A növekvő infláció ellenére sem vásárolunk kevesebbet

A PwC 2022 tavaszán végzett globális felmérése szerint a fogyasztók továbbra is alkalmazkodnak az ellátási lánc zavaraihoz és a növekvő inflációhoz. A körülmények ellenére a vásárlók háromnegyede tervezi jelenlegi kiadási szintjének fenntartását vagy növelését a következő fél évben. A Covid-világjárvány alatt megjelenő fogyasztói szokások úgy tűnik, hogy hosszú távon is velünk maradnak: az online vásárlás, az otthoni főzés, illetve a lakáson belül végzett szabadidős tevékenységek is beépültek a mindennapokba.

A növekvő infláció ellenére sem vásárolunk kevesebbet

A PwC 25 ország 9069 vásárlója körében végzett felmérésében a megkérdezettek többsége egyelőre megbirkózik a magasabb inflációval. Háromnegyedük arra számít, hogy a következő hat hónapban fenntartja vagy növeli kiadásai jelenlegi szintjét, emellett 47%-uk többet tervez költeni élelmiszerekre. Azonban a vásárlók több mint egynegyede számos kategóriában, amelyek nem a mindennapi szükségletek kielégítését érintik, tervezi kiadásai csökkentését. Beleértve a luxus és prémium termékeket (a válaszadók 37%-a), a vendéglátást (34%), a művészeteket, kultúrát és a sportot (30%), valamint a divatot (25%).

Akadozik az ellátási lánc, előnyben a hazai termékek

A felmérésből kiderül az is, hogy a globális bizonytalanság és az ellátási lánc problémái miatt a fogyasztók többsége inkább a hazai termékekre fókuszál. Tízből nyolc válaszadó hajlandó az átlagosnál magasabb árat fizetni a helyben vagy belföldön előállított termékekért.

Az egyes termékek hiányával vagy késedelmes szállítással szembesülő fogyasztók közül sokan készek változtatni fogyasztói szokásaikon igényeik kielégítése érdekében. Több mint egyharmaduk (37%) a megszokotthoz képest más kiskereskedőhöz fordulna vagy átállna online vásárlásra az ellátási lánc okozta problémák kiküszöbölésére. Továbbá az online vásárlók közel egyharmada (29%) hajlandó lenne boltban beszerezni a szükséges árukat, 40%-uk pedig összehasonlító weboldalakon ellenőrizné vásárlás előtt a termékek elérhetőségét.

A vásárlási élménnyel kapcsolatban összességében az élelmiszerárak emelkedése volt a fogyasztók leggyakoribb problémája, amelyet a boltban (65%) és az interneten (56%) vásárlók is említettek. A megkérdezett fogyasztók több mint fele állítja, hogy szinte mindig vagy gyakran tapasztalja az élelmiszerárak emelkedését. Az ellátási lánc problémái szintén befolyásolták a vásárlási élményt. A vizsgált időszakban online a fogyasztók 43%-a, offline 37%-uk tapasztalta, hogy készlethiány miatt nem tudott megvásárolni egy terméket. A fogyasztók az online vásárlás esetén a hosszabb szállítási időt (42%), boltban történő vásárlás esetén a hosszabb sorban állást és a megnövekedett forgalmat (36%) is nehézségként említették.

„A fogyasztók folyamatosan változtatják vásárlási szokásaikat, preferenciáikat és aktívan keresik a legjobb vásárlási élményt. Ezért a kiskereskedőknek és a gyártóknak is gyorsan kell lépniük, hogy megfeleljenek a változó igényeknek, valamint az egyre erősödő inflációs és ellátási lánccal kapcsolatos nyomásnak, ami várhatóan a közeljövőben sem enyhül. Ebben a viharos környezetben leginkább azok az agilis vállalkozások lesznek sikeresek, amelyek az összetett kihívásokat is képesek átvészelni, miközben a vásárlóik igényeire összpontosítanak” – mondja Mekler Anita, a PwC Magyarország Adó- és jogi tanácsadási üzletágának cégtársa.

A Covid alatt megjelenő fogyasztói szokások a jövőben is velünk maradnak

A fogyasztók a koronavírus-járvány következtében változtattak életmódjukon, vásárlási szokásaikon és úgy tűnik ezeknek az új szokásoknak jelentős része hosszú távon is megmarad, sőt a következő hat hónapban még inkább erősödni fog. A megkérdezettek 63%-a nyilatkozott úgy, hogy a világjárvány hatására többet vásárolt az interneten. A válaszadók fele többet főzött otthon, míg 50%-uk több időt töltött otthoni szórakozással, szabadidős tevékenységgel.

A jövőre nézve a fogyasztói szokások hasonlóan alakulnak: a megkérdezettek fele számít arra, hogy többet vásárol majd online – ez az arány az Y generáció (58%), valamint a Z generáció (57%) körében a legmagasabb, míg a baby boomerek (32%) és az X generáció (42%) tagjai között alacsonyabb. Emellett a válaszadók közel fele (46%) a járványtól függetlenül is többet főzne otthon a jövőben, 41%-uk pedig több otthon végezhető szabadidős tevékenységet tervez. Ezenfelül a válaszadók 22%-a kevesebbet vásárolna fizikai üzletekben.

Az ESG-tényezők és az adatbiztonság erőteljesen befolyásolják a márkák iránti bizalmat

A környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) tényezők továbbra is befolyásolják a fogyasztók megítélését. A megkérdezettek mintegy fele szerint egy vállalat ESG-vel kapcsolatos tevékenysége gyakran vagy mindig befolyásolja a vállalatba vetett bizalmukat, illetve annak valószínűségét, hogy az adott céget vagy márkát ajánlják-e másoknak.

A vásárlói döntés meghozatala során a vállalatirányítási (41%) és a társadalmi (40%) tényezők nagyobb jelentőséggel bírnak, mint a vállalat környezetvédelmi elkötelezettsége (30%). Az ESG-tényezők nagyobb súlyt képviselnek a megkérdezett Z generáció és az Y generáció fiatalabb tagjai számára. A márka iránti bizalom erősítése szempontjából a legjelentősebb tényezők az adatbiztonság és az ügyfélélmény. A márka iránti bizalmat nagymértékben befolyásoló tényezők között a személyes adatok védelme az első helyen áll a válaszadók 58%-a szerint.

A virtuális valóság még csak a kezdeti szakaszban van, de már érezteti hatását

A virtuális valóság (VR) és a metaverzum mint fogyasztói csatorna hatása még csak most kezd megmutatkozni, de a vállalatok és a kiskereskedők számára jelentős következményekkel jár. Világszerte a megkérdezett fogyasztók 32%-a használta már a VR-t az elmúlt hat hónapban. Legmagasabb az arány Kínában (56%), Indiában (46%) és Katarban (45%), valamint a Z generáció és az Y generáció fiatal tagjai körében. Közülük a válaszadók több mint a fele használt VR-t játékra, filmek, tévéműsorok megtekintésére vagy virtuális világokba való belépésre. A VR-felhasználók közel egyharmada (32%) azt is állítja, hogy vásárolt már termékeket, miután VR-on keresztül tesztelte azokat és tízből majdnem ketten (19%) használták már a VR-t luxuscikkek vásárlására.

A PwC tanácsadói szerint a fizikai boltok és az internetes vásárlás konvergenciája különböző eszközön keresztül meghatározta a fogyasztók többcsatornás, ún. omnichannel-élményét. A VR és a metaverzum most egy teljesen új dimenzióval bővül. Bár a metaverzum még kialakulóban lévő csatorna, a vállalatoknak és a kiskereskedőknek egyre inkább az omnichannel jelenlétük részeként kell majd figyelembe venniük.

A Thaiföld és Kambodzsa közötti konfliktus rendezéséről tárgyalt Donald Trump

A Thaiföld és Kambodzsa közötti konfliktus rendezéséről tárgyalt telefonon Donald Trump amerikai elnök a két ázsiai ország miniszterelnökével pénteken.
2025. 12. 13. 09:00
Megosztás:

Így élénkülhet a verseny a szúnyoggyérítés hazai piacán

Nagymértékben csökkent az egyajánlatos közbeszerzési eljárások aránya a szúnyoggyérítési szolgáltatások közbeszerzési (CPV) főcsoportjában az elmúlt években – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A GVH azt is feltárta, hogy a szúnyoggyérítés több szempontból is sajátos piacnak tekinthető, amelyen vannak olyan strukturális problémák, melyek gátolhatják az arány további csökkenését, és amelyek kezelése tovább élénkítheti a versenyt a piacon. A GVH a szúnyoggyérítési piac vizsgálatának lezárásával mindhárom vizsgált közbeszerzési piac kapcsán az egyajánlatos eljárások arányának csökkenését állapította meg.
2025. 12. 13. 08:00
Megosztás:

Véget érhet a gyors áremelkedés az ingatlanpiacon 2026-ban

Vegyes képet mutatott a hazai ingatlanpiac novemberben: miközben az adásvételek száma visszaesett az őszi csúcshoz képest, a lakáshitelezés történelmi rekordot döntött – derül ki a Duna House friss ingatlanpiaci barométeréből. A piac szerkezete tovább alakult, nagyobb szerepet kaptak a fiatal, első lakásukat vásárló vevők, miközben a befektetők jelenléte tovább csökkent.
2025. 12. 13. 07:00
Megosztás:

A Videoton Holding idei árbevétele 300 milliárd forint körül alakul

A Videoton Holding idei árbevétele 300 milliárd forint körül alakul, valamelyest csökken a tavalyi üzleti évhez képest - mondta a magyar tulajdonú vállalatcsoport elnök-vezérigazgatója pénteki évzáró rendezvényükön Székesfehérváron.
2025. 12. 13. 06:00
Megosztás:

Bővíti közös elektromosautó-töltőhálózatát az ALDI és az E.ON Drive Infrastructure Hungary

Tovább bővíti közös elektromosautó-töltőhálózatát az ALDI Magyarország és az E.ON Drive Infrastructure Hungary (EDRI); decemberben nyolc ALDI-áruház parkolójában telepítenek új, nagy teljesítményű HPC töltőberendezéseket, amelyekkel az érintettek már néhány perc alatt érezhetően növelni tudják a járműveik hatótávját - közölte az ALDI pénteken az MTI-vel.
2025. 12. 13. 05:00
Megosztás:

Laboratóriumi vizsgálatnak vetettünk alá higiéniai termékeket

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) átfogó vizsgálatot végzett az újszülött pelenkák és különböző egészségügyi betétek körében, hogy feltárja a termékek tényleges folyadékmegkötő képességét és kiszűrje az esetleges megtévesztő termékállításokat.
2025. 12. 13. 04:00
Megosztás:

Az EU három eurós vámot vet ki az unión kívülről érkezű kisebb értékű csomagokra

Az Európai Unió Tanácsa pénteken megállapodott arról, hogy 2026. július 1-jétől egységes, 3 eurós vámot vetnek ki az EU-ba érkező, 150 eurónál kisebb értékű csomagokra.
2025. 12. 13. 03:00
Megosztás:

Aláírták a rendeletet! 65 évnél idősebb nyugdíjasok az érintettek!

A nyugellátások folyósításával kapcsolatos alapvető szabályok ismerete fontos mind a leendő nyugdíjasok, mind a már ellátásban részesülők és hozzátartozóik számára, legyen szó öregségi vagy hozzátartozói nyugdíjról.
2025. 12. 13. 02:00
Megosztás:

Megszűnik a Messenger üzenetküldő - a Facebook döntése végleges

Igen — a hír valós, és mostanra gyakorlatilag végleges: a Meta megszünteti a Messenger asztali alkalmazásait Windows és macOS rendszereken, vagyis a „Messenger Desktop” programok már nem lesznek elérhetők ezekre az operációs rendszerekre. Mit jelent ez a gyakorlatban?
2025. 12. 13. 01:00
Megosztás:

Hogyan válts kényelmes életmódra anyagi biztonság nélkül?

Valószínűleg már te is szembesültél azzal, milyen nehéz a pénzügyi bizonytalanság árnyékában élni. Talán magadra ismertél, amikor elsétáltál egy utazási iroda előtt, és rájöttél, hogy az ajánlatok megfizethetetlenek számodra.
2025. 12. 13. 00:01
Megosztás:

Egységes katonai hírszerző szolgálatot hoz létre a brit kormány

Egyesíti a fegyveres erők hírszerzési szolgálatait a brit kormány a külső fenyegetettségek hatékonyabb és gyorsabb felmérése érdekében.
2025. 12. 12. 23:00
Megosztás:

A Cardano 0,46 dollár körül stagnál, új katalizátorokra vár – a banki fókuszú befektetők a Digitapot ($TAP) választják a legjobb kriptós előértékesítésként

A Cardano az utóbbi eladási hullámot követően továbbra is 0,46 dollár körül mozog, és a kutatásokra épülő blokklánc iránti befektetői bizalom továbbra sem tért vissza. Azok a kereskedők, akik most biztonságos kriptoeszközöket keresnek, egyre inkább elmozdulnak a volatilis befektetésektől a védekező jellegű lehetőségek felé.
2025. 12. 12. 22:00
Megosztás:

Pluszban zárt a BUX pénteken

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 393,94 pontos, 0,36 százalékos emelkedéssel, 109 607,58 ponton zárt pénteken.
2025. 12. 12. 21:05
Megosztás:

5 dolog az irodában, amitől hatékonyabb lesz a munka

A modern munkahelyek világában már nemcsak az számít, milyen eszközökkel dolgozunk, hanem az is, hogyan érezzük magunkat ott, ahol a mindennapjaink nagy részét töltjük. Egy jól kialakított iroda a koncentrációra, a kreativitásra és a teljesítményre is pozitív hatással lehet, éppen ezért ezekre a fontos részletekre már az irodák tervezésekor is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a szakemberek.
2025. 12. 12. 20:30
Megosztás:

Bitcoin 90 000 dolláron, Ethereum 3 100 dolláron, Solana 134 dolláron – mégis egy banki token, a Digitap ($TAP) viszi a prímet mint a legjobb kriptós előértékesítés

A Bitcoin továbbra is tartja a 90 000 dolláros szintet, az Ethereum 3 100 dollár körül mozog, a Solana pedig stabilan 134 dollár körül ingadozik – ennek ellenére a piaci hangulat mégsem tükrözi ezeket a látszólag stabil árfolyamokat.
2025. 12. 12. 20:00
Megosztás:

Rekordot döntött idén a kormányablakok ügyfélforgalma

Az országban működő több mint 300 kormányablak még egyetlen évben sem bonyolított akkora ügyfélforgalmat, mint idén november végéig - közölte a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium területi közigazgatásért felelős államtitkára pénteken a Baranya vármegyei Harkányban, ahol új kormányablakot adtak át.
2025. 12. 12. 19:30
Megosztás:

Háromszáz új munkahelyet teremt a Rheinmetall új beruházása Szegeden

Háromszáz új, kifejezetten magas képzettséget igénylő munkahelyet teremt Szegeden a német Rheinmetall beruházása, amely ahhoz is hozzájárul, hogy Magyarország a jövő technológiáinak egyik legfontosabb európai központja lehessen - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Szegeden.
2025. 12. 12. 19:00
Megosztás:

Miért zuhan a Dogecoin? – AI-buborék, csalódott piac és kamatcsökkentés

Miközben a piac még az amerikai jegybank (Fed) friss kamatcsökkentésének hatásait emészti, a Dogecoin ára ma jelentős esést mutat. Bár a hírek elsőre kedvezőnek tűntek a kriptobefektetők számára, egy váratlan tényező – az Oracle technológiai óriás negyedéves jelentése – hirtelen lejtmenetet indított el a mémérme árfolyamában. De hogyan kapcsolódik az AI-szektor értékeltsége a Dogecoinhoz? A válasz túlmutat a kriptovilág határain.
2025. 12. 12. 18:30
Megosztás:

Újabb 10 százalékkal emelkedik a szakképzésben oktatók bére

Újabb 10 százalékkal emelkedik 2026. január 1-vel a szakképzésben dolgozó oktatók bére - hangsúlyozta Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter csütörtökön a szakképzési béremelésről tartott sajtótájékoztatón.
2025. 12. 12. 17:30
Megosztás:

Megtartotta vezető importőri pozícióját a Porsche Hungaria az idén

A Porsche Hungaria (PH) Kft. eladásai növekedtek a magyarországi autópiacon 2025-ben, és célja, hogy a következőkben is vezető importőr maradjon, amelyhez megvan a stratégiája, hálózata és fejlett modellkínálata - közölte a Volkswagen konszern márkáinak magyarországi importőre pénteken Budapesten, sajtótájékoztatón.
2025. 12. 12. 17:00
Megosztás: