Bemutatta 2050-ig szóló dekarbonizációs stratégiáját a Wizz Air

A légitársaság “Út a nettó zéró kibocsátás felé” elnevezésű programja a fenntartható forrásból származó üzemanyagra (SAF), mint a karbonsemlegesség fő eszközére fókuszál. A terv kiemeli a haladás lassúságát és azonnali, radikális változást sürget a légiközlekedés jövőjének alakítása érdekében.

Bemutatta 2050-ig szóló dekarbonizációs stratégiáját a Wizz Air

A Wizz Air, Európa környezeti szempontból leginkább fenntartható légitársasága[1] új, átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven, ennek célja a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re. A program a gyakorlatban is megvalósítható elemeket tartalmaz és három fő elem köré épül:

-járatok: 30 százalékos emissziócsökkentés a legújabb generációs repülőgépek használatával, a flotta folyamatos megújításával
-üzemanyag: 53 százalékos emissziócsökkentés a fenntartható forrásból származó üzemanyag (SAF) használatával
-lábnyom: 4 százalékos csökkentés a légiforgalmi irányítás modernizálásával.

A Wizz Air a közelmúltban bejelentett Customer First Compass ügyfélelégedettségi programja keretében 14 milliárd eurót fordít operációjának fejlesztésére, köztük a legújabb repülőgépek beszerzésére és fenntartható üzemanyag gyártására. A légitársaság ezzel demonstrálja elkötelezettségét a nettó zéró kibocsátás elérése felé, hogy a légközlekedés továbbra is központi szerepet játszhasson Európa gazdasági fejlődésében.

Az akcióterv a légiközlekedés szempontjából kritikus időszakban született meg, mivel a 2050-re elérni tervezett nettó karbonsemlegességhez vezető útról láthatóan letért az iparág, amelynek versenyképességét rontja a szigorodó szabályok miatti költségnövekedés. A klímaváltozás továbbra is jelentős pénzügyi és üzleti kockázatokat jelent.

Ezért a kihívások kezelése iránti elkötelezettség nem csak környezetvédelmi követelmény a légitársaság számára, hanem a hosszútávú fenntarthatóság, a versenyképesség és az európai légiközlekedési szektor ellenállóképessége szempontjából is elengedhetetlen.

Realisztikus cselekvési terv a nettó zéró kibocsátásért

A “Flying Towards Net Zero” akcióterv a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) hosszútávú klímacéljaira reagálva született, amelynek célja, hogy 2050-re az iparág karbonsemlegesen működjön. Ugyanakkor az ENSZ-szervezet céljának elérése nagyban függ a ma még nem létező technológiák széleskörű alkalmazásától.

A Wizz Air terve öt emissziócsökkentő alappilléren alapul:

-53 százalékos dekarbonizáció a SAF minél nagyobb arányú használatával

-21 százalékos dekarbonizáció a legújabb hajtóművek és repülőgépek alkalmazásával

-7 százalékos dekarbonizáció a flotta folyamatos megújításával

-4 százalékos dekarbonizáció a légiforgalmi irányítás megreformálásával

-2 százalékos dekarbonizáció az üzemelés hatékonyságának növelésével.

Versenytársaihoz képest a Wizz Air a nem bizonyított hatású karbonellentételezés és ki nem próbált technológiák helyett a dekarbonizáció szempontjából kulcsfontosságú SAF és a legújabb generációs repülőgépek, hajtóművek használatára helyezi a fő hangsúlyt.

Járatok. Üzemanyag. Lábnyom – Felhívás a radikális változásért

Járatok – Fel kell gyorsítani a légiközlekedés megújítását

A Wizz Air rendelkezik a világon az utaskilométerre vetített legalacsonyabb karbonintenzitással a légitársaságok között, 2030-ra pedig további 25 százalékos csökkentést tervez. A légitársaság emellett az Airbus A321neók vásárlásának köszönhetően Európa legfiatalabb és legalacsonyabb fogyasztású flottáját üzemelteti. A Customer First Compass ügyfélelégedettségi programunk részét képezi a flotta újgenerációs típusokkal való megújítása. Ahhoz, hogy ez a karbonsemlegesítő lépés működhessen, radikális változásokra van szükség a légiközlekedésben. Biztosítani kell, hogy a repülőgépek a ma előírt SAF bekeverési aránynál töményebb keverékkel is üzemeltethetőek legyenek.

Üzemanyag – Fel kell pörgetni a SAF gyártását

A SAF Wizz Air dekarbonizációs tervének egyik legfontosabb eszköze, ezért a légitársaság befektetett annak előállításába. Mivel a SAF gyártás ma még korlátozott, az üzemanyag ára pedig nem versenyképes a diszkont üzemelési modellben, az előállítás felpörgetése érdekében a kormányoknak is lépéseket kell tennie azért, hogy a mainál nagyobb mennyiségben állítsanak elő fenntartható forrásból származó üzemanyagot. Ehhez hosszútávon biztosított jogi keretekre, például a fenntartható közlekedést támogató befektetési tervekre van szükség, amely kedvezmények biztosításával segíti elő a SAF alkalmazását a hagyományos kerozinnal szemben.

Lábnyom – Meg kell reformálni az infrastruktúrát:

A nem hatékony légiforgalmi irányítás miatt több millió tonnával emelkedik a felesleges kibocsátás, ami elkerülhető lenne. A légtérkezelés modernizációjának azonnal prioritást kell élveznie. Miközben a légitársaságok emissziócsökkentése elvárt, az elmaradott infrastruktúra és jogi szabályozás továbbra is visszatartja az iparágat. Az európai légtérreform már régóta késik. Mindeközben a Wizz Air már mesterséges intelligencia alapú eszközöket is felhasznál, hogy javítsa üzemelésének hatékonyságát.

A légiközlekedés többi szereplőjének is ki kell vennie a részét.

Yvonne Moynihan, a Wizz Air vállalati és ESG vezetője elmondta: “A Wizz Air támogatja a nettó zéró kibocsátás ambiciózus célját, de az igazság az, hogy a jelenlegi változás üteme nem elégséges, és radikális beavatkozás nélkül a légiközlekedés nem fogja tudni teljesíteni ígéreteit. Az ütemterv megvalósíthatósága tele van bizonytalanságokkal. A legjelentősebb kihívások túlmutatnak a tudományos kérdéseken. Politikai döntésekre, beruházási stratégiákra, a piaci dinamikát és az alapvető intézkedések időben történő végrehajtására van szükség. A tudományos fejlődés akadályokba ütközik a költségek, az infrastruktúra és a szabályozás miatt.

Tettekre van szükség, nem csak ambícióra. Ezért szólítjuk fel a kormányokat, a szabályozó hatóságokat és az üzemanyagipart, hogy ébredjenek fel, és kezdjék el megvalósítani a nettó zéró kibocsátást lehetővé tevő lépéseket. A légiközlekedésnek politikai és befektetési forradalomra van szüksége, hogy alakítani tudja az iparág jövőjét.

Járatok, üzemanyag, lábnyom. Ez a mi elkötelezettségünk. Ez a mi utunk. Így repülünk a nettó zéró kibocsátás felé.”

[1] A CAPA – Centre for Aviation Excellence Awards 2024 díja alapján, amely a globális légitársaságok kibocsátási intenzitását méri és hasonlítja össze. A Wizz Air a legalacsonyabb egy utaskilométerre vetített CO2-kibocsátással rendelkezik a többi globális légitársasághoz képest.

Ki irányít valójában? – A tényleges tulajdonosok rejtett hálója

A mai, egyre összetettebb céghálók és tulajdonosi struktúrák világában alapvető kérdés, hogy ki gyakorolja a valódi befolyást egy vállalkozás vagy tranzakció felett – vagyis ki tekinthető tényleges tulajdonosnak. A meghatározás kiemelt jelentőségére, valamint a pénzmosás-megelőzéshez kapcsolódó legfontosabb szabályozási irányokra és gyakorlati tapasztalatokra dr. Glavatity Dénes és dr. Csákay Z. Domonkos, a KCG Partners Ügyvédi Társulás ügyvédje és ügyvédjelöltje hívják fel a figyelmet. Elemzésük rámutat: a tényleges tulajdonos az a természetes személy, aki végső soron tényleges befolyást gyakorol a cégre, vagy akinek az érdekében a döntéseket meghozzák. Meghatározásuk elengedhetetlen a pénzmosási és terrorizmus-finanszírozási kockázatok felderítéséhez, hiszen ezáltal tehető világossá, hogy egy tranzakció vagy cégalapítás kiemelt közszereplőhöz vagy szankcionált személyhez köthető-e.
2025. 12. 24. 10:00
Megosztás:

Levette a Euroclear bankot a negatív figyelőlistáról a Fitch

Levette a Euroclear bankot a negatív figyelőlistáról (Rating Watch Negative, RWN) a Fitch Ratings.
2025. 12. 24. 09:00
Megosztás:

Fényfüzéreket és karácsonyi dekorációs eszközöket vizsgált az NKFH – 58 féle termékből 56 áramütés-veszélyes!

Kül- és beltéri díszvilágítási füzéreket, valamint karácsonyi dekorációs villamossági termékeket vizsgált a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) akkreditált laboratóriuma. Az 58 különböző féle termékből 56 bizonyult veszélyesnek. Az árucikkek forgalomból történő kivonása folyamatban van. A nem biztonságos termékek kockázatairól és a lehetséges lakástüzekről az NKFH a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósággal közös sajtótájékoztatón tartott bemutatót.
2025. 12. 24. 08:00
Megosztás:

Miért nem tudja a Bitcoin áttörni a 90 000 dollárt, még „tökéletes” inflációs adatok mellett sem?

Hiába hűl az amerikai infláció és hiába csökkentette már háromszor is a kamatokat a Fed, a Bitcoin árfolyama újra és újra elakad a 90 000 dolláros szint közelében. A jelenség nem véletlen: a felszín alatt egyszerre játszanak szerepet makrogazdasági bizonytalanságok, kifáradó likviditás és nagyon tudatos, intézményi eladói stratégiák.
2025. 12. 24. 07:00
Megosztás:

Ghána hivatalosan is legalizálta a kriptokereskedelmet – új korszak indul Afrikában

Történelmi fordulóponthoz érkezett Ghána kriptovaluta-piaca. Az ország elfogadta a Virtual Asset Service Providers (VASP) törvényt, amely végleg pontot tesz az évek óta fennálló szabályozási bizonytalanság végére. A döntés nemcsak a kriptokereskedők számára hoz jogbiztonságot, hanem azt is jelzi, hogy Ghána hosszú távon számol a blokklánc-technológiával pénzügyi rendszerében.
2025. 12. 24. 06:00
Megosztás:

Új remény a kriptopiacon: stabilizálódó jelek az év végén

Hosszú hónapok eladási nyomása után végre fellélegezhet a kriptopiac. Az on-chain adatok és a befektetői viselkedés változásai arra utalnak, hogy a piac közeledhet egy stabilabb szakasz felé. Bár az óvatosság továbbra is indokolt, egyre több jel mutat arra, hogy a korábbi negatív hangulat oldódni kezdett, és 2025 előtt új remény körvonalazódik.
2025. 12. 24. 05:00
Megosztás:

Átadták a forgalomnak Romániában a moldvai autópálya újabb szakaszát

Átadták a forgalomnak Romániában a moldvai A7-es autópálya újabb, mintegy 50 kilométeres szakaszát, így megszakítás nélkül gyorsforgalmi úton lehet közlekedni Bukarest és - a fővárostól 250 kilométernyire található - Egyedhalma (Adjud) között.
2025. 12. 24. 04:00
Megosztás:

Műszaki és jogi buktatók rejtőzhetnek az olcsó ingatlanok mögött

Műszaki és jogi buktatók rejtőzhetnek az olcsónak tűnő ingatlanok mögött – figyelmeztet Kálmán Ildikó, a BrixIngatlan.hu szakértője. Az alternatív piacon – ahol végrehajtási, adóhatósági vagy állami eljárásokból származó lakások cserélnek gazdát – akár 30–40 százalékos árkülönbségek is előfordulhatnak, ám ezek az ügyletek fokozott előkészítést igényelnek. A szakértő szerint az első lépés a kockázatos, bizonytalan jogi vagy műszaki hátterű ingatlanok kizárása.
2025. 12. 24. 03:00
Megosztás:

Ennyit nőtt a nyugdíjak vásárlóértéke

2010 óta a nyugdíjak vásárlóértéke 25 százalékkal nőtt, az összegük a duplájára emelkedett - jelentette ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium parlamenti államtitkára kedden az M1 aktuális csatorna reggel műsorában.
2025. 12. 24. 02:00
Megosztás:

Vaddisznók a városban: ki fizet, ha kárt okoznak?

Az utóbbi időszakban Magyarországon is egyre nyilvánvalóbbá vált a vadvilág beköltözése a városba – a főváros 12. kerületében például már-már mindennaposnak számít, hogy a helyiek vaddisznókkal találkoznak a lakóhelyük környezetében. Az ilyen esetek kapcsán sokan leginkább arra gondolnak, egy vadállattal való találkozáskor kell-e félteniük a testi épségüket, jóllehet a probléma egy másik – a leírtakhoz részben kapcsolódó – kérdést is felvet, nevezetesen, hogy a vadak által okozott károkat térítik-e a biztosítók? A Bank360 hazai biztosítókat kérdezett meg ezzel kapcsolatban.
2025. 12. 24. 01:00
Megosztás:

Biztonságos AI-tranzakciókat valósít meg a Visa partnereivel, megnyílhat az út a technológia széles körű elterjedése előtt 2026-ban

A Visa bejelentette a mesterséges intelligencia (AI) alapú kereskedelem fejlődésének egyik mérföldkövét: több száz biztonságos, AI-ügynök által kezdeményezett tranzakciót hajtottak végre sikeresen az ökoszisztéma partnereivel szoros együttműködésben. Az áttörés jelzi, 2025 lesz az utolsó év, amikor a vásárlók egyedül intézik a vásárlást és a fizetést – az AI-ügynökök által támogatott tranzakciók pedig a kísérleti fázisból a széles körű alkalmazás felé haladnak.
2025. 12. 24. 00:05
Megosztás:

A Hyperliquid 25 dollárra esik, miközben a Digitap ($TAP) a valódi költésekre fókuszál — A legjobb kriptó 2026-ra?

A Hyperliquid eléri a 25 dollárt – gyenge kockázati étvágy a piacon.
2025. 12. 23. 23:00
Megosztás:

A Bitcoin az $88,000-as szinten oldalaz — A Digitap ($TAP) 5-szörös hozamot céloz, mint a legjobb kripto előértékesítési rotációs lehetőség

A Bitcoin árfolyama ezen a héten pontosan ott kezdett, ahol az előző héten abbahagyta: a $88,000 körüli szinten. A köztes időszakban azonban az árfolyammozgás mindennek mondható, csak nyugodtnak nem.
2025. 12. 23. 22:00
Megosztás:

Márciusban indul a legnagyobb keretösszegű földhőpályázat

A kormány a Jedlik Ányos Energetikai Programban minden eddiginél nagyobb forrásmennyiséggel segíti a geotermia térnyerését. A pályázati honlapon keddtől elérhető a földhőre a legtöbb forrást biztosító programelem végleges felhívása, 19 milliárd forint kamatmentes hitel ösztönzi a geotermikus hő- és villamosenergia-termelő beruházásokat Budapesten kívül az ország bármely részében - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) kedden.
2025. 12. 23. 21:00
Megosztás:

Közelíti a 10%-ot a borravaló mértéke Magyarországon

A bankkártya-használati adatok szerint 2025-ben a magyar fogyasztók 8,12% borravalót adtak a vendéglátó ipari helyeken. A borravaló szokása átalakulóban van a gazdaságban és szektoronként eltérő a mértéke, amit a szezonális hatások is befolyásolnak. A kártyaelfogadási szolgáltató Teya Magyarország először hozott nyilvánosságra a jellemzően vendéglátóipari fogyasztáshoz kapcsolódó, borravalóra irányuló adatokat.
2025. 12. 23. 19:00
Megosztás:

Becsapós lehet az enyhe tél: szakértői tippek a biztonságos ünnepi utazáshoz

Az év végi rokonlátogatások és téli kiruccanások időszaka a magyar közutak egyik legforgalmasabb periódusa. Bár az idei december eddig enyhébb arcát mutatta, a Hankook szakértői arra figyelmeztetnek: a hamis biztonságérzet a legnagyobb ellenség. A változékony időjárás, a „fekete jég” jelensége és a hajnali fagyok olyan kihívások elé állítják az autósokat, amelyekre csak megfelelő műszaki felkészültséggel és minőségi, évszaknak megfelelő abroncsokkal lehet biztonságosan reagálni.
2025. 12. 23. 18:00
Megosztás:

Nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az EU-ban

Az Európai Unióban idén novemberben összességében és az év eleje óta is nőtt az új személygépkocsik forgalomba helyezése az egy évvel korábbihoz képest, miközben emelkedett az elektromos járművek piaci részesedése az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA kedden közzétett jelentése szerint.
2025. 12. 23. 17:00
Megosztás:

Idén a tavalyinál 10 százalékkal több újbor készült

Az idén leszüretelt szőlőből mintegy 2,9-3 millió hektoliter seprős újbor készült, ez 10 százalékkal haladja meg a tavalyi szintet, ami az elmúlt tíz év átlaga körül alakul a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa által készített körkép szerint.
2025. 12. 23. 16:00
Megosztás:

Új babaáruházlánccal erősít a Mészáros Csoport

Sikeres megállapodást követően adásvételi szerződést írt alá a Mészáros Csoport érdekeltségébe tartozó Talentis Group Zrt. a szlovén ALFI Magántőkealappal és a többi kis tulajdonossal, amelynek értelmében Szlovénia, Horvátország és Észak-Macedónia piacvezető baba-mama és gyermek bolthálózata, a Baby Center a 100 százalékos tulajdonába kerül az Alfi Kids d.o.o-n keresztül - jelentette be a társaság az MTI-nek kedden megküldött közleményben.
2025. 12. 23. 15:00
Megosztás:

Olajos magvak, szaloncukrok, héjas gyümölcsök vizsgálata, karácsonyi vásárok vendéglátóhelyeinek ellenőrzése

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok vendéglátóhelyeket és aszalt gyümölcsöket, olajos magvakat, szaloncukrokat és héjas gyümölcsöket árusító karácsonyi vásárokat, piacokat, vásárcsarnokokat és boltokat ellenőriztek az adventi időszakban. A szaloncukroknál és olajos magvaknál minden tizedik ellenőrzött termék esetében találtak valamilyen hiányosságot, így többek között a termék összetételére és származására vonatkozó tájékoztatási, valamint nyomonkövetési problémák merültek fel. Eközben a karácsonyi vásárok vendéglátóhelyeit is vizsgálta a hatóság, amelyek közül 6 egység ideiglenes bezárására vagy a tevékenység korlátozására került sor higiéniai problémák miatt.
2025. 12. 23. 14:00
Megosztás: