A szerelőnél, fodrásznál is készpénzmentesen fizetne a többség, ha lehetne
![A szerelőnél, fodrásznál is készpénzmentesen fizetne a többség, ha lehetne](/upload/file/65271/orig.webp)
A többség szerint ma már alapvető, hogy az üzletekben, piacon és az olyan szolgáltatóknál, mint például a házhoz járó szerelők vagy például a fodrászok, manikűrösök, lehessen bankkártyával fizetni – derül ki az OTP Mobil megbízásából készített reprezentatív felmérésből[1]. A megkérdezettek 62 százaléka elengedhetetlennek tartja, hogy a kereskedők rendelkezzenek elektronikus fizetési megoldásokkal, 29 százalékuk szerint ez fontos, ám megértőbbek, ha a plusz költség miatt a kereskedő ezt a lehetőséget nem biztosítja. A válaszadók mindössze 9 százaléka az, akinek bőven elég, ha készpénzzel tud fizetni az üzletben.
„Az online térben megszokott kényelmes, digitális megoldásokat várják el a vásárlók az üzletekben is, hiszen a készpénzhez való hozzáférés nehézkes lehet. A webáruházakban a vásárlások jelentős része már mobilon keresztül zajlik, legyen az applikáció, digitális pénztárca vagy a qvik (utalás alapú) megoldások egyike. Versenyelőnyre tehet szert az a kereskedő vagy szolgáltató, aki a fizikai, személyes vásárlások alkalmával is elérhetővé teszi a digitális vásárlási élményt” - mondta dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese.
A felmérés szerint csupán minden harmadik válaszoló fizet készpénzzel az üzletben, a többség a fizikait bankkártyát (38%) és a digitális mobilpénztárcát (22%) használja.
Több helyen fizetnének készpénzmentesen
A felmérésből kiderült az is, hogy tipikusan melyek azok az üzletek és szolgáltatók, ahol csak készpénzzel tudnak az emberek fizetni, pedig örülnének, ha más alternatíva is lenne. A válaszadók leginkább a piacon (50%), a szépségszalonokban (40%), illetve a házhoz jövő szerelőknél (40%) hiányolják az elektronikus fizetési lehetőséget. De többen megemlítették az autószerelő-műhelyeket (17%), a pékségeket (14%), illetve voltak, akik bankkártyával fizetnének a nyilvános WC-használatkor, a közösségi közlekedési eszközökön, és a büfékben is.
A felmérés rávilágított arra is, hogy a fizetéssel kapcsolatos negatív tapasztalatok, például, hogy nincs terminál, hogy az nem, vagy csak lassan működik a legtöbb embernél hatással vannak a kereskedő, szolgáltató megítélésére. A válaszadók 78%-a számára zavaró egy ilyen élmény; ezen belül 17% válaszolta azt, hogy egy fizetéssel kapcsolatos negatív tapasztalat után valószínűleg nem vásárol többet az adott helyen.
Bosszantó a lassú terminál
A legbosszantóbbnak azt tartják az emberek, ha nem működik a terminál és többször meg kell ismételni a fizetést. A lassú terminál és a „kérjük, inkább készpénzben fizessen” felirat kevésbé zavaró az átlagnak, igaz a fiatalokat különösen feszélyezi az, ha valahol ezzel a kéréssel találkoznak.
„Ma már olyan kereskedőktől és szolgáltatóktól is elvárjuk az elektronikus fizetési megoldásokat, akiknél korábban nem gondoltunk rá, ilyen például a fodrász, a gázszerelő vagy a zöldséges. A vállalkozók az üzleti céljaiknak megfelelően a SimplePay számos megoldása közül választhatnak, POS-terminált, Telefonos POS-t valamit online fizetési megoldásokat is kínálunk, mind bankkártyás mind qvik (utalás alapú) megoldásokkal. Nem elég csak az üzletméret és a költségek alapján dönteni, a felmérés is alátámasztotta, hogy érdemes utánajárni a fizetési megoldás technikai megbízhatóságának, vagy például annak, hogy van-e mindig elérhető ügyfélszolgálata az üzemeltetőnek” – magyarázza dr. Al-Absi Gáber Seif. A szakember hozzátette, ha egy kereskedőnek fiatal a célközönsége, akkor érdemes innovatív fizetési megoldást is kínálni, mint amilyen a qvik. Az azonnali átutaláson alapuló rendszer a kereskedőnek is olcsóbb, ráadásul a SimplePay tapasztalata szerint az átlagos qvik-kosárérték 30 százalékkal magasabb volt a bevezetéstől számított első hónapokban, mint a bankkártyával kifizetett áruk esetében.