A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

A Z generáció új kihívások elé állítja az európai biztosítási piacot. Ők a digitális technológiák fejlődése, a gazdasági bizonytalanságok és a környezeti válságok hatására másfajta hozzáállással viszonyulnak a pénzügyi és biztosítási termékekhez.

A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

Amellett, hogy elsősorban a személyre szabott és kisebb biztosítási termékeket keresik, a családi és baráti kapcsolatokon alapuló bizalom is meghatározó szerepet kap döntéseikben – derül ki a Deloitte friss, kilenc európai országra kiterjedő kutatásából. 

A magyar fiatalok, külhoni társaikhoz hasonlóan a megszokott biztosítási termékek helyett inkább digitális megoldásokat és környezettudatos szolgáltatókat keresnek, miközben elvárják a rugalmas és átlátható szolgáltatásokat és termékeket. A biztosítók számára óriási a feladat, hogy alkalmazkodjanak a változó igényekhez és hosszú távú kapcsolatokat építsenek a jövő generációjával.

A Magyarország, Lengyelország, Csehország, Románia, Németország, Franciaország, Hollandia, Spanyolország és Olaszország fiataljai körében készített, átfogó elemzés elkészítése során a szakértők arra voltak kíváncsiak, hogyan viszonyul az európai Z generáció a biztosításokhoz, és milyen vásárlási szokásokkal rendelkezik ezen a téren.

A kutatás több mint 9000, 23 és 27 év közötti fiatal fogyasztói szokásait vizsgálta, különös tekintettel azokra a tényezőkre, amelyek hatással vannak a biztosítási termékekkel kapcsolatos attitűdjeikre és döntéseikre. Ezekből jól látszik, hogy a biztosító társaságoknak érdemes egyszerűbb, átláthatóbb termékeket kínálniuk, amelyek igazodnak a Z generáció igényeihez.

Fontos, hogy digitális csatornákon keresztül is elérhetővé tegyék a termékeket, valamint, hogy olyan javaslatokat dolgozzanak ki, amelyek rugalmasan idomulnak a fiatalok élethelyzeteihez. A biztosítók sikerét növelheti az átlátható, őszinte kommunikáció és az empatikus ügyféltámogatás. 

Új biztosítási igények

„A Z generáció tagjai új megvilágításba helyezik a biztosítási piacot Európa-szerte. Számos fiatal jellemzően még a szülőkkel él, így a családon belüli biztonságérzet nagy szerepet játszik a mindennapjaikban. Ebből fakadóan nem érzik sürgető szükségét nagyobb, átfogó biztosítások megkötésének. Az „én-központú” szemléletük következtében főként olyan termékeket keresnek, amelyek kisebb fedezetűek és díjúak, személyre szabott védelmet nyújtanak, például a digitális eszközök, háziállatok és hobbi kiegészítők terén, szemben a megelőző generációk által preferált átfogóbb, élet- vagy vagyonbiztosításokkal.” – mondta Hauer Judit, a Deloitte Aktuáriusi és Biztosítási Megoldások területének partnere.

Bizalmi kör

A Z-sek a biztosítással kapcsolatos döntések előtt jellemzően leginkább a családra és a barátokra támaszkodnak, választásukat leginkább az ő tanácsaik befolyásolják. Ez a belső kör iránti bizalom megmutatja, hogy a biztosítók számára kiemelt lehetőséget nyújt, ha a már meglévő ügyfélkapcsolatokat a fiatalabb generáció igényeihez is igazítják. Emellett fontos, hogy a biztosítók szoros kapcsolatot építsenek ki e generáció tagjaival, akár családtagjaikon keresztül is, hiszen ezáltal hosszú távon erősíthetik a lojalitást.

Változó vásárlási szokások

Az önkiszolgáló csatornák használatában egyre nagyobb a szabadság igénye, kiemelt szerepe van a mobilalkalmazásokon és online platformokon keresztüli vásárlásnak, különösen az egyszerűbb biztosítási termékek tekintetében. Az összetettebb, például az élet- vagy a vagyonbiztosítások esetében viszont jellemzőbb a személyes tanácsadók szolgáltatásainak igénybevétele. Az online csatornák és a hagyományos tanácsadói kapcsolatok ötvözésével egyedi megoldásokat keresnek a fiatalok, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a lehető legkényelmesebben jussanak a szükséges információkhoz és szolgáltatásokhoz.

Fenntarthatósági elvárások

A környezeti fenntarthatóság és a vállalatok társadalmi felelősségvállalása egyre fontosabb szempont a Z generáció tagjai számára, amikor biztosítót választanak. A fiatalok egyre inkább elvárják, hogy a cégek transzparensek legyenek olyan szempontból is, hogy a működésük és a szolgáltatásaik hogyan járulnak hozzá a klímaváltozás negatív hatásainak esetleges csökkentéséhez. Az empatikus ügyfélkapcsolatok, valamint a fiatalok érdekeinek támogatása szintén kulcsfontosságú a választásaiknál.

Kihívások a biztosítók számára

„A növekvő elvárások és bizalmatlanság a szokványos biztosítási modellek iránt azt jelzi, hogy a biztosítóknak újra kell gondolniuk kommunikációs és szolgáltatási stratégiájukat. Az egyszerűbb termékek és rugalmas, moduláris csomagok bevezetése, valamint a márkakommunikáció modernizálása a legfontosabb lépések, amelyek elősegíthetik a biztosítók és a Z generáció közötti kapcsolat építését.

A biztosítóknak ki kell használniuk a fiatalok adatszolgáltatási hajlandóságát, amely egyértelmű előnyöket kínálhat számukra a testreszabott szolgáltatások fejlesztése során. Ez és a személyes adatok védelme szintén elengedhetetlen tényezők, amelyeket érdemes hangsúlyozni a hosszú távú bizalom kiépítésében” – összegezte Drácz Dániel, a Deloitte Digital szenior menedzsere.

A kutatás rávilágít arra, hogy a biztosítási iparágnak alkalmazkodnia kell a változó fogyasztói szokásokhoz, különösen a Z generáció vonatkozásában, akik tudatosan keresik a személyes igényeikhez igazodó biztosítási termékeket és egyre inkább elvárják a rugalmasságot, valamint a modern, digitalizált szolgáltatási formákat.

Regionális különbségek

Az európai országok fiataljai alapvetően hasonlítanak biztosítási preferenciáik és öngondoskodás tekintetében, persze különbségek azért adódnak. A lengyelek hagyományosabb hozzáállásúak, alacsonyabb bizalommal és elkötelezettséggel fordulnak a biztosítási termékek felé.

Csehországban a Z generáció tapasztaltabb biztosítói ügyfélnek minősül, sokan rendelkeznek életbiztosítással, és jellemző rájuk az omnichannel megközelítés, azaz több szerződéskötési és kommunikációs csatornát használnak párhuzamosan ügyeik intézésre. Romániában az otthontulajdonlás aránya magas, de a biztosítás iránti érdeklődés alacsony, a döntésekben a biztosításközvetítők és családtagok véleménye meghatározó.

A pragmatikus hozzáállás dominál Hollandiában, ahol az ár és a biztosítási fedezet kulcsfontosságú, az internetes csatornákat részesítik előnyben. Németországban jellemző a jövőorientáltság és tapasztalatok, különösen a kiegészítő szolgáltatások terén. A pénzügyi aggodalmak Olaszországban nagyobbak, és az ár kiemelt szerepet játszik, miközben alacsonyabb a biztosítási penetráció. A gyorsaság és a kényelem a legfontosabb Franciaországban, a bankok és az internet a fő információforrások. A spanyoloknál magas a biztosítások iránti bizalom, de alacsony a lojalitás, a családtagok véleménye pedig fontos szerepet játszik a döntéshozatalban.

A magyar fiatalok szemlélete

A Deloitte a magyar Z generáció biztosításokhoz való hozzáállását is vizsgálta. Ebből kiderül, hogy az itthoni fiatalok alapvetően felelősségteljesek és jövőorientáltak, ugyanakkor egyelőre inkább ők is kisebb, személyre szabott biztosítási termékeket keresnek, nem pedig a komplexebb élet-, lakás- vagy gépjármű-biztosítást.

Európa más országaiban élő társaikhoz hasonlóan, a magyar fiatalok is inkább családjukra és barátaikra támaszkodnak, ha biztosítással kapcsolatos tanácsra van szükségük, azonban a bankfióki értékesítők biztosításokkal kapcsolatos tanácsadói szerepe kimagasló nemzetközi viszonylatban. Érdeklődésüket szintén az online önkiszolgáló szerzési csatornák felé fordítják, miközben fontos számukra a fenntarthatóság és a biztosítók hitelessége. A magyar fiataloknak kiemelten fontos a választott biztosítási termék jellemzőinek megismerése.

Bitcoin árfolyam újra átlépte a 111 ezres szintet - fordulat a kriptovaluta piacon?

Erőteljes lendülettel indult a szeptember a kriptopiacon, élén a Bitcoinnal, amely a hónap eleji bizonytalanságok ellenére újra 111 ezer dollár fölé kapaszkodott. A hagyományos részvénypiacok gyengébb rajtja sem tudta megtörni a kriptoeszközök emelkedő lendületét, miközben a befektetők már a pénteki amerikai munkaerőpiaci adatokra fókuszálnak. Vajon eljött az ideje a kamatcsökkentésnek?
2025. 09. 03. 04:00
Megosztás:

Bővíti a felhőszolgáltatási kínálatát Európában az SAP

A mesterséges intelligencia fejlődése érdekében bővíti szuverén felhőszolgáltatási kínálatát Európában az SAP, erre az elkövetkező tíz évben 20 milliárd eurót fordít - közölte a társaság kedden az MTI-vel.
2025. 09. 03. 03:30
Megosztás:

Új fejezet a teherautó-abroncsok világában: nagyobb futásteljesítmény, alacsonyabb gördülési ellenállás, fenntarthatóbb anyagok

A Goodyear bemutatja a KMAX GEN-3 teherabroncs-családot, amely a vállalat egyik legsikeresebb termékvonalának legújabb generációja. Az új abroncsok a korábbi verzió bizonyított teljesítményére építenek, de számos olyan fejlesztést vonultatnak fel, amelyek még hatékonyabbá és gazdaságosabbá teszik a közúti szállítást.
2025. 09. 03. 03:00
Megosztás:

Kijött a rendelet: nagyot változnak jövőre a hitelezés szabályai

Megjelent hétfő este a Magyar Közlönyben a jövedelemarányos törlesztőrészlet mutatót (JTM) érintő rendeletmódosítás, amelyről a Magyar Nemzeti Bank korábban közleményben számolt be. Egy, az önerőt érintő változás már kedden hatályba lép, a JTM-re vonatkozó változások pedig januárban lépnek életbe. A Bank360 összefoglalta a legfontosabb részleteket.
2025. 09. 03. 02:00
Megosztás:

Rossz hír a vidéken élő nyugdíjasoknak - a Budapestiek megúszták!

Egy térképen szemléltetjük (forrás: Grantis Blog), hogy jelenleg hogyan alakulnak az átlagos nyugdíjösszegek Magyarország különböző térségeiben. Emellett hasznos tanácsokat is adunk arra, hogyan növelheted majdani állami nyugdíjad összegét, mire eléred a nyugdíjkorhatárt.
2025. 09. 03. 01:30
Megosztás:

Nyugdíjasok életkilátásai Magyarországon: anyagi kényszer, infláció, bizonytalanság

A középkorú magyarok nagy része nyugdíjasként is dolgozna, leginkább anyagi okokból, a K&H biztos jövő reprezentatív kutatása szerint. A felmérésből kiderül: az infláció, a megtakarítások értékvesztése és a gazdasági bizonytalanságok komoly aggodalmat keltenek, miközben óvatos optimizmus is megjelenik a jövőbeli megélhetéssel kapcsolatban.
2025. 09. 03. 01:00
Megosztás:

Az amerikai feldolgozóipari szektor teljesítménye hatodik hónapja csökkent

Augusztusban zsinórban a hatodik hónapban csökkent az amerikai feldolgozóipari szektor teljesítménye az Ellátásilánc-menedzsment Intézet (Institute for Supply Management - ISM) havi rendszeres "Report On Business" felmérésének kedden közzétett adatai alapján.
2025. 09. 03. 00:05
Megosztás:

Andrej Babis szerint nem szabad megismétlődnie a politikusok elleni támadásoknak

Az ellenzéki Elégedetlen Polgárok Akciójának (ANO) elnöke, Andrej Babis szerint a mozgalom igyekszik pozitív választási kampányt folytatni, s a politikusok elleni támadásoknak már nem szabad megismétlődniük. A volt cseh kormányfő erről abban a videóban beszélt, amelyet kedden jelentetett meg az X-en.
2025. 09. 02. 23:30
Megosztás:

Miközben elemzők 5 dolláros XRP-célárat emlegetnek, a „smart money” csendben átvándorol ebbe az új, robbanásszerű növekedési potenciállal rendelkező kriptóba

Miközben a szakértők új célárakat tűznek ki az XRP jövőjére nézve, egy másik kriptovaluta kezd egyre nagyobb érdeklődést kiváltani a befolyásos befektetők körében.
2025. 09. 02. 23:00
Megosztás:

Range Rover és Range Rover Sport modelleket hív vissza a gyártó

A Jaguar Land Rover (JLR) önkéntes biztonsági intézkedésként visszahívja azokat a 2014 és 2017 közötti évjáratú Range Rover (L405) és Range Rover Sport (L494) modelleket, amelyeket az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és Kanadában helyeztek forgalomba - közölte a gyártó kedden az MTI-vel.
2025. 09. 02. 21:00
Megosztás:

Vegyesen változott kedd estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben kedden estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 09. 02. 20:00
Megosztás:

Kevesebben dolgoznak Magyarországon, de válságról még szó sincs

2025 júliusában a magyar munkaerőpiacon közel 30 ezer fővel csökkent a foglalkoztatottak száma az előző évhez képest, ami a teljes, 4,7 milliós foglalkoztatotti létszámhoz viszonyítva 1%-os visszaesést sem jelent. Mihályi Magdolna, a Jobtain HR szolgáltató ügyvezetője szerint ez a csökkenés egyelőre nem nevezhető egy rendszerszintű válság kezdetének. Inkább a gazdaság lassulásának a következménye, amely különböző iparágakat eltérő mértékben érint. Valódi problémáról akkor lehet majd beszélni, ha ez a trend a következő egy évben is folytatódik.
2025. 09. 02. 19:30
Megosztás:

Rekordszintre emelkedtek a védelmi kiadások az EU-ban tavaly

Rekordszintre, 343 milliárd euróra emelkedtek az Európai Unió 27 tagállamának védelmi kiadásai tavaly, ez 19 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest, és az unió GDP-jének 1,9 százalékát tette ki - áll az Európai Védelmi Ügynökség (EDA) kedden közzétett éves jelentésében.
2025. 09. 02. 19:00
Megosztás:

Szerdától megszüntetik a folyadékokra vonatkozó korlátozást a kolozsvári repülőtéren

Szerdától megszüntetik a kézipoggyászban szállítható folyadékok mennyiségére vonatkozó korlátozást a kolozsvári repülőtéren - közölte kedden az Avram Iancu Nemzetközi Repülőtér.
2025. 09. 02. 18:30
Megosztás:

Befektetők, figyelem! így érdemes támogatni az egészségügyi startupokat

Közép- és Kelet-Európa kedvező adottságokat kínál az egészségügyi innovációhoz: világszínvonalú tudásbázis áll rendelkezésre, alacsonyak a működési költségek, és sok a lendületesen növekedő startup vállalkozás – mégis sok ígéretes vállalkozás reked meg a növekedés útján. Az EU támogatásával megvalósuló Healthy Investment Central and Eastern Europe (HICEE) projekt keretében most egy olyan útmutató jelent meg, amely kézzelfogható segítséget nyújt a nemzetközi befektetőknek ahhoz, hogy felfedezzék a régióban rejlő, eddig kiaknázatlan lehetőségeket.
2025. 09. 02. 18:00
Megosztás:

Már 100 partnerrel működik együtt a Díjnet – új funkció segíti a rendszeres civil adományozást

A Díjnet Zrt. fontos mérföldkőhöz ért: már 100 partnerrel együttműködve biztosítja elektronikus számlakezelési és adományozási szolgáltatásait egyetlen digitális felületen – 33 közüzemi és egyéb szolgáltatót, valamint 67 civil szervezetet köt össze a felhasználóival. Az új AdományPlusz funkcióval a felhasználók mostantól civil szervezetek elektronikus hírleveleit is kezelhetik dijnet.hu fiókjukban, és egyidejűleg adományozhatnak is.
2025. 09. 02. 17:30
Megosztás:

Trump titokzatos bejelentést tesz ma 20:00-kor (magyar idő szerint)

Trump titokzatos bejelentése tartja izgalomban a piacokat.
2025. 09. 02. 17:00
Megosztás:

Továbbra is a fogyasztás támogatja a magyar növekedést

Közzétette ma reggel a KSH a második negyedéves GDP adatok részletes bontását. Negyedéves összehasonlításban az előzetes számoknak megfelelően 0,4 százalékkal nőtt a magyar gazdaság. Éves összehasonlításban a nyers adatok szerint 0,1, a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint 0,2 százalékkal nőtt a GDP április-júniusban. 2025 első félévében a GDP a nyers adatok szerint stagnált, a szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatok szerint pedig 0,1 százalékkal esett vissza 2024 első félévéhez képest.
2025. 09. 02. 16:30
Megosztás:

Megszűnik a kényelmi díj és átalakul a jutalékrendszer az autópálya-matricák értékesítésében

Megszűnik a kényelmi díj és átalakul a jutalékrendszer az autópálya-matricák értékesítésében - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) kedden az MTI-vel.
2025. 09. 02. 16:15
Megosztás:

Keddtől az összes budapesti fiókban lehet készpénzért vásárolni állampapírt

A Magyar Államkincstár keddtől mind az öt budapesti ügyfélszolgálatán teljes körű szolgálást biztosít, miután elérhetővé vált a készpénzes állampapír-adásvétel és -pénztári szolgáltatás a Hattyú utcai fiókban is - közölte a Magyar Államkincstár az MTI-vel kedden.
2025. 09. 02. 15:00
Megosztás: