A növekvő infláció ellenére sem vásárolunk kevesebbet

A PwC 2022 tavaszán végzett globális felmérése szerint a fogyasztók továbbra is alkalmazkodnak az ellátási lánc zavaraihoz és a növekvő inflációhoz. A körülmények ellenére a vásárlók háromnegyede tervezi jelenlegi kiadási szintjének fenntartását vagy növelését a következő fél évben. A Covid-világjárvány alatt megjelenő fogyasztói szokások úgy tűnik, hogy hosszú távon is velünk maradnak: az online vásárlás, az otthoni főzés, illetve a lakáson belül végzett szabadidős tevékenységek is beépültek a mindennapokba.

A növekvő infláció ellenére sem vásárolunk kevesebbet

A PwC 25 ország 9069 vásárlója körében végzett felmérésében a megkérdezettek többsége egyelőre megbirkózik a magasabb inflációval. Háromnegyedük arra számít, hogy a következő hat hónapban fenntartja vagy növeli kiadásai jelenlegi szintjét, emellett 47%-uk többet tervez költeni élelmiszerekre. Azonban a vásárlók több mint egynegyede számos kategóriában, amelyek nem a mindennapi szükségletek kielégítését érintik, tervezi kiadásai csökkentését. Beleértve a luxus és prémium termékeket (a válaszadók 37%-a), a vendéglátást (34%), a művészeteket, kultúrát és a sportot (30%), valamint a divatot (25%).

Akadozik az ellátási lánc, előnyben a hazai termékek

A felmérésből kiderül az is, hogy a globális bizonytalanság és az ellátási lánc problémái miatt a fogyasztók többsége inkább a hazai termékekre fókuszál. Tízből nyolc válaszadó hajlandó az átlagosnál magasabb árat fizetni a helyben vagy belföldön előállított termékekért.

Az egyes termékek hiányával vagy késedelmes szállítással szembesülő fogyasztók közül sokan készek változtatni fogyasztói szokásaikon igényeik kielégítése érdekében. Több mint egyharmaduk (37%) a megszokotthoz képest más kiskereskedőhöz fordulna vagy átállna online vásárlásra az ellátási lánc okozta problémák kiküszöbölésére. Továbbá az online vásárlók közel egyharmada (29%) hajlandó lenne boltban beszerezni a szükséges árukat, 40%-uk pedig összehasonlító weboldalakon ellenőrizné vásárlás előtt a termékek elérhetőségét.

A vásárlási élménnyel kapcsolatban összességében az élelmiszerárak emelkedése volt a fogyasztók leggyakoribb problémája, amelyet a boltban (65%) és az interneten (56%) vásárlók is említettek. A megkérdezett fogyasztók több mint fele állítja, hogy szinte mindig vagy gyakran tapasztalja az élelmiszerárak emelkedését. Az ellátási lánc problémái szintén befolyásolták a vásárlási élményt. A vizsgált időszakban online a fogyasztók 43%-a, offline 37%-uk tapasztalta, hogy készlethiány miatt nem tudott megvásárolni egy terméket. A fogyasztók az online vásárlás esetén a hosszabb szállítási időt (42%), boltban történő vásárlás esetén a hosszabb sorban állást és a megnövekedett forgalmat (36%) is nehézségként említették.

„A fogyasztók folyamatosan változtatják vásárlási szokásaikat, preferenciáikat és aktívan keresik a legjobb vásárlási élményt. Ezért a kiskereskedőknek és a gyártóknak is gyorsan kell lépniük, hogy megfeleljenek a változó igényeknek, valamint az egyre erősödő inflációs és ellátási lánccal kapcsolatos nyomásnak, ami várhatóan a közeljövőben sem enyhül. Ebben a viharos környezetben leginkább azok az agilis vállalkozások lesznek sikeresek, amelyek az összetett kihívásokat is képesek átvészelni, miközben a vásárlóik igényeire összpontosítanak” – mondja Mekler Anita, a PwC Magyarország Adó- és jogi tanácsadási üzletágának cégtársa.

A Covid alatt megjelenő fogyasztói szokások a jövőben is velünk maradnak

A fogyasztók a koronavírus-járvány következtében változtattak életmódjukon, vásárlási szokásaikon és úgy tűnik ezeknek az új szokásoknak jelentős része hosszú távon is megmarad, sőt a következő hat hónapban még inkább erősödni fog. A megkérdezettek 63%-a nyilatkozott úgy, hogy a világjárvány hatására többet vásárolt az interneten. A válaszadók fele többet főzött otthon, míg 50%-uk több időt töltött otthoni szórakozással, szabadidős tevékenységgel.

A jövőre nézve a fogyasztói szokások hasonlóan alakulnak: a megkérdezettek fele számít arra, hogy többet vásárol majd online – ez az arány az Y generáció (58%), valamint a Z generáció (57%) körében a legmagasabb, míg a baby boomerek (32%) és az X generáció (42%) tagjai között alacsonyabb. Emellett a válaszadók közel fele (46%) a járványtól függetlenül is többet főzne otthon a jövőben, 41%-uk pedig több otthon végezhető szabadidős tevékenységet tervez. Ezenfelül a válaszadók 22%-a kevesebbet vásárolna fizikai üzletekben.

Az ESG-tényezők és az adatbiztonság erőteljesen befolyásolják a márkák iránti bizalmat

A környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) tényezők továbbra is befolyásolják a fogyasztók megítélését. A megkérdezettek mintegy fele szerint egy vállalat ESG-vel kapcsolatos tevékenysége gyakran vagy mindig befolyásolja a vállalatba vetett bizalmukat, illetve annak valószínűségét, hogy az adott céget vagy márkát ajánlják-e másoknak.

A vásárlói döntés meghozatala során a vállalatirányítási (41%) és a társadalmi (40%) tényezők nagyobb jelentőséggel bírnak, mint a vállalat környezetvédelmi elkötelezettsége (30%). Az ESG-tényezők nagyobb súlyt képviselnek a megkérdezett Z generáció és az Y generáció fiatalabb tagjai számára. A márka iránti bizalom erősítése szempontjából a legjelentősebb tényezők az adatbiztonság és az ügyfélélmény. A márka iránti bizalmat nagymértékben befolyásoló tényezők között a személyes adatok védelme az első helyen áll a válaszadók 58%-a szerint.

A virtuális valóság még csak a kezdeti szakaszban van, de már érezteti hatását

A virtuális valóság (VR) és a metaverzum mint fogyasztói csatorna hatása még csak most kezd megmutatkozni, de a vállalatok és a kiskereskedők számára jelentős következményekkel jár. Világszerte a megkérdezett fogyasztók 32%-a használta már a VR-t az elmúlt hat hónapban. Legmagasabb az arány Kínában (56%), Indiában (46%) és Katarban (45%), valamint a Z generáció és az Y generáció fiatal tagjai körében. Közülük a válaszadók több mint a fele használt VR-t játékra, filmek, tévéműsorok megtekintésére vagy virtuális világokba való belépésre. A VR-felhasználók közel egyharmada (32%) azt is állítja, hogy vásárolt már termékeket, miután VR-on keresztül tesztelte azokat és tízből majdnem ketten (19%) használták már a VR-t luxuscikkek vásárlására.

A PwC tanácsadói szerint a fizikai boltok és az internetes vásárlás konvergenciája különböző eszközön keresztül meghatározta a fogyasztók többcsatornás, ún. omnichannel-élményét. A VR és a metaverzum most egy teljesen új dimenzióval bővül. Bár a metaverzum még kialakulóban lévő csatorna, a vállalatoknak és a kiskereskedőknek egyre inkább az omnichannel jelenlétük részeként kell majd figyelembe venniük.

Több mint 3000 milliárd forint beruházást generálhat az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer

Az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer által ösztönzött beruházások teljes összege az évtized végéig elérheti Magyarországon a 3000 milliárd forintot, az általuk kiváltott energiamegtakarítás pedig a 18 petajoule-t, ami évente csaknem 600 ezer köbméter gáz felhasználását teszi feleslegessé - közölte a KPMG az MTI-vel.
2023. 01. 28. 19:00
Megosztás:

A Cordia befejezte tengerparti luxuslakóépületének szerkezetépítési munkálatait Spanyolországban

A Cordia több mint két hónappal a tervezett határidő előtt befejezte első spanyolországi luxuslakóépület-fejlesztése, a Jade Tower szerkezetépítési munkálatait; a társaság második projektjét is elindítja az országban - közölte a Futureal-csoporthoz tartozó Cordia lakóingatlan-fejlesztő az MTI-vel.
2023. 01. 28. 18:00
Megosztás:

A gazdasági védvonal sikeres, továbbra is történelmi magasságokban a foglalkoztatottság

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2022 decemberében is meghaladta a 4,7 milliót a foglalkoztatottak száma. Ezzel már hetedik hónapja ér el történelmi magasságokat a foglalkoztatottak száma - írta a legfrissebb adatokhoz fűzött kommentárjában a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM).
2023. 01. 28. 17:00
Megosztás:

A Ficsak üdvözli a Babakötvény éves kamatának megduplázását

A Fiatal Családosok Klubja (Ficsak) üdvözli, hogy a kormány megduplázza a Babakötvény éves kamatát.
2023. 01. 28. 16:00
Megosztás:

A MET gerjeni és söjtöri naperőműve bekapcsolódott a megújuló energiatermelésbe

A MET energiavállalat gerjeni és söjtöri naperőműve is bekapcsolódott a megújuló energiatermelésbe - közölte a társaság pénteken az MTI-vel.
2023. 01. 28. 15:00
Megosztás:

Története legnagyobb forgalmát érte el tavaly a Piaggio

Története legnagyobb forgalmát érte el tavaly a főként robogókat és motorkerékpárokat gyártó olasz Piaggio csoport a pénteken kiadott közleménye alapján.
2023. 01. 28. 14:00
Megosztás:

A NAV mintegy 13 millió forint adókülönbözetet tárt fel egy szállodát üzemeltető cégnél

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) mintegy 13 millió forint adókülönbözetet állapított meg egy szállodát üzemeltető vállalkozásnál a hiányzó, illetve hiteltelen bizonylatok miatt - közölte a hatóság pénteken az MTI-vel.
2023. 01. 28. 13:00
Megosztás:

Elérheti az 1 százalékot az idei GDP-növekedés

Pozitív, akár egy százalékos idei GDP-növekedést várnak a Makronóm Intézet szakértői, akik szerint a kormányzati előrejelzésben szereplő 1,5 százalékos emelkedés sem lehetetlen - közölték évindító háttérbeszélgetésen pénteken Budapesten.
2023. 01. 28. 12:00
Megosztás:

3,9 százalék volt a munkanélküliségi ráta decemberben

A munkanélküliek száma 2022 decemberében 190 ezer, a munkanélküliségi ráta 3,9 százalék volt - jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2023. 01. 28. 11:00
Megosztás:

Aldiva kekszet hívott vissza a forgalmazó a TEDi üzleteiből

Határérték feletti, technológiai eredetű szennyezőanyagok miatt Aldiva Unicorn Wheels 220 grammos Aldiva kekszet hívott vissza a forgalmazó - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) pénteken az MTI-vel.
2023. 01. 28. 10:00
Megosztás:

Ezeken sose spórolj vállalkozásod érdekében

Egy vállalkozás pénzforgalma, - különösen a mai gazdasági helyzet idején - időnként csökkenhet. Ezekben az időszakokban létfontosságú, hogy a vezetők a vállalat értékei és céljai alapján pénzbeli döntéseket hozzanak. Melyek azok a területek, amelyeken azonban nem éri meg spórolni ilyenkor sem? Ezeket szedtük össze!
2023. 01. 28. 09:30
Megosztás:

Nőtt 2022-ben a spanyol gazdaság teljesítménye

A spanyol gazdaság teljesítménye 5,5 százalékkal nőtt 2022-ben - közölte a spanyol statisztikai hivatal (INE) pénteken.
2023. 01. 28. 09:00
Megosztás:

Jóváhagyták Franciaországban az kampányköltségeket, de többeket szankcionáltak

Jóváhagyta a 2022-es francia elnökválasztás valamennyi jelöltjének kampányköltségeit a kampányszámlákat ellenőrző bizottság (CNCCFP), de néhányukra kisebb szankciókat szabtak ki szabálytalanságok miatt - közölte pénteken az illetékes hatóság.
2023. 01. 28. 08:00
Megosztás:

Átlagosan 15 százalékkal emeli munkavállalói bérét a Tesco

A Tesco idén 5,7 milliárd forintot fordít az áruházakban és logisztikai központokban dolgozó munkatársai bérére, amely így a tavalyi bérmegállapodáshoz képest átlag 15 százalékkal emelkedik március 1-jétől.
2023. 01. 28. 07:00
Megosztás:

Duplájára nőtt Németország olajimport-számlája tavaly az első tíz hónapban

Több olajat importált Németország 2022 első tíz hónapjában, mint egy évvel korábban, az importszámla pedig csaknem duplájára emelkedett a német szövetségi gazdasági és exportellenőrzési hivatal, a BAFA jelentése alapján.
2023. 01. 28. 06:00
Megosztás:

Tavaly csaknem 88 százalékkal nőtt a romániai repülőterek utasforgalma

Tavaly több mint 21 millió utast fogadtak a romániai repülőterek, ami mintegy 88 százalékos növekedést jelent a 2021-es évhez képest - közölte pénteken a romániai repülőterek egyesülete.
2023. 01. 28. 05:00
Megosztás:

Válás 2023-ban - ügyvéd nélkül is megoldható a válás, és így olcsóbb!

Kötelező ügyvédet fogadni a váláshoz? Mit kell tennie annak, aki válni akar 2023-ban? Milyen dokumentumok kellenek egy váláshoz? Mi a bíróság szerepe a válás jogi folyamatában? A válás keresetlevelét hogyan kell benyújtani és mit kell becsatolni hozzá 2023-ban? Mennyibe kerül a válás, mennyi az illetéke 2023-ban?
2023. 01. 28. 04:00
Megosztás:

Diákok bocsátották fel Magyarország első szuperszonikus kutatórakétáját

Sikeresen startolt a BME (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem) Aerospace Team által megépített megépített, 3 méter hosszú, szilárd hajtóanyagú, oktatási célú kutatórakéta csütörtökön - közölte az MTI-vel pénteken a projekt főtámogatója, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).
2023. 01. 28. 02:00
Megosztás:

A Duna House 2,6 millió euróért növelte tulajdonrészét az olasz Hgroup S.p.A. társaságban

A Duna House Holding Nyrt. tulajdonrésze az olasz hitelközvetítő cég, a Hgroup S.p.A. társaságban 70 százalékról 77,13 százalékra nőtt; a megszerzett részvényekért 2,6 millió eurót fizettek - közölte az ingatlan- és pénzügyi közvetítő vállalat a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján pénteken.
2023. 01. 28. 01:00
Megosztás:

Napelemparkokhoz szükséges tartószerkezetek gyártásáról állapodott meg három magyarországi cég

Napelemparkok telepítéséhez szükséges speciális tartószerkezetek gyártásáról és értékesítéséről írta alá együttműködési megállapodást három magyarországi cég - közölte az ASTRASUN Solar Nyrt. az MTI-vel.
2023. 01. 28. 00:01
Megosztás: