A növekvő infláció ellenére sem vásárolunk kevesebbet

A PwC 2022 tavaszán végzett globális felmérése szerint a fogyasztók továbbra is alkalmazkodnak az ellátási lánc zavaraihoz és a növekvő inflációhoz. A körülmények ellenére a vásárlók háromnegyede tervezi jelenlegi kiadási szintjének fenntartását vagy növelését a következő fél évben. A Covid-világjárvány alatt megjelenő fogyasztói szokások úgy tűnik, hogy hosszú távon is velünk maradnak: az online vásárlás, az otthoni főzés, illetve a lakáson belül végzett szabadidős tevékenységek is beépültek a mindennapokba.

A növekvő infláció ellenére sem vásárolunk kevesebbet

A PwC 25 ország 9069 vásárlója körében végzett felmérésében a megkérdezettek többsége egyelőre megbirkózik a magasabb inflációval. Háromnegyedük arra számít, hogy a következő hat hónapban fenntartja vagy növeli kiadásai jelenlegi szintjét, emellett 47%-uk többet tervez költeni élelmiszerekre. Azonban a vásárlók több mint egynegyede számos kategóriában, amelyek nem a mindennapi szükségletek kielégítését érintik, tervezi kiadásai csökkentését. Beleértve a luxus és prémium termékeket (a válaszadók 37%-a), a vendéglátást (34%), a művészeteket, kultúrát és a sportot (30%), valamint a divatot (25%).

Akadozik az ellátási lánc, előnyben a hazai termékek

A felmérésből kiderül az is, hogy a globális bizonytalanság és az ellátási lánc problémái miatt a fogyasztók többsége inkább a hazai termékekre fókuszál. Tízből nyolc válaszadó hajlandó az átlagosnál magasabb árat fizetni a helyben vagy belföldön előállított termékekért.

Az egyes termékek hiányával vagy késedelmes szállítással szembesülő fogyasztók közül sokan készek változtatni fogyasztói szokásaikon igényeik kielégítése érdekében. Több mint egyharmaduk (37%) a megszokotthoz képest más kiskereskedőhöz fordulna vagy átállna online vásárlásra az ellátási lánc okozta problémák kiküszöbölésére. Továbbá az online vásárlók közel egyharmada (29%) hajlandó lenne boltban beszerezni a szükséges árukat, 40%-uk pedig összehasonlító weboldalakon ellenőrizné vásárlás előtt a termékek elérhetőségét.

A vásárlási élménnyel kapcsolatban összességében az élelmiszerárak emelkedése volt a fogyasztók leggyakoribb problémája, amelyet a boltban (65%) és az interneten (56%) vásárlók is említettek. A megkérdezett fogyasztók több mint fele állítja, hogy szinte mindig vagy gyakran tapasztalja az élelmiszerárak emelkedését. Az ellátási lánc problémái szintén befolyásolták a vásárlási élményt. A vizsgált időszakban online a fogyasztók 43%-a, offline 37%-uk tapasztalta, hogy készlethiány miatt nem tudott megvásárolni egy terméket. A fogyasztók az online vásárlás esetén a hosszabb szállítási időt (42%), boltban történő vásárlás esetén a hosszabb sorban állást és a megnövekedett forgalmat (36%) is nehézségként említették.

„A fogyasztók folyamatosan változtatják vásárlási szokásaikat, preferenciáikat és aktívan keresik a legjobb vásárlási élményt. Ezért a kiskereskedőknek és a gyártóknak is gyorsan kell lépniük, hogy megfeleljenek a változó igényeknek, valamint az egyre erősödő inflációs és ellátási lánccal kapcsolatos nyomásnak, ami várhatóan a közeljövőben sem enyhül. Ebben a viharos környezetben leginkább azok az agilis vállalkozások lesznek sikeresek, amelyek az összetett kihívásokat is képesek átvészelni, miközben a vásárlóik igényeire összpontosítanak” – mondja Mekler Anita, a PwC Magyarország Adó- és jogi tanácsadási üzletágának cégtársa.

A Covid alatt megjelenő fogyasztói szokások a jövőben is velünk maradnak

A fogyasztók a koronavírus-járvány következtében változtattak életmódjukon, vásárlási szokásaikon és úgy tűnik ezeknek az új szokásoknak jelentős része hosszú távon is megmarad, sőt a következő hat hónapban még inkább erősödni fog. A megkérdezettek 63%-a nyilatkozott úgy, hogy a világjárvány hatására többet vásárolt az interneten. A válaszadók fele többet főzött otthon, míg 50%-uk több időt töltött otthoni szórakozással, szabadidős tevékenységgel.

A jövőre nézve a fogyasztói szokások hasonlóan alakulnak: a megkérdezettek fele számít arra, hogy többet vásárol majd online – ez az arány az Y generáció (58%), valamint a Z generáció (57%) körében a legmagasabb, míg a baby boomerek (32%) és az X generáció (42%) tagjai között alacsonyabb. Emellett a válaszadók közel fele (46%) a járványtól függetlenül is többet főzne otthon a jövőben, 41%-uk pedig több otthon végezhető szabadidős tevékenységet tervez. Ezenfelül a válaszadók 22%-a kevesebbet vásárolna fizikai üzletekben.

Az ESG-tényezők és az adatbiztonság erőteljesen befolyásolják a márkák iránti bizalmat

A környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) tényezők továbbra is befolyásolják a fogyasztók megítélését. A megkérdezettek mintegy fele szerint egy vállalat ESG-vel kapcsolatos tevékenysége gyakran vagy mindig befolyásolja a vállalatba vetett bizalmukat, illetve annak valószínűségét, hogy az adott céget vagy márkát ajánlják-e másoknak.

A vásárlói döntés meghozatala során a vállalatirányítási (41%) és a társadalmi (40%) tényezők nagyobb jelentőséggel bírnak, mint a vállalat környezetvédelmi elkötelezettsége (30%). Az ESG-tényezők nagyobb súlyt képviselnek a megkérdezett Z generáció és az Y generáció fiatalabb tagjai számára. A márka iránti bizalom erősítése szempontjából a legjelentősebb tényezők az adatbiztonság és az ügyfélélmény. A márka iránti bizalmat nagymértékben befolyásoló tényezők között a személyes adatok védelme az első helyen áll a válaszadók 58%-a szerint.

A virtuális valóság még csak a kezdeti szakaszban van, de már érezteti hatását

A virtuális valóság (VR) és a metaverzum mint fogyasztói csatorna hatása még csak most kezd megmutatkozni, de a vállalatok és a kiskereskedők számára jelentős következményekkel jár. Világszerte a megkérdezett fogyasztók 32%-a használta már a VR-t az elmúlt hat hónapban. Legmagasabb az arány Kínában (56%), Indiában (46%) és Katarban (45%), valamint a Z generáció és az Y generáció fiatal tagjai körében. Közülük a válaszadók több mint a fele használt VR-t játékra, filmek, tévéműsorok megtekintésére vagy virtuális világokba való belépésre. A VR-felhasználók közel egyharmada (32%) azt is állítja, hogy vásárolt már termékeket, miután VR-on keresztül tesztelte azokat és tízből majdnem ketten (19%) használták már a VR-t luxuscikkek vásárlására.

A PwC tanácsadói szerint a fizikai boltok és az internetes vásárlás konvergenciája különböző eszközön keresztül meghatározta a fogyasztók többcsatornás, ún. omnichannel-élményét. A VR és a metaverzum most egy teljesen új dimenzióval bővül. Bár a metaverzum még kialakulóban lévő csatorna, a vállalatoknak és a kiskereskedőknek egyre inkább az omnichannel jelenlétük részeként kell majd figyelembe venniük.

S&P: Az OTP Csoport immár második éve Európa legjobban teljesítő bankjai között van

Az S&P Global Market Intelligence 2025-ös rangsorában az OTP Csoport második helyen végzett Európa legjobban teljesítő bankjai között. A 2024-es első helyezést követően az OTP újabb előkelő pozíciója tovább erősíti a Csoport szerepét a kontinens vezető pénzügyi szolgáltatói között.
2025. 07. 15. 23:00
Megosztás:

Munkerőpiaci lavinát is beindíthat az Otthon Start program

A munkaerőpiacon is változást hozhat az első lakás vásárlását elősegítő Otthon Start program, amelynek indulását követően felértékelődhet a már jelenleg is elérhető 150 ezer forintos lakhatási támogatás. Ősztől kezdve, legalább 30-40 ezer fiatal kapcsolódhat be a lakáspiaci körforgásba - derül ki az ingatlan.com friss összeállításából. Az ingatlanhirdetési portál azt is kiszámolta, hogy a fiatalok nettó átlagjövedelméből mekkora hitel finanszírozható az otthon start program keretében.
2025. 07. 15. 22:30
Megosztás:

A 2025-ös év 4 legjobb mesterséges intelligencia asszisztense a kriptovilágban

A kriptopiac ma már nem fér el egyetlen Excel-táblában. Minden új információ gyorsabban befolyásolja az árakat, mint ahogy a megbízási könyv frissülni tudna. A Bitcoin napi 450 000 tranzakciót dolgoz fel, az Ethereum körülbelül 1 200 000-et, és a Layer 2 blokkláncokkal együtt ez a szám eléri az 5 millió műveletet naponta.
2025. 07. 15. 22:00
Megosztás:

Rendelj BCAA-t az Absolute Live-tól és spórolj!

Most érdemes betankolni az Absolute Live Mega Amino Mix sportitalból! Az akcióban fél kiló BCAA port is kapsz ajándékba. A legmagasabb minőségi előírások betartásával készülő, magyar gyártású sportitalban található a hazai piacon a legnagyobb aminosav tartalom. És hogy miért is fontos, hogy jó minőségű aminosavakat fogyasszunk? Annyit elárulunk, hogy nem csak az izmaink lesznek hálásak, de az ideg- és immunrendszerünk, sőt, még a hangulatunk is.
2025. 07. 15. 21:30
Megosztás:

Bővült az AutoWallis gépjármű-értékesítése az első félévben

Elsősorban akvizíciók hajtották az AutoWallis Csoport gépjármű-értékesítésének 3,4 százalékos növekedését az első, globális kihívásokkal sújtott félévben, miután a tavaly lezárt cseh felvásárlások jelentősen hozzájárultak a régió meghatározó integrált autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatójának teljesítményéhez. A használtautó-értékesítés és a szervizórák számának növekedése továbbra is erős, 50 százalék feletti, és a rövid távú gépjárműkölcsönzés bérleti napjainak száma is bővült.
2025. 07. 15. 21:00
Megosztás:

Egy focis póló remek meglepetés lehet a futballrajgonóknak

Legyen szó születésnapról, névnapról vagy a karácsonyról, úgy illik, hogy ilyenkor meglepjük a szeretteinket valamivel. A tökéletes ajándék megtalálása azonban sokszor nem egyszerű feladat, hiszen szeretnénk valami olyasmit adni, ami kreatív és személyre szóló.
2025. 07. 15. 20:30
Megosztás:

Új utazást is kérhetnek kárpótlásként az Unitravel-károsultak

Kárigénylés helyett utazási lehetőséget is kérhetnek kárpótlásként a fizetésképtelenné vált Unitravel Kft. utazási iroda ügyfelei - közölte az MTI-vel kedden a Colonnade Biztosító.
2025. 07. 15. 19:30
Megosztás:

Váratlanul nagy nyereséggel zárt a Citigroup

Az árbevétel 4%-kal növekedett év/év alapon, 21,67 milliárd dollár lett, meghaladva a 20,96 milliárd dolláros piaci várakozást.
2025. 07. 15. 19:00
Megosztás:

Hoppon maradt a Wells Fargo legnagyobb üzletága

Az amerikai bank korrigált egy részvényre jutó nyeresége a második negyedévben 1,6 dollár lett, meghaladva az 1,41 dolláros várakozásokat.
2025. 07. 15. 18:45
Megosztás:

Bővítette nyíregyházi telephelyét a Daniella Kft.

Harmincmillió forintot fordított nyíregyházi telephelyének bővítésére és korszerűsítésére a villamossági anyagok kis- és nagykereskedelmével foglalkozó Daniella Kft., a beruházás átadóünnepségét kedden tartották a nyírségi megyeszékhelyen.
2025. 07. 15. 17:30
Megosztás:

MOHU: 15 milliós napi rekord született a visszaváltásban

Elérte a 15 milliót az automatáknál visszaváltott műanyag palackok, fémdobozok és üvegek száma a pünkösdi hosszú hétvége utáni kedden, ez csaknem 30 százalékkal több, mint az eddigi rekord - tájékoztatta a MOHU kedden az MTI-t.
2025. 07. 15. 17:00
Megosztás:

Nem várt helyről kapott kritikát Powell

A Moody’s és a Goldman elemzői, de a Federal Housing Finance Agency igazgatója szerint is magasak a jelzáloghitel kamatok az USA-ban. Különben 6,75 százalékos 30 éves fix kamat mellett egy átlagos lakás megvásárlása esetén, amely 425 000 dollárba kerül, 10 százalékos önrész figyelembevételével a havi törlesztőrészlet 2 500 dollár körül alakul. Míg ugyanez 4 százalékos kamatnál 1 800 dollár környékén alakul.
2025. 07. 15. 16:30
Megosztás:

Zöld lakáshitelek: fél százaléknyi kamatkedvezmény is milliókat érhet

Miközben az első lakásvásárlók az Otthon Start hitelre várnak, nem szabad megfeledkezni arról, hogy Magyarországon a lakóépületek jelentős része az elavult, energiapazarló kategóriába tartozik – ez nemcsak magas rezsiköltséget, hanem számottevő klímaterhelést is jelent. Az eddig megismert feltételek alapján az Otthon Start programnak nem lesz külön zöld követelménye, de ennek ellenére sokan használhatják akár zöld otthon vásárlására is. Aki pedig nem felel meg az új program kritériumainak, az a meglévő kedvezményes zöld hitelekkel is akár milliókat spórolhat, ha korszerűsítésre vagy energiahatékony otthon vásárlására vállalkozna. A támogatott konstrukciókhoz alacsonyabb önerő, kamatkedvezmény és akár vissza nem térítendő támogatás is társul.
2025. 07. 15. 16:00
Megosztás:

A Colonnade Biztosító és az IBUSZ együttműködésével új nyaralási lehetőség az UNITRAVEL károsult utasainak

Rendhagyó megoldással segíti a fizetésképtelenné vált UNITRAVEL Kft. érintett ügyfeleit a Colonnade Biztosító a nyári főszezon közepén. Az utasok két lehetőség közül választhatnak: továbbra is dönthetnek úgy, hogy kárigényüket a biztosítóhoz nyújtják be, vagy – az IBUSZ Utazási Irodák Kft. közreműködésével – az eredetileg lefoglalt útjukra mehetnek el.
2025. 07. 15. 15:30
Megosztás:

Miért választaná bárki az 5%-os lakáshitelt, ha van 3%-os is?

Várhatóan szeptembertől indul az új Otthon Start Program, amely kedvező, végig fix, 3%-os kamatozású lakáshitellel nyújt támogatást azoknak, akik most vásárolnák meg első otthonukat. Felmerülhet a kérdés: ha elérhető lesz egy ilyen kedvező hitel, miért választaná bárki a jelenleg még igényelhető, szintén az első lakáshoz jutást segítő 5%-os kamatplafonos lakáshitelt? A money.hu elemzése szerint a válasz az időzítésen, a jogosultsági feltételeken és a hitel rugalmasságán múlik - bizonyos esetekben még mindig lehet racionális döntés az 5%-os konstrukció.
2025. 07. 15. 15:00
Megosztás:

Budapest esti Dunai városnéző hajóútjai: Csillogó élmény

Amikor a nap lenyugszik Budapest elbűvölő látképe mögött, a város aranyfényű csodavilággá változik. Egy esti dunai városnéző hajóútra indulni az egyik legemlékezetesebb módja annak, hogy ezt az átalakulást megcsodáljuk.
2025. 07. 15. 14:30
Megosztás:

Meglepően jól teljesített a kínai gazdaság

Kína ipari termelése júniusban 6,8%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, ami gyorsulásnak számít a májusi 5,8% után, és meghaladta a piac 5,6%-os várakozását.
2025. 07. 15. 14:30
Megosztás:

Büntetné Trump az oroszokkal való kereskedést

Az amerikai elnök azzal fenyegetőzött, hogy 100%-os „másodlagos” vámokat vet ki az orosz termékeket vásárló országokra, ha 50 napon belül nem születik békemegállapodás Ukrajnával.
2025. 07. 15. 14:00
Megosztás:

Miért fontos a megfelelő munkaruha az egyes iparágakban?

Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy a megfelelő munkaruha elengedhetetlen a munkahelyi biztonság és kényelem szempontjából. Akár egy építkezésen dolgozunk, akár egy gyárban vagy más környezetben tevékenykedünk a munkaruha segít megvédeni bennünket a különféle veszélyektől. Ebben a bejegyzésben részletesen foglalkozunk azzal, hogy miért fontosak ezek a ruhadarabok és milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a kiválasztás során.
2025. 07. 15. 13:30
Megosztás:

Véglegesítette a válaszlistát az EU

Öszsesen 72 milliárd euró értékben véglegesítette az EU azon amerikai termékek listáját, melyeket vámmal sújtanának, ha nem sikerül megállapodni az USA-val.
2025. 07. 15. 13:00
Megosztás: