A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

A Z generáció új kihívások elé állítja az európai biztosítási piacot. Ők a digitális technológiák fejlődése, a gazdasági bizonytalanságok és a környezeti válságok hatására másfajta hozzáállással viszonyulnak a pénzügyi és biztosítási termékekhez.

A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

Amellett, hogy elsősorban a személyre szabott és kisebb biztosítási termékeket keresik, a családi és baráti kapcsolatokon alapuló bizalom is meghatározó szerepet kap döntéseikben – derül ki a Deloitte friss, kilenc európai országra kiterjedő kutatásából. 

A magyar fiatalok, külhoni társaikhoz hasonlóan a megszokott biztosítási termékek helyett inkább digitális megoldásokat és környezettudatos szolgáltatókat keresnek, miközben elvárják a rugalmas és átlátható szolgáltatásokat és termékeket. A biztosítók számára óriási a feladat, hogy alkalmazkodjanak a változó igényekhez és hosszú távú kapcsolatokat építsenek a jövő generációjával.

A Magyarország, Lengyelország, Csehország, Románia, Németország, Franciaország, Hollandia, Spanyolország és Olaszország fiataljai körében készített, átfogó elemzés elkészítése során a szakértők arra voltak kíváncsiak, hogyan viszonyul az európai Z generáció a biztosításokhoz, és milyen vásárlási szokásokkal rendelkezik ezen a téren.

A kutatás több mint 9000, 23 és 27 év közötti fiatal fogyasztói szokásait vizsgálta, különös tekintettel azokra a tényezőkre, amelyek hatással vannak a biztosítási termékekkel kapcsolatos attitűdjeikre és döntéseikre. Ezekből jól látszik, hogy a biztosító társaságoknak érdemes egyszerűbb, átláthatóbb termékeket kínálniuk, amelyek igazodnak a Z generáció igényeihez.

Fontos, hogy digitális csatornákon keresztül is elérhetővé tegyék a termékeket, valamint, hogy olyan javaslatokat dolgozzanak ki, amelyek rugalmasan idomulnak a fiatalok élethelyzeteihez. A biztosítók sikerét növelheti az átlátható, őszinte kommunikáció és az empatikus ügyféltámogatás. 

Új biztosítási igények

„A Z generáció tagjai új megvilágításba helyezik a biztosítási piacot Európa-szerte. Számos fiatal jellemzően még a szülőkkel él, így a családon belüli biztonságérzet nagy szerepet játszik a mindennapjaikban. Ebből fakadóan nem érzik sürgető szükségét nagyobb, átfogó biztosítások megkötésének. Az „én-központú” szemléletük következtében főként olyan termékeket keresnek, amelyek kisebb fedezetűek és díjúak, személyre szabott védelmet nyújtanak, például a digitális eszközök, háziállatok és hobbi kiegészítők terén, szemben a megelőző generációk által preferált átfogóbb, élet- vagy vagyonbiztosításokkal.” – mondta Hauer Judit, a Deloitte Aktuáriusi és Biztosítási Megoldások területének partnere.

Bizalmi kör

A Z-sek a biztosítással kapcsolatos döntések előtt jellemzően leginkább a családra és a barátokra támaszkodnak, választásukat leginkább az ő tanácsaik befolyásolják. Ez a belső kör iránti bizalom megmutatja, hogy a biztosítók számára kiemelt lehetőséget nyújt, ha a már meglévő ügyfélkapcsolatokat a fiatalabb generáció igényeihez is igazítják. Emellett fontos, hogy a biztosítók szoros kapcsolatot építsenek ki e generáció tagjaival, akár családtagjaikon keresztül is, hiszen ezáltal hosszú távon erősíthetik a lojalitást.

Változó vásárlási szokások

Az önkiszolgáló csatornák használatában egyre nagyobb a szabadság igénye, kiemelt szerepe van a mobilalkalmazásokon és online platformokon keresztüli vásárlásnak, különösen az egyszerűbb biztosítási termékek tekintetében. Az összetettebb, például az élet- vagy a vagyonbiztosítások esetében viszont jellemzőbb a személyes tanácsadók szolgáltatásainak igénybevétele. Az online csatornák és a hagyományos tanácsadói kapcsolatok ötvözésével egyedi megoldásokat keresnek a fiatalok, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a lehető legkényelmesebben jussanak a szükséges információkhoz és szolgáltatásokhoz.

Fenntarthatósági elvárások

A környezeti fenntarthatóság és a vállalatok társadalmi felelősségvállalása egyre fontosabb szempont a Z generáció tagjai számára, amikor biztosítót választanak. A fiatalok egyre inkább elvárják, hogy a cégek transzparensek legyenek olyan szempontból is, hogy a működésük és a szolgáltatásaik hogyan járulnak hozzá a klímaváltozás negatív hatásainak esetleges csökkentéséhez. Az empatikus ügyfélkapcsolatok, valamint a fiatalok érdekeinek támogatása szintén kulcsfontosságú a választásaiknál.

Kihívások a biztosítók számára

„A növekvő elvárások és bizalmatlanság a szokványos biztosítási modellek iránt azt jelzi, hogy a biztosítóknak újra kell gondolniuk kommunikációs és szolgáltatási stratégiájukat. Az egyszerűbb termékek és rugalmas, moduláris csomagok bevezetése, valamint a márkakommunikáció modernizálása a legfontosabb lépések, amelyek elősegíthetik a biztosítók és a Z generáció közötti kapcsolat építését.

A biztosítóknak ki kell használniuk a fiatalok adatszolgáltatási hajlandóságát, amely egyértelmű előnyöket kínálhat számukra a testreszabott szolgáltatások fejlesztése során. Ez és a személyes adatok védelme szintén elengedhetetlen tényezők, amelyeket érdemes hangsúlyozni a hosszú távú bizalom kiépítésében” – összegezte Drácz Dániel, a Deloitte Digital szenior menedzsere.

A kutatás rávilágít arra, hogy a biztosítási iparágnak alkalmazkodnia kell a változó fogyasztói szokásokhoz, különösen a Z generáció vonatkozásában, akik tudatosan keresik a személyes igényeikhez igazodó biztosítási termékeket és egyre inkább elvárják a rugalmasságot, valamint a modern, digitalizált szolgáltatási formákat.

Regionális különbségek

Az európai országok fiataljai alapvetően hasonlítanak biztosítási preferenciáik és öngondoskodás tekintetében, persze különbségek azért adódnak. A lengyelek hagyományosabb hozzáállásúak, alacsonyabb bizalommal és elkötelezettséggel fordulnak a biztosítási termékek felé.

Csehországban a Z generáció tapasztaltabb biztosítói ügyfélnek minősül, sokan rendelkeznek életbiztosítással, és jellemző rájuk az omnichannel megközelítés, azaz több szerződéskötési és kommunikációs csatornát használnak párhuzamosan ügyeik intézésre. Romániában az otthontulajdonlás aránya magas, de a biztosítás iránti érdeklődés alacsony, a döntésekben a biztosításközvetítők és családtagok véleménye meghatározó.

A pragmatikus hozzáállás dominál Hollandiában, ahol az ár és a biztosítási fedezet kulcsfontosságú, az internetes csatornákat részesítik előnyben. Németországban jellemző a jövőorientáltság és tapasztalatok, különösen a kiegészítő szolgáltatások terén. A pénzügyi aggodalmak Olaszországban nagyobbak, és az ár kiemelt szerepet játszik, miközben alacsonyabb a biztosítási penetráció. A gyorsaság és a kényelem a legfontosabb Franciaországban, a bankok és az internet a fő információforrások. A spanyoloknál magas a biztosítások iránti bizalom, de alacsony a lojalitás, a családtagok véleménye pedig fontos szerepet játszik a döntéshozatalban.

A magyar fiatalok szemlélete

A Deloitte a magyar Z generáció biztosításokhoz való hozzáállását is vizsgálta. Ebből kiderül, hogy az itthoni fiatalok alapvetően felelősségteljesek és jövőorientáltak, ugyanakkor egyelőre inkább ők is kisebb, személyre szabott biztosítási termékeket keresnek, nem pedig a komplexebb élet-, lakás- vagy gépjármű-biztosítást.

Európa más országaiban élő társaikhoz hasonlóan, a magyar fiatalok is inkább családjukra és barátaikra támaszkodnak, ha biztosítással kapcsolatos tanácsra van szükségük, azonban a bankfióki értékesítők biztosításokkal kapcsolatos tanácsadói szerepe kimagasló nemzetközi viszonylatban. Érdeklődésüket szintén az online önkiszolgáló szerzési csatornák felé fordítják, miközben fontos számukra a fenntarthatóság és a biztosítók hitelessége. A magyar fiataloknak kiemelten fontos a választott biztosítási termék jellemzőinek megismerése.

MNB: jogosulatlanul gyűjtött forrást a TheGroup One Zrt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 540 millió forint bírságot szabott ki a TheGroup One Zrt.-re felügyeleti engedély nélküli forrásgyűjtés, valamint 27 millió forint bírságot egy magánszemélyre a tevékenységben való érdemi közreműködés miatt - közölte az MNB kedden az MTI-vel.
2025. 12. 16. 12:00
Megosztás:

A hajbeültetés új megközelítései: modern és hagyományos technikák

Az emberek sokszor a hajukat tartják megjelenésük egyik legfontosabb elemének. Azonban a hajritkulás vagy kopaszodás sokak számára okoz önbizalom-hiányt. A legújabb orvosi fejlesztések nagyban segíthetnek a hajbeültetési technikák tökéletesítésében. Ezek közé tartoznak a FUE, FUT és FUSS technikák, amelyek különböző igényekhez és elvárásokhoz nyújtanak megoldást.
2025. 12. 16. 11:30
Megosztás:

Üzleti helyiségek megújításának alapjai: a sikeres átalakítás titkai

Amikor egy üzlethelyiség vagy kávézó átalakítása kerül szóba, többről van szó, mint csupán a padlóburkolat cseréje vagy egy friss festékréteg felvitele. Az átalakítás célja olyan tér létrehozása, ami nemcsak esztétikai örömöt okoz, hanem üzleti szempontból is előnyös. Ezek az átalakított helyiségek gyakran jelentős mértékben hozzájárulnak a vállalkozás növekedéséhez, és közvetlenül befolyásolhatják a vásárlói élményt is.
2025. 12. 16. 11:00
Megosztás:

Együttműködési megállapodást kötött a Szegedi Tudományegyetem az ENSZ Iparfejlesztési szervezetével

A Szegedi Tudományegyetem Technológia Transzfervállalata (SZTE TTC Zrt.) történelmi jelentőségű partneri és együttműködési megállapodást kötött az ENSZ Iparfejlesztési Szervezetével (UNIDO) a 21. Global Industry Summit konferencián, Rijádban.
2025. 12. 16. 10:30
Megosztás:

Kártérítési pert indított Donald Trump a BBC ellen - tönkreteszi őket ezzel?

Ötmilliárd dollárra szóló kártérítési pert indított a BBC ellen Donald Trump amerikai elnök azon a címen, hogy a brit közszolgálati médiatársaság félrevezető változatban ismertette egyik beszédét.
2025. 12. 16. 10:00
Megosztás:

Ennyi háromgyerekes édesanya már idén érvényesítette a kedvezményt

2025 októberétől a háromgyerekes édesanyák nem fizetnek szja-t. 163 ezer anyuka már idén érvényesítette a kedvezményt, ők már az ősztől szja-mentesen kapják a fizetésüket. Nekik januárban nem kell újabb nyilatkozatot tenni, a munkáltató, kifizető automatikusan figyelembe veszi a 2025-ös dokumentumot - hívta fel a figyelmet kedden a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 12. 16. 09:30
Megosztás:

Donald Trump tömegpusztító fegyverré nyilvánította a fentanilt

Donald Trump amerikai elnök tömegpusztító fegyverré nyilvánította a törvénytelen úton előállított fentanilt és alapösszetevőit hétfőn.
2025. 12. 16. 08:30
Megosztás:

Salgótarján zöld város lesz

Salgótarján zöld város lesz, ahol a városközpontban a zöldfelületek nem elszigetelt pontokként, hanem összefüggő rendszerként működnek, ahol a terek nem üresek, hanem a mindennapi élet helyszínei lesznek - jelentette ki Lánszki Regő, az Építési és Közlekedési Minisztérium építészeti államtitkára hétfőn Salgótarjánban.
2025. 12. 16. 08:00
Megosztás:

Gyengült kissé kedd reggelre a forint

Gyengült kissé a forint kedd reggelre főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 16. 07:05
Megosztás:

Januártól igényelhető a mobilszolgáltatóknál a szűrt internetszolgáltatás

A kiskorúak online térben való hatékony védelme érdekében 2026. január 1-jétől a Magyar Telekom, a One Magyarország és a Yettel Magyarország szolgáltatóknál elérhető lesz a kiskorú felhasználókra tekintettel nyújtott biztonságos mobilinternet. A szolgáltatásnyújtás részleteit a mobilszolgáltatókkal történt egyeztetést követően a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szabályozta. Az egyéni előfizetők által ingyen igényelhető szolgáltatás használata esetén a Magyarországról leggyakrabban látogatott, kifejezetten pornográf tartalmak bemutatását célzó, meghatározott honlapok mobilhálózaton nem lesznek elérhetők a gyermekek számára.
2025. 12. 16. 06:00
Megosztás:

NAK: magyarok is részt vesznek az összeurópai gazdatüntetésen

Több mint 100 résztvevő indul a héten Magyarországról Brüsszelbe, a csütörtöki összeurópai gazdatüntetésre - közölte az MTI-vel a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), valamint a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) hétfőn.
2025. 12. 16. 05:30
Megosztás:

A Deloitte a pénzügyi vezetők stratégiai és digitális transzformációs szerepének bővülésére hívja fel a figyelmet

A Deloitte friss kutatása alapján a pénzügyi vezetők szerepe jelentősen nőtt, és a hagyományos pénzügyi felügyeleten túl egyre hangsúlyosabban vesznek részt a vállalati stratégia, a költségoptimalizáció és a digitális transzformáció alakításában. A több mint 1300 globális pénzügyi vezető megkérdezésével készült, első alkalommal publikált Finance Trends 2026 tanulmány egyértelműen rámutat, hogy a technológia által vezérelt pénzügyi funkciók nélkülözhetetlenek a mai összetett üzleti környezetben.
2025. 12. 16. 05:00
Megosztás:

Újraindult az ivóvíz-szolgáltatás a Maros megyei Gyulakután

Hétfőtől ismét iható csapvízhez jutott a Maros megyei Gyulakuta község mintegy 4100, a vezetékes hálózatra csatlakozott lakosa, miután üzembe helyezték az új sótalanító és víztisztító berendezéseket - tudatta a Maszol.ro hírportál.
2025. 12. 16. 04:30
Megosztás:

Felsővezetők LinkedIn toplistája: a duplázás is kevés volt az elsőséghez

A legfelső üzleti vezetők prioritási listáján is előkelő helyre került az online közösségépítés: a releváns LinkedIn tartalmak publikálása egyre inkább elvárt az üzleti elittől. A LinkedIn népszerűsége az üzleti közösségben 2025-ben olyan robbanásszerűen nőtt, hogy Jelasity Radován, az Erste Bank vezérigazgatója még követőtáborát közel megduplázva is csupán egy helyet tudott előrelépni a LinkedIn TOP5 listáján. Az első helyet így idén is a Jabilt vezető Kékesi Sándor tartotta meg. Az ötven legnagyobb magyar vállalat felsővezetőjének LinkedIn toplistáját ötödik alkalommal készítette el az Uniomedia.
2025. 12. 16. 04:00
Megosztás:

Két újabb otthon startos budapesti lakásfejlesztés indulhat

Két újabb otthon startos budapesti lakásfejlesztés indulhat - jelentette be a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára a Facebookon hétfő este.
2025. 12. 16. 03:30
Megosztás:

Meddig kell feladni a csomagokat, hogy megérkezzenek karácsonyig?

Már csak néhány napjuk maradt a vásárlóknak és a webshopoknak, ha azt szeretnék, hogy a karácsonyi csomagok időben megérkezzenek. A FOXPOST azt ajánlja, hogy a házhoz szállítandó csomagokat legkésőbb december 17-én, szerdán, a csomagautomatába vagy átvételi pontra szánt küldeményeket pedig december 19-ig, péntekig adják fel.
2025. 12. 16. 03:00
Megosztás:

Közel 12 ezer befektető vált részvényessé az MBH Bankban

Rendkívüli sikert aratott a befektetők körében az MBH Bank nyilvános részvényértékesítési tranzakciója, miután a felkínált, 7 százaléknyi tulajdoni hányadot megtestesítő sajátrészvény-állományra jelentős túlkereslet mutatkozott.
2025. 12. 16. 02:00
Megosztás:

Együttműködik az Erste és a Diverzum

Stratégiai partnerséget kötött az Erste és a legnagyobb magyar diákkedvezmény platform, a Diverzum, hogy közösen támogassák a fiatalok pénzügyi egészségét.
2025. 12. 16. 01:30
Megosztás:

Bezárnak a magyar McDonalds éttermek!

A hazai McDonald’s étteremhálózat számára idén is kiemelt szempont, hogy munkatársai az ünnepi időszakot családjuk körében tölthessék.
2025. 12. 16. 01:00
Megosztás:

Hiánypótló akkumulátoripari képzés indul a felsőoktatásban

Új fejezet nyílik a hazai akkumulátoriparhoz kapcsolódó felsőoktatási képzések és kutatások területén: a Magyar Akkumulátor Szövetség szakmai és szervezői támogatásával a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a világ egyik vezető felsőoktatási intézménye, a dél-koreai Yonsei Egyetem stratégiai megállapodást írt alá. A partnerség célja, hogy nemzetközi szintű akkumulátortechnológiai képzési és kutatási bázis jöjjön létre Magyarországon, megerősítve a hazai mérnökképzés, az ipari innováció és a tudásalapú gazdaság szerepét.
2025. 12. 16. 00:30
Megosztás: