A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

A Z generáció új kihívások elé állítja az európai biztosítási piacot. Ők a digitális technológiák fejlődése, a gazdasági bizonytalanságok és a környezeti válságok hatására másfajta hozzáállással viszonyulnak a pénzügyi és biztosítási termékekhez.

A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

Amellett, hogy elsősorban a személyre szabott és kisebb biztosítási termékeket keresik, a családi és baráti kapcsolatokon alapuló bizalom is meghatározó szerepet kap döntéseikben – derül ki a Deloitte friss, kilenc európai országra kiterjedő kutatásából. 

A magyar fiatalok, külhoni társaikhoz hasonlóan a megszokott biztosítási termékek helyett inkább digitális megoldásokat és környezettudatos szolgáltatókat keresnek, miközben elvárják a rugalmas és átlátható szolgáltatásokat és termékeket. A biztosítók számára óriási a feladat, hogy alkalmazkodjanak a változó igényekhez és hosszú távú kapcsolatokat építsenek a jövő generációjával.

A Magyarország, Lengyelország, Csehország, Románia, Németország, Franciaország, Hollandia, Spanyolország és Olaszország fiataljai körében készített, átfogó elemzés elkészítése során a szakértők arra voltak kíváncsiak, hogyan viszonyul az európai Z generáció a biztosításokhoz, és milyen vásárlási szokásokkal rendelkezik ezen a téren.

A kutatás több mint 9000, 23 és 27 év közötti fiatal fogyasztói szokásait vizsgálta, különös tekintettel azokra a tényezőkre, amelyek hatással vannak a biztosítási termékekkel kapcsolatos attitűdjeikre és döntéseikre. Ezekből jól látszik, hogy a biztosító társaságoknak érdemes egyszerűbb, átláthatóbb termékeket kínálniuk, amelyek igazodnak a Z generáció igényeihez.

Fontos, hogy digitális csatornákon keresztül is elérhetővé tegyék a termékeket, valamint, hogy olyan javaslatokat dolgozzanak ki, amelyek rugalmasan idomulnak a fiatalok élethelyzeteihez. A biztosítók sikerét növelheti az átlátható, őszinte kommunikáció és az empatikus ügyféltámogatás. 

Új biztosítási igények

„A Z generáció tagjai új megvilágításba helyezik a biztosítási piacot Európa-szerte. Számos fiatal jellemzően még a szülőkkel él, így a családon belüli biztonságérzet nagy szerepet játszik a mindennapjaikban. Ebből fakadóan nem érzik sürgető szükségét nagyobb, átfogó biztosítások megkötésének. Az „én-központú” szemléletük következtében főként olyan termékeket keresnek, amelyek kisebb fedezetűek és díjúak, személyre szabott védelmet nyújtanak, például a digitális eszközök, háziállatok és hobbi kiegészítők terén, szemben a megelőző generációk által preferált átfogóbb, élet- vagy vagyonbiztosításokkal.” – mondta Hauer Judit, a Deloitte Aktuáriusi és Biztosítási Megoldások területének partnere.

Bizalmi kör

A Z-sek a biztosítással kapcsolatos döntések előtt jellemzően leginkább a családra és a barátokra támaszkodnak, választásukat leginkább az ő tanácsaik befolyásolják. Ez a belső kör iránti bizalom megmutatja, hogy a biztosítók számára kiemelt lehetőséget nyújt, ha a már meglévő ügyfélkapcsolatokat a fiatalabb generáció igényeihez is igazítják. Emellett fontos, hogy a biztosítók szoros kapcsolatot építsenek ki e generáció tagjaival, akár családtagjaikon keresztül is, hiszen ezáltal hosszú távon erősíthetik a lojalitást.

Változó vásárlási szokások

Az önkiszolgáló csatornák használatában egyre nagyobb a szabadság igénye, kiemelt szerepe van a mobilalkalmazásokon és online platformokon keresztüli vásárlásnak, különösen az egyszerűbb biztosítási termékek tekintetében. Az összetettebb, például az élet- vagy a vagyonbiztosítások esetében viszont jellemzőbb a személyes tanácsadók szolgáltatásainak igénybevétele. Az online csatornák és a hagyományos tanácsadói kapcsolatok ötvözésével egyedi megoldásokat keresnek a fiatalok, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a lehető legkényelmesebben jussanak a szükséges információkhoz és szolgáltatásokhoz.

Fenntarthatósági elvárások

A környezeti fenntarthatóság és a vállalatok társadalmi felelősségvállalása egyre fontosabb szempont a Z generáció tagjai számára, amikor biztosítót választanak. A fiatalok egyre inkább elvárják, hogy a cégek transzparensek legyenek olyan szempontból is, hogy a működésük és a szolgáltatásaik hogyan járulnak hozzá a klímaváltozás negatív hatásainak esetleges csökkentéséhez. Az empatikus ügyfélkapcsolatok, valamint a fiatalok érdekeinek támogatása szintén kulcsfontosságú a választásaiknál.

Kihívások a biztosítók számára

„A növekvő elvárások és bizalmatlanság a szokványos biztosítási modellek iránt azt jelzi, hogy a biztosítóknak újra kell gondolniuk kommunikációs és szolgáltatási stratégiájukat. Az egyszerűbb termékek és rugalmas, moduláris csomagok bevezetése, valamint a márkakommunikáció modernizálása a legfontosabb lépések, amelyek elősegíthetik a biztosítók és a Z generáció közötti kapcsolat építését.

A biztosítóknak ki kell használniuk a fiatalok adatszolgáltatási hajlandóságát, amely egyértelmű előnyöket kínálhat számukra a testreszabott szolgáltatások fejlesztése során. Ez és a személyes adatok védelme szintén elengedhetetlen tényezők, amelyeket érdemes hangsúlyozni a hosszú távú bizalom kiépítésében” – összegezte Drácz Dániel, a Deloitte Digital szenior menedzsere.

A kutatás rávilágít arra, hogy a biztosítási iparágnak alkalmazkodnia kell a változó fogyasztói szokásokhoz, különösen a Z generáció vonatkozásában, akik tudatosan keresik a személyes igényeikhez igazodó biztosítási termékeket és egyre inkább elvárják a rugalmasságot, valamint a modern, digitalizált szolgáltatási formákat.

Regionális különbségek

Az európai országok fiataljai alapvetően hasonlítanak biztosítási preferenciáik és öngondoskodás tekintetében, persze különbségek azért adódnak. A lengyelek hagyományosabb hozzáállásúak, alacsonyabb bizalommal és elkötelezettséggel fordulnak a biztosítási termékek felé.

Csehországban a Z generáció tapasztaltabb biztosítói ügyfélnek minősül, sokan rendelkeznek életbiztosítással, és jellemző rájuk az omnichannel megközelítés, azaz több szerződéskötési és kommunikációs csatornát használnak párhuzamosan ügyeik intézésre. Romániában az otthontulajdonlás aránya magas, de a biztosítás iránti érdeklődés alacsony, a döntésekben a biztosításközvetítők és családtagok véleménye meghatározó.

A pragmatikus hozzáállás dominál Hollandiában, ahol az ár és a biztosítási fedezet kulcsfontosságú, az internetes csatornákat részesítik előnyben. Németországban jellemző a jövőorientáltság és tapasztalatok, különösen a kiegészítő szolgáltatások terén. A pénzügyi aggodalmak Olaszországban nagyobbak, és az ár kiemelt szerepet játszik, miközben alacsonyabb a biztosítási penetráció. A gyorsaság és a kényelem a legfontosabb Franciaországban, a bankok és az internet a fő információforrások. A spanyoloknál magas a biztosítások iránti bizalom, de alacsony a lojalitás, a családtagok véleménye pedig fontos szerepet játszik a döntéshozatalban.

A magyar fiatalok szemlélete

A Deloitte a magyar Z generáció biztosításokhoz való hozzáállását is vizsgálta. Ebből kiderül, hogy az itthoni fiatalok alapvetően felelősségteljesek és jövőorientáltak, ugyanakkor egyelőre inkább ők is kisebb, személyre szabott biztosítási termékeket keresnek, nem pedig a komplexebb élet-, lakás- vagy gépjármű-biztosítást.

Európa más országaiban élő társaikhoz hasonlóan, a magyar fiatalok is inkább családjukra és barátaikra támaszkodnak, ha biztosítással kapcsolatos tanácsra van szükségük, azonban a bankfióki értékesítők biztosításokkal kapcsolatos tanácsadói szerepe kimagasló nemzetközi viszonylatban. Érdeklődésüket szintén az online önkiszolgáló szerzési csatornák felé fordítják, miközben fontos számukra a fenntarthatóság és a biztosítók hitelessége. A magyar fiataloknak kiemelten fontos a választott biztosítási termék jellemzőinek megismerése.

Estek a tengerentúli, nem mozdultak érdemben az európai hozamok

A regionális bankokkal kapcsolatos aggodalmak, a vártnál érdemben gyengébb Philadelphia Fed feldolgozóipari index és két Fed-tisztviselő további kamatvágást előrevetítő nyilatkozata elég volt a kamatcsökkentési várakozások erősödéséhez.
2025. 10. 17. 10:30
Megosztás:

A regionális bankokkal kapcsolatos aggodalmak és kereskedelmi feszültségek húzták le a Wall Streetet

Mínuszban zártak csütörtökön a Wall Street főbb indexei, miután a regionális bankok körüli aggodalmak fokozták a befektetők idegességét, amelyet már amúgy is tápláltak az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi viták.
2025. 10. 17. 09:30
Megosztás:

Emelkedtek a nyugat-európai piacok

Héthónapos csúcson zárt csütörtökön a francia részvénypiac, 1,4%-os emelkedéssel, miután a kormány túlélte a bizalmi szavazást, miközben a Nestlé árfolyamának megugrása lendületet adott a szélesebb európai piacnak.
2025. 10. 17. 09:00
Megosztás:

Vegyes forintmozgás péntek reggel

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 10. 17. 08:30
Megosztás:

Donald Trump szerint két héten belül lehet találkozója Vlagyimir Putyinnal Budapesten

Donald Trump szerint két héten belül létrejöhet a találkozója Vlagyimir Putyin orosz elnökkel Budapesten. Az amerikai elnök erről egy fehér házi eseményen beszélt csütörtökön.
2025. 10. 17. 07:30
Megosztás:

Az IKEA több vásárlót szolgált ki és több terméket adott el egy kihívásokkal teli évben

Az Ingka Csoport ma bejelentette, hogy az IKEA kiskereskedelmi forgalma 39 milliárd eurót tett ki a 2025-ös pénzügyi évben – az eladott mennyiség 1,6%-kal, az áruházak és az online látogatások száma pedig 1,3%-kal, illetve 4,6%-kal nőtt. A fő prioritás az alacsony árak megtartása volt, ami 1,6%-os bevételcsökkenéshez vezetett az előző évhez képest (39,6 milliárd euró a 2024-es pénzügyi évben).
2025. 10. 17. 07:00
Megosztás:

A menopauza nem tabu – a nyílt párbeszéd a munkavállalók és a munkáltatók közös érdeke

A menopauza több mint biológiai változás: testileg és lelkileg is hatással van a nők mindennapjaira, így a munkavégzésükre is. Magyarországon azonban továbbra is tabutéma: az Ipsos nemzetközi kutatása szerint 33 ország közül hazánk végzett az utolsó helyen, ahol a menopauzát a leginkább kínos, magánügyként kezelt témának tartják. Az OTP Egészségpénztár számára fontos, hogy a munkáltatói partnereket és munkavállalókat is ösztönözze a menopauza témájának nyílt és támogató kezelésére, hiszen ez nemcsak az egyéni egészséget, hanem a szervezeti teljesítményt és a hosszú távú lojalitást is erősíti.
2025. 10. 17. 06:30
Megosztás:

MBH Elemzési Centrum: Fiatalok lakhatási helyzete – európai trendek és válaszok

A fiatalok lakhatása ma Európa-szerte a legnagyobb gazdasági és társadalmi kihívások egyike. A korosztály tagjai egyre később költöznek el a szülői házból, sokan zsúfolt lakásokban élnek, miközben jövedelmük jelentős részét felemészti a lakhatás. A problémát Magyarországon a kormány célzott programokkal, többek közt az Otthon Start vagy a Lakhatási Tőkeprogram, révén igyekszik kezelni – de számos más európai országban is működnek hasonló célú kezdeményezések. Az MBH Elemzési Centrum megvizsgálta, milyen okok állnak a jelenség mögött, és mely országok nyújtják a legjelentősebb támogatást.
2025. 10. 17. 06:00
Megosztás:

Helyhatósági választások Portugáliában

Az október tizenkettedikei voksolás győztese a kormányzó Szociáldemokrata Párt lett, de a jobboldali Chega is növelni tudta támogatottságát.
2025. 10. 17. 05:30
Megosztás:

Az elektromobilitás új korszaka: miért most kell lépniük a magyar autóipari szereplőknek?

Kína száguld az elektromos átállásban, Európa újra lendületet venne, az USA lelassul – az EY globális előrejelzése szerint a hibrid technológiák kulcsszerepet kapnak a következő évtizedben. A tanácsadó cég modellje alapján 2034-re a tisztán elektromos jármű értékesítések részaránya meghaladhatja az 50%-ot a három legnagyobb piacon, miközben a hibridek és a plug-in hibridek 2036-ig 30% feletti piaci súlyt szerezhetnek.
2025. 10. 17. 05:00
Megosztás:

Akció nélkül szinte nincs vásárlás sem: a magyar vásárlók 57%-át a kedvezmények csábítják

A magyar vásárlók többsége akkor költ a legszívesebben, ha akciót lát, és ezt nem is titkolják. Az Árukereső.hufelmérése szerint az árengedmények továbbra is messze a legerősebb vásárlási motivációt jelentik, miközben az érzelmi impulzusok és a közösségi média hirdetései jóval kisebb szerepet játszanak.
2025. 10. 17. 04:30
Megosztás:

890 tonna élelmiszer a jubileumot ünneplő Adománykonvoj mérlege

Kevés magyar kezdeményezésből lett globális ügy, de az élelmezési világnap ilyen siker. 1980 óta minden október 16-án az ENSZ arra hívja fel a figyelmet, hogy az élelemhez való hozzáférés alapvető emberi jog. Ennek ellenére ma is világszerte 673 millió ember – a Föld lakosságának 8% éhezik –, és csak Európában és Közép- Ázsiában 24 millióan küzdenek élelmiszerhiánnyal. A számok önmagukért beszélnek: összefogás nélkül nincs fenntartható és igazságos élelmezés.
2025. 10. 17. 04:00
Megosztás:

Pontosabban közlekedtek a vonatok szeptemberben, mint egy évvel ezelőtt

A Keleti pályaudvar felújítása miatt bevezetett ideiglenes forgalmi rend ellenére az első őszi, iskolai hónapban a vonatok összességében pontosabban közlekedtek, mint tavaly szeptemberben - írta Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója csütörtökön a Facebook-oldalán.
2025. 10. 17. 03:30
Megosztás:

Az ingatlanközvetítés területén is fontos szereplővé vált a Fundamenta

Hat éve kezdte meg ingatlanközvetítői tevékenységét a Fundamenta Ingatlan, amely mostanáig közel 100 milliárd forint értékű ingatlanértékesítést bonyolított le sikeresen. A vállalat az elmúlt időszakban évről évre 30–50 százalékos növekedést ért el az ingatlanközvetítés területén, mára pedig az ingatlanközvetítői létszám tekintetében a negyedik legnagyobb szereplőjévé vált a hazai ingatlanközvetítői piacnak. A Fundamenta Ingatlan 2025-ben eddig több mint 500 ingatlan adásvételében segítette ügyfeleit, amelyek összértéke meghaladja a 20 milliárd forintot.
2025. 10. 17. 03:00
Megosztás:

Kocsit vennél 3-5 millió Ft között? Mutatjuk mivel jársz jól!

A 3-5 millió forintos ársávban továbbra is a Škoda Octavia, valamint a Volkswagen Golf és Passat uralják az érdeklődést a magyar használtautó-piacon - derül ki a Használtautó.hu legfrissebb, októberi toplistájából.
2025. 10. 17. 02:00
Megosztás:

Le kell cserélni a gázkazánokat Magyarországon is az IEA döntése értelmében!

A globális éghajlatválság árnyékában egy merész terv fogalmazódott meg: az IEA ajánlása szerint már 2025-től tilthatnák az új fosszilis tüzelőanyagú kazánok forgalmazását. Ez azt jelentené, hogy a jövő háztartásai már nem gázkazánokat vesznek, hanem zöld technológiákat — hőszivattyúkat, hibrid rendszereket, geotermikus megoldásokat.
2025. 10. 17. 01:00
Megosztás:

Lottó csalás! VIDEÓRA vették a számokkal hogyan manipuláltak

Alig telik el hét, hogy valamelyik lottótársaságot ne érné csalásvád azoktól a játékosoktól, akiknek éppen nem kedvezett a szerencse. Az internetes fórumokon is számos ilyen bejegyzés és összeesküvés-elmélet kering. Most egy olyan esetet mutatunk be, amely sokak szerint az egyik legnyilvánvalóbb lottócsalás volt – ráadásul élő adásban, a tévékamerák előtt történt. A cikk végén meg is nézheti a felvételt, amely az egész botrányt elindította.
2025. 10. 17. 00:30
Megosztás:

Újraindult a kereskedés a Pensum Group részvényeivel

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) jóváhagyása után csütörtökön újraindult a kereskedés a Pensum Group Nyrt. részvényeivel - közölte a tőzsdei társaság a BÉT honlapján csütörtökön.
2025. 10. 17. 00:05
Megosztás:

A közép- és kelet-európai gazdaságok valamelyest ellenállóképesek, de jelentős növekedési gyorsulás nem várható

Közép- és Kelet-Európa gazdaságai valamelyes ellenállóképességet mutatnak az idén, mindenekelőtt az erős hazai fogyasztás révén, de jelentős növekedési gyorsulás nem várható, tekintettel az amerikai kereskedelmi politika és a világgazdasági növekedési kilátások bizonytalanságaira - áll a Fitch Ratings csütörtökön Londonban ismertetett regionális helyzetértékelésében.
2025. 10. 16. 23:30
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 42. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 10. 16. 23:00
Megosztás: