Digitális Média Trendek 2023: Online élmények a személyes kapcsolatok helyett?

Az online élmények megfelelően helyettesítik a személyeseket – vélekedik így az Egyesült Államokban élő emberek harmada, a Y- és Z generációs válaszadóknak pedig a fele.

Digitális Média Trendek 2023: Online élmények a személyes kapcsolatok helyett?

A Deloitte legfrissebb, Digital Media Trends kutatásából kiderül, hogy sokak számára a digitális tér hozzájárul a szociális és érzelmi szükségleteikhez és az élet nagyon is valóságos részét képezi.

Az idei Digital Media Trends felmérés eredményei szerint a média- és szórakoztatóipart felforgató változásokat továbbra is a fiatalabb generációk kevert valósága vezérli.  Az amerikai Y és Z generációsok majdnem fele azt állítja, hogy több időt tölt másokkal a közösségi médiában, mint a fizikai világban és 40%-uk vallja, hogy többet szocializálódik videójátékokban, mint a fizikai világban.

A tévéműsoroknak és filmeknek megvannak a maguk immerzív tulajdonságai és közösségei, de ezek egyre inkább a közösségi média és a játékok mellett, sőt, azokon belül élnek.  A videójátékok és az UGC (User Generated Content - felhasználók által generált tartalmakat) az élmények és a tartalom sokféleségének keverékét nyújtják, a versengéstől, az együttműködéstől és a nagy kalandoktól kezdve a zenén és a vásárláson át a személyre szabott tartalomig.

digitális media, social media platformok

„Az Y és Z generációsok nem csak azért játszanak videójátékokkal és néznek UGC-t, hogy szórakozzanak, de a társadalmi kapcsolatok és az immerzió érzése miatt is – azaz azt akarják átélni, hogy mélyen elmerülnek a digitális valóságban és szinte beszippantja őket a képernyő.

Ezzel szemben az X generáció és az idősebb generációk a sorozatok és filmek nézése közben érzik magukat a legjobban elmerülve, és kevésbé valószínű, hogy a közösség érzését keresik ezekben a lehetőségben. Fontos, hogy a zenét minden generáció nagyra értékeli, egy adott zenét pedig gyakran megtalálni sorozatokban, filmben, UGC-szolgáltatásokban, sőt még a játékokban is” - mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.

A streaming videó, a közösségi média, a zene és a játékok ahelyett, hogy különállóan léteznének, egyre inkább összekapcsolt és egymástól függő szövevényt alkotnak. Ami a leginkább feltűnő, hogy a fiatalabb generációk a digitális szórakozásra szánt időt egyenletesebben osztják el a televízió és a filmek, a videójátékok, a zene és az UGC között – derül ki a felmérésből.

video streaming közösségi média

Nyomás alatt a streaming videó

„A digitális médiát jellemző szokások változása miatt a streaming videószolgáltatóknak több kihívással kell szembenézniük. Az előfizetések számának növekedése lelassult, és egyre több fogyasztó választja az olcsóbb, hirdetésekkel támogatott szolgáltatási szinteket, amelyek csökkenthetik az előfizetésekből származó bevételeket.

Az X és annál idősebb generációk körében továbbra is meghatározó az otthoni sorozat- és filmnézés, de minden generációban egyre nagyobb a frusztráció: a fogyasztók közel fele mondja, hogy túl sokat fizet a szolgáltatásokért, mintegy harmaduk pedig csökkenteni is akarja előfizetéseinek számát” – mondta Zaránd Miklós, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának partnere.

A Deloitte felmérése szerint a fizetős videószolgáltatások esetében az előfizetők elvándorlása hat hónap alatt 44%-os volt. Az Y és Z generációs fogyasztók esetében ez a szám 57%-ra, illetve 62%-ra ugrik. 

Hasonlóképpen, a fogyasztók körülbelül egynegyede „váltott és visszatért”, azaz lemondott egy fizetős SVOD-előfizetést, hogy aztán 6 hónapon belül megújítsa ugyanazt. Ezek a számok jelentősen nőnek az Y és Z esetében, akik gyakran azért fizetnek elő, hogy bizonyos műsorokat és filmeket nézzenek, majd, ha végeztek, lemondják, csak azért, hogy újra előfizethessenek egy-egy új évad vagy film megtekintésének erejéig.

Y generáció és Z generáció média fogyasztása

Az Y generáció minden más generációnál többet költ fizetős videóstreaming szolgáltatásokra –átlagosan havi 54 dollárt, egyben náluk a legnagyobb lemorzsolódás is, és nagyobb valószínűséggel mondják le a fizetős játék- és zeneszolgáltatásokat is.

A fogyasztókat frusztrálja, hogy az egyes tartalmakat csak több különböző előfizetésen keresztül tudják elérni, illetve azoktól törlés vagy lejáró jogok miatt elesnek, de úgy tűnik, hogy a gazdasági nyomás is növekszik: mintegy felük (47%) változtatott már előfizetésén gazdasági okokra hivatkozva – mondott le szolgáltatást, vagy váltott át ingyenes, reklámokkal támogatott változatra.

A háztartások mintegy 60%-a használ jelenleg ilyen ingyenes, reklámokkal támogatott szolgáltatást, 10 megkérdezettből pedig 4 mondta, hogy több reklámmal támogatott streaming videót néz, mint egy évvel ezelőtt. A Deloitte 2023-as TMT Predictions szerint 2023 végére a fejlett országokban a fogyasztók közel kétharmadának legalább egy reklámokkal támogatott előfizetése lesz.

Érzelmi szükséglet a játék

A fiatalabb generációk számára az otthoni sorozat- és filmnézés már nem domináns, alapvető tevékenység, digitális szórakozási lehetőségeiket egyenletesebben osztják meg az ezek által kínált értékek alapján: sokak számára a digitális média nem csupán szórakoztat, de közösséget épít és kielégíti érzelmi szükségleteiket is.

A játékosok körülbelül egyharmada mondta azt, hogy elégedettebb magával, amikor videójátékkal játszik, és sok játékos úgy érzi, hogy a videójátékok lehetővé teszik számára, hogy úgy érezze, nem csupán követi a történetet, de részese is annak. Sokan hajlandóak pénzt költeni a virtuális fejlesztésekre a siker érdekében, illetve, hogy személyre szabott játékon belüli megjelenéssel fejezzék ki magukat.

Az okostelefonok a játékosok számának fellendüléséhez vezettek – különösen az alkalmi játékosok körében, akik többnyire rejtvényjátékokkal és nyelvi fejtörőkkel játszanak heti öt óránál kevesebbet. Az alkalmi játékosok nagyobb valószínűséggel nőneműek és az idősebb generációkhoz tartoznak, és az általuk játszott játékok általában kirakós és párosító játékok, amelyek jellemzően egyszemélyesek.

Az elkötelezettebb játékosok rendszeresen játszanak játékkonzolokon vagy számítógépeken, de okostelefonokon is. Ők inkább sport- és versenyjátékokkal, kompetitív többszemélyes játékokkal játszanak és gazdag történetvezérelt élményekben vesznek részt, és jellemzően fiatalabbak és férfiak, bár a nők és a lányok aránya már itt is 38%.

Míg a játékokat eddig jellemzően a férfiak kedvtelésének tekintették, a gazdag történetvezérelt játékok sokkal univerzálisabbak: férfiak és nők közel azonos arányban játszanak velük. Az ilyen játékok komplex narratívákba vonhatják be az embereket, és az utóbbi időben több női főszereplő és erősebb női karakter, kiegyensúlyozottabb történet, valamint népszerű televíziós, filmes és irodalmi franchise-okkal való crossoverek jellemzik őket.

Felhajtás vagy megtervezett felfedezés?

A fogyasztók mintegy 50%-a állítja, hogy az UGC-videók segítenek nekik új termékeket vagy szolgáltatásokat felfedezni, és 40%-uk mondja azt, hogy nagyobb valószínűséggel vásárol meg egy terméket, miután róla megnézte egy alkotó értékelését. Tízből nagyjából négy fogyasztó egyetért azzal, hogy nehéz meghatározni, hogy a felhasználók által készített videók mikor „szponzoráltak”, illetve mikor tartalmaznak „reklámot”. 

„Lényegében úgy tűnik, hogy az emberek elfogadják a reklámnak ezt a formáját, ha az olyan alkotótól származik, akiben már megbíznak. A fogyasztók közel fele azt állítja, hogy ha egy online alkotó, akiben megbízik, értékelte egy márka termékét, akkor nagyobb valószínűséggel bízik meg az adott márkában.

Ezek az érzések különösen erősek az Y és Z generáció körében, akik 40%-át jobban befolyásolja, ha egy alkotó vagy márka követőinek közösségéhez tartozik, mintha egy vásárlási oldalon található értékeléseket olvasnának” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A fogyasztók több mint fele – az Y és Z generációsoknak pedig közel háromnegyede – gyakran néz meg egy tévéműsort vagy filmet az alapján, hogy a közösségi médiában hallott róla. Az Y-Z generációsok fele azt is elárulta, hogy zenét UGC videókon keresztül fedez fel, míg kevesebb mint 30%-uk fedez fel zenét zenei streamingszolgáltatáson keresztül.

A fiatalabb generációk több mint fele döntött már úgy egy adott tévéműsor vagy film megtekintése után, hogy kipróbál adott videójátékot, és körülbelül 60% szeretné, ha több kedvenc filmje és tévéműsora is videójátékos élményt nyújtana.

A média- és szórakoztatóipari vállalatok számára kulcsfontosságú annak megértése, hogy a fogyasztók hogyan elégítik ki igényeiket a különböző médiumok között mozogva, hogyan léteznek egyre inkább a fizikai és a digitális tartományokat ötvöző világban, és hogyan keresik az immerzívebb digitális médiaélményeket.

A változások hátterében egyértelműen generációs kérdés áll: a Z generáció az első, amely okostelefonokkal, közösségi médiával és állandó internethozzáféréssel nőtt fel. Agyukat és viselkedésüket egyaránt formálja a fizikai és a digitális világ, a születőben lévő metaverzum pedig még inkább erősíti majd ezt. Ők a média és a szórakoztatás jövőjének kulcsai: viselkedésük betekintést nyújt az őket követő, összekapcsolt és immerzív generációkéba.

Varga Mihály: 2027 második felére érhető el fenntartható módon az inflációs cél

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) inflációs célja 2027 második felében érhető el fenntartható módon, de a szeptemberi előrejelzéshez képest az idén és jövőre is alacsonyabb lehet az infláció - mondta a Magyar Nemzeti Banki (MNB) elnöke a keddi kamatdöntő ülést követő sajtótájékoztatón.
2025. 12. 16. 23:30
Megosztás:

Kettészakadt a karácsonyi fogyasztás: visszafogott éttermi fogyasztás, rekordhónap a prémium boltoknál

Miközben a vendéglátásban elmarad az év végi fellendülés, a prémium élelmiszerek és ajándékmegoldások iránt soha nem látott kereslet alakult ki – a karácsonyi szezon látványosan megmutatja, hogyan alkalmazkodnak a magyar fogyasztók a tartós költségnyomáshoz.
2025. 12. 16. 23:00
Megosztás:

Meddig emelkedhet a DOGE és az XRP árfolyama 2025 vége előtt? Ünnepi hype övezi a Digitapet – ez lehet a következő 10-szeres altcoin?

Ahogy közeledik 2025 vége, egyre több szó esik a Dogecoin és az XRP árfolyamának esetleges fellendüléséről. Mindkettő gyengélkedik a heti grafikonokon, de olyan ismert influencerek, mint Trader Tardigrade és Ali továbbra is optimisták. Szerintük a Dogecoin és a Ripple továbbra is erős altcoin vásárlási lehetőség, és még az év vége előtt jelentős emelkedés jöhet.
2025. 12. 16. 22:00
Megosztás:

A STRABAG nem vállal felelősséget a saját munkájáért

A STRABAG 2025. december 11-én készre jelentette az M30-as autópályán végzett garanciális munkákat, 2025. december 16-án került sor a javítások műszaki átadás-átvételére a STRABAG, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és az autópályát üzemeltető MKIF Zrt. részvételével - közölte az ÉKM kedden az MTI-vel.
2025. 12. 16. 21:30
Megosztás:

Az AutoWallis megkezdi két új kínai prémium márka értékesítését Magyarországon

Az AutoWallis kiskereskedelmi üzletága két új prémium kategóriás kínai autómárkát vezet be a magyar piacra, a NIO és a firefly modelljeit januártól értékesíti az első budapesti márkakereskedés - jelentette be a cég kedden Budapesten.
2025. 12. 16. 21:00
Megosztás:

Importőrök árazási gyakorlata a GVH fókuszában

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) közösen vizsgálják, hogy a forint elmúlt hónapokban tapasztalt jelentős erősödése hogyan jelenik meg a magyarországi fogyasztói árakban, így különösen az importból származó termékek, élelmiszerek esetében. A GVH mérlegeli a versenyjogi eszköztárába tartozó eszközök alkalmazását, így indokolt esetben gyorsított ágazati vizsgálatot indíthat az ágazati problémák versenyközpontú értékelése érdekében, vagy akár versenyfelügyeleti eljárást is indíthat érintett piaci szereplőkkel szemben.
2025. 12. 16. 20:30
Megosztás:

A TRON megtorpan 0,28 dollár közelében, miközben a Digitap ($TAP) a 2026-os év legjobb kripto előértékesítésének számít

A kriptopiac nyomás alatt maradt a hét elején. Az árak oldalaznak. A befektetői bizalom továbbra is alacsony. Sok nagyobb token küzd azzal, hogy áttörje a kulcsszinteket. A TRON (TRX) is ezek közé tartozik. A token 0,28 dollár körül forog, és nem tud lendületet venni. Ilyen környezetben a tőke a biztonságot, a logikát és a valós felhasználási értéket keresi.
2025. 12. 16. 20:00
Megosztás:

Gyengült a forint kedd estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben kedden kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 12. 16. 19:30
Megosztás:

Jön a Szilveszteri Szuperlottó 7 milliárd forintos giganyereménnyel

kár egy lottószelvény megvásárlásával, azaz 400 forintért cserébe nyerhet 7 milliárd forintot az újév első órájában bárki, aki december 20-a után vásárol ötöslottószelvényt, vagy van erre az időszakra szóló aktív 5 hetes szelvénye. A Szerencsejáték Zrt. ugyanis az Ötöslottóra építve különleges nyereményjátékot hirdet meg 2025 végére. A Szilveszteri Szuperlottó 7 milliárd forintra emeli meg az Ötöslottó aktuális főnyereményét, és a játék miatt hosszabb lesz a fogadási idő is.
2025. 12. 16. 19:00
Megosztás:

Már lehet jelentkezni a 2026-os hungarikum pályázatokra

Nemzeti értékeink megőrzése, gyűjtése és népszerűsítése kiemelt feladata az agrártárcának. Ezért már tizenötödik alkalommal hirdeti meg a hungarikum pályázatot az Agrárminisztérium és a Hungarikum Bizottság. A 2026. évi kiírás 650 millió forintos keretösszeggel három célterületet támogat - közölte Nagy István agrárminiszter közösségi oldalán kedden.
2025. 12. 16. 18:30
Megosztás:

Horvátországban terjeszkedik a Hunguest Hotels

Az OPUS GLOBAL-hoz tartozó Hunguest Hotels szállodalánc üzemeltetheti a horvátországi Opatijában található négycsillagos Hotel Miramart - tájékoztatta a társaság kedden az MTI-t.
2025. 12. 16. 18:00
Megosztás:

Aki jó a kvízjátékban, az jó az üzleti életben is

Első pillantásra meglepőnek tűnhet az állítás, hogy a kvízjátékokban való jártasság és az üzleti siker között valódi kapcsolat van.
2025. 12. 16. 17:00
Megosztás:

A Bitget arany-, deviza- és árupiaci kereskedést indít kriptófelhasználók számára

A Bitget, a világ legnagyobb Univerzális Tőzsdéje (UEX) ma bejelentette a Bitget TradFi privát béta verziójának elindítását. Ez az új, több piacot összekapcsoló funkció közvetlen hozzáférést biztosít a kriptófelhasználóknak a globális deviza-, fém-, árupiaci, index- és részvény CFD-piacokhoz, USDT fedezet használatával. A kiválasztott felhasználók már tesztelhetik az új funkciót korlátozott, korai hozzáféréssel.
2025. 12. 16. 16:30
Megosztás:

Az EU egyetlen molekula energiát sem fog soha többé importálni Oroszországból

Az Európai Unió azon döntése, hogy megtiltja az orosz gáz importját, történelmi jelentőségű, ugyanis egyetlen egy molekula energiát sem fog soha többé importálni Oroszországból - jelentette ki Dan Jorgensen, az Európai Bizottság energiaügyekért felelős biztosa Strasbourgban kedden.
2025. 12. 16. 16:00
Megosztás:

Sikeresen zárult az MBH részvényértékesítése

Közel 12 ezer befektető vált részvényessé az MBH Bankban, miután volumenét tekintve az elmúlt 25 év legnagyobb hazai részvényértékesítési tranzakcióját hajtotta végre a hitelintézet a Budapesti Értéktőzsdén. Jelentős túlkereslet mellett, összesen mintegy 107 milliárd forint értékű igény érkezett - közölte a bank hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 16. 15:30
Megosztás:

4,5 millió négyzetméteren újultak meg idén a hazai gyorsforgalmi utak

Véget értek az idei útfelújítási munkálatok az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által üzemeltetett gyorsforgalmi utakon. 2025-ben az MKIF Zrt. által kezelt főpálya 24 százaléka, 4,5 millió négyzetméter kapott új burkolatot, ahol szükség volt rá, a mélyebb szerkezeti részeket, vagyis a kötő és az alapréteget is cserélték - jelentette be az MTI-nek küldött közleményében kedden a társaság.
2025. 12. 16. 15:00
Megosztás:

Milliárdos budai villa és 20 ezres vidéki ház

A Duna House éves tranzakciós adatai szerint a 2025-ös ingatlanpiacot a főváros és a vidék közötti különbségek növekedése, valamint az Otthon Start Program hatására erősen átalakuló vevői és eladói motivációk jellemezték. Országosan az átlagos eladási ár 55 millió forint, az átlagos négyzetméterár pedig 736 ezer Ft/m² volt. Budapesten ennél jóval magasabb értékek a jellemzőek: egy ingatlanért átlagosan 82 millió forintot fizettek, a négyzetméterár pedig 1,2 millió Ft/m²-re emelkedett.
2025. 12. 16. 14:30
Megosztás:

Túl van az életveszélyen az építőipar, de még nem épült fel teljesen

Vegyes képet mutat az építőipar teljesítménye 2025 októberében a Központi Statisztikai Hivatal friss adatai alapján. Az ágazat éves összevetésben látványosan bővült, ugyanakkor havi alapon kisebb visszaesés tapasztalható, ami arra utal, hogy a kilábalás még nem mondható egyenletesnek. A Mapei Kft. szerint ez annak a jele, hogy az építőipar túl van a kritikus szakaszon, de a teljes felépüléshez még erősödő keresletre és időre van szükség.
2025. 12. 16. 14:00
Megosztás:

Kritikus szintet ért el az ipari energiaigény, áramszünetek bénítják a hazai üzemeket

A hazai ipar egyre súlyosabb következményekkel szembesül az áramszünetek miatt: már néhány másodperces kimaradások is órákra állíthatják le a termelést. A gyártósorok újraindítása időigényes, a kiesés gyakran milliós nagyságrendű veszteséget okoz – figyelmeztet Házi Ádám, a Wagner Solar Hungária Kft. stratégiai vezetője. A növekvő energiaigényekkel a hálózati kapacitás sok esetben nem tud lépést tartani. Ilyen helyzetekben az energiatárolók kiemelt szerephez jutnak: csúcsterheléskor automatikusan rásegítenek, áramszünet esetén pedig biztosítják az alapvető rendszerek működését.
2025. 12. 16. 13:30
Megosztás:

Már csak napok maradtak: december 31-ig több lakásfelújítási kedvezmény is lezárul

Már csak napok maradtak arra, hogy a háztartások kihasználják azokat az otthonfelújításhoz kapcsolódó lehetőségeket, amelyek kizárólag 2025 végéig állnak rendelkezésre. A jelenlegi szabályozás szerint december 31-gyel lezárul a SZÉP-kártyán lévő egyenlegek lakásfelújítási célú felhasználásának lehetősége, szintén eddig az időpontig kell benyújtani az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítások lakáscélú elszámolásához szükséges dokumentumokat.
2025. 12. 16. 13:00
Megosztás: