Egy többéves jogsi még nem garantál balesetmentességet
2022. 09. 06. 13:00
Első helyen a helytelen kuplunghasználat, de a nem megfelelő sebességi fokozat választása is felkerült a tipikus vezetéstechnikai hibák toplistájára – számolnak be a Cristo autós alkalmazás megbízásából a VezessJol szakértői, akik zömében újrakezdő sofőrökkel dolgoznak együtt. 10-ből 9 rutint vesztett sofőr az emelkedőn való elindulástól fél, 80%-ukat pedig a feszült vezetés miatti kapkodás jellemzi. A szakértők most összegyűjtötték a legtipikusabb hibákat, és hogy miért is érdemes ezekkel foglalkozni – még a legjobbaknak is.
Sokan több éves kihagyás után kezdik újra a vezetést – a VezessJol gyakorlóvezetéssel foglalkozó iskolánál a tanulók közel 70%-a több mint tíz éve szerezte meg a jogosítványát, és azóta egyáltalán nem, vagy csak ritkán ült volán mögé. A szakértők beszámolója szerint van néhány olyan vezetéstechnikai hiba, vagy gyakorlat, ami általánosságban jellemző erre a közegre, például a helytelen kuplunghasználat 90%-ukra igaz, de ugyanilyen arányban félnek például az emelkedőn való elindulástól, lefulladástól, majd visszagurulástól, 80%-ukat pedig egy feszült lelkiállapot jellemzi vezetés alatt, ami kapkodáshoz vezet.
Bányai László ügyvezető beszámolója szerint a pandémiát követően ugrásszerűen nőtt meg az újrakezdő sofőrök száma, akik vélhetően tömegközlekedés helyett szerettek volna azonnal saját autóba ülni, ehhez viszont újból rutint kellett szerezniük.
„Alapvetően ezen hibák kiküszöbölése szakember, vagy nagyon rutinos barát, a legritkább esetben pedig egy családtag mellett, sok-sok gyakorlással lehetséges. Ezek technikai részét elméletben nem lehet megtanítani, gyakorlás nélkül nem lehet elsajátítani” – tette hozzá Bányai László, a VezessJol ügyvezetője és trénere.
A szakértő hozzátette, egyes vezetéstechnikai hibák még a gyakorlottabb sofőrök esetében is gyakran elfordulnak: ilyenek a nem megfelelő ívben megtett kanyarodás, a jobbkezes utcák, vagy a 90 fokos kanyarok előtt nem jól megválasztott sebesség. További érdekesség, hogy sokan tévesen megítélt tudással vezetnek túl nagy sebességgel az adott útviszonyokhoz, illetve időjárási viszonyokhoz képest, ami szintén gondot jelent, és komolyabb következményekkel is járhat, ha ezzel nem foglalkoznak időben.
„Akár a rutint vesztett, akár a gyakorlottabb sofőrök esetében, azért érdemes gyakorlóórát is igénybe venni, mert egy külső szakember mindig pontosabban képes rálátni a helyzetünkre és fel tudja tárni a hibás mechanizmusokat, amiket aztán hatékonyan segít kijavítani is. Érdemes ilyen jellegű készségfejlesztésbe befektetni, hiszen akár egy baleset is megelőzhető lehet az órán elsajátított, valós élethelyzetben gyakorolt technikák által– például ilyen a parkolás, vagy emelkedőn történő elindulás, de az autópályán történő biztonságos vezetés is.” – tette hozzá a szakember, aki számos olyan visszajelzésről számolt be, miszerint volt „tanulók” sok esetben az elsajátított technikáknak és tanácsoknak köszönhetően kerülték el a balesetet, vagy egy-egy kritikus helyzetben sem estek pánikba.
A szakértők kitértek a friss jogosítvánnyal rendelkezők legtipikusabb hibáira is: a legégetőbb problémák a tapasztalatok szerint, a nem megfelelő kuplunghasználat, a visszapillantótükrök nem használata, a táblák, vagy jobbkezes utcák figyelmen kívül hagyása. Gyakran előfordul még, hogy kikanyarodást követően nem veszik fel a forgalom tempóját, illetve az is, hogy figyelmeztetni kell őket, gyorsítsanak a megfelelő sebességre. A kezdő vezetők figyelme sávváltáskor hosszan a tükörben marad és ezáltal nem érzékelik az előttük történő dolgokat, például egy fékező autót. Arról nem is beszélve, hogy a friss jogsisok a legtöbb esetben túlságosan feszültek, idegesek, melynek következménye a túl lassú manőverek végrehajtása, illetve a másik véglet, a kapkodás.
A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a technikai fejlődéshez számos esetben elengedhetetlen az önbizalom növelése is, ezért az ilyen alkalmak során fontos, hogy a megfelelő hozzáállás mellett megfelelő lelkiállapot mellett hajtsák végre a kapott tanácsok mentén a technikai feladatokat – ehhez pedig szükség lehet a szakember segítsége.
A top 5 vezetéstechnikai hiba, a VezessJol tapasztalata szerint (zömében újrakezdő sofőrök esetén)
1. Helytelen kuplunghasználat
2. A nem megfelelő követési távolság tartása
3. Fékezési és gyorsítási hibák
4. Rossz ütemű sávváltás
5. A sebességi fokozatok helytelenül, nem a megfelelő időben történő váltása
A Cristo autós alkalmazás, a vezetési statisztikák mellett vezetéselemzés funkciójával segíti a hazai autósokat, valamint a gyakorlóórát tartó trénereket, a tanulóknak történő megfelelő visszajelzés nyújtásában:
„Alapvető célunk, hogy egy tudatos hazai autós közösséget építsünk, éppen ezért felhasználóink folyamatos visszajelzéseket kapnak a vezetési stílusukra, hogy még felelősségteljesebb és gyakorlottabb sofőrök lehessenek” – mondta el Szota Szabolcs, a Cristo alkalmazást fejlesztő és üzemeltető Smartsurance Technologies ügyvezetője, majd kifejtette: „A telemetriai eszközünknek köszönhetően felhasználóink minden megtett út után egy vezetési pontszámot kapnak, valamint vissza tudják nézni a hirtelen gyorsítások, lassítások, vagy kanyarok számát, így a következő útra már tudatosabban indulhatnak el, hiszen látják, hol érdemes javítaniuk”. – zárta gondolatait Szota Szabolcs.
A Brexit naponta negyedmilliárd font adóveszteséget okoz
Naponta csaknem negyedmilliárd font adóveszteséget okoznak a brit költségvetésnek a brit EU-tagság megszűnéséből (Brexit) eredő negatív gazdasági hatások a londoni alsóház független elemzőműhelyként is működő könyvtára (House of Commons Library) által kedden ismertetett friss számítások szerint.
Még medvepiac idején is bikás marad a Digitap ($TAP) előértékesítési árfolyam-előrejelzése
Mára nyilvánvalóvá vált, hogy a kriptopiac medvepiacba került. Habár a Bitcoin októberben áttörte a 120 000 dolláros szintet, nemrég 85 000 dollár alá esett vissza, ami vitákat váltott ki arról, hogy vajon meddig csökkenhet az árfolyam, mielőtt ismét emelkedésnek indul. Ennek ellenére sok elemző úgy véli, hogy bizonyos coinok továbbra is emelkedhetnek, még akkor is, ha a piac általánosan pirosba fordul.
Erősödött kedden a forint
Erősödött a forint kedden estére a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Romániában alkotmányellenesnek minősítették a magánnyugdíj-megtakarítások felvételének új szabályozását
Elutasította a román alkotmánybíróság a magánnyugdíj-megtakarítások felvételének korlátozására vonatkozó törvénykezdeményezés ellen emelt óvások legtöbb kifogását, de alkotmánysértőnek minősítette a jogszabály azon cikkét, amely lehetővé tette volna, hogy a rákbetegségben szenvedő nyugdíjasok egy összegben vegyék fel megtakarításukat.
Elkezdődött az új üzemegységek építése a Dreher kőbányai gyáránál
A Dreher kőbányai gyáránál elkezdődött az új üzemegységek, a fermentációs üzem és az új energiaközpont földfelszíni építése. Az önerőből finanszírozott, 30 milliárd forint értékű beruházás várhatóan 2026 végén zárul le, a termelés a a munkálatok ideje alatt sem áll le - közölte a Dreher Sörgyárak Zrt. kedden az MTI-vel.
Nem csökken az Otthon Start program lendülete
Nem csökken a szeptember 1-jén indult Otthon Start program lendülete, november közepéig 22 ezer fix 3 százalékos hiteligénylési kérelmet nyújtottak be csaknem 800 milliárd forint összegben, és több mint 8500 igénylőnek már folyósítottak is csaknem 300 milliárd forint hitelt - mondta a Miniszterelnökség (ME) parlamenti és stratégiai államtitkára a program eredményeiről tartott keddi sajtótájékoztatóján.
75 millió forint bírság OPUS részvények bennfentes kereskedése miatt
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 74,75 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki 4 magánszeméllyel szemben és feljelentéseket tett a bennfentes kereskedelmet és bennfentes információ jogosulatlan közzétételét tiltó jogszabályok megsértése miatt, amely az OPUS GLOBAL Nyrt. részvényeihez köthető - közölte a jegybank kedden az MTI-vel.
Jóval az átlag alatt van az idei almatermés
A tavaszi fagyok, a hűvös május, az aszály és az extrém hőingadozásokkal tarkított nyár miatt minden idők leggyengébb termésmennyiségét takaríthatták be az almatermelők - derült ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) közös körképéből.
Több tízezer extra ingatlannal bővülhet az otthon startos kínálat
A kormány fontolóra vette, hogy a külterületi lakóingatlanokra is kiterjeszti az Otthon Start Programot, így a tanyák és birtokközpontok mellett egyéb külterületen lévő lakóingatlanokra is igényelhető lenne a 3 százalékos hitel. Országosan több mint 150 ezer külterületi lakóingatlan szerepel az ingatlannyilvántartásban, amiből 29 ezer zártkerti besorolású. A legtöbb külterületi lakóingatlan Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád, Pest és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyékben található. Az újonnan tervezett intézkedés valószínűleg ezeknek a régióknak az ingatlanpiacát pörgetné jobban.
A házépítéshez még mindig beton kell, nem wifi
A világ digitalizálódik. Ami ma még kézzel fogható, az holnap már egy alkalmazásban érhető el. De van egy határ: házat nem lehet letölteni, burkolatot nem lehet a negyedikre streamelni, fürdőszobát nem burkol a mesterséges intelligencia. A jó szakember továbbra is a jövő építőiparának legfontosabb erőforrása és fogytán van.