Digitális Média Trendek 2023: Online élmények a személyes kapcsolatok helyett?

Az online élmények megfelelően helyettesítik a személyeseket – vélekedik így az Egyesült Államokban élő emberek harmada, a Y- és Z generációs válaszadóknak pedig a fele.

Digitális Média Trendek 2023: Online élmények a személyes kapcsolatok helyett?

A Deloitte legfrissebb, Digital Media Trends kutatásából kiderül, hogy sokak számára a digitális tér hozzájárul a szociális és érzelmi szükségleteikhez és az élet nagyon is valóságos részét képezi.

Az idei Digital Media Trends felmérés eredményei szerint a média- és szórakoztatóipart felforgató változásokat továbbra is a fiatalabb generációk kevert valósága vezérli.  Az amerikai Y és Z generációsok majdnem fele azt állítja, hogy több időt tölt másokkal a közösségi médiában, mint a fizikai világban és 40%-uk vallja, hogy többet szocializálódik videójátékokban, mint a fizikai világban.

A tévéműsoroknak és filmeknek megvannak a maguk immerzív tulajdonságai és közösségei, de ezek egyre inkább a közösségi média és a játékok mellett, sőt, azokon belül élnek.  A videójátékok és az UGC (User Generated Content - felhasználók által generált tartalmakat) az élmények és a tartalom sokféleségének keverékét nyújtják, a versengéstől, az együttműködéstől és a nagy kalandoktól kezdve a zenén és a vásárláson át a személyre szabott tartalomig.

digitális media, social media platformok

„Az Y és Z generációsok nem csak azért játszanak videójátékokkal és néznek UGC-t, hogy szórakozzanak, de a társadalmi kapcsolatok és az immerzió érzése miatt is – azaz azt akarják átélni, hogy mélyen elmerülnek a digitális valóságban és szinte beszippantja őket a képernyő.

Ezzel szemben az X generáció és az idősebb generációk a sorozatok és filmek nézése közben érzik magukat a legjobban elmerülve, és kevésbé valószínű, hogy a közösség érzését keresik ezekben a lehetőségben. Fontos, hogy a zenét minden generáció nagyra értékeli, egy adott zenét pedig gyakran megtalálni sorozatokban, filmben, UGC-szolgáltatásokban, sőt még a játékokban is” - mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.

A streaming videó, a közösségi média, a zene és a játékok ahelyett, hogy különállóan léteznének, egyre inkább összekapcsolt és egymástól függő szövevényt alkotnak. Ami a leginkább feltűnő, hogy a fiatalabb generációk a digitális szórakozásra szánt időt egyenletesebben osztják el a televízió és a filmek, a videójátékok, a zene és az UGC között – derül ki a felmérésből.

video streaming közösségi média

Nyomás alatt a streaming videó

„A digitális médiát jellemző szokások változása miatt a streaming videószolgáltatóknak több kihívással kell szembenézniük. Az előfizetések számának növekedése lelassult, és egyre több fogyasztó választja az olcsóbb, hirdetésekkel támogatott szolgáltatási szinteket, amelyek csökkenthetik az előfizetésekből származó bevételeket.

Az X és annál idősebb generációk körében továbbra is meghatározó az otthoni sorozat- és filmnézés, de minden generációban egyre nagyobb a frusztráció: a fogyasztók közel fele mondja, hogy túl sokat fizet a szolgáltatásokért, mintegy harmaduk pedig csökkenteni is akarja előfizetéseinek számát” – mondta Zaránd Miklós, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának partnere.

A Deloitte felmérése szerint a fizetős videószolgáltatások esetében az előfizetők elvándorlása hat hónap alatt 44%-os volt. Az Y és Z generációs fogyasztók esetében ez a szám 57%-ra, illetve 62%-ra ugrik. 

Hasonlóképpen, a fogyasztók körülbelül egynegyede „váltott és visszatért”, azaz lemondott egy fizetős SVOD-előfizetést, hogy aztán 6 hónapon belül megújítsa ugyanazt. Ezek a számok jelentősen nőnek az Y és Z esetében, akik gyakran azért fizetnek elő, hogy bizonyos műsorokat és filmeket nézzenek, majd, ha végeztek, lemondják, csak azért, hogy újra előfizethessenek egy-egy új évad vagy film megtekintésének erejéig.

Y generáció és Z generáció média fogyasztása

Az Y generáció minden más generációnál többet költ fizetős videóstreaming szolgáltatásokra –átlagosan havi 54 dollárt, egyben náluk a legnagyobb lemorzsolódás is, és nagyobb valószínűséggel mondják le a fizetős játék- és zeneszolgáltatásokat is.

A fogyasztókat frusztrálja, hogy az egyes tartalmakat csak több különböző előfizetésen keresztül tudják elérni, illetve azoktól törlés vagy lejáró jogok miatt elesnek, de úgy tűnik, hogy a gazdasági nyomás is növekszik: mintegy felük (47%) változtatott már előfizetésén gazdasági okokra hivatkozva – mondott le szolgáltatást, vagy váltott át ingyenes, reklámokkal támogatott változatra.

A háztartások mintegy 60%-a használ jelenleg ilyen ingyenes, reklámokkal támogatott szolgáltatást, 10 megkérdezettből pedig 4 mondta, hogy több reklámmal támogatott streaming videót néz, mint egy évvel ezelőtt. A Deloitte 2023-as TMT Predictions szerint 2023 végére a fejlett országokban a fogyasztók közel kétharmadának legalább egy reklámokkal támogatott előfizetése lesz.

Érzelmi szükséglet a játék

A fiatalabb generációk számára az otthoni sorozat- és filmnézés már nem domináns, alapvető tevékenység, digitális szórakozási lehetőségeiket egyenletesebben osztják meg az ezek által kínált értékek alapján: sokak számára a digitális média nem csupán szórakoztat, de közösséget épít és kielégíti érzelmi szükségleteiket is.

A játékosok körülbelül egyharmada mondta azt, hogy elégedettebb magával, amikor videójátékkal játszik, és sok játékos úgy érzi, hogy a videójátékok lehetővé teszik számára, hogy úgy érezze, nem csupán követi a történetet, de részese is annak. Sokan hajlandóak pénzt költeni a virtuális fejlesztésekre a siker érdekében, illetve, hogy személyre szabott játékon belüli megjelenéssel fejezzék ki magukat.

Az okostelefonok a játékosok számának fellendüléséhez vezettek – különösen az alkalmi játékosok körében, akik többnyire rejtvényjátékokkal és nyelvi fejtörőkkel játszanak heti öt óránál kevesebbet. Az alkalmi játékosok nagyobb valószínűséggel nőneműek és az idősebb generációkhoz tartoznak, és az általuk játszott játékok általában kirakós és párosító játékok, amelyek jellemzően egyszemélyesek.

Az elkötelezettebb játékosok rendszeresen játszanak játékkonzolokon vagy számítógépeken, de okostelefonokon is. Ők inkább sport- és versenyjátékokkal, kompetitív többszemélyes játékokkal játszanak és gazdag történetvezérelt élményekben vesznek részt, és jellemzően fiatalabbak és férfiak, bár a nők és a lányok aránya már itt is 38%.

Míg a játékokat eddig jellemzően a férfiak kedvtelésének tekintették, a gazdag történetvezérelt játékok sokkal univerzálisabbak: férfiak és nők közel azonos arányban játszanak velük. Az ilyen játékok komplex narratívákba vonhatják be az embereket, és az utóbbi időben több női főszereplő és erősebb női karakter, kiegyensúlyozottabb történet, valamint népszerű televíziós, filmes és irodalmi franchise-okkal való crossoverek jellemzik őket.

Felhajtás vagy megtervezett felfedezés?

A fogyasztók mintegy 50%-a állítja, hogy az UGC-videók segítenek nekik új termékeket vagy szolgáltatásokat felfedezni, és 40%-uk mondja azt, hogy nagyobb valószínűséggel vásárol meg egy terméket, miután róla megnézte egy alkotó értékelését. Tízből nagyjából négy fogyasztó egyetért azzal, hogy nehéz meghatározni, hogy a felhasználók által készített videók mikor „szponzoráltak”, illetve mikor tartalmaznak „reklámot”. 

„Lényegében úgy tűnik, hogy az emberek elfogadják a reklámnak ezt a formáját, ha az olyan alkotótól származik, akiben már megbíznak. A fogyasztók közel fele azt állítja, hogy ha egy online alkotó, akiben megbízik, értékelte egy márka termékét, akkor nagyobb valószínűséggel bízik meg az adott márkában.

Ezek az érzések különösen erősek az Y és Z generáció körében, akik 40%-át jobban befolyásolja, ha egy alkotó vagy márka követőinek közösségéhez tartozik, mintha egy vásárlási oldalon található értékeléseket olvasnának” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A fogyasztók több mint fele – az Y és Z generációsoknak pedig közel háromnegyede – gyakran néz meg egy tévéműsort vagy filmet az alapján, hogy a közösségi médiában hallott róla. Az Y-Z generációsok fele azt is elárulta, hogy zenét UGC videókon keresztül fedez fel, míg kevesebb mint 30%-uk fedez fel zenét zenei streamingszolgáltatáson keresztül.

A fiatalabb generációk több mint fele döntött már úgy egy adott tévéműsor vagy film megtekintése után, hogy kipróbál adott videójátékot, és körülbelül 60% szeretné, ha több kedvenc filmje és tévéműsora is videójátékos élményt nyújtana.

A média- és szórakoztatóipari vállalatok számára kulcsfontosságú annak megértése, hogy a fogyasztók hogyan elégítik ki igényeiket a különböző médiumok között mozogva, hogyan léteznek egyre inkább a fizikai és a digitális tartományokat ötvöző világban, és hogyan keresik az immerzívebb digitális médiaélményeket.

A változások hátterében egyértelműen generációs kérdés áll: a Z generáció az első, amely okostelefonokkal, közösségi médiával és állandó internethozzáféréssel nőtt fel. Agyukat és viselkedésüket egyaránt formálja a fizikai és a digitális világ, a születőben lévő metaverzum pedig még inkább erősíti majd ezt. Ők a média és a szórakoztatás jövőjének kulcsai: viselkedésük betekintést nyújt az őket követő, összekapcsolt és immerzív generációkéba.

XRP árfolyam-előrejelzés: Novemberi spot ETF-pletykák 4,50 dolláros reményeket táplálnak, az RTX akár 1500%-ot is emelkedhet

Az XRP ismét reflektorfénybe került, miután újabb spekulációk láttak napvilágot arról, hogy már novemberben jóváhagyhatják az első spot XRP ETF-et.
2025. 11. 01. 20:33
Megosztás:

Országos Vízügyi Főigazgatóság: nincs vízeresztés a Balatonból

Nincs vízeresztés a Balatonból, a szakemberek a Sió-csatorna siófoki belterületi szakaszán lévő vizet engedik le, hogy elvégezhessék a szükséges javításokat - közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság a Facebook-oldalán pénteken.
2025. 11. 01. 19:00
Megosztás:

Megjelentek a 2025-ös agrárkárenyhítés adatai

Az idei kárenyhítési évben bekövetkezett mezőgazdasági károk után 2025. november 30-ig nyújthatják be a kárenyhítő juttatás iránti kérelmet azok a károsultak, akik a 2025. évi kárenyhítési időszakban kárbejelentést tettek - közölte az Agrárminisztérium (AM) pénteken.
2025. 11. 01. 18:00
Megosztás:

Megnyitja első fizikai boltját a Shein

A Shein ázsiai webáruház szerdán megnyitja első állandó fizikai üzletét a világon, a párizsi BHV luxusáruházban - jelentette be pénteken az Instagramon a BHV tulajdonosa, a francia Société des grands magasins (Nagyáruházak Társasága - SGM), miközben az online céget Franciaországban a gyakorlatai miatt idén már háromszor megbüntették.
2025. 11. 01. 17:00
Megosztás:

Közzétették a Louvre-ban elkövetett műkincsrablásról indított vizsgálat első eredményeit

Közzétette a francia kormány pénteken a Louvre-ban elkövetett műkincsrablásról indított vizsgálat első eredményeit, és "sürgősségi intézkedéseket" ígért az év végéig a múzeum környékének biztosítása érdekében.
2025. 11. 01. 16:00
Megosztás:

Megszületett Magyarország első mesterséges intelligencia törvénye

A kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy a magyar emberek és a hazai kkv-k a technológiai átalakulás nyertesei legyenek. A Mesterséges Intelligencia Stratégia megújítását követően hazánk újabb fontos mérföldkőhöz érkezett: megszületett Magyarország első mesterséges intelligencia törvénye, amely hatékonyan biztosítja a hazai vállalkozások és felhasználók védelmét - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium szombaton az MTI-vel.
2025. 11. 01. 15:00
Megosztás:

Érkezik a nagy sebességű internet

A kormány azon dolgozik, hogy 2030-ra az ország minden részében elérhetővé váljon a gigabitképes hálózat. Az iparági vállalkozások támogatott és önerős fejlesztései újabb 800 ezer háztartásba viszik el a korszerű optikai kapcsolatot - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) szombaton az MTI-vel.
2025. 11. 01. 14:00
Megosztás:

Befejeződik a tavi viharjelzési szezon

Véget ér a tavi viharjelzési szezon pénteken.
2025. 11. 01. 13:00
Megosztás:

Jelentős útépítés fejeződött be Sarkadon

Jelentős útépítés fejeződött be a Békés vármegyei Sarkadon, amelyre a település csaknem 372 millió forint uniós támogatást nyert el - közölte az önkormányzat.
2025. 11. 01. 12:00
Megosztás:

UBM: ötödével, közel 240 milliárd forintra növelte árbevételét az egyik legnagyobb hazai mezőgazdasági cégcsoport

Az UBM Holding Nyrt. pénteki közgyűlésén a részvényesek elfogadták a társaság éves beszámolóit: hazánk piacvezető takarmánygyártó, és egyik legnagyobb takarmányalapanyag-kereskedő cégcsoportja a 2024. július 1-től 2025. június 30-ig tartó üzleti évét 239,93 milliárd forintos konszolidált árbevétellel zárta, amely mintegy 20,8 százalékkal haladja meg az előző üzleti évben elért 198,66 milliárd forintos szintet.
2025. 11. 01. 11:00
Megosztás:

Negatívra rontotta az EU pénzügyi stabilitási mechanizmusának osztályzati kilátását a Moodys

Negatívra rontotta az eddigi stabilról az Európai Unió pénzügyi válságkezelő alapja, az Európai Pénzügyi Stabilitási Eszköz (European Financial Stability Facility, EFSF) osztályzati kilátását a Moody's Ratings.
2025. 11. 01. 10:00
Megosztás:

Bitcoin árfolyam-előrejelzés: Vajon novemberben is van még esély új csúcsokra a BTC számára?

A Bitcoin októbert erőteljes volatilitással és változó piaci hangulattal zárta, miközben a Bitcoin árfolyam-előrejelzések témája novemberre is tovább él.
2025. 11. 01. 09:00
Megosztás:

240 milliárd forintra növelte árbevételét az UBM Csoport

A takarmánygyártással és takarmányalapanyag-kereskedéssel foglalkozó UBM Csoport a 2025. június 30-ával zárult üzleti évében 239,93 milliárd forintra növelte árbevételét, amely mintegy 20,8 százalékkal haladja meg az előző üzleti évben elért 198,66 milliárd forintos szintet - közölte a vállalat pénteken az MTI-vel.
2025. 11. 01. 08:00
Megosztás:

Növelte eladásait a világpiacon a cseh Skoda Auto

A cseh Skoda Auto az év első három negyedévében 14,1 százalékkal növelte eladásait a világpiacon. A legnagyobb cseh autógyár szeptember végéig 765 700 darab személygépkocsit adott el, ebből 616 300 darabot Európában, ezzel a Skoda a harmadik helyet foglalja el az európai autópiacon - közölte a Skoda Auto pénteken Prágában közleményben.
2025. 11. 01. 07:00
Megosztás:

Trump megerősítette, hogy Orbán Viktor kivételt kért az orosz kőolajimportra kivetett szankció alól

Donald Trump amerikai elnök pénteken megerősítette, hogy Orbán Viktor miniszterelnök kivételt kért az orosz kőolajimportra kivetett szankció hatálya alól.
2025. 11. 01. 06:00
Megosztás:

Több mint 600 ezer vendégéjszakát hozott az október 23-i hosszú hétvége

Az októberi négynapos pihenő idején rekordszámú, 317 ezer vendég 611 ezer vendégéjszakát töltött hazai tájakon a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai szerint - közölte a Visit Hungary az MTI-vel pénteken.
2025. 11. 01. 05:00
Megosztás:

Magyarország az üzleti szolgáltatások digitális innovációs központjává válhat

A magyarországi üzleti szolgáltató központok (Business Service Centres – BSC) egyre inkább stratégiai digitális innovációs központokká válnak, túllépve hagyományos back-office szerepükön. Az ABSL (Association of Business Service Leaders in Hungary) és a Deloitte Magyarország friss jelentése szerint a szektor jelentős mértékben hozzájárul a GDP-hez és a foglalkoztatáshoz, de a növekedés fenntartásához elengedhetetlen a tehetséggondozás, a szabályozási környezet átláthatósága és a köz- és magánszféra közötti együttműködés erősítése.
2025. 11. 01. 04:00
Megosztás:

Megegyezés születhet a Fertő tavi fejlesztés folytatásáról

Egy konszenzusos, a többség által támogatott fejlesztési koncepció a célja annak a széleskörű társadalmi egyeztetés sorozatnak, amely az elmúlt hónapokban zajlott le a Fertő tó térségében. Március 15-én nevezett ki önálló miniszteri biztost a feladatra Lázár János építési és közlekedési miniszter; Dr. Barcza Attila az elmúlt fél évben több mint 100 személyes egyeztetést, több tucat helyszíni bejárást és egy részletes írásos konzultációt indított a fejlesztés jövőjének kialakításáról. Az eredmények kiértékelése is megtörtént, amely a térségi lakosság igényeit - de ami a legfontosabb - egységes akaratát tükrözi - írja az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében.
2025. 11. 01. 03:00
Megosztás:

Elfogadták a jogszabályt! Kerítésadó jön, minden méter kerítés után

Egy 2015 óta érvényben lévő jogszabály lehetőséget biztosít az önkormányzatok számára arra, hogy egyedi települési adókat vezessenek be olyan adótárgyakra, amelyeket nem sújt központi adóteher, és amelyeket jogszabály sem zár ki az adóztatás köréből.
2025. 11. 01. 02:00
Megosztás:

Sok nyugdíjas nem tud róla: így kérheted, hogy MEGEMELJÉK a nyugdíjadat!

Sok idős ember jogosan érzi úgy, hogy nyugdíja nem tükrözi a valós életpályáját – vagy egyszerűen nem tart lépést az árak emelkedésével. Kevesen tudják azonban, hogy bizonyos esetekben lehetőség van a nyugdíj újraszámítására, illetve emelésének kérelmezésére. Mutatjuk, mikor, hogyan és hova kell fordulni, ha valaki szeretné hivatalosan kérni a nyugdíja emelését Magyarországon.
2025. 11. 01. 01:00
Megosztás: