A Tesla a nehezék
De ne szaladjunk ennyire előre. Miért is temetik az M7-et? A Goldman gyűjtése szerint már nem csillog olyan fényesen a hét mesterlövész csillaga. Ugyanis a tavalyi negyedik negyedév volt az, amikor 2022 vége óta előszőr nem hozott pozitív meglepetést a hét cég együttes, aggregált árbevétele.
Persze negatív meglepetést sem, de a mostani 0 százalék mégis csak „negatív meglepetés” az elmúlt hét negyedévben látott 1-2,5 százalékos felülteljesítésekhez képest. Ráadásul az M7 eredménybővülése az indexátlag (S&P500) fölötti 32 százalékpontról idén 6, jövőre pedig 4 százalékra eshet.
S akkor itt van a Tesla, amely december közepe óta szinte csak esik. Miért van ez? Egyáltalán, miért emelkedett korábban olyan nagyot? Nem kell nagy számításokat végezni, hogy az Elon Musk által belengetett, önvezető autókra vonatkozó szabályok fellazítása és szövetségi rendszerszintre emelése sokat segítene a Tesla önvezető autójának elterjedésében feltéve, hogy a fogyasztók aggodalmak nélkül ülnének be ezekbe a kormány nélküli gépkocsikba.
Hiszen A 30 ezer dollár alatti ár, s az überezési potenciál igencsak vonzó lehet számos vásárló számára. S nyilván „game changer” lenne az iparágban. Szóval, ha a Tesla itt is megcsinálná azt a nagy dobást, amit, mint első széria elektromosautó-gyártó megcsinált, akkor az újabb lendületet adna cégnek, amely enyhén szólva sincs túl jó formában. Szóval ez a várakozás húzta az árfolyamot, s nem is alaptalanul.
Decemberben azonban irányváltás következett be az árfolyamban. Elfogyott a lendület, ugyanis amire vették, az továbbra is csak ígéret, miközben az értékesítések nincsnek jó formában. (Pl. tavaly az EU-ban 13,1 százalékkal estek a Tesla eladások.) S mindeközben a részvények értékeltsége elég magasnak mondható. A tegnapi 6,5 százalékos esést követően 113-as előremutató PE rátán forog, ami 2030-ra csökkenhet 35-ös értékre.
Ez is 20 százalék fölötti éves átlagos eredménybővülést feltételez, miközben a 2022-es 3,7 dollárról 2024-re 2,1 dollárra csökkent az egy részvényre jutó eredmény. Ugyan idén 2,8 dollár környékére emelkedhet a piaci konszenzus szerint, de a piaci fejlemények tükrében inkább csökkentéseket láthatunk az idei évi várakozásokban. Pl. az Oppenheimer kedden 1,3 milliárd dollárral 99,8 milliárd dollárra csökkentette az idei évre vonatkozó árbevétel előrejelzését, az egy részvényre jutó profit várakozását pedig a korábbi 1,63 dollárról a nem túl izmos 1,58 dollárra mérsékelte.
Mindeközben idén 20, jövőre pedig 28 ezerrel kevesebb gépkocsi eladásával számol. Visszatérve az értékeltségre, a 113 körüli előremutató PE ráta inkább 50-60 százalék körüli éves profitbővülés körül lenne indokolt, miközben a várt 20-30 százalék közötti érték is túlfeszítettnek tűnik.
Szóval ilyen értékeltség mellett talán nem meglepő, hogy az árfolyam érzékenyen reagál az olyan hírekre, hogy a BYD is közel van a teljes önvezetéshez, na meg már a 10 ezer dollár alatti modellekbe is beépítené az önvezető funkciót.
S persze az sem segít, hogy Elon Musk újabb akvizíciókat tervez, még ha azokat el is utasítják (OpenAI). Ugyanis pl. az X (Twitter) felvásárlása kapcsán Tesla részvény eladásokkal szedte össze a szükséges pénz egy részét. Ezek a hírek pedig árcsökkentő katalizátorokként működnek egy ilyen magasan értékelt részvény esetében. (Forrás: ERSTE)