A világ légiközlekedése a XXI. században

A légiközlekedésben hosszú út vezetett odáig, mire eljutottunk a luxusnak számító, csupán a világ elitje számára elérhető „urizálástól” odáig, hogy ma fapados légitársasággal akár egy ebéd áráért eljuthatunk például Budapestről Olaszországba.

A világ légiközlekedése a XXI. században

A világ légiközlekedése a 21. században tapasztalt válságok (gondoljunk csak a 2001. szeptember 11-i terrortámadásra, a 2008-2009-es világválságra és egyéb, ma már eltörpülő problémára) ellenére kiemelkedő növekedést mutatott.

A Boeing és az Airbus 2000-es évek elején készített kimutatásaiban taglalt 20 éves várakozását is meghaladta a valóság, világrengető események ide, vagy oda. Csupán a COVID-dal járó szinte teljes lezárás törte meg ténylegesen a lendületet, amit végül az iparág relatíve gyors helyreállása néhány év alatt majdnem teljesen vissza is állított a kijelölt pályára.

Az elmúlt 20 év után azonban érdemes tekintetünket a következő 20 évre szegezni, ami további jelentős változást fog hozni a globális gazdasági tényezők, a technológiai fejlődés és a fenntarthatósági kihívások terén. A helyreállás „erődemonstrációja”, hogy idén minden idők legtöbb járata indulhat, nagyjából 5 milliárdos utazóközönséget megmozgatva.

Az iparág két hajtóereje, a világ GDP-je éves 2,6, a globális kereskedelem pedig évi 3 százalék körül növekedhet a következő 20 évben. Ez némileg alacsonyabb, mint a 2003 és 2023 közötti érték, ami a GDP esetében 2,9, a kereskedelem esetében 4,1 százalék volt.

Az egy kilométerre jutó árbevétel növekedése a következő három évben akár átlag 8,4 százalék is lehet, ami a pandémia alatti jelentős visszaesés miatt lehetséges. Az ezt követő, 2043-mal záruló időszakra 3,6 százalékos éves növekedést vár a Boeing az általa készített tanulmányban.

Nem a fejlett államok a jövő zálogai

A piac dinamizmusa regionálisan eltérő. Míg az észak-amerikai és európai piacon mérsékelt növekedés várható, addig a Közel-Keleten és különösen Ázsiában, ezen belül is Indiában és Kínában jelentős forgalombővülést jeleznek az elemzések. A globális légiközlekedés térnyerése is tovább folytatódik, az iparág szereplői az új útvonalak megnyitásával és a meglévő hálózatok optimalizálásával igyekeznek kihasználni a fejlődő régiókban rejlő lehetőségeket.

A társadalmi felzárkózás és az urbanizációs folyamatok sem csak a fejlett régiókban zajlanak. A jelenlegi előrejelzések szerint a következő két évtizedben a középosztályba tartozók száma 1,7, a városban élő lakosság száma pedig 1,5 milliárd fővel növekedhet a világon.

Az idő előrehaladtával nem lehet elmenni India továbbra is emelkedő lakosságszáma és közlekedési kultúrájának fejletlensége mellett sem. Egy kisebb kontinenssel felérő ország, amelyre sokszor szubkontinensként is hivatkoznak, ahol az infrastruktúra kiépítése még mindig kiaknázatlan és rengeteg potenciált rejt magában. Az egy főre jutó éves utazások száma pedig mindösszesen 0,1, ami a 2043-ra előremutató becslések szerint is mindössze 0,4 lesz! (viszonyításképp: Magyarországon a pandémiát megelőzően ez a szám nagyjából 0,89 volt)

India, mint a leggyorsabban növekvő piac lesz feltételezhetően az iparág egyik fő húzóereje a következő két évtizedben. A stafétabotot pedig Kínától fogja átvenni, amely azonban még így is kiemelten fontos piac, mivel átlagos éves forgalomnövekedése az Airbus becslései szerint 5,9 százalék lesz 2043-ig.

Ne felejtsük el az áruszállítást sem!

Bár az áruszállítás a légiforgalom mindössze 10 százalékát adja, érdemes megemlíteni, hogy bővülési üteme a személyszállításhoz hasonlóan alakulhat. Sokkal nagyobb lendülete lehet azonban az ún. „belly cargo” -nak, ami nem más, mint az utasszállító repülőgépek csomagterében elhelyezett teherrakomány. Fontos részlet, hogy 2018 és 2024 között az online eladott áruk összértéke 112 százalékkal növekedett. Ennek egy részét a fuvarozó cégek kénytelenek saját repülőflottájukkal leszállítani a távolság vagy a rövid kiszállítási határidők miatt.

A Boeing előrejelzése szerint 2043-ra a világ 2300 darabból álló jelenlegi teherszállító flottája több, mint 2800 új géppel bővül, aminek több, mint fele a 40 tonnánál nehezebb közepes testű légijármű lesz.

Flottabővítés és a repülőgéphiány okozta étvágy

Az Airbus és a Boeing előrejelzései szerint nagyjából 42-44 ezer új gépre lesz szüksége a világnak a vizsgált időintervallumban. Ennek egyik fele a jelenlegi flotta korszerűsítésére szolgál, míg a másik fele a megnövekedett kereslet kielégítésére. Ezzel nagyjából 50 ezer gép lenne egyszerre forgalomban (nem a légtérben!) a jelenlegi 26.750-nel szemben.

Ennek túlnyomó részét, hozzávetőlegesen 80 százalékát a légteret jelenleg is domináló egyfolyosós, keskenytörzsű repülőgépek teszik ki, melyeket a rövid, valamint középtávú útvonalakon állítanának szolgálatba.

Fenntarthatóság, technológiai fejlődés

A légitársaságok számára is fontos, hogy a meglévő flotta fokozatos korszerűsítése minél előbb megtörténjen, mivel a kiadások közel 30 százaléka az üzemanyag-fogyasztásból származik, amit az egyre innovatívabb megoldások csökkenteni tudnak. Az iparág egyik kedvenc mérőszáma, az értékesített utaskilométerre jutó árbevétel (RPK) növelésében segít, hogy az új gépeken sűrűbben rendezik el az üléseket, és azok várható kihasználtsága is emelkedni fog.

Az új generációs repülőgépek mellett a fenntartható repülőüzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) alkalmazása és a hidrogénmeghajtású repülőgépek fejlesztése is a jövőbeni technológiai innovációk közé tartozik, bár valószínűbbnek tűnik az e-üzemanyagok alkalmazása a jövőben.

Amennyiben valaki szeretne légitársaságokba, illetve a repülőgépgyártókon keresztül a jövőbe befektetni, azoknak javasoljuk az amerikai jegyzésű, dollárban denominált JETS ETF-et, amely a piac minden szegmensét lefedi.

Estek a tengerentúli, nem mozdultak érdemben az európai hozamok

A regionális bankokkal kapcsolatos aggodalmak, a vártnál érdemben gyengébb Philadelphia Fed feldolgozóipari index és két Fed-tisztviselő további kamatvágást előrevetítő nyilatkozata elég volt a kamatcsökkentési várakozások erősödéséhez.
2025. 10. 17. 10:30
Megosztás:

A regionális bankokkal kapcsolatos aggodalmak és kereskedelmi feszültségek húzták le a Wall Streetet

Mínuszban zártak csütörtökön a Wall Street főbb indexei, miután a regionális bankok körüli aggodalmak fokozták a befektetők idegességét, amelyet már amúgy is tápláltak az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi viták.
2025. 10. 17. 09:30
Megosztás:

Emelkedtek a nyugat-európai piacok

Héthónapos csúcson zárt csütörtökön a francia részvénypiac, 1,4%-os emelkedéssel, miután a kormány túlélte a bizalmi szavazást, miközben a Nestlé árfolyamának megugrása lendületet adott a szélesebb európai piacnak.
2025. 10. 17. 09:00
Megosztás:

Vegyes forintmozgás péntek reggel

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 10. 17. 08:30
Megosztás:

Donald Trump szerint két héten belül lehet találkozója Vlagyimir Putyinnal Budapesten

Donald Trump szerint két héten belül létrejöhet a találkozója Vlagyimir Putyin orosz elnökkel Budapesten. Az amerikai elnök erről egy fehér házi eseményen beszélt csütörtökön.
2025. 10. 17. 07:30
Megosztás:

Az IKEA több vásárlót szolgált ki és több terméket adott el egy kihívásokkal teli évben

Az Ingka Csoport ma bejelentette, hogy az IKEA kiskereskedelmi forgalma 39 milliárd eurót tett ki a 2025-ös pénzügyi évben – az eladott mennyiség 1,6%-kal, az áruházak és az online látogatások száma pedig 1,3%-kal, illetve 4,6%-kal nőtt. A fő prioritás az alacsony árak megtartása volt, ami 1,6%-os bevételcsökkenéshez vezetett az előző évhez képest (39,6 milliárd euró a 2024-es pénzügyi évben).
2025. 10. 17. 07:00
Megosztás:

A menopauza nem tabu – a nyílt párbeszéd a munkavállalók és a munkáltatók közös érdeke

A menopauza több mint biológiai változás: testileg és lelkileg is hatással van a nők mindennapjaira, így a munkavégzésükre is. Magyarországon azonban továbbra is tabutéma: az Ipsos nemzetközi kutatása szerint 33 ország közül hazánk végzett az utolsó helyen, ahol a menopauzát a leginkább kínos, magánügyként kezelt témának tartják. Az OTP Egészségpénztár számára fontos, hogy a munkáltatói partnereket és munkavállalókat is ösztönözze a menopauza témájának nyílt és támogató kezelésére, hiszen ez nemcsak az egyéni egészséget, hanem a szervezeti teljesítményt és a hosszú távú lojalitást is erősíti.
2025. 10. 17. 06:30
Megosztás:

MBH Elemzési Centrum: Fiatalok lakhatási helyzete – európai trendek és válaszok

A fiatalok lakhatása ma Európa-szerte a legnagyobb gazdasági és társadalmi kihívások egyike. A korosztály tagjai egyre később költöznek el a szülői házból, sokan zsúfolt lakásokban élnek, miközben jövedelmük jelentős részét felemészti a lakhatás. A problémát Magyarországon a kormány célzott programokkal, többek közt az Otthon Start vagy a Lakhatási Tőkeprogram, révén igyekszik kezelni – de számos más európai országban is működnek hasonló célú kezdeményezések. Az MBH Elemzési Centrum megvizsgálta, milyen okok állnak a jelenség mögött, és mely országok nyújtják a legjelentősebb támogatást.
2025. 10. 17. 06:00
Megosztás:

Helyhatósági választások Portugáliában

Az október tizenkettedikei voksolás győztese a kormányzó Szociáldemokrata Párt lett, de a jobboldali Chega is növelni tudta támogatottságát.
2025. 10. 17. 05:30
Megosztás:

Az elektromobilitás új korszaka: miért most kell lépniük a magyar autóipari szereplőknek?

Kína száguld az elektromos átállásban, Európa újra lendületet venne, az USA lelassul – az EY globális előrejelzése szerint a hibrid technológiák kulcsszerepet kapnak a következő évtizedben. A tanácsadó cég modellje alapján 2034-re a tisztán elektromos jármű értékesítések részaránya meghaladhatja az 50%-ot a három legnagyobb piacon, miközben a hibridek és a plug-in hibridek 2036-ig 30% feletti piaci súlyt szerezhetnek.
2025. 10. 17. 05:00
Megosztás:

Akció nélkül szinte nincs vásárlás sem: a magyar vásárlók 57%-át a kedvezmények csábítják

A magyar vásárlók többsége akkor költ a legszívesebben, ha akciót lát, és ezt nem is titkolják. Az Árukereső.hufelmérése szerint az árengedmények továbbra is messze a legerősebb vásárlási motivációt jelentik, miközben az érzelmi impulzusok és a közösségi média hirdetései jóval kisebb szerepet játszanak.
2025. 10. 17. 04:30
Megosztás:

890 tonna élelmiszer a jubileumot ünneplő Adománykonvoj mérlege

Kevés magyar kezdeményezésből lett globális ügy, de az élelmezési világnap ilyen siker. 1980 óta minden október 16-án az ENSZ arra hívja fel a figyelmet, hogy az élelemhez való hozzáférés alapvető emberi jog. Ennek ellenére ma is világszerte 673 millió ember – a Föld lakosságának 8% éhezik –, és csak Európában és Közép- Ázsiában 24 millióan küzdenek élelmiszerhiánnyal. A számok önmagukért beszélnek: összefogás nélkül nincs fenntartható és igazságos élelmezés.
2025. 10. 17. 04:00
Megosztás:

Pontosabban közlekedtek a vonatok szeptemberben, mint egy évvel ezelőtt

A Keleti pályaudvar felújítása miatt bevezetett ideiglenes forgalmi rend ellenére az első őszi, iskolai hónapban a vonatok összességében pontosabban közlekedtek, mint tavaly szeptemberben - írta Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója csütörtökön a Facebook-oldalán.
2025. 10. 17. 03:30
Megosztás:

Az ingatlanközvetítés területén is fontos szereplővé vált a Fundamenta

Hat éve kezdte meg ingatlanközvetítői tevékenységét a Fundamenta Ingatlan, amely mostanáig közel 100 milliárd forint értékű ingatlanértékesítést bonyolított le sikeresen. A vállalat az elmúlt időszakban évről évre 30–50 százalékos növekedést ért el az ingatlanközvetítés területén, mára pedig az ingatlanközvetítői létszám tekintetében a negyedik legnagyobb szereplőjévé vált a hazai ingatlanközvetítői piacnak. A Fundamenta Ingatlan 2025-ben eddig több mint 500 ingatlan adásvételében segítette ügyfeleit, amelyek összértéke meghaladja a 20 milliárd forintot.
2025. 10. 17. 03:00
Megosztás:

Kocsit vennél 3-5 millió Ft között? Mutatjuk mivel jársz jól!

A 3-5 millió forintos ársávban továbbra is a Škoda Octavia, valamint a Volkswagen Golf és Passat uralják az érdeklődést a magyar használtautó-piacon - derül ki a Használtautó.hu legfrissebb, októberi toplistájából.
2025. 10. 17. 02:00
Megosztás:

Le kell cserélni a gázkazánokat Magyarországon is az IEA döntése értelmében!

A globális éghajlatválság árnyékában egy merész terv fogalmazódott meg: az IEA ajánlása szerint már 2025-től tilthatnák az új fosszilis tüzelőanyagú kazánok forgalmazását. Ez azt jelentené, hogy a jövő háztartásai már nem gázkazánokat vesznek, hanem zöld technológiákat — hőszivattyúkat, hibrid rendszereket, geotermikus megoldásokat.
2025. 10. 17. 01:00
Megosztás:

Lottó csalás! VIDEÓRA vették a számokkal hogyan manipuláltak

Alig telik el hét, hogy valamelyik lottótársaságot ne érné csalásvád azoktól a játékosoktól, akiknek éppen nem kedvezett a szerencse. Az internetes fórumokon is számos ilyen bejegyzés és összeesküvés-elmélet kering. Most egy olyan esetet mutatunk be, amely sokak szerint az egyik legnyilvánvalóbb lottócsalás volt – ráadásul élő adásban, a tévékamerák előtt történt. A cikk végén meg is nézheti a felvételt, amely az egész botrányt elindította.
2025. 10. 17. 00:30
Megosztás:

Újraindult a kereskedés a Pensum Group részvényeivel

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) jóváhagyása után csütörtökön újraindult a kereskedés a Pensum Group Nyrt. részvényeivel - közölte a tőzsdei társaság a BÉT honlapján csütörtökön.
2025. 10. 17. 00:05
Megosztás:

A közép- és kelet-európai gazdaságok valamelyest ellenállóképesek, de jelentős növekedési gyorsulás nem várható

Közép- és Kelet-Európa gazdaságai valamelyes ellenállóképességet mutatnak az idén, mindenekelőtt az erős hazai fogyasztás révén, de jelentős növekedési gyorsulás nem várható, tekintettel az amerikai kereskedelmi politika és a világgazdasági növekedési kilátások bizonytalanságaira - áll a Fitch Ratings csütörtökön Londonban ismertetett regionális helyzetértékelésében.
2025. 10. 16. 23:30
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 42. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 10. 16. 23:00
Megosztás: