Bemutatta 2050-ig szóló dekarbonizációs stratégiáját a Wizz Air

A légitársaság “Út a nettó zéró kibocsátás felé” elnevezésű programja a fenntartható forrásból származó üzemanyagra (SAF), mint a karbonsemlegesség fő eszközére fókuszál. A terv kiemeli a haladás lassúságát és azonnali, radikális változást sürget a légiközlekedés jövőjének alakítása érdekében.

Bemutatta 2050-ig szóló dekarbonizációs stratégiáját a Wizz Air

A Wizz Air, Európa környezeti szempontból leginkább fenntartható légitársasága[1] új, átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven, ennek célja a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re. A program a gyakorlatban is megvalósítható elemeket tartalmaz és három fő elem köré épül:

-járatok: 30 százalékos emissziócsökkentés a legújabb generációs repülőgépek használatával, a flotta folyamatos megújításával
-üzemanyag: 53 százalékos emissziócsökkentés a fenntartható forrásból származó üzemanyag (SAF) használatával
-lábnyom: 4 százalékos csökkentés a légiforgalmi irányítás modernizálásával.

A Wizz Air a közelmúltban bejelentett Customer First Compass ügyfélelégedettségi programja keretében 14 milliárd eurót fordít operációjának fejlesztésére, köztük a legújabb repülőgépek beszerzésére és fenntartható üzemanyag gyártására. A légitársaság ezzel demonstrálja elkötelezettségét a nettó zéró kibocsátás elérése felé, hogy a légközlekedés továbbra is központi szerepet játszhasson Európa gazdasági fejlődésében.

Az akcióterv a légiközlekedés szempontjából kritikus időszakban született meg, mivel a 2050-re elérni tervezett nettó karbonsemlegességhez vezető útról láthatóan letért az iparág, amelynek versenyképességét rontja a szigorodó szabályok miatti költségnövekedés. A klímaváltozás továbbra is jelentős pénzügyi és üzleti kockázatokat jelent.

Ezért a kihívások kezelése iránti elkötelezettség nem csak környezetvédelmi követelmény a légitársaság számára, hanem a hosszútávú fenntarthatóság, a versenyképesség és az európai légiközlekedési szektor ellenállóképessége szempontjából is elengedhetetlen.

Realisztikus cselekvési terv a nettó zéró kibocsátásért

A “Flying Towards Net Zero” akcióterv a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) hosszútávú klímacéljaira reagálva született, amelynek célja, hogy 2050-re az iparág karbonsemlegesen működjön. Ugyanakkor az ENSZ-szervezet céljának elérése nagyban függ a ma még nem létező technológiák széleskörű alkalmazásától.

A Wizz Air terve öt emissziócsökkentő alappilléren alapul:

-53 százalékos dekarbonizáció a SAF minél nagyobb arányú használatával

-21 százalékos dekarbonizáció a legújabb hajtóművek és repülőgépek alkalmazásával

-7 százalékos dekarbonizáció a flotta folyamatos megújításával

-4 százalékos dekarbonizáció a légiforgalmi irányítás megreformálásával

-2 százalékos dekarbonizáció az üzemelés hatékonyságának növelésével.

Versenytársaihoz képest a Wizz Air a nem bizonyított hatású karbonellentételezés és ki nem próbált technológiák helyett a dekarbonizáció szempontjából kulcsfontosságú SAF és a legújabb generációs repülőgépek, hajtóművek használatára helyezi a fő hangsúlyt.

Járatok. Üzemanyag. Lábnyom – Felhívás a radikális változásért

Járatok – Fel kell gyorsítani a légiközlekedés megújítását

A Wizz Air rendelkezik a világon az utaskilométerre vetített legalacsonyabb karbonintenzitással a légitársaságok között, 2030-ra pedig további 25 százalékos csökkentést tervez. A légitársaság emellett az Airbus A321neók vásárlásának köszönhetően Európa legfiatalabb és legalacsonyabb fogyasztású flottáját üzemelteti. A Customer First Compass ügyfélelégedettségi programunk részét képezi a flotta újgenerációs típusokkal való megújítása. Ahhoz, hogy ez a karbonsemlegesítő lépés működhessen, radikális változásokra van szükség a légiközlekedésben. Biztosítani kell, hogy a repülőgépek a ma előírt SAF bekeverési aránynál töményebb keverékkel is üzemeltethetőek legyenek.

Üzemanyag – Fel kell pörgetni a SAF gyártását

A SAF Wizz Air dekarbonizációs tervének egyik legfontosabb eszköze, ezért a légitársaság befektetett annak előállításába. Mivel a SAF gyártás ma még korlátozott, az üzemanyag ára pedig nem versenyképes a diszkont üzemelési modellben, az előállítás felpörgetése érdekében a kormányoknak is lépéseket kell tennie azért, hogy a mainál nagyobb mennyiségben állítsanak elő fenntartható forrásból származó üzemanyagot. Ehhez hosszútávon biztosított jogi keretekre, például a fenntartható közlekedést támogató befektetési tervekre van szükség, amely kedvezmények biztosításával segíti elő a SAF alkalmazását a hagyományos kerozinnal szemben.

Lábnyom – Meg kell reformálni az infrastruktúrát:

A nem hatékony légiforgalmi irányítás miatt több millió tonnával emelkedik a felesleges kibocsátás, ami elkerülhető lenne. A légtérkezelés modernizációjának azonnal prioritást kell élveznie. Miközben a légitársaságok emissziócsökkentése elvárt, az elmaradott infrastruktúra és jogi szabályozás továbbra is visszatartja az iparágat. Az európai légtérreform már régóta késik. Mindeközben a Wizz Air már mesterséges intelligencia alapú eszközöket is felhasznál, hogy javítsa üzemelésének hatékonyságát.

A légiközlekedés többi szereplőjének is ki kell vennie a részét.

Yvonne Moynihan, a Wizz Air vállalati és ESG vezetője elmondta: “A Wizz Air támogatja a nettó zéró kibocsátás ambiciózus célját, de az igazság az, hogy a jelenlegi változás üteme nem elégséges, és radikális beavatkozás nélkül a légiközlekedés nem fogja tudni teljesíteni ígéreteit. Az ütemterv megvalósíthatósága tele van bizonytalanságokkal. A legjelentősebb kihívások túlmutatnak a tudományos kérdéseken. Politikai döntésekre, beruházási stratégiákra, a piaci dinamikát és az alapvető intézkedések időben történő végrehajtására van szükség. A tudományos fejlődés akadályokba ütközik a költségek, az infrastruktúra és a szabályozás miatt.

Tettekre van szükség, nem csak ambícióra. Ezért szólítjuk fel a kormányokat, a szabályozó hatóságokat és az üzemanyagipart, hogy ébredjenek fel, és kezdjék el megvalósítani a nettó zéró kibocsátást lehetővé tevő lépéseket. A légiközlekedésnek politikai és befektetési forradalomra van szüksége, hogy alakítani tudja az iparág jövőjét.

Járatok, üzemanyag, lábnyom. Ez a mi elkötelezettségünk. Ez a mi utunk. Így repülünk a nettó zéró kibocsátás felé.”

[1] A CAPA – Centre for Aviation Excellence Awards 2024 díja alapján, amely a globális légitársaságok kibocsátási intenzitását méri és hasonlítja össze. A Wizz Air a legalacsonyabb egy utaskilométerre vetített CO2-kibocsátással rendelkezik a többi globális légitársasághoz képest.

Jobb, de nem meglepő az OTP eredménye

Ma hajnalban jött az OTP eredménye, amely meghaladta az elemzői várakozásokat. Mit is jelent ez a jövőre nézve?
2025. 08. 06. 05:00
Megosztás:

Hatnak a vámok, csökkent az USA kereskedelmi hiánya

Az Egyesült Államok külkereskedelmi hiánya júniusban 60,2 milliárd dollárra csökkent a májusi 71,7 milliárdról, ami 2023 szeptembere óta a legalacsonyabb érték.
2025. 08. 06. 04:00
Megosztás:

Felülmúlta a várakozásokat a Pfizer második negyedéve

A gyógyszergyártó 14,65 milliárd dollár bevétellel zárta az idei második negyedévet, ami 10%-os növekedésnek felel meg éves összevetésben, és meghaladta a 13,5 milliárdos konszenzust.
2025. 08. 06. 03:00
Megosztás:

Emelkedett a kőolaj ára, miután ismét az orosz szankciók miatt aggódik a piac

A kőolaj ára három nap csökkenés után nőtt, miután a piac aggódik Donald Trump kijelentése miatt.
2025. 08. 06. 02:00
Megosztás:

A légkondit ne akkor kapcsold be, amikor hazaérsz: rosszul használod!

8 fok a kulcs: így hűts energiatakarékosan és egészségesen: sokan csak akkor kapcsolják be a klímát, amikor már elviselhetetlen a hőség otthon, pedig ezzel épp az ellenkezőjét érik el annak, amit szeretnének.
2025. 08. 06. 01:00
Megosztás:

Több ezer dolgozó lépett sztrájkba a Boeing három hadiipari üzemében

Több ezer dolgozó lépett sztrájkba hétfőn a Boeing amerikai repülőgépgyártó három hadiipari üzemében, mert szakszervezetüknek nem sikerült megállapodnia a munkaadóval az új foglalkoztatási keretszerződésről.
2025. 08. 06. 00:05
Megosztás:

Beruházási hitelboom a Széchenyi Kártya Programban – a kamatcsökkentés új lendületet ad a hazai vállalkozásoknak

A kormány mindent megtesz a magyarországi kis- és középvállalkozások termelékenységének növelése, méretugrásuk elősegítése és beruházásaik támogatása érdekében. A Széchenyi Kártya Programban bevezetett alacsonyabb kamatszintek látványosan felpörgették a magyarországi vállalkozások beruházási kedvét: az év első hét hónapjában a programban részt vevő bankok 10.081 beruházási hiteligényt fogadtak be 310,7 milliárd forint értékben. Ez darabszámban 34%-kal, a kért hitelösszeg tekintetében pedig 18%-kal haladja meg az egy évvel korábbi szintet. A program jelentősen hozzájárul a hazai kkv-k versenyképességének erősítéséhez és a gazdasági növekedés ösztönzéséhez, ebben kiemelt szerepet játszik, hogy a beruházási hitelek kamatszintje a Demján Sándor Program 2024 novemberi indulása óta két lépcsőben 5-ről évi 3 százalékra csökkent.
2025. 08. 05. 23:00
Megosztás:

Így használjuk a masszázsfotelt – A gyógymasszőr válaszol

A legtöbb ember számára a masszázs a wellness hétvégéhez vagy a ritkán beiktatott gyógykezelésekhez kötődik – időpontfoglalással, utazással és várakozással. A modern masszázsfotelek viszont ezt a rutint teljesen átírják. Azonnali elérhetőséget kínálnak – otthon vagy irodában a saját időbeosztás szerint.
2025. 08. 05. 22:00
Megosztás:

Base Network jelentése, értelmezése és szerepe a kriptovaluta ökoszisztémában

Mit jelent a Base Network, és miért beszél róla ma mindenki a kriptovilágban?
2025. 08. 05. 21:00
Megosztás:

Az Otthon Start Program a befektetők előnyét növeli: Íme a számok!

Az Otthon Start Program szeptemberi indulása jelentős hatással lesz az ingatlanpiac belső dinamikájára, különösen a vásárlási motivációk szempontjából. A Duna House friss piaci értékelése szerint a támogatott hitel bejelentése előtt már érezhetően elindult egy fordulat: növekedett a saját célú lakásvásárlások aránya, míg a befektetői vásárlások részaránya mérséklődött. Az új konstrukció azonban ismét a befektetői célú vásárlások felerősödését hozhatja magával, az első lakást vásárlók kárára.
2025. 08. 05. 20:10
Megosztás:

Csak addig nem kütyüzünk, amíg alszunk

Ma már ismeretlen fogalom a pihenőidő a mobiltelefon-használatnál, ugyanis csak addig „alszik” a telefonunk, amíg mi is alszunk – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által megrendelt, a fiatalok platformhasználati szokásait vizsgáló kutatásból.
2025. 08. 05. 19:05
Megosztás:

Vártnál jobb eredmény az OTP-től

Az Erste szektorelemzője augusztus 5-én tette közzé az OTP második negyedéves eredményéről szóló véleményét. Az elemzés főbb megállapításai:
2025. 08. 05. 18:00
Megosztás:

Készül a vetőmagszektor az őszi kalászosok szeptemberben kezdődő vetésére

Heteken belül megkezdődik az ősz legnagyobb szántóföldi munkája, a kalászosok vetése. A Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács információi szerint a vetőmagszektor elegendő mennyiségű, jó minőségű vetőmaggal áll a gazdálkodók rendelkezésére. A szervezet idén nettó 171 ezer forintos tonnánkénti tájékoztató árat hirdetett az őszi kalászos vetőmagokra.
2025. 08. 05. 17:00
Megosztás:

Trump ismét magasabb vámokkal fenyegette meg Indiát

Az amerikai elnök kijelentette, hogy jelentősen emelni fogja az Indiára kivetett vámokat, hogy nyomást gyakoroljon az orosz olaj vásárlása miatt.
2025. 08. 05. 16:00
Megosztás:

Bitcoin árfolyama: hosszú távú optimizmus eltűnik az opciós piacon – inflációs félelmek veszik át az uralmat

​A Bitcoinnal kapcsolatos hosszú távú piaci optimizmus hirtelen semlegessé alakult, amikor az opciós piac mutatói inflációs aggodalmakra reagáltak. A befektetők most már nem bíznak abban, hogy új csúcsok jöhetnek – legalábbis az opciós kereskedés tükrében.
2025. 08. 05. 15:00
Megosztás:

Kriptovaluta hírek Tron - milyen tényezők befolyásolják most a TRX árfolyamát?

Az alábbi összefoglaló elemzői anyag bemutatja a TRX (Tron) árfolyamát az elmúlt nagyjából 3 hónapban (2025. május–július), feltérképezve a legfontosabb fundamentumokat és eseményeket, amelyek meghatározó hatással voltak a mozgására.
2025. 08. 05. 14:00
Megosztás:

Illegális zöldség-gyümölcs kereskedőket ért tetten a rendőrség és az NKFH a közös razziájuk során

Közös razziába kezdett a rendőrség és a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) az illegális zöldség-gyümölcs kereskedelem visszaszorítása érdekében. Az akció során illegális kereskedelemmel foglalkozó magyar és külföldi állampolgárokat értek tetten, akik árusításra vonatkozó engedéllyel nem rendelkeztek, a termékek nagy része pedig jelöletlen volt. A hatóság munkatársai összesen 2600 kilogramm árut ellenőriztek, a feltárt szabálytalanságok miatt saját hatáskörében mind az NKFH, mind a rendőrség hatósági eljárást indított.
2025. 08. 05. 13:00
Megosztás:

A pénteki zuhanást után tovább estek az amerikai kötvényhozamok

A múlt hét végi közel 20 bázispontos zuhanás után még kissé csökkentek tegnap is az amerikai kötvényhozamok, amiben még mindig a pénteki, a vártnál sokkal gyászosabb és a recessziós félelmeket ismét a felszínre hozó amerikai munkapiaci riport játszotta a főszerepet. v
2025. 08. 05. 12:00
Megosztás:

Trump lényegesen emelné India büntetővámját, megfelelően estek a gyári megrendelések

Az Egyesült Államokban is sikerült talpra állnia a jelentősebb tőzsdeindexnek a pénteki veszteségeket követően; az S&P500 (+1,5%) négy nap esés után tudott végre emelkedni, a Dow 1,3%-kal került feljebb, a Nasdaq Composite pedig +2%-kal.
2025. 08. 05. 11:00
Megosztás:

Kilábalás a nyugat-európai tőzsdéken, de svájci index esett a 39%-os vámfenyegetés miatt, esett a Sentix befektetők bizalmi index Európában

Erőre kaptak tegnapi a legfontosabb nyugat-európai tőzsdeindexek a pénteki negatív zárást követően, amit a Donald Trump amerikai elnök globális szintű vámháborúja miatt bizonytalan helyzet és a recessziós félelmeket ismét a felszínre hozó júliusi amerikaimunkapiac okozott.
2025. 08. 05. 10:00
Megosztás: