Bemutatta 2050-ig szóló dekarbonizációs stratégiáját a Wizz Air

A légitársaság “Út a nettó zéró kibocsátás felé” elnevezésű programja a fenntartható forrásból származó üzemanyagra (SAF), mint a karbonsemlegesség fő eszközére fókuszál. A terv kiemeli a haladás lassúságát és azonnali, radikális változást sürget a légiközlekedés jövőjének alakítása érdekében.

Bemutatta 2050-ig szóló dekarbonizációs stratégiáját a Wizz Air

A Wizz Air, Európa környezeti szempontból leginkább fenntartható légitársasága[1] új, átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven, ennek célja a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re. A program a gyakorlatban is megvalósítható elemeket tartalmaz és három fő elem köré épül:

-járatok: 30 százalékos emissziócsökkentés a legújabb generációs repülőgépek használatával, a flotta folyamatos megújításával
-üzemanyag: 53 százalékos emissziócsökkentés a fenntartható forrásból származó üzemanyag (SAF) használatával
-lábnyom: 4 százalékos csökkentés a légiforgalmi irányítás modernizálásával.

A Wizz Air a közelmúltban bejelentett Customer First Compass ügyfélelégedettségi programja keretében 14 milliárd eurót fordít operációjának fejlesztésére, köztük a legújabb repülőgépek beszerzésére és fenntartható üzemanyag gyártására. A légitársaság ezzel demonstrálja elkötelezettségét a nettó zéró kibocsátás elérése felé, hogy a légközlekedés továbbra is központi szerepet játszhasson Európa gazdasági fejlődésében.

Az akcióterv a légiközlekedés szempontjából kritikus időszakban született meg, mivel a 2050-re elérni tervezett nettó karbonsemlegességhez vezető útról láthatóan letért az iparág, amelynek versenyképességét rontja a szigorodó szabályok miatti költségnövekedés. A klímaváltozás továbbra is jelentős pénzügyi és üzleti kockázatokat jelent.

Ezért a kihívások kezelése iránti elkötelezettség nem csak környezetvédelmi követelmény a légitársaság számára, hanem a hosszútávú fenntarthatóság, a versenyképesség és az európai légiközlekedési szektor ellenállóképessége szempontjából is elengedhetetlen.

Realisztikus cselekvési terv a nettó zéró kibocsátásért

A “Flying Towards Net Zero” akcióterv a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) hosszútávú klímacéljaira reagálva született, amelynek célja, hogy 2050-re az iparág karbonsemlegesen működjön. Ugyanakkor az ENSZ-szervezet céljának elérése nagyban függ a ma még nem létező technológiák széleskörű alkalmazásától.

A Wizz Air terve öt emissziócsökkentő alappilléren alapul:

-53 százalékos dekarbonizáció a SAF minél nagyobb arányú használatával

-21 százalékos dekarbonizáció a legújabb hajtóművek és repülőgépek alkalmazásával

-7 százalékos dekarbonizáció a flotta folyamatos megújításával

-4 százalékos dekarbonizáció a légiforgalmi irányítás megreformálásával

-2 százalékos dekarbonizáció az üzemelés hatékonyságának növelésével.

Versenytársaihoz képest a Wizz Air a nem bizonyított hatású karbonellentételezés és ki nem próbált technológiák helyett a dekarbonizáció szempontjából kulcsfontosságú SAF és a legújabb generációs repülőgépek, hajtóművek használatára helyezi a fő hangsúlyt.

Járatok. Üzemanyag. Lábnyom – Felhívás a radikális változásért

Járatok – Fel kell gyorsítani a légiközlekedés megújítását

A Wizz Air rendelkezik a világon az utaskilométerre vetített legalacsonyabb karbonintenzitással a légitársaságok között, 2030-ra pedig további 25 százalékos csökkentést tervez. A légitársaság emellett az Airbus A321neók vásárlásának köszönhetően Európa legfiatalabb és legalacsonyabb fogyasztású flottáját üzemelteti. A Customer First Compass ügyfélelégedettségi programunk részét képezi a flotta újgenerációs típusokkal való megújítása. Ahhoz, hogy ez a karbonsemlegesítő lépés működhessen, radikális változásokra van szükség a légiközlekedésben. Biztosítani kell, hogy a repülőgépek a ma előírt SAF bekeverési aránynál töményebb keverékkel is üzemeltethetőek legyenek.

Üzemanyag – Fel kell pörgetni a SAF gyártását

A SAF Wizz Air dekarbonizációs tervének egyik legfontosabb eszköze, ezért a légitársaság befektetett annak előállításába. Mivel a SAF gyártás ma még korlátozott, az üzemanyag ára pedig nem versenyképes a diszkont üzemelési modellben, az előállítás felpörgetése érdekében a kormányoknak is lépéseket kell tennie azért, hogy a mainál nagyobb mennyiségben állítsanak elő fenntartható forrásból származó üzemanyagot. Ehhez hosszútávon biztosított jogi keretekre, például a fenntartható közlekedést támogató befektetési tervekre van szükség, amely kedvezmények biztosításával segíti elő a SAF alkalmazását a hagyományos kerozinnal szemben.

Lábnyom – Meg kell reformálni az infrastruktúrát:

A nem hatékony légiforgalmi irányítás miatt több millió tonnával emelkedik a felesleges kibocsátás, ami elkerülhető lenne. A légtérkezelés modernizációjának azonnal prioritást kell élveznie. Miközben a légitársaságok emissziócsökkentése elvárt, az elmaradott infrastruktúra és jogi szabályozás továbbra is visszatartja az iparágat. Az európai légtérreform már régóta késik. Mindeközben a Wizz Air már mesterséges intelligencia alapú eszközöket is felhasznál, hogy javítsa üzemelésének hatékonyságát.

A légiközlekedés többi szereplőjének is ki kell vennie a részét.

Yvonne Moynihan, a Wizz Air vállalati és ESG vezetője elmondta: “A Wizz Air támogatja a nettó zéró kibocsátás ambiciózus célját, de az igazság az, hogy a jelenlegi változás üteme nem elégséges, és radikális beavatkozás nélkül a légiközlekedés nem fogja tudni teljesíteni ígéreteit. Az ütemterv megvalósíthatósága tele van bizonytalanságokkal. A legjelentősebb kihívások túlmutatnak a tudományos kérdéseken. Politikai döntésekre, beruházási stratégiákra, a piaci dinamikát és az alapvető intézkedések időben történő végrehajtására van szükség. A tudományos fejlődés akadályokba ütközik a költségek, az infrastruktúra és a szabályozás miatt.

Tettekre van szükség, nem csak ambícióra. Ezért szólítjuk fel a kormányokat, a szabályozó hatóságokat és az üzemanyagipart, hogy ébredjenek fel, és kezdjék el megvalósítani a nettó zéró kibocsátást lehetővé tevő lépéseket. A légiközlekedésnek politikai és befektetési forradalomra van szüksége, hogy alakítani tudja az iparág jövőjét.

Járatok, üzemanyag, lábnyom. Ez a mi elkötelezettségünk. Ez a mi utunk. Így repülünk a nettó zéró kibocsátás felé.”

[1] A CAPA – Centre for Aviation Excellence Awards 2024 díja alapján, amely a globális légitársaságok kibocsátási intenzitását méri és hasonlítja össze. A Wizz Air a legalacsonyabb egy utaskilométerre vetített CO2-kibocsátással rendelkezik a többi globális légitársasághoz képest.

Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Romániában a Bosch

Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Romániában a Bosch – írja az economedia.ro a vállalat közleménye alapján.
2025. 12. 11. 08:00
Megosztás:

Erősödött csütörtök reggelre a forint

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben csütörtök reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 11. 07:30
Megosztás:

Természetvédők szövetsége: Magyarország határozottan lépjen fel az EU-Mercosur egyezmény ellen

Civil és agrár szervezetek kérik a magyar kormányt, az európai parlamenti képviselőket, hogy Magyarország határozottan lépjen fel az EU-Mercosur (Dél-amerikai Közös Piac) egyezmény ellen - közölte a Magyar Természetvédők Szövetsége szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 11. 06:30
Megosztás:

Év végi teendő az utakon: már érdemes megváltani az új matricát

December elejétől lehet megvásárolni a jövő évre érvényes autópálya-matricákat, amelynek ára az infláció mértékével drágul, ugyanakkor a felújítások miatt kedvezményeket is bevezettek. A magyar autósok zöme jövőre nem akar változtatni az autózási szokásain, a többség nyaralás és családlátogatás miatt használja a fizetős útszakaszokat, és csak azok vesznek éves országos matricát, akik rendszeresen nagy távokat tesznek meg - derül ki a Simple alkalmazás felhasználói körében végzett felmérésből.
2025. 12. 11. 06:00
Megosztás:

Több mint kétmilliárd forintból újult meg a szennyvíztisztító telep Csorváson

Több mint kétmilliárd forint uniós támogatásból újult meg a szennyvíztisztító telep Csorváson - közölte az önkormányzat szerdán.
2025. 12. 11. 05:30
Megosztás:

A logisztika legdrágább hibája az „így szoktuk” mentalitás

A magyar és közép-európai logisztikai szektorban mára olyan működési minták rögzültek, amelyek minden nap újratermelik a költségnövekedést, a kapacitáshiányt és a felesleges környezeti terhelést. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) friss elemzése szerint az „így szoktuk” logika minden szereplőt sújt: a fuvarozókat, a szállítmányozókat, az árukibocsátókat, az árufogadókat és végső soron a fogyasztókat is, miközben a rendszer hatékonysága alig javul, a pazarlás pedig folyamatosan nő. A probléma nem a technológia hiányával kezdődik, hanem a bebetonozott, hibás gyakorlatokkal.
2025. 12. 11. 05:00
Megosztás:

Átadták az építőipari szakma Lechner Ödön-díját és az Építőipari nívódíjat

Átadták az építőipari szakma kitüntetéseit szerdán Budapesten, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) évzáró ünnepi közgyűlésén. Lechner Ödön-díj elismerésben részesült Hegedűs Gergely András, a Magyar Építők főszerkesztője, Keszthelyi Tibor, a FŐMTERV Zrt. vezérigazgatója, Peterka Attila, a West Hungária Bau Kft. stratégiai igazgatója, Piltman Miklós ácsmester és Závodiné Sánta Melinda Margit, az ÉVOSZ gazdasági vezetője.
2025. 12. 11. 04:30
Megosztás:

Digitális megoldások üzletág a WTS Klientnél

A WTS Klient Gazdasági Tanácsadó Kft. korábbi Business Automation üzletága a jövőben Digitális megoldások néven működik tovább, kibővített, a digitális transzformációt támogató szolgáltatási csomaggal. A megújult üzletág a meglévő portfólió mellett már saját fejlesztésű, automatizált áfabevallási megoldást is kínál, valamint informatikai és adózási-számviteli tapasztalattal rendelkező új szakemberekkel áll ügyfelei rendelkezésére.
2025. 12. 11. 04:00
Megosztás:

Tovább erősíti régiós jelenlétét a PwC Magyarország

A PwC Magyarország új debreceni irodájának megnyitója nemcsak a vállalat, de Debrecen és a Kelet-magyarországi régió gazdasági fejlődésének szempontjából is mérföldkő. A Forest Center Debrecen irodaházban az ünnepélyes megnyitót egy nagyszabású üzleti konferencia kísérte, ahol a térség meghatározó gazdasági szereplői - Debrecen város és a Debreceni Egyetem vezetése, valamint a PwC szakértői - aktuális üzleti és adózási kérdésekről, mesterséges intelligenciáról, e-kereskedelmi jógyakorlatokról és a bértranszparencia hazai átültetéséről is megosztották tapasztalataikat.
2025. 12. 11. 03:30
Megosztás:

Döntött a Parlament! A 14. havi nyugdíj sorsa volt a tét, ez lett a vége

Elfogadta az Országgyűlés szerdán a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló jogszabályt; a juttatást fokozatosan vezetik be, a nyugdíjasok 2026 februárjában a teljes összeg egynegyedét kapják meg.
2025. 12. 11. 03:00
Megosztás:

Új fejezetet nyit a Netrisk: elindultak a banki összehasonlítások

Szintet lép a 2,5 millió magyar ügyfelet kiszolgáló Netrisk.hu: a biztosítási piac digitalizációjában és versenyének élénkítésében betöltött vezető szerepe után most a banki termékek összehasonlítását is elindítja a vállalat. Decemberben vált elérhetővé a személyi kölcsön- és az Otthon Start Program-hitelkalkulátor, később pedig érkezik a jelzáloghitel- és bankszámla-összehasonlítás. A cél változatlan: egyszerű, gyors és tiszta döntési lehetőséget biztosítani minden ügyfél számára. Hosszabb távon pedig a magyar lakossági hitelpiac megreformálása, digitalizációjának élénkítése. A Netrisk célja ugyanis, hogy a hagyományos kamat-összehasonlítás mellett egy minőségi rangsort, később pedig ügyfélszintű hitelminősítést is bevezessen.
2025. 12. 11. 02:30
Megosztás:

A rendeletet aláírták! 65-91 éves nyugdíjasok készüljetek!

A képviselők a kormány előterjesztését egyhangúlag, 181 igen szavazattal támogatták.
2025. 12. 11. 02:00
Megosztás:

Változik a magyar villanyszámla rendszer - aki vált, jól járhat

Magyarországon jelenleg egy új, rugalmasabb villamosenergia-díjszabási rendszer bevezetésének lehetőségét vizsgálják, amely kedvező feltételeket kínálhat azoknak, akik vállalják az átállást. A dinamikus áramárak hazai alkalmazása előtt azonban több akadály is áll. Balogh József energetikai szakértő korábban a Pénzcentrum.hu-n rámutatott, hogy ehhez többek között jelentős mennyiségű új okosmérő telepítése lenne szükséges, ezekből pedig gyakran hiány van a piacon.
2025. 12. 11. 01:00
Megosztás:

Eurót vennél? Ne tedd! A forint huzamosabb ideig megőrizheti az erejét

Idén a hazai gazdaságban szolid, 0,4 százalékos bővülés várható, ám 2026-ban fokozatos élénkülés indulhat, s ez összességében 2,8 százalékos GDP-növekedéshez vezethet jövőre.
2025. 12. 11. 00:30
Megosztás:

Újra reflektorfényben a Sui: Intézményi tőke, technikai erő és 1 milliárd dolláros TVL hajtja a fellendülést

A kriptopiac egyik legnagyobb visszatérője idén kétségtelenül a Sui ($SUI) – a blokklánc, amely nemcsak technikai alapon, hanem masszív intézményi érdeklődéssel is megerősítette pozícióját. A kereskedők figyelme újra azokra az eszközökre irányul, amelyek már bizonyítottak. A Sui most újra átlépte az 1 milliárd dolláros zárolt értéket (TVL), és úgy tűnik, még csak most kezdődött a felfutás.
2025. 12. 11. 00:01
Megosztás:

A rendészeti szervek a mai nappal átveszik a javítóintézetek irányítását és felügyeletét

A Magyar Közlönyben kihirdetett rendelet szerint a javítóintézetek irányítása és fenntartása a büntetés-végrehajtási szervezethez kerül, az országos parancsnok felügyelete alá. A rendőrség folyamatos bűnmegelőzési jelenlétet biztosít a javítóintézetekben. A rendelet azonnal, ma 11 órakor lép hatályba.
2025. 12. 10. 23:30
Megosztás:

Meghosszabbított nyitvatartással fogadja az utasokat az ásotthalmi határátkelőhely

Az ünnepi időszakban megnövekedett forgalom miatt hétvégente meghosszabbított nyitvatartással fogadja az utasokat az ásotthalmi határátkelőhely - közölte a Csongrád-Csanád Vármegyei Rendőr-főkapitányság szerdán a közösségi oldalán.
2025. 12. 10. 22:30
Megosztás:

Így alakult szerda estére a forint

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben szerda estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 10. 21:00
Megosztás:

Hátrányos helyzetű óvodások támogatását finanszírozza az EU

Elindul a Hátrányos helyzetben élő óvodáskorú gyermekek támogatása a felzárkózó településeken elnevezésű pályázat 7,3 milliárd forint uniós támogatással - közölték a szervezők az MTI-vel közleményben szerdán.
2025. 12. 10. 20:30
Megosztás: