Elektromos buszból erőmű? Közelebb van, mint gondolnánk, de most kell lépni

Világszerte egyre nagyobb figyelmet kap a vehicle-to-grid (V2G) technológia, melynek lényege, hogy az elektromos járművek nemcsak fogyasztóként vesznek részt a rendszerben, hanem vissza is töltenek. Ez elektromos autóknál is működhet, de komoly jelentősége inkább a nagy elektromos buszflották esetében lehet (bus-to-grid).

Elektromos buszból erőmű? Közelebb van, mint gondolnánk, de most kell lépni

Mi az a V2G?

Egy új technológia megjelenésével a média érdeklődése is fokozódik iránta, a Gartner minden évben megvizsgálja, hol járnak ebből a szempontból az aktuális trendek. A tanácsadó cég legújabb elemzése szerint a V2G technológia a felfokozott elvárások csúcsán jár, vagyis még a ciklus elején van, míg az elektromos járművek esetében már egy későbbi stádiumról beszélhetünk, amit a megvilágosodás emelkedője (angolul slope of enlightenment) névre kereszteltek. Ez már azt jelenti, hogy a kezdeti felkapott fázis és visszaesés után egy trendszerű növekedésről beszélhetünk. Vagyis miközben az elektromos járművek piaca jelenleg is exponenciális ütemben nő, a V2G technológia még csak a kutatás és fejlesztési fázisban jár. Mindössze egy-egy pilot szintű tesztprojekt létezik a világon, még sok a tanulnivaló, legyen szó akár a rendszer viselkedéséről, ellenőrzéséről vagy épp az egyes érintettek számára nyújtott gazdasági előnyökről.

A Vehicle-to-grid vagy V2G technológia egy intelligens töltési technológia, amely lehetővé teszi, hogy a járművek akkumulátorai visszatápláljanak az elektromos hálózatra, extra kapacitást és rugalmasságot biztosítva így a rendszernek. Lényegében ezeket a nagy kapacitású akkumulátorokat nem csak az elektromos járművek mozgatására szolgáló eszközként kezeli, hanem az elektromos hálózat tartalék tárolócelláiként is.

És ez nem csak az elektromos autókra vonatkozik, még nagyobb lehet a kiaknázatlan potenciál a nagy buszflottákban. Az észak-londoni Northumberland Parkban található buszgarázsban 28 elektromos autóbusz közel 1 MW összteljesítményű akkumulátorparkja tervezetten 2022-től virtuális erőműként áll majd rendelkezésre a rendszerszintű szolgáltatások piacán. A betáplálás akkor lehetséges, amikor a busz épp a garázsban várakozik és nincs szükség az akkumulátorok gyors feltöltésére.

Magyarországon is lehet jövője

„Az extra rugalmassági kapacitásra azért is van szükség, mert az elmúlt években a magyar beépített hálózati szintű és lakossági napelemes (PV) kapacitás exponenciális növekedést mutatott, mely a jelentős ingadozás miatt folyamatos kiegyenlítést igényel. A kiegyenlítő szabályozási piac kereslete ennek megfelelően folyamatosan növekszik. Ez a növekvő tendencia előreláthatólag a közeljövőben is fennmarad, így a MAVIR-nak várhatóan – változatlan körülmények között – több szabályozó kapacitásra (pl.: akkumulátoros energiatárolókra) lesz szüksége.” – mondta Varga Dávid, a Deloitte energetikai tanácsadás üzletágának menedzsere.

Az akkumulátoros energiatárolás, mint technológia három legnagyobb előnye a méretezhetőség, az azonnali válaszidő és a magas energiasűrűség perces vagy több órás rendelkezésre állása.

Békési Dávid, a Deloitte közlekedési területért felelős elemzője szerint a londoni zászlóshajó projekthez hasonló elektromos (V2G-re képes) buszflotta beszerzése és a rendszer kiépítése esetén, konzervatív energiapiaci előrejelzés mellett, valamint feltételezett támogató szabályozási környezetben egy hazai flotta már versenyképes lehet a hasonló feltételezésrendszerben üzemelt dízelflottával szemben.

A Deloitte esettanulmánya szerint miközben 15 éves időtávon, jegyértékesítési és egyéb bevételek nélkül 10%-os éves súlyozott átlagos tőkeköltség mellett egy 28 darabból álló magyarországi dízelüzemű buszflotta nettó jelenértéke mínusz 6,9 milliárd forint, addig egy szimplán elektromos üzemű buszflotta nettó jelenértéke mínusz 7,2-7,6 milliárd forint lehet. Ugyanakkor egy bus-to-grid (B2G) konstrukcióban a rendszerszintű szolgáltatások piacán realizált bevételekkel együtt már egy B2G flotta nettó jelenértéke mínusz 5,8-6,2 milliárd forint közé tehető. Mindemellett a 15 éves időtávon közel 31 tonna szén-dioxid, valamint jelentős mennyiségű egyéb üvegházhatású gáz kibocsátása előzhető meg a dízelüzemű buszok lecserélésével, melyek egészségügyi hatása akár milliárd forintos nagyságrendben is mérhető.

„Bár az elektromos járművek egyre növekvő ütemű elterjedése, a technológia fejlődése és az egyre jelentősebb aktív felhasználói jelenlét azt indukálná, hogy a V2G Magyarországon is megjelenjen új szereplőként a villamosenergia-rendszerben, ám részben a szabályozási keretrendszer hiányosságára visszavezethető okokból ezek az új technológiával biztosítható szolgáltatások, lehetőségek nem jelentek még meg” – emelte ki dr. Bogdán Ágnes a Deloitte Legal Göndöcz és Társai Ügyvédi Iroda energiajogi vezetője.

Az elektromobilitásra vonatkozó szabályozás több szempontból is felülvizsgálatra szorul annak érdekében, hogy a fejlődő technológia és a kialakult piaci működés igényeihez igazodjon a szabályozás, így többek között a V2G alkalmazását és térnyerését, valamint a villamos-energiarendszerbe történő integrációját elősegítő jogszabályalkotást is érdemes lenne megfontolni. Szükség lenne az „otthoni”, nem nyilvános töltőberendezésen történő töltésre vonatkozó jogszabályok megalkotására, amelyek egyértelművé tennék, hogy milyen szabályok mentén van lehetősége például egy cégnek a parkolójában álló elektromos autókból álló flottájának akkumulátorait kapacitáskiegyenlítésre használni vagy a rugalmassági szolgáltatásokra felajánlani, ezen a piacon aktív szereplőként megjelenni. Az elosztói rugalmassági szolgáltatások DSO általi beszerzésére, a MAVIR a rendszerszintű szolgáltatások biztosításához, az átviteli hálózati veszteség pótlásához, valamint az átvételi kötelezettség alá eső villamos energia mérlegkörének kiegyenlítéséhez szükséges kapacitás és villamos energia beszerzésére vonatkozó aukciós szabályokat mind kereskedelmi, mind műszaki, technikai oldalról szükséges lenne felülvizsgálni, annak érdekében, hogy a V2G rugalmasan beilleszthető legyen a kiegyenlítési és rugalmassági szolgáltatások körébe.

Számos további kérdés merül fel, amelyek például a pénzügyi folyamatokra, az alkalmazott tarifákra és díjakra, az információszolgáltatásra, az információ- és adatbiztonságra vonatkoznak és amelyek részletes elemzése után érdemes kizárólag a V2G technológia üzleti modelljének tervezésével foglalkozni.

Az üzleti tervezés során az adózási kérdések is kiemelkedő jelentőséggel bírnak. Adózási szempontból számos ösztönzőleg ható adókedvezmény és egyéb könnyítés vonatkozik az elektromos autókra, ám a hatályos ÁFA törvény nem tartalmaz ösztönző feltételeket. A magyar jogszabályok az elektromos autók töltésére speciális adózási szabályokat nem írnak elő. Ez a tevékenység 27%-os ÁFA-kulccsal adózik, mindazonáltal jövedéki adóterhe sem az otthoni, sem pedig a nyilvános töltésnek nincs. Az energiapolitikai célok megvalósulásának elősegítése érdekében érdemes lehet megvizsgálni egy kedvezményes áfa mérték bevezetésének lehetőségét is Magyarországon.

Szijjártó Péter: Magyarország kiáll Katar szuverenitása mellett

Magyarország kiáll Katar szuverenitása mellett és kiállunk a katari emberek békés, nyugodt élethez fűződő joga mellett - írta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Facebookon közzétett bejegyzésében, miután hétfőn este telefonon egyeztetett katari kollégájával.
2025. 06. 24. 05:00
Megosztás:

Nagy Márton: az állam finanszírozása biztosított, a nemzetközi befektetői bizalom Magyarország iránt töretlen

Magyarország az Államadósság Kezelő Központ Zrt. (ÁKK) szervezésében, kiemelkedő, összességében több mint 14 milliárd dollárnyi kereslet mellett bocsátott ki 5, 10 és 30 éves futamidejű dollárkötvény-sorozatot a mai napon. A rendkívül sikeres tranzakció keretében összesen 4 milliárd dollár értékben, több mint háromszoros túljegyzés és kedvező kamatszint mellett keltek el magyar devizakötvények. A legmagasabb kereslet az 5 éves futamidőn jelentkezett, ami jól mutatja a magyar gazdaság iránti széleskörű, tartós és erős befektetői bizalmat.
2025. 06. 24. 04:30
Megosztás:

35 év után is növekedési pályán a Budapesti Értéktőzsde

2025-ben ünnepli fennállásának 35. évfordulóját a Budapesti Értéktőzsde (BÉT), amely 1990. június 21-én nyitotta meg újra kapuit. Azóta a magyar tőkepiac folyamatos fejlődésen ment keresztül: a jegyzett kibocsátók száma több mint tizenegyszeresére nőtt, miközben a kereskedhető eszközök köre is jelentősen kibővült, a részvények mellett ma már számos különböző értékpapírtípus érhető el a befektetők számára. Az elmúlt években a BÉT maga is példát mutatott a nyilvános működés előnyeiből azzal, hogy tőzsdére lépett, tovább erősítve a hazai piac átláthatóságát. A tőzsde fejlődésének egyik leglátványosabb mutatója a BUX index 1000 pontos bázisértékről 2025 májusára 97 ezer pont fölé emelkedett, és az elmúlt két évben folyamatosan történelmi csúcsot döntött.
2025. 06. 24. 04:00
Megosztás:

Magyarország és Szlovákia megakadályozta az újabb EU-s szankciós csomag elfogadását

Magyarország és Szlovákia megakadályozta az újabb európai uniós szankciós csomag elfogadását, ezzel tiltakozva az ellen, hogy Brüsszel meg akarja tiltani az olcsó orosz földgáz és kőolaj vásárlását, ami tönkretenné Magyarország energiabiztonságát - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Brüsszelben.
2025. 06. 24. 03:30
Megosztás:

Magyar diák is utazhat az Északi-sarkra a Roszatom nyári expedíciójával

Augusztusban indul útnak a Roszatom nemzetközi északi-sarki expedíciója, az atomjégtörő fedélzetén 21 ország középiskolás diákjai utaznak majd; Magyarországot a budapesti Könyves Kálmán Gimnázium tanulója, Dezséri Enikő képviseli - közölte az orosz atomenergetikai vállalat hétfőn az MTI-vel.
2025. 06. 24. 03:00
Megosztás:

A mesterséges intelligencia átalakítja a pénzügyi szektort: új korszak elé néznek a bankok is

A mesterséges intelligencia (AI) gyökeres változásokat hoz a pénzügyi szolgáltatások, különösen a banki szektor működésében, jelentős hatékonyságnövekedést és új üzleti lehetőségeket teremtve. A Deloitte friss előrejelzése szerint az AI kulcsszerepet játszik az iparág jövőjének alakításában. A költségcsökkentés és a hatékonyságnövelés mellett a szoftverfejlesztéstől a csalások elleni küzdelemig számos területen hozhat áttörést.
2025. 06. 24. 02:30
Megosztás:

A Wizz Air minden közel-keleti járatát leállította

A közel-keleti helyzet további eszkalálódása és újabb légtérzárak miatt a Wizz Air azonnali hatállyal minden a térségbe tartó járatát visszafordította vagy kitérő repülőtérre irányította - közölte a légitársaság hétfőn az MTI-vel.
2025. 06. 24. 02:00
Megosztás:

Az SZTE visszautasítja a Tisza EP-képviselőinek eljárását

A Szegedi Tudományegyetem (SZTE) és az általa fenntartott Dr. Bugyi István Szentesi Multidiszciplináris Centrum visszautasítja azt az eljárást, amellyel hétfőn Magyar Péter és Kulja András, a Tisza Párt európai parlamenti képviselői előzetes bejelentkezés nélkül, mintegy húszfős sajtós stábbal, a betegellátást és a betegbiztonságot veszélyeztetve megjelentek az intézményben - tájékoztatta a felsőoktatási intézmény az MTI-t.
2025. 06. 24. 01:30
Megosztás:

Az egészségügyről vitáztak a Fidesz és a Tisza Párt szakpolitikusai

Az egészségügy finanszírozásáról, az orvosok és ápolók béremeléséről, a gyógyintézmények állapotáról vitázott egymással Takács Péter, a Belügyminisztérium egészségügyért felelős államtitkára és Kulja András, a Tisza Párt egészségpolitikusa, EP-képviselője az ATV hétfő esti adásában.
2025. 06. 24. 01:00
Megosztás:

A Bitcoin Hyper nagyot robbanthat a 2. rétegű megoldások piacán

A Bitcoin blokkláncában rejlő lehetőségek kiaknázását már évek óta korlátozza a lassú tranzakció feldolgozás. Míg a gyorsabb blokkláncok, mint például a Solana és az Ethereum teljes decentralizált ökoszisztémákat hoztak létre, a Bitcoinra legtöbben egyszerű értékmegőrzőként tekintenek.
2025. 06. 24. 00:01
Megosztás:

Nehezebbé vált a recesszióból kivezető út

Számos bizonytalansági tényező nehezíti a német vállalatok számára a recesszióból kivezető utat a BDI német iparszövetség elnökének a berlini Ipar Napja megnyitóján kifejtett véleménye szerint.
2025. 06. 23. 23:30
Megosztás:

Az XRP alulértékeltnek tűnik, miközben az Angry Pepe Fork jobb kockázat-hozam arányt kínálhat ebben a ciklusban

Mi az az XRP? Az XRP kriptovaluta jelenleg 1,95 dollárba kerül, de sok szakértő szerint ennél többet érne, tekintve, hogy milyen mértékben használják. 1,95 dolláros áron az érme még mindig a korábbi csúcsa alatt van, piaci kapitalizációja azonban mintegy 130 milliárd dollár. Nagyvállalatok kezdték el kincstári eszközként kezelni, és szakértők rámutatnak arra, hogy az XRP-vel kapcsolatban ma már világos szabályozások vannak érvényben – még ha néhány részlet továbbra is tisztázatlan maradt.
2025. 06. 23. 23:00
Megosztás:

Harmadfokú riasztás lesz érvényben

Az országos tisztifőorvos a HungaroMet Magyar Meteorológiai Szolgáltató Nonprofit Zrt. előrejelzése alapján harmadfokú hőségriasztást ad ki az ország egész területére június 24-én (kedd) 00.00 órától június 26. (csütörtök) 24.00 óráig - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) Munkavédelmi Irányítási Főosztálya az mvff.munka.hu oldalon.
2025. 06. 23. 22:30
Megosztás:

Használtlakás-piac: pozitív meglepetést hozott május az USA-ban

A várt csökkenés helyett nőtt az eladott használt lakások száma májusban az előző havihoz képest az Egyesült Államokban az ingatlanforgalmazók képviseleti szervezete, a National Association of Realtors (NAR) hétfői jelentése alapján.
2025. 06. 23. 22:00
Megosztás:

Tiltakozik a szlovén Petrol: kedden egy órára bezárják a kutakat

Tiltakozásul a szlovén kormány új üzemanyagár-szabályozása ellen, a Petrol szlovén olajipari vállalat kedden egy órára bezárja a sztrádán kívüli töltőállomásait.
2025. 06. 23. 21:30
Megosztás:

A Mol-csoport stratégiai befektetőként vesz részt a Műegyetem fenntartásában

A Mol-csoport stratégiai befektetőként vesz részt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) fenntartásában, amelynek keretében a felsőoktatási intézmény új, magánegyetemi működési modellre tér át - tette közzé a Mol a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján hétfőn.
2025. 06. 23. 21:00
Megosztás:

Romániai kormányalakítás - Aláírták a koalíciós megállapodást

A 2028-as parlamenti választásokig tartó közös kormányzásról írt alá koalíciós megállapodást hétfőn a bukaresti parlamentben a legnagyobb frakcióval rendelkező Szociáldemokrata Párt (PSD), az európai néppárti tagsággal rendelkező Nemzeti Liberális Párt (PNL), az eddig ellenzékben politizáló, centrista Mentsétek Meg Romániát Szövetség (USR), a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) és a nemzeti kisebbségi frakció.
2025. 06. 23. 20:30
Megosztás:

Mikor válik elérhetővé a nulla jutalék a TRX hálózaton?

A TRX hálózat, más néven Tron, az egyik legolcsóbb és leggyorsabb blokkláncként vált ismertté a kriptovaluta világában. Nagy blokkkapacitásával és alacsony díjaival a Tron gyakran alternatívát kínál az Ethereumhoz és más 1. rétegű blokkláncokhoz képest. Bár a meglévő tranzakciók költségei már most is alacsonyak, a valódi kérdés így hangzik: mikor valósul meg a nulla jutalék a TRX hálózaton?
2025. 06. 23. 20:00
Megosztás:

Szerbia leállította teljes fegyverexportját

Szerbia leállította teljes fegyverexportját, és csak a saját kaszárnyáknak szállít fegyvereket - jelentette ki Aleksandar Vucic szerb köztársasági elnök a vezérkar hétfői ülését követően.
2025. 06. 23. 19:30
Megosztás:

Havi rendszerességű haszáltautó-statisztikát tesz közzé a KSH

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a Használtautó.hu Kft. együttműködésével hétfőtől havi rendszerességgel kísérleti használtautó-statisztikát tesz közzé – közölte a KSH hétfői sajtótájékoztatóján, Budapesten az intézmény elnökhelyettese.
2025. 06. 23. 18:30
Megosztás: