Digitális Média Trendek 2023: Online élmények a személyes kapcsolatok helyett?

Az online élmények megfelelően helyettesítik a személyeseket – vélekedik így az Egyesült Államokban élő emberek harmada, a Y- és Z generációs válaszadóknak pedig a fele.

Digitális Média Trendek 2023: Online élmények a személyes kapcsolatok helyett?

A Deloitte legfrissebb, Digital Media Trends kutatásából kiderül, hogy sokak számára a digitális tér hozzájárul a szociális és érzelmi szükségleteikhez és az élet nagyon is valóságos részét képezi.

Az idei Digital Media Trends felmérés eredményei szerint a média- és szórakoztatóipart felforgató változásokat továbbra is a fiatalabb generációk kevert valósága vezérli.  Az amerikai Y és Z generációsok majdnem fele azt állítja, hogy több időt tölt másokkal a közösségi médiában, mint a fizikai világban és 40%-uk vallja, hogy többet szocializálódik videójátékokban, mint a fizikai világban.

A tévéműsoroknak és filmeknek megvannak a maguk immerzív tulajdonságai és közösségei, de ezek egyre inkább a közösségi média és a játékok mellett, sőt, azokon belül élnek.  A videójátékok és az UGC (User Generated Content - felhasználók által generált tartalmakat) az élmények és a tartalom sokféleségének keverékét nyújtják, a versengéstől, az együttműködéstől és a nagy kalandoktól kezdve a zenén és a vásárláson át a személyre szabott tartalomig.

digitális media, social media platformok

„Az Y és Z generációsok nem csak azért játszanak videójátékokkal és néznek UGC-t, hogy szórakozzanak, de a társadalmi kapcsolatok és az immerzió érzése miatt is – azaz azt akarják átélni, hogy mélyen elmerülnek a digitális valóságban és szinte beszippantja őket a képernyő.

Ezzel szemben az X generáció és az idősebb generációk a sorozatok és filmek nézése közben érzik magukat a legjobban elmerülve, és kevésbé valószínű, hogy a közösség érzését keresik ezekben a lehetőségben. Fontos, hogy a zenét minden generáció nagyra értékeli, egy adott zenét pedig gyakran megtalálni sorozatokban, filmben, UGC-szolgáltatásokban, sőt még a játékokban is” - mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.

A streaming videó, a közösségi média, a zene és a játékok ahelyett, hogy különállóan léteznének, egyre inkább összekapcsolt és egymástól függő szövevényt alkotnak. Ami a leginkább feltűnő, hogy a fiatalabb generációk a digitális szórakozásra szánt időt egyenletesebben osztják el a televízió és a filmek, a videójátékok, a zene és az UGC között – derül ki a felmérésből.

video streaming közösségi média

Nyomás alatt a streaming videó

„A digitális médiát jellemző szokások változása miatt a streaming videószolgáltatóknak több kihívással kell szembenézniük. Az előfizetések számának növekedése lelassult, és egyre több fogyasztó választja az olcsóbb, hirdetésekkel támogatott szolgáltatási szinteket, amelyek csökkenthetik az előfizetésekből származó bevételeket.

Az X és annál idősebb generációk körében továbbra is meghatározó az otthoni sorozat- és filmnézés, de minden generációban egyre nagyobb a frusztráció: a fogyasztók közel fele mondja, hogy túl sokat fizet a szolgáltatásokért, mintegy harmaduk pedig csökkenteni is akarja előfizetéseinek számát” – mondta Zaránd Miklós, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának partnere.

A Deloitte felmérése szerint a fizetős videószolgáltatások esetében az előfizetők elvándorlása hat hónap alatt 44%-os volt. Az Y és Z generációs fogyasztók esetében ez a szám 57%-ra, illetve 62%-ra ugrik. 

Hasonlóképpen, a fogyasztók körülbelül egynegyede „váltott és visszatért”, azaz lemondott egy fizetős SVOD-előfizetést, hogy aztán 6 hónapon belül megújítsa ugyanazt. Ezek a számok jelentősen nőnek az Y és Z esetében, akik gyakran azért fizetnek elő, hogy bizonyos műsorokat és filmeket nézzenek, majd, ha végeztek, lemondják, csak azért, hogy újra előfizethessenek egy-egy új évad vagy film megtekintésének erejéig.

Y generáció és Z generáció média fogyasztása

Az Y generáció minden más generációnál többet költ fizetős videóstreaming szolgáltatásokra –átlagosan havi 54 dollárt, egyben náluk a legnagyobb lemorzsolódás is, és nagyobb valószínűséggel mondják le a fizetős játék- és zeneszolgáltatásokat is.

A fogyasztókat frusztrálja, hogy az egyes tartalmakat csak több különböző előfizetésen keresztül tudják elérni, illetve azoktól törlés vagy lejáró jogok miatt elesnek, de úgy tűnik, hogy a gazdasági nyomás is növekszik: mintegy felük (47%) változtatott már előfizetésén gazdasági okokra hivatkozva – mondott le szolgáltatást, vagy váltott át ingyenes, reklámokkal támogatott változatra.

A háztartások mintegy 60%-a használ jelenleg ilyen ingyenes, reklámokkal támogatott szolgáltatást, 10 megkérdezettből pedig 4 mondta, hogy több reklámmal támogatott streaming videót néz, mint egy évvel ezelőtt. A Deloitte 2023-as TMT Predictions szerint 2023 végére a fejlett országokban a fogyasztók közel kétharmadának legalább egy reklámokkal támogatott előfizetése lesz.

Érzelmi szükséglet a játék

A fiatalabb generációk számára az otthoni sorozat- és filmnézés már nem domináns, alapvető tevékenység, digitális szórakozási lehetőségeiket egyenletesebben osztják meg az ezek által kínált értékek alapján: sokak számára a digitális média nem csupán szórakoztat, de közösséget épít és kielégíti érzelmi szükségleteiket is.

A játékosok körülbelül egyharmada mondta azt, hogy elégedettebb magával, amikor videójátékkal játszik, és sok játékos úgy érzi, hogy a videójátékok lehetővé teszik számára, hogy úgy érezze, nem csupán követi a történetet, de részese is annak. Sokan hajlandóak pénzt költeni a virtuális fejlesztésekre a siker érdekében, illetve, hogy személyre szabott játékon belüli megjelenéssel fejezzék ki magukat.

Az okostelefonok a játékosok számának fellendüléséhez vezettek – különösen az alkalmi játékosok körében, akik többnyire rejtvényjátékokkal és nyelvi fejtörőkkel játszanak heti öt óránál kevesebbet. Az alkalmi játékosok nagyobb valószínűséggel nőneműek és az idősebb generációkhoz tartoznak, és az általuk játszott játékok általában kirakós és párosító játékok, amelyek jellemzően egyszemélyesek.

Az elkötelezettebb játékosok rendszeresen játszanak játékkonzolokon vagy számítógépeken, de okostelefonokon is. Ők inkább sport- és versenyjátékokkal, kompetitív többszemélyes játékokkal játszanak és gazdag történetvezérelt élményekben vesznek részt, és jellemzően fiatalabbak és férfiak, bár a nők és a lányok aránya már itt is 38%.

Míg a játékokat eddig jellemzően a férfiak kedvtelésének tekintették, a gazdag történetvezérelt játékok sokkal univerzálisabbak: férfiak és nők közel azonos arányban játszanak velük. Az ilyen játékok komplex narratívákba vonhatják be az embereket, és az utóbbi időben több női főszereplő és erősebb női karakter, kiegyensúlyozottabb történet, valamint népszerű televíziós, filmes és irodalmi franchise-okkal való crossoverek jellemzik őket.

Felhajtás vagy megtervezett felfedezés?

A fogyasztók mintegy 50%-a állítja, hogy az UGC-videók segítenek nekik új termékeket vagy szolgáltatásokat felfedezni, és 40%-uk mondja azt, hogy nagyobb valószínűséggel vásárol meg egy terméket, miután róla megnézte egy alkotó értékelését. Tízből nagyjából négy fogyasztó egyetért azzal, hogy nehéz meghatározni, hogy a felhasználók által készített videók mikor „szponzoráltak”, illetve mikor tartalmaznak „reklámot”. 

„Lényegében úgy tűnik, hogy az emberek elfogadják a reklámnak ezt a formáját, ha az olyan alkotótól származik, akiben már megbíznak. A fogyasztók közel fele azt állítja, hogy ha egy online alkotó, akiben megbízik, értékelte egy márka termékét, akkor nagyobb valószínűséggel bízik meg az adott márkában.

Ezek az érzések különösen erősek az Y és Z generáció körében, akik 40%-át jobban befolyásolja, ha egy alkotó vagy márka követőinek közösségéhez tartozik, mintha egy vásárlási oldalon található értékeléseket olvasnának” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A fogyasztók több mint fele – az Y és Z generációsoknak pedig közel háromnegyede – gyakran néz meg egy tévéműsort vagy filmet az alapján, hogy a közösségi médiában hallott róla. Az Y-Z generációsok fele azt is elárulta, hogy zenét UGC videókon keresztül fedez fel, míg kevesebb mint 30%-uk fedez fel zenét zenei streamingszolgáltatáson keresztül.

A fiatalabb generációk több mint fele döntött már úgy egy adott tévéműsor vagy film megtekintése után, hogy kipróbál adott videójátékot, és körülbelül 60% szeretné, ha több kedvenc filmje és tévéműsora is videójátékos élményt nyújtana.

A média- és szórakoztatóipari vállalatok számára kulcsfontosságú annak megértése, hogy a fogyasztók hogyan elégítik ki igényeiket a különböző médiumok között mozogva, hogyan léteznek egyre inkább a fizikai és a digitális tartományokat ötvöző világban, és hogyan keresik az immerzívebb digitális médiaélményeket.

A változások hátterében egyértelműen generációs kérdés áll: a Z generáció az első, amely okostelefonokkal, közösségi médiával és állandó internethozzáféréssel nőtt fel. Agyukat és viselkedésüket egyaránt formálja a fizikai és a digitális világ, a születőben lévő metaverzum pedig még inkább erősíti majd ezt. Ők a média és a szórakoztatás jövőjének kulcsai: viselkedésük betekintést nyújt az őket követő, összekapcsolt és immerzív generációkéba.

Többszörösére nőhet a daganatok kockázata a cukorbeteg és túlsúlyos emberek körében

Szív-érrendszeri- és vesebetegségeket, de akár daganatos betegségeket is okozhat a 2-es típusú cukorbetegség és az elhízás. Elengedhetetlen az életmódváltás és a szűrővizsgálatok elvégzése, ugyanis a cukorbetegek körében több mint négyszer, a túlsúlyosoknál pedig mintegy 30 százalékkal gyakoribb az onkológiai betegségek kialakulásának kockázata – hangzott el a Magyar Diabetes Társaság XXXII. Kongresszusán, ahol többek között az elhízás témakörét és a megelőzési lehetőségeket járták körül a szakemberek.
2024. 05. 26. 08:00
Megosztás:

Megakad a Bitcoin a 70 000 dolláros szinten? Az Ethereum ETF jóváhagyása küszöbön áll, és a KangaMoon bejelenti a CMC listázását

Miután a legutóbbi ATH alatt tartós konszolidációt mutatott, a Bitcoin árfolyama újabb emelkedési hullámba kezdett. Az elmúlt héten a Bitcoin több mint 5%-ot emelkedett, elérve a kritikus 70 000 dolláros árfolyamot.
2024. 05. 26. 07:00
Megosztás:

Átment a vizsgán” az új érettségi rendszer

A napokban befejeződnek az írásbeli érettségi vizsgák, amelyek most először kizárólag a 2020-ban bevezetett, új Nemzeti alaptantervre (NAT) épülő feladatokból álltak. Bár a dolgozatok javítása még folyamatban van, a reakciók és a részeredmények alapján már le lehet vonni az első tanulságokat az új korszakról. A Heves Vármegyei Szakképzési Centrumnál úgy látják, az előzetes aggályokkal szemben a most életbe lépett követelményrendszer az eddiginél nagyobb teret enged a diákok logikus gondolkodásának, kreativitásának és problémamegoldó képességének, miközben a sokak által bírált, lexikális tudást igénylő részeknek is megvan a maguk szerepe.
2024. 05. 26. 06:00
Megosztás:

Új EU-s szabályozás mutatja, mi a minimum, amit a hazai pénzügyi cégeknek teljesíteniük kell a kibervédelmük érdekében

Hatalmas károkat okoz a kiberbűnözés a pénzügyi szektorban, amire az Európai Unió választ kíván adnia az úgynevezett DORA rendelettel. A már jövőre élesben működő kiberszabályozás segít felkészíteni az európai, köztük a hazai pénzügyi szervezeteket az online támadások kivédésére – hívja fel a figyelmet az EY. A vállalatoknak jól felfogott érdeke, hogy megfeleljenek a DORA által nyújtott minimális elvárásoknak, de érdemes egy jóval komplexebb, személyre szabott megközelítés alkalmazni, hogy mindenképp elkerüljék a komoly anyagi és reputációs kárral járó biztonsági incidenseket.
2024. 05. 26. 05:00
Megosztás:

Energiaszektor az átalakulás útján: hol tart most a hazai piac?

Magyarország energiaimport-kitettsége 85 százalék feletti, de ez az arány a klímasemlegesség felé tett lépésekkel csökkenthető. A kilátások pozitívak: gáztárolóink jelenlegi töltöttségi szintje a régióban az egyik legmagasabb, naperőművi kapacitásunk mintegy 6 ezer MW, illetve a lakossági villamosenergia-fogyasztás is csökkenő tendenciát mutat. A DLA Piper Hungary szakértői sorra vették azokat a tényezőket, melyek az energiaszektor átalakulására a legnagyobb hatással bírnak.
2024. 05. 26. 04:00
Megosztás:

Miért ragyoghatja túl ez a kriptopénz előértékesítés a Binance Coin-t (BNB) és a Pepe-t (PEPE) 2024-ben?

Előrejelzések szerint 2024 robbanásszerű év lesz a kriptovaluták számára, és a befektetők jelenleg a legjobb kriptovalutákat keresik befektetés céljából. Bár a Binance Coin és a Pepe az egyik legjobb választás, egy új kriptoprémiummal jelentkezett előadás, amely mindkettőt felülmúlhatja.
2024. 05. 26. 03:00
Megosztás:

Itt a jövő heti pénzügyi Horoszkópod! Kinek csillog a szerencséje?

Amikor a csillagok a pénzügyi szerencse jeleit mutatják, érdemes odafigyelni! A következő hét minden csillagjegy számára izgalmakat ígér, legyen szó váratlan üzleti lehetőségekről, szerencsés találkozásokról vagy pénzügyi fordulatokról. Fedezd fel, hogyan mozdíthatják elő a csillagok a gazdagságodat, mely napokon érdemes lottóznod, és mely szerencsés állatok hozhatnak neked szerencsét. Készülj fel a pénzügyi csillagzatod felfedezésére, és talán te leszel a következő szerencsés nyertes! Horoszkóp 2024. május 27. - június 2.
2024. 05. 26. 02:00
Megosztás:

Bővült a budapesti közművek elektromos járműflottája

Nyolc új, elektromos meghajtású, járművel bővült a Budapesti Közművek FKF köztisztasági divíziójának környezetbarát flottája - közölte a társaság pénteken az MTI-vel.
2024. 05. 26. 01:00
Megosztás:

2,5 millió dollárt gyűjtött a fókás mém érme - a kriptósok megőrültek?

Lépjünk túl a Book of Meme kriptón, egy új Solana-láncú mém érme csavarja el most a kriptós fejeket.
2024. 05. 26. 00:01
Megosztás:

Két magyar Trófea-díj a világ egyik legnagyobb borversenyén

Két magyar bor, a somlói Tornai Pincészet 2017-es Top Selection Grófi Hárslevelűje és a Royal Tokaji 2018-as 6 puttonyos Tokaji Aszúja is elnyerte idén a legmagasabb elismerést, a Trófea-díjat a londoni International Wine Challenge-en (IWC).
2024. 05. 25. 23:00
Megosztás:

A magyar mezőgazdaság 2010 óta látványos fejlődésen ment keresztül

A magyar mezőgazdaság 2010 óta látványos fejlődésen ment keresztül, ennek ékes bizonyítékai a Kiskun Expón kiállító vállalkozások, amelyek megmutatják a magyar vidék erejét és versenyképességét - mondta Farkas Sándor, az Agrárminisztérium (AM) államtitkára pénteken Kiskunfélegyházán, a rendezvény megnyitóján a szaktárca közleménye szerint.
2024. 05. 25. 22:00
Megosztás:

Racionalitás vagy emóciók? Egy jó példa a családi vállalkozáson belüli generációváltásra

Az OTP Business Café sorozat célja gondolatébresztő videókon keresztül inspirálni és segíteni azon kis-és középvállalatok vezetőit, akik szeretnének ebben a gyorsan és kiszámíthatatlanul változó gazdasági időszakban is sikeresen működni. A legutóbbi adásban a családi vállalkozások témáját járták körül érintett és a témát kutató vendégek elméleti és gyakorlati oldalról.
2024. 05. 25. 21:00
Megosztás:

Ez lett az év fagylaltja

Idén a balatonfüredi Kis Bergmann Cukrászda Tökmag sorbet pirosbogyós gyümölcsökkel elnevezésű alkotása lett az év fagylaltja - közölte a Magyar Cukrász Ipartestület pénteken az MTI-vel.
2024. 05. 25. 20:00
Megosztás:

70 milliós lakáshitelre is elég egy kétkeresős magyar család átlagfizetése

Egy átlagosan kereső magyar házaspár elméletben akár a 70 millió forintot meghaladó összegű piaci lakáshitelt is felvehet, derül ki a money.hu friss kalkulációjából, amely a KSH által ma közzétett átlagkereseti adatok alapján készült. A jövedelemarányos törlesztőrészlet mutató (JTM) szabályai szerint 600 ezer forintos nettó családi jövedelem felett, annak 60%-a fordítható hiteltörlesztésre, ami akár egy 90 milliós ingatlan megvásárlását is lehetővé teszi, ha megvan a vételhez szükséges 20% önerő. A money.hu szakértője ugyanakkor óvatosságra int, és hangsúlyozza a hitelfedezeti biztosítás fontosságát is.
2024. 05. 25. 19:00
Megosztás:

30 milliárd eurót veszítettek magánszemélyek és kkv-k nemzetközi fizetések rejtett díjai miatt az EU-ban 2023-ban

Az európai fogyasztók és a kis- és középvállalkozások 2023-ban 30 milliárd eurót veszítettek nemzetközi pénzküldések és pénzköltések során a rejtett díjak miatt a Capital Economics független kutatása szerint, amely a Wise, a világ pénzforgalmának és pénzkezelésének legjobb módjára törekvő globális technológiai vállalat megbízásából készült. A probléma különösen az eurózónán kívül jelentkezik, amely az inflált árfolyamok miatt elvesztett 21 milliárd euróval az összes veszteség több mint kétharmadához járul hozzá.
2024. 05. 25. 18:00
Megosztás:

Együttműködési megállapodást írt alá az EXIM Magyarország a görög exporthitel-ügynökséggel

Idén tartotta kétévente megrendezésre kerülő ülését a Berni Unió Prágai Klub bizottsága, amelyet ezúttal a görög exporthitel-ügynökség, az Export Credit Greece (ECG) szervezett. A szakmai fórum apropójából a két ország közötti gazdasági kapcsolatok fejlesztése érdekében az EXIM Magyarország együttműködési megállapodást írt alá a görög partnerszervezettel.
2024. 05. 25. 17:00
Megosztás:

Orbán Viktor Bulgária elnökével tárgyalt

Orbán Viktor miniszterelnök szombaton a Karmelita kolostorban fogadta Rumen Radev bolgár köztársasági elnököt - tájékoztatta az MTI-t Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke.
2024. 05. 25. 16:00
Megosztás:

Tovább mérséklődött a háromhavi munkanélküliségi ráta

A 2024. február és április közötti három hónapban a foglalkoztatottak száma (15-74 éves korosztály) 4 millió 739 ezer fő volt, 41 ezerrel több, mint egy évvel korábban. A külföldi telephelyen dolgozók száma 100 ezer fő felett stabilizálódott 2023-ban, február-április között 109,8 ezer fő volt, 11 ezerrel több, mint egy éve, a közfoglalkoztatottak száma egy év alatt 8 ezerrel, 62 ezerre mérséklődött. A foglalkoztatási ráta, az uniós módszertanban kiemelten figyelt 15-64 éves korosztályban 74,9%-ra emelkedett február-április között. Egy éve 74,3%-on, a megelőző három hónapban 74,7%-on állt a mutató.
2024. 05. 25. 15:15
Megosztás:

Az Allianz 2024-es globális biztosítási jelentése: A díjbevételrekordot megette az infláció

A világ biztosítói összesen 6200 milliárd eurós díjbevételt értek el 2023-ban, amivel az elmúlt három évben 21,5 százalékos növekedést produkáltak – áll az Allianz legfrissebb Globális biztosítási jelentésében.[1] Ez azonban csalóka eredmény az elemzés készítői szerint, hiszen ha az időszak magas inflációs rátáját is figyelembe vesszük, ezzel korrigálva a biztosítási díjak mindössze 0,7 százalékkal tudtak nőni reálértéken 2020 óta. Nominális értelemben azonban a 2023-as év a legjobb volt a biztosítási díjakból származó bevételek bővülésének szempontjából 2006 óta, azaz a 2008-as pénzügyi válságot megelőző időszak óta.
2024. 05. 25. 14:00
Megosztás:

Megalakult a Magyar-Szaúd-Arábiai Digitalizációs Klaszter

A Klaszter célja a két ország bilaterális üzleti kapcsolatainak fejlesztése, és a magyarországi know-how eljuttatása az öböl-országok piacaira. Az alapító tagok a Magyarország Szaúd-Arábiai Nagykövetsége által szervezett 4. Szaúdi-Magyar Üzleti Fórumon mutatkoztak be a helyi piaci szereplőknek Rijádban.
2024. 05. 25. 13:00
Megosztás: