfluenza egy Csongrád-Csanád vármegyében

A madárinfluenza vírus magas patogenitású, H5N1 altípusát igazolták egy Csongrád-Csanád vármegyei hízópulykatartó gazdaságban a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) vizsgálatai, az állomány felszámolása megkezdődött, a járványügyi nyomozás folyamatban van - közölte a hatóság kedden a honlapján.
2025. 11. 12. 06:00
Megosztás:

Szlovénia és Ausztria közös nyilatkozatot írt alá a Mura folyó fenntartható kezeléséről

Szlovénia és Ausztria közös nyilatkozatot írt alá kedden a Mura folyót érintő fenntartható és közös vízgazdálkodásról, amelyet a felek az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás, az árvízbiztonság és a biodiverzitás megőrzése terén folytatott együttműködésük újabb állomásának neveztek.
2025. 11. 12. 05:30
Megosztás:

Lezárult a regisztráció az Európai Hulladékcsökkentési Hét 2025-ös kampányára

Lezárult az idei, immár 17. Európai Hulladékcsökkentési Hétre (november 22-30. között) tervezett hulladékcsökkentési akciók regisztrációja, így Magyarország az idén 586 akcióval kerül fel az Európai Hulladékcsökkentési Hét nemzetközi térképére. A regisztrált akciók többségét, 53 százalékát a hazai oktatási intézmények alkotják, amely igazolja az intézmények, a pedagógusok és a diákok elkötelezettségét a környezeti ügyek, a környezeti nevelés iránt - tájékoztatott a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége (KSZGYSZ) az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében.
2025. 11. 12. 05:00
Megosztás:

Egyre több fiatal lép át a “pénzkapun”

A K&H lakossági ügyfél állományán belül évről évre aktívabbak a fiatalok. A digitalizáció hatására a számlanyitás nemcsak a tudatos pénzkezelés első lépése, hanem belépő a biztonságos és kényelmes digitális bankolás világába is. A K&H tapasztalatai szerint a fiatalok leggyakrabban élelmiszerre költenek, a kiadásaik 22 százaléka erre megy. Második helyen vannak az éttermek majdnem 10 százalékkal, holtversenyben a harmadik helyen pedig a gyorséttermek és pékségeket is magában foglaló egyéb élelmiszerárusító egységek állnak – mindezt bankkártyával vagy okoseszközzel fizetve.
2025. 11. 12. 04:30
Megosztás:

2026-ban startolhat a Dél-Korea és Magyarország közös akkumulátoripari kompetenciaközpontja

A Magyar Akkumulátor Szövetség vezetésével egy koreai-magyar akkumulátoripari kutatóközpont jön létre a 2022-ben elindított Economic Innovation Partnership Program (EIPP) részeként a dél-koreai Korea Development Institute (KDI) és a magyar Nemzetgazdaság Minisztériummal közreműködésben.
2025. 11. 12. 04:00
Megosztás:

Megérkezett az októberi inflációs adat! Hol tartsd a pénzed, hogy kivédd a pénzromlást?

Megérkezett a legfrissebb inflációs adat, amely ismét rávilágít arra, mekkora teher nehezedik a háztartásokra és a megtakarításokra. Bár az áremelkedés üteme lassult az elmúlt időszakban, a korábbi évek drágulása tartósan beépült a gazdaságba. Ahhoz, hogy a pénzünk ne égjen el észrevételül, cselekednünk kell, hiszen a folyószámlán tartott pénz folyamatosan veszít az értékéből.
2025. 11. 12. 03:30
Megosztás:

Idén ugyanannyit szánnak a magyarok karácsonyi ajándékra, mint tavaly

Az idén ugyanannyit terveznek költeni a magyarok karácsonyi ajándékra, mint tavaly, átlagosan 75 ezer forintot a Yettel országos reprezentatív kutatása szerint.
2025. 11. 12. 03:00
Megosztás: