Az IKEA több vásárlót szolgált ki és több terméket adott el egy kihívásokkal teli évben

A gazdasági és kereskedelmi bizonytalanságok, az ellátási lánc fennakadásai, a megélhetési költségek emelkedése és a fogyasztói bizalom gyengülése ellenére az IKEA továbbra is arra összpontosított, hogy megfizethető maradjon az emberek számára, és javítsa a vásárlói élményt mind a fizikai, mind a digitális térben.
„Az elmúlt évben képesek voltunk kezelni a kihívásokat, és a lehetőségeket kihasználva az élre álltunk, miközben folyamatosan az a célunk lebegett a szemünk előtt, hogy szebb hétköznapokat teremtsünk az emberek többsége számára. Többet adtunk el több vásárlónak, elsősorban az elmúlt évben végrehajtott árcsökkentésnek köszönhetően” – nyilatkozta Jesper Brodin, az IKEA és az Ingka Csoport vezérigazgatója. „Ígéretet tettünk, hogy mindig az emberek többsége oldalán állunk, és segítünk nekik megvalósítani az otthoni életükkel kapcsolatos elképzeléseiket és igényeiket. Büszke vagyok arra, ahogyan az IKEA közösség az elmúlt évet menedzselte, majd lendületesen elindította az aktuális évet.”
Az Ingka Csoport továbbra is befektetett abba, hogy hozzáférhetőbbé váljon az emberek számára – új áruházakkal és tervezőstúdiókkal, valamint digitális csatornákkal. A kiskereskedő világszerte 54 új szervezeti egységet nyitott, köztük a londoni Oxford Streeten, az indiai Delhiben, valamint az eddigi egyik legnagyobb beruházását hajtotta végre Kínában, Sanghaj belvárosában, egy nagy, vegyes felhasználású szervezeti egység formájában. Az új áruházformátum első verzióit jelenleg az Egyesült Királyság, az Egyesült Államok és Lengyelország városaiban tesztelik. Ez az áruház több ezer lakberendezési terméket, valamint élelmiszert és tervezési szolgáltatást is kínál, a kialakítása során pedig figyeltek arra is, hogy gyorsabb és egyszerűbb vásárlási élményt nyújtson, és az emberek lakóhelyéhez közelebb helyezkedjen el.
„A városközpontokban található áruházainkkal sikeresen tettük elérhetővé az IKEA-t az emberek többsége számára, most pedig arra törekszünk, hogy egy újabb elemmel bővítsük őket. Ez egy kisebb kiskereskedelmi formátumot jelent, amely lehetővé teszi számunkra, hogy mindössze néhány hét alatt megnyissunk, és így a közeljövőben gyorsabban terjeszkedjünk, sokkal több IKEA szervezeti egységgel” – nyilatkozta Tolga Öncü, az Ingka Retail menedzsere (COO) (IKEA és Ingka Csoport). „A vásárlói visszajelzések eddig nagyon pozitívak, és optimisták vagyunk azzal kapcsolatban, hogy e formátum segítségével hamarosan sokkal több emberhez juttathatjuk el a megfizethető lakberendezési termékeinket Európában, Észak-Amerikában, valamint az ázsiai–csendes-óceáni térségben.”
A vállalat továbbra is jelentős összegeket fordított a meglévő áruházai átalakításába, hogy azok az e-kereskedelem központjaivá váljanak. Például a budapesti soroksári áruház megduplázódott logisztikai kapacitással működik március óta, így már képes kezelni az egész Magyarországra kiterjedő online szállításokat. A digitális eszközök továbbfejlesztésével – beleértve az átvételre és a kereslet érzékelésére szolgáló eszközöket – a vásárlói elégedettség a legmagasabb szintet érte el a mérések hat évvel ezelőtti megkezdése óta.
„A soroksári áruház átépítése fontos lépés az IKEA kiskereskedelmi jövőjének alakításában – ez a világ legnagyobb fulfilment IKEA áruháza, amely mintegy 30 digitális és automatizált megoldással rendelkezik, hogy még kényelmesebbé tegye a vásárlást látogatóink számára, és közel megduplázza az online kapacitásunkat Magyarországon. Igazán büszkék vagyunk arra, hogy a jövőt itt, helyben formálhatjuk a magyarországi IKEA, valamint a régió munkatársaival közösen” – mondta Erika Intiso, az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős ügyvezető igazgatója. „Ha az elmúlt évet egészében nézzük, új termékeket és megoldásokat vezettünk be, valamint több száz termék árát csökkentettük. Örömmel látjuk, hogy a régió mindhárom országában jelentősen nőtt a vásárlók érdeklődése az ágyak és a matracok iránt.”
„Ahogy növekszünk, a gyorsan változó kiskereskedelmi környezet megköveteli, hogy folyamatosan fejlődjünk, és megfeleljünk a vásárlóink új igényeinek. Ha kíváncsiak és alkalmazkodóképesek maradunk, és továbbra is arra törekszünk, hogy jobbá tegyük az IKEA-t, akkor olyan vállalkozást hozunk létre, amely nemcsak pénzügyileg erős, hanem a jövő generációi számára is releváns tud maradni” – mondta Jesper Brodin, az IKEA és az Ingka Csoport vezérigazgatója.
Az IKEA Csoportnak továbbra is célja, hogy teljesítse a Párizsi Megállapodást, és nettó nullás kibocsátóvá váljon azáltal, hogy 2030-ra legalább 50%-kal, 2050-re pedig 90%-kal csökkenti a teljes értékláncból származó abszolút üvegházhatásúgáz-kibocsátást. A Megállapodás 2016-os aláírása óta a vállalat 23,7%-kal növekedett, miközben a nyersanyagoktól a vásárlókig terjedő szén-dioxid-kibocsátását 30,1%-kal csökkentette. Ugyanakkor a kiskereskedő már több mint 4,2 milliárdot befektetett a 2030-ig tervezett 7,5 milliárdból, hogy felgyorsítsa a megújuló jövőre való átállást.
Az Inter IKEA Systems B.V. – amely az IKEA koncepció tulajdonosa és az IKEA franchise-átadója világszerte – ma azt is bejelentette, hogy az IKEA kiskereskedelmi forgalma 44,5 milliárd euró mind a 13 franchise-csoportot magában foglalva. Az Ingka Csoport részesedése a teljes forgalomból 87%.
A legfontosabb számok:
- Az IKEA Kiskereskedelem teljes eladása: FY25: 39 milliárd euró (-1,6%), FY24: 39,6 milliárd euró (-5%)
- Online részesedés: FY25: 30%, FY24: 28%
- Áruházi látogatások: FY25: 736 millió látogatás (+1,3%), FY24: 727 millió látogatás (+3,3%)
- Új helyszínek nyitása: FY25: 54 szervezeti egység, FY24: 41 szervezeti egység
A teljes pénzügyi eredményt november végén adják ki, az éves összefoglaló és fenntarthatósági jelentés pedig 2026 januárjában jelenik meg.