Autó kötelező biztosítás: koppanhatsz, hogy bónusz 10-ből A00-ba kerül a kocsid
Ezer lakosra jutó gépkocsik száma országonként
Magyarországon a KSH legfrissebb adatai szerint ezer lakosra 390 személygépkocsi jut.
Hol állunk ezzel világviszonylatban?
Nézzük meg néhány ország adatát!
- Ausztria: 562 autó (ezer lakosra)
- Ausztrália: 572 autó
- Finnország: 642 autó
- Németország: 574 autó
- Olaszország: 663 autó
- Románia: 357 autó
- Szlovákia: 439 autó
- Svájc: 537 autó
- Törökország: 150 autó
- Oroszország: 328 autó
- USA: 396 autó
Rendkívüli helyzet a hazai autópiacon
A hazai autópiacon rendkívüli helyzet alakult ki az utóbbi időszakban. A globális ellátási láncoknál kialakult problémák, köztük az alkatrészhiány miatt az új autókból nincs elég, ezért sokan a használt autók felé fordultak.
Magyarországon például az év első felében - a Jóautók.hu és a Datahouse statisztikái szerint - 432 ezer használt autó talált gazdára, ami 7,4 százalékos éves növekedést, egyben rekordot jelent.
A piac tehát pörög, ezért kiemelten fontos, hogy az autócseréknél, vagy második autó vásárlásánál minden érintett tisztában legyen a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokra (kgfb) vonatkozó szabályokkal - hívja fel a figyelmet a több mint 1 millió kgfb-szerződéssel rendelkező K&H.
Jelentős kedvezménnyel köthetik meg ugyanis az autósok a soron következő kötelező gépjármű-felelősségbiztosításukat autócsere esetén, amennyiben balesetmentesen közlekednek. Épp ezért érdemes vigyázni a már megszerzett besorolásra a gépkocsi adás-vétel során.
Két autó, két osztályzat
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szabályok szerint például egy második autó megvásárlásánál a kezdő pozícióban, vagyis az A00-ás kategóriában történhet a díjszámítás.
Még akkor is, ha az autó üzembentartójának egy másik autójára B10-es besorolás van érvényben. Így a második autó esetében csak a balesetmentes évek elteltével lehet újabb szinteket lépni.
Mit jelent a 2 éves határidő?
Ha valaki eladja a meglévő autóját és másikat vásárol, akkor átviheti a bonus besorolását az újabb autóra kötött szerződésre.
Az autósnak bejelentési kötelezettsége van az eladásról, üzembentartó változásról a biztosító és a hatóság felé is (ez utóbbi alatt a fővárosi és megyei kormányhivatal járási (fővárosban kerületi) hivatalát, kormányablakot kell érteni).
A hivatal elektronikus úton értesíti a biztosítót a tulajdonos, vagy az üzembentartó személyében bekövetkezett változásról és a biztosító törli a korábbi autóra vonatkozó kötelezős - tartozás nélküli - szerződést. Ha a szerződés díjjal rendezett, akkor csak annyi a dolgunk, hogy az új szerződés megkötésekor kérjük a korábbi besorolás átvitelét, érvényesítését.
Fontos, hogy a biztosítási díj a változás időpontjáig rendezve legyen, különben fennáll annak az esélye, hogy a szerződés díjnemfizetéssel szűnik meg, ami egyben azt is jelenti, hogy a már megszerzett bonus osztályba sorolás másik autóra nem lesz tovább vihető.
Szintén fontos a K&H szakértői szerint, hogy az előző kgfb-szerződés megszűnése után 2 évig marad érvényben az aktuális osztályzat, vagyis az ennyi időn belül megvásárolt másik autóra lehet kötni az új biztosítást a már meglévő kategóriában, 2 év után a besorolás visszakerül az A00 kategóriába.
Végtelenül egyszerű
Ma már a kötelező megkötése is nagyon kényelmesen elintézhető. A K&H ugyanis a digitális fejlesztései során már 2020-ban lehetővé tette az autósok széles köre számára, hogy a mobilbankon keresztül megköthessék a szerződést.
A szolgáltatás a Biztosítások menüpont alatt érhető el, ahol mindössze három lényeges adatot, az autó rendszámát, a bonus-malus fokozatot és a kockázatviselés igényelt kezdetét kell megadni, valamint nyilatkozni a home office kedvezményre jogosultságról.
Ezt követően a rendszer szinte azonnal elkészíti a díjszámítást, ha pedig ez megfelel az érintett autósnak és jóváhagyja, akkor rögtön életbe is lép a kötelezője.