A világ légiközlekedése a XXI. században

A légiközlekedésben hosszú út vezetett odáig, mire eljutottunk a luxusnak számító, csupán a világ elitje számára elérhető „urizálástól” odáig, hogy ma fapados légitársasággal akár egy ebéd áráért eljuthatunk például Budapestről Olaszországba.

A világ légiközlekedése a XXI. században

A világ légiközlekedése a 21. században tapasztalt válságok (gondoljunk csak a 2001. szeptember 11-i terrortámadásra, a 2008-2009-es világválságra és egyéb, ma már eltörpülő problémára) ellenére kiemelkedő növekedést mutatott.

A Boeing és az Airbus 2000-es évek elején készített kimutatásaiban taglalt 20 éves várakozását is meghaladta a valóság, világrengető események ide, vagy oda. Csupán a COVID-dal járó szinte teljes lezárás törte meg ténylegesen a lendületet, amit végül az iparág relatíve gyors helyreállása néhány év alatt majdnem teljesen vissza is állított a kijelölt pályára.

Az elmúlt 20 év után azonban érdemes tekintetünket a következő 20 évre szegezni, ami további jelentős változást fog hozni a globális gazdasági tényezők, a technológiai fejlődés és a fenntarthatósági kihívások terén. A helyreállás „erődemonstrációja”, hogy idén minden idők legtöbb járata indulhat, nagyjából 5 milliárdos utazóközönséget megmozgatva.

Az iparág két hajtóereje, a világ GDP-je éves 2,6, a globális kereskedelem pedig évi 3 százalék körül növekedhet a következő 20 évben. Ez némileg alacsonyabb, mint a 2003 és 2023 közötti érték, ami a GDP esetében 2,9, a kereskedelem esetében 4,1 százalék volt.

Az egy kilométerre jutó árbevétel növekedése a következő három évben akár átlag 8,4 százalék is lehet, ami a pandémia alatti jelentős visszaesés miatt lehetséges. Az ezt követő, 2043-mal záruló időszakra 3,6 százalékos éves növekedést vár a Boeing az általa készített tanulmányban.

Nem a fejlett államok a jövő zálogai

A piac dinamizmusa regionálisan eltérő. Míg az észak-amerikai és európai piacon mérsékelt növekedés várható, addig a Közel-Keleten és különösen Ázsiában, ezen belül is Indiában és Kínában jelentős forgalombővülést jeleznek az elemzések. A globális légiközlekedés térnyerése is tovább folytatódik, az iparág szereplői az új útvonalak megnyitásával és a meglévő hálózatok optimalizálásával igyekeznek kihasználni a fejlődő régiókban rejlő lehetőségeket.

A társadalmi felzárkózás és az urbanizációs folyamatok sem csak a fejlett régiókban zajlanak. A jelenlegi előrejelzések szerint a következő két évtizedben a középosztályba tartozók száma 1,7, a városban élő lakosság száma pedig 1,5 milliárd fővel növekedhet a világon.

Az idő előrehaladtával nem lehet elmenni India továbbra is emelkedő lakosságszáma és közlekedési kultúrájának fejletlensége mellett sem. Egy kisebb kontinenssel felérő ország, amelyre sokszor szubkontinensként is hivatkoznak, ahol az infrastruktúra kiépítése még mindig kiaknázatlan és rengeteg potenciált rejt magában. Az egy főre jutó éves utazások száma pedig mindösszesen 0,1, ami a 2043-ra előremutató becslések szerint is mindössze 0,4 lesz! (viszonyításképp: Magyarországon a pandémiát megelőzően ez a szám nagyjából 0,89 volt)

India, mint a leggyorsabban növekvő piac lesz feltételezhetően az iparág egyik fő húzóereje a következő két évtizedben. A stafétabotot pedig Kínától fogja átvenni, amely azonban még így is kiemelten fontos piac, mivel átlagos éves forgalomnövekedése az Airbus becslései szerint 5,9 százalék lesz 2043-ig.

Ne felejtsük el az áruszállítást sem!

Bár az áruszállítás a légiforgalom mindössze 10 százalékát adja, érdemes megemlíteni, hogy bővülési üteme a személyszállításhoz hasonlóan alakulhat. Sokkal nagyobb lendülete lehet azonban az ún. „belly cargo” -nak, ami nem más, mint az utasszállító repülőgépek csomagterében elhelyezett teherrakomány. Fontos részlet, hogy 2018 és 2024 között az online eladott áruk összértéke 112 százalékkal növekedett. Ennek egy részét a fuvarozó cégek kénytelenek saját repülőflottájukkal leszállítani a távolság vagy a rövid kiszállítási határidők miatt.

A Boeing előrejelzése szerint 2043-ra a világ 2300 darabból álló jelenlegi teherszállító flottája több, mint 2800 új géppel bővül, aminek több, mint fele a 40 tonnánál nehezebb közepes testű légijármű lesz.

Flottabővítés és a repülőgéphiány okozta étvágy

Az Airbus és a Boeing előrejelzései szerint nagyjából 42-44 ezer új gépre lesz szüksége a világnak a vizsgált időintervallumban. Ennek egyik fele a jelenlegi flotta korszerűsítésére szolgál, míg a másik fele a megnövekedett kereslet kielégítésére. Ezzel nagyjából 50 ezer gép lenne egyszerre forgalomban (nem a légtérben!) a jelenlegi 26.750-nel szemben.

Ennek túlnyomó részét, hozzávetőlegesen 80 százalékát a légteret jelenleg is domináló egyfolyosós, keskenytörzsű repülőgépek teszik ki, melyeket a rövid, valamint középtávú útvonalakon állítanának szolgálatba.

Fenntarthatóság, technológiai fejlődés

A légitársaságok számára is fontos, hogy a meglévő flotta fokozatos korszerűsítése minél előbb megtörténjen, mivel a kiadások közel 30 százaléka az üzemanyag-fogyasztásból származik, amit az egyre innovatívabb megoldások csökkenteni tudnak. Az iparág egyik kedvenc mérőszáma, az értékesített utaskilométerre jutó árbevétel (RPK) növelésében segít, hogy az új gépeken sűrűbben rendezik el az üléseket, és azok várható kihasználtsága is emelkedni fog.

Az új generációs repülőgépek mellett a fenntartható repülőüzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) alkalmazása és a hidrogénmeghajtású repülőgépek fejlesztése is a jövőbeni technológiai innovációk közé tartozik, bár valószínűbbnek tűnik az e-üzemanyagok alkalmazása a jövőben.

Amennyiben valaki szeretne légitársaságokba, illetve a repülőgépgyártókon keresztül a jövőbe befektetni, azoknak javasoljuk az amerikai jegyzésű, dollárban denominált JETS ETF-et, amely a piac minden szegmensét lefedi.

Karbantartást tervez a Telekom

A Magyar Telekom informatikai rendszereinek ütemezett karbantartása miatt 2024. szeptember 24-én kedden 20 órától várhatóan 2024. szeptember 25-én szerdán 12 óráig a Telekom alkalmazás, a Telekom fiók, a telekom.hu és az Üzleti önkiszolgáló portál nem lesz elérhető -tájékoztatta a vállalat az MTI-t pénteken.
2024. 09. 21. 05:00
Megosztás:

Átrendezi-e a terézvárosiak döntése a belvárosi albérletpiacot?

Az elmúlt hetekben jelentős figyelmet keltett a Terézvárosban lebonyolított ügydöntő szavazás, ahol a kéthetes szavazáson résztvevők többsége arra szavazott, hogy a kerületben megszűnjön a rövidtávú szálláskiadás. Bár ezen az úgynevezett ügydöntő szavazáson gyakorlatilag az AirBnB betiltásáról szavaztak, az alacsony részvétel miatt elképzelhető, hogy a helyi bérbeadók megpróbálják továbbvinni majd az ügyet. Egyelőre azonban, még ha a lakóknak alig több mint 20 %-a szavazott, az a döntés született, hogy 2026-tól megszűnik ez a nagyon is kedvelt szálláslehetőség. Az okokról, hogy vajon miért így döntött a lakók egy része, valóban van-e valós zavar, panasz a belvárosi rövidtávú lakáskiadás körül, a belvárosi ingatlanok specialistája mondja el véleményét.
2024. 09. 21. 04:00
Megosztás:

Súlyos a brit államadósságráta

A pénteken ismertetett legfrissebb közfinanszírozási adatok szerint jelentős növekedéssel száz százalékra emelkedett a hazai össztermékhez (GDP) mért brit államadósságráta. Legutóbb több mint hat évtizede mértek ennél magasabb közadósságot Nagy-Britanniában.
2024. 09. 21. 03:00
Megosztás:

Hatalmas érdeklődéssel zárult idén is a hungarikum pályázat

Töretlen a hungarikum pályázat népszerűsége, az Agrárminisztérium (AM) és a Hungarikum Bizottság idei kiírásának köszönhetően a 683 millió forintos keretből 271 pályázat kap támogatást - közölte az AM pénteken az MTI-vel.
2024. 09. 21. 02:00
Megosztás:

A nyugdíj hamarabb érkezik - a Magyar Posta hivatalos tájékoztatása

A Magyar Posta számára a lakosság kiszolgálása kiemelt fontosságú, ezért minden szükséges lépést megtesz annak érdekében, hogy a küldemények megérkezzenek az árvíz sújtotta területekre is.
2024. 09. 21. 01:00
Megosztás:

Memebet Token – A következő nagy dobás?

Úgy tűnik, hogy a piac végre kezd észhez térni, amiben a Fed kamatcsökkentési döntésének is nagy szerepe van. Ez ugyanis nagymértékben befolyásolja a kriptovaluta piac jövőjének alakulását.
2024. 09. 21. 00:01
Megosztás:

Ethereum támasz- és ellenállási szintek: Vajon az ETH bikák beindítják az altcoin-rallyt októberben a SOL, XRP, FET és CYBRO számára?

Az Ethereum egy kritikus fordulóponton áll, a kulcsfontosságú árfolyamküszöbök kerültek a figyelem középpontjába. Az altcoin-piac izgatottan várja, hogy az ETH kiválthat-e egy újabb emelkedést más érmék, mint a SOL, XRP, FET és CYBRO számára. Ez a cikk azt vizsgálja, mely kriptovaluták állhatnak készen a fellendülésre októberben. Fedezd fel azokat a tényezőket, amelyek beindíthatják ezt a potenciális rallyt.
2024. 09. 20. 23:00
Megosztás:

Megkezdődött a Cupra Terramar sorozatgyártása az Audi győri gyárában

Az Audi Hungaria Zrt. győri üzemében elindult a spanyol Cupra márka Terramar modelljének sorozatgyártása pénteken.
2024. 09. 20. 22:00
Megosztás:

AI-kriptovaluták a csúcsra törnek? Okok, amiért az AI-alapú kriptovaluták, köztük a FET és az INJ készen állnak a fellendülésre a Q4-ben

Az AI-alapú kriptovaluták készen állnak a kitörésre az év utolsó negyedévében. A piaci elemzők lelkesedéssel beszélnek a digitális érmék, mint a FET és az INJ várható nyereségéről. Vajon ezek az AI-vezérelt tokenek hatalmas megtérülést hozhatnak? Merülj el a várt fellendülés mögött álló kulcstényezőkben, és tudd meg, mely érmékre érdemes figyelniük a befektetőknek.
2024. 09. 20. 21:00
Megosztás:

Családbarát védjegyet kapott a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) nemcsak szakmai tevékenységével védi a családokat, hanem családbarát munkahelyként is működik, ezt ismerte el a Családbarát Magyarország Központ azzal, hogy odaítélte a Családbarát Hely Tanúsító Védjegyet, amit a hivatal két évig használhat - közölte a GVH pénteken az MTI-vel.
2024. 09. 20. 20:00
Megosztás:

BTC, ETH, SOL árfolyam előrejelzés: Egy erősebb versenytárs várhatóan 0,03 dollárról akár 100 000 dollárig emelkedhet 2024 végére

Egy eddig a háttérben maradó versenyző a kriptovilágban elképesztő növekedést érhet el, néhány centes árfolyamról indulva az egészen megdöbbentő 100 000 dollárig 2024 végére. Miközben a piac már most is pezseg a BTC, ETH és SOL által keltett hullámok miatt, a spekulációk egyre csak szaporodnak. Ez a cikk azt vizsgálja meg, hogy bizonyos kriptovaluták robbanásszerű növekedése hogyan alakulhat a közeljövőben.
2024. 09. 20. 19:00
Megosztás:

Ártéri ingatlan hitelfedezetként?

A bankok általában óvatosan kezelik az ártéren elhelyezkedő ingatlanokat, valamint a biztosítási lehetőségek korlátozottsága is gátat szabhat a hitelnyújtásnak. A money.hu szakértője összefoglalja, mire számíthatnak azok, akik vízparton, folyó közvetlen közelében szeretnének ingatlant vásárolni, milyen, a szokványostól eltérő feltételek mellett fogadnak el a bankok ártéri ingatlanokat fedezetként.
2024. 09. 20. 18:30
Megosztás:

Szabó Barnabás a VELUX Cégcsoport új üzemeltetésért és ellátásért felelős vezérigazgató-helyettese

Új üzemeltetési és ellátási vezérigazgató-helyettest nevezett ki a VELUX Cégcsoport: Szabó Barnabás 2024. szeptember 1-jétől felel a terület irányításáért és fejlesztéséért annak érdekében, hogy fenntartsák a vállalat versenyképességét, értéket teremtsenek partnereik és ügyfeleik számára, valamint teljesítsék a VELUX Cégcsoport fenntarthatósági célkitűzéseit. A kinevezés mellett Barnabás a VELUX Cégcsoport Vezetői Testületének tagjává is vált.
2024. 09. 20. 18:00
Megosztás:

A fiatalabb generáció tudatosabb, a 60 év felettiek viszont eladósodtak

Alaposabban mérlegelik a fiatalok a banki hitel felvételét mint 5 évvel ezelőtt, a 60 év felettiek esetében viszont nagy mértékben emelkedett a tartozások aránya – derül ki az EOS Csoport kutatásából.
2024. 09. 20. 17:30
Megosztás:

Visszatért Magyarországra a 9. Turkish Airlines World Golf Cup, a világ legjelentősebb vállalati golfversenye

Budapest bajnoka képviseli Magyarországot a Turkish Airlines World Golf Cup világdöntőjében.
2024. 09. 20. 17:00
Megosztás:

Új csúcsok a tőzsdéken, miért olcsók a bankrészvények?

Tegnap a DAX, az S&P500 és a Dow Jones is új csúcsra emelkedett. Habár a Nasdaq emelkedése volt a legnagyobb ezek közül (2,5 százalékos felértékelődéssel), valójában még mindig kb. 4 százalékkal a júliusban elért történelmi csúcs alatt tartózkodik.
2024. 09. 20. 16:30
Megosztás:

Lefelé halad a Dunán az árhullám, a nézelődők okozzák a legtöbb gondot

Lefelé halad a Dunán az árhullám, a legnagyobb gondot a nézelődők okozzák, akik hátráltatják a munkát, veszélyeztetik a töltéseket - közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) pénteken napközben az MTI-vel.
2024. 09. 20. 16:00
Megosztás:

4iG 20 éve a Tőzsdén

Tőzsdei jelenlétének 20 éves évfordulója alkalmából ünnepélyes csengetéssel indította a mai kereskedést a Budapesti Értéktőzsdén a 4iG Nyrt. Az 1995-ben alapított, magyar többségi tulajdonban lévő vállalat Magyarország és a nyugat-balkáni régió egyik meghatározó informatikai és távközlési szolgáltatója, amely a jövő technológiái iránti elkötelezettségéről ismert. A társaság jelentős tőkepiaci eredményei révén egyúttal a BUX index jelentős súllyal bíró kibocsátója, amely a Prémium kategóriában van jelen.
2024. 09. 20. 15:30
Megosztás:

640 köbméter homok, 145 ezer homokzsák – megtettük, amit a Római védelmében meg lehetett tenni

A Duna vízszintje Óbudán csütörtök éjszaka várhatóan eléri a 8 méteres vízállást. A Római-parti árvízi védekezéshez estig felhasználtunk, kiadtunk 640 köbméter homokot, 145 ezer homokzsákot. A Rómain elvégezhető, a tulajdonosok által kért feladatokat elláttuk. A hullámtérbe mostantól kezdve önkénteseket biztonsági okokból már nem hívunk, nem fogadunk. Hálásan köszönjük a védekezésben segítő több száz önkéntes önzetlen munkáját!
2024. 09. 20. 15:00
Megosztás:

Csalódást okozott a FedEx

A logisztikai vállalat tegnap tőzsdezárás után számolt be 2025-ös üzleti évének első negyedéves eredményeiről.
2024. 09. 20. 14:30
Megosztás: