Bemutatta 2050-ig szóló dekarbonizációs stratégiáját a Wizz Air

A légitársaság “Út a nettó zéró kibocsátás felé” elnevezésű programja a fenntartható forrásból származó üzemanyagra (SAF), mint a karbonsemlegesség fő eszközére fókuszál. A terv kiemeli a haladás lassúságát és azonnali, radikális változást sürget a légiközlekedés jövőjének alakítása érdekében.

Bemutatta 2050-ig szóló dekarbonizációs stratégiáját a Wizz Air

A Wizz Air, Európa környezeti szempontból leginkább fenntartható légitársasága[1] új, átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven, ennek célja a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re. A program a gyakorlatban is megvalósítható elemeket tartalmaz és három fő elem köré épül:

-járatok: 30 százalékos emissziócsökkentés a legújabb generációs repülőgépek használatával, a flotta folyamatos megújításával
-üzemanyag: 53 százalékos emissziócsökkentés a fenntartható forrásból származó üzemanyag (SAF) használatával
-lábnyom: 4 százalékos csökkentés a légiforgalmi irányítás modernizálásával.

A Wizz Air a közelmúltban bejelentett Customer First Compass ügyfélelégedettségi programja keretében 14 milliárd eurót fordít operációjának fejlesztésére, köztük a legújabb repülőgépek beszerzésére és fenntartható üzemanyag gyártására. A légitársaság ezzel demonstrálja elkötelezettségét a nettó zéró kibocsátás elérése felé, hogy a légközlekedés továbbra is központi szerepet játszhasson Európa gazdasági fejlődésében.

Az akcióterv a légiközlekedés szempontjából kritikus időszakban született meg, mivel a 2050-re elérni tervezett nettó karbonsemlegességhez vezető útról láthatóan letért az iparág, amelynek versenyképességét rontja a szigorodó szabályok miatti költségnövekedés. A klímaváltozás továbbra is jelentős pénzügyi és üzleti kockázatokat jelent.

Ezért a kihívások kezelése iránti elkötelezettség nem csak környezetvédelmi követelmény a légitársaság számára, hanem a hosszútávú fenntarthatóság, a versenyképesség és az európai légiközlekedési szektor ellenállóképessége szempontjából is elengedhetetlen.

Realisztikus cselekvési terv a nettó zéró kibocsátásért

A “Flying Towards Net Zero” akcióterv a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) hosszútávú klímacéljaira reagálva született, amelynek célja, hogy 2050-re az iparág karbonsemlegesen működjön. Ugyanakkor az ENSZ-szervezet céljának elérése nagyban függ a ma még nem létező technológiák széleskörű alkalmazásától.

A Wizz Air terve öt emissziócsökkentő alappilléren alapul:

-53 százalékos dekarbonizáció a SAF minél nagyobb arányú használatával

-21 százalékos dekarbonizáció a legújabb hajtóművek és repülőgépek alkalmazásával

-7 százalékos dekarbonizáció a flotta folyamatos megújításával

-4 százalékos dekarbonizáció a légiforgalmi irányítás megreformálásával

-2 százalékos dekarbonizáció az üzemelés hatékonyságának növelésével.

Versenytársaihoz képest a Wizz Air a nem bizonyított hatású karbonellentételezés és ki nem próbált technológiák helyett a dekarbonizáció szempontjából kulcsfontosságú SAF és a legújabb generációs repülőgépek, hajtóművek használatára helyezi a fő hangsúlyt.

Járatok. Üzemanyag. Lábnyom – Felhívás a radikális változásért

Járatok – Fel kell gyorsítani a légiközlekedés megújítását

A Wizz Air rendelkezik a világon az utaskilométerre vetített legalacsonyabb karbonintenzitással a légitársaságok között, 2030-ra pedig további 25 százalékos csökkentést tervez. A légitársaság emellett az Airbus A321neók vásárlásának köszönhetően Európa legfiatalabb és legalacsonyabb fogyasztású flottáját üzemelteti. A Customer First Compass ügyfélelégedettségi programunk részét képezi a flotta újgenerációs típusokkal való megújítása. Ahhoz, hogy ez a karbonsemlegesítő lépés működhessen, radikális változásokra van szükség a légiközlekedésben. Biztosítani kell, hogy a repülőgépek a ma előírt SAF bekeverési aránynál töményebb keverékkel is üzemeltethetőek legyenek.

Üzemanyag – Fel kell pörgetni a SAF gyártását

A SAF Wizz Air dekarbonizációs tervének egyik legfontosabb eszköze, ezért a légitársaság befektetett annak előállításába. Mivel a SAF gyártás ma még korlátozott, az üzemanyag ára pedig nem versenyképes a diszkont üzemelési modellben, az előállítás felpörgetése érdekében a kormányoknak is lépéseket kell tennie azért, hogy a mainál nagyobb mennyiségben állítsanak elő fenntartható forrásból származó üzemanyagot. Ehhez hosszútávon biztosított jogi keretekre, például a fenntartható közlekedést támogató befektetési tervekre van szükség, amely kedvezmények biztosításával segíti elő a SAF alkalmazását a hagyományos kerozinnal szemben.

Lábnyom – Meg kell reformálni az infrastruktúrát:

A nem hatékony légiforgalmi irányítás miatt több millió tonnával emelkedik a felesleges kibocsátás, ami elkerülhető lenne. A légtérkezelés modernizációjának azonnal prioritást kell élveznie. Miközben a légitársaságok emissziócsökkentése elvárt, az elmaradott infrastruktúra és jogi szabályozás továbbra is visszatartja az iparágat. Az európai légtérreform már régóta késik. Mindeközben a Wizz Air már mesterséges intelligencia alapú eszközöket is felhasznál, hogy javítsa üzemelésének hatékonyságát.

A légiközlekedés többi szereplőjének is ki kell vennie a részét.

Yvonne Moynihan, a Wizz Air vállalati és ESG vezetője elmondta: “A Wizz Air támogatja a nettó zéró kibocsátás ambiciózus célját, de az igazság az, hogy a jelenlegi változás üteme nem elégséges, és radikális beavatkozás nélkül a légiközlekedés nem fogja tudni teljesíteni ígéreteit. Az ütemterv megvalósíthatósága tele van bizonytalanságokkal. A legjelentősebb kihívások túlmutatnak a tudományos kérdéseken. Politikai döntésekre, beruházási stratégiákra, a piaci dinamikát és az alapvető intézkedések időben történő végrehajtására van szükség. A tudományos fejlődés akadályokba ütközik a költségek, az infrastruktúra és a szabályozás miatt.

Tettekre van szükség, nem csak ambícióra. Ezért szólítjuk fel a kormányokat, a szabályozó hatóságokat és az üzemanyagipart, hogy ébredjenek fel, és kezdjék el megvalósítani a nettó zéró kibocsátást lehetővé tevő lépéseket. A légiközlekedésnek politikai és befektetési forradalomra van szüksége, hogy alakítani tudja az iparág jövőjét.

Járatok, üzemanyag, lábnyom. Ez a mi elkötelezettségünk. Ez a mi utunk. Így repülünk a nettó zéró kibocsátás felé.”

[1] A CAPA – Centre for Aviation Excellence Awards 2024 díja alapján, amely a globális légitársaságok kibocsátási intenzitását méri és hasonlítja össze. A Wizz Air a legalacsonyabb egy utaskilométerre vetített CO2-kibocsátással rendelkezik a többi globális légitársasághoz képest.

Kisebb elmozdulások a nyugat-európai tőzsdéken

A keddi kereskedést követően a szerdai is vegyesen alakult a nyugat-európai tőzsdéken: a Stoxx600 kevesebb, mint 1 pontot erősödött, a FTSE100 és a DAX 0,1%-ot süllyedt, míg a CAC40 alig 0,2%-os pluszban zárt.
2025. 12. 04. 08:30
Megosztás:

Agrometeorológia: folytatódik a talaj töltődése nedvességgel

Nagyobb hideg nélkül, a talajban kellő nedvességtartalom mellett erősödhetnek az Alföldön a gyengébben kelt őszi kalászos állományok, a következő napokban jelentősebb esőre a Dunántúlon van kilátás, keleten kisebb mennyiség valószínű - írta a HungaroMet Zrt. agrometeorológiai elemzésében.
2025. 12. 04. 08:00
Megosztás:

Ez a vírus okozta a tömeges megbetegedést a XIII. kerületi óvodákban

A laboratóriumi és élelmiszer-biztonsági vizsgálatok alapján a calicivírus okozta csaknem 600 ember megbetegedését, a konyhák üzemeltetőjével szemben eljárást indítottak - közölte honlapján szerdán a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK).
2025. 12. 04. 07:30
Megosztás:

Hatalmas rekord: csúcsra ért a lakáshitel októberben

„Októberben 257,57 milliárd forint összegben kötöttek a magyarok lakáshitel szerződést. Ekkora még sosem volt a volumen egyetlen hónapban sem, az előző hónaphoz képest 128,66% a növekedés. Természetesen hatalmas szerepe van ebben az Otthon Start hitelnek, a támogatott kölcsön szeptemberi indulását követő igénylésekből ugyanis az ősz második hónapjára lettek szerződések.”
2025. 12. 04. 07:00
Megosztás:

Műfenyő vagy vágott fenyő? – Környezetvédelmi szempontú összefoglaló

Karácsony közeledtével a karácsonyfa kiválasztása minden évben visszatérő kérdés, és egyre több család számára válik fontossá, hogy döntésük környezeti szempontból is felelős legyen. A műfenyő és a vágott fenyő közötti választás látszólag egyszerű, ám az életciklusuk, gyártásuk, lebomlásuk és társadalmi hatásaik alapján jelentős különbségek mutatkoznak. Az alábbi rövid összefoglaló áttekinti mindkét opció környezeti terhelését, valamint a földlabdás fenyők és a karácsonyfa-újrahasznosítás lehetőségeit is.
2025. 12. 04. 06:30
Megosztás:

A vállalati felszámolások trendje 2026-ban

Globálisan a vállalati fizetésképtelenségek száma 2025-ben 6 százalékkal, 2026-ban pedig további 5 százalékkal nőhet az Allianz Trade elemzőinek előrejelzése szerint. A szakértők majd csak 2027-től várnak trendfordulót, amikor 1 százalékos enyhe csökkenést prognosztizálnak a fizetésképtelenségi esetek számában.
2025. 12. 04. 06:00
Megosztás:

Juttatások: sok pénzt hagynak veszni a magyarok

Hamarosan sok magyarországi munkavállalónak kell döntenie arról, milyen béren kívüli juttatásokat szeretne igénybe venni jövőre. Az Erste felmérése szerint sokan nincsenek teljesen tisztában azzal, milyen béren kívüli juttatások érhetők el, illetve ezek hogyan is működnek pontosan, és ezért havonta akár több ezer forintot is elbukhatnak. A bank szerint fontos a kollégák pénzügyi tudatosságának fejlesztése, és ennek részeként segíteni kell a munkatársaknak eligazodni a béren kívüli juttatási csomagok között.
2025. 12. 04. 05:30
Megosztás:

Fordulat a lakáspiacon: a vevőknek áll a zászló az év végén

Novemberben a lakáspiaci aktivitás az év végi lecsendülés jeleit mutatja, de a kereslet és a kínálat dinamikája teljesen eltérő dinamikát tükröz, ami a lakásvásárlók számára jelent előnyt. A kereslet csökkenése éves összevetésben annak is köszönhető, hogy tavaly november kiugróan erős volt az állampapírból kiszálló befektetők fokozódó jelenléte miatt. A kínálati oldalon pedig két számjegyű bővülés következett be a frissen meghirdetett lakóingatlanoknál – derül ki az ingatlan.com novemberi kereslet-kínálati összesítőjéből.
2025. 12. 04. 05:00
Megosztás:

Így pihennek a magyarok: a termál- és élményfürdőzés a legkeresettebb wellnessprogram

A magyarok döntő többsége félévente jár wellnessezni, elsősorban a szállodai wellnessrészlegeket választja, és ezért akár hosszabb utat is megtesz –– derül ki a Csodásmagyarország.hu online felméréséből. A szolgáltatások közül a termál-, illetve az élményfürdő a legkedveltebb, ezt követi a szauna és a gőzfürdő, majd a masszázs, amelyeket főként stresszoldás és relaxáció céljából vesznek igénybe.
2025. 12. 04. 04:30
Megosztás:

Berobbant az Otthon Start, októberben minden rekord megdőlt

Új korszakot nyitott a hitelezésben az Otthon Start Program: soha annyi lakáshitelt nem vettek még fel a magyar háztartások, mint idén októberben, a szerződött összeg meghaladta a 250 milliárd forintot. Rekord született az egy szerződésre jutó hitelösszeget illetően is. A személyi kölcsön népszerűsége töretlen és a babaváró hitelből is most fogyott idén a legtöbb - írja közleményében a Bank360.
2025. 12. 04. 04:00
Megosztás:

Több száz romániai dolgozóját bocsátja el a német autóipari vállalat, az Aumovio

Hatszáznál több romániai dolgozóját bocsátja el a német autóipari vállalat, az Aumovio - írja a profit.ro a vállalat közleménye alapján.
2025. 12. 04. 03:30
Megosztás:

Nem kell, hogy a nyugdíjas feladja Önmagát!

A nyugdíjas évek nem kell, hogy az önfeladásról szóljanak, sokkal inkább egy új életszakaszról, amikor több idő jut önmagunkra, a szeretteinkre és a társas kapcsolatainkra.
2025. 12. 04. 03:00
Megosztás:

Lesz-e nyugdíjad 10-20 év múlva? Itt a válasz!

Ahogy közeledik az év vége, egyre többen gondolják újra pénzügyi terveiket, és tesznek kisebb-nagyobb lépéseket a hosszú távú biztonság érdekében. Az OTP Nyugdíjpénztár szerint a fiatalok körében látványosan erősödik a tudatosság: az új belépők 40 százaléka 16-34 év közötti, és egyre többen választanak kockázatosabb, hosszabb távon nagyobb hozamot kínáló portfóliókat.
2025. 12. 04. 02:00
Megosztás:

Itt a menetrend az orosz gázról való gyors ütemű leválásról

Az EU megegyezett az orosz gázról való leválás menetrendjéről, ami a korábban tervezettnél picit gyorsabb lesz.
2025. 12. 04. 01:30
Megosztás:

Miért fáj jobban a derekunk karácsony előtt?

Az év végi stressz és érzelmi terhelés felerősítheti a mozgásszervi panaszokat – figyelmeztet Joó Enikő gyógymasszőr, holisztikus manuálterapeuta. Tapasztalatai szerint a derékfájás, a beállt nyak vagy a becsípődések sokszor nem csupán fizikai eredetűek, hanem lelki problémák testi megnyilvánulásai.
2025. 12. 04. 00:30
Megosztás:

Az olasz védelmi miniszter önkéntes katonai szolgálat bevezetését javasolja

Önkéntes katonai szolgálat bevezetését kezdeményezte Guido Crosetto olasz védelmi miniszter, aki szerint a hibrid háború fenyegetése miatt több ezer magasan képzett biztonsági szakértőre van szükség Olaszországban.
2025. 12. 04. 00:05
Megosztás:

SOL erős ellenállásba ütközik 150 dollár alatt, miközben a Digitap új lendületet vesz a 2 millió dolláros hétvégi roham után

A Solana megrekedt 150 dollár alatt, mivel gyenge mutatók gyengítik a lendületét, miközben a Digitap 2,2 millió dolláros presale-je és élő omni-bank alkalmazása a $TAP tokent az egyik legígéretesebb kriptoeszközzé emeli jelenleg.
2025. 12. 03. 23:00
Megosztás:

Berobbanhat az Ethereum árfolyam? A Fusaka frissítés újraindíthatja a Pectrához hasonló 56%-os ralit

Az Ethereum árfolyama újra emelkedő pályára állt: december eleje óta több mint 13%-ot nőtt, részben a kriptopiac általános fellendülése, részben a Fusaka nevű hálózati frissítés körüli növekvő optimizmus hatására. Bár az ETH még mindig 17%-os mínuszban van havi szinten, a grafikonokon megjelenő technikai jelek kísértetiesen hasonlítanak a 2025 májusi Pectra-upgrade előtti szituációhoz – amikor az Ethereum egyetlen hét alatt 56%-ot ugrott. Vajon most ismét hasonló robbanás következik?
2025. 12. 03. 22:00
Megosztás:

A HungaroControl első uniós léginavigációs szolgáltatóként csatlakozott a SOCEA-hoz

A török, azeri, üzbég, kirgiz, tádzsik és kazah légiforgalmi irányító vállalatokat tömörítő szakmai szervezethez csatlakozott a HungaroControl, a csatlakozás lehetőséget teremt a térség szakszolgálataival való szorosabb stratégiai együttműködésre és koordinációra, ami az európai légiforgalom hatékonyabb áramoltatását eredményezheti - közölte a magyar légiforgalmi szolgálat szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 03. 21:30
Megosztás:

Szerdán alig változott a forint árfolyama

Szerdán kevéssé változott, vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
2025. 12. 03. 21:00
Megosztás: