A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

A Z generáció új kihívások elé állítja az európai biztosítási piacot. Ők a digitális technológiák fejlődése, a gazdasági bizonytalanságok és a környezeti válságok hatására másfajta hozzáállással viszonyulnak a pénzügyi és biztosítási termékekhez.

A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

Amellett, hogy elsősorban a személyre szabott és kisebb biztosítási termékeket keresik, a családi és baráti kapcsolatokon alapuló bizalom is meghatározó szerepet kap döntéseikben – derül ki a Deloitte friss, kilenc európai országra kiterjedő kutatásából. 

A magyar fiatalok, külhoni társaikhoz hasonlóan a megszokott biztosítási termékek helyett inkább digitális megoldásokat és környezettudatos szolgáltatókat keresnek, miközben elvárják a rugalmas és átlátható szolgáltatásokat és termékeket. A biztosítók számára óriási a feladat, hogy alkalmazkodjanak a változó igényekhez és hosszú távú kapcsolatokat építsenek a jövő generációjával.

A Magyarország, Lengyelország, Csehország, Románia, Németország, Franciaország, Hollandia, Spanyolország és Olaszország fiataljai körében készített, átfogó elemzés elkészítése során a szakértők arra voltak kíváncsiak, hogyan viszonyul az európai Z generáció a biztosításokhoz, és milyen vásárlási szokásokkal rendelkezik ezen a téren.

A kutatás több mint 9000, 23 és 27 év közötti fiatal fogyasztói szokásait vizsgálta, különös tekintettel azokra a tényezőkre, amelyek hatással vannak a biztosítási termékekkel kapcsolatos attitűdjeikre és döntéseikre. Ezekből jól látszik, hogy a biztosító társaságoknak érdemes egyszerűbb, átláthatóbb termékeket kínálniuk, amelyek igazodnak a Z generáció igényeihez.

Fontos, hogy digitális csatornákon keresztül is elérhetővé tegyék a termékeket, valamint, hogy olyan javaslatokat dolgozzanak ki, amelyek rugalmasan idomulnak a fiatalok élethelyzeteihez. A biztosítók sikerét növelheti az átlátható, őszinte kommunikáció és az empatikus ügyféltámogatás. 

Új biztosítási igények

„A Z generáció tagjai új megvilágításba helyezik a biztosítási piacot Európa-szerte. Számos fiatal jellemzően még a szülőkkel él, így a családon belüli biztonságérzet nagy szerepet játszik a mindennapjaikban. Ebből fakadóan nem érzik sürgető szükségét nagyobb, átfogó biztosítások megkötésének. Az „én-központú” szemléletük következtében főként olyan termékeket keresnek, amelyek kisebb fedezetűek és díjúak, személyre szabott védelmet nyújtanak, például a digitális eszközök, háziállatok és hobbi kiegészítők terén, szemben a megelőző generációk által preferált átfogóbb, élet- vagy vagyonbiztosításokkal.” – mondta Hauer Judit, a Deloitte Aktuáriusi és Biztosítási Megoldások területének partnere.

Bizalmi kör

A Z-sek a biztosítással kapcsolatos döntések előtt jellemzően leginkább a családra és a barátokra támaszkodnak, választásukat leginkább az ő tanácsaik befolyásolják. Ez a belső kör iránti bizalom megmutatja, hogy a biztosítók számára kiemelt lehetőséget nyújt, ha a már meglévő ügyfélkapcsolatokat a fiatalabb generáció igényeihez is igazítják. Emellett fontos, hogy a biztosítók szoros kapcsolatot építsenek ki e generáció tagjaival, akár családtagjaikon keresztül is, hiszen ezáltal hosszú távon erősíthetik a lojalitást.

Változó vásárlási szokások

Az önkiszolgáló csatornák használatában egyre nagyobb a szabadság igénye, kiemelt szerepe van a mobilalkalmazásokon és online platformokon keresztüli vásárlásnak, különösen az egyszerűbb biztosítási termékek tekintetében. Az összetettebb, például az élet- vagy a vagyonbiztosítások esetében viszont jellemzőbb a személyes tanácsadók szolgáltatásainak igénybevétele. Az online csatornák és a hagyományos tanácsadói kapcsolatok ötvözésével egyedi megoldásokat keresnek a fiatalok, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a lehető legkényelmesebben jussanak a szükséges információkhoz és szolgáltatásokhoz.

Fenntarthatósági elvárások

A környezeti fenntarthatóság és a vállalatok társadalmi felelősségvállalása egyre fontosabb szempont a Z generáció tagjai számára, amikor biztosítót választanak. A fiatalok egyre inkább elvárják, hogy a cégek transzparensek legyenek olyan szempontból is, hogy a működésük és a szolgáltatásaik hogyan járulnak hozzá a klímaváltozás negatív hatásainak esetleges csökkentéséhez. Az empatikus ügyfélkapcsolatok, valamint a fiatalok érdekeinek támogatása szintén kulcsfontosságú a választásaiknál.

Kihívások a biztosítók számára

„A növekvő elvárások és bizalmatlanság a szokványos biztosítási modellek iránt azt jelzi, hogy a biztosítóknak újra kell gondolniuk kommunikációs és szolgáltatási stratégiájukat. Az egyszerűbb termékek és rugalmas, moduláris csomagok bevezetése, valamint a márkakommunikáció modernizálása a legfontosabb lépések, amelyek elősegíthetik a biztosítók és a Z generáció közötti kapcsolat építését.

A biztosítóknak ki kell használniuk a fiatalok adatszolgáltatási hajlandóságát, amely egyértelmű előnyöket kínálhat számukra a testreszabott szolgáltatások fejlesztése során. Ez és a személyes adatok védelme szintén elengedhetetlen tényezők, amelyeket érdemes hangsúlyozni a hosszú távú bizalom kiépítésében” – összegezte Drácz Dániel, a Deloitte Digital szenior menedzsere.

A kutatás rávilágít arra, hogy a biztosítási iparágnak alkalmazkodnia kell a változó fogyasztói szokásokhoz, különösen a Z generáció vonatkozásában, akik tudatosan keresik a személyes igényeikhez igazodó biztosítási termékeket és egyre inkább elvárják a rugalmasságot, valamint a modern, digitalizált szolgáltatási formákat.

Regionális különbségek

Az európai országok fiataljai alapvetően hasonlítanak biztosítási preferenciáik és öngondoskodás tekintetében, persze különbségek azért adódnak. A lengyelek hagyományosabb hozzáállásúak, alacsonyabb bizalommal és elkötelezettséggel fordulnak a biztosítási termékek felé.

Csehországban a Z generáció tapasztaltabb biztosítói ügyfélnek minősül, sokan rendelkeznek életbiztosítással, és jellemző rájuk az omnichannel megközelítés, azaz több szerződéskötési és kommunikációs csatornát használnak párhuzamosan ügyeik intézésre. Romániában az otthontulajdonlás aránya magas, de a biztosítás iránti érdeklődés alacsony, a döntésekben a biztosításközvetítők és családtagok véleménye meghatározó.

A pragmatikus hozzáállás dominál Hollandiában, ahol az ár és a biztosítási fedezet kulcsfontosságú, az internetes csatornákat részesítik előnyben. Németországban jellemző a jövőorientáltság és tapasztalatok, különösen a kiegészítő szolgáltatások terén. A pénzügyi aggodalmak Olaszországban nagyobbak, és az ár kiemelt szerepet játszik, miközben alacsonyabb a biztosítási penetráció. A gyorsaság és a kényelem a legfontosabb Franciaországban, a bankok és az internet a fő információforrások. A spanyoloknál magas a biztosítások iránti bizalom, de alacsony a lojalitás, a családtagok véleménye pedig fontos szerepet játszik a döntéshozatalban.

A magyar fiatalok szemlélete

A Deloitte a magyar Z generáció biztosításokhoz való hozzáállását is vizsgálta. Ebből kiderül, hogy az itthoni fiatalok alapvetően felelősségteljesek és jövőorientáltak, ugyanakkor egyelőre inkább ők is kisebb, személyre szabott biztosítási termékeket keresnek, nem pedig a komplexebb élet-, lakás- vagy gépjármű-biztosítást.

Európa más országaiban élő társaikhoz hasonlóan, a magyar fiatalok is inkább családjukra és barátaikra támaszkodnak, ha biztosítással kapcsolatos tanácsra van szükségük, azonban a bankfióki értékesítők biztosításokkal kapcsolatos tanácsadói szerepe kimagasló nemzetközi viszonylatban. Érdeklődésüket szintén az online önkiszolgáló szerzési csatornák felé fordítják, miközben fontos számukra a fenntarthatóság és a biztosítók hitelessége. A magyar fiataloknak kiemelten fontos a választott biztosítási termék jellemzőinek megismerése.

Így változnak 2025-ben a különadók

Megjött a kormány rendelete a 2025-ös különadókról.
2024. 11. 22. 12:30
Megosztás:

Májustól akár felszámolással is járhat az Oroszország elleni EU-szankciók megsértése

Az Európai Unió (EU) idén áprilisban elfogadott, és 2025 májusáig a hazai jogrendbe is bevezetendő irányelve az Oroszország (és Fehéroroszország) ellen bevezetett szankciók kapcsán olyan büntetőjogi és nem büntetőjogi lépések bevezetésére kötelezi a tagállamokat, melyek között a szankciót megsértő céget terhelő 40 millió eurót elérő pénzbírság, az adott cégnek állami támogatásokból és közbeszerzésekből való kizárása, illetve akár a jogsértő cég felszámolása is szerepel. Eközben a jelenlegi szankciós szabálytömeg alapján mind nehezebb annak egyértelmű megítélése, hogy milyen feltételek mellett lehetséges üzleti kapcsolatot létesíteni vagy fenntartani az érintett országban működő partnerekkel.
2024. 11. 22. 12:00
Megosztás:

Emelkedtek a tengerentúli piacok is; növekedtek az olajárak

A Wall Street főbb indexei emelkedéssel zártak csütörtökön, a Dow és az S&P 500 egyhetes csúcsokat döntött. A Dow Jones emelkedését a Salesforce felhőszolgáltató vállalat 3,1%-os emelkedése segítette, miután három brókercég is megemelte a részvényre vonatkozó célárát.
2024. 11. 22. 11:30
Megosztás:

Béremelés helyett lakhatási támogatást érdemes kérni jövőre

Január elsejével lép hatályba a költségvetésben is rögzített célkitűzésekkel összhangban a lakhatás helyzetének javítása érdekében egy legfeljebb 150 ezer forintos kedvezményes adózású lakhatási támogatási rendszer. A money.hu szakértője szerint jövőre érdemes lehet béremelés helyett ezt a juttatást választani, amennyiben az adott munkáltató lehetővé teszi.
2024. 11. 22. 11:00
Megosztás:

Mire számíthatnak pénteken a befektetők?

Vegyesen állnak a részvénypiacok Ázsiában ma reggel: a Nikkei 0,9%-os pluszt jelez a reggeli órákban, a Shanghai Composite 1,6, a Hang Seng 1,5%-ot morzsolódott le.
2024. 11. 22. 10:30
Megosztás:

Mérséklődtek a hozamok a nemzetközi kötvénypiacokon; erősödött a dollár; tovább gyengült a forint

Az ukrajnai háború eszkalációja miatti félelmek tegnap is erősítették a biztonságos eszközök iránti keresletet, így az állampapír-hozamok annak ellenére is inkább lefelé tendáltak, hogy nemcsak az újonnan munkanélküli segélyért folyamdók száma csökkent az USA-ban, hanem igen erős lett a Philadelphia Fed feldolgozóipari indexe is.
2024. 11. 22. 10:00
Megosztás:

A 3 legjobb kis piaci kapitalizációjú kripto gyöngyszem 1 dollár alatt, készen állnak a 100x-es növekedésre!

A nagy hozamokat kereső befektetők számára az 1 dollár alatti kis piaci kapitalizációjú kriptovaluták páratlan lehetőségeket kínálnak. Ezek a tokenek ötvözik a megfizethetőséget a hatalmas növekedési potenciállal, gyakran innovatív ökoszisztémákra épülve.
2024. 11. 22. 09:30
Megosztás:

A geopolitikai feszültség hatására drágultak a védelmi részvények Európában

A páneurópai STOXX 600 index 0,5%-kal emelkedett, megszakítva négynapos veszteségsorozatát, és növekedett az összes nyugat-európai régiós index is.
2024. 11. 22. 09:00
Megosztás:

Drágának hiszed a felújítást? Így nem lesz az - Ezekre ügyeljünk, ha 3-4 milliót szeretnénk spórolni

A lakásfelújítás gondolata sokakat foglalkoztat, hiszen az építőanyagok és munkadíjak árnövekedése ellenére még mindig olcsóbb lehet egy meglévő otthon korszerűsítése, mint új ház építése. Ennek ellenére rengetegen visszariadnak, mert tartanak az előre nem kalkulált költségektől, a megbízhatatlan szakemberektől, vagy attól, hogy a végeredmény nem az elképzeléseik szerint alakul.
2024. 11. 22. 08:00
Megosztás:

„Politikai halálos ítélet” vár Marine Le Penre?

„Politikai halálos ítélet – és nemcsak személyesen a Nemzeti Tömörülés frontembere, hanem a több millió francia szavazópolgár ellen is” – hangsúlyozta a TF1 csatornán az ügyészség által javasolt és ily módon kilátásba helyezett büntetésre reagálva Marine Le Pen.
2024. 11. 22. 07:30
Megosztás:

Több mint félmillió magyar ember esélyes már a budai álomotthon megnyerésére

Főleg Ötöslottó és Eurojackpot vásárlásával gyűjtik a pontokat a Játékoskártya birtokosok, hogy esélyessé váljanak a budai álomotthon megnyerésére. A modern, 12. kerületi lakást a Szerencsejáték Zrt. Játékoskártya-lakásnyeremény kampányában lehet megnyerni. Az elmúlt két hónapban már több mint 510 ezren szereztek játékkal jogosultságot arra, hogy részt vegyenek – a heti pénznyeremények mellett – a márciusi lakásnyeremény sorsoláson.
2024. 11. 22. 07:00
Megosztás:

Versenyben marad-e Európa és Magyarország?

Az EU számára nem ért még véget a polikrízis. A Covid-19 lezárás, majd a több hullámban érkező inflációs sokk, végül az idei, robosztus növekedés nélküli gazdasági év után versenyképességi válság foglalkoztatja az európai döntéshozókat. Utóbbi szoros összefüggésben áll a „nem-növekedés” (de-growth) nem túl szívderítő, gyakorlati megtapasztalásával.
2024. 11. 22. 06:30
Megosztás:

Fejenként 200 ezer eurós kérdés – az utolsó pillanatban vannak az európai gyógyszer- és vakcinagyártók Európában

Beszédes számokkal rendelkezik az uniós gyógyszerszektor. A gazdasági fejlődésben kiemelten fontos egy főre jutó hozzáadott érték uniós átlagban majdnem 200 ezer euró volt tavalyelőtt, ami meghaladja a slágerágazatok közé sorolt telekommunikációs és pénzügyi szektor 159 ezer és 175 ezer eurós értékét. Ahhoz viszont, hogy a gyógyszergyártók továbbra is hasonlóan jó eredményeket érjenek el, uniós szintű lépésekre van szükség - közölte az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete (AIPM). A lakosság egészségi állapotában javításához és a megelőzéshez szükség van arra is, hogy a mindenki tisztában legyen a legfontosabb egészséget érintő kérdésekkel. Ezt segíti elő az AIPM Egészségértés Díja, amelynek győzteseit most hirdették ki. Elismerést kapott egyebek mellett a rákkutatók új programja, a krónikus betegségben szenvedő gyerekek tanulásában segítő kezdeményezés, ahogy egy tévhitekkel szembeszálló edukációs program is.
2024. 11. 22. 05:30
Megosztás:

Kellemes meglepetés a kötelező biztosítások díjánál

Budapest, 2024. november 21. – Visszafogottan emelkedtek a kgfb-átlagdíjak az idei kampány első két hetében az egy évvel korábbihoz képest. A mostani kevesebb mint 33 ezer forintos összeg 5 százalékos drágulásnak felel az előző éves átlagos, kampányban elérhető díjhoz képest. Ez bőven elmarad a „többi” kötelezőnél mért akár 10 százalékos emelkedéstől és a pénzügyi szolgáltatások inflációját is alulmúlja. A személyautósok egyébként átlagosan több mint 18 ezer forinttal olcsóbban köthették meg most a kötelezőjüket, mintha nem léptek volna a Netrisk első két heti adatai alapján.
2024. 11. 22. 05:00
Megosztás:

Staking jelentése a kriptovaluta piacokon - hogyan működik a staking és mennyit pénzt lehet vele keresni?

Staking fogalma és a stakelés jelentése a kriptovaluták piacán. Az érmék tartása és jutalmazási mechanizmus a kriptovaluták világában. A kriptovaluták világában egyre népszerűbbé válik a staking, mint egy passzív jövedelmet biztosító eszköz. De mit is jelent pontosan a staking, hogyan működik, és miért vált a befektetők egyik kedvelt lehetőségévé?
2024. 11. 22. 04:00
Megosztás:

Iszonyatosan pörög a hazai használtautó piac! Mit visznek most ennyire?

A DataHouse ma közzétett előzetes adatai szerint újabb havi rekordot döntött a hazai használtautó-piac: októberben az előzetes adatok szerint 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát. Ez a szám csaknem 12 százalékkal magasabb az egy évvel ezelőtti szintnél. Már novemberben megdőlhet az éves rekord is, amelyet a használtautó-piac 2022-ben állított be 825 ezres értékkel.
2024. 11. 22. 03:30
Megosztás:

Fenyegetőzik a Ryanair

A Ryanair légitársaság azzal fenyegetőzik, hogy január 1-jétől leállítja tíz francia regionális repülőtér kiszolgálását, ha a 2025-ös költségvetésbe a kormány beleírja a légiközlekedési ágazat fokozottabb megadóztatását. A rendelkezést csütörtökre virradóra jóváhagyta a francia nemzetgyűlés, de a költségvetési tervezet végleges változatát még nem fogadták el.
2024. 11. 22. 03:00
Megosztás:

Ezt a dízel autót vedd most, jól fogsz tudni kiszállni belőle!

A magyar piac egészét hirdetésszámban és látogatottságban lefedő Használtautó.hu szakértője megnézte, 2024 vége felé hogyan fest a dízelautók toplistája. A VW Passat idén is az élen, a Skoda előretört, míg a benzinesekhez képest jóval több német prémiummodell képviselteti magát.
2024. 11. 22. 02:30
Megosztás:

Így rendelkezett Ferenc pápa: Halálom után az történjen, hogy...

A pápa halála mindig jelentős esemény a világ katolikus közössége számára. Ferenc pápa halálát követően a Vatikán szigorúan szabályozott protokoll szerint jár el, amelyet évszázadok óta gyakorolnak. Ez a szertartásos folyamat magában foglalja a temetési előkészületeket, a bíborosok gyűlését, és végül az új pápa megválasztását. A temetés a Szent Péter-bazilikában zajlik, amelyet világszerte követnek hívek milliói.
2024. 11. 22. 02:00
Megosztás:

A hazai vállalatok többsége már elkezdte az AI integrálását az adózási folyamatokba

Közel 300 pénzügyi- és adóvezető körében készített felmérést az EY Magyarország. A vállalat éves adókonferenciáján bemutatott kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a cégek jelentős többsége már elkezdett foglalkozni azzal, hogy beépítse a mesterséges intelligenciát az adózási folyamataiba. A válaszadók azt is megosztották, hogy üzleti oldalról mi jelenti számukra a legnagyobb kihívást.
2024. 11. 22. 01:30
Megosztás: