A márkanév tényleg a mindenség?

A nutellás kenyeret szereted? - miközben megfogalmazzuk ezt a kérdést, mind ugyanarra a mogyorókrémre gondolunk. De sokan nem is a Nutellát szeretjük, hanem magát a mogyorókrémet, csokikrémet. Erős berögződésként maradhatott meg gyerekkorunkból a Nutella márka neve. Vajon hány ilyen márka neve maradt meg bennünk egy-egy termékcsoport “gyűjtőneveként”?

A márkanév tényleg a mindenség?

Ha nem akarunk a fogyasztói társadalom csapdájába beleesni, nem árt, ha tisztában vagyunk a marketing alapvető dolgaival. Ennek tudatában valószínűleg kevésbé dőlünk majd be a trükköknek, és sokkal tudatosabban tudunk választani a jövőben, ezzel rengeteg pénzt megspórolva magunknak!

Mégis mitől lesz egy márkanév ilyen jó és “ragályos”? Először vizsgáljuk meg, mi a funkciója.

Azonosítás: a márkanév azonosítja a terméket vagy szolgáltatást, és megkülönbözteti azt a versenytársaktól (ez az úgymond versenytárs elemzés egyik folyamata). Egy jó márkanévnek könnyen megjegyezhetőnek és felismerhetőnek kell lennie.

Differenciálás: az a cél, hogy segítse az általunk kínált terméket vagy szolgáltatást megkülönböztetni, illetve értékkel felruházni egy cég produktumait egy adott piaci szegmensen belül, azaz differenciálni. A márkanév többnyire pontosan kifejezi egy adott márka egyedi tulajdonságait és előnyeit.

Kommunikáció: a márkanévnek megfelelően kell csatornázni a márka értékeit és személyiségét a fogyasztóknak. Érzelmi kapcsolatot kell teremtenie velük, lehetőleg pozitív gondolatokat kiváltva belőlük.

Legitimizáció: a márkanév elláthatja azt a funkciót is, aminek köszönhetően egy termékre vagy szolgáltatásra a minőség és a megbízhatóság jelképeként fogunk gondolni. Segíthet kiépíteni a fogyasztók bizalmát és megalapozni a cégek hitelességét.

Jogvédelem: a márkanév jogi védelemben részesülhet az ún. védjegy bejegyzés által, ami a cégnek megadja a kizárólagos jogot a név használatára. Ezzel megakadályozza azt, hogy mások engedély nélkül használhassák a márkanevet, vagy ha használják is, annak jogilag következménye legyen.

Kiterjesztés: a márkanév kiterjeszthető új termékekre vagy szolgáltatásokra, ami lehetővé teszi a cég számára, hogy kihasználja a névben felépített üzleti és szellemi tőkét, valamint a pozitív gondolatokat, amik kialakultak a márkáról.

Miután megvizsgáltuk a funkcióját, nézzük meg, hogy milyen típusú lehet egy-egy márkanév. Ez szintén egy nagyon fontos lépés. A márkanév segítségével lehet egységesíteni a cég arculatát, és segít a pozitív kép kialakításában egy termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban.

Az alábbi kategóriákat használjuk ezen a területen:

Leíró márkanevek: ezek a nevek a terméket vagy szolgáltatást egyértelműen és röviden mutatják be. Például a „Friss Pékség” márkanévből egyértelműen arra gondolunk, hogy a boltban frissen sült pékárut fogunk kapni.

Állat- és növénynevek: a természet világára utalnak, és jó érzéseket keltenek az emberekben. Ezeknek a neveknek a segítségével asszociálhatunk ezzel valami egészséges és természetközeli dologra.

Fantázianevek: az emberek kreativitását és képzeletét használják ki, és általában nincs közük az adott termékhez vagy szolgáltatáshoz.

Betűszavas márkanevek: az egyes szavak kezdőbetűiből állnak, és általában az üzleti nevek rövidítéseként használják őket. A leggyorsabban eszünkbe jutó példa a BMW vagy a IKEA márkanév lehet.

Helyi márkanevek: az ilyen típusú márkanevek az adott területre, városra vagy régióra utalnak, és a vállalkozás vagy a termék helyi hovatartozását erősítik, ezzel azt is kifejezve, hogy büszkék, hogy az adott termék abból a régióból származik. Például a „Veszprémi Sör” márkanév a Veszprém városában készült sörökre utal.

A különböző boltok akciós újságjaiban elsősorban nem a márkanevek nyernek nagy figyelmet, hanem az árak. Ember legyen a talpán, aki az Auchan akciós lapozható újságját türelmesen végig lapozza, számos terméket felsorolnak benne, néhányukat tényleg jó áron. Érdekesség, hogy ez a bolt is kiérdemelt a köznyelvben egy “gúnynevet” magának. Néha úgy hívjuk ezt a boltot, hogy “madaras Tesco”. A márka logójában szereplő madárra utal. A magyar nyelv kiejtési szabályzatának furcsa lehet az Auchan szó, így nyert teret ez a gúnynév. Ilyen “ejtéskönnyítést” megfigyelhetünk a Lidl bolt esetében is, amit a szóbeszédben sokszor hallhatunk “Lidli-nek” is.

Összefoglalva bárhol is vásárolunk vagy bármilyen nézőpontot is tekintünk elsődlegesnek bevásárlásunkkor (akár márka vagy ár), legyünk tudatosak, és döntsük úgy, ahogy az nekünk éppen a legideálisabb! Ne dőljünk be a színkavalkádban úszó polcok címkéinek, a marketing eszközeivel könnyen megtéveszthetnek minket.

A továbbra is fennálló vámháborús bizonytalanság ellenére emelkedtek az európai tőzsdék

Annak ellenére, hogy az Egyesült Államokkal folytatott vámtárgyalások kimenetele továbbra is bizonytalan, és a határidő közeledik, a vezető nyugat-európai indexek pluszban zártak: az FTSE100, a DAX és a CAC40 mind 0,5% feletti emelkedést mutatott.
2025. 07. 09. 09:00
Megosztás:

Megújult vámfenyegetésekkel gyorsítaná a tárgyalásokat Trump

A tegnapi nap folyamán 14 ország, többek között Japán és Dél-Korea is levelet kapott Donald Trump elnöktől, melyben kijelentette, hogy az érintett országok augusztus elsejétől 25-40% közötti vámokra számíthatnak exportáruikra; így a jelenlegi, 10%-os általános vámszint elvileg ma lejáró határideje kitolódott.
2025. 07. 09. 08:30
Megosztás:

Megduplázódott a lakásbiztosítások száma a viharok nyomán

Az elmúlt napok komoly viharai miatt több mint kétszeresére nőtt a lakásbiztosítások iránti kereslet. A Netrisk adatai szerint a vihart megelőző napon 109 százalékkal, a vihar napján pedig 131 százalékkal kötöttek több szerződést, mint egy átlagos nyári napon. A szélsőséges időjárás nemcsak az otthonokban és az autókban, hanem az utazási tervekben is jelentős károkat okozott, ami az utasbiztosítások iránti érdeklődést is látványosan megemelte. A Netrisk szerint a szélsőséges időjárás erősíti a lakosság biztosítási tudatosságát, azonban a biztosítások akkor nyújtanak valódi védelmet, ha nem utólag, hanem előre, tudatosan készülünk fel.
2025. 07. 09. 07:00
Megosztás:

Panel kontra tégla: ezek a lakások a legkeresettebbek Magyarországon

A legfrissebb adatok alapján a vásárlók minden településtípuson nagyobb érdeklődést mutatnak a téglaépítésű társasházi lakások, mint a panelek iránt. A markáns különbség nemcsak a kereslet alakulásában, de a négyzetméterárakban is egyértelműen megmutatkozik. Ez különösen aktuális lehet most azoknak, akik első lakás vásárlását vagy építését tervezik, kihasználva a napokban bejelentett kedvezményes állami hitelkonstrukciót. Az Ingatlan.com és a Wienerberger közös elemzése rámutat: az értéktartás szempontjából hosszú távon jobban jár, aki akár saját lakhatásra, akár befektetési céllal téglaépítésű ingatlant választ.
2025. 07. 09. 06:30
Megosztás:

A kriptovaluta a legjobb választás az olyan online játékokban, mint az Allyspin?

Az online szórakoztatóipar folyamatos fejlődésével egyre több platform kínál alternatív fizetési módszereket a hagyományos banki szolgáltatások mellett. A digitális pénznemek térnyerése különösen szembetűnő az online kaszinók világában, ahol a gyorsaság és az anonimitás iránti igény egyre nagyobb.
2025. 07. 09. 06:04
Megosztás:

A befektetés-ellenőrzés célja az állami érdekek és a lakosság ellátásbiztonságának védelme!

A sajtóban napokban megjelent, egyes esetekben pontatlan, hangulatkeltő cikkekkel szemben a Nemzetgazdasági Minisztérium az alábbi hét pontban tisztázza a befektetés-ellenőrzés kapcsán kialakult helyzetet. A kormány célja egyértelmű: az államérdek védelme és a lakosság ellátásbiztonságának megerősítése.
2025. 07. 09. 06:00
Megosztás:

Felemás a logisztikai ágazat első negyedéve

Továbbra is vegyes a kép a logisztika alágazatai között: a légi áruszállítás teljesítménye dinamikusan bővül, az első negyedévben rekordnak számító, 94,5 ezer tonna árut kezeltek a fővárosi repülőtéren. Viszont a nagyságrendekkel nagyobb volumenű közúti és vasúti áruforgalom tovább csökkent. A közúti áruszállítás ismét évtizedes mélypontra süllyedt, miközben a nemzetközi gazdasági környezet hatásai a vasúti teherszállításra nyomták rá a bélyeget.
2025. 07. 09. 05:30
Megosztás:

Teljes készpénzmentesség jön a Forma-1 magyar futamán

A magyar alapítású Festipay biztosítja a készpénzmentes fizetést a Hungaroringen megrendezendő 40. Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A cég a vendéglátó egységek teljes területén több száz érintésmentes terminált üzemeltet, ahol bankkártyával, mobiltelefonnal vagy Festipay kártyával lehet fizetni. A rendszer már Bahreinben is sikerrel debütált. Solti Attila, a Festipay Zrt. igazgatósági tagja szerint céljuk a gyors és zökkenőmentes vásárlási élmény biztosítása. A készpénzzel érkező nézők feltöltőkártyát használhatnak, amelynek egyenlege a rendezvény végén költségmentesen visszaváltható.
2025. 07. 09. 05:00
Megosztás:

Miért van annyi műanyag a Földközi-tengerben?

A világ óceánjai és tengerei közül a Földközi-tengerben úszik arányosan a legtöbb műanyag és mikroplasztik. Mi lehet ennek az oka? Honnan jönnek? Miért süllyednek le a víz fajsúlyánál könnyebb plasztikok még a legmélyebb rétegekbe is? Milyen hatása van a szennyezésnek a tengeri élővilágra, és jelent-e veszélyt a strandolókra a nyaralások során? Mit tettünk eddig ellene, mi lehet a megoldás? A Körkörös.hu összefoglalásában igyekszik választ adni a legfontosabb kérdésekre.
2025. 07. 09. 04:00
Megosztás:

A keresőoptimalizálás összeomlását élőben nézzük

Az utóbbi hónapokban drámai átalakuláson megy keresztül az online tartalomfogyasztás és -terjesztés világa. A keresőoptimalizálás (SEO), ahogyan ismertük, szétesőben van. A mesterséges intelligencia (AI) térhódítása és a nagy tech cégek stratégiaváltásai alapjaiban rengetik meg az eddig jól működő online marketingmodelleket.
2025. 07. 09. 03:30
Megosztás:

Nem mindegy, milyen ATM kerül a faluba – akár kétszer többe is kerülhet a készpénzfelvétel

A kormány döntése alapján 2025 végéig minden 1000 fő feletti magyarországi településen elérhetővé válik a bankjegykiadó automata (ATM), ám nem mindegy, melyik bank automatája kerül a falvakba. A money.hu elemzése szerint az ATM-használat költsége bankonként jelentősen eltér: az ingyenes készpénzfelvételi keret felett a saját számlavezető bank automatájából történő felvétel legtöbbször lényegesen olcsóbb, mint más bank ATM-jének használata – van, ahol így több mint duplájába kerül a pénzfelvétel.
2025. 07. 09. 03:00
Megosztás:

A klímát a konyhába szerelték Nálad? Akkor nagy bajban vagy!

A konyhai pára alattomos ellensége a klímádnak, sokan túl későn veszik észre. Nem mindegy, hogyan használod a klímát a konyhában.
2025. 07. 09. 02:00
Megosztás:

Donald Trump levelét megírta, elküldte - baj lesz?

Trump levélben üzent: az amerikai elnök hétfőn 14 ország számára meghatározta az új vámtételeket.
2025. 07. 09. 01:00
Megosztás:

A francia elnök szerint Európa soha nem hagyja magára Ukrajnát

Emmanuel Macron francia elnök szerint Európa soha nem hagyja magára Ukrajnát.
2025. 07. 08. 23:30
Megosztás:

Milliárdos kárbejelentésre számít a Groupama Biztosító a hét eleji viharok kapcsán

A biztosítótársaság arra kéri az otthonuktól távol tartózkodókat, illetve a balatoni nyaralótulajdonosokat, hogy lehetőség szerint mielőbb ellenőrizzék ingatlanjaikat – akár családtag vagy ismerős segítségével is.
2025. 07. 08. 23:00
Megosztás:

Több vármegyében visszavonják a tűzgyújtási tilalmat

Az elmúlt 24 óra csapadékos időjárása következtében egyes területeken mérséklődött a tűzveszély, ezért 2025. szerdai hatállyal Budapesten és további öt vármegyében a hatóság visszavonja a tűzgyújtási tilalmat - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) kedden az MTI-vel.
2025. 07. 08. 22:30
Megosztás:

Késve fizeti ki a számláit a magyar vállalatok több mint fele

BA magyar cégek 53 százaléka nem kapja meg határidőre a számlái ellenértékét, és ezt az ügyfelek likviditási problémái okozzák. Egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító fizetési szokásokról szóló, éves elemzésében. A kifizetések általában több mint egy hónappal a lejárati határidő után történnek, ez pedig növeli a bedőlt kereskedelmi hitelek kockázatát, ami a felmérés szerint 6 százalék mértékű. A cégek 52 százaléka szerint több partnere megy csődbe az idén, mint tavaly. A felmérés 210 vállalat megkérdezésével készült.
2025. 07. 08. 22:00
Megosztás:

AI a befektetések szolgálatában: új dimenziók a vagyonkezelésben

A K&H Alapkezelő, a KBC Csoport tagjaként már nyolc éve alkalmaz mesterséges intelligencia alapú modelleket (AI) a befektetési döntéseinek támogatására, ezzel nemcsak Magyarországon, hanem európai szinten is úttörő szerepet tölt be.
2025. 07. 08. 21:30
Megosztás:

A kormány folytatja a harcot az indokolatlan áremelésekkel szemben

A kormány számára a magyar emberek, kiemelten a családok és a nyugdíjasok az elsők, ezért határozottan fellép az indokolatlan áremelésekkel szemben. Az áremelések elleni harc első lepéseként a kormány 30 élelmiszer termékkategória esetében árréscsökkentést vezetett be, amelyet kiterjesztett a háztartási- és vegyiárukra, tisztálkodási és szépségápolási termékekre is. A kiskereskedelmi árréscsökkentés alá eső élelmiszereknél mintegy 20%-os, a pipereáruknál pedig közel 26%-os átlagos árcsökkenés tapasztalható. A kormány önkéntes árkorlátozást harcolt ki a bankok, a biztosítótársaságok és a telekommunikációs cégek esetében is. Július elsejétől pedig 34 nagy forgalmú vény nélküli szabadáras és 10 vényköteles nem támogatott készítmény ára vált kedvezőbbé a gyógyszeripari szereplők önkéntes árkorlátozásával.
2025. 07. 08. 20:30
Megosztás:

Allianz Globális Biztosítási Jelentés – stabil növekedési kilátások, egyre növekvő igény a védelemre

Az Allianz Research legfrissebb Globális Biztosítási Jelentése szerint 2024-ben impozáns bővülést ért el a globális biztosítási ágazat, a teljes díjbevétel 7 ezermilliárd euróig emelkedett. Folyamatosan nő az igény a biztosítások által nyújtott védelemre, ennek megfelelően a jelentés készítői stabil, éves szinten 5,3 százalékos globális növekedésre számítanak a következő évtizedre, míg a teljes magyarországi biztosítási szektor várható átlagos éves növekedését 5,5 százalékra teszik.
2025. 07. 08. 20:00
Megosztás: