A növekvő infláció ellenére sem vásárolunk kevesebbet

A PwC 2022 tavaszán végzett globális felmérése szerint a fogyasztók továbbra is alkalmazkodnak az ellátási lánc zavaraihoz és a növekvő inflációhoz. A körülmények ellenére a vásárlók háromnegyede tervezi jelenlegi kiadási szintjének fenntartását vagy növelését a következő fél évben. A Covid-világjárvány alatt megjelenő fogyasztói szokások úgy tűnik, hogy hosszú távon is velünk maradnak: az online vásárlás, az otthoni főzés, illetve a lakáson belül végzett szabadidős tevékenységek is beépültek a mindennapokba.

A növekvő infláció ellenére sem vásárolunk kevesebbet

A PwC 25 ország 9069 vásárlója körében végzett felmérésében a megkérdezettek többsége egyelőre megbirkózik a magasabb inflációval. Háromnegyedük arra számít, hogy a következő hat hónapban fenntartja vagy növeli kiadásai jelenlegi szintjét, emellett 47%-uk többet tervez költeni élelmiszerekre. Azonban a vásárlók több mint egynegyede számos kategóriában, amelyek nem a mindennapi szükségletek kielégítését érintik, tervezi kiadásai csökkentését. Beleértve a luxus és prémium termékeket (a válaszadók 37%-a), a vendéglátást (34%), a művészeteket, kultúrát és a sportot (30%), valamint a divatot (25%).

Akadozik az ellátási lánc, előnyben a hazai termékek

A felmérésből kiderül az is, hogy a globális bizonytalanság és az ellátási lánc problémái miatt a fogyasztók többsége inkább a hazai termékekre fókuszál. Tízből nyolc válaszadó hajlandó az átlagosnál magasabb árat fizetni a helyben vagy belföldön előállított termékekért.

Az egyes termékek hiányával vagy késedelmes szállítással szembesülő fogyasztók közül sokan készek változtatni fogyasztói szokásaikon igényeik kielégítése érdekében. Több mint egyharmaduk (37%) a megszokotthoz képest más kiskereskedőhöz fordulna vagy átállna online vásárlásra az ellátási lánc okozta problémák kiküszöbölésére. Továbbá az online vásárlók közel egyharmada (29%) hajlandó lenne boltban beszerezni a szükséges árukat, 40%-uk pedig összehasonlító weboldalakon ellenőrizné vásárlás előtt a termékek elérhetőségét.

A vásárlási élménnyel kapcsolatban összességében az élelmiszerárak emelkedése volt a fogyasztók leggyakoribb problémája, amelyet a boltban (65%) és az interneten (56%) vásárlók is említettek. A megkérdezett fogyasztók több mint fele állítja, hogy szinte mindig vagy gyakran tapasztalja az élelmiszerárak emelkedését. Az ellátási lánc problémái szintén befolyásolták a vásárlási élményt. A vizsgált időszakban online a fogyasztók 43%-a, offline 37%-uk tapasztalta, hogy készlethiány miatt nem tudott megvásárolni egy terméket. A fogyasztók az online vásárlás esetén a hosszabb szállítási időt (42%), boltban történő vásárlás esetén a hosszabb sorban állást és a megnövekedett forgalmat (36%) is nehézségként említették.

„A fogyasztók folyamatosan változtatják vásárlási szokásaikat, preferenciáikat és aktívan keresik a legjobb vásárlási élményt. Ezért a kiskereskedőknek és a gyártóknak is gyorsan kell lépniük, hogy megfeleljenek a változó igényeknek, valamint az egyre erősödő inflációs és ellátási lánccal kapcsolatos nyomásnak, ami várhatóan a közeljövőben sem enyhül. Ebben a viharos környezetben leginkább azok az agilis vállalkozások lesznek sikeresek, amelyek az összetett kihívásokat is képesek átvészelni, miközben a vásárlóik igényeire összpontosítanak” – mondja Mekler Anita, a PwC Magyarország Adó- és jogi tanácsadási üzletágának cégtársa.

A Covid alatt megjelenő fogyasztói szokások a jövőben is velünk maradnak

A fogyasztók a koronavírus-járvány következtében változtattak életmódjukon, vásárlási szokásaikon és úgy tűnik ezeknek az új szokásoknak jelentős része hosszú távon is megmarad, sőt a következő hat hónapban még inkább erősödni fog. A megkérdezettek 63%-a nyilatkozott úgy, hogy a világjárvány hatására többet vásárolt az interneten. A válaszadók fele többet főzött otthon, míg 50%-uk több időt töltött otthoni szórakozással, szabadidős tevékenységgel.

A jövőre nézve a fogyasztói szokások hasonlóan alakulnak: a megkérdezettek fele számít arra, hogy többet vásárol majd online – ez az arány az Y generáció (58%), valamint a Z generáció (57%) körében a legmagasabb, míg a baby boomerek (32%) és az X generáció (42%) tagjai között alacsonyabb. Emellett a válaszadók közel fele (46%) a járványtól függetlenül is többet főzne otthon a jövőben, 41%-uk pedig több otthon végezhető szabadidős tevékenységet tervez. Ezenfelül a válaszadók 22%-a kevesebbet vásárolna fizikai üzletekben.

Az ESG-tényezők és az adatbiztonság erőteljesen befolyásolják a márkák iránti bizalmat

A környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) tényezők továbbra is befolyásolják a fogyasztók megítélését. A megkérdezettek mintegy fele szerint egy vállalat ESG-vel kapcsolatos tevékenysége gyakran vagy mindig befolyásolja a vállalatba vetett bizalmukat, illetve annak valószínűségét, hogy az adott céget vagy márkát ajánlják-e másoknak.

A vásárlói döntés meghozatala során a vállalatirányítási (41%) és a társadalmi (40%) tényezők nagyobb jelentőséggel bírnak, mint a vállalat környezetvédelmi elkötelezettsége (30%). Az ESG-tényezők nagyobb súlyt képviselnek a megkérdezett Z generáció és az Y generáció fiatalabb tagjai számára. A márka iránti bizalom erősítése szempontjából a legjelentősebb tényezők az adatbiztonság és az ügyfélélmény. A márka iránti bizalmat nagymértékben befolyásoló tényezők között a személyes adatok védelme az első helyen áll a válaszadók 58%-a szerint.

A virtuális valóság még csak a kezdeti szakaszban van, de már érezteti hatását

A virtuális valóság (VR) és a metaverzum mint fogyasztói csatorna hatása még csak most kezd megmutatkozni, de a vállalatok és a kiskereskedők számára jelentős következményekkel jár. Világszerte a megkérdezett fogyasztók 32%-a használta már a VR-t az elmúlt hat hónapban. Legmagasabb az arány Kínában (56%), Indiában (46%) és Katarban (45%), valamint a Z generáció és az Y generáció fiatal tagjai körében. Közülük a válaszadók több mint a fele használt VR-t játékra, filmek, tévéműsorok megtekintésére vagy virtuális világokba való belépésre. A VR-felhasználók közel egyharmada (32%) azt is állítja, hogy vásárolt már termékeket, miután VR-on keresztül tesztelte azokat és tízből majdnem ketten (19%) használták már a VR-t luxuscikkek vásárlására.

A PwC tanácsadói szerint a fizikai boltok és az internetes vásárlás konvergenciája különböző eszközön keresztül meghatározta a fogyasztók többcsatornás, ún. omnichannel-élményét. A VR és a metaverzum most egy teljesen új dimenzióval bővül. Bár a metaverzum még kialakulóban lévő csatorna, a vállalatoknak és a kiskereskedőknek egyre inkább az omnichannel jelenlétük részeként kell majd figyelembe venniük.

Forradalom a DeFi-ben: A Hyperliquid HIP-3 új korszakot nyit a piaci létrehozásban

A decentralizált pénzügyi szektor (DeFi) új mérföldkőhöz érkezett: a Hyperliquid bejelentette legújabb fejlesztését, a HIP-3-at, amely lehetővé teszi az engedély nélküli örökös piacok létrehozását drasztikusan alacsony díjak mellett. A lépés nemcsak a technológiai újításokat gyorsítja, hanem alapjaiban formálhatja át a DeFi ökoszisztémát. De vajon elég ez ahhoz, hogy stabilizálja a HYPE token árfolyamát?
2025. 11. 19. 18:30
Megosztás:

Az idősebbek vezetik a visszaváltást Magyarországon

Bár Magyarország az európai élmezőnyben jár a visszaváltási rendszer használatában, a friss nemzetközi kutatás egy kevésbé látható különbségre is rávilágít: a támogatottság jóval magasabb az idősebb korosztályokban, mint a fiatalok körében. A Baby Boomerek 80 százaléka támogatja a DRS-t, míg a Gen Z esetében ez az arány csak 59 százalék.
2025. 11. 19. 18:00
Megosztás:

A Magyar Telekom 29 járásban nyert pályázatot a Gigabit Magyarország programban

A Magyar Telekom 29 járásban nyert pályázatot a Gigabit Magyarország programban, a fejlesztésekhez mintegy 13,5 milliárd forint támogatási forrást nyert el a társaság - közölte a cég az MTI-vel szerdán.
2025. 11. 19. 17:30
Megosztás:

Hároméves stratégiai együttműködést kötött az SAP Hungary és a BME

Hároméves stratégiai együttműködést kötött az SAP Hungary és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) - közölte a SAP Hungary Kft. szerdán az MTI-vel.
2025. 11. 19. 17:00
Megosztás:

Tízezreket spórolhat több mint 100 ezer építőipari vállalkozás a kötelező kivitelezői felelősségbiztosítás újrakötésével

Idén január 15-től minden hazai építőipari kivitelező és tervező vállalkozásnak és egyéni vállalkozónak – például az építészmérnököknek, kőműveseknek, tetőfedőknek, villanyszerelőknek, víz-, gáz-, fűtés- és klímaszerelőknek, festőknek és burkolóknak is – kötelező felelősségbiztosítást kell kötniük - ez összesen közel 150 ezer vállalkozást érint. Az a több mint 100 ezer vállalkozás, amely az előírt határidőig megkötötte a biztosítást, legkésőbb a jövő januári évforduló előtt 30 nappal, azaz idén december 15-ig mondhatja fel azt. A Pannon-Safe biztosításközvetítő jelenlegi kalkulációi alapján akár tízezreket is spórolhatnak az éves biztosítási díjon a vállalkozások, ha újrakötik a kötelező kivitelezői felelősségbiztosítást, a cég ezért a következő hetekben több tízezer érdeklődőre számít. A biztosítóknak azonban nincs díjhirdetési kötelezettségük, így bármikor változtathatnak a díjakon, a jelenlegi kedvezőbb tarifák tehát akár magasabbak is lehetnek a következő hetekben - figyelmeztetnek a Pannon-Safe szakértői.
2025. 11. 19. 16:30
Megosztás:

Kiemelkedő ütemben nőttek a lakásárak

Kiemelkedő ütemben nőttek a lakásárak az idei első kilenc hónapban, és fokozódott a lakáspiaci túlértékeltség - mondta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ingatlanpiaci elemzések osztályának vezetője a szerdán megjelent novemberi lakáspiaci jelentést ismertetve a jegybank Youtube csatornáján.
2025. 11. 19. 16:00
Megosztás:

A webdesign új korszaka: a mesterséges intelligencia eszközei átalakítják a kreatív munkát

A mesterséges intelligencia (AI/MI) már nem a távoli, futurisztikus elképzelések része, hanem a mindennapi életünk valósága. Az AI szinte minden iparágat a feje tetejére állít. Ez alól a webdesign világa sem kivétel: az AI-alapú eszközök forradalmasítják a tervezési és fejlesztési folyamatokat, új távlatokat nyitva a kreativitás és a hatékonyság terén.
2025. 11. 19. 15:30
Megosztás:

Több mint 10 százalékkal csökkent a meghirdetett ügyfélszolgálati állások száma tavaly óta

Több mint 10 százalékkal csökkent a meghirdetett ügyfélszolgálati állások száma tavaly óta, a visszaesést a telefonos és a személyes kapcsolattartáshoz köthető pozícióknál figyelték meg, ugyanis a vállalatok igyekeznek az online felületeikre terelni az ügyfeleiket és automatizálással javítani hatékonyságukat - közölte saját adatai alapján a Profession.hu szerdán az MTI-vel.
2025. 11. 19. 15:00
Megosztás:

Kanada nyugdíjalapja beszállt a Bitcoin piacba – 127 millió dollár értékben vásároltak MicroStrategy részvényt

A világ egyik legnagyobb nyugdíjalapja, a kanadai CPP Fund most először fektetett a Bitcoin-szektor egyik legmeghatározóbb vállalatába, a MicroStrategy-be – épp akkor, amikor a cég újabb 8 178 BTC-t vásárolt, tovább növelve rekordméretű készletét. A tőzsdei grafikonok alapján pedig úgy tűnik, a részvény esése megtorpanhatott.
2025. 11. 19. 14:48
Megosztás:

Néhány év alatt közel 30%-kal nőtt a vállalati járműflották költsége Európában

Az elmúlt öt évben drámai mértékben, akár 30%-kos mértékben is nőhetett a vállalati járműflották teljes tulajdonlási költsége (Total Cost of Ownership – TCO), derül ki az Arval Mobility Observatory legújabb iparági jelentéséből. A tanulmány szerint az emelkedés alapjaiban változtatta meg a flottakezelés és költségtervezés logikáját Európa-szerte, mivel a korábban kiszámíthatónak tartott költségtételek ma már folyamatos és aktív menedzsmentet igényelnek.
2025. 11. 19. 14:00
Megosztás:

Nem figyelnek eléggé a cégek a környezeti, munkaegészségügyi és -biztonsági (EHS) ügyekre

Egyre nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a vállalatoknak a munkaerő megtartásra, illetve tágabban a környezeti, munkaegészségügyi és -biztonsági (EHS) ügyekre. Bár ennek tudatában vannak a felsővezetők, az ilyen irányú beruházásokat mégsem építik be széleskörűen hosszú távú üzleti stratégiájukba, derül ki az EY idei EHS érettségi tanulmányából.
2025. 11. 19. 13:30
Megosztás:

Kiszámíthatóbb hozam, kevesebb kötelezettség – ezeket a befektetéseket keresik a magyarok

Közeledik az év vége, a legtöbb háztartás most hozza meg az idei adójóváírások maximalizálásával, a jövő évi terveikkel, vagy éppen az ünnepi kiadásokkal kapcsolatos pénzügyi döntéseket. A magyar lakosság háromnegyede a fix hozamú megtakarításokat keresi, és egyre fontosabb a befektetésnél jelentkező költségek minimalizálása – derült ki többek között a Groupama Biztosító országos reprezentatív kutatásából. Az SZJA-menteséggel érintett édesanyák többletjövedelmének közel 40 százalékából pedig új befektetés lehet.
2025. 11. 19. 13:30
Megosztás:

Fizetési módok áttekintése magyar játékosok számára: Melyek legálisak?

Az online kaszinózás ma már Magyarországon is elterjed és népszerű időtöltésnek számít, hasonlóan a világ más pontjaihoz. A magyar játékosok akár asztali számítógépről, akár telefonról több száz ilyen platformot érhetnek el, ahol a jól ismert kaszinó játékok mellett sportfogadásra, de akár élő show játékokkal való kikapcsolódásra is lehetőségük van.
2025. 11. 19. 13:29
Megosztás:

Az ASTER kriptovaluta áttörésre készül: 15%-os árfolyamugrás után jöhet az 1,50 dolláros célár?

Újabb altcoin került a reflektorfénybe: az ASTER token ára jelentős, 15%-os emelkedést mutatott, amivel új havi csúcsot ért el. A háttérben nagybefektetők fokozódó érdeklődése és technikai jelek egyaránt egy újabb ralira utalnak.
2025. 11. 19. 13:00
Megosztás:

Több mint egymilliárd forintot fizet az About You a magyaroknak

Megtévesztő módon akciózott és pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra az About You – tárta fel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A népszerű online divatáru portál üzemeltetője elismerte a jogsértéseket és vállalta, hogy 1750 forint kompenzációt nyújt több százezer magyar fogyasztónak, akik 2022. december 31. és 2024. december 31. között vásároltak a weboldalon vagy az applikációban.
2025. 11. 19. 12:30
Megosztás:

Kinek jó az, hogy ilyen magas az MNB jegybanki alapkamat?

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) mai döntése, amely szerint változatlanul hagyta az irányadó kamatokat – az alapkamatot 6,50%-on, az egynapos betéti kamatot 5,50%-on, valamint az egynapos hitelkamatot 7,50%-on – a szigorú monetáris politika folytatását jelzi.
2025. 11. 19. 12:00
Megosztás:

Sokmillió forintos kiadást okoznak a vízműveknek a vécén lehúzott nedves törlőkendők – intelligens szivattyú lehet a megoldás a „zsírszörnyek” elleni harcban

A városi szennyvízhálózat láthatatlanul működik, amíg minden rendben van – ám az utóbbi években egyre gyakrabban áll le váratlanul. A nedves törlőkendők, konyhai szálas anyagok és zsiradékok a csatornában összeállva hatalmas, sokszor több méteres dugulásokat hoznak létre, eltávolításuk pedig milliós tétel is lehet a víziközműveknek. Mivel a lakossági edukáció önmagában nem hoz áttörést, egyre több vízműnél intelligens, önfelügyelő szivattyútechnológiával előzik meg a dugulást. A Tiszamenti Regionális Vízműveknél például már 50 új generációs Xylem okosszivattyút alkalmaznak, országszerte pedig már közel 1200 ilyen eszköz van szolgálatban.
2025. 11. 19. 11:30
Megosztás:

Sokmillió forintos kiadást okoznak a vízműveknek a vécén lehúzott nedves törlőkendők – intelligens szivattyú lehet a megoldás a „zsírszörnyek” elleni harcban

A városi szennyvízhálózat láthatatlanul működik, amíg minden rendben van – ám az utóbbi években egyre gyakrabban áll le váratlanul. A nedves törlőkendők, konyhai szálas anyagok és zsiradékok a csatornában összeállva hatalmas, sokszor több méteres dugulásokat hoznak létre, eltávolításuk pedig milliós tétel is lehet a víziközműveknek. Mivel a lakossági edukáció önmagában nem hoz áttörést, egyre több vízműnél intelligens, önfelügyelő szivattyútechnológiával előzik meg a dugulást. A Tiszamenti Regionális Vízműveknél például már 50 új generációs Xylem okosszivattyút alkalmaznak, országszerte pedig már közel 1200 ilyen eszköz van szolgálatban.
2025. 11. 19. 11:30
Megosztás:

Közeleg a kriptotél? 5 iparági szakértő szerint nem – és el is mondják, miért!

Bár a piac dermedtnek tűnhet, a háttérben optimizmus bontakozik ki. Öt kriptoipari szakértő véleménye alapján korántsem biztos, hogy tényleg egy újabb kriptotél felé tartunk. Sőt – szerintük éppen most alapozódik meg a következő nagy emelkedés!
2025. 11. 19. 11:00
Megosztás:

Tovább estek a tengerentúli piacok is, melyeket a Home Depot vártnál kedvezőtlenebb gyorsjelentése is lehúzott

Tovább estek az amerikai részvénypiacok is kedden, bár a nyugat-európainál mérsékeltebb gyengülést mutattak.
2025. 11. 19. 10:30
Megosztás: