Amit a rekordméretű Porsche részvénykibocsátásról tudni lehet
Porsche, na de melyik?
A tőzsdei bevezetés kapcsán némi félreértést okozhat, hogy már jelenleg is tőzsdén van egy Porsche Automobil Holding (röviden Porsche SE; ISIN: DE000PAH0038) nevű társaság, melynek fő tulajdonosa a Porsche-Piëch család. A Porsche SE, mint holdingtársaság több befektetést is kezel. A portfolió legfontosabb eleme a Volkswagen csoportban meglévő több mint 50 százalékos részesedés (törzsrészvényeken keresztül), de ezenkívül is több társaságban rendelkeznek tulajdonrésszel. Ezek tipikusan autóiparhoz, mobilitáshoz kapcsolódó cégek. Például a PTV Group, az Inrix, a Markforged, a Seurat Technologies, az AEVA, stb.
Aminek a tőzsdére viteléről most döntés született, azt teljes nevén Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG-nak, röviden csak Porsche AG-nak hívják. Vagyis a cégformát jelölő utolsó két betű alapján lehet a két társaságot megkülönböztetni. A Porsche AG, a Volkswagen csoport százszázalékos leányvállalata gyártja a Porsche autókat.
Az üzlet struktúrája
A Porsche AG tőkéjét 50 százalékban elsőbbségi és 50 százalékban törzsrészvények fogják megtestesíteni. Az elsőbbségi részvények nem rendelkeznek szavazati joggal, de minden osztalékfizetésnél 1 centtel magasabb osztalékot fizetnek. Összesen 455,5 millió elsőbbségi és ugyanennyi törzsrészvény kerül majd megkeletkeztetésre, vagyis a teljes részvényszám 911 millió darab lesz. Az IPO során az elsőbbségi részvények 25 százalékát tervezik értékesíteni. Az IPO-ra szeptember végén, október elején kerülhet sor. A törzsrészvényekből 25 százalék + 1 részvényt fog a Porsche SE (vagyis a Porsche család holdingtársasága) megszerezni az IPO ár fölött 7,5 százalékos prémiummal. Ezzel a részesedéssel a Porsche SE blokkoló kisebbségi részesedéssel fog rendelkezni a stratégiai döntések vonatkozásában.
Az IPO-ban főleg intézményi befektetők vehetnek részt, de a Bloomberg információi szerint 5 százalékot kisbefektetőknek, elsősorban német kisbefektetőknek allokálhatnak. Az intézményi befektetők közül a Qatar Investment Authority már vállalta 5 százaléknyi részesedés megvásárlását.
Az IPO ellenére a Volkswagen eredménykimutatásában a Porsche AG pénzügyi teljesítménye továbbra is a teljes konszolidáció elve mentén kerül bemutatásra, mivel a Volkswagen csoport részesedése 50 százalék + 1 részvény fölött marad (75 százalék mínusz egy törzs- és 75 százaléknyi elsőbbségi részvénnyel fog rendelkezni). A Volkswagen csoport és a Porsche AG közti együttműködések is tovább folytatódnak, de ezek jogi formája változhat.
A befolyó pénz felhasználása
Az üzletrész értékesítéséből befolyt összeg (IPO és Porsche SE tulajdonszerzése együtt) 49 százalékát rendkívüli osztalékként tervezi kifizetni a Volkswagen. Az összeg másik felét pedig transzformációra, az elektromos autók fejlesztésére kívánják fordítani. A rendkívüli osztalékfizetésről decemberben rendkívüli közgyűlésen dönthet a Volkswagen, és 2023 elején történhet meg a kifizetés.
Mennyi az annyi?
A Bloomberg értékelése és információi alapján a Porsche AG cégértéke (EV) 60-85 milliárd euró körül lehet. Mivel a nettó adósság a 2021 év végi beszámoló alapján lényegében nulla volt, így ha ez nem változott, akkor a cégérték lényegében megegyezik a várható piaci kapitalizációval is. Mivel 2021-ben 7,4 milliárd eurós EBITDA-t ért el a Porsche AG, így ez 8,1-11,5 közötti EV/EBITDA mutatószámot jelentene. A 4 milliárd eurós adózott eredmény alapján az elsőbbségi részvények P/E értékeltsége 15,5-22 között lehet. A Porsche AG mindkettő alapján a prémium autógyártók és a még kisebb szériás luxusautógyártók (Ferrari, Aston Martin) között helyezkedne el.
A hasonló jellegű spin-off tranzakciók egyik tipikus célja, hogy rávilágítson a cégcsoport egyéb elemeinek alacsony értékeltségére. Ez igaz a Volkswagen csoportra is, melynek piaci kapitalizációja 87 milliárd euró, vagyis, ha a Bloomberg szerinti sáv felső élén valósulna meg az IPO, akkor az azt jelentené, hogy a csoport egyéb részeinek minimális az értéke a piac jelenlegi értékítélete alapján. (forrás: ERSTE)