Egy többéves jogsi még nem garantál balesetmentességet
2022. 09. 06. 13:00
Első helyen a helytelen kuplunghasználat, de a nem megfelelő sebességi fokozat választása is felkerült a tipikus vezetéstechnikai hibák toplistájára – számolnak be a Cristo autós alkalmazás megbízásából a VezessJol szakértői, akik zömében újrakezdő sofőrökkel dolgoznak együtt. 10-ből 9 rutint vesztett sofőr az emelkedőn való elindulástól fél, 80%-ukat pedig a feszült vezetés miatti kapkodás jellemzi. A szakértők most összegyűjtötték a legtipikusabb hibákat, és hogy miért is érdemes ezekkel foglalkozni – még a legjobbaknak is.

Sokan több éves kihagyás után kezdik újra a vezetést – a VezessJol gyakorlóvezetéssel foglalkozó iskolánál a tanulók közel 70%-a több mint tíz éve szerezte meg a jogosítványát, és azóta egyáltalán nem, vagy csak ritkán ült volán mögé. A szakértők beszámolója szerint van néhány olyan vezetéstechnikai hiba, vagy gyakorlat, ami általánosságban jellemző erre a közegre, például a helytelen kuplunghasználat 90%-ukra igaz, de ugyanilyen arányban félnek például az emelkedőn való elindulástól, lefulladástól, majd visszagurulástól, 80%-ukat pedig egy feszült lelkiállapot jellemzi vezetés alatt, ami kapkodáshoz vezet.
Bányai László ügyvezető beszámolója szerint a pandémiát követően ugrásszerűen nőtt meg az újrakezdő sofőrök száma, akik vélhetően tömegközlekedés helyett szerettek volna azonnal saját autóba ülni, ehhez viszont újból rutint kellett szerezniük.
„Alapvetően ezen hibák kiküszöbölése szakember, vagy nagyon rutinos barát, a legritkább esetben pedig egy családtag mellett, sok-sok gyakorlással lehetséges. Ezek technikai részét elméletben nem lehet megtanítani, gyakorlás nélkül nem lehet elsajátítani” – tette hozzá Bányai László, a VezessJol ügyvezetője és trénere.
A szakértő hozzátette, egyes vezetéstechnikai hibák még a gyakorlottabb sofőrök esetében is gyakran elfordulnak: ilyenek a nem megfelelő ívben megtett kanyarodás, a jobbkezes utcák, vagy a 90 fokos kanyarok előtt nem jól megválasztott sebesség. További érdekesség, hogy sokan tévesen megítélt tudással vezetnek túl nagy sebességgel az adott útviszonyokhoz, illetve időjárási viszonyokhoz képest, ami szintén gondot jelent, és komolyabb következményekkel is járhat, ha ezzel nem foglalkoznak időben.
„Akár a rutint vesztett, akár a gyakorlottabb sofőrök esetében, azért érdemes gyakorlóórát is igénybe venni, mert egy külső szakember mindig pontosabban képes rálátni a helyzetünkre és fel tudja tárni a hibás mechanizmusokat, amiket aztán hatékonyan segít kijavítani is. Érdemes ilyen jellegű készségfejlesztésbe befektetni, hiszen akár egy baleset is megelőzhető lehet az órán elsajátított, valós élethelyzetben gyakorolt technikák által– például ilyen a parkolás, vagy emelkedőn történő elindulás, de az autópályán történő biztonságos vezetés is.” – tette hozzá a szakember, aki számos olyan visszajelzésről számolt be, miszerint volt „tanulók” sok esetben az elsajátított technikáknak és tanácsoknak köszönhetően kerülték el a balesetet, vagy egy-egy kritikus helyzetben sem estek pánikba.
A szakértők kitértek a friss jogosítvánnyal rendelkezők legtipikusabb hibáira is: a legégetőbb problémák a tapasztalatok szerint, a nem megfelelő kuplunghasználat, a visszapillantótükrök nem használata, a táblák, vagy jobbkezes utcák figyelmen kívül hagyása. Gyakran előfordul még, hogy kikanyarodást követően nem veszik fel a forgalom tempóját, illetve az is, hogy figyelmeztetni kell őket, gyorsítsanak a megfelelő sebességre. A kezdő vezetők figyelme sávváltáskor hosszan a tükörben marad és ezáltal nem érzékelik az előttük történő dolgokat, például egy fékező autót. Arról nem is beszélve, hogy a friss jogsisok a legtöbb esetben túlságosan feszültek, idegesek, melynek következménye a túl lassú manőverek végrehajtása, illetve a másik véglet, a kapkodás.
A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a technikai fejlődéshez számos esetben elengedhetetlen az önbizalom növelése is, ezért az ilyen alkalmak során fontos, hogy a megfelelő hozzáállás mellett megfelelő lelkiállapot mellett hajtsák végre a kapott tanácsok mentén a technikai feladatokat – ehhez pedig szükség lehet a szakember segítsége.
A top 5 vezetéstechnikai hiba, a VezessJol tapasztalata szerint (zömében újrakezdő sofőrök esetén)
1. Helytelen kuplunghasználat
2. A nem megfelelő követési távolság tartása
3. Fékezési és gyorsítási hibák
4. Rossz ütemű sávváltás
5. A sebességi fokozatok helytelenül, nem a megfelelő időben történő váltása
A Cristo autós alkalmazás, a vezetési statisztikák mellett vezetéselemzés funkciójával segíti a hazai autósokat, valamint a gyakorlóórát tartó trénereket, a tanulóknak történő megfelelő visszajelzés nyújtásában:
„Alapvető célunk, hogy egy tudatos hazai autós közösséget építsünk, éppen ezért felhasználóink folyamatos visszajelzéseket kapnak a vezetési stílusukra, hogy még felelősségteljesebb és gyakorlottabb sofőrök lehessenek” – mondta el Szota Szabolcs, a Cristo alkalmazást fejlesztő és üzemeltető Smartsurance Technologies ügyvezetője, majd kifejtette: „A telemetriai eszközünknek köszönhetően felhasználóink minden megtett út után egy vezetési pontszámot kapnak, valamint vissza tudják nézni a hirtelen gyorsítások, lassítások, vagy kanyarok számát, így a következő útra már tudatosabban indulhatnak el, hiszen látják, hol érdemes javítaniuk”. – zárta gondolatait Szota Szabolcs.
Állampapír-vásárlás lépésről lépésre
Minden ember számára fontos, hogy megtakarítása biztonságos és jövedelmező befektetésben legyen, de nem mindig könnyű eligazodni a rendelkezésre álló lehetőségek között. A Magyar Állampapír éppen azért népszerű választás a befektetők körében, mert kiszámítható, könnyen átlátható és változatos konstrukciókat kínál, továbbá állami garancia védi. További nagy előnye, hogy minden megtakarító számára könnyen hozzáférhető, hiszen több ezer helyszínen és online is vásárolható, sőt akár a számlanyitás is intézhető otthonunkból. Legújabb cikkünkben bemutatjuk, hogy hol és hogyan tudja bárki egyszerűen elindítani saját állampapír-befektetését.
Mennyibe kerül minden egyes plusz tonna? Az üzemanyag-fogyasztási adatok megadják a választ
Minden fuvarozó tudja: a nehezebb teherautó többet fogyaszt. A kérdés sokkal inkább az, hogy mennyivel? Egy három tonnával nagyobb terhelés például napi szinten már komoly, szabad szemmel is látható különbséget jelent. Míg az időjárás, a forgalmi helyzet vagy az üzemanyag ára a sofőrökön kívül álló faktor, a jármű súlya az egyik olyan tényező, amit maguk az üzemeltetők is kézben tarthatnak.
„A blokklánc svájci bicskája”: Scaramucci nagy tétet tett az Avalanche-ra
Anthony Scaramucci, a Wall Street ismert szereplője, újra reflektorfénybe helyezte az Avalanche hálózatot, amelyet nemes egyszerűséggel a „réteg-1 blokkláncok svájci bicskájának” nevezett. De vajon mi áll a dicséret mögött, és miért tett jelentős tétet erre az Ethereum-riválisra?
Biztosítások az Otthon Start árnyékában - kár lenne csak az alapkonstrukciókat választani
Az Otthon Start Program nemcsak a lakáspiacot, hanem a lakásbiztosítási szegmenst is felpörgetheti. Hiszen a lakáshitel-felvételhez lényegében kötelező lakásbiztosítás is társul – közölte a Netrisk. Az cég saját adatai szerint már az program előtt is jól alakult az idei év, január és augusztus között 6,8 százalékkal több lakásbiztosítás született, az átlagdíj pedig 37 300 forintot tett ki. A szakértők arra figyelmeztetnek: a rosszul megválasztott biztosítás alulbiztosítottsághoz vezethet, ami egy káresemény esetén akár több millió forintos veszteséget is okozhat.
Put opciók előtérben: Hogyan reagálnak a bitcoin kereskedők a kriptopiaci zuhanásra?
A kriptopiac újabb hullámvölgybe került, a bitcoin árfolyama pedig masszív likvidálási hullámot váltott ki. A helyzet mégsem annyira egyértelmű, mint elsőre tűnik – miközben a hangulat borússá vált, a profi opciós kereskedők már a következő mozgásokra készülnek. Vajon tényleg további esés várható, vagy épp most jön a fordulat?
Egy hét múlva lejár a határidő: most kell lépniük a civil szervezeteknek
2025. szeptember 30-án lejár a regisztrációs határidő azoknak a civil szervezeteknek, amelyek 2026-tól igényt tartanak magánszemélyek 1 százalékos szja-felajánlására. Ehhez a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapjáról letölthető 25EGYREG jelű adatlapot kell beadniuk, a határidő jogvesztő - figyelmeztet kedden a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
Mire számíthatnak a befektetők kedden?
Ma kamatdöntő ülést tart a Magyar Nemzeti Bank.
Gyengült a forint reggel
Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
VIP játék programok titkos világa: Valóban megéri a befektetést?
A VIP kaszinó programok fényes világa mögött összetett üzleti modell húzódik meg, amely látszólag mindenkinek előnyöket kínál, de a valóság ennél árnyaltabb. Ezek a programok alapvetően a játékos-megtartás (player retention) eszközei, amelyek célja a hosszú távú lojalitás kialakítása.
Új csúcson az amerikai részvényindexek
Mindhárom nagy amerikai részvényindex záróértéke új történelmi csúcsot ért el hétfőn, immár a harmadik egymást követő kereskedési napon, miután az Nvidia részvényei 4%-kal emelkedtek arra a hírre, hogy a vállalat akár 100 milliárd dollárt is befektethet az OpenAI-ba.
Áder János: az űrkutatás eredményei számos területen hasznosulnak a hétköznapi életben
Az űrkutatás eredményei számos területen hasznosulnak a hétköznapi életben - mondta Áder János volt köztársasági elnök a Kék bolygó című podcastjának hétfőn közzétett legújabb adásában, amelyben Kapu Tibor űrhajóssal beszélgetett. Kapu Tibor arról beszélt: a Hunor - Magyar Űrhajós Program valami sokkal hatalmasabbnak az eleje, s ezen fognak dolgozni.
A Panattoni új logisztikai parkot fejleszt az osztrák-magyar-szlovák hármashatár mellett Mosonmagyaróváron
A Panattoni Hungary újabb beruházással Mosonmagyaróváron építi meg legújabb logisztikai központját, amelynek közel 70 százalékát már az építkezés megkezdése előtt bérbeadták, jelentette be a Panattoni Hungary. A kivételes elhelyezkedésű, 27 000 négyzetméteres fejlesztés különlegessége, hogy a projekt részeként hazánkban az elsők között építenek fel elektromoskamion-parkolót és töltőállomást. A Panattoni Park Moson első bérlője, a 18 ezer négyzetméterre szerződött Fiege már 2026 elején birtokba veheti az ingatlant; a teljes beruházás átadása 2026. második negyedévében várható.
Csúcsévet zárt a JYSK: csoportszinten 11,8 százalékkal, Magyarországon 16 százalékkal növelte árbevételét
A skandináv gyökerekkel rendelkező nemzetközi kiskereskedelmi áruházlánc, a JYSK ismét rekordforgalmat ért el a 2024/25-ös pénzügyi évben: 46,3 milliárd dán koronát (6,2 milliárd eurót), ami 11,8 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A JYSK Magyarország szintén erős évet zárt: retail árbevétele 89 milliárd (89 011 millió) forint volt, ami 16 százalékkal haladta meg a tavalyi eredményt.
Az ABB az új generációs SF6-mentes kapcsolóberendezéseit szállítja az E.ON-nak Németországban
Az ABB együttműködést kötött Németország legnagyobb elosztórendszer-üzemeltetőjével (DSO), az E.ON-nal, hogy új, kén-hexafluorid (SF6)-mentes gázszigetelésű kapcsolóberendezéseket (GIS) szállítson számára. Az E.ON mint DSO felelős a végfelhasználóknak áramot szolgáltató közép- és kisfeszültségű villamos hálózatok üzemeltetéséért, karbantartásáért és fejlesztéséért.