A Prosus tőkéjével terjeszkedik tovább Kelet-Közép-Európa első B2B kereskedelmi platformja
Miközben a cégtulajdonosok és a beszerzési vezetők túl sok időt töltenek professzionális és megbízható beszállítók után kutatva, a gyártóknak a nemzetközi terjeszkedés okoz visszatérően gondot. Mindkét oldal életét igyekszik megkönnyíteni a merXu, amely ellenőrzött kis- és középvállalkozások ezreinek teremt biztonságos feltételeket az online adásvételhez a cseh, az észt, a lengyel, a litván, a magyar, a román és a szlovák piacon – és mostantól Németországban.
A platformot 2020-ban hozták létre a lengyel Allegro csoport korábbi felsővezetői, Przemysław Budkowski, Tomasz Nowak és Sebastian Pietrowski. „A B2C e-kereskedelem térhódítása és mindennapos, zökkenőmentes vásárlási szokássá válása ma már szinte magától értetődő” – fogalmazott Przemysław Budkowski társalapító-vezérigazgató, aki szerint a megoldásuk az online vásárlás B2C-ben már megismert hozzáférhetőségét és egyszerűségét ülteti át B2B környezetbe Európában. A merXu nem fogyasztói kategóriákra összpontosít, hanem többek között a vegyiparra, építőiparra, elektrotechnikára, gyártószektorra, gépiparra, világítástechnikára és épületgépészetre, a HoReCa szektorra, valamint a professzionális szerszámokra. Az ellenőrzött vevők és eladók összekapcsolásával biztonságos üzleti környezetet teremt, amelyben az ellenőrzött vevők és eladók közvetlen módon vagy ajánlatkéréseken keresztül hajthatnak végre adásvételi tranzakciókat.
Kelet-Európa és két baltikumi ország után a merXu mostantól Németországban is működik, amely kulcsszerepet tölt be a vállalat expanziós törekvéseiben: a 2020-ban a német piacra 286 milliárd euró összegben exportáló V4 országok – Kínát megelőzve – a legnagyobb gazdasági partnerévé váltak Németországnak, amelynek Lengyelország önmagában a harmadik legjelentősebb üzleti partnere. A platform növekedésének új szakasza annak az elsőkörös tőkebevonásnak köszönhető, amely a többek között az eMAG, a PayU, vagy a Wolt befektetőjeként ismert Prosus (korábban Naspers) Ventures vezetésével valósult meg. A világviszonylatban is a legnagyobb technológiai befektetők között jegyzett holland cég főként nagy növekedési potenciállal rendelkező piacokon fektet be világszerte és jellemzően olyan ágazatokba, amelyekben az innováció jelentős társadalmi igényeket képes számottevő mértékben kielégíteni. „Az olyan trendek, mint az e-kereskedelem elterjedésének felgyorsulása vagy a nearshoring, vagyis a gyártás Kelet-Közép-Európa felé történő elmozdulása, egyértelmű terjeszkedési lehetőségeket nyitnak a merXu előtt” – mondta Sandeep Bakshi, a Prosus Ventures európai beruházásokért felelős vezetője.
A mostani tőkebevonásból a platform tavalyi magvető befektetői is kivették a részüket: az egyebek között a BlaBlaCar, a Deliveroo, a Spotify vagy a Supercell finanszírozásában aktív amerikai Accel befektetési alap, valamint a digitális piacterekre és lekérhető szoftverekre (SaaS) specializálódott berlini Point Nine Capital. A bevont kockázati tőkéből a vállalat következő növekedési szakaszát finanszírozzák, mivel a tervek szerint más európai országokba is belép a merXu, kiemelten kezelve a mától megnyíló német piacot. A friss pénzügyi források révén B2B fizetési funkciókat is integrálnak a platformba, illetve bővítik a merXu csapatát is.
„A vállalkozások széles körének nyújtott online kereskedési platformon túl a megoldásunk a helyi piacról is segít kitörni a nemzetközi szintér felé” – fogalmaz a cég magyarországi és romániai operációjának vezetője. Okányi Attila szerint az európai B2B e-kereskedelem éves szinten 7 százalékkal nőtt 2013 és 2020 között, a merXu pedig készen áll arra, hogy tovább gyorsítson ezen az ütemen, digitális megoldásokat kínálva az online adásvételi tranzakciókhoz. „Csak Magyarországon és Romániában mintegy 1,2 millió kkv működik, és ezt az önmagában is értékes ügyfélpotenciált még inkább felértékeli, hogy mindkét ország gazdaságának bővülése túlszárnyalja az uniós átlagot” – tette hozzá a szakember.