A világ légiközlekedése a XXI. században

A légiközlekedésben hosszú út vezetett odáig, mire eljutottunk a luxusnak számító, csupán a világ elitje számára elérhető „urizálástól” odáig, hogy ma fapados légitársasággal akár egy ebéd áráért eljuthatunk például Budapestről Olaszországba.

A világ légiközlekedése a XXI. században

A világ légiközlekedése a 21. században tapasztalt válságok (gondoljunk csak a 2001. szeptember 11-i terrortámadásra, a 2008-2009-es világválságra és egyéb, ma már eltörpülő problémára) ellenére kiemelkedő növekedést mutatott.

A Boeing és az Airbus 2000-es évek elején készített kimutatásaiban taglalt 20 éves várakozását is meghaladta a valóság, világrengető események ide, vagy oda. Csupán a COVID-dal járó szinte teljes lezárás törte meg ténylegesen a lendületet, amit végül az iparág relatíve gyors helyreállása néhány év alatt majdnem teljesen vissza is állított a kijelölt pályára.

Az elmúlt 20 év után azonban érdemes tekintetünket a következő 20 évre szegezni, ami további jelentős változást fog hozni a globális gazdasági tényezők, a technológiai fejlődés és a fenntarthatósági kihívások terén. A helyreállás „erődemonstrációja”, hogy idén minden idők legtöbb járata indulhat, nagyjából 5 milliárdos utazóközönséget megmozgatva.

Az iparág két hajtóereje, a világ GDP-je éves 2,6, a globális kereskedelem pedig évi 3 százalék körül növekedhet a következő 20 évben. Ez némileg alacsonyabb, mint a 2003 és 2023 közötti érték, ami a GDP esetében 2,9, a kereskedelem esetében 4,1 százalék volt.

Az egy kilométerre jutó árbevétel növekedése a következő három évben akár átlag 8,4 százalék is lehet, ami a pandémia alatti jelentős visszaesés miatt lehetséges. Az ezt követő, 2043-mal záruló időszakra 3,6 százalékos éves növekedést vár a Boeing az általa készített tanulmányban.

Nem a fejlett államok a jövő zálogai

A piac dinamizmusa regionálisan eltérő. Míg az észak-amerikai és európai piacon mérsékelt növekedés várható, addig a Közel-Keleten és különösen Ázsiában, ezen belül is Indiában és Kínában jelentős forgalombővülést jeleznek az elemzések. A globális légiközlekedés térnyerése is tovább folytatódik, az iparág szereplői az új útvonalak megnyitásával és a meglévő hálózatok optimalizálásával igyekeznek kihasználni a fejlődő régiókban rejlő lehetőségeket.

A társadalmi felzárkózás és az urbanizációs folyamatok sem csak a fejlett régiókban zajlanak. A jelenlegi előrejelzések szerint a következő két évtizedben a középosztályba tartozók száma 1,7, a városban élő lakosság száma pedig 1,5 milliárd fővel növekedhet a világon.

Az idő előrehaladtával nem lehet elmenni India továbbra is emelkedő lakosságszáma és közlekedési kultúrájának fejletlensége mellett sem. Egy kisebb kontinenssel felérő ország, amelyre sokszor szubkontinensként is hivatkoznak, ahol az infrastruktúra kiépítése még mindig kiaknázatlan és rengeteg potenciált rejt magában. Az egy főre jutó éves utazások száma pedig mindösszesen 0,1, ami a 2043-ra előremutató becslések szerint is mindössze 0,4 lesz! (viszonyításképp: Magyarországon a pandémiát megelőzően ez a szám nagyjából 0,89 volt)

India, mint a leggyorsabban növekvő piac lesz feltételezhetően az iparág egyik fő húzóereje a következő két évtizedben. A stafétabotot pedig Kínától fogja átvenni, amely azonban még így is kiemelten fontos piac, mivel átlagos éves forgalomnövekedése az Airbus becslései szerint 5,9 százalék lesz 2043-ig.

Ne felejtsük el az áruszállítást sem!

Bár az áruszállítás a légiforgalom mindössze 10 százalékát adja, érdemes megemlíteni, hogy bővülési üteme a személyszállításhoz hasonlóan alakulhat. Sokkal nagyobb lendülete lehet azonban az ún. „belly cargo” -nak, ami nem más, mint az utasszállító repülőgépek csomagterében elhelyezett teherrakomány. Fontos részlet, hogy 2018 és 2024 között az online eladott áruk összértéke 112 százalékkal növekedett. Ennek egy részét a fuvarozó cégek kénytelenek saját repülőflottájukkal leszállítani a távolság vagy a rövid kiszállítási határidők miatt.

A Boeing előrejelzése szerint 2043-ra a világ 2300 darabból álló jelenlegi teherszállító flottája több, mint 2800 új géppel bővül, aminek több, mint fele a 40 tonnánál nehezebb közepes testű légijármű lesz.

Flottabővítés és a repülőgéphiány okozta étvágy

Az Airbus és a Boeing előrejelzései szerint nagyjából 42-44 ezer új gépre lesz szüksége a világnak a vizsgált időintervallumban. Ennek egyik fele a jelenlegi flotta korszerűsítésére szolgál, míg a másik fele a megnövekedett kereslet kielégítésére. Ezzel nagyjából 50 ezer gép lenne egyszerre forgalomban (nem a légtérben!) a jelenlegi 26.750-nel szemben.

Ennek túlnyomó részét, hozzávetőlegesen 80 százalékát a légteret jelenleg is domináló egyfolyosós, keskenytörzsű repülőgépek teszik ki, melyeket a rövid, valamint középtávú útvonalakon állítanának szolgálatba.

Fenntarthatóság, technológiai fejlődés

A légitársaságok számára is fontos, hogy a meglévő flotta fokozatos korszerűsítése minél előbb megtörténjen, mivel a kiadások közel 30 százaléka az üzemanyag-fogyasztásból származik, amit az egyre innovatívabb megoldások csökkenteni tudnak. Az iparág egyik kedvenc mérőszáma, az értékesített utaskilométerre jutó árbevétel (RPK) növelésében segít, hogy az új gépeken sűrűbben rendezik el az üléseket, és azok várható kihasználtsága is emelkedni fog.

Az új generációs repülőgépek mellett a fenntartható repülőüzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) alkalmazása és a hidrogénmeghajtású repülőgépek fejlesztése is a jövőbeni technológiai innovációk közé tartozik, bár valószínűbbnek tűnik az e-üzemanyagok alkalmazása a jövőben.

Amennyiben valaki szeretne légitársaságokba, illetve a repülőgépgyártókon keresztül a jövőbe befektetni, azoknak javasoljuk az amerikai jegyzésű, dollárban denominált JETS ETF-et, amely a piac minden szegmensét lefedi.

Mikor vegyük meg az EURÓT a nyaraláshoz? Árfolyam előrejelzés

Az EKB várhatóan 2025. június 5-én 25 bázisponttal csökkenti az alapkamatot, 2,00%-ra, ami a hetedik egymást követő kamatcsökkentés lenne egy év alatt. Ugyanakkor a júliusi ülésen valószínűleg szünetet tartanak a kamatcsökkentési ciklusban, mivel az infláció csak kissé haladja meg a 2%-os célt, és az alapkamat közelít a semleges szinthez.
2025. 05. 31. 02:00
Megosztás:

Ön melyik évben lett nyugdíjas? Annál szegényebb, minél régebben, mutatjuk miért

Minél régebben vonult valaki nyugdíjba, annál nehezebb anyagi helyzetbe kerül. MASZSZ: A választások előtti egyszeri támogatás helyett rendszerszintű nyugdíjreformra van szükség!
2025. 05. 31. 01:00
Megosztás:

Pakisztán Bitcoin tartalékot tervez – Mely kriptók érdemesek most a befektetésre?

A Las Vegasban megrendezett Bitcoin 2025 konferencián a pakisztáni kriptotanács vezetője, Bilal Bin Saqib alátámasztotta, hogy Pakisztán fővárosa, Iszlámábád stratégiai Bitcoin-tartalékot fog létrehozni.
2025. 05. 31. 00:01
Megosztás:

Több mint 15 milliárd forint osztalékot fizet a Telekom macedón leányvállalata

A Magyar Telekom leányvállalata, a Makedonski Telekom AD– Skopje pénteki közgyűlésén a 2024. üzleti év után 2,38 milliárd macedón dénár (2025. május 29-i árfolyamon számolva mintegy 15,65 milliárd forint) összegű osztalék kifizetéséről határozott - közölte a cég a tőzsde honlapján pénteken.
2025. 05. 30. 23:00
Megosztás:

Az IFUA Horváth Zöld Kerék díj idei nyertese az UBM Csoport és a K&H Csoport

2025-ben az UBM Csoport és a K&H Csoport nyerte el az IFUA Horváth Zöld Kerék díjat. Ez a díj hazai szervezetek környezeti fenntarthatósági törekvéseinek üzleti irányítási megoldásait ismeri el. A pályázatok elbírálásában az IFUA Horváth szakemberei mellett a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) vezetői is részt vettek.
2025. 05. 30. 22:00
Megosztás:

Beszüntette tevékenységét az Impact Alapkezelő

Megszüntette tevékenységét az Impact Alapkezelő - közölte az MTI-vel pénteken a Duna House Holding Nyrt., amelynek 100 százalékos tulajdonában áll az alapkezelő.
2025. 05. 30. 21:00
Megosztás:

Stratégiai cél, hogy Magyarország a burgonyatermesztés területén önellátóvá váljon

Az Agrárminisztérium (AM) kiemelten fontosnak tartja a belföldi burgonyatermesztés megerősítését, a gazdálkodók támogatását és az önellátás elérését – jelentette ki Hubai Imre, a tárca mezőgazdaságért felelős államtitkára a Mindent a burgonyáról című szakmai konferencián pénteken az AM pénteki közleménye szerint.
2025. 05. 30. 20:00
Megosztás:

Kezdő vállalkozások támogató központ nyílt Erdélyben

Kezdő vállalkozásokat támogató központ nyílt meg pénteken az erdélyi Sepsiszentgyörgyön, a Start Venture Studio (Start VS) feladata, hogy segítse a helyi startup-cégek nemzetközi terjeszkedését – tájékoztatta a szervezet pénteken az MTI-t.
2025. 05. 30. 19:30
Megosztás:

A medvék kilövése ellen tiltakoznak civilszervezetek Szlovéniában

Miután a szlovén természetierőforrás- és területrendezési minisztérium 206 medve kilövését engedélyezte, ami az országban élő populáció közel ötödét teszi ki, civilszervezetek tiltakozásba kezdtek a határozat ellen.
2025. 05. 30. 18:30
Megosztás:

A KÉSZ-csoport elkészítette Magyarország első integrált napelemes homlokzatburkolatát

A KÉSZ-csoport tagvállalata, a KÉSZ Metaltech Kft. kivitelezésében, az Eferte tervezőiroda tervei alapján elkészítették az ország első fotovoltaikus homlokzatát, amelynél a napelemek a homlokzatburkolattal egy síkban jelennek meg - közölte az építőipari cégcsoport az MTI-vel.
2025. 05. 30. 17:30
Megosztás:

Három hazai iskolaépület kapott nemzetközi elismerést

Magyar építészeti megoldások a világ élvonalában: három hazai iskolaépület kapott nemzetközi elismerést - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) pénteken.
2025. 05. 30. 17:00
Megosztás:

GVH: sikerrel zárult a versenytársak közötti megállapodásokról szóló bírói képzés

Sikerrel zárult a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), valamint a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) közösen működtetett Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) bírói képzése, amely ezúttal a versenytársak közötti megállapodásokra összpontosított – közölte a GVH pénteken az MTI-vel.
2025. 05. 30. 16:30
Megosztás:

Kritikus a spanyol mezőgazdaság helyzete

A spanyol mezőgazdaság kritikus helyzetére figyelmeztettek a legnagyobb szakmai érdekképviseletek pénteken, sürgős intézkedéseket, köztük az ukrán gabonaimport korlátozását követelve.
2025. 05. 30. 16:00
Megosztás:

Klíma- és természeti kockázatokra is fókuszál az MNB

A megújuló energia részaránya történelmi csúcsot döntött Magyarországon, a zöld hitelezés is bővült a fenntartható tőkepiac fejlődése mellett. Az MNB célja, hogy transzparens módon támogassa a zöld átmenethez szükséges alkalmazkodást - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénteken az MTI-vel, miután megjelent saját környezeti fenntarthatósági kockázati elemzése és a tavalyi évről szóló Zöld pénzügyi jelentése is.
2025. 05. 30. 15:30
Megosztás:

Kutatás: a dolgozók visszatérnének, de már nem bármilyen irodába

Egy friss kutatás szerint az emberek 85 százaléka a home office-ból már szívesebben visszatérne az irodába - de nem mindegy, hogy milyenbe. A jövő a hibrid munkáé és az irodahoteleké.
2025. 05. 30. 15:00
Megosztás:

Eredményes évet zárt a NAVIGATOR: újabb akvizícióval folytatja dinamikus növekedését a BÉT ipari-tech holdingja

2024-ben folytatta növekedését, 2025 kapcsán pedig pozitív kilátásokat fogalmazott meg a NAVIGATOR Csoport: a menedzsment előzetes várakozásával összhangban 5 milliárd forintot megközelítő pro-forma konszolidált árbevétel mellett az EBITDA meghaladta az 500 millió forintot. A frissen bejelentett újabb akvizíciót követően a 2026-os stratégiai célok megerősítésre kerültek, és az elmúlt évekhez hasonlóan idén is fizet osztalékot részvényeseinek az innovatív ipari technológiák alkalmazásában élenjáró vállalatcsoportot építő társaság.
2025. 05. 30. 14:30
Megosztás:

Fontos változás: több bank is lecseréli egyes bankkártyáit

Több bank is komoly változásokat jelentett be a bankkártyáinál. Az Erste és a Raiffeisen Bank például Visára cseréli a MasterCard kártyáit, míg a MagNet Banknál egyetlen MasterCard kártyatípus lesz csak elérhető a jövőben.
2025. 05. 30. 14:00
Megosztás:

A NAV értesíti a vállalkozásokat az élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevallásról

Mintegy 70 ezer vállalkozástól várja az adóhivatal az élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevallást, melynek a június 2-ai határidejére felhívja az érintettek figyelmét. A cél az, hogy az adózók elkerüljék a súlyosabb szankciókat - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az MTI-vel pénteken.
2025. 05. 30. 13:30
Megosztás:

Magyarul tanítja a Microsoft a mesterséges intelligenciát

A magyar nyelv szempontjából történelmi léptékű kötelezettségvállalást ért el a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Microsofttal szemben folytatott eljárásában, a globális technológiai vállalat 10 milliárdnyi magyar szó felhasználásával fejleszti saját mesterséges intelligencia (MI) alapú rendszereit, és az adatokat más fejlesztők számára is ingyenesen hozzáférhetővé teszi - közölte a versenyhatóság pénteken az MTI-vel.
2025. 05. 30. 12:30
Megosztás:

Az MI valós hatása a munkaerőpiacra: Kik nyernek, kik alkalmazkodnak?

A mesterséges intelligencia már nemcsak egy divatszó. Eszköz lett belőle. Zavaró tényező. Sőt, sok szempontból játékszabály-módosító a munkaerőpiacon. Egyes ágazatok sebességet váltanak, mások irányt, a munkavállalók pedig próbálnak lépést tartani, vagy inkább elébe menni a változásoknak.
2025. 05. 30. 12:00
Megosztás: