ÁKK: Átalakulás jön a lakossági állampapíroknál a stabilitás érdekében

Levontuk a tanulságokat az elmúlt évek folyamataiból, ezért a változó kamatozás felől a fix kamatozású lakossági állampapírok felé való terelés került előtérbe, amely célja a fokozottabb kiszámíthatóság és az állami kamatkiadások nagyobb stabilitása – mondja Hoffmann Mihály. Az Államadósság Kezelő Központ vezérigazgatója a Portfoliónak adott interjújában elmondta, hogy a lakossági állampapírpiac kiemelten fontos és biztos pillére a finanszírozásnak, aminek megőrzése mellett a most bejelentett módosításokkal javul az adósságportfólió szerkezete és ezáltal biztosítani tudják a kamatkockázat kordában tartását is. Szigorítás rövid távon nincs tervben, az ÁKK a lassabb, evolutívabb változtatások híve.

ÁKK: Átalakulás jön a lakossági állampapíroknál a stabilitás érdekében

A napokban nagy jelentőségű változásokat jelentett be az Államadósság Kezelő Központ: teljesen megújul a lakossági állampapírok kínálata. Ennek részleteiről a Portfolio olvasói már értesülhettek, nézzük most először a nagy képet: a fix kamatozású lakossági papírok hozama emelkedik, futamideje nő, eközben a változó kamatozású papírok (PMÁP és BMÁP) prémiuma látványosan romlik. Elég egyértelműnek tűnik az üzenet: mindkét oldal számára kiszámítható kamatfizetések, hosszabb távú elköteleződés. Mi a változás oka?

Örülünk, ha egyértelmű az üzenet, nagy vonalakban valóban erről van szó. Azért amíg ide eljutottunk, elég mozgalmas időszakot éltünk át. Az év elején a GDP 2 százalékának megfelelő, nagyjából 1500 milliárd forint értékű kamatjövedelemhez jutott a lakosság, elsősorban a magas kamatozású, inflációkövető Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) révén. Azóta az infláció visszaesett, lezajlott a papírok átárazódása és sokakat foglalkoztatott, mit kezd a lakosság a visszaeső kamatok mellett az állampapírjaival. Adósságkezelési szempontból a fő tanulság az volt, hogy - összhangban a várakozásainkkal - az állomány stabilan alakult, a lakosság nemcsak a tőkét, hanem a kamat egy részét is visszafektette az állampapírpiacra. Úgy gondoltuk, hogy erre a stabil piacra építve itt az ideje a lakossági piac szerkezetét is vizsgálat alá vetni.

Bizonyára vannak egyéb, hosszabb távú tanulságok is, hiszen mégis jelentős változások történnek.

Így van, két nagyobb témát azonosítottunk. Az egyik, hogy az intézményi és a devizakötvény-piachoz képest a lakossági piacnak rövid a futamideje, tehát itt az állam jóval rövidebben finanszírozza magát. A másik a költség kérdése. 2023-24 folyamán a magas inflációs környezettel párhuzamosan az inflációkövető papírok kamata is megemelkedett, ami adósságkezelői szempontból magas költséget jelent. Emögött azonban egy mélyebb struktúra húzódik meg: a fix és a változó kamatozású papírok aránya az elmúlt 2-3 évben nagyon eltolódott a változó irányba. Tehát egyrészt a futamidő relatív rövidségét, másrészt a fix-változó arány eltolódását szerettük volna kezelni a mostani döntéssorozattal.

A PMÁP valóban óriási kamatkiadást jelentett az állam számára. Ugyanakkor az inflációs előrejelzések nem mutatnak különösebben magas inflációt a következő időszakra. Ebben a helyzetben nem tűnik költséghatékonynak, hogy az ÁKK a 4-5%-os kamatú állampapírból a 7%-os felé tereli a lakossági befektetőket. Adódik a rosszindulatú, de kötelező kérdés: az ÁKK magasabb inflációra számít?

Nem erről van szó. Nem csak önmagában a költség számít, hanem annak változékonysága, kiszámíthatósága is. Megnéztük a nemzetközi tapasztalatokat, többek között a német adósságkezelő intézkedéseit, ami az inflációkövető papírokat gyakorlatilag megszüntette, mert a kiszámíthatatlan inflációs környezet bizonytalanná teszi a kamatkiadások alakulását. Hosszú távon elméletileg mindig lehet egy olyan év, amikor egy külső sokk hatására váratlanul megugrik az infláció, a mai magyar adósságszerkezetben ez a kamatkiadások kiszámíthatatlanságával jár együtt. A fő cél tehát a kamatkiadások kiszámíthatóságának biztosítása. Nemzetközi összehasonlításban Magyarországon magas általában a változó kamatozású és azon belül is az inflációhoz kötött állampapírok aránya. Ennek csökkentése hozzájárulhat az említett kockázat mérsékléséhez.

Feltesszük, az ÁKK számít arra, hogy emiatt a PMÁP állomány tovább csökken, és a megtakírók átáramlanak a magasabb, fix kamatú papírokba.

Ez benne van a pakliban, abszolút.

Számoltak azzal, hogy ez mekkora drágulást jelent a finanszírozásban?

Persze, erre vannak számításaink. De rövid távon, amíg a jelenlegi, még érdemi PMÁP állomány megmarad, ez az alacsony infláció mellett alacsonyabb finanszírozási költséget fog jelenteni a következő években. A fix kamatozású papírok ugyan magasabb kamattal lépnek be, de úgy látjuk, hogy a kettő eredője elfogadható ár azért, hogy csökkenteni tudjuk azt a kamatkockázatot, ami az elmúlt években velünk volt. Azt se felejtsük el, hogy korábban a változó kamatozású BMÁP hozama bőven 7 százalék felett volt, október elején a legmagasabb, fix kamatozású FixMÁP hozama éppen 7 százalékon alakul. Azaz az elérhető legkedvezőbb lakossági termék kamata némileg csökken, ami a kamatkiadások szempontjából is fontos.

Az átáramlás lassúsága nyilván fékezi az ÁKK ebből fakadó költségeit. Ezért is nem olyan drasztikus a változtatás, mint mondjuk az említett német esetben?

Azt mondanám, ez egy evolúciós folyamat. Fontosnak tartjuk a lakossági állampapír-piac stabilitásának megőrzését, így mindig olyan lépésekben gondolkodunk, amelyek a finanszírozás biztonságának fenntartása mellett a lakossági ügyfeleink számára is vonzó befektetési alternatívát jelentenek.

Nem lehetett volna a PMÁP-ot tovább finomítani, például szorosabban az inflációhoz kötni vagy fix lejáratúvá tenni?

A hozam és a kockázat mellett a likviditás is számít egy befektetés értékelésekor. Tudatában vagyunk annak, hogy ezeknek a papíroknak nagyon kedvező a likviditási profilja, ezt sokan szeretik. Itt csak egy változtatást eszközöltünk, a visszaváltási árfolyamot egységesen 99%-on rögzítettük. Ezen túl most nem megyünk, de folyamatosan monitorozzuk a helyzetet, és ha szükséges, készek vagyunk további lépésekre.

Hosszabb távon elképzelhető, hogy az 5 éves állampapírok valóban 5 éves futamidejűek lesznek, és nem lehet belőlük olyan könnyen kiszállni, mint ahogy most, amikor a lakosság nagy része szinte látra szóló betétként vagy egyéves megtakarításként használja?

Ez egy nagyon összetett kérdés, amihez nem érdemes hirtelen mozdulatokkal hozzányúlni. A befektetők érzékenyek, és mi nagyon örülünk annak, hogy ez a piac stabil. Ezt a stabilitást szeretnénk megőrizni, ezért semmi olyan lépést nem fogunk tenni, ami rövid távon nagy volatilitást visz a rendszerbe.

Annak vagyunk a hívei, hogy lépésről lépésre, evolutív módon változtassuk a paramétereket. Rövid távon ez most nincs napirenden.

De hosszú távon akár még napirendre kerülhet?

Hosszú távon mind meghalunk, ahogy Keynes mondta. De komolyra fordítva, az ÁKK folyamatosan figyeli a piacot, a befektetői igényeket és igyekszik ezeket összhangba hozni az adósságkezelői szempontokkal. Amennyiben látunk lehetőséget egy jobb kimenet felé való elmozdulásra, akkor teszünk lépéseket, de ha nem, akkor nem.

Miért volt szükség arra, hogy a célok érdekében az ÁKK nemcsak a PMÁP kamatprémiumát csökkentette, hanem cukorkaként még a fix kamatozású papíroknál is kamatemelést hajtott végre?

Ezt a változtatást érdemes csomagban vizsgálni. A PMÁP-nál csökkentettük a felárat 50-ről 10 bázispontra, a Bónusz Magyar Állampapír (BMÁP) esetében is csökkentettük a diszkontkincstárjegyek feletti felárat. Mindkét fő változó kamatozású papírnál lefelé mentünk, míg a két fix kamatozásúnál felfelé, körülbelül 50 bázisponttal. Ennek hatására lesz egy átrendeződés. Féloldalasnak éreztük volna, ha az egyik ágon csökkentjük a felárakat, a másikon pedig nem ellensúlyozzuk ezt.

Ezek szerint a durván fél százalékpontos kamatcsökkentés az egyik oldalon és az emelés a másikon nagyjából kioltja egymást finanszírozási költség szempontjából?

Igen, mind kamatköltség, mind volumen szempontjából nagyjából így gondoljuk.

Hogyan értékeli az ÁKK a kockázati modelljeiben azokat a papírokat, amelyekből egy év után viszonylag költségmentesen ki lehet szállni? Ezek 5 éves vagy 1 éves papíroknak számítanak?

Sokféle mutatót nézünk. Van olyan mutató, ami a hátralévő futamidőt nézi, ott a névleges futamidő számít. Van olyan mutatónk is, ami azt mutatja, mennyi idő telik el az átárazódásig. Ott figyelembe vesszük a visszaváltási lehetőséget, ami javítja a likviditási profilt a befektetők számára, miközben emeli a megújítási kockázatot az adósságkezelő számára. De ez a fajta likviditási profil nem ördögtől való dolog. Ha egy kereskedelmi bank mérlegére tekintünk, ott is van sok látra szóló betét, aminek kedvezőbbek lehetnek a likviditási kondíciói, miközben átlagosan alacsonyabb a hozama és magasabb a kockázata egy állampapírhoz képest, mégis van egy statisztikailag stabil állománya. Mi is úgy gondoljuk, hogy a visszaváltási lehetőség ellenére a lakossági állampapírpiac nagyon stabil, és a befektetőink nagyrészt itt maradnak mindenféle turbulencia ellenére is.

Számít-e arra az ÁKK, hogy decemberben a bankok újra nagy volumenben vásárolnak állampapírokat?

Alapvetően számolunk ezzel, hiszen a bankadó oldaláról erős pozitív ösztönző van a kormány részéről a bankok felé. De emellett most is nagyon jó a kereslet az aukciókon, nem csak hazai intézményi, hanem külföldi befektetői oldalról is. Például a közelmúltban rekordmagas, 6-10-szeres kereslettel szembesültünk egyes, hosszú lejáratú kötvényaukciókon a meghirdetett mennyiségekhez képest.

Vagyis az ÁKK forrásbevonás szempontjából kényelmes helyzetben van? A kormány az év során láthatóan emelgeti a hiánycélt, szükség is lehet erre.

Nyáron már történt egy módosítás, amikor a minisztérium emelte az adósságkezelés szempontjából releváns pénzforgalmi hiány előrejelzését, amire finanszírozási oldalról mi természetesen reagáltunk. A Nagy Márton miniszter úr által szeptember elején említett 4-4,5 százalékos sáv az eredményszemléletű hiány vonatkozásában nem jelent automatikusan emelkedést a pénzforgalmi hiányban, így továbbra is a nyári előrejelzéssel dolgozunk.

Ezek szerint akár az a terv is megvalósulhat, hogy az első félévi nagy devizaforrás-bevonásból ősszel adósságpapírok visszavásárlására is jut pénz?

Alapvetően továbbra is abban gondolkodunk, ami a finanszírozási tervben is szerepel: ha év végén felesleges likviditásunk lesz, azt adósság-visszavásárlásra vagy egyéb likviditáskezelési műveletekre fogjuk fordítani. Ez természetesen függ a piaci kondícióktól, a globális tőkepiaci helyzettől is. Sok tényezőt kell figyelembe vennünk, vannak technikai szempontok is, például az euró-dollár keresztárfolyam alakulása. Vannak derivatív műveleteink is a kockázatkezelési tevékenységünkhöz kapcsolódóan, ezeknek is van likviditási igénye. De összességében, ha a piaci kondíciók és a likviditási helyzet együttesen lehetővé teszik, akkor készek vagyunk ezekre az adósságszerkezetet optimalizáló lépésekre.

Megjelent az IMF 4. cikk szerinti vizsgálatának az értékelése, és volt benne egy érdekes adat. A Valutaalap szerint ugyan 5%-ról valóban 4%-ra csökken az állam GDP-arányos kamatterhe, ám 2030-ig ez szép lassan újra visszakúszik 5%-ig. Az ÁKK is így számol a kamatteherrel kapcsolatban?

Mi nem így számolunk. A PMÁP kamatok csúcsa már mögöttünk van. Az a strukturális stratégiai változás, amiről a legelején beszéltünk, hogy a fix kamatozású papírok felé való elmozdulással ezt a kamatkockázatot kivegyük a rendszerből, pont abban fog segíteni nekünk a jövőben, hogy ilyen csúcsok az inflációhoz kapcsolódóan ne legyenek a kamatkiadásokban.

Ugyanakkor az általános kamatszint a 2020 előtti időkhöz képest emelkedett, ahogy az államadósság is.

Valóban, de a mi feltételezéseink a jövőről három ponton is eltérnek az IMF-étől. A Nemzetközi Valutaalap azt várja, hogy a költségvetési hiány magasan ragad, a gazdasági növekedés pedig alacsony marad Magyarországon. És ebből következően az államadósság/GDP arány növekedésére számít, a jelenlegi szintről 80% közelébe. Ezzel szemben a kormányzati tervek egyáltalán nem erről szólnak. A kormány elkötelezett a fiskális konszolidáció mellett, csökkenti a hiányt. A gazdasági növekedésre is magasabb prognózissal számol a kormány, és ennek eredőjeként az államadósság csökkenésére számítunk. Emellett a hozamkörnyezet is kedvezőbb lehet előretekintve, figyelembe véve a nagy, globális jegybankok várható lépéseit is. Ezek miatt mi a 4%-os GDP-arányos kamatteher további csökkenését várjuk.

És ezek szerint az adósságráta esetében is ez a helyzet.

Ebben a kérdésben a Nemzetgazdasági Minisztérium előrejelzései és várakozásai az irányadóak, de valóban csökkenésre számítunk. Ebben sok tényező játszik szerepet, az egyik a hiány, ami azért moderált szinten van, a másik meg a GDP. A reálnövekedés elmarad ugyan az év eleji tervektől, de a GDP-deflátor viszonylag magasan alakulhat, vagyis a nominális GDP érdemben növekszik. Természetesen az árfolyam szintje is számít az adósságráta esetében. Ezek a tényezők összességében hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a viszonylag mérsékelt pénzforgalmi hiány mellett csökkenjen az adósság.

Van is egy olyan értelmezés a szakmában, hogy az elmúlt három év adósságpályáját a viszonylag magas hiány és egy zéró növekedés mellett a magas infláció mentette stagnálásra.

Érdemes a magyar adósságdinamikát nemzetközi kontextusba helyezni, nézzük meg, mi történik máshol a világban, különösen Kelet-Közép-Európában. Ha körülnézünk a költségvetési hiány és az államadósság tekintetében, látjuk, hogy Magyarország viszonylag fegyelmezett ebben a mezőnyben. Románia például 8-9%-os hiánnyal küzd, Lengyelország is 7% fölött van, Szlovákia szintén magasabb hiányt mutat, mint mi. Egyedül Csehország fegyelmezettebb nálunk ebből a szempontból. Magyarországon az államadósságnak valóban relatíve magas a szintje, ami részben egy, a rendszerváltás óta magunkkal hozott örökség. Azonban ha megnézzük az elmúlt 5-15 év trendjeit, azt látjuk, hogy Kelet-Európában egyedül Magyarország volt képes csökkenteni az adósságrátáját, minden más országban nőtt, Szlovákiában vagy Romániában például az elmúlt 15 évben 20-25 százalékponttal. Ezeket is érdemes figyelembe venni a magyar helyzet értékelésekor, hiszen ilyen környezetben az adósság kordában tartása nagy eredmény.

Valóban, de abszolút szintekben még mindig nem nézünk ki jól.

Igen, de ha azt nézzük, hogy a piacok hogyan értékelik ezt, már egy kicsit más képet kapunk. Például Romániában 60% alatt van az adósságráta, mégis a finanszírozási költségük, a CDS-ük, az ötéves hozamuk sokkal magasabb, mint a magyar. A befektetők ugyanis nem csak a szintet nézik, hanem a dinamikát is.

A lengyel finanszírozási költség viszont sokkal alacsonyabb.

Így van, a lengyel valóban alacsonyabb, mert az egy nagyobb gazdaság alacsonyabb adóssággal, magasabb növekedéssel és mondhatni „önellátóbb” vagy zártabb, így nekik könnyebb dolguk van a finanszírozással is.

Az elmúlt hónapokban láttunk kisebb megingásokat az európai adósságpiacon, például a franciák és britek esetében. Ha a kelet-közép-európai térségre nézünk, és elképzelünk egy esetleges nagyobb megingást a befektetői bizalomban, akkor ez a régió önmagában nem néz ki túl jól. Van-e olyan lehetséges megingás, ami az ÁKK kockázati pályáján szerepel?

Természetesen, a kockázatok feltérképezése, kezelése, az azokra való felkészülés az ÁKK alapvető feladata. Már a nyári devizakötvény-kibocsátáskor is utaltunk arra, hogy az egyfajta felkészülés is arra, hogy a nemzetközi bizonytalanságban egy turbulencia esetén is megfelelő mértékű likviditási tartalékokkal rendelkezzen az ország. A fiskális politikát illetően ugyanakkor a relatív helyzetünk a környező országokhoz képest kedvező, és ezt a befektetői visszajelzések is alátámasztják. Hazánk és a magyar gazdaság iránt mind a nyugati, mind pedig a keleti befektetők körében tartósan erős a bizalom. A nemzetközi befektetők a globális kihívások ellenére is bíznak a magyar gazdaságban, hazánkat a globális pénzügyi színtéren is megbízható partnerként kezelik. Jelenleg nem látunk semmilyen finanszírozási problémát sem az idei, sem a következő év tekintetében, még az ésszerűen előre látható kockázatok realizálódása esetén sem.

Érkeznek az otthon startos lakások megépülését biztosító szabályok

Érkeznek az otthon startos lakások megépülését biztosító szabályok, a fix 3 százalékos kölcsön hatására évtizedek óta nem látott számban indulnak lakásfejlesztések, cél, hogy az állami ösztönzőkért cserébe a fejlesztők végrehajtsák vállalásaikat, új otthon startos lakások tízezrei épüljenek fel néhány éven belül - írta Panyi Miklós, a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára szerdán a Facebook oldalán.
2025. 11. 12. 09:30
Megosztás:

A versenyszféra munkavállalóinak 55 százaléka elégedetlen a fizetésével

A vállalkozásoknál foglalkoztatott munkavállalók 55 százaléka elégedetlen a jelenlegi fizetésének mértékével, ez az arány 6 százalékponttal magasabb az egy évvel korábban mért szintnél. Ugyanakkor a tavalyi 52 helyett most csak 48 százalékuk tervezi, hogy ha lehetősége nyílik rá, egy éven belül munkahelyet vált. Ebben meghatározó szerepe lehet annak, hogy az alkalmazottak 65 százaléka úgy érzi, tavalyhoz képest beszűkültek az elhelyezkedési lehetőségei – derült ki a Trenkwalder októberben elvégzett munkaerőpiaci kutatásából.
2025. 11. 12. 09:00
Megosztás:

Széleskörű összefogás a diákok pénzügyi és vállalkozói ismereteinek fejlesztéséért

A mai napon öt szervezet írta alá azt az együttműködési megállapodást, amelyben a diákok pénzügyi és vállalkozói ismereteinek további fejlesztését vállalják a 2025/2026-os tanév 12. PÉNZ7 programjának keretében. Az előző tanévben 1.413 iskola 212 ezer diákja vett részt a témahéten. A mai nappal megkezdődött az iskolák regisztrációja is.
2025. 11. 12. 07:00
Megosztás:

Tovább nő a Digitális Fizetési Index, a jövő az összehangolt edukáción múlik

2024-ben sem szakadt meg a Mastercard Digitális Fizetési Indexének (DFI) ötödik éve tartó növekedése: a mutató most – egy pontos emelkedéssel - 63 ponton áll (a lehetséges 100-ból). Az Index öt éve változatlan módszertannal készül az összehasonlíthatóság érdekében. A növekedés hajtóereje a piaci szereplők digitális fizetési infrastruktúra fejlesztésére irányuló erőfeszítései mellett a szabályozási környezet kedvező változása volt. Az Index három pillére – Infrastruktúra, Tudás és Használat – közül a második, azaz a leglassabban növekvő Tudás lesz a digitális fizetési ökoszisztéma fejlődésének jövőbeni letéteményese. A 2024-es DFI-jelentés ezért az edukáció fontosságát, és ebben az intézményi, illetve üzleti szereplők közös felelősségét állítja a középpontba.
2025. 11. 12. 06:30
Megosztás:

Megjelent a madárinfluenza egy Csongrád-Csanád vármegyében

A madárinfluenza vírus magas patogenitású, H5N1 altípusát igazolták egy Csongrád-Csanád vármegyei hízópulykatartó gazdaságban a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) vizsgálatai, az állomány felszámolása megkezdődött, a járványügyi nyomozás folyamatban van - közölte a hatóság kedden a honlapján.
2025. 11. 12. 06:00
Megosztás:

Szlovénia és Ausztria közös nyilatkozatot írt alá a Mura folyó fenntartható kezeléséről

Szlovénia és Ausztria közös nyilatkozatot írt alá kedden a Mura folyót érintő fenntartható és közös vízgazdálkodásról, amelyet a felek az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás, az árvízbiztonság és a biodiverzitás megőrzése terén folytatott együttműködésük újabb állomásának neveztek.
2025. 11. 12. 05:30
Megosztás:

Lezárult a regisztráció az Európai Hulladékcsökkentési Hét 2025-ös kampányára

Lezárult az idei, immár 17. Európai Hulladékcsökkentési Hétre (november 22-30. között) tervezett hulladékcsökkentési akciók regisztrációja, így Magyarország az idén 586 akcióval kerül fel az Európai Hulladékcsökkentési Hét nemzetközi térképére. A regisztrált akciók többségét, 53 százalékát a hazai oktatási intézmények alkotják, amely igazolja az intézmények, a pedagógusok és a diákok elkötelezettségét a környezeti ügyek, a környezeti nevelés iránt - tájékoztatott a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége (KSZGYSZ) az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében.
2025. 11. 12. 05:00
Megosztás:

Egyre több fiatal lép át a “pénzkapun”

A K&H lakossági ügyfél állományán belül évről évre aktívabbak a fiatalok. A digitalizáció hatására a számlanyitás nemcsak a tudatos pénzkezelés első lépése, hanem belépő a biztonságos és kényelmes digitális bankolás világába is. A K&H tapasztalatai szerint a fiatalok leggyakrabban élelmiszerre költenek, a kiadásaik 22 százaléka erre megy. Második helyen vannak az éttermek majdnem 10 százalékkal, holtversenyben a harmadik helyen pedig a gyorséttermek és pékségeket is magában foglaló egyéb élelmiszerárusító egységek állnak – mindezt bankkártyával vagy okoseszközzel fizetve.
2025. 11. 12. 04:30
Megosztás:

2026-ban startolhat a Dél-Korea és Magyarország közös akkumulátoripari kompetenciaközpontja

A Magyar Akkumulátor Szövetség vezetésével egy koreai-magyar akkumulátoripari kutatóközpont jön létre a 2022-ben elindított Economic Innovation Partnership Program (EIPP) részeként a dél-koreai Korea Development Institute (KDI) és a magyar Nemzetgazdaság Minisztériummal közreműködésben.
2025. 11. 12. 04:00
Megosztás:

Megérkezett az októberi inflációs adat! Hol tartsd a pénzed, hogy kivédd a pénzromlást?

Megérkezett a legfrissebb inflációs adat, amely ismét rávilágít arra, mekkora teher nehezedik a háztartásokra és a megtakarításokra. Bár az áremelkedés üteme lassult az elmúlt időszakban, a korábbi évek drágulása tartósan beépült a gazdaságba. Ahhoz, hogy a pénzünk ne égjen el észrevételül, cselekednünk kell, hiszen a folyószámlán tartott pénz folyamatosan veszít az értékéből.
2025. 11. 12. 03:30
Megosztás:

Idén ugyanannyit szánnak a magyarok karácsonyi ajándékra, mint tavaly

Az idén ugyanannyit terveznek költeni a magyarok karácsonyi ajándékra, mint tavaly, átlagosan 75 ezer forintot a Yettel országos reprezentatív kutatása szerint.
2025. 11. 12. 03:00
Megosztás:

Itt a számítás! A nyugdíjak vásárló értéke a legnagyobb baj

Az elmúlt hónapok jelentős változásokat hoztak a magyar lakosság pénzügyi hangulatában és várakozásaiban: látványosan nőtt azok aránya, akik a nyugdíjas éveik anyagi bizonytalanságától tartanak, miközben a rövid távú gazdasági kilátások is romlottak.
2025. 11. 12. 02:30
Megosztás:

Betiltja a benzines és a dízel autókat is az Unió! Mi lesz így?

Az Európai Unió 2035-től tervezi betiltani az új, fosszilis üzemanyaggal hajtott járművek értékesítését, a vásárlók érdeklődése azonban az elektromos autók iránt továbbra is mérsékelt. Bár számos ország pénzügyi ösztönzőkkel támogatja a váltást, ezek megszűnésével az eladások meredeken visszaesnek.
2025. 11. 12. 02:00
Megosztás:

Nyugdíjadra tettél félre? Most megnézheted mennyit kerestél vele

A Grantis pénzügyi tanácsadó számításai szerint az elmúlt évek világgazdasági ingadozásai ellenére a vizsgált nyugdíjbiztosítási alapok több mint 30 százaléka 10 százaléknál magasabb évesített hozamot produkált.
2025. 11. 12. 01:00
Megosztás:

Eladó az óra, ami megjárta a Holdat - magyar aukción kerül kalapács alá

A NASA legendás kronográfja a BÁV ART 86. Művészeti Aukcióján kerül kalapács alá.
2025. 11. 12. 00:30
Megosztás:

A Bitcoin után ez lehet a következő nagy kriptós siker, ha 10 000 darabot tartasz ebből az ismeretlen érméből

Miközben a Bitcoin, az XRP és a Solana továbbra is uralják a híreket, egy új név csendben tör előre a kriptovilágban: <a href="https://minotaurus.io/?utm_source=profitline.hu&utm_campaign=pjdz3c0grz027esf5a60&PropertyValue=zg0r6sze" target="_blank">Minotaurus (MTAUR)</a>. A korai vásárlók már most „a következő nagy áttörést hozó tokenként” emlegetik, és a mögötte álló számadatok kezdenek alátámasztani ezt az állítást.
2025. 11. 11. 23:30
Megosztás:

Solana árfolyam-előrejelzés: Hamarosan vissza 200 dollárra? A Cardano továbbra is ingadozó, míg a Digitap akár tízszeres növekedést is elérhet előbb?

Bár a Solana (SOL) és a Cardano (ADA) árfolyama november eleje óta folyamatosan hullámzik, néhány influencer továbbra is optimista. Például az ismert véleményvezér, Curb, úgy véli, hogy a Solana árfolyama újra felszökhet 200 dollárra. Eközben Dan Gambardello megdöbbentette a kereskedők egy részét a Cardanóra vonatkozó jóslatával, miután az ADA ára több mint 10%-ot esett az elmúlt 30 napban.
2025. 11. 11. 22:30
Megosztás:

Az On-Chain és Off-Chain tranzakció fogalmak jelentése és értelmezése

Hogyan működik a tranzakciók két arca, az On-Chain és az Off-Chain a blokklánc világában? A blokklánc tranzakciók két útja – mit jelent az On-Chain és az Off-Chain működés, és miért fontos ez neked is?
2025. 11. 11. 22:00
Megosztás:

A ZK Proof jelentése és értelmezése a kriptovaluták világában

ZK Proof: az adatbiztonság jövője a gyakorlatban. A digitális korban, amikor az adatbiztonság, a magánélet védelme és a decentralizált pénzügyi rendszerek egyre nagyobb hangsúlyt kapnak, egy különleges technológia egyre gyakrabban kerül előtérbe: a ZK proof, vagyis a zero-knowledge proof.
2025. 11. 11. 21:30
Megosztás:

Mastercard: öt éve tart Magyarország digitális fejlettségének emelkedése

Öt év alatt 12 ponttal nőtt, így tavaly 63 pont volt a Mastercard Digitális Fizetési Indexe (DFI) Magyarországon - közölte a Mastercard legfrissebb jelentése alapján az MTI-vel kedden.
2025. 11. 11. 21:00
Megosztás: