A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

A Z generáció új kihívások elé állítja az európai biztosítási piacot. Ők a digitális technológiák fejlődése, a gazdasági bizonytalanságok és a környezeti válságok hatására másfajta hozzáállással viszonyulnak a pénzügyi és biztosítási termékekhez.

A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

Amellett, hogy elsősorban a személyre szabott és kisebb biztosítási termékeket keresik, a családi és baráti kapcsolatokon alapuló bizalom is meghatározó szerepet kap döntéseikben – derül ki a Deloitte friss, kilenc európai országra kiterjedő kutatásából. 

A magyar fiatalok, külhoni társaikhoz hasonlóan a megszokott biztosítási termékek helyett inkább digitális megoldásokat és környezettudatos szolgáltatókat keresnek, miközben elvárják a rugalmas és átlátható szolgáltatásokat és termékeket. A biztosítók számára óriási a feladat, hogy alkalmazkodjanak a változó igényekhez és hosszú távú kapcsolatokat építsenek a jövő generációjával.

A Magyarország, Lengyelország, Csehország, Románia, Németország, Franciaország, Hollandia, Spanyolország és Olaszország fiataljai körében készített, átfogó elemzés elkészítése során a szakértők arra voltak kíváncsiak, hogyan viszonyul az európai Z generáció a biztosításokhoz, és milyen vásárlási szokásokkal rendelkezik ezen a téren.

A kutatás több mint 9000, 23 és 27 év közötti fiatal fogyasztói szokásait vizsgálta, különös tekintettel azokra a tényezőkre, amelyek hatással vannak a biztosítási termékekkel kapcsolatos attitűdjeikre és döntéseikre. Ezekből jól látszik, hogy a biztosító társaságoknak érdemes egyszerűbb, átláthatóbb termékeket kínálniuk, amelyek igazodnak a Z generáció igényeihez.

Fontos, hogy digitális csatornákon keresztül is elérhetővé tegyék a termékeket, valamint, hogy olyan javaslatokat dolgozzanak ki, amelyek rugalmasan idomulnak a fiatalok élethelyzeteihez. A biztosítók sikerét növelheti az átlátható, őszinte kommunikáció és az empatikus ügyféltámogatás. 

Új biztosítási igények

„A Z generáció tagjai új megvilágításba helyezik a biztosítási piacot Európa-szerte. Számos fiatal jellemzően még a szülőkkel él, így a családon belüli biztonságérzet nagy szerepet játszik a mindennapjaikban. Ebből fakadóan nem érzik sürgető szükségét nagyobb, átfogó biztosítások megkötésének. Az „én-központú” szemléletük következtében főként olyan termékeket keresnek, amelyek kisebb fedezetűek és díjúak, személyre szabott védelmet nyújtanak, például a digitális eszközök, háziállatok és hobbi kiegészítők terén, szemben a megelőző generációk által preferált átfogóbb, élet- vagy vagyonbiztosításokkal.” – mondta Hauer Judit, a Deloitte Aktuáriusi és Biztosítási Megoldások területének partnere.

Bizalmi kör

A Z-sek a biztosítással kapcsolatos döntések előtt jellemzően leginkább a családra és a barátokra támaszkodnak, választásukat leginkább az ő tanácsaik befolyásolják. Ez a belső kör iránti bizalom megmutatja, hogy a biztosítók számára kiemelt lehetőséget nyújt, ha a már meglévő ügyfélkapcsolatokat a fiatalabb generáció igényeihez is igazítják. Emellett fontos, hogy a biztosítók szoros kapcsolatot építsenek ki e generáció tagjaival, akár családtagjaikon keresztül is, hiszen ezáltal hosszú távon erősíthetik a lojalitást.

Változó vásárlási szokások

Az önkiszolgáló csatornák használatában egyre nagyobb a szabadság igénye, kiemelt szerepe van a mobilalkalmazásokon és online platformokon keresztüli vásárlásnak, különösen az egyszerűbb biztosítási termékek tekintetében. Az összetettebb, például az élet- vagy a vagyonbiztosítások esetében viszont jellemzőbb a személyes tanácsadók szolgáltatásainak igénybevétele. Az online csatornák és a hagyományos tanácsadói kapcsolatok ötvözésével egyedi megoldásokat keresnek a fiatalok, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a lehető legkényelmesebben jussanak a szükséges információkhoz és szolgáltatásokhoz.

Fenntarthatósági elvárások

A környezeti fenntarthatóság és a vállalatok társadalmi felelősségvállalása egyre fontosabb szempont a Z generáció tagjai számára, amikor biztosítót választanak. A fiatalok egyre inkább elvárják, hogy a cégek transzparensek legyenek olyan szempontból is, hogy a működésük és a szolgáltatásaik hogyan járulnak hozzá a klímaváltozás negatív hatásainak esetleges csökkentéséhez. Az empatikus ügyfélkapcsolatok, valamint a fiatalok érdekeinek támogatása szintén kulcsfontosságú a választásaiknál.

Kihívások a biztosítók számára

„A növekvő elvárások és bizalmatlanság a szokványos biztosítási modellek iránt azt jelzi, hogy a biztosítóknak újra kell gondolniuk kommunikációs és szolgáltatási stratégiájukat. Az egyszerűbb termékek és rugalmas, moduláris csomagok bevezetése, valamint a márkakommunikáció modernizálása a legfontosabb lépések, amelyek elősegíthetik a biztosítók és a Z generáció közötti kapcsolat építését.

A biztosítóknak ki kell használniuk a fiatalok adatszolgáltatási hajlandóságát, amely egyértelmű előnyöket kínálhat számukra a testreszabott szolgáltatások fejlesztése során. Ez és a személyes adatok védelme szintén elengedhetetlen tényezők, amelyeket érdemes hangsúlyozni a hosszú távú bizalom kiépítésében” – összegezte Drácz Dániel, a Deloitte Digital szenior menedzsere.

A kutatás rávilágít arra, hogy a biztosítási iparágnak alkalmazkodnia kell a változó fogyasztói szokásokhoz, különösen a Z generáció vonatkozásában, akik tudatosan keresik a személyes igényeikhez igazodó biztosítási termékeket és egyre inkább elvárják a rugalmasságot, valamint a modern, digitalizált szolgáltatási formákat.

Regionális különbségek

Az európai országok fiataljai alapvetően hasonlítanak biztosítási preferenciáik és öngondoskodás tekintetében, persze különbségek azért adódnak. A lengyelek hagyományosabb hozzáállásúak, alacsonyabb bizalommal és elkötelezettséggel fordulnak a biztosítási termékek felé.

Csehországban a Z generáció tapasztaltabb biztosítói ügyfélnek minősül, sokan rendelkeznek életbiztosítással, és jellemző rájuk az omnichannel megközelítés, azaz több szerződéskötési és kommunikációs csatornát használnak párhuzamosan ügyeik intézésre. Romániában az otthontulajdonlás aránya magas, de a biztosítás iránti érdeklődés alacsony, a döntésekben a biztosításközvetítők és családtagok véleménye meghatározó.

A pragmatikus hozzáállás dominál Hollandiában, ahol az ár és a biztosítási fedezet kulcsfontosságú, az internetes csatornákat részesítik előnyben. Németországban jellemző a jövőorientáltság és tapasztalatok, különösen a kiegészítő szolgáltatások terén. A pénzügyi aggodalmak Olaszországban nagyobbak, és az ár kiemelt szerepet játszik, miközben alacsonyabb a biztosítási penetráció. A gyorsaság és a kényelem a legfontosabb Franciaországban, a bankok és az internet a fő információforrások. A spanyoloknál magas a biztosítások iránti bizalom, de alacsony a lojalitás, a családtagok véleménye pedig fontos szerepet játszik a döntéshozatalban.

A magyar fiatalok szemlélete

A Deloitte a magyar Z generáció biztosításokhoz való hozzáállását is vizsgálta. Ebből kiderül, hogy az itthoni fiatalok alapvetően felelősségteljesek és jövőorientáltak, ugyanakkor egyelőre inkább ők is kisebb, személyre szabott biztosítási termékeket keresnek, nem pedig a komplexebb élet-, lakás- vagy gépjármű-biztosítást.

Európa más országaiban élő társaikhoz hasonlóan, a magyar fiatalok is inkább családjukra és barátaikra támaszkodnak, ha biztosítással kapcsolatos tanácsra van szükségük, azonban a bankfióki értékesítők biztosításokkal kapcsolatos tanácsadói szerepe kimagasló nemzetközi viszonylatban. Érdeklődésüket szintén az online önkiszolgáló szerzési csatornák felé fordítják, miközben fontos számukra a fenntarthatóság és a biztosítók hitelessége. A magyar fiataloknak kiemelten fontos a választott biztosítási termék jellemzőinek megismerése.

Mennyire biztonságosak a gél köröm matricák?

Manapság egyre többen választják az otthoni manikűrt, amely egyszerre kreatív és pénztárcabarát megoldás.
2025. 12. 12. 12:30
Megosztás:

A 4iG Csoport visszautasítja Hadházy Ákos rágalmait

A 4iG Műsorszóró Kft. eladásával kapcsolatban a sajtóban megjelent, Hadházy Ákos országgyűlési képviselő közösségi oldaláról és nyilatkozataiból átvett, minden valóságalapot nélkülöző kijelentések alkalmasak a Társaság jó hírnevének megsértésére és a tőkepiac tisztességtelen befolyásolására. A 4iG Nyrt. felelős, multinacionális nagyvállalatként határozottan visszautasítja a magyar sajtó által ellenőrzés nélkül átvett, súlyosan rágalmazó állításokat, és cáfolja az ellenzéki képviselő által terjesztett valótlan információkat. A vállalat vizsgálja annak jogi lehetőségeit, hogy piacbefolyási kísérlet, illetve rágalmazás miatt pert indítson a képviselő ellen.
2025. 12. 12. 12:00
Megosztás:

Karácsony Gergely: megszületett a bérmegállapodás

Megszületett a bérmegállapodás a Budapest-család dolgozóit képviselő szakszervezetekkel - közölte a főpolgármester pénteken a Facebook-oldalán.
2025. 12. 12. 11:30
Megosztás:

Így optimalizáld az adódat év végén!

A magyar vállalkozások számára idén az év végi adótervezés fontosabb, mint valaha. 2026-tól jelentősen emelkednek a kisvállalati adó (KIVA) választhatóságának határai, így számos olyan cég is jogosulttá válhat a kedvezményes adózásra, amely eddig nem fért bele a rendszerbe. A Niveus arra figyelmeztet, hogy a cégeknek a döntést már 2025 végén meg kell hozni, ha 2026 januártól a KIVA adózás alá szeretnének tartozni.
2025. 12. 12. 11:00
Megosztás:

A pénzügyőrök csaknem kétszáz küldeményt emeltek ki a forgalomból

Az elmúlt hónapok ellenőrzései során országosan 194 csomagot emeltek ki a pénzügyőrök a forgalomból; mindegyik csomag adózatlan dohányterméket rejtett: összesen 3786 illegális, ízesített elektromos dohányterméket és csaknem egy kilogramm vágott fogyasztási dohányt - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénteken az MTI-vel.
2025. 12. 12. 10:30
Megosztás:

Miért emelkedik ma a kriptópiac?

A kriptovaluták összpiaci értéke elérte a 3,11 billió dollárt, ami mintegy 3,5%-os egynapos emelkedést és körülbelül 107 milliárd dollárnyi friss tőkebeáramlást jelent. A lendületet elsősorban az adta, hogy a Bitcoin ismét sikerrel védte a 90 000 dolláros támaszt, így elkerülte, hogy napos gyertyával ez alá zárjon, ami rögtön stabilizálta a befektetői hangulatot és magával húzta a teljes piacot. A vezető kriptovaluta közel 2,3%-ot erősödött, miközben több friss hír is tovább fokozta az aktivitást és a figyelmet a szektor iránt.
2025. 12. 12. 10:00
Megosztás:

Váratlanul csökkent a brit gazdaság teljesítménye

A szeptemberi visszaesés után váratlanul októberben is csökkent a brit gazdaság teljesítménye.
2025. 12. 12. 09:30
Megosztás:

Digitalizációs fejlesztéssorozatot indít az OPUS Energetika

Minden szegmensét érintő, komplex digitalizációs fejlesztéssorozatot indít az OPUS Energetika Csoport a Digitális Megújulás Operatív Program (DIMOP) egyik projektjének keretében. A fejlesztés célja a stabilabb, okosabb villamosenergia-elosztó hálózat, a megújuló energiaforrások integrációja és az ügyfél-elégedettség növelése, amely nemcsak technológiai, hanem szervezeti és ügyféloldali szemléletváltást is eredményez - közöle a csoport pénteken az MTI-vel.
2025. 12. 12. 09:00
Megosztás:

Gyengült kissé a forint péntek reggelre

Gyengült kissé a forint péntek reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 12. 08:00
Megosztás:

Idén is rekordévet zár a magyar turizmus

A 2024-es turisztikai rekord az idén már 11 hónap alatt teljesült, a szálláshelyeken regisztrált vendégek száma idén december 2-án elérte a 18 226 413-at, megdöntve ezzel a tavalyi egész éves vendégszámot, ami rekord volt - közölte a Visit Hungary Nonprofit Zrt. az MTI-vel.
2025. 12. 12. 07:40
Megosztás:

Export vezérelt növekedésére épít az Univer

A kihívásokkal teli gazdasági környezet ellenére is stabilan növekvő belföldi és exportpiaci keresletre reagálva új, korszerű logisztikai központtal erősíti ellátási láncát az Univer Product Zrt. Az új raktárbázis a vállalat három telephelyén gyártott késztermékek országos és külpiaci kiszolgálásának központi helyszíne lesz.
2025. 12. 12. 07:00
Megosztás:

Átadták a közmédia legrangosabb szakmai díjait

Három alapvető érték vezeti a közmédia dolgozóinak munkáját: az erkölcsi iránytű, a tiszta gondolkodás és az állhatatos szív - mondta Vitályos Eszter kormányzati kommunikációért felelős államtitkár csütörtökön a Budapest Music Centerben, ahol tíz kategóriában adták át a közmédia legrangosabb szakmai díjait.
2025. 12. 12. 06:30
Megosztás:

Vállalkozó vagy? Itt vannak a legfontosabb határidők 2026-ra, már most írd be a naptáradba

Egyéni vállalkozó vagy? Akkor már most írd fel a naptáradba ezeket a fontos jövő évi időpontokat a bevallásokkal, határidőkkel kapcsolatban. Érdemes mindent időben elrendezni, mert a késedelem bírsággal járhat. A Számlázz.hu, Magyarország egyik legnagyobb pénzügyi adminisztrációs szolgáltatója közel egymillió vállalkozóval dolgozik együtt és összeszedte, mire érdemes figyelni 2026-ban.
2025. 12. 12. 05:30
Megosztás:

Az akciók ereje: Hogyan lett a bizonytalanságból rekordköltés?

A magyarok idén bátrabban nyúltak a pénztárcájukhoz: a Black Friday és a karácsonyi vásárlási szezon a visszafogott előzetes becsléseket jóval túlszárnyalta, és a költések volumene elérte a 260 milliárd forintot. A PwC Magyarország októberi és novemberi lakossági kutatása szerint az online vásárlók stabilabbnak érzik jövedelmi helyzetüket és egyre tudatosabbak – 67% az akciók és kedvezmények alapján veszi meg a karácsonyi ajándékot, és az ünnepi költések mértéke elérheti a 340 milliárd forintot.
2025. 12. 12. 05:00
Megosztás:

Az adózást is átalakítja a mesterséges intelligencia

Világszerte a mesterséges intelligenciától (MI) várják az üzleti világot sújtó nehézségek megoldását a pénzügyi és adózási vezetők – derül ki az EY legújabb, 30 országra kiterjedő nemzetközi felméréséből. A válaszadók szerint az MI a következő két évben közel harmadával növelheti az adózási és pénzügyi területek hatékonyságát, és ötödével több erőforrást szabadíthat fel stratégiai feladatokra.
2025. 12. 12. 04:30
Megosztás:

Berobbant az Otthon Start, felejtsd el az alkut!

Ősszel a kedvezményes hitelprogram elindulásával felpörgött a lakáspiaci forgalom, ez pedig azzal is járt, hogy több alpiacon korábban soha nem látott szintre esett vissza az alku tere – derül ki az OTP Ingatlanpont által feldolgozott adatokból. A községeket kivéve minden településtípus esetében többéves mélypontra vagy sosem látott szintre esett a mozgástér az árakban, ami azt jelzi, hogy az Otthon Start nem csak Budapestet, hanem a vidéki városokat is felbolygatta.
2025. 12. 12. 04:00
Megosztás:

Kreml: a kétoldalú kapcsolatok továbbfejlesztésétől tárgyalt az orosz és a venezuelai elnök

A kétoldalú baráti kapcsolatok továbbfejlesztéséről folytatott eszmecserét telefonon Vlagyimir Putyin orosz és Nicolás Maduro venezuelai elnök - közölte csütörtökön a Kreml sajtószolgálata.
2025. 12. 12. 03:30
Megosztás:

Nagy István: az agrár-és élelmiszeripar, az élelmezésbiztonság nem lehet a politikai játéktér része

Az agrár- és élelmiszeripar, valamint az élelmezésbiztonság nem válhat a politikai játszmák részévé - hangsúlyozta Nagy István agrárminiszter csütörtökön Brüsszelben.
2025. 12. 12. 03:00
Megosztás:

Otthon Centrum: lassult az albérletárak drágulása

A fővárosban idén január és október között 271 ezer forint volt a téglalakások átlagos havi bérleti díja, 5,7 százalékkal magasabb a tavalyi éves átlagnál - közölte az Otthon Centrum (OC) az általa közvetített, lezárt tranzakcióinak adatai alapján az MTI-vel csütörtökön.
2025. 12. 12. 02:30
Megosztás:

A Wizz Air 60 milliomodik magyarországi utasát köszöntötte

A Wizz Air elérte a 60 milliós utasforgalmat Magyarországon, külön köszöntötték a 60 milliomodik magyarországi utasukat, aki a társaság első Tallinnba induló járatára szállt fel csütörtökön - közölte a légitársaság az MTI-vel.
2025. 12. 12. 02:00
Megosztás: