A növekvő infláció ellenére sem vásárolunk kevesebbet

A PwC 2022 tavaszán végzett globális felmérése szerint a fogyasztók továbbra is alkalmazkodnak az ellátási lánc zavaraihoz és a növekvő inflációhoz. A körülmények ellenére a vásárlók háromnegyede tervezi jelenlegi kiadási szintjének fenntartását vagy növelését a következő fél évben. A Covid-világjárvány alatt megjelenő fogyasztói szokások úgy tűnik, hogy hosszú távon is velünk maradnak: az online vásárlás, az otthoni főzés, illetve a lakáson belül végzett szabadidős tevékenységek is beépültek a mindennapokba.

A növekvő infláció ellenére sem vásárolunk kevesebbet

A PwC 25 ország 9069 vásárlója körében végzett felmérésében a megkérdezettek többsége egyelőre megbirkózik a magasabb inflációval. Háromnegyedük arra számít, hogy a következő hat hónapban fenntartja vagy növeli kiadásai jelenlegi szintjét, emellett 47%-uk többet tervez költeni élelmiszerekre. Azonban a vásárlók több mint egynegyede számos kategóriában, amelyek nem a mindennapi szükségletek kielégítését érintik, tervezi kiadásai csökkentését. Beleértve a luxus és prémium termékeket (a válaszadók 37%-a), a vendéglátást (34%), a művészeteket, kultúrát és a sportot (30%), valamint a divatot (25%).

Akadozik az ellátási lánc, előnyben a hazai termékek

A felmérésből kiderül az is, hogy a globális bizonytalanság és az ellátási lánc problémái miatt a fogyasztók többsége inkább a hazai termékekre fókuszál. Tízből nyolc válaszadó hajlandó az átlagosnál magasabb árat fizetni a helyben vagy belföldön előállított termékekért.

Az egyes termékek hiányával vagy késedelmes szállítással szembesülő fogyasztók közül sokan készek változtatni fogyasztói szokásaikon igényeik kielégítése érdekében. Több mint egyharmaduk (37%) a megszokotthoz képest más kiskereskedőhöz fordulna vagy átállna online vásárlásra az ellátási lánc okozta problémák kiküszöbölésére. Továbbá az online vásárlók közel egyharmada (29%) hajlandó lenne boltban beszerezni a szükséges árukat, 40%-uk pedig összehasonlító weboldalakon ellenőrizné vásárlás előtt a termékek elérhetőségét.

A vásárlási élménnyel kapcsolatban összességében az élelmiszerárak emelkedése volt a fogyasztók leggyakoribb problémája, amelyet a boltban (65%) és az interneten (56%) vásárlók is említettek. A megkérdezett fogyasztók több mint fele állítja, hogy szinte mindig vagy gyakran tapasztalja az élelmiszerárak emelkedését. Az ellátási lánc problémái szintén befolyásolták a vásárlási élményt. A vizsgált időszakban online a fogyasztók 43%-a, offline 37%-uk tapasztalta, hogy készlethiány miatt nem tudott megvásárolni egy terméket. A fogyasztók az online vásárlás esetén a hosszabb szállítási időt (42%), boltban történő vásárlás esetén a hosszabb sorban állást és a megnövekedett forgalmat (36%) is nehézségként említették.

„A fogyasztók folyamatosan változtatják vásárlási szokásaikat, preferenciáikat és aktívan keresik a legjobb vásárlási élményt. Ezért a kiskereskedőknek és a gyártóknak is gyorsan kell lépniük, hogy megfeleljenek a változó igényeknek, valamint az egyre erősödő inflációs és ellátási lánccal kapcsolatos nyomásnak, ami várhatóan a közeljövőben sem enyhül. Ebben a viharos környezetben leginkább azok az agilis vállalkozások lesznek sikeresek, amelyek az összetett kihívásokat is képesek átvészelni, miközben a vásárlóik igényeire összpontosítanak” – mondja Mekler Anita, a PwC Magyarország Adó- és jogi tanácsadási üzletágának cégtársa.

A Covid alatt megjelenő fogyasztói szokások a jövőben is velünk maradnak

A fogyasztók a koronavírus-járvány következtében változtattak életmódjukon, vásárlási szokásaikon és úgy tűnik ezeknek az új szokásoknak jelentős része hosszú távon is megmarad, sőt a következő hat hónapban még inkább erősödni fog. A megkérdezettek 63%-a nyilatkozott úgy, hogy a világjárvány hatására többet vásárolt az interneten. A válaszadók fele többet főzött otthon, míg 50%-uk több időt töltött otthoni szórakozással, szabadidős tevékenységgel.

A jövőre nézve a fogyasztói szokások hasonlóan alakulnak: a megkérdezettek fele számít arra, hogy többet vásárol majd online – ez az arány az Y generáció (58%), valamint a Z generáció (57%) körében a legmagasabb, míg a baby boomerek (32%) és az X generáció (42%) tagjai között alacsonyabb. Emellett a válaszadók közel fele (46%) a járványtól függetlenül is többet főzne otthon a jövőben, 41%-uk pedig több otthon végezhető szabadidős tevékenységet tervez. Ezenfelül a válaszadók 22%-a kevesebbet vásárolna fizikai üzletekben.

Az ESG-tényezők és az adatbiztonság erőteljesen befolyásolják a márkák iránti bizalmat

A környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) tényezők továbbra is befolyásolják a fogyasztók megítélését. A megkérdezettek mintegy fele szerint egy vállalat ESG-vel kapcsolatos tevékenysége gyakran vagy mindig befolyásolja a vállalatba vetett bizalmukat, illetve annak valószínűségét, hogy az adott céget vagy márkát ajánlják-e másoknak.

A vásárlói döntés meghozatala során a vállalatirányítási (41%) és a társadalmi (40%) tényezők nagyobb jelentőséggel bírnak, mint a vállalat környezetvédelmi elkötelezettsége (30%). Az ESG-tényezők nagyobb súlyt képviselnek a megkérdezett Z generáció és az Y generáció fiatalabb tagjai számára. A márka iránti bizalom erősítése szempontjából a legjelentősebb tényezők az adatbiztonság és az ügyfélélmény. A márka iránti bizalmat nagymértékben befolyásoló tényezők között a személyes adatok védelme az első helyen áll a válaszadók 58%-a szerint.

A virtuális valóság még csak a kezdeti szakaszban van, de már érezteti hatását

A virtuális valóság (VR) és a metaverzum mint fogyasztói csatorna hatása még csak most kezd megmutatkozni, de a vállalatok és a kiskereskedők számára jelentős következményekkel jár. Világszerte a megkérdezett fogyasztók 32%-a használta már a VR-t az elmúlt hat hónapban. Legmagasabb az arány Kínában (56%), Indiában (46%) és Katarban (45%), valamint a Z generáció és az Y generáció fiatal tagjai körében. Közülük a válaszadók több mint a fele használt VR-t játékra, filmek, tévéműsorok megtekintésére vagy virtuális világokba való belépésre. A VR-felhasználók közel egyharmada (32%) azt is állítja, hogy vásárolt már termékeket, miután VR-on keresztül tesztelte azokat és tízből majdnem ketten (19%) használták már a VR-t luxuscikkek vásárlására.

A PwC tanácsadói szerint a fizikai boltok és az internetes vásárlás konvergenciája különböző eszközön keresztül meghatározta a fogyasztók többcsatornás, ún. omnichannel-élményét. A VR és a metaverzum most egy teljesen új dimenzióval bővül. Bár a metaverzum még kialakulóban lévő csatorna, a vállalatoknak és a kiskereskedőknek egyre inkább az omnichannel jelenlétük részeként kell majd figyelembe venniük.

Az SAP AI-alapú üzleti platformja lezárja a szigetszerű megoldások korszakát

Az SAP Connect nyitó rendezvényén az SAP bemutatta, hogyan kerülhetnek versenyelőnybe a jövő vállalatai a mesterséges intelligencia, az adatok és az alkalmazások szoros integrációjával. A Joule-ban megjelenő szerepkör-alapú asszisztensek új hálózata, a folyamatosan bővülő adatelemzési ökoszisztéma, vagy az ellátási láncok esetleges zavarait előrejelző intelligens megoldások világszerte forradalmasítják az üzleti működést.
2025. 10. 08. 13:00
Megosztás:

Új stratégia mentén folytatja tevékenységét az MBH Bank az öngondoskodási piacon

Az MBH Bank felülvizsgálta az MBH Gondoskodás Egészségpénztárral és az MBH Gondoskodás Nyugdíjpénztárral fennálló együttműködését és annak megszüntetése mellett döntött.
2025. 10. 08. 12:30
Megosztás:

Nagy a vállalkozói érdeklődés a 3 százalékos fix kamattal elérhető hitelek iránt

Már az első két nap azt mutatja, hogy nagy a vállalkozói érdeklődés a Széchenyi Kártya Program keretében egységesen 3 százalékos fix kamattal elérhető hét hiteltermék iránt - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kis- és középvállalkozások fejlesztéséért felelős államtitkára szerdán a TV2 Mokka című műsorában.
2025. 10. 08. 12:00
Megosztás:

Kriptovaluták és adózás: mit kell tudni 2025-ben?

Az elmúlt években a kriptovaluták már nemcsak a technológia rajongóinak játékszere, hanem valódi befektetési és fizetőeszközzé váltak. Magyarországon több mint 300 ezer ember rendelkezik valamilyen digitális eszközzel, és egyre több vállalkozás is elfogadja a Bitcoint, az Ethereumot vagy más tokeneket.
2025. 10. 08. 11:30
Megosztás:

Továbbra sem sikerült tető alá hozni a kormányzati leállással kapcsolatos megállapodást

A keddi kereskedés során gyengültek az amerikai indexek.
2025. 10. 08. 11:00
Megosztás:

Kis elmozdulások mellett vegyesen zártak tegnap a mértékadó nyugat-európai indexek

Alig mozdultak tegnap a főbb európai részvénypiacok, miközben a befektetők figyelme Franciaországra összpontosult.
2025. 10. 08. 10:30
Megosztás:

Nyolcszázmillió forintból fejlesztik az ipari parkot Encsen

Nyolcszázmillió forintos vissza nem térítendő támogatásból hajtanak végre alapinfrastrukturális beruházásokat, emellett bővítik a logisztikai szolgáltatásokat, új épületet építenek, és a már meglévőt is átalakítják az encsi ipari parkban - közölte a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei város kommunikációs irodája az MTI-vel.
2025. 10. 08. 09:05
Megosztás:

Augusztusban 21,7 százalékkal nőttek globálisan a chipeladások

Globálisan 64,88 milliárd dollár értékben adtak el chipeket augusztusban, ami 21,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit - áll a világ vezető nemzetközi gyártóit tömörítő szervezet, a SIA honlapján. Júliushoz képest a növekedés 4,4 százalék volt.
2025. 10. 08. 08:30
Megosztás:

Számlafeltöltés bankkártyával: még mindig aktuális? – szakértői vélemény Onlyspins

Az online kaszinók gyakran kínálnak különböző fizetési módokat a tranzakciókhoz.
2025. 10. 08. 07:30
Megosztás:

A BYD lendületesen bővíti márkakereskedői hálózatát Magyarországon

A BYD lendületesen bővíti márkakereskedői hálózatát Magyarországon, Pécsen megnyílt az első, új márkaarculattal rendelkező vidéki kereskedés, és további három értékesítési pont is megkezdte működését a napokban - tájékoztatta a BYD Hungary közleményben az MTI-t kedden.
2025. 10. 08. 07:00
Megosztás:

Történelmi csúcson Oroszország arany-deviza tartalékai

Oroszország nemzetközi tartalékai 713,301 milliárd dollárral október 1-jén történelmi csúcsot értek el - közölte kedden az orosz központi Bank.
2025. 10. 08. 06:30
Megosztás:

Szúrópróba: megvizsgálja a GVH a szúnyogirtás hazai piacát

Gyorsított ágazati vizsgálatot indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a szúnyoggyérítés hazai piacán. A GVH eljárása elsősorban az egyajánlatos közbeszerzésekre, azon belül is főként az ajánlattevői oldal piaci magatartására fókuszál. A nemzeti versenyhatóság 2024-ben három területet azonosított, ahol magas az egyajánlatos közbeszerzések aránya. Ezekből eddig az orvosi képalkotó diagnosztikai berendezések piacát és a gépjármű-beszerzések piacát vizsgálták meg a GVH szakértői.
2025. 10. 08. 06:00
Megosztás:

Hamisított és veszélyes fűszerek a boltok polcain – súlyos szabálytalanságokat tárt fel az NKFH

Minden második oregánó megbukott a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) nagyszabású célellenőrzésén, amelynek fókuszában két, Magyarországon igen népszerű fűszer, az oregánó és az őrölt bors állt. A vizsgált oregánó minták több mint 46%-a problémásnak bizonyult, 15 oregánó minta közül 4, átlagosan 70-80%-ban tartalmazott idegen növényt. Az ellenőrzések nemcsak a hagyományos és online kereskedelemben elérhető termékekre terjedtek ki, hanem a keleti és csomagolásmentes boltok lédig árusított fűszereire is. A szakemberek a termékek nyomonkövethetőségét, higiéniai feltételeit és tárolási gyakorlatát is ellenőrizték.
2025. 10. 08. 05:00
Megosztás:

Vlagyimir Putyin: csaknem ötezer négyzetkilométert foglalt el idén az orosz hadsereg

Csaknem ötezer négyzetkilométer területet foglalt el idén az orosz hadsereg az ukrajnai háborúban – jelentette be Vlagyimir Putyin orosz elnök az orosz védelmi minisztériumnak és a vezérkarnak a vezetőségével kedden Szentpéterváron tartott tanácskozásán.
2025. 10. 08. 04:30
Megosztás:

Aranyat ér egy parkolóhely a belvárosban: mutatjuk, mennyiért hirdetik őket

A lakóingatlanokkal együtt a garázsok ára is folyamatosan emelkedik - derül ki a zenga.hu ingatlanhirdetési portál adataiból. Ahol kevés a fedett garázs, például Budapest belvárosában és a budai oldalon, ott az átlagár többszöröséért hirdetik meg az eladó vagy kiadó garázsokat.
2025. 10. 08. 04:00
Megosztás:

Új ügyvezető igazgató a Raben Hungary élén

A Raben Trans European Hungary ügyvezető igazgatói posztját október 1-jétől Inna Ocheretna tölti be - közölte a holland logisztikai szolgáltató, a Raben Group kedden az MTI-vel.
2025. 10. 08. 03:30
Megosztás:

Sokba kerül a fluktuáció a cégeknek, mégsem mérik hatékonyan

A munkaerőpiac dinamikája az elmúlt években jelentős átalakuláson ment keresztül, és a fluktuáció – azaz a munkavállalók elvándorlása – továbbra is az egyik legnagyobb kihívás a magyarországi vállalatok számára. A Jobtain HR Szolgáltató tapasztalatai és a legfrissebb benchmark adatok alapján világosan kirajzolódik, hogy a fluktuáció nem csupán számokban mérhető jelenség, hanem mélyebb szervezeti, kulturális és stratégiai kérdéseket is felvet.
2025. 10. 08. 03:00
Megosztás:

Két lépcsőben változik a magyar adórendszer! Íme a részletek

Két lépcsőben változik az adórendszer – az EY összefoglalja a legfontosabb újdonságokat.
2025. 10. 08. 02:30
Megosztás:

Összeomlik a magyar állami nyugdíjrendszer, mégsem kapunk észbe!

A hazai lakosság havonta átlagosan 42 000 forintot tud megtakarítani, több mint harmaduknak ugyanakkor egyáltalán nincs félretehető jövedelme – derül ki a nemrég TOP Employer 2025 minősítést elnyert Generali Biztosító friss, reprezentatív kutatásából.
2025. 10. 08. 02:00
Megosztás:

16 évesnél öregebb autód van? Akkor bajban vagy!

Az Europ Assistance közelmúltban végzett reprezentatív felmérése rávilágít, hogy a magyar autósok közel fele (49%) 16 évesnél idősebb gépjárművet használ.
2025. 10. 08. 01:00
Megosztás: