A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

A Z generáció új kihívások elé állítja az európai biztosítási piacot. Ők a digitális technológiák fejlődése, a gazdasági bizonytalanságok és a környezeti válságok hatására másfajta hozzáállással viszonyulnak a pénzügyi és biztosítási termékekhez.

A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

Amellett, hogy elsősorban a személyre szabott és kisebb biztosítási termékeket keresik, a családi és baráti kapcsolatokon alapuló bizalom is meghatározó szerepet kap döntéseikben – derül ki a Deloitte friss, kilenc európai országra kiterjedő kutatásából. 

A magyar fiatalok, külhoni társaikhoz hasonlóan a megszokott biztosítási termékek helyett inkább digitális megoldásokat és környezettudatos szolgáltatókat keresnek, miközben elvárják a rugalmas és átlátható szolgáltatásokat és termékeket. A biztosítók számára óriási a feladat, hogy alkalmazkodjanak a változó igényekhez és hosszú távú kapcsolatokat építsenek a jövő generációjával.

A Magyarország, Lengyelország, Csehország, Románia, Németország, Franciaország, Hollandia, Spanyolország és Olaszország fiataljai körében készített, átfogó elemzés elkészítése során a szakértők arra voltak kíváncsiak, hogyan viszonyul az európai Z generáció a biztosításokhoz, és milyen vásárlási szokásokkal rendelkezik ezen a téren.

A kutatás több mint 9000, 23 és 27 év közötti fiatal fogyasztói szokásait vizsgálta, különös tekintettel azokra a tényezőkre, amelyek hatással vannak a biztosítási termékekkel kapcsolatos attitűdjeikre és döntéseikre. Ezekből jól látszik, hogy a biztosító társaságoknak érdemes egyszerűbb, átláthatóbb termékeket kínálniuk, amelyek igazodnak a Z generáció igényeihez.

Fontos, hogy digitális csatornákon keresztül is elérhetővé tegyék a termékeket, valamint, hogy olyan javaslatokat dolgozzanak ki, amelyek rugalmasan idomulnak a fiatalok élethelyzeteihez. A biztosítók sikerét növelheti az átlátható, őszinte kommunikáció és az empatikus ügyféltámogatás. 

Új biztosítási igények

„A Z generáció tagjai új megvilágításba helyezik a biztosítási piacot Európa-szerte. Számos fiatal jellemzően még a szülőkkel él, így a családon belüli biztonságérzet nagy szerepet játszik a mindennapjaikban. Ebből fakadóan nem érzik sürgető szükségét nagyobb, átfogó biztosítások megkötésének. Az „én-központú” szemléletük következtében főként olyan termékeket keresnek, amelyek kisebb fedezetűek és díjúak, személyre szabott védelmet nyújtanak, például a digitális eszközök, háziállatok és hobbi kiegészítők terén, szemben a megelőző generációk által preferált átfogóbb, élet- vagy vagyonbiztosításokkal.” – mondta Hauer Judit, a Deloitte Aktuáriusi és Biztosítási Megoldások területének partnere.

Bizalmi kör

A Z-sek a biztosítással kapcsolatos döntések előtt jellemzően leginkább a családra és a barátokra támaszkodnak, választásukat leginkább az ő tanácsaik befolyásolják. Ez a belső kör iránti bizalom megmutatja, hogy a biztosítók számára kiemelt lehetőséget nyújt, ha a már meglévő ügyfélkapcsolatokat a fiatalabb generáció igényeihez is igazítják. Emellett fontos, hogy a biztosítók szoros kapcsolatot építsenek ki e generáció tagjaival, akár családtagjaikon keresztül is, hiszen ezáltal hosszú távon erősíthetik a lojalitást.

Változó vásárlási szokások

Az önkiszolgáló csatornák használatában egyre nagyobb a szabadság igénye, kiemelt szerepe van a mobilalkalmazásokon és online platformokon keresztüli vásárlásnak, különösen az egyszerűbb biztosítási termékek tekintetében. Az összetettebb, például az élet- vagy a vagyonbiztosítások esetében viszont jellemzőbb a személyes tanácsadók szolgáltatásainak igénybevétele. Az online csatornák és a hagyományos tanácsadói kapcsolatok ötvözésével egyedi megoldásokat keresnek a fiatalok, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a lehető legkényelmesebben jussanak a szükséges információkhoz és szolgáltatásokhoz.

Fenntarthatósági elvárások

A környezeti fenntarthatóság és a vállalatok társadalmi felelősségvállalása egyre fontosabb szempont a Z generáció tagjai számára, amikor biztosítót választanak. A fiatalok egyre inkább elvárják, hogy a cégek transzparensek legyenek olyan szempontból is, hogy a működésük és a szolgáltatásaik hogyan járulnak hozzá a klímaváltozás negatív hatásainak esetleges csökkentéséhez. Az empatikus ügyfélkapcsolatok, valamint a fiatalok érdekeinek támogatása szintén kulcsfontosságú a választásaiknál.

Kihívások a biztosítók számára

„A növekvő elvárások és bizalmatlanság a szokványos biztosítási modellek iránt azt jelzi, hogy a biztosítóknak újra kell gondolniuk kommunikációs és szolgáltatási stratégiájukat. Az egyszerűbb termékek és rugalmas, moduláris csomagok bevezetése, valamint a márkakommunikáció modernizálása a legfontosabb lépések, amelyek elősegíthetik a biztosítók és a Z generáció közötti kapcsolat építését.

A biztosítóknak ki kell használniuk a fiatalok adatszolgáltatási hajlandóságát, amely egyértelmű előnyöket kínálhat számukra a testreszabott szolgáltatások fejlesztése során. Ez és a személyes adatok védelme szintén elengedhetetlen tényezők, amelyeket érdemes hangsúlyozni a hosszú távú bizalom kiépítésében” – összegezte Drácz Dániel, a Deloitte Digital szenior menedzsere.

A kutatás rávilágít arra, hogy a biztosítási iparágnak alkalmazkodnia kell a változó fogyasztói szokásokhoz, különösen a Z generáció vonatkozásában, akik tudatosan keresik a személyes igényeikhez igazodó biztosítási termékeket és egyre inkább elvárják a rugalmasságot, valamint a modern, digitalizált szolgáltatási formákat.

Regionális különbségek

Az európai országok fiataljai alapvetően hasonlítanak biztosítási preferenciáik és öngondoskodás tekintetében, persze különbségek azért adódnak. A lengyelek hagyományosabb hozzáállásúak, alacsonyabb bizalommal és elkötelezettséggel fordulnak a biztosítási termékek felé.

Csehországban a Z generáció tapasztaltabb biztosítói ügyfélnek minősül, sokan rendelkeznek életbiztosítással, és jellemző rájuk az omnichannel megközelítés, azaz több szerződéskötési és kommunikációs csatornát használnak párhuzamosan ügyeik intézésre. Romániában az otthontulajdonlás aránya magas, de a biztosítás iránti érdeklődés alacsony, a döntésekben a biztosításközvetítők és családtagok véleménye meghatározó.

A pragmatikus hozzáállás dominál Hollandiában, ahol az ár és a biztosítási fedezet kulcsfontosságú, az internetes csatornákat részesítik előnyben. Németországban jellemző a jövőorientáltság és tapasztalatok, különösen a kiegészítő szolgáltatások terén. A pénzügyi aggodalmak Olaszországban nagyobbak, és az ár kiemelt szerepet játszik, miközben alacsonyabb a biztosítási penetráció. A gyorsaság és a kényelem a legfontosabb Franciaországban, a bankok és az internet a fő információforrások. A spanyoloknál magas a biztosítások iránti bizalom, de alacsony a lojalitás, a családtagok véleménye pedig fontos szerepet játszik a döntéshozatalban.

A magyar fiatalok szemlélete

A Deloitte a magyar Z generáció biztosításokhoz való hozzáállását is vizsgálta. Ebből kiderül, hogy az itthoni fiatalok alapvetően felelősségteljesek és jövőorientáltak, ugyanakkor egyelőre inkább ők is kisebb, személyre szabott biztosítási termékeket keresnek, nem pedig a komplexebb élet-, lakás- vagy gépjármű-biztosítást.

Európa más országaiban élő társaikhoz hasonlóan, a magyar fiatalok is inkább családjukra és barátaikra támaszkodnak, ha biztosítással kapcsolatos tanácsra van szükségük, azonban a bankfióki értékesítők biztosításokkal kapcsolatos tanácsadói szerepe kimagasló nemzetközi viszonylatban. Érdeklődésüket szintén az online önkiszolgáló szerzési csatornák felé fordítják, miközben fontos számukra a fenntarthatóság és a biztosítók hitelessége. A magyar fiataloknak kiemelten fontos a választott biztosítási termék jellemzőinek megismerése.

A szélsőséges időjárás milliárdos károkat okoz Európának

A szélsőséges időjárási és éghajlati események évente több milliárd euró kárt okoznak Európában, a gazdasági veszteség 1980 és 2023 között meghaladta a 790 milliárdot - közölte szerdán kiadott jelentésében az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA).
2025. 07. 03. 06:00
Megosztás:

Brüsszeli célkitűzés: Európa kvantumhatalom lehet 2030-ra

Az Európai Bizottság stratégiát terjesztett elő szerdán, amely szerint induló vállalkozások növekedésének ösztönzésével ellenálló és szuverén kvantumökoszisztémát hozna létre azzal a céllal, hogy Európa 2030-ra globális vezető szerepet töltsön be a kvantumtechnológia terén.
2025. 07. 03. 04:30
Megosztás:

Első lakásvásárlókat támogató program indul – de milyen árak várják a fiatalokat?

A lakáspiacon jelentős drágulás ment végbe 2015 óta, a lakásárak több mint 3,5-szeresükre nőttek, ami jelentősen megnehezítette az első lakásuk megvásárlását tervező fiatalok helyzetét. A miniszterelnök bejelentése alapján újabb támogatási program indulhat az első lakásvásárlást tervező fiatalok számára, amelyről a legutóbbi kormányülésen születhetett döntés. A 18-35 éves korosztály adta a lakásvásárlók 30 százalékát 2020 és 2023 között; ők elsősorban lakótelepi lakásokat kerestek a nagyobb városokban, míg a kisebb településeken inkább családi házat vásároltak. A jelenlegi kínálatban az első lakásvásárlók célkeresztjében lévő 45 négyzetméternél kisebb használt budapesti garzonok átlagára 55 millió forint. A vármegyeszékhelyek közül Debrecenben a legdrágább 45 millió forintos átlaggal, de Győrben, Egerben, Szegeden és Székesfehérváron is legalább 40 millió forint a használt garzonlakások átlagára.
2025. 07. 03. 04:00
Megosztás:

Megfelelő mennyiségű és minőségű gabona termett

Az elvárásoknak megfelelő mennyiségű és minőségű gabona termett idén; az öntözővizet a kormány a továbbiakban is biztosítja a gazdálkodóknak - mondta az Aratási Koordinációs Bizottság ülését követő sajtótájékoztatóján az Agrárminisztérium (AM) mezőgazdaságért felelős államtitkára szerdán Budapesten.
2025. 07. 03. 03:30
Megosztás:

Tovább nő az online platformokon foglalt szállások népszerűsége Európában

Stabil növekedést mutat az uniós tagországok rövid távra kiadott szálláshelyein eltöltött vendégéjszakák száma 2025 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest - közölte az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat szerdán.
2025. 07. 03. 03:00
Megosztás:

Felfordulás a brit pénzügyekben: megkérdőjeleződött Rachel Reeves jövője

Jelentősen emelkedett szerdán a brit államadósság hozama, miután a munkáspárti kormány és a Labour-frakció között kirobbant heves vita nyomán kérdésessé vált, hogy Rachel Reeves pénzügyminiszter meddig maradhat tisztségében.
2025. 07. 03. 02:30
Megosztás:

Gazdasági megszorító intézkedéseket jelentett be a miniszterelnök

Gazdasági megszorító intézkedéseket jelentett be szerda délutáni sajtótájékoztatóján Ilie Bolojan román miniszterelnök.
2025. 07. 03. 02:00
Megosztás:

Voltál katonai szolgálatban? Akkor a nyugdíjad másképp alakul!

A 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet értelmében a katonai szolgálatban és polgári szolgálatban eltöltött idő szolgálati időnek számít nyugdíjjogosultság és -összeg megállapításakor.
2025. 07. 03. 01:30
Megosztás:

Brutál hőség jön Magyarországon!

Csütörtökön 27 Celsius-fok felett alakulhat a napi középhőmérséklet az ország nagy részén - derül ki a HungaroMet Zrt. szerdai veszélyjelzéséből.
2025. 07. 03. 01:00
Megosztás:

Már az alku előtt is hajlandók engedni a hirdetési árból az eladók

Harmadával drágább ma egy budapesti panellakás, mint 2024-ben ugyanekkor - derül ki a zenga.hu hirdetési portál adataiból. A magas ingatlanárak és a lassuló kereslet miatt nagyobb mértékben csökkentettek azok az eladók, akik változtattak a hirdetési áraikon.
2025. 07. 03. 00:01
Megosztás:

Megerősítette az AutoWallis hitelminősítését a Scope Ratings

Elvégezte a Scope Ratings az AutoWallis Nyrt. hitelminősítésének éves felülvizsgálatát, melyet követően a független intézet a magyar tőzsde autós vállalatának és adósságának besorolását stabil kilátások mellett erősítette meg. A minősítés során a Scope a tavaly kiadott minősítésből indult ki, mely már figyelembe vette az AutoWallis frissített növekedési stratégiáját és annak finanszírozási terveit tartalmazó üzleti terveit és vizsgálta a vállalat 2024-es teljes évi, valamint 2025. első negyedéves eredményét is.
2025. 07. 02. 23:00
Megosztás:

Devizahitel-per: Horvátország elvesztette a pert a Société Générale-lel szemben

A Société Générale francia bank megnyerte azt pert, amelyet a Beruházási Viták Rendezésének Nemzetközi Központjánál (ICSID) indított Horvátország ellen Washingtonban a svájci frank alapú jelzáloghitelek ügyében - közölte a horvát ügyészség szerdán.
2025. 07. 02. 22:00
Megosztás:

A sportfogadás rajongói körében legkedveltebb kriptovaluták

A digitális fizetőeszközök lassan beszivárogtak mindenhová, és a sportfogadás sem maradt ki ebből a folyamatból. Egyre több magyar játékos választ kriptovalutát az online tranzakciók lebonyolítására. Kényelmesebb? Néha. Névtelenebb? Igen. És gyorsabb? Általában az. A kérdés inkább az, hogy mely kriptopénzek kerültek előtérbe azoknál, akik rendszeresen fogadnak mérkőzésekre. Mert ahogy a sportfogadás dinamikája változik, úgy alakul át a fizetési szokások világa is.
2025. 07. 02. 21:32
Megosztás:

Júniusi közlekedési razzia: 47 ezernél is több ellenőrzött utas Budapesten

Júniusban ismét nagyszabású járatellenőrzéseket tartottak a fővárosban: a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) rendőrei a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) munkatársaival és a FÖRI-rendészekkel több mint 47 ezer utast ellenőriztek, miközben a megállókat, állomásokat és azok környezetét is vizsgálták - közölte a rendőrség és a BKK szerdán az MTI-vel.
2025. 07. 02. 21:00
Megosztás:

Gyengült a forint szerda estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben szerdán kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 07. 02. 20:30
Megosztás:

Az OTP húzta a budapesti piacot

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 735,06 pontos, 0,75 százalékos emelkedéssel, 98 186,74 ponton zárt szerdán.
2025. 07. 02. 20:00
Megosztás:

A 4iG Csoport megvásárolja a Netfone Telecomot

A 4iG Távközlési Holding Zrt. adásvételi megállapodást kötött az országos virtuális mobilszolgáltató (Mobile Virtual Network Operator = MVNO) Netfone Telecom Kft. 99 százalékos tulajdonrészének megvásárlásáról.
2025. 07. 02. 19:30
Megosztás:

Zsebünkben a pénztárgép – ingyenesen letölthető a NAV ePénztárgép és NAV eNyugta alkalmazása

Magyarország élen jár a gazdaságfehérítésben, a kormány kiemelt célja változatlanul az adminisztrációs terhek csökkentése és ami ennél is fontosabb az, hogy ösztönözze a tisztességes piaci versenyt, valamint a gazdaság folyamatos fehérítését. Az e-pénztárgépeket 2025. július 1-től több százezer vállalkozás önkéntesen használhatja.
2025. 07. 02. 18:30
Megosztás:

Így robban a magyar klímapiac

A háztartási klímaberendezések száma két évtized alatt megtízszereződött Magyarországon, jelenleg másfélmillió ilyen készülék van használatban, de a következő öt évben akár közel egymillióval is növekedhet a lakossági légkondik állománya. Az LG szakértője e felfutás, illetve a minden nyáron jelentkező vevői roham kapcsán oszt meg hasznos tippeket a klímavásárlás előtt állók számára.
2025. 07. 02. 18:00
Megosztás:

Gerlaki Bence: július 1-től másfélszeresére emelkedik a családi adókedvezmény összege, érdemes ellenőrizni az adóelőleg

A kormány végrehajtja Európa legnagyobb adócsökkentési programját, azért küzdünk, hogy minden lehetséges eszközzel támogassuk a gyermeket nevelő családokat. A családi adókedvezmény növelése ennek egyik fontos eleme: július 1-től élesedik a családi adókedvezmény duplázásának első lépése, így a kormány döntésének értelmében a családok az adókedvezményt 50 százalékkal magasabb összegben vehetik igénybe. Az emelés automatikusan történik, így az érintett szülők többségének nincs teendője. Új adóelőleg-nyilatkozatot csak azoknak kell benyújtaniuk, akik korábban összegszerűen, nem pedig a gyermekek száma alapján kérték a kedvezményt.
2025. 07. 02. 17:30
Megosztás: