Árérzékeny, tudatos és hallgat az influenszerekre – ilyen egy Z generációs vásárló

A Z generáció tudatosan, de rendkívül élménycentrikusan költ - derül ki egy generációról készült átfogó kutatásból. A riport készítésében közreműködött a Diverzum, hazánk legnagyobb diákkedvezményeket kínáló platformja is, amelynek a partnerségi vezetőjével, Takács Péterrel beszélgettünk a Cégkassza Podcast legújabb adásában. A szakértő megosztotta gondolatait a Diverzum indulásáról, valamint a fiatalok fogyasztási szokásairól és digitális életmódjáról is.

Árérzékeny, tudatos és hallgat az influenszerekre – ilyen egy Z generációs vásárló

Egy ötletből országos platform

A Diverzum alapítói külföldi tanulmányaik során találkoztak először jól szervezett, digitálisan elérhető diákkedvezmény-rendszerekkel, amelyek egyszerre szolgálták a hallgatók érdekeit és a cégek célzott elérését. Hazatérve szembesültek vele, hogy Magyarországon ezek a lehetőségek széttagoltan és jellemzően csak offline formában érhetőek el.

Ezt a piaci rést felismerve született meg a Diverzum ötlete: egy digitális platform, amely összekapcsolja a diákokat a márkákkal és országos szinten kínál hiteles, ellenőrzött kedvezményeket aktív diákigazolvánnyal rendelkező felhasználói számára.

„A Diverzum ötlete a diákkedvezmény platform, ehhez hasonló megoldások már korábban is léteztek, például Nyugat-Európában.” – kezdte Takács Péter, az adás meghívott vendége, majd így folytatta: „Az alapítók úgy gondolták, hogy itthon is lenne igény hasonlóra, a diákoknak és a cégeknek is tudnának ezzel kedvezni, hiszen a fiatalokat célzottan tudnák a cégek megkeresni és megszólítani.”

A vállalkozás elindításában kulcsszerepet játszott a K&H inkubátorprogramja, amely tudásbázist, mentorációt és fizikai munkateret biztosított a kezdeti időszakban.  A Diverzum – amelynek ma már több mint 300 ezer regisztrált felhasználója van – amellett, hogy a fiatalok pénztárcáját is kíméli, valós kapcsolatot teremt a diákfogyasztók és a márkák között, mindezt egy olyan generációra szabottan, amelynek értékei, vásárlási szokásai és kommunikációs csatornái radikálisan eltérnek a korábbi nemzedékekétől.

Sikerült olyan hiteles kapcsolatot kialakítanunk a diákokkal, amelynek köszönhetően valóban megbíznak bennünk. Szívesen elfogadják és követik mindazt, amit a Diverzum képvisel, ez pedig jól látszik a felhasználói bázisunk méretén is.” – fogalmazott a szakértő.

A mai fiatalok szívesen költenek élményekre

A Z generáció szokásaira irányuló kutatás részletes képet ad arról, hogyan gondolkodnak a mostani fiatalok a pénzről, milyen a vásárláshoz és a márkákhoz való hozzáállásuk. Az adatokból egy olyan generáció képe rajzolódik ki, amely egyszerre rendkívül tudatos és élményorientált. Az átlagos havi rendelkezésre álló keretük mindössze 65 ezer forint körül mozog, de az álomjövedelmüket átlagosan 393 ezer forintban határozták meg.

Diverzum

„A visszajelzéseik alapján nagyon élménycentrikusan költ ez a generáció, ezeket az élményeket például éttermek, streaming szolgáltatók, koncertek is adhatják, de kiemelték még az utazást és a szórakozást is.” – fogalmazott Takács Péter.

A fiatalok kedvezmények iránti fogékonysága kifejezetten erős, sőt, a kutatás szerint tudatosabban keresik az akciókat, mint az idősebb korosztályok. Ugyanakkor az is látszik, hogy a kedvezmény önmagában nem elég, a vásárlás „élménye”, vagyis annak átláthatósága, gyorsasága és egyszerűsége is lényeges. A Z generáció számára a márkák megítélését alapjaiban befolyásolja a digitális élmény: ha egy online vásárlási folyamat túl bonyolult, vagy a termékinformációk nehezen elérhetőek, akkor pillanatok alatt elpártolnak.

„Látszik a kutatásban is, hogy ha egy márka szeretne valamit értékesíteni, akkor fontos az, hogy minél átláthatóbban, egyszerűbben és minél több információ megosztásával tegye azt. Például a felhasználók véleményének a megosztása egy adott termékről kifejezetten fontos, hiszen ez tudja kialakítani a bizalmat a diákokban” – fogalmazott a Diverzum szakértője.

Értékalapon döntenek, de végső soron az ár a meghatározó

A Z generáció vásárlási szokásait az is befolyásolja, hogy egy márka mennyire illeszkedik az ő értékrendjükhöz. A fiatalok számára fontos szempont a fenntarthatóság, az etikus működés és a társadalmi felelősségvállalás, ezek különösen akkor kerülnek előtérbe, ha egy termék vagy szolgáltatás választása során alternatíváik is vannak. A kutatás azonban rávilágít egy érdekes ellentmondásra is: noha a válaszadók többsége kiemelten fontosnak tartja a gyerekmunka elutasítását és a fenntarthatóságot, amikor mindezt konkrét árkülönbségek mellé helyezték, az esetek többségében mégis az olcsóbb terméket választották. Ez jól mutatja, hogy bár az értékek szerepe fontos, az árérzékenység továbbra is meghatározó tényező.

Az influenszerek – különösen a kisebb, kevesebb követővel rendelkező véleményvezérek – hitelesebb forrásnak számítanak a fiatalabb generáció számára, mint a klasszikus reklámok. Személyesebbnek és őszintébbnek érzik a tőlük érkező ajánlásokat. Ráadásul ez a korosztály a legaktívabb az online térben: a kutatás szerint a Z generáció vásárol a legtöbbet online, míg az életkor előrehaladtával lineárisan nő azok aránya, akik sehol nem vásárolnak. A Z generáció ráadásul szinte egyenlő arányban vásárol hazai (2,5 alkalom) és külföldi (2,4 alkalom) webáruházakból havonta, ez is mutatja, mennyire otthonosan mozognak a digitális világban, és milyen természetességgel kezelik a nemzetközi lehetőségeket.

„Ha valamit ajánl egy influenszer, akkor sokkal inkább azt gondolja egy Z generációs fiatal, hogy akkor abban megbízhat. Éppen ezért az influencereknek, főleg a kisebbeknek nagyon nagy felelősségük van abban, hogy hogyan és mit kommunikálnak.” – hangsúlyozta Takács Péter.

A Z generáció értékrendje és döntéshozatala átalakítja a piac működését, a vásárlási szokásaiktól kezdve egészen a munkához való viszonyukig. A cégeknek muszáj alkalmazkodniuk ehhez az új szemlélethez, ha hitelesen és eredményesen szeretnék megszólítani őket. A Garantiqa Hitelgarancia Zrt. támogatásával rendszeresen megjelenő Cégkassza Podcast legfrissebb adásában a Z generáció volt a fókuszban, a teljes podcast epizód elérhető az alábbi linken keresztül:

Kihirdették az NFI Inkubátor Pitch Fórumának nyerteseit

A Nemzeti Filmintézet (NFI) fiatal alkotókat támogató Inkubátor Programjának tizedik Pitch Fórumán a zsűri döntése alapján Bánovits Ottó Válószoba, Kotsis Gergely Kill Boat, Szelestey Bianka Ünnepek után és Tőkés Anna Lívia Viharkeringő című filmtervei nyertek, Budavári Balázs Alvó emberek című filmterve pedig közönségdíjas lett.
2025. 11. 22. 21:00
Megosztás:

Többéves mélypont is volt a magyar lakáspiacon az Otthon Start berobbanása előtt

A harmadik negyedévben 2361 lakásra adtak ki használatba vételi engedélyt, utoljára több mint nyolc éve, 2017 elején készült el ennél kevesebb lakás – derül ki a KSH friss adataiból. Az első három negyedévben összesen 7490 lakás épült az országban, ami 14%-os visszaesést jelentett 2024 hasonló időszakához képest. A legnagyobb mértékben a megyei jogú városokban esett vissza az átadások száma, ott kilenc hónap alatt harmadával kevesebb lakás épült, mint tavaly. A községekben 21,7%-os volt a visszaesés, míg Budapesten 9,1%-kal csökkent a használatba vételi engedélyek száma. Érdekesség, hogy eközben a kisebb, nem megyei jogú városokban 1,5%-kal több lakás készült el, mint egy évvel korábban.
2025. 11. 22. 20:00
Megosztás:

A romániai bírók és ügyészek nyugdíjazási kiváltságainak megszüntetéséért tüntetett több civilszervezet

A romániai bírók és ügyészek nyugdíjazási kiváltságainak - a korkedvezménynek és az utolsó nettó bér összegével azonos járandóságnak - megszüntetéséért tüntetett több civilszervezet péntek este a bukaresti kormány épülete előtt.
2025. 11. 22. 19:00
Megosztás:

Az ipari- és lakóingatlanok piacának felpörgése új korszakot nyit Magyarország ingatlanpiacán

A hazai ingatlanfejlesztési piac 2025-ben újra növekedési pályára állt: a tavalyi nehéz évet követően idén megduplázódhat a befektetési forgalom, és jövőre – a gazdasági kilátások javulásával, valamint a kormányzati programok támogatásával – újra a pandémia előtti szintet idézheti. A dinamika alapját az ipari és a lakóingatlan-piac párhuzamos erősödése adja – derül ki az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület (IFK) immár hagyományos, éves ágazati elemzéséből, amelyet Takács Ernő elnök ismertetett a XIII. Ingatlanfejlesztés Napja alkalmából.
2025. 11. 22. 17:00
Megosztás:

Erősített készenléttel várja a téli időjárást a MÁV-csoport

Erősített készenléttel várja a téli időjárást a MÁV-csoport, a hétvége folyamán a szokásosnál is több munkatársuk áll készenlétben - tájékoztatta a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága pénteken az MTI-t.
2025. 11. 22. 16:00
Megosztás:

Már csak 39 nap és életbe lépnek az újabb családi adócsökkentések

"Visszaszámláló indul! Már csak 39 nap és életbe lépnek az újabb családi adócsökkentések - írta a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára szombaton a Facebook-oldalán.
2025. 11. 22. 15:00
Megosztás:

Felminősítette Olaszországot a Moodys

Felminősítette Olaszországot a Moody's Ratings, elsősorban az olasz gazdaság politikai környezetének stabilitásával indokolva a lépést.
2025. 11. 22. 14:00
Megosztás:

A magyar-amerikai kapcsolatok erősítéséről egyeztetett Washingtonban Bóka János

A magyar-amerikai kapcsolatok erősítésének további lépéseiről is egyeztetett az Trump-adminisztráció képviselőivel pénteken Washingtonban Bóka János európai ügyekért felelős miniszter építve a közelmúltbeli magyar-amerikai csúcstalálkozó eredményeire.
2025. 11. 22. 13:00
Megosztás:

Visit Hungary: csaknem 80 elismerést adtak át a Virágos Magyarország díjátadóján

A Virágos Magyarország megmérettetésén többszáz település 400 pályázata versengett, és az idei, immár 32. díjátadón csaknem 80 elismerést adtak át - közölte a Visit Hungary Nonprofit Zrt. szombaton az MTI-vel.
2025. 11. 22. 12:00
Megosztás:

A kormány őszi adócsomagja a gazdasági növekedést támogatja

A kormány kedden elfogadott őszi adócsomagjának célja a magyar gazdaság növekedésének támogatása a beruházások élénkítésével és a vállalkozások széles körét érintő pénzügyi és adminisztrációs terhek csökkentésével - mondta Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium adóügyekért, fogyasztóvédelemért és kereskedelemért felelős államtitkárra a PwC éves adókonferenciáján pénteken, Budapesten.
2025. 11. 22. 11:00
Megosztás:

Vállalkozásokat tehetnek tönkre a zsarolóvírus-támadások

A zsarolóvírus-támadások nemcsak technikai fennakadásokkal vagy átmeneti anyagi veszteségekkel járhatnak, egy vállalkozás bukását is jelenthetik: az ESET kiberbiztonsági szakértői szerint a sikeres védekezés kulcsa az, hogy egy cég üzleti stratégiája képes-e megelőzni a bajt, illetve felkészült-e a helyreállításra.
2025. 11. 22. 09:00
Megosztás:

A középkorúak még mindig 20 százalékos inflációt éreznek

Sokkal magasabb pénzromlást éreznek a középkorúak, mint amit a hivatalos számok tükröznek. A K&H biztos jövő index harmadik negyedéves felmérése szerint a 30-59 évesek úgy hiszik, idén szeptemberben átlagosan 21 százalék volt az éves infláció. Ez a vélt drágulási tempó szinte megegyezik a tavaly ilyenkor mért értékkel, ami arra utal, hogy a lakosság jelentős része nem hiszi el, hogy lassul az áremelkedés. A legtöbben a következő évben is tartósan magas, de mérséklődő ütemű áremelkedésre számítanak.
2025. 11. 22. 07:00
Megosztás:

Az új lakások ára vidéken is látványosan változik, de nem mindegy, hogy hol vizsgálódunk

A vármegyeszékhelyek között hatalmas különbségek alakultak ki az elmúlt három évben, és a trendek is kezdik kirajzolni a jövő irányát. Debrecen az új király. A 2024-es zöld kör toronymagasan a legmagasabban áll, 1,1 millió forint körüli négyzetméterárral. És ez nem véletlen. Az ipari beruházások, az egyetemi városfejlesztés és a külföldi munkaerő beáramlása mind felfelé húzzák az árakat. A város ma már árban megelőzi Győrt és Székesfehérvárt is, ami történelmi fordulat. Összességében a nagy, ipari és egyetemi központok (Debrecen, Győr, Székesfehérvár) húzzák felfelé az országos átlagot. A közepes méretű városok már stabilizálódnak. A keleti és déli perifériák pedig továbbra is olcsók, de legalább elérhetők maradtak a fiatalok számára. A kérdés az, vajon meddig bírja Debrecen a tempót, és lesz-e vidéki város, amely a következő években utoléri?
2025. 11. 22. 06:00
Megosztás:

Hollywoodi együttműködés emeli tovább a magyar filmipart

A United Illusions Virtual Production Studio stratégiai partnerségre lépett a Los Angeles-i Orbital Studios-szal. A két stúdió a jövőben közösen dolgozik azon, hogy tapasztalataikra építve tovább fejlesszék azokat a technikai és produkciós folyamatokat, amelyek még hatékonyabbá tehetik a virtuális filmgyártást, illetve alapot adnak a közös projektek megvalósításához. A partnerség a tudásmegosztásra és a közös innovációra épül, új lehetőségeket teremtve mind az európai, mind az amerikai produkciók számára. Az együttműködés Magyarország pozícióját is tovább erősíti a globális filmiparban, hiszen a magas technológiai színvonal versenyképes gyártási feltételekkel párosul.
2025. 11. 22. 05:00
Megosztás:

All inclusive kényelem, váratlan költségek nélkül

A nyaralás ma már nem csupán a pihenésről szól: a családok egyre inkább pénzügyi döntésként kezelik. A megfelelően megválasztott utazási forma – például az all inclusive – nemcsak kényelmet, hanem gazdasági stabilitást is nyújt, miközben előre tervezhetővé teszi az év egyik legnagyobb kiadását.
2025. 11. 22. 04:00
Megosztás:

Szolnokon leleplezték a GYSEV FLIRT InterCity motorvonatának első festett kocsiszekrényét

Új fejezet kezdődik a magyar vasúti járműgyártás történetében: a Stadler szolnoki üzemében ünnepélyes keretek között leleplezték a GYSEV FLIRT InterCity motorvonat-flottájának első festett kocsiszekrényét. A projekt 30 év után az első InterCity-motorvonat beszerzés Magyarországon, amelynek komponensei a 15 éves szolnoki gyárban fognak elkészülni, magyar szakértelemmel és svájci precizitással.
2025. 11. 22. 03:00
Megosztás:

Miért ezek a legdrágább utcák Magyarországon?

Megjelent a KSH Ingatlanadattár legfrissebb kiadása, amely vármegyénként, megyei jogú városonként és utcánként mutatja be a 2024-ben értékesített családi házak, társasházi lakások és panellakások átlagos négyzetméterárait.
2025. 11. 22. 02:00
Megosztás:

Nyugdíjasként dolgoznál? Most itt a nagy lehetőség!

A megélhetési szempontok és a közösséghez tartozás érzése egyaránt ösztönzi a dolgozó nyugdíjasokat – derül ki a WHC Csoport, Magyarország egyik legjelentősebb HR-szolgáltatójának adataiból.
2025. 11. 22. 01:00
Megosztás:

A Bitcoin ismét visszaesett 85 ezer dollárra, közelítve a „maximális fájdalom” szintjéhez – Így vészelheted át ezt az időszakot anélkül, hogy egyetlen dollárt is veszítenél

A Bitcoin ismét csökkenő pályára került, most az 85 ezer dolláros zónát érintve, amellyel közelebb került, mint valaha, ahhoz a szinthez, amelyet az elemzők a piac „maximális fájdalom” pontjaként emlegetnek.
2025. 11. 21. 23:30
Megosztás:

A Digitap ($TAP) 0,03 dolláron és Dogecoin 16 centen – Melyik éri el előbb az 1 dollárt?

A mémcoinok világában a Dogecoin kétségtelenül vad utat járt be. Azonban sok szakértő úgy véli, hogy a Dogecoin esetében a további árfolyamemelkedés korlátozott a 16 centes szint fölé.
2025. 11. 21. 23:00
Megosztás: