A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

A Z generáció új kihívások elé állítja az európai biztosítási piacot. Ők a digitális technológiák fejlődése, a gazdasági bizonytalanságok és a környezeti válságok hatására másfajta hozzáállással viszonyulnak a pénzügyi és biztosítási termékekhez.

A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

Amellett, hogy elsősorban a személyre szabott és kisebb biztosítási termékeket keresik, a családi és baráti kapcsolatokon alapuló bizalom is meghatározó szerepet kap döntéseikben – derül ki a Deloitte friss, kilenc európai országra kiterjedő kutatásából. 

A magyar fiatalok, külhoni társaikhoz hasonlóan a megszokott biztosítási termékek helyett inkább digitális megoldásokat és környezettudatos szolgáltatókat keresnek, miközben elvárják a rugalmas és átlátható szolgáltatásokat és termékeket. A biztosítók számára óriási a feladat, hogy alkalmazkodjanak a változó igényekhez és hosszú távú kapcsolatokat építsenek a jövő generációjával.

A Magyarország, Lengyelország, Csehország, Románia, Németország, Franciaország, Hollandia, Spanyolország és Olaszország fiataljai körében készített, átfogó elemzés elkészítése során a szakértők arra voltak kíváncsiak, hogyan viszonyul az európai Z generáció a biztosításokhoz, és milyen vásárlási szokásokkal rendelkezik ezen a téren.

A kutatás több mint 9000, 23 és 27 év közötti fiatal fogyasztói szokásait vizsgálta, különös tekintettel azokra a tényezőkre, amelyek hatással vannak a biztosítási termékekkel kapcsolatos attitűdjeikre és döntéseikre. Ezekből jól látszik, hogy a biztosító társaságoknak érdemes egyszerűbb, átláthatóbb termékeket kínálniuk, amelyek igazodnak a Z generáció igényeihez.

Fontos, hogy digitális csatornákon keresztül is elérhetővé tegyék a termékeket, valamint, hogy olyan javaslatokat dolgozzanak ki, amelyek rugalmasan idomulnak a fiatalok élethelyzeteihez. A biztosítók sikerét növelheti az átlátható, őszinte kommunikáció és az empatikus ügyféltámogatás. 

Új biztosítási igények

„A Z generáció tagjai új megvilágításba helyezik a biztosítási piacot Európa-szerte. Számos fiatal jellemzően még a szülőkkel él, így a családon belüli biztonságérzet nagy szerepet játszik a mindennapjaikban. Ebből fakadóan nem érzik sürgető szükségét nagyobb, átfogó biztosítások megkötésének. Az „én-központú” szemléletük következtében főként olyan termékeket keresnek, amelyek kisebb fedezetűek és díjúak, személyre szabott védelmet nyújtanak, például a digitális eszközök, háziállatok és hobbi kiegészítők terén, szemben a megelőző generációk által preferált átfogóbb, élet- vagy vagyonbiztosításokkal.” – mondta Hauer Judit, a Deloitte Aktuáriusi és Biztosítási Megoldások területének partnere.

Bizalmi kör

A Z-sek a biztosítással kapcsolatos döntések előtt jellemzően leginkább a családra és a barátokra támaszkodnak, választásukat leginkább az ő tanácsaik befolyásolják. Ez a belső kör iránti bizalom megmutatja, hogy a biztosítók számára kiemelt lehetőséget nyújt, ha a már meglévő ügyfélkapcsolatokat a fiatalabb generáció igényeihez is igazítják. Emellett fontos, hogy a biztosítók szoros kapcsolatot építsenek ki e generáció tagjaival, akár családtagjaikon keresztül is, hiszen ezáltal hosszú távon erősíthetik a lojalitást.

Változó vásárlási szokások

Az önkiszolgáló csatornák használatában egyre nagyobb a szabadság igénye, kiemelt szerepe van a mobilalkalmazásokon és online platformokon keresztüli vásárlásnak, különösen az egyszerűbb biztosítási termékek tekintetében. Az összetettebb, például az élet- vagy a vagyonbiztosítások esetében viszont jellemzőbb a személyes tanácsadók szolgáltatásainak igénybevétele. Az online csatornák és a hagyományos tanácsadói kapcsolatok ötvözésével egyedi megoldásokat keresnek a fiatalok, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a lehető legkényelmesebben jussanak a szükséges információkhoz és szolgáltatásokhoz.

Fenntarthatósági elvárások

A környezeti fenntarthatóság és a vállalatok társadalmi felelősségvállalása egyre fontosabb szempont a Z generáció tagjai számára, amikor biztosítót választanak. A fiatalok egyre inkább elvárják, hogy a cégek transzparensek legyenek olyan szempontból is, hogy a működésük és a szolgáltatásaik hogyan járulnak hozzá a klímaváltozás negatív hatásainak esetleges csökkentéséhez. Az empatikus ügyfélkapcsolatok, valamint a fiatalok érdekeinek támogatása szintén kulcsfontosságú a választásaiknál.

Kihívások a biztosítók számára

„A növekvő elvárások és bizalmatlanság a szokványos biztosítási modellek iránt azt jelzi, hogy a biztosítóknak újra kell gondolniuk kommunikációs és szolgáltatási stratégiájukat. Az egyszerűbb termékek és rugalmas, moduláris csomagok bevezetése, valamint a márkakommunikáció modernizálása a legfontosabb lépések, amelyek elősegíthetik a biztosítók és a Z generáció közötti kapcsolat építését.

A biztosítóknak ki kell használniuk a fiatalok adatszolgáltatási hajlandóságát, amely egyértelmű előnyöket kínálhat számukra a testreszabott szolgáltatások fejlesztése során. Ez és a személyes adatok védelme szintén elengedhetetlen tényezők, amelyeket érdemes hangsúlyozni a hosszú távú bizalom kiépítésében” – összegezte Drácz Dániel, a Deloitte Digital szenior menedzsere.

A kutatás rávilágít arra, hogy a biztosítási iparágnak alkalmazkodnia kell a változó fogyasztói szokásokhoz, különösen a Z generáció vonatkozásában, akik tudatosan keresik a személyes igényeikhez igazodó biztosítási termékeket és egyre inkább elvárják a rugalmasságot, valamint a modern, digitalizált szolgáltatási formákat.

Regionális különbségek

Az európai országok fiataljai alapvetően hasonlítanak biztosítási preferenciáik és öngondoskodás tekintetében, persze különbségek azért adódnak. A lengyelek hagyományosabb hozzáállásúak, alacsonyabb bizalommal és elkötelezettséggel fordulnak a biztosítási termékek felé.

Csehországban a Z generáció tapasztaltabb biztosítói ügyfélnek minősül, sokan rendelkeznek életbiztosítással, és jellemző rájuk az omnichannel megközelítés, azaz több szerződéskötési és kommunikációs csatornát használnak párhuzamosan ügyeik intézésre. Romániában az otthontulajdonlás aránya magas, de a biztosítás iránti érdeklődés alacsony, a döntésekben a biztosításközvetítők és családtagok véleménye meghatározó.

A pragmatikus hozzáállás dominál Hollandiában, ahol az ár és a biztosítási fedezet kulcsfontosságú, az internetes csatornákat részesítik előnyben. Németországban jellemző a jövőorientáltság és tapasztalatok, különösen a kiegészítő szolgáltatások terén. A pénzügyi aggodalmak Olaszországban nagyobbak, és az ár kiemelt szerepet játszik, miközben alacsonyabb a biztosítási penetráció. A gyorsaság és a kényelem a legfontosabb Franciaországban, a bankok és az internet a fő információforrások. A spanyoloknál magas a biztosítások iránti bizalom, de alacsony a lojalitás, a családtagok véleménye pedig fontos szerepet játszik a döntéshozatalban.

A magyar fiatalok szemlélete

A Deloitte a magyar Z generáció biztosításokhoz való hozzáállását is vizsgálta. Ebből kiderül, hogy az itthoni fiatalok alapvetően felelősségteljesek és jövőorientáltak, ugyanakkor egyelőre inkább ők is kisebb, személyre szabott biztosítási termékeket keresnek, nem pedig a komplexebb élet-, lakás- vagy gépjármű-biztosítást.

Európa más országaiban élő társaikhoz hasonlóan, a magyar fiatalok is inkább családjukra és barátaikra támaszkodnak, ha biztosítással kapcsolatos tanácsra van szükségük, azonban a bankfióki értékesítők biztosításokkal kapcsolatos tanácsadói szerepe kimagasló nemzetközi viszonylatban. Érdeklődésüket szintén az online önkiszolgáló szerzési csatornák felé fordítják, miközben fontos számukra a fenntarthatóság és a biztosítók hitelessége. A magyar fiataloknak kiemelten fontos a választott biztosítási termék jellemzőinek megismerése.

A munkásszállók kulcsszerepet játszanak a hazai munkaerőpiac stabilizálásában

A magyarországi munkaerőpiac jelentős átalakuláson megy keresztül, különösen a kékgalléros munkakörök esetében. Az elmúlt években a munkavállalók mobilitása csökkenő tendenciát mutatott, azonban ez a trend idén megfordulni látszik „A közelmúltban megnyíló új ipari beruházások komoly munkaerő-vándorlást indítanak el az érintett régiókba. A jelenlegi munkaerő-állomány mobilizálása válasz lehet a növekvő igények kielégítésére, ehhez azonban minőségi munkásszállók biztosítására is szükség van a piacon. A szállásoltatás továbbra is jelentős szerepet tölt be a munkaerőhiány enyhítésében, különösen a vidéki és ipari térségekben” - tájékoztat Kiss Éva, a Wellby House Kft. közvetítő cég értékesítési vezetője.
2025. 11. 18. 06:30
Megosztás:

Félidőben az év végi kgfb kampány: átlagosan 34 ezer forintért váltanak biztosítót az autósok

Félidejénél tart a november 2-án megkezdődött év végi kgfb-kampány. Az Insura.hu biztosításközvetítő adatai szerint az első két hét során a személygépkocsival rendelkező ügyfelek 34 ezer forintos átlagdíjon kötöttek új szerződést, ami csupán néhány százalékkal tér el a tavaly ilyenkor tapasztalt 32 800 forintos szinttől. Az eddigi átszerződők szinte mindegyike alacsonyabb díjat fizet jövőre annál, amit meglévő biztosítója ajánlott neki a következő időszakra.
2025. 11. 18. 06:00
Megosztás:

Magyarországon a 4 éves járművek kilométeróráját átlagosan 110 000 km-rel hamisítják

Aki viszonylag új autót vásárol, joggal számít arra, hogy hosszú ideig gond nélkül használhatja. Bár az általános vélekedés szerint a futásteljesítmény-manipuláció inkább régebbi járműveknél fordul elő, a carVertical Magyarországon végzett kutatása ennek éppen az ellenkezőjét mutatja: már a 2 éves autók között is előfordul visszatekert óraállás, és sok esetben a baleseti múlt is rejtve marad.
2025. 11. 18. 05:00
Megosztás:

Indul az egyéni gazdaságok mezőgazdasági összeírása - Érdemes online, önállóan kitölteni a kérdőívet

Országszerte több mint 21 ezer egyéni gazdaság mezőgazdasági összeírását kezdte meg november 14-én a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A nem kiemelt egyéni gazdálkodók november 23-ig online, azt követően pedig – december 15-ig – összeírók segítségével válaszolhatnak a kérdésekre.
2025. 11. 18. 04:30
Megosztás:

Így változik a fizetés a jövőben - szakértő mondta el a véleményét

Alapvetően változnak meg a mindennapjaink - pár év múlva teljesen másként fizetünk majd, mint ma. Ángyán Balázs, a közel egymillió vállalkozás pénzügyi adminisztrációját ellátó Számlázz.hu ügyvezetője szerint a beágyazott fizetési megoldásoké a jövő, a bankok közvetlen szerepe csökken, miközben újra a kereskedő és a vásárló között zajlik majd a fizetés.
2025. 11. 18. 04:00
Megosztás:

Az Emirates 65 Boeing 777X repülőgépet rendel, 38 milliárd amerikai dollár értékben

Az Emirates, a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága a Dubai Airshow 2025 nyitónapján bejelentette: újabb 65 darab Boeing 777-9 repülőgépre adott le rendelést, GE9X hajtóművekkel, listaáron 38 milliárd amerikai dollár értékben.
2025. 11. 18. 03:00
Megosztás:

110 millió forintért kelhet el Magyarország legfényesebb gyémántfülbevalója

Ritka befektetési lehetőség a magyar aukciós piacon: a BÁV ART 86. Művészeti Aukcióján egy 110 millió forintos kikiáltási árról induló briliáns fülbevalópár várja, hogy a nemzetközi szintű érdeklődés mellett új tulajdonosra találjon.
2025. 11. 18. 02:30
Megosztás:

120 évig szeretnél élni, vagy 90 évesen még önellátóan? Mutatjuk hogyan lehetséges!

Egy új kvalitatív kutatás szerint a mai 45 év feletti, sikeres magyarok egy "belső kontrollos" generációt alkotnak, akik aktívan és tudatosan alakítják saját egészségüket, mert a szüleiktől erre semmilyen mintát nem kaptak. A kutatásból kiderül: ennek a célcsoportnak a legfőbb motivációja már nem pusztán a hosszú élet, hanem az, hogy aktívak maradjanak és ne legyenek gyermekeik terhére.
2025. 11. 18. 02:00
Megosztás:

Bitcoin újabb hullámvölgyben: elesett a 93 000 dolláros szint, de meddig tart az esés?

A Bitcoin árfolyama ismét komoly nyomás alá került, és áttörte a 93 000 dolláros lélektani határt, ami sokakban felidézi a korábbi négyéves ciklusok mélyrepüléseit. Vajon ez most is egy hosszabb medvepiac kezdete, vagy csupán egy egészséges korrekció egy újabb bikafutam előtt? Elemzők szerint a helyzet komplex, de nem feltétlenül borús.
2025. 11. 18. 01:30
Megosztás:

Hivatalos! Nyugdíj korhatár 2026. januártól

Mi az igazság a „2026-os nagy nyugdíjforradalomról"? Az elmúlt hetekben tele volt a sajtó azzal, hogy „2026. januártól megszűnik a 65 éves nyugdíjkorhatár, mindenki szabadon dönthet, mikor megy nyugdíjba”. Néhány nagyobb portál is átvette ezt a hírt – majd gyorsan visszavonta, mert kiderült: álhír volt. A Nemzetgazdasági Minisztérium hivatalosan is cáfolta, hogy megszűnne a 65 éves korhatár, vagy hogy gyökeresen átalakulna a rendszer.
2025. 11. 18. 01:00
Megosztás:

Átalakítja vezetői teljesítményjavadalmazási programját az MBH Bank

Az MBH Bank átalakítja vezetői teljesítményjavadalmazási rendszerét, amelynek keretében a hitelintézet közgyűlési döntés alapján, a piaci sztenderdeknek megfelelően részvényalapú ösztönzési programot indított.
2025. 11. 18. 00:30
Megosztás:

Kommentár a Kormány és a Kereskedelmi és Iparkamara mai megállapodásához

A Niveus a 11 pontból két intézkedést emelt ki, amelyek érdemben befolyásolhatják a vállalkozások adózását: a kisvállalati adóra jogosultak körének kiszélesítését, valamint a kiskereskedelmi adó határsávjainak megemelését, miközben a kulcsok változatlanok maradnak — ez mintegy 3500 cégnek jelenthet adócsökkentést. A fennmaradó kilenc ponthoz a Niveus rövid, egy­mondatos megjegyzéseket fűzött.
2025. 11. 17. 23:30
Megosztás:

Lássuk a következő 100-szorozó esélyesek: Digitap ($TAP), Cardano és Litecoin

A tapasztalt befektetők jól tudják, hogy egy 100-szoros megtérülés (100x ROI) elérése jellemzően azt kívánja meg, hogy a projektekbe még korai fázisban, a mainstream ismertség előtt fektessenek be.
2025. 11. 17. 23:00
Megosztás:

Ha az XRP is 1 775%-ot emelkedik, mint a Zcash – Itt köthet ki az árfolyama

Az XRP hívei kíváncsian figyelik, vajon a token képes-e hasonló parabolikus árfolyam-emelkedésre, mint amit a közelmúltban a <a href="https://coinmarketcap.com/currencies/zcash/" target="_blank">Zcash (ZEC)</a> produkált. Miközben az XRP az elmúlt hónap során közel 20%-ot esett, a ZEC szembement az általános piaci trenddel, és az év egyik leglátványosabb raliját valósította meg.
2025. 11. 17. 22:00
Megosztás:

Michael Saylor: „Tarts ki az életedért”, miközben a Bitcoin esése 92 000 dollárig mélyül

Michael Saylor egy egyszerű, mégis szimbolikus üzenetet küldött a Bitcoin-közösségnek a mai, súlyos piaci eladási hullám közepette.
2025. 11. 17. 21:00
Megosztás:

Magyarország nem kér a műhúsból

Magyarország nem kér a műhúsból - közölte az Agrárminisztérium (AM) hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 17. 20:30
Megosztás:

A Digitap ($TAP) lesz a következő kriptórobbanás? – Mélyreható tokenelemzés

2026 kevesebb mint két hónapnyira van, és a világ egyre inkább eltávolodik a hagyományos bankolási módszerektől. A Z generáció és a milleniálok több mint 70%-a már mobilbanki alkalmazásokat használ pénzügyei kezelésére.
2025. 11. 17. 20:00
Megosztás:

A Bitcoin ára 95 000 alá esett; Miért vonzotta a PEPPER Mining platform a felhasználókat a trenddel szemben?

A Bitcoin ára nemrég 95 000 dollár alá esett, ami piaci pánikot szított és a rövid lejáratú spekulatív alapok gyors kivonulását idézte elő. A folyamatos piaci volatilitás közepette azonban a PEPPER Mining platform egyre nagyobb felhasználói figyelmet keltett. Ez stabil, átlátható és kiszámítható profitmodelljének köszönhető, amely a spot és származtatott piacoktól eltérő „stabil részvételi módszert” kínál a befektetőknek.
2025. 11. 17. 19:40
Megosztás:

Az OKSZ a SZÉP-kártya közterheinek csökkentését szorgalmazza

Az Országos Kereskedelmi Szövetség üdvözli a SZÉP-kártya felhasználhatóságának kiterjesztését a hideg élelmiszerek vásárlására, mert az egyszerre segítheti a lakosságot az alapvető élelmiszerek beszerzésében és a kiskereskedelmi forgalom élénkítését, ugyanakkor a SZÉP-kártyás hidegélelmiszer-vásárlások maximum 3,6 százalékos tranzakciós díjának mérséklését javasolja - közölte a szövetség hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 17. 19:30
Megosztás:

Megkezdődött az országos mezőgazdasági összeírás

Megkezdődött az egyéni gazdaságok idei mezőgazdasági összeírása, amelyben országszerte több mint 21 ezer gazdaság vesz részt; az adatszolgáltatást kormányrendelet írja elő, a válaszadás kötelező - tájékoztatta a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közleményében az MTI-t.
2025. 11. 17. 18:30
Megosztás: