Az MDDÜ mentoring programjában résztvevő hét márka mutatkozik be az idei milánói divathéten
A Milano Fashion Week egyike a négy legnagyobb nemzetközi divathétnek, és több mint 20 ezer látogatót vonz szezononként, így egyedülálló lehetőséget nyújt a magyar márkák bemutatkozásra - hangsúlyozta Forintos-Szűcs Anita.
Kollektív élő showbemutatón láthatja a nemzetközi közönség szeptember 23-án öt magyar tervező - Abodi, Cukovy, Kata Szegedi, Zsigmond és Thefour - kreációit, mindannyian 10-15 exkluzív szettet vonultatnak fel kifutón, válogatva a jövő évi tavaszi-nyári kollekciójukból. Emellett a divathét ideje alatt az MFW Fashion Hubjában hat magyar tervező - Abodi, Cukovy, Kata Szegedi, Nini, Unrealindustry és Pinetime - tavaszi-nyári darabjait állítják ki az ADI Design Museumban, a Balatonról elnevezett Pelso fürdőruhamárka pedig önálló prezentációt tart jövő évi kollekciójáról.
Forintos-Szűcs Anita felhívta a figyelmet arra, hogy a milánói divathét főszervezőjével, a Camera Nazionale della Modával kötött szakmai együttműködés segíti a magyar márkákat abban, hogy kiléphessenek a nemzetközi piacra, és a különböző nemzetek tervezői bekerüljenek a hazaira, mentorálják a márkákat és egyúttal esélyt teremtenek a külföldi terjeszkedéshez.
Magyarországon ma már az haute couture ruhák és az utcai viseletek egyaránt megtalálhatók a hazai tervezők kreációi között mindenféle árfekvésben. "Azt gondolom, hogy az elmúlt években már sokkal bátrabb a nagyközönség a dizájnerdarabok megvásárlásában" - hangsúlyozta, megjegyezve: még mindig dolgoznak a szemléletformáláson, hogy inkább a hazai tervezők kreációi iránt érdeklődjenek Magyarországon az emberek.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a milánói divathetet követően az MDDÜ harmadik alkalommal rendezi meg a 360 Design Budapest eseménysorozatot október 3. és 9. között a Bálna Budapestben. Az esemény célja a magyar és regionális tervezők ismertségének növelése és a magyar dizájnmárkák nemzetközi piacra lépésének segítése. A kiállításhoz gazdag eseménysorozat kapcsolódik: lesznek előadások, kerekasztal-beszélgetések, exkluzív tárlatvezetések - mondta az MDDÜ általános vezérigazgató-helyettese.
Beszélt arról is, hogy idén tizedik alkalommal rendezték meg augusztus végén, szeptember elején a Budapest Central Europen Fashion Weeket (BCEFW), amelynek a Szépművészeti Múzeumban tartott kétnapos központi eseménye több mint 2000 látogatót vonzott. Huszonnégy márka volt jelen a 2023-as tavasz-nyár divattrendjeivel, a magyarok mellett két lengyel és hét ukrán tervező kreációit láthatták az érdeklődők.
Az haute couture mellett az utcai viseletekig színes volt a paletta - mondta, kiemelve: a magyar tervezők között voltak olyanok, akik a globális trendeket követik és külföldi piacra terveznek, például a Nanushka, de kifejezetten a hazai piacra készült kreációk is szerepeltek a divathéten. Minőségben ezek is megegyeznek a globális áramlattal, de például a színvilágban több eltérést mutatnak - jegyezte meg Forintos-Szűcs Anita.
Mintegy 30 kísérőrendezvényt is szerveztek a BCEFW alatt: kerekasztal-beszélgetések, workshopok és divatbemutatók mellett egyedi kedvezményekkel is készültek a tervezők showroomjaikban. Kiemelte, hogy csatlakoztak a Support Ukrainian Fashion kezdeményezéshez, amely az ukrán tervezők megsegítésére jött létre. Az ukrán tervezők meghívása mellett a jegyértékesítésből származó teljes bevétellel, csaknem 2,3 millió forinttal az Ökumenikus Segélyszervezet ukránokat segítő programját támogatták.
Forintos-Szűcs Anita kitért arra is, hogy az idei eseményen a nemzetközi szakértők mellett nagy számban vettek részt a legnagyobb forgalmazók buyerei (viszonteladók), akik szerint érdemes odafigyelni a magyar márkákra, véleményük szerint az idei BCEFW nemzetközi színvonalon valósult meg.