Az ideiglenes intézkedés szerepe és fontossága az MNB felügyeleti eszköztárában

Az ideiglenes intézkedés egy azonnali beavatkozási lehetőség a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti eszköztárában, amely egyrészt a felügyelt intézményeknél jelentkező és sürgős intervenciót igénylő hiányosságok esetén, másrészt a jogosulatlanul (engedély nélkül vagy bejelentés hiányában) végzett tevékenységek gyanúja miatt indult piacfelügyeleti eljárásokban akadályozza meg a probléma további és jelentősebb károkat okozó eszkalálódását, már az adott eljárást lezáró érdemi döntés meghozatalát megelőzően. Jellegénél fogva tehát hatékony felügyeleti eszköz az MNB kezében, ugyanakkor – különösen az intézkedés kapcsán felmerülő kockázatokra is figyelemmel – alkalmazásának garanciális korlátai is vannak.

Az ideiglenes intézkedés szerepe és fontossága az MNB felügyeleti eszköztárában

Ha egy mondatban szeretnénk összefoglalni az ideiglenes intézkedés lényegét, akkor azt mondhatjuk, hogy ez egy olyan, jogszabály által biztosított eszköz az MNB számára, amely lehetővé teszi egy később jelentkező és jelentősebb – anyagi és egyéb védett érdekeket érintő – kár megelőzését. Nincs másról szó, mint hogy az MNB a folyamatban lévő vizsgálata során olyan súlyú problémát észlel, amely azonnali reagálást igényel. Lehet ez egy felügyelt intézménynél jelentkező, jelentős súlyú hiányosság, vagy akár – piacfelügyeleti eljárás keretében vizsgált – jogosulatlan tevékenységvégzés gyanúja. Az ideiglenes intézkedés alkalmazásának tehát két nagy területe van: a felügyelt intézményekkel szemben lefolytatott vizsgálatok (prudenciális, fogyasztóvédelmi és pénzmosásmegelőzési jellegű vizsgálatok), valamint a piacfelügyeleti eljárások.

Ideiglenes intézkedés keretében az MNB – prudenciális, fogyasztóvédelmi és pénzmosásmegelőzési vizsgálatok esetében – a felügyelt intézményeknél egyébként is rendelkezésre álló intézkedéseket és kivételes intézkedéseket (így például a jogszabályi rendelkezések betartására irányuló figyelmeztetés, felszólítás, különböző korlátozások, felügyeleti biztos kirendelése) alkalmazhatja, vagy – piacfelügyeleti eljárások esetében – a döntés meghozataláig terjedő időtartamra, azonnali hatállyal megtilthatja a jogsértő (vagyis jogosulatlanul végzett tevékenység gyanúját megalapozó) magatartás folytatását. Célját tekintve mindkét alkalmazási területen ugyanarról beszélhetünk: a későbbiekben fokozódó probléma azonnali kezeléséről és a fennálló jogsértő állapot mielőbbi megszüntetéséről. Így a különbség inkább az ideiglenes intézkedés keretében alkalmazott konkrét intézkedések körében rejlik.

Az MNB felügyeleti eszköztárában szereplő ideiglenes intézkedésre az MNB törvény rendelkezései vonatkoznak, így az nem az általános közigazgatási eljárási törvény (Ákr.) által szabályozott és ugyanilyen elnevezéssel bíró ideiglenes intézkedést takarja. Az ideiglenes intézkedés továbbá nem tévesztendő össze – az ugyancsak az MNB törvényben szereplő – előrehozott döntéssel. Ez utóbbi az MNB által lefolytatott rendkívüli célvizsgálat keretében teszi lehetővé azt, hogy az MNB – különösen indokolt esetben – már az ügyféli észrevételek beérkezését megelőzően hozzon döntést. A halaszthatatlanság tehát mindkét lépésnél közös, de míg az ideiglenes intézkedés az eljárást érdemben le nem záró, így önálló jogorvoslattal meg nem támadható, addig az előrehozott döntés az eljárást érdemben befejező, így megtámadható döntést jelent az MNB részéről.

Az ideiglenes intézkedéstől végül elkülönítendő az ún. korai beavatkozás is. Utóbbi keretében az MNB olyan intézményekkel szemben teszi meg a szükséges intézkedéseket, amelyeknél bizonyíthatóan fennáll annak a veszélye, hogy azok az elkövetkező 12 hónapban nem fognak megfelelni a tevékenységükre, valamint a prudens működésre vonatkozó jogszabályokban foglalt követelményeknek.

Jellemzők és garanciális korlátok

Az ideiglenes intézkedés kapcsán fontos hangsúlyozni, hogy annak alkalmazására kizárólag meghatározott esetekben, formában és feltételek mentén kerülhet sor, előbbiek az ideiglenes intézkedés garanciális korlátai. Ennek oka az, hogy az MNB ilyenkor önállóan meg nem támadható, mintegy „közbenső” döntéssel lép fel a felügyelt intézménnyel szemben, vagy – a piacfelügyeleti eljárásban addig feltárt bizonyítékok alapján – állapítja meg az engedély nélkül vagy bejelentés hiányában végzett tevékenység „erős gyanúját”, és emiatt azonnali hatályú eltiltást alkalmaz. Ezen intézkedések jelentősen korlátozhatják vagy akár be is szüntethetik az adott szereplő gazdasági tevékenységét, így különös gonddal kell eljárni annak alkalmazása során.

Az ideiglenes intézkedéssel élni kizárólag az MNB törvény szerinti ellenőrzési eljárásban, fogyasztóvédelmi ellenőrzési eljárásban, illetőleg piacfelügyeleti eljárásban van lehetőség, az MNB által az egyes felügyelt intézmények felett gyakorolt folyamatos felügyeleti tevékenység keretében azonban nem.

Az intézkedés egyik leglényegesebb garanciális korlátja az annak alapjául szolgáló azonnali beavatkozást igénylő helyzet fennállta. Ez esetben egy olyan, akár a befektetők szélesebb körét, akár jelentősebb ügyfélvagyont érintő tényállásról van szó, amelynél az azonnali intézkedés elmaradása a későbbiekben jelentősebb kárt idézne elő. Az MNB-nek tehát nincs lehetősége arra, hogy az ilyen jellegű helyzet azonosítását követően a vizsgálatot a megszokott mederben tartsa, illetve, hogy – jogosulatlanul végzett tevékenység gyanúja esetén – a tárgyi tevékenység folytatásától történő eltiltással az eljárás érdemi döntéssel való „végső” lezárásáig várjon. Utóbbi elsősorban a fogyasztók érdekeinek védelmében történik, amely a piacfelügyeleti eljárások körében alkalmazott ideiglenes intézkedések legfőbb deklarált célja. Ideiglenes intézkedés alkalmazására – mind a felügyelt intézmények, mind pedig a piacfelügyeleti eljárások tekintetében – tehát elsősorban a jelentős súlyú hiányosságok, illetve nagyobb súlyú, az ügyfelek szélesebb körét érintő jogsértő tevékenység gyanúja esetén van lehetőség.

A jogintézmény lényegi sajátosságából fakadóan az intézkedés kizárólag végzés formájában hozható meg, amely ellen az intézkedésre kötelezett személy önálló jogorvoslattal nem élhet, de azt az eljárást érdemben lezáró döntésben természetesen kifogásolhatja.

Az ideiglenes intézkedés következményei

MNB

Az ideiglenes intézkedés korlátozott, maximum az eljárást lezáró döntés meghozataláig terjedő időtartamra szól. A felügyelt intézményekkel szembeni vizsgálatok esetében az intézmény vagy maradéktalanul teljesíti az ideiglenes intézkedést elrendelő végzésben foglaltakat, és ekkor az betölti a célját, vagy annak nemteljesítése az MNB eljárást lezáró döntésében megjelenő további intézkedését vonja maga után. Az MNB lezáró döntésében – valamilyen formában – mindenképpen megjelenik az azt megelőzően tett ideiglenes intézkedés. Maradéktalan teljesítés és így az intézkedés alapjául szolgáló hiányosság orvoslása esetén az MNB felhívja az intézményt az érintett jogszabályi előírások jövőbeni betartására, míg részbeni teljesítés vagy nemteljesítés esetén az MNB a végzésben foglaltakkal azonos tartalmú, vagy annál erősebb szankciót alkalmazhat. Amennyiben az ideiglenes intézkedéssel érintett hiányosság olyan súlyú – különösen, ha az ideiglenes intézkedés meghozatala óta eltelt időben a hiányossággal együtt járó hátrányok és kockázatok csak fokozódtak – az MNB-nek, legvégső eszközként, akár lehetősége van az intézmény tevékenységi engedélyének visszavonására is az eljárást lezáró döntésében.

Más a helyzet a piacfelügyeleti (tehát a jogosulatlan tevékenység gyanújával folytatott) eljárások tekintetében. Ezeknél a tárgyi tevékenység engedély nélkül (vagy bejelentés hiányában) végzett volta az, amely az ideiglenes intézkedést – egyéb körülmények fennállása mellett – indokolttá teszi. Előbbi hiányosságot az eljárás folyamán továbbá nem lehet orvosolni, hiszen az engedélyt nem lehet „gyorsan” megszerezni, avagy a bejelentést pótolni, és főként nem visszamenő hatállyal. Az MNB az ideiglenes intézkedésről szóló végzésében tehát a döntés meghozataláig terjedő időtartamra azonnali hatállyal megtiltja, hogy az adott ügyfél a jogsértés gyanúját megalapozó tevékenységet végezze. Az MNB végül, eljárást lezáró döntésében – engedély nélkül vagy bejelentés hiányában végzett tevékenység megállapítása esetén – a tevékenység végzését immáron nem korlátozott időtartamra, hanem „végleges” jelleggel tiltja meg, és jellemzően piacfelügyeleti bírságot is kiszab a jogsértővel szemben.

Mindkét típusú eljárásban egyúttal közös vonás az, hogy amennyiben az ideiglenes intézkedés címzettje nem teljesíti, illetve tartja be az intézkedésben foglaltakat, az jelentős mértékben súlyosító tényezőként hat az eljárást lezáró döntésben alkalmazott intézkedés szempontjából. A kötelezetteknek tehát jól felfogott érdekük, hogy fokozott figyelemmel legyenek az ideiglenes intézkedésben elvártakra.

Miért olyan hasznos az ideiglenes intézkedés?

Az ideiglenes intézkedés igazi és lényegi előnye abban rejlik, hogy az MNB ezen eszköz révén képes megfékezni olyan turbulens negatív folyamatokat, amelyek a későbbiekben jelentős problémává duzzadnának. Az intézkedés alkalmazása összetett mérlegelési folyamatot jelent az MNB részéről, ahol egyik oldalon a befektetők, az adott szektor vagy akár a teljes pénzügyi közvetítőrendszer érdekeinek védelme, míg a másikon az intézmény, illetve az eljárás ügyfelének érdekei állnak.

Az ideiglenes intézkedés egy preventív eszköznek tekinthető, ahol mind a speciális, mind a generális megelőzési célok szerepet kapnak. Egyrészről célja és rendeltetése az adott ügyben feltárt hiányosság, jogszabálysértő tevékenység folytán előálló jelentősebb hátrány, kár megelőzése (speciális prevenció), ugyanakkor az intézkedés más, potenciálisan jogsértő magatartást folytató intézményekre, piaci szereplőkre is hatással lehet (generális prevenció). Ekként a felügylelt intézmények észlelhetik azt, hogy az ideiglenes intézkedéssel érintett problémát az MNB olyan súlyúnak tekinti, amely erősebb felügyeleti eszközök alkalmazását vonja maga után.

Az engedély nélküli (vagy bejelentés hiányában végzett) tevékenységek esetén pedig már az ideiglenes intézkedéssel ráirányulhat a közfigyelem az intézkedéssel érintett jogszabálysértésre. Ennek jelentősége, hogy az MNB által közzétett, a jogsértésgyanús tevékenységet ideglenesen megtiltó végzés és az ahhoz kapcsolódó sajtóközlemény révén a potenciális befektetők is tudomást szerezhetnek az adott szereplő jogszabályba ütköző tevékenységéről.

Jogkövető intézmények – piacfelügyeleti gyakorlat

Az ideiglenes intézkedés tehát hatékony eszközt jelent az MNB számára a későbbi nagyobb kárral és hátránnyal fenyegető hiányosságok, valamint a jogsértő tevékenységek időbeni megszüntetésére, ugyanakkor az elmúlt időszakban a felügyelt intézményekkel szembeni vizsgálatok során nem igazán került alkalmazásra az MNB részéről. Előbbi elsősorban a piaci szereplők jogkövető magatartására, valamint az MNB hatékony és szoros felügyeleti kontrolljára vezethető vissza. A felügyelt intézmények esetében tehát nem volt szükség arra, hogy az MNB élesen és azonnal beavatkozzon, amely tendencia reményeink szerint a jövőben is fennmarad.

Más a helyzet a piacfelügyeleti eljárásokban, amelyek kapcsán az MNB az elmúlt időszakban gyakrabban élt az ideiglenes intézkedés lehetőségével. Tette mindezt elsősorban olyan esetekben, amelyekben kiemelt súlyú és szélesebb befektetői kört érintő jogsértés gyanúját keltő tevékenységekről volt szó, amelyek ténylegesen magukban hordozták a jelentős kár bekövetkezésének lehetőségét. A piacfelügyeleti eljárások tekintetében – és főképp a kiemelt súlyú és szélesebb befektetői kört érintő ügyekben – továbbra is kívánalom a jogosulatlanul végzett tevékenységgel okozott negatív következmények mihamarabbi megakadályozása a fogyasztók érdekeinek védelme, valamint a pénzügyi piac átlátható működésének biztosítása érdekében.

Szerzők: dr. Gál István – dr. Kaprinay Eszter

A szerzők a Magyar Nemzeti Bank tőkepiaci jogérvényesítési jogi tanácsadója és osztályvezetője

Vegyszerbotrány? – A szúnyoggyérítők szerint alaptalanok a félelmek

Nem igaz, hogy magzatkárosító a kémiai szúnyoggyérítés során Magyarországon használt vegyszer - közölték sajtóhírekre reagálva a katasztrófavédelem által megbízott szúnyoggyérítő konzorcium vezetői pénteken az MTI-vel.
2025. 07. 12. 08:00
Megosztás:

Nyugdíjasok figyelem! Az élelmiszer utalvánnyal a postás csak egyszer csengethet

Újabb bomba a nyugdíjasoknak: csak egyszer viszi ki a postás a címre a kormány adományát, a 30 ezer forintos élelmiszer utalványt, s aki nincs otthon a kézbesítéskor, az bottal ütheti a nyomát.
2025. 07. 12. 06:46
Megosztás:

Szuperszámítógép figyeli az M1-M7 közös bevezető szakaszán a forgalmat

Világviszonylatban is kiemelkedő fejlesztés zárult le az M1-M7 autópálya közös szakaszán: a napokban helyezték üzembe azt a szuperszámítógéppel kiegészített rendszert, amely a forgalom valós idejű érzékelése és modellezése révén a jövő közúti közlekedésének alapvető építőeleme lesz - közölte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) pénteken az MTI-vel.
2025. 07. 12. 06:00
Megosztás:

Új fokozatra kapcsol a Demján Sándor 1+1 Program – elindultak a kifizetések, az első 100 vállalkozás már meg is kezdhette tervezett fejlesztéseit

A Kormány Magyarország forrásait a magyar családok és vállalkozások támogatására fordítja és mindent megtesz a hazai kkv-k termelékenységének növelése, méretugrásuk elősegítése és beruházásaik támogatása érdekében.
2025. 07. 12. 05:00
Megosztás:

3%-os hitellel itt lehet esély új építésű lakásra

Az új Otthon Start Program sokak számára nyitja meg a lehetőséget, hogy végre saját otthonba költözzenek – akár új építésűbe is. Kérdés viszont, hogy hány darab olyan új építésű ingatlan létezik, ami megfelel a feltételeknek? A Duna House adatai szerint ilyen jellegű megoldás leginkább a budapesti külső kerületekben, valamint egyes agglomerációs településeken és vidéki nagyvárosokban jöhet szóba az első lakást keresőknek.
2025. 07. 12. 04:00
Megosztás:

Hazánk jó befektetési piac, de érdemes megválogatni a papírokat

Az elmúlt fél évben soha nem látott ütemben alakultak át a nemzetközi gazdaság erővonalai, melyek pillanatnyi irányát talán legpontosabban a befektetési piacok trendjei mutatják. Az Egyesült Államok és az Európai Unió közti kereskedelmi megállapodás, a dollár árfolyamának és szerepének változása, a közép-európai és feltörekvő piacok fellendülése mind meghatározó tényezői lesznek az idei második félév gazdasági folyamatainak.
2025. 07. 12. 03:00
Megosztás:

Nyugdíjreform magyar módra! Előbb mehetnek nyugdíjba a férfiak, mint a nők?

Az egységes nyugdíjrendszer 2011-es bevezetése óta időről időre felmerül az igény a rendszer átalakítására vagy javítására. A leggyakrabban visszatérő javaslat az, hogy a férfiak számára biztosítsanak valamilyen kedvezményt, amely lehetővé tenné számukra a korábbi nyugdíjba vonulást.
2025. 07. 12. 02:00
Megosztás:

Hogyan fogyjak le 20 kilót könnyen és gyorsan?

Mégis hogyan fogyjak le? - Sokak álma, mások kétségbeesett vágya, hogy gyorsan, lehetőleg minél kevesebb szenvedéssel megszabaduljanak 20 kiló feleslegtől. Ez a cél első hallásra ijesztőnek tűnhet, hiszen a 20 kiló jelentős mennyiség, és a legtöbb divatdiéta, villámmódszer inkább csak ideiglenes eredményeket produkál. De vajon lehetséges-e mégis könnyen és gyorsan leadni ezt a súlyt? A válasz: igen, de fontos megérteni, hogy mit jelent valójában a könnyű és a gyors.
2025. 07. 12. 01:00
Megosztás:

Eldőlt! A nyugdíjakkal ez történik, ha Magyarország bevezeti az EURÓ-t

Az alábbi pénzügyi elemzői összefoglaló a magyar euróbevezetésről és annak nyugdíjakra gyakorolt hatásáról megbízható források alapján készült.
2025. 07. 12. 00:05
Megosztás:

Kerékpáros sebességkorlátozás tesztelését kezdik meg Hollandiában

Holland önkormányzatok a jövő év elejétől kísérleti jelleggel kötelező vagy ajánlott sebességkorlátozást vezethetnek be a kerékpárokra; a teszt a közlekedési szabályok kiigazításának szükségességét méri fel - tájékoztatott az NL Times című, angol nyelvű holland hírportál pénteken.
2025. 07. 11. 23:00
Megosztás:

Oroszország Franciaországot jelölte meg legfőbb európai ellenfelének

A francia vezérkari főnök szerint Moszkva Franciaországot jelölte meg legfőbb ellenfeleként Európában. Thierry Burkhard ennek okát mindenekelőtt abban látja, hogy Párizs támogatja az Oroszország által megtámadott Ukrajnát.
2025. 07. 11. 22:00
Megosztás:

Történelmi csúcson a Bitcoin: 118 000 dollár fölé száguldott a kriptovaluta – Mi áll a szárnyalás mögött?

A Bitcoin áttörte a 118 000 dolláros álomhatárt, ezzel új történelmi csúcsot állított fel. De nem csupán a piaci lendület hajtja: politikai hátszél, új jogszabályok és a befektetői bizalom példátlan erősödése egyaránt táplálja az emelkedést. Lássuk, mi áll a kriptovilág legújabb eufóriája mögött!
2025. 07. 11. 21:10
Megosztás:

A migráció miatt növekszik az EU népessége

Az Európai Unió népessége a negyedik egymást követő évben növekedett, január elsején elérte a 450,4 milliót, ami 1 070 702-vel több az előző évinél, az uniós népességnövekedés főként a migrációnak tulajdonítható - közölte az uniós statisztikai hivatal, az Eurostat pénteken.
2025. 07. 11. 21:00
Megosztás:

A kisnyugdíjak megduplázását szorgalmazza a DK

A kisnyugdíjak megduplázását sürgette pénteki online sajtótájékoztatóján Gy. Németh Erzsébet, a Demokratikus Koalíció (DK) alelnöke.
2025. 07. 11. 20:00
Megosztás:

A Katolikus Karitász tízmillió forint azonnali támogatást különített el a károsultaknak

Tízmillió forint azonnali támogatást különít el a Katolikus Karitász az e hét elején az országon végigsöprő viharok miatt nehéz helyzetbe került családok számára.
2025. 07. 11. 19:00
Megosztás:

A lakásokban több mint 7,5 milliárd, a vállalatoknál, intézményeknél csaknem 2 milliárd forintnyi kár keletkezett

A héten rendkívüli erejű vihar csapott le Magyarországra, az első három napon a Mabisz-tagbiztosítókhoz érkezett kárbejelentések alapján 45 734 lakásban 7 milliárd 526 millió forint kár keletkezett, ezáltal a lakásokban a vihar átlagosan 165 ezer forintnyi kárt okozhatott. A vállalatok, intézmények, önkormányzatok 1700 káreseményt jelentettek be, 1 milliárd 941 millió forint értékben - közölte a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) pénteken az MTI-vel.
2025. 07. 11. 17:30
Megosztás:

Ha több hitelük lenne az embereknek, az előnyösebb lenne a magyar gazdaságnak

Noha a hazai háztartások alacsony eladósodottsága első ránézésre előnyös adottságnak tűnik, ugyanakkor több kutatás is rámutat: bizonyos esetekben a magasabb – de nem extrém – hitelállomány kifejezetten serkentőleg hat a gazdaságra, és a lakosság jóléte szempontjából is előnyös. Az MBH Elemzési Centrum szakértői szerint a magyarországi háztartási adósságállomány jelenleg alacsonyabb a régiós átlagnál, s így valószínűleg a növekedési szempontból optimális szinttől is elmarad.
2025. 07. 11. 17:00
Megosztás:

Nyár, diákmunka, első fizetés – és az első pénzügyi döntések

Játékkonzol, robogó, nyári utazás vagy egy régóta vágyott ruhadarab – ki ne emlékezne arra, mire költötte élete első fizetését? És mire gyűjtenek a mai fiatalok? A nyári szünetben sok kamasz és fiatal találkozik először a munka világával, így most különösen aktuális a kérdés.
2025. 07. 11. 16:30
Megosztás:

Egyedülálló élménygazdaságot alakítanak ki a gödöllői egyetemen

Egyedülálló növénytermesztési és állattenyésztési bemutatókertet alakítanak ki Gödöllőn, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Szent István Campusán - jelentették be pénteken a helyszínen tartott sajtótájékoztatón.
2025. 07. 11. 16:00
Megosztás:

Gyorsult az éves infláció Romániában

Júniusban 5,66 százalékra gyorsult az éves infláció Romániában - közölte pénteken az Országos Statisztikai Intézet (INS).
2025. 07. 11. 15:30
Megosztás: