A Mexikói út P+R parkolóházak építése csak növeli a bajt
Az őrmezői P+R egy részlete egy átlagos hétköznapon reggel 8 órakor. A területe a képen láthatónál sokkal nagyobb, és az egész területet 100%-ig megtöltik az autók. A parkoló által tehermentesíteni tervezett Budaörsi úton pedig ugyanakkor dugók vannak, mint a parkoló megépítése előtt.
(Fotó: Lukács András)
A fővárosba kívülről naponta körülbelül 330 000 személygépkocsi lép be, és mintegy százezer indul befelé a külső kerületekből. Ezzel szemben Budapesten mintegy 5700 P+R parkolóhely van. Ennek a 75-szörös különbségnek még a töredékét sem lehet áthidalni új P+R parkolóhelyek építésével. Ráadásul Budapesten és Pest megyében évről évre mintegy 30 ezerrel növekszik az autók száma.
Új P+R parkolóhelyeket csak zöldfelület helyén vagy helyett lehet kialakítani, ami ütközne azzal az alapvető és mindenképp betartandó elvvel (amit a fővárossal kapcsolatos szinte minden stratégia tartalmaz), hogy Budapest és környéke zöldfelületeit nem szabad tovább csökkenteni.
A tervezett Mexikói úti P+R parkolóban egyetlen parkolóhely kialakítása mintegy 10 millió forintba kerül. Jelentős költséggel járna az üzemeltetése, fenntartása is. Ha azonban mindezeket a költségeket a parkolóhelyeket igénybe vevőkre hárítanák – díjat szednének –, akkor aligha fogják használni azokat. Az pedig a piacgazdasági elvekkel és a társadalmi igazságossággal ellentétes, hogy a magánautóknak nyújtott szolgáltatásokat közpénzből fizessük. Még inkább visszás a helyzet, ha figyelembe vesszük, hogy feltehetően minden nap nagyjából ugyanazok a személyek vennék igénybe a parkolóhelyeket, ami azt jelentené, hogy a Mexikói úti P+R esetében 1700 autós kapna személyenként egy 10 millió forintos ajándékot az adófizetők pénzéből.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke kijelentette: „A csak újabb kudarcokat eredményező P+R-létesítési program helyett az erre előirányzott sok milliárd forintból számos olyan beruházást lehetne megvalósítani, amelyek valóban javítanák Budapest közlekedési helyzetét és környezeti állapotát. Ilyen például az elavult buszok lecserélése vagy kerékpáros infrastruktúra javítása. Ez utóbbi keretében fontos lenne B+R (Kerékpározz és utazz tömegközlekedéssel!) parkolók kialakítása – ez annál is inkább sokkal hatékonyabb lenne, mert egy autós P+R parkoló helyén 15-30 kerékpár elhelyezésére alkalmas B+R parkolóhelyet lehet kialakítani.”
Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési felelőse hozzátette: „Már ma is nagyon sokan járnak be autóval az agglomerációból úgy, hogy valahol a külvárosban leteszik azt, és tömegközlekedésre váltanak. Nem P+R parkolót keresnek, hanem lakótelepet, mellékutcát, ahol ingyen lehet parkolni és ahonnan van jó tömegközlekedési kapcsolat oda, ahova a városban igyekeznek. Ezen területek fizetőssé tételével (például a tervezett parkolóházak közelében is) a város azt üzeni az autósoknak, hogy ne lépjék át a közigazgatási határt, de legalább maradjanak minél kijjebb. A P+R parkoló üzenete viszont az, hogy tárt karokkal várunk, gyere csak, itt fizetned sem kell, és a tömegközlekedési kapcsolat is kiváló.”
A Levegő Munkacsoport már korábban jelezte aggályait a Miniszterelnökségnek a tervezett P+R parkolóval kapcsolatban, amire válaszokat is kapott, ez utóbbiakból azonban nem derült ki, hogy csökkenne a Budapest belső kerületeibe áramló gépkocsik száma a szóban forgó parkolóhelyek megépítése esetén (és ha igen, mennyivel), sem az, hogy vajon ezek a beruházások lennének-e a közpénzek elköltésének leghatékonyabb módja a kívánt célok eléréséhez.