A növekvő igények miatt bővíti európai gyártását a Panasonic
Átfogó infrastrukturális változás része a hőszivattyúk iránti kereslet európai felfutása
A kelet-európai régióban is tapasztalható a klímaberendezések és hőszivattyúk piacának keresletnövekedése, miközben tudatosan előre gondolkoznak a vásárlók, a trend az építkezéseken is megfigyelhető. A 21 európai ország adatait tartalmazó európai hőszivattyú-piaci és -statisztikai jelentés szerint 2020-ban az európai hőszivattyú-eladások +7,4%-kal nőttek, és 1,62 millió eladott egységgel új értékesítési rekordot értek el a világjárvány ellenére. Amióta 2018-ban Csehországban a pilseni gyártelepen megkezdődött a Panasonic hőszivattyúinak gyártása, a kapacitást folyamatosan növelik, hogy megfeleljenek a jelenlegi igényeknek és a növekedés jövőbeli felgyorsulásának Európában. A hőszivattyúk évente 9,16 millió tonna CO₂-kibocsátás-csökkentéshez járulnak hozzá az EU-ban, és az IEA szerint a hőszivattyúkkal évente 1,8 milliárd tonna CO₂-t lehetne megtakarítani az építőipari és ipari szektorban.
Az épületek energiahatékonyságának növelése napjainkban sokkal közelebb került az emberekhez is, nem valamiféle elvont klímacélról vagy hőszivattyú értékesítési számokról beszélünk már. A napi politika is intenzíven foglalkozik a kérdéssel. Európa-szerte aktuális a lakosság és ipari szereplők számára is az energiahatékony fűtésre való átállás finanszírozására irányuló programok elindítása vagy felülvizsgálata és a kapcsolódó beruházások, például az elektromos hálózatok fejlesztésének szinkronban történő ütemezése.
„A szükséges alapanyagokat, termékeket ajánlott már jó előre megrendelni, ugyanis esetenként négy-hat hónapot is várnunk kell, mire megérkeznek. Gyártói oldalról azonban látni kell, hogy ennek a gyakorlatnak az általánossá válása a kereslet további növekedését idézi elő, ami torzulásokhoz vezet. Ráadásul nem lehet azt mondani, hogy ennek belátható időn belül vége lesz, ugyanis az Európai Unió által kitűzött, és 2050-re elérni kívánt klímacélok is folyamatosan alakítanak a piacon” – mutatott rá Kozák Tamás, a Panasonic Heating & Ventilation Air-conditioning Europe üzletág közép-kelet-európai régió vezetője. „Mindez a vásárlói oldal tudatosságához vezet. Ez nem csupán a rendelések előre leadásában, hanem fenntarthatóság szempontjából is egyre inkább érezhető. Az országok különböző szabályozásai, a támogatások feltételei és a már általuk is érezhető energiaár növekedés arra sarkallja a vásárlókat, hogy döntés előtt tájékozódjanak, kérjék ki szakember tanácsát vagy olvassanak utána, hogy mely megoldások a leginkább energiahatékonyak” – tette hozzá a régió vezetője. Emellett arra is felhívta a figyelmet, hogy nem csupán a készülékekre kell várniuk a vásárlóknak, hanem szakemberekből is érezhetően nagy a hiány, így a berendezések megrendelése mellett érdemes arról is időben gondoskodni, hogy valaki majd megfelelően be tudja szerelni és üzemelni azokat.
A gyártókapacitások fejlesztése is szükséges a klímavédelmi célok eléréséhez
A koronavírus-járvány hatására számos világcég gyártótevékenysége leállt rövidebb-hosszabb időre az elmúlt két év során, ez pedig egy olyan folyamatot indított el a gyártásban és szállításban, ami még mind a mai napig nem rendeződött.
Ezt a problémát tovább súlyosbítja az orosz-ukrán háború, illetve az energiaárak folyamatos növekedése, miközben egyre szigorúbb feltételeknek kell megfelelni a gyártás során. „A gyártók szállítási problémáira megoldást jelenthet a gyártóegységek Európába költöztetése, amellyel együtt jár, hogy szembe kell nézni az egyre szigorúbbá váló EU-s szabályokkal. Azonban ez mindenki közös érdeke, ugyanis, ha valóban csökkenteni szeretnénk a szén-dioxid-kibocsátás mértékét, ha valóban mérsékelni akarjuk a termékek előállításához szükséges energia mennyiségét, ahhoz drasztikusan redukálnunk kell azt az energiát, amit a szállításra fordítunk. Emellett az is nagyon fontos, hogy a kitűzött karbonsemlegességi célok eléréséhez szükség van jól képzett szakemberekre, hatékony termékekre és a fogyasztás csökkentésére is. Ez azt jelenti, hogy a gyártótól kezdve a végfelhasználóig mindenkinek ki kell vennie a részét a folyamatból a célok eléréséhez” – hívta fel a figyelmet Andrea Cetrone, a Panasonic Heating & Ventilation Air-conditioning Europe üzletág regionális igazgatója. „Azt, hogy a hőszivattyúkra egyre nagyobb kereslet van, mi sem példázza jobban, minthogy csehországi gyártókapacitásunk az elmúlt három év alatt a négyszeresére nőtt. A folyamatos bővítéssel szeretnénk elérni azt, hogy folyamatosan ki tudjuk szolgálni az igényeket, illetve a jövőben se legyen probléma a gyártás során” – hangsúlyozta a vállalat regionális igazgatója.
Az újépítésű ingatlanok mellett a régebbi rendszerek átalakítása is fűti a keresletet
Magyarországon jelenleg a „gyermeket nevelő családok otthonfelújítási támogatása”, illetve a „lakossági napelemes rendszerek támogatása és fűtési rendszerek elektrifikálása napelemes rendszerekkel kombinálva” című pályázatok segíthetnek a hőszivattyú induló költségeinek fedezetét előteremteni. 2022. június 30-tól csak közel nulla energiaigényű épületek kaphatnak használatbavételi engedélyt és a kívánt energiahatékonyság elérésének egyik kézenfekvő módja a hőszivattyús fűtés alkalmazása. „A gáz mint közvetlenül a lakossági felhasználóhoz bevezetett energiahordozó elsősorban környezetvédelmi és energetikai szempontok miatt egyre nehezebb helyzetben van. A hőszivattyús fűtési és melegvíz előállítási megoldások nem csak új építésű ingatlanok, de felújítások esetében is elérhetők. A Panasonic kínálatában is számos termék alkalmas meglévő rendszerek kiegészítésére vagy teljes kiváltására.
A fűtéskorszerűsítés lehetséges bárki számára úgynevezett hibrid megoldások alkalmazásával is. Ezekben az esetekben a meglévő fűtési rendszerekbe beépítésre kerül egy levegő-víz hőszivattyú is a meglévő fűtési megoldás mellé, így lehetőség nyílik arra ezeknél az ingatlanoknál, hogy az év döntő részében gazdaságos, alternatív fűtési megoldással állítsuk elő a szükséges fűtési energiát. Amennyiben erre nincsen lehetőség akkor jó választás lehet az alternatív és gazdaságos fűtési megoldások legkézenfekvőbbike is a levegő-levegő hőszivattyú, elterjedtebb nevén légkondicionáló alkalmazása is.” – hangsúlyozta Bánhalmi Zoltán, a Panasonic HVACEU üzletág magyarországi értékesítési vezetője.
A gyártói fejlesztések mellett is előfordulhat, hogy a megrendelőknek esetenként hosszabb ideig várniuk szükséges a termékekre. A jelenség nem egyedülálló, például a gépjármű piacon is hasonló tendenciák láthatók a gyártási idők tekintetében. Érdemes azonban ragaszkodni a műszaki tartalomhoz és nem kiváltani a szakember által ajánlott készüléket időnyomás hatására, hisz egy ilyen beruházás akár 20 évre szól. A támogatások mértéke és feltételei természetesen nagyban befolyásolják az értékesítést, így a hazánkban várhatóan bekövetkező változások módosíthatnak a vásárlói igényeken és az egész piac helyzetén. A Panasonic gyártói oldalról a gyártókapacitások bővítésével, a logisztikai folyamatok folyamatos optimalizálásával és a termékek fejlesztésével járul hozzá jelen helyzetben is a klímacélok eléréshez.