Árérzékeny, tudatos és hallgat az influenszerekre – ilyen egy Z generációs vásárló

A Z generáció tudatosan, de rendkívül élménycentrikusan költ - derül ki egy generációról készült átfogó kutatásból. A riport készítésében közreműködött a Diverzum, hazánk legnagyobb diákkedvezményeket kínáló platformja is, amelynek a partnerségi vezetőjével, Takács Péterrel beszélgettünk a Cégkassza Podcast legújabb adásában. A szakértő megosztotta gondolatait a Diverzum indulásáról, valamint a fiatalok fogyasztási szokásairól és digitális életmódjáról is.

Árérzékeny, tudatos és hallgat az influenszerekre – ilyen egy Z generációs vásárló

Egy ötletből országos platform

A Diverzum alapítói külföldi tanulmányaik során találkoztak először jól szervezett, digitálisan elérhető diákkedvezmény-rendszerekkel, amelyek egyszerre szolgálták a hallgatók érdekeit és a cégek célzott elérését. Hazatérve szembesültek vele, hogy Magyarországon ezek a lehetőségek széttagoltan és jellemzően csak offline formában érhetőek el.

Ezt a piaci rést felismerve született meg a Diverzum ötlete: egy digitális platform, amely összekapcsolja a diákokat a márkákkal és országos szinten kínál hiteles, ellenőrzött kedvezményeket aktív diákigazolvánnyal rendelkező felhasználói számára.

„A Diverzum ötlete a diákkedvezmény platform, ehhez hasonló megoldások már korábban is léteztek, például Nyugat-Európában.” – kezdte Takács Péter, az adás meghívott vendége, majd így folytatta: „Az alapítók úgy gondolták, hogy itthon is lenne igény hasonlóra, a diákoknak és a cégeknek is tudnának ezzel kedvezni, hiszen a fiatalokat célzottan tudnák a cégek megkeresni és megszólítani.”

A vállalkozás elindításában kulcsszerepet játszott a K&H inkubátorprogramja, amely tudásbázist, mentorációt és fizikai munkateret biztosított a kezdeti időszakban.  A Diverzum – amelynek ma már több mint 300 ezer regisztrált felhasználója van – amellett, hogy a fiatalok pénztárcáját is kíméli, valós kapcsolatot teremt a diákfogyasztók és a márkák között, mindezt egy olyan generációra szabottan, amelynek értékei, vásárlási szokásai és kommunikációs csatornái radikálisan eltérnek a korábbi nemzedékekétől.

Sikerült olyan hiteles kapcsolatot kialakítanunk a diákokkal, amelynek köszönhetően valóban megbíznak bennünk. Szívesen elfogadják és követik mindazt, amit a Diverzum képvisel, ez pedig jól látszik a felhasználói bázisunk méretén is.” – fogalmazott a szakértő.

A mai fiatalok szívesen költenek élményekre

A Z generáció szokásaira irányuló kutatás részletes képet ad arról, hogyan gondolkodnak a mostani fiatalok a pénzről, milyen a vásárláshoz és a márkákhoz való hozzáállásuk. Az adatokból egy olyan generáció képe rajzolódik ki, amely egyszerre rendkívül tudatos és élményorientált. Az átlagos havi rendelkezésre álló keretük mindössze 65 ezer forint körül mozog, de az álomjövedelmüket átlagosan 393 ezer forintban határozták meg.

Diverzum

„A visszajelzéseik alapján nagyon élménycentrikusan költ ez a generáció, ezeket az élményeket például éttermek, streaming szolgáltatók, koncertek is adhatják, de kiemelték még az utazást és a szórakozást is.” – fogalmazott Takács Péter.

A fiatalok kedvezmények iránti fogékonysága kifejezetten erős, sőt, a kutatás szerint tudatosabban keresik az akciókat, mint az idősebb korosztályok. Ugyanakkor az is látszik, hogy a kedvezmény önmagában nem elég, a vásárlás „élménye”, vagyis annak átláthatósága, gyorsasága és egyszerűsége is lényeges. A Z generáció számára a márkák megítélését alapjaiban befolyásolja a digitális élmény: ha egy online vásárlási folyamat túl bonyolult, vagy a termékinformációk nehezen elérhetőek, akkor pillanatok alatt elpártolnak.

„Látszik a kutatásban is, hogy ha egy márka szeretne valamit értékesíteni, akkor fontos az, hogy minél átláthatóbban, egyszerűbben és minél több információ megosztásával tegye azt. Például a felhasználók véleményének a megosztása egy adott termékről kifejezetten fontos, hiszen ez tudja kialakítani a bizalmat a diákokban” – fogalmazott a Diverzum szakértője.

Értékalapon döntenek, de végső soron az ár a meghatározó

A Z generáció vásárlási szokásait az is befolyásolja, hogy egy márka mennyire illeszkedik az ő értékrendjükhöz. A fiatalok számára fontos szempont a fenntarthatóság, az etikus működés és a társadalmi felelősségvállalás, ezek különösen akkor kerülnek előtérbe, ha egy termék vagy szolgáltatás választása során alternatíváik is vannak. A kutatás azonban rávilágít egy érdekes ellentmondásra is: noha a válaszadók többsége kiemelten fontosnak tartja a gyerekmunka elutasítását és a fenntarthatóságot, amikor mindezt konkrét árkülönbségek mellé helyezték, az esetek többségében mégis az olcsóbb terméket választották. Ez jól mutatja, hogy bár az értékek szerepe fontos, az árérzékenység továbbra is meghatározó tényező.

Az influenszerek – különösen a kisebb, kevesebb követővel rendelkező véleményvezérek – hitelesebb forrásnak számítanak a fiatalabb generáció számára, mint a klasszikus reklámok. Személyesebbnek és őszintébbnek érzik a tőlük érkező ajánlásokat. Ráadásul ez a korosztály a legaktívabb az online térben: a kutatás szerint a Z generáció vásárol a legtöbbet online, míg az életkor előrehaladtával lineárisan nő azok aránya, akik sehol nem vásárolnak. A Z generáció ráadásul szinte egyenlő arányban vásárol hazai (2,5 alkalom) és külföldi (2,4 alkalom) webáruházakból havonta, ez is mutatja, mennyire otthonosan mozognak a digitális világban, és milyen természetességgel kezelik a nemzetközi lehetőségeket.

„Ha valamit ajánl egy influenszer, akkor sokkal inkább azt gondolja egy Z generációs fiatal, hogy akkor abban megbízhat. Éppen ezért az influencereknek, főleg a kisebbeknek nagyon nagy felelősségük van abban, hogy hogyan és mit kommunikálnak.” – hangsúlyozta Takács Péter.

A Z generáció értékrendje és döntéshozatala átalakítja a piac működését, a vásárlási szokásaiktól kezdve egészen a munkához való viszonyukig. A cégeknek muszáj alkalmazkodniuk ehhez az új szemlélethez, ha hitelesen és eredményesen szeretnék megszólítani őket. A Garantiqa Hitelgarancia Zrt. támogatásával rendszeresen megjelenő Cégkassza Podcast legfrissebb adásában a Z generáció volt a fókuszban, a teljes podcast epizód elérhető az alábbi linken keresztül:

A PEPE Coin árfolyama visszapattan, kulcsszintek figyelésre – egy új Pepe fork kerül reflektorfénybe

Az elmúlt 24 órában a Pepe Coin visszapattant, több mint 9%-os ralival. Ez megnövekedett napi kereskedési volument eredményezett a Pepénél, mivel a befektetők további árfolyam-emelkedést várnak a következő héten.
2025. 06. 25. 08:00
Megosztás:

Nincs ok aggodalomra – Mark Rutte az USA NATO-szerepvállalásáról

Az európai tagországoknak nem kell aggódniuk az Egyesült Államok NATO melletti elkötelezettsége miatt - jelentette ki a NATO-főtitkár Hágában kedden.
2025. 06. 25. 07:30
Megosztás:

Az Allee-ban adták át az ország első beltéri antenna rendszerét, amelyen mindhárom mobilszolgáltató 5G hálózata elérhető

A több szolgáltatót kiszolgáló beltéri hálózat egyedülálló az országban, különlegessége, hogy az összes jelentős mobilszolgáltató 5G szolgáltatása elérhető rajta a bevásárlóközpont teljes területén, így biztosítva a látogatók számára a gyors, stabil és zavartalan mobilkapcsolatot.
2025. 06. 25. 07:00
Megosztás:

Már a fiatalabb vásárlóknak is fontos az időablakos kiszállítás – a 30 felettiek esetén ez szinte alapelvárás

Az életkor előrehaladtával egyre fontosabbá válik a hazai online vásárlók számára, hogy előre megválaszthassák a megrendelt termék házhoz szállításának időpontját: míg a 18-29 év közöttiek fele, addig a 30 felettiek már közel 60%-a szeretne erről a rendelés leadásakor maga dönteni. Az okoslogisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO megbízásából több országban elvégzett kutatás eredményei alapján a fogyasztók többsége Magyarország mellet Németországban, Csehországban és Szlovákiában is elvárja, hogy a webshopok biztosítsák számukra az időablakos kiszállítás lehetőségét.
2025. 06. 25. 06:00
Megosztás:

A legolcsóbb nyaralók a Tisza mellett, a legdrágábbak a Balatonnál vannak

A nyaralóövezetekben lévő ingatlanok árai között jelentős különbségek vannak az országon belül: 1,7 millió forintos átlagos négyzetméterárral Tihany áll az élen, míg a sor másik végén Tisza melletti települések találhatók, 131-165 ezer forintos medián négyzetméterárakkal - közölte saját adatai, 32 ezer, vízparti településen található ingatlanhirdetés alapján az ingatlan.com kedden az MTI-vel.
2025. 06. 25. 05:30
Megosztás:

Újabb 10 milliárd forint értékben bocsátott ki jelzáloglevelet az MBH Jelzálogbank

Újabb sikeres jelzáloglevél-aukciót tartott az MBH Jelzálogbank: az eredetileg 8 milliárd forint értékben meghirdetett kibocsátáson élénk kereslet mutatkozott, a felajánlott mennyiség másfélszeresére mutatkozott igény a befektetők részéről, amelyből a hitelintézet végül 10 milliárd forint értékben fogadott el ajánlatokat. Ez volt az MBH Csoporthoz tartozó hitelintézet harmadik jelzáloglevél-aukciója 2025-ben.
2025. 06. 25. 05:00
Megosztás:

Az aszály miatt alacsony a kalászosok terméshozama Békés vármegyében

Elkezdődött az aratás Békés vármegyében, az aszály miatt a kalászosok fejlődése és terméshozamai elmaradnak a vártól - tájékoztatta a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Békés Vármegyei Igazgatóság kedden közleményben az MTI-t, miután megkezdte munkáját a Békés Vármegyei Aratási Koordinációs Bizottság.
2025. 06. 25. 04:30
Megosztás:

Stagnál a fenntarthatósági teljesítmény a hazai vállalatok körében

A 300 millió forintnál nagyobb árbevételű hazai vállalatok körében végzett reprezentatív felmérés legfrissebb adatai alapján a hazai vállalati fenntarthatóság 2025 első félévében továbbra is stagnál. A K&H fenntarthatósági indexe – amely öt alindex (attitűd, aktivitás, stratégia, mérés és auditálás, társadalom) átlaga – változatlanul 39 ponton áll, vagyis immár negyedik éve nem tud kitörni a szűk, 38-40 pontos sávból. A felszín alatt azonban erőteljes eltolódások figyelhetők meg.
2025. 06. 25. 04:00
Megosztás:

A Freedom Holding Corp. árbevétele 23%-kal, több mint 2 milliárd dollárra nőtt a 2025-ös pénzügyi évben

A NASDAQ-on jegyzett Freedom Holding Corp. (FRHC), a Freedom24kiskereskedelmi brókercég anyavállalatának bevétele a 2025. március 31-ével végződő pénzügyi évben 23%-os éves bevétel-növekedéssel elérte a 2,05 milliárd dollárt. A nettó nyereség 84,5 millió dollár, míg az egy részvényre jutó nyereség 59,4 millió részvény alapján 1,43 dollár volt.
2025. 06. 25. 03:30
Megosztás:

NAV-szigorítás, de csak szeptembertől – több időt kaptak a cégek a felkészülésre

A NAV módosította az online számlarendszer szigorításának határidejét: az eredetileg július 1-jére tervezett változások szeptember 15-től lépnek életbe – közölte a Niveus. A hatóság a vállalkozások technikai felkészültségének hiányosságai miatt döntött a halasztás mellett. A Niveus szerint ez a haladék lehetőséget teremt arra, hogy a cégek átvizsgálják és fejlesszék adatszolgáltatási folyamataikat, elkerülve ezzel a hibákból fakadó adózási kockázatokat.
2025. 06. 25. 03:00
Megosztás:

Mennyi végkielégítés jár most Magyarországon jogilag?

Mikor és mennyi végkielégítés jár egy dolgozónak 2025-ben? Mennyi végkielégítést kell fizetnie a munkáltatónak a dolgozó elbocsátásakor? Mitől függ a végkielégítés mértéke a törvény szerint? Hogyan történik a végkielégítés adózása 2025-ben?
2025. 06. 25. 02:30
Megosztás:

Mennyi villamos áramot fogyaszt egy háztartás egy hónapban és az a kWh energia mennyibe kerül?

Hány kwh áramot fogyaszt el egy háztartás 2025-ben és az hány forintba kerül? Hogyan változik az áramszámla ha a háztartás 1 fős, 2 fős, 3 fős vagy több főből áll? Hány kWh nappali áramot fogyaszt el egy család és az mennyibe kerül?
2025. 06. 25. 02:00
Megosztás:

Megújul a világörökség részét képező Aggteleki-karszt

Magyarország különleges barlangjainak bemutatása, népszerűsítése és megóvása is fontos feladata a nemzeti park igazgatóságoknak, hiszen az élettelen természeti értékek megújulásra, regenerálódásra önmaguktól képtelenek. Ezért is kiemelkedő jelentőséggel bír a mostani beruházás, amelynek keretében Magyarország egyetlen természeti világöröksége, az Aggteleki-karszt 680 millió forint értékű támogatást kapott - jelentette be Balczó Bertalan, az Agrárminisztérium (AM) természetvédelemért felelős helyettes államtitkára a projektnyitó rendezvényen, Aggteleken a szaktárca keddi közleménye szerint.
2025. 06. 25. 01:30
Megosztás:

Áram-számla: jól járnak akik Kádár-kockában laknak!

Mennyi áramot fogyasztunk – és mi számít „normálisnak”? Egy tipikus 3–4 fős magyar család havonta 250–350 kWh‑t fogyaszt, míg egy egyedülálló vagy idősebb személy háztartása 100–200 kWh körül alakul.
2025. 06. 25. 01:00
Megosztás:

Meghosszabbította az együttműködését az ELTE és a magyarországi Bosch csoport

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) és a magyarországi Bosch megállapodott az együttműködésük további 5 évre szóló folytatásáról, amely új távlatokat nyit a magyarországi MI fejlesztések területén - közölte a két szervezet közös közleményben kedden az MTI-vel.
2025. 06. 25. 00:30
Megosztás:

A Solaxy 60%-ot emelkedett a tőzsdére kerülést követően

A Solaxy nemrég zárta le minden idők egyik legsikeresebb kripto előértékesítését, amelynek során a projekt több, mint 58 millió dollárt gyűjtött össze. A SOLX kereskedése június 23-án vált elérhetővé ez első decentralizált tőzsdén, és a tőzsdei bevezetésekre jellemző kezdeti esés után a token 60%-ot emelkedett.
2025. 06. 25. 00:01
Megosztás:

A Magyar Nemzeti Bank mai döntésének háttere

A Monetáris Tanács a mai kamatdöntő ülésén sem változtatott az irányadó kamatokon. A jegybanki alapkamat továbbra is 6,50 százalékon áll. A kamatfolyosó két széle szintén változatlan maradt – 5,50, illetve 7,50 százalékon. A döntés nem okozott semmilyen meglepetést, megfelelt a széles körű elemzői konszenzusnak.
2025. 06. 24. 23:30
Megosztás:

Legjobb kriptó befektetések most – alulértékelt tokenek a piaci visszaesés közepette

A kriptopiac eddig néhány árfolyamváltozást tapasztalt. A Bitcoin több mint 5%-ot, míg az Ethereum több mint 13%-ot esett.
2025. 06. 24. 23:00
Megosztás:

Most sem változott a hazai kamatszint

Nem okozott meglepetést az MNB. A várakozásoknak megfelelően, mai ülésen is változatlanul hagyta a kondíciókat a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa, az alapkamat 6,50 százalékon, az overnight jegybanki betét 5,50 százalékon, az overnight fedezett hitel kamata 7,50 százalékon maradt.
2025. 06. 24. 22:30
Megosztás:

A szlovén Petrol lemondta töltőállomásainak tiltakozó leállítását

A Petrol szlovén olajipari vállalat kedden lemondta korábban bejelentett tiltakozó akcióját, amelyben az autópálya-hálózaton kívüli töltőállomásai egy órára leálltak volna, mivel a Szlovén Szuverén Holding (SSH) arra figyelmeztette, hogy ez gazdasági kárt okozhat a vállalatnak és a részvényeseknek.
2025. 06. 24. 22:00
Megosztás: