Az ideiglenes intézkedés szerepe és fontossága az MNB felügyeleti eszköztárában

Az ideiglenes intézkedés egy azonnali beavatkozási lehetőség a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti eszköztárában, amely egyrészt a felügyelt intézményeknél jelentkező és sürgős intervenciót igénylő hiányosságok esetén, másrészt a jogosulatlanul (engedély nélkül vagy bejelentés hiányában) végzett tevékenységek gyanúja miatt indult piacfelügyeleti eljárásokban akadályozza meg a probléma további és jelentősebb károkat okozó eszkalálódását, már az adott eljárást lezáró érdemi döntés meghozatalát megelőzően. Jellegénél fogva tehát hatékony felügyeleti eszköz az MNB kezében, ugyanakkor – különösen az intézkedés kapcsán felmerülő kockázatokra is figyelemmel – alkalmazásának garanciális korlátai is vannak.

Az ideiglenes intézkedés szerepe és fontossága az MNB felügyeleti eszköztárában

Ha egy mondatban szeretnénk összefoglalni az ideiglenes intézkedés lényegét, akkor azt mondhatjuk, hogy ez egy olyan, jogszabály által biztosított eszköz az MNB számára, amely lehetővé teszi egy később jelentkező és jelentősebb – anyagi és egyéb védett érdekeket érintő – kár megelőzését. Nincs másról szó, mint hogy az MNB a folyamatban lévő vizsgálata során olyan súlyú problémát észlel, amely azonnali reagálást igényel. Lehet ez egy felügyelt intézménynél jelentkező, jelentős súlyú hiányosság, vagy akár – piacfelügyeleti eljárás keretében vizsgált – jogosulatlan tevékenységvégzés gyanúja. Az ideiglenes intézkedés alkalmazásának tehát két nagy területe van: a felügyelt intézményekkel szemben lefolytatott vizsgálatok (prudenciális, fogyasztóvédelmi és pénzmosásmegelőzési jellegű vizsgálatok), valamint a piacfelügyeleti eljárások.

Ideiglenes intézkedés keretében az MNB – prudenciális, fogyasztóvédelmi és pénzmosásmegelőzési vizsgálatok esetében – a felügyelt intézményeknél egyébként is rendelkezésre álló intézkedéseket és kivételes intézkedéseket (így például a jogszabályi rendelkezések betartására irányuló figyelmeztetés, felszólítás, különböző korlátozások, felügyeleti biztos kirendelése) alkalmazhatja, vagy – piacfelügyeleti eljárások esetében – a döntés meghozataláig terjedő időtartamra, azonnali hatállyal megtilthatja a jogsértő (vagyis jogosulatlanul végzett tevékenység gyanúját megalapozó) magatartás folytatását. Célját tekintve mindkét alkalmazási területen ugyanarról beszélhetünk: a későbbiekben fokozódó probléma azonnali kezeléséről és a fennálló jogsértő állapot mielőbbi megszüntetéséről. Így a különbség inkább az ideiglenes intézkedés keretében alkalmazott konkrét intézkedések körében rejlik.

Az MNB felügyeleti eszköztárában szereplő ideiglenes intézkedésre az MNB törvény rendelkezései vonatkoznak, így az nem az általános közigazgatási eljárási törvény (Ákr.) által szabályozott és ugyanilyen elnevezéssel bíró ideiglenes intézkedést takarja. Az ideiglenes intézkedés továbbá nem tévesztendő össze – az ugyancsak az MNB törvényben szereplő – előrehozott döntéssel. Ez utóbbi az MNB által lefolytatott rendkívüli célvizsgálat keretében teszi lehetővé azt, hogy az MNB – különösen indokolt esetben – már az ügyféli észrevételek beérkezését megelőzően hozzon döntést. A halaszthatatlanság tehát mindkét lépésnél közös, de míg az ideiglenes intézkedés az eljárást érdemben le nem záró, így önálló jogorvoslattal meg nem támadható, addig az előrehozott döntés az eljárást érdemben befejező, így megtámadható döntést jelent az MNB részéről.

Az ideiglenes intézkedéstől végül elkülönítendő az ún. korai beavatkozás is. Utóbbi keretében az MNB olyan intézményekkel szemben teszi meg a szükséges intézkedéseket, amelyeknél bizonyíthatóan fennáll annak a veszélye, hogy azok az elkövetkező 12 hónapban nem fognak megfelelni a tevékenységükre, valamint a prudens működésre vonatkozó jogszabályokban foglalt követelményeknek.

Jellemzők és garanciális korlátok

Az ideiglenes intézkedés kapcsán fontos hangsúlyozni, hogy annak alkalmazására kizárólag meghatározott esetekben, formában és feltételek mentén kerülhet sor, előbbiek az ideiglenes intézkedés garanciális korlátai. Ennek oka az, hogy az MNB ilyenkor önállóan meg nem támadható, mintegy „közbenső” döntéssel lép fel a felügyelt intézménnyel szemben, vagy – a piacfelügyeleti eljárásban addig feltárt bizonyítékok alapján – állapítja meg az engedély nélkül vagy bejelentés hiányában végzett tevékenység „erős gyanúját”, és emiatt azonnali hatályú eltiltást alkalmaz. Ezen intézkedések jelentősen korlátozhatják vagy akár be is szüntethetik az adott szereplő gazdasági tevékenységét, így különös gonddal kell eljárni annak alkalmazása során.

Az ideiglenes intézkedéssel élni kizárólag az MNB törvény szerinti ellenőrzési eljárásban, fogyasztóvédelmi ellenőrzési eljárásban, illetőleg piacfelügyeleti eljárásban van lehetőség, az MNB által az egyes felügyelt intézmények felett gyakorolt folyamatos felügyeleti tevékenység keretében azonban nem.

Az intézkedés egyik leglényegesebb garanciális korlátja az annak alapjául szolgáló azonnali beavatkozást igénylő helyzet fennállta. Ez esetben egy olyan, akár a befektetők szélesebb körét, akár jelentősebb ügyfélvagyont érintő tényállásról van szó, amelynél az azonnali intézkedés elmaradása a későbbiekben jelentősebb kárt idézne elő. Az MNB-nek tehát nincs lehetősége arra, hogy az ilyen jellegű helyzet azonosítását követően a vizsgálatot a megszokott mederben tartsa, illetve, hogy – jogosulatlanul végzett tevékenység gyanúja esetén – a tárgyi tevékenység folytatásától történő eltiltással az eljárás érdemi döntéssel való „végső” lezárásáig várjon. Utóbbi elsősorban a fogyasztók érdekeinek védelmében történik, amely a piacfelügyeleti eljárások körében alkalmazott ideiglenes intézkedések legfőbb deklarált célja. Ideiglenes intézkedés alkalmazására – mind a felügyelt intézmények, mind pedig a piacfelügyeleti eljárások tekintetében – tehát elsősorban a jelentős súlyú hiányosságok, illetve nagyobb súlyú, az ügyfelek szélesebb körét érintő jogsértő tevékenység gyanúja esetén van lehetőség.

A jogintézmény lényegi sajátosságából fakadóan az intézkedés kizárólag végzés formájában hozható meg, amely ellen az intézkedésre kötelezett személy önálló jogorvoslattal nem élhet, de azt az eljárást érdemben lezáró döntésben természetesen kifogásolhatja.

Az ideiglenes intézkedés következményei

MNB

Az ideiglenes intézkedés korlátozott, maximum az eljárást lezáró döntés meghozataláig terjedő időtartamra szól. A felügyelt intézményekkel szembeni vizsgálatok esetében az intézmény vagy maradéktalanul teljesíti az ideiglenes intézkedést elrendelő végzésben foglaltakat, és ekkor az betölti a célját, vagy annak nemteljesítése az MNB eljárást lezáró döntésében megjelenő további intézkedését vonja maga után. Az MNB lezáró döntésében – valamilyen formában – mindenképpen megjelenik az azt megelőzően tett ideiglenes intézkedés. Maradéktalan teljesítés és így az intézkedés alapjául szolgáló hiányosság orvoslása esetén az MNB felhívja az intézményt az érintett jogszabályi előírások jövőbeni betartására, míg részbeni teljesítés vagy nemteljesítés esetén az MNB a végzésben foglaltakkal azonos tartalmú, vagy annál erősebb szankciót alkalmazhat. Amennyiben az ideiglenes intézkedéssel érintett hiányosság olyan súlyú – különösen, ha az ideiglenes intézkedés meghozatala óta eltelt időben a hiányossággal együtt járó hátrányok és kockázatok csak fokozódtak – az MNB-nek, legvégső eszközként, akár lehetősége van az intézmény tevékenységi engedélyének visszavonására is az eljárást lezáró döntésében.

Más a helyzet a piacfelügyeleti (tehát a jogosulatlan tevékenység gyanújával folytatott) eljárások tekintetében. Ezeknél a tárgyi tevékenység engedély nélkül (vagy bejelentés hiányában) végzett volta az, amely az ideiglenes intézkedést – egyéb körülmények fennállása mellett – indokolttá teszi. Előbbi hiányosságot az eljárás folyamán továbbá nem lehet orvosolni, hiszen az engedélyt nem lehet „gyorsan” megszerezni, avagy a bejelentést pótolni, és főként nem visszamenő hatállyal. Az MNB az ideiglenes intézkedésről szóló végzésében tehát a döntés meghozataláig terjedő időtartamra azonnali hatállyal megtiltja, hogy az adott ügyfél a jogsértés gyanúját megalapozó tevékenységet végezze. Az MNB végül, eljárást lezáró döntésében – engedély nélkül vagy bejelentés hiányában végzett tevékenység megállapítása esetén – a tevékenység végzését immáron nem korlátozott időtartamra, hanem „végleges” jelleggel tiltja meg, és jellemzően piacfelügyeleti bírságot is kiszab a jogsértővel szemben.

Mindkét típusú eljárásban egyúttal közös vonás az, hogy amennyiben az ideiglenes intézkedés címzettje nem teljesíti, illetve tartja be az intézkedésben foglaltakat, az jelentős mértékben súlyosító tényezőként hat az eljárást lezáró döntésben alkalmazott intézkedés szempontjából. A kötelezetteknek tehát jól felfogott érdekük, hogy fokozott figyelemmel legyenek az ideiglenes intézkedésben elvártakra.

Miért olyan hasznos az ideiglenes intézkedés?

Az ideiglenes intézkedés igazi és lényegi előnye abban rejlik, hogy az MNB ezen eszköz révén képes megfékezni olyan turbulens negatív folyamatokat, amelyek a későbbiekben jelentős problémává duzzadnának. Az intézkedés alkalmazása összetett mérlegelési folyamatot jelent az MNB részéről, ahol egyik oldalon a befektetők, az adott szektor vagy akár a teljes pénzügyi közvetítőrendszer érdekeinek védelme, míg a másikon az intézmény, illetve az eljárás ügyfelének érdekei állnak.

Az ideiglenes intézkedés egy preventív eszköznek tekinthető, ahol mind a speciális, mind a generális megelőzési célok szerepet kapnak. Egyrészről célja és rendeltetése az adott ügyben feltárt hiányosság, jogszabálysértő tevékenység folytán előálló jelentősebb hátrány, kár megelőzése (speciális prevenció), ugyanakkor az intézkedés más, potenciálisan jogsértő magatartást folytató intézményekre, piaci szereplőkre is hatással lehet (generális prevenció). Ekként a felügylelt intézmények észlelhetik azt, hogy az ideiglenes intézkedéssel érintett problémát az MNB olyan súlyúnak tekinti, amely erősebb felügyeleti eszközök alkalmazását vonja maga után.

Az engedély nélküli (vagy bejelentés hiányában végzett) tevékenységek esetén pedig már az ideiglenes intézkedéssel ráirányulhat a közfigyelem az intézkedéssel érintett jogszabálysértésre. Ennek jelentősége, hogy az MNB által közzétett, a jogsértésgyanús tevékenységet ideglenesen megtiltó végzés és az ahhoz kapcsolódó sajtóközlemény révén a potenciális befektetők is tudomást szerezhetnek az adott szereplő jogszabályba ütköző tevékenységéről.

Jogkövető intézmények – piacfelügyeleti gyakorlat

Az ideiglenes intézkedés tehát hatékony eszközt jelent az MNB számára a későbbi nagyobb kárral és hátránnyal fenyegető hiányosságok, valamint a jogsértő tevékenységek időbeni megszüntetésére, ugyanakkor az elmúlt időszakban a felügyelt intézményekkel szembeni vizsgálatok során nem igazán került alkalmazásra az MNB részéről. Előbbi elsősorban a piaci szereplők jogkövető magatartására, valamint az MNB hatékony és szoros felügyeleti kontrolljára vezethető vissza. A felügyelt intézmények esetében tehát nem volt szükség arra, hogy az MNB élesen és azonnal beavatkozzon, amely tendencia reményeink szerint a jövőben is fennmarad.

Más a helyzet a piacfelügyeleti eljárásokban, amelyek kapcsán az MNB az elmúlt időszakban gyakrabban élt az ideiglenes intézkedés lehetőségével. Tette mindezt elsősorban olyan esetekben, amelyekben kiemelt súlyú és szélesebb befektetői kört érintő jogsértés gyanúját keltő tevékenységekről volt szó, amelyek ténylegesen magukban hordozták a jelentős kár bekövetkezésének lehetőségét. A piacfelügyeleti eljárások tekintetében – és főképp a kiemelt súlyú és szélesebb befektetői kört érintő ügyekben – továbbra is kívánalom a jogosulatlanul végzett tevékenységgel okozott negatív következmények mihamarabbi megakadályozása a fogyasztók érdekeinek védelme, valamint a pénzügyi piac átlátható működésének biztosítása érdekében.

Szerzők: dr. Gál István – dr. Kaprinay Eszter

A szerzők a Magyar Nemzeti Bank tőkepiaci jogérvényesítési jogi tanácsadója és osztályvezetője

Reálmonitor Kft: pert nyertek az Ingatlan.com-mal szemben

Bírósági ítélet szerint a Reálmonitor Árminimum.hu oldala, és az Ingatlanhirdetés Figyelő nevű mobilalkalmazása megfelel az EU-s jognak, ezzel jogerősen pert nyertek az Ingatlan.com-mal szemben - közöte a Reálmonitor Kft. szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 10. 11:00
Megosztás:

Jövőre sem ússzuk meg a díjemeléseket a lakossági bankszámláknál

Ugyan a bankok önkéntes moratóriuma 2026 júniusáig befagyasztotta a lakossági számlák díjait, a jövő év második felében várhatóan 4,6 százalékos emelés jöhet – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. Véleménye szerint közben rengeteg ügyfél drágább számlacsomagban ragadt, így most is érdemes átnézni a januárban érkező díjértesítőket. Az alapszámla minimálbérhez kötött, maximális havi díja is emelkedik jövőre.
2025. 12. 10. 10:30
Megosztás:

Ismét Pécsen rendezik meg a Prograce programozói versenyt

Ismét a Pécsi Tudományegyetem (PTE) ad otthont a Prograce programozói versenynek, amelynek keretében december 16-án keresik az ország legjobb középiskolás és egyetemista programozóit - közölte a baranyai felsőoktatási intézmny szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 10. 10:00
Megosztás:

Ismét megjelentek a tűzifacsalók

Tűzifával kapcsolatos csalásokra figyelmeztet a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih): a jogszerűtlen hirdetéseket közzétevő, a vásárlókat súlyosan megkárosító csalók már az E.ON Zrt-t és állami erdőgazdaságok nevét is felhasználják, hogy elnyerjék az emberek bizalmát.
2025. 12. 10. 09:30
Megosztás:

Lakossági energiatároló programot hirdet a kormány

Lakossági energiatároló programot hirdet a kormány 100 milliárd forintos keretösszeggel - jelentette ki a Miniszterelnökséget vezető miniszter szerdán Budapesten, a Kormányinfón.
2025. 12. 10. 09:10
Megosztás:

Emelkedik az alanyi adómentesség határa

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja. A jelenlegi 18 millió forintos felső határ 2026-ban 20 millió, 2027-ben 22 millió, 2028-ban pedig 24 millió forintra nő. A mentességet újonnan választóknak december 31-ig kell nyilatkozniuk, legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) - hívta fel a figyelmet szerdai közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 12. 10. 08:40
Megosztás:

Lesz elegendő magyar hal minden család asztalára

A magyar akvakultúrában dolgozók kiváló munkát végeztek, így lesz elegendő magyar hal minden család asztalára; az emberek idén is a tavalyi áron juthatnak halhoz, haltermékekhez - mondta az agrárminiszter kedden Budapesten sajtótájékoztatón.
2025. 12. 10. 08:00
Megosztás:

Alig változott szerda reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult, kevéssé változott a forint árfolyama szerda reggelre a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizapiacokon.
2025. 12. 10. 07:05
Megosztás:

8 éve nem látott szinten a magyarok hitelkártya-tartozása

159,6 milliárd forint tartozása volt a magyaroknak a hitelkártyájukon októberben. Nyolc éve nem volt ilyen mértékű ez a tartozás hazánkban. A hitelkártya azonban nem mindig „rossz tartozás”. Szerencsére az elmúlt időszakban ebből a szempontból pozitív irányba mozdultak el a dolgok. 2025. októberében összesen 159,6 milliárd forint tartozása volt a magyaroknak a hitelkártyájukhoz kapcsolódóan. Ez jelentős összeg, utoljára 2017. decemberében, azaz közel nyolc éve volt ilyen mértékű hitelkártya-tartozás hazánkban.
2025. 12. 10. 06:00
Megosztás:

Nem javasolják élő állat ajándékba adását az állatvédők

Az ajándékba vásárolt élő állatok az ünnepek után gyakran az utcára kerülnek, ezért az Orpheus Állatvédő Egyesület, a felelős állattartásra felhívva a figyelmet, arra kéri az embereket, hogy ne ajándékozzanak élő állatot karácsonyra.
2025. 12. 10. 05:30
Megosztás:

Ügyfélazonosítással foglalkozó céget vásárolt a 4iG

Megvásárolta a 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) a digitális ügyfélazonosítással foglalkozó FaceKom Kft.-t - közölte a 4iG kedden az MTI-vel.
2025. 12. 10. 05:00
Megosztás:

Kimagasló lakossági részvétellel zárult az MBH Bank nyilvános részvényértékesítési tranzakciója

Az MBH Bank november 24-én meghirdetett nyilvános részvényértékesítési tranzakciója iránt kiemelkedő érdeklődés mutatkozott, az eladásra felkínált összes részvény darabszámát meghaladó lakossági igény érkezett, ezért a bank a bejelentett határidő előtt 3 nappal, december 9-én, délben lezárta a lakossági részvényigénylést a beérkezett igények teljesítése érdekében - közölte a pénzintézet az MTI-vel kedden.
2025. 12. 10. 04:30
Megosztás:

Csaknem negyvenen kerültek kórházba egy nagykanizsai iskolából

Köhögés és hányinger miatt 37 gyereket és két felnőttet kellett kórházba szállítani kedd kora délután a nagykanizsai Kőrösi-iskolából - közölte az MTI megkeresésére az Országos Mentőszolgálat szóvivője.
2025. 12. 10. 04:00
Megosztás:

Krasznahorkai-év indul a Nobel-díj átadásának napján az ELTE-n

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) jövő decemberig tartó programsorozattal köszönti egykori hallgatóját, Krasznahorkai Lászlót. A Krasznahorkai-év a Nobel-díjak átadásának napján, szerdán élő közvetítéssel, vetítéssel és szakmai beszélgetéssel indul.
2025. 12. 10. 03:30
Megosztás:

Hankó Balázs: a Pannónia Ösztöndíjprogram a világ egyik legjobbja

A világ egyik legjobb, legversenyképesebb programjának nevezte a Pannónia Ösztöndíjprogramot Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter a program első alkalommal megrendezett karácsonyi gálaestjén kedden az Eiffel Műhelyházban.
2025. 12. 10. 03:00
Megosztás:

Jóváhagyta a pozsonyi parlament a bejelentést tevők védelmére hivatott hivatal átalakítását

Jóváhagyta kedden a pozsonyi parlament azt a belügyminisztérium által jegyzett jogszabály-módosítást, amelynek alapján a bejelentéstévők védelmét szolgáló szlovák hivatal (ÚOO) januártól egy szélesebb feladatkörökkel megbízott hivatallá változik.
2025. 12. 10. 02:30
Megosztás:

Jóváhagyta a pozsonyi parlament a bejelentést tevők védelmére hivatott hivatal átalakításá

Jóváhagyta kedden a pozsonyi parlament azt a belügyminisztérium által jegyzett jogszabály-módosítást, amelynek alapján a bejelentéstévők védelmét szolgáló szlovák hivatal (ÚOO) januártól egy szélesebb feladatkörökkel megbízott hivatallá változik.
2025. 12. 10. 02:00
Megosztás:

Optimisták a gazdasági helyzetükkel, óvatosak a létszámterveikkel kapcsolatban a magyarországi cégek

Bár a cégek többsége stabilitásra vagy javulásra számít jövőre a saját gazdasági helyzetét tekintve, a munkavállalói létszámukkal kapcsolatos terveik már ennél óvatosabbak. A munkaerőpiaci helyzet idénre átlagosan csökkenő toborzási időt és jobb jelölteket hozott a munkáltatók számára, így csökkentek a jelentkezők kvalitásaival kapcsolatos kifogásaik, viszont lényegesen többen panaszkodtak azok elkötelezettségére a felvételi folyamat során – derül ki a Profession.hu friss, HR Körkép kiadványához készített kutatásából.
2025. 12. 10. 01:00
Megosztás:

Nagy István: lesz elegendő magyar hal minden család asztalára

A magyar akvakultúrában dolgozók kiváló munkát végeztek, így lesz elegendő magyar hal minden család asztalára; az emberek idén is a tavalyi áron juthatnak halhoz, haltermékekhez - mondta az agrárminiszter kedden Budapesten sajtótájékoztatón.
2025. 12. 10. 00:30
Megosztás:

Ügyfélazonosítással foglalkozó céget vásárolt a 4iG

Megvásárolta a 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) a digitális ügyfélazonosítással foglalkozó FaceKom Kft.-t - közölte a 4iG kedden az MTI-vel.
2025. 12. 09. 23:30
Megosztás: