A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

A Z generáció új kihívások elé állítja az európai biztosítási piacot. Ők a digitális technológiák fejlődése, a gazdasági bizonytalanságok és a környezeti válságok hatására másfajta hozzáállással viszonyulnak a pénzügyi és biztosítási termékekhez.

A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

Amellett, hogy elsősorban a személyre szabott és kisebb biztosítási termékeket keresik, a családi és baráti kapcsolatokon alapuló bizalom is meghatározó szerepet kap döntéseikben – derül ki a Deloitte friss, kilenc európai országra kiterjedő kutatásából. 

A magyar fiatalok, külhoni társaikhoz hasonlóan a megszokott biztosítási termékek helyett inkább digitális megoldásokat és környezettudatos szolgáltatókat keresnek, miközben elvárják a rugalmas és átlátható szolgáltatásokat és termékeket. A biztosítók számára óriási a feladat, hogy alkalmazkodjanak a változó igényekhez és hosszú távú kapcsolatokat építsenek a jövő generációjával.

A Magyarország, Lengyelország, Csehország, Románia, Németország, Franciaország, Hollandia, Spanyolország és Olaszország fiataljai körében készített, átfogó elemzés elkészítése során a szakértők arra voltak kíváncsiak, hogyan viszonyul az európai Z generáció a biztosításokhoz, és milyen vásárlási szokásokkal rendelkezik ezen a téren.

A kutatás több mint 9000, 23 és 27 év közötti fiatal fogyasztói szokásait vizsgálta, különös tekintettel azokra a tényezőkre, amelyek hatással vannak a biztosítási termékekkel kapcsolatos attitűdjeikre és döntéseikre. Ezekből jól látszik, hogy a biztosító társaságoknak érdemes egyszerűbb, átláthatóbb termékeket kínálniuk, amelyek igazodnak a Z generáció igényeihez.

Fontos, hogy digitális csatornákon keresztül is elérhetővé tegyék a termékeket, valamint, hogy olyan javaslatokat dolgozzanak ki, amelyek rugalmasan idomulnak a fiatalok élethelyzeteihez. A biztosítók sikerét növelheti az átlátható, őszinte kommunikáció és az empatikus ügyféltámogatás. 

Új biztosítási igények

„A Z generáció tagjai új megvilágításba helyezik a biztosítási piacot Európa-szerte. Számos fiatal jellemzően még a szülőkkel él, így a családon belüli biztonságérzet nagy szerepet játszik a mindennapjaikban. Ebből fakadóan nem érzik sürgető szükségét nagyobb, átfogó biztosítások megkötésének. Az „én-központú” szemléletük következtében főként olyan termékeket keresnek, amelyek kisebb fedezetűek és díjúak, személyre szabott védelmet nyújtanak, például a digitális eszközök, háziállatok és hobbi kiegészítők terén, szemben a megelőző generációk által preferált átfogóbb, élet- vagy vagyonbiztosításokkal.” – mondta Hauer Judit, a Deloitte Aktuáriusi és Biztosítási Megoldások területének partnere.

Bizalmi kör

A Z-sek a biztosítással kapcsolatos döntések előtt jellemzően leginkább a családra és a barátokra támaszkodnak, választásukat leginkább az ő tanácsaik befolyásolják. Ez a belső kör iránti bizalom megmutatja, hogy a biztosítók számára kiemelt lehetőséget nyújt, ha a már meglévő ügyfélkapcsolatokat a fiatalabb generáció igényeihez is igazítják. Emellett fontos, hogy a biztosítók szoros kapcsolatot építsenek ki e generáció tagjaival, akár családtagjaikon keresztül is, hiszen ezáltal hosszú távon erősíthetik a lojalitást.

Változó vásárlási szokások

Az önkiszolgáló csatornák használatában egyre nagyobb a szabadság igénye, kiemelt szerepe van a mobilalkalmazásokon és online platformokon keresztüli vásárlásnak, különösen az egyszerűbb biztosítási termékek tekintetében. Az összetettebb, például az élet- vagy a vagyonbiztosítások esetében viszont jellemzőbb a személyes tanácsadók szolgáltatásainak igénybevétele. Az online csatornák és a hagyományos tanácsadói kapcsolatok ötvözésével egyedi megoldásokat keresnek a fiatalok, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a lehető legkényelmesebben jussanak a szükséges információkhoz és szolgáltatásokhoz.

Fenntarthatósági elvárások

A környezeti fenntarthatóság és a vállalatok társadalmi felelősségvállalása egyre fontosabb szempont a Z generáció tagjai számára, amikor biztosítót választanak. A fiatalok egyre inkább elvárják, hogy a cégek transzparensek legyenek olyan szempontból is, hogy a működésük és a szolgáltatásaik hogyan járulnak hozzá a klímaváltozás negatív hatásainak esetleges csökkentéséhez. Az empatikus ügyfélkapcsolatok, valamint a fiatalok érdekeinek támogatása szintén kulcsfontosságú a választásaiknál.

Kihívások a biztosítók számára

„A növekvő elvárások és bizalmatlanság a szokványos biztosítási modellek iránt azt jelzi, hogy a biztosítóknak újra kell gondolniuk kommunikációs és szolgáltatási stratégiájukat. Az egyszerűbb termékek és rugalmas, moduláris csomagok bevezetése, valamint a márkakommunikáció modernizálása a legfontosabb lépések, amelyek elősegíthetik a biztosítók és a Z generáció közötti kapcsolat építését.

A biztosítóknak ki kell használniuk a fiatalok adatszolgáltatási hajlandóságát, amely egyértelmű előnyöket kínálhat számukra a testreszabott szolgáltatások fejlesztése során. Ez és a személyes adatok védelme szintén elengedhetetlen tényezők, amelyeket érdemes hangsúlyozni a hosszú távú bizalom kiépítésében” – összegezte Drácz Dániel, a Deloitte Digital szenior menedzsere.

A kutatás rávilágít arra, hogy a biztosítási iparágnak alkalmazkodnia kell a változó fogyasztói szokásokhoz, különösen a Z generáció vonatkozásában, akik tudatosan keresik a személyes igényeikhez igazodó biztosítási termékeket és egyre inkább elvárják a rugalmasságot, valamint a modern, digitalizált szolgáltatási formákat.

Regionális különbségek

Az európai országok fiataljai alapvetően hasonlítanak biztosítási preferenciáik és öngondoskodás tekintetében, persze különbségek azért adódnak. A lengyelek hagyományosabb hozzáállásúak, alacsonyabb bizalommal és elkötelezettséggel fordulnak a biztosítási termékek felé.

Csehországban a Z generáció tapasztaltabb biztosítói ügyfélnek minősül, sokan rendelkeznek életbiztosítással, és jellemző rájuk az omnichannel megközelítés, azaz több szerződéskötési és kommunikációs csatornát használnak párhuzamosan ügyeik intézésre. Romániában az otthontulajdonlás aránya magas, de a biztosítás iránti érdeklődés alacsony, a döntésekben a biztosításközvetítők és családtagok véleménye meghatározó.

A pragmatikus hozzáállás dominál Hollandiában, ahol az ár és a biztosítási fedezet kulcsfontosságú, az internetes csatornákat részesítik előnyben. Németországban jellemző a jövőorientáltság és tapasztalatok, különösen a kiegészítő szolgáltatások terén. A pénzügyi aggodalmak Olaszországban nagyobbak, és az ár kiemelt szerepet játszik, miközben alacsonyabb a biztosítási penetráció. A gyorsaság és a kényelem a legfontosabb Franciaországban, a bankok és az internet a fő információforrások. A spanyoloknál magas a biztosítások iránti bizalom, de alacsony a lojalitás, a családtagok véleménye pedig fontos szerepet játszik a döntéshozatalban.

A magyar fiatalok szemlélete

A Deloitte a magyar Z generáció biztosításokhoz való hozzáállását is vizsgálta. Ebből kiderül, hogy az itthoni fiatalok alapvetően felelősségteljesek és jövőorientáltak, ugyanakkor egyelőre inkább ők is kisebb, személyre szabott biztosítási termékeket keresnek, nem pedig a komplexebb élet-, lakás- vagy gépjármű-biztosítást.

Európa más országaiban élő társaikhoz hasonlóan, a magyar fiatalok is inkább családjukra és barátaikra támaszkodnak, ha biztosítással kapcsolatos tanácsra van szükségük, azonban a bankfióki értékesítők biztosításokkal kapcsolatos tanácsadói szerepe kimagasló nemzetközi viszonylatban. Érdeklődésüket szintén az online önkiszolgáló szerzési csatornák felé fordítják, miközben fontos számukra a fenntarthatóság és a biztosítók hitelessége. A magyar fiataloknak kiemelten fontos a választott biztosítási termék jellemzőinek megismerése.

Ezért nem megy a kisvállalkozásoknak az MI használata

Az európai és a magyar kisvállalkozások nagy része szeretné kihasználni a digitális és mesterséges intelligencia (MI) megoldások előnyeit, azonban ezt nagyban akadályozza, hogy hiányzik a gyakorlati útmutatás - állapítja meg a team.blue digitális szolgáltató legfrissebb Digitális Érettségi Jelentése.
2025. 12. 02. 07:00
Megosztás:

Megkezdődött a siklósi ipari park bővítése

Több mint nyolc hektárral bővítik a Villányi-hegységtől délre fekvő baranyai kisváros, Siklós ipari parkját egy minap kezdődött, csaknem 700 millió forintos támogatással megvalósuló fejlesztéssel - tájékoztatta a beruházó önkormányzat az MTI-t.
2025. 12. 02. 06:30
Megosztás:

A megfelelő talaj- és vízgazdálkodás a kulcsa 10 milliárd ember élelmezésének

A 2050-re becsült 10 milliárd ember ellátása merész és okosabb döntéseket igényel majd a világ birtok-, talaj- és vízgazdálkodását tekintve – figyelmeztet az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) új, kiemelt jelentésében.
2025. 12. 02. 06:00
Megosztás:

Újabb, mintegy 5000 otthon startos lakás építése indulhat meg pár hónapon belül!

Újabb, mintegy 5000, az Otthon Start Program feltételeinek megfelelő lakás építése indulhat meg pár hónapon belül országszerte - jelentette be a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára a Facebookon hétfőn este, miután a Magyar Közlönyben megjelent az a kormányrendelet-csomag, amely 11 új lakásfejlesztési projektet nyilvánít nemzetgazdasági szempontból kiemeltté vagy minősít rozsdaövezeti beruházássá.
2025. 12. 02. 05:30
Megosztás:

Költési trendek az ünnepi szezonban: a megfizethető ajándékok, az élmények és a prémium élelmiszerek kerülnek előtérbe

A Mastercard Gazdasági Intézet előrejelzése szerint az idei ünnepi szezonban a kisebb értékű ajándékok, az élmények és a prémium élelmiszerek lesznek a legmeghatározóbb költési kategóriák Európában. A SpendingPulse adatai alapján a kiskereskedelmi forgalom 3,1%-kal bővülhet november 1. és december 24. között a kontinensen. Magyarországon a jelentés 5,2%-os növekedést vár, ami részben az ünnepi költések erős koncentrációjával függ össze.
2025. 12. 02. 05:00
Megosztás:

A 4iG megvásárolta a kézifegyver-fejlesztő Gestamen Zrt. többségi tulajdonrészét

A Gestamen Kutatás Fejlesztés Zrt. csongrádi központú védelmi ipari vállalat, amely Gestamen Arms márkanév alatt kizárólag magyar tervezésű, NATO-kompatibilis kézifegyvereket fejleszt.
2025. 12. 02. 04:30
Megosztás:

Mi történt novemberben a magyar tőzsdén?

Bőven akadt mit ünnepelni a magyar tőzsdén novemberben. Megközelítve a 110 ezres álomhatárt a BUX 2 százalékos emelkedést mutatott a hónap során. A Budapesti Értéktőzsde azonnali részvénypiaci forgalma 437,5 milliárd forintot tett ki, napi átlagban 21,9 milliárd forintos értékkel. A legforgalmasabb papírok sorrendben az OTP Bank, a Richter Gedeon és a MOL voltak, a befektetési szolgáltatók mezőnyében pedig a WOOD & Company, a Concorde és az ERSTE jártak az élen. A hónapot az új tőzsdei rekordok mellett a jubileumi csengetések és a tizedik alkalommal elkészített BÉT50 kiadvány tette emlékezetessé.
2025. 12. 02. 04:00
Megosztás:

10-15 százalékkal drágul a karácsonyfa idén - melyik mennyibe kerül most?

Az Agroinform.hu piaci kereskedők körében végzett felmérése szerint a fenyőfaárak átlagosan 10-15 százalékkal alakulhatnak a tavalyi szint felett: a lucfenyőt 5 ezer forint körüli, az ezüstfenyőt 7-8 ezer forint közötti, míg a nordmann fenyőt 10-12 ezer forint közötti méterenkénti áron kínálják az idei szezonban az utcai és piaci standokon megjelent alkalmi fenyőárusok.
2025. 12. 02. 03:30
Megosztás:

Országos gyrosellenőrzés: 350 büfé és étterem vizsgálata, 85 eljárás, 25 bezárt egység, 1300 kg forgalomból kivont élelmiszer

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok az elmúlt hetekben országos ellenőrzést végeztek a gyrost árusító büfékben és éttermekben. A szakemberek 350 vendéglátóegységet ellenőriztek, 85 esetben indítottak eljárást, valamint több mint 17 millió forint értékben szabtak ki bírságot eddig, azonban több eljárás még folyamatban van.
2025. 12. 02. 03:00
Megosztás:

Újabb hitelpiaci rekord az Otthon Start miatt

A Duna House Cégcsoport havi Tranzakciószám-becslése (DH-TB) és jelzáloghitel-előrejelzése alapján 2025 novemberében országosan 9 503 lakóingatlan cserélt gazdát, a lakáscélú jelzáloghitelek szerződéses összege pedig elérte a 300 milliárd forintot.
2025. 12. 02. 02:30
Megosztás:

A főutakon emelkednek a díjak a kamionok számára

Magyarország kormánya átfogó intézkedéscsomagot fogadott el, amelynek célja a teherforgalom visszaterelése a gyorsforgalmi úthálózatra. A változtatásoknak köszönhetően a vidéki települések lakói számára biztonságosabbá válhat a fő- és mellékutakon való közlekedés, az otthonaikat érő környezeti és zajterhelés pedig csökkenhet. A jogszabályi módosítások 2026. január 1-jétől lépnek hatályba - tájékoztatta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) az MTI-t hétfőn.
2025. 12. 02. 02:00
Megosztás:

Vízum nélkül utazhatnak a kínai turisták Oroszországba

Vízum nélkül utazhatnak be a kínai állampolgárok Oroszországba turisztikai vagy üzleti célból 30 napra, az erről szóló elnöki rendelet hétfőn lépett hatályba.
2025. 12. 02. 01:30
Megosztás:

Utolsó két lovagi címét is megvonta testvérétől a brit uralkodó

Utolsó két lovagi címét is megvonta a brit uralkodó súlyos szexuális botrányokba keveredett öccsétől, Andrástól, akinek így egyetlen királyi titulusa sem maradt.
2025. 12. 02. 01:00
Megosztás:

Donald Trump szerint jó esély van a megállapodásra

Donald Trump szerint jó esély van a megállapodásra, az ukrajnai korrupciós botrány azonban gondot jelent a békefolyamatban. Az amerikai elnök erről vasárnap beszélt, miután lezárult az amerikai és ukrán delegáció közötti egyeztetés Floridában.
2025. 12. 02. 00:30
Megosztás:

Átadták az Üzleti etikai díjat

Huszonhatodik alkalommal átadták az Üzleti etikai díjakat, az elismerést ezúttal is tíz cég kapta meg, amelyekkel együtt már 167 cég tartozik az üzleti életben felelősen, tisztességesen működő, díjazott cégek sorába - tájékoztatták az MTI-t a díj alapítói hétfőn.
2025. 12. 02. 00:05
Megosztás:

Hogyan éljük túl a „7 éve legrosszabb novembert”: A Digitap ($TAP) forgatókönyve

A kriptovaluta piac 2019 óta a leggyengébb novemberét zárta. A Bitcoin közel 16,9%-ot esett ebben a hónapban, ezzel megközelítve a 2019 novemberi 17,3%-os veszteséget. Sokan azonban úgy vélik, ez előkészítheti a terepet egy erős 2026-os évkezdethez, ezért csendben elkezdték visszavásárolni pozícióikat.
2025. 12. 01. 23:00
Megosztás:

Erősödött a forint estére

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 12. 01. 22:00
Megosztás:

Zcash irányítási vita: Vitalik Buterin a „token szavazás sötét keze” ellen emelte fel szavát

Egy rutinszerű újraválasztás körüli vita váratlanul felforrósította a hangulatot a Zcash közösségében – sőt, az ügy odáig fajult, hogy Vitalik Buterin is közbelépett. A kérdés: maradjon-e a bizottsági alapú irányítás, vagy álljon át a projekt a token alapú szavazásra? Az egyik oldal decentralizációt, a másik meggondolatlan döntéshozatalt lát. De mi forog valójában kockán?
2025. 12. 01. 21:30
Megosztás:

Rekordméretű aktivitás az XRP Ledgeren – új intézményi hullám jön?

November végén szokatlanul nagy tranzakciós hullám söpört végig az XRP Ledgeren, amely azonnal felkeltette a kriptoközösség figyelmét. Az AccountSet és AMM Bid típusú műveletek megugrása mögött nem mindennapi mozgások és lehetséges intézményi előkészületek húzódhatnak meg. Vajon új korszak kezdődik az XRP ökoszisztémában?
2025. 12. 01. 21:00
Megosztás:

A „96 óra őrület” fináléja: Miért ad el többet a Digitap ($TAP), mint bármely más kriptós előértékesítés ma?

Elérkeztek a Black Friday előértékesítési roham utolsó órái.
2025. 12. 01. 20:00
Megosztás: