Egy többéves jogsi még nem garantál balesetmentességet
2022. 09. 06. 13:00
Első helyen a helytelen kuplunghasználat, de a nem megfelelő sebességi fokozat választása is felkerült a tipikus vezetéstechnikai hibák toplistájára – számolnak be a Cristo autós alkalmazás megbízásából a VezessJol szakértői, akik zömében újrakezdő sofőrökkel dolgoznak együtt. 10-ből 9 rutint vesztett sofőr az emelkedőn való elindulástól fél, 80%-ukat pedig a feszült vezetés miatti kapkodás jellemzi. A szakértők most összegyűjtötték a legtipikusabb hibákat, és hogy miért is érdemes ezekkel foglalkozni – még a legjobbaknak is.

Sokan több éves kihagyás után kezdik újra a vezetést – a VezessJol gyakorlóvezetéssel foglalkozó iskolánál a tanulók közel 70%-a több mint tíz éve szerezte meg a jogosítványát, és azóta egyáltalán nem, vagy csak ritkán ült volán mögé. A szakértők beszámolója szerint van néhány olyan vezetéstechnikai hiba, vagy gyakorlat, ami általánosságban jellemző erre a közegre, például a helytelen kuplunghasználat 90%-ukra igaz, de ugyanilyen arányban félnek például az emelkedőn való elindulástól, lefulladástól, majd visszagurulástól, 80%-ukat pedig egy feszült lelkiállapot jellemzi vezetés alatt, ami kapkodáshoz vezet.
Bányai László ügyvezető beszámolója szerint a pandémiát követően ugrásszerűen nőtt meg az újrakezdő sofőrök száma, akik vélhetően tömegközlekedés helyett szerettek volna azonnal saját autóba ülni, ehhez viszont újból rutint kellett szerezniük.
„Alapvetően ezen hibák kiküszöbölése szakember, vagy nagyon rutinos barát, a legritkább esetben pedig egy családtag mellett, sok-sok gyakorlással lehetséges. Ezek technikai részét elméletben nem lehet megtanítani, gyakorlás nélkül nem lehet elsajátítani” – tette hozzá Bányai László, a VezessJol ügyvezetője és trénere.
A szakértő hozzátette, egyes vezetéstechnikai hibák még a gyakorlottabb sofőrök esetében is gyakran elfordulnak: ilyenek a nem megfelelő ívben megtett kanyarodás, a jobbkezes utcák, vagy a 90 fokos kanyarok előtt nem jól megválasztott sebesség. További érdekesség, hogy sokan tévesen megítélt tudással vezetnek túl nagy sebességgel az adott útviszonyokhoz, illetve időjárási viszonyokhoz képest, ami szintén gondot jelent, és komolyabb következményekkel is járhat, ha ezzel nem foglalkoznak időben.
„Akár a rutint vesztett, akár a gyakorlottabb sofőrök esetében, azért érdemes gyakorlóórát is igénybe venni, mert egy külső szakember mindig pontosabban képes rálátni a helyzetünkre és fel tudja tárni a hibás mechanizmusokat, amiket aztán hatékonyan segít kijavítani is. Érdemes ilyen jellegű készségfejlesztésbe befektetni, hiszen akár egy baleset is megelőzhető lehet az órán elsajátított, valós élethelyzetben gyakorolt technikák által– például ilyen a parkolás, vagy emelkedőn történő elindulás, de az autópályán történő biztonságos vezetés is.” – tette hozzá a szakember, aki számos olyan visszajelzésről számolt be, miszerint volt „tanulók” sok esetben az elsajátított technikáknak és tanácsoknak köszönhetően kerülték el a balesetet, vagy egy-egy kritikus helyzetben sem estek pánikba.
A szakértők kitértek a friss jogosítvánnyal rendelkezők legtipikusabb hibáira is: a legégetőbb problémák a tapasztalatok szerint, a nem megfelelő kuplunghasználat, a visszapillantótükrök nem használata, a táblák, vagy jobbkezes utcák figyelmen kívül hagyása. Gyakran előfordul még, hogy kikanyarodást követően nem veszik fel a forgalom tempóját, illetve az is, hogy figyelmeztetni kell őket, gyorsítsanak a megfelelő sebességre. A kezdő vezetők figyelme sávváltáskor hosszan a tükörben marad és ezáltal nem érzékelik az előttük történő dolgokat, például egy fékező autót. Arról nem is beszélve, hogy a friss jogsisok a legtöbb esetben túlságosan feszültek, idegesek, melynek következménye a túl lassú manőverek végrehajtása, illetve a másik véglet, a kapkodás.
A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a technikai fejlődéshez számos esetben elengedhetetlen az önbizalom növelése is, ezért az ilyen alkalmak során fontos, hogy a megfelelő hozzáállás mellett megfelelő lelkiállapot mellett hajtsák végre a kapott tanácsok mentén a technikai feladatokat – ehhez pedig szükség lehet a szakember segítsége.
A top 5 vezetéstechnikai hiba, a VezessJol tapasztalata szerint (zömében újrakezdő sofőrök esetén)
1. Helytelen kuplunghasználat
2. A nem megfelelő követési távolság tartása
3. Fékezési és gyorsítási hibák
4. Rossz ütemű sávváltás
5. A sebességi fokozatok helytelenül, nem a megfelelő időben történő váltása
A Cristo autós alkalmazás, a vezetési statisztikák mellett vezetéselemzés funkciójával segíti a hazai autósokat, valamint a gyakorlóórát tartó trénereket, a tanulóknak történő megfelelő visszajelzés nyújtásában:
„Alapvető célunk, hogy egy tudatos hazai autós közösséget építsünk, éppen ezért felhasználóink folyamatos visszajelzéseket kapnak a vezetési stílusukra, hogy még felelősségteljesebb és gyakorlottabb sofőrök lehessenek” – mondta el Szota Szabolcs, a Cristo alkalmazást fejlesztő és üzemeltető Smartsurance Technologies ügyvezetője, majd kifejtette: „A telemetriai eszközünknek köszönhetően felhasználóink minden megtett út után egy vezetési pontszámot kapnak, valamint vissza tudják nézni a hirtelen gyorsítások, lassítások, vagy kanyarok számát, így a következő útra már tudatosabban indulhatnak el, hiszen látják, hol érdemes javítaniuk”. – zárta gondolatait Szota Szabolcs.
Sok roller, rendkívül magas kárösszegek – mit tanácsol az Allianz a mikromobilitás híveinek?
Új korszakot hoztak a városi közlekedésben a robbanásszerűen terjedő elektromos rollerek, amelyekre 2024. július 16-tól kötelező felelősségbiztosítást kell kötni. Azokra mindenképpen, amelyek tervezett végsebessége meghaladja a 25 km/h-t, a 25 kg-ot elérő saját tömegű eszközök esetében pedig már azokra is, amelyek legalább 14 km/h-val képesek haladni. Egy évvel a kötelező biztosítás bevezetése után gyorsmérleget készített az Allianz Hungária Zrt. a rollerhasználatból fakadó tanulságokról.
Soha ennyi pénzt nem fizettünk vissza a bankoknak, mégis egyre mélyebbre süllyedünk az adósságban
Rekordösszegeket fizetünk vissza a bankoknak – ennek ellenére csak még jobban eladósodunk. A magyar háztartások hiteltartozása május végére megközelítette a 11 596 milliárd forintot, miközben a törlesztések összege is minden korábbi szintet túlszárnyalt. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a nettó eladósodás folytatódni fog, aminek az év második felében még nagyobb lökést adhat a nyári személyi kölcsön boom, ősztől pedig az új, 3 százalékos kamatú lakáshitel lehetősége.
Bitcoin újabb rekord közelében, de árnyak gyülekeznek – Ethereum vezeti a ralit
A kriptovaluta piac újabb lendületet vett az ázsiai kereskedési hét nyitányával, de a felszín alatt aggasztó jelek kezdenek kirajzolódni. Miközben a Bitcoin továbbra is közel jár az eddigi csúcsához, az Ethereum még dinamikusabban teljesít – a befektetői hangulat erős, ám a bálnák és a bányászok eladási hulláma megakaszthatja az emelkedést.
Így változott a forint árfolyama hétfő reggelre
Gyengült a forint árfolyama hétfő reggel a főbb devizákkal szemben péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Fabrikált hírszerzési iratok miatt nyomozást sürget az amerikai hírszerzés vezetője
Bűnügyi nyomozást javasol az Egyesült Államok Nemzeti Hírszerzésének igazgatója a 2016-os választások után a leköszönő Obama-adminisztráció tevékenységéről szóló iratok fényében az úgynevezett "orosz választási beavatkozásról" szóló ügyben - erről Tulsi Gabbard beszélt vasárnap egy interjúban.
Az Otthon Start programmal új időszámítás kezdődik Magyarország életben
A Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára szerint az Otthon Start programmal új időszámítás kezdődik Magyarország életben, hiszen egy olyan lakástámogatási program indul, amely minden eddiginél szélesebb társadalmi csoport számára válik elérhetővé.
Van 180 ezer forintod? Íme 3 kockázatosabb kriptovaluta, amit érdemes lehet évtizedekre megtartani
A kriptovaluták újra lendületbe jöttek az elmúlt évben, ahogy a kamatok csökkenése ismét vonzóvá tette a spekulatív eszközöket. Míg a legtöbb befektető továbbra is a jól ismert „kék csipkékben” – a Bitcoinban és az Ethereum-ban – látja a hosszú távú potenciált, vannak olyan merészebb alternatívák is, amelyek kisebb tőkével, nagyobb kockázatvállalással szintén komoly növekedési lehetőségeket kínálhatnak.
Több mint 120 ezer látogató a Campus Fesztiválon
A szombati rekordot jelentő nézőszámmal 121 ezer látogató érkezett négy nap alatt a debreceni Campus Fesztiválra, ahol a régi idők felszabadult fesztiválhangulata találkozott a mai kor kényelmével és technológiájával - értékelték a szervezők a szombat éjszaka véget ért rendezvényt jelezve, hogy vasárnap hajnalban megkezdték a kordonok bontását, a Nagyerdei Stadion környékének helyreállítását.
Elérheti a Shiba Inu az 1 dolláros álomhatárt 2030-ra?
A kriptovaluták piaca jelenleg meghaladja a 3,8 billió dolláros értéket (2025. július 16-i adatok szerint). Mindez ellenére a szektor iránti bizalom még mindig ingatag. Bár néhány token – köztük a Shiba Inu (SHIB) – hatalmas közösséget és befektetői figyelmet vonzott, az ésszerűség gyakran háttérbe szorul a spekuláció mellett. Felmerül a kérdés: lehetséges, hogy a Shiba Inu ára 2030-ra elérje az 1 dollárt?
Hol lesz a Coca-Cola részvény öt év múlva? – Stabilitás, osztalék és csendes növekedés
A Coca-Cola (NYSE: KO) szinte ikonikus szereplője a tőzsdének. A több mint egy évszázados múltra visszatekintő vállalat ma is a világ legnagyobb üdítőital-gyártója, és gyakran menedéknek számít a bizonytalan gazdasági időkben. Az elmúlt időszakban újra reflektorfénybe került, főleg a kereskedelmi vámok körüli aggodalmak idején. De vajon képes lesz a következő öt évben is tartani a tempót – vagy visszatér a piac alulteljesítői közé?