Elektromos buszból erőmű? Közelebb van, mint gondolnánk, de most kell lépni

Világszerte egyre nagyobb figyelmet kap a vehicle-to-grid (V2G) technológia, melynek lényege, hogy az elektromos járművek nemcsak fogyasztóként vesznek részt a rendszerben, hanem vissza is töltenek. Ez elektromos autóknál is működhet, de komoly jelentősége inkább a nagy elektromos buszflották esetében lehet (bus-to-grid).

Elektromos buszból erőmű? Közelebb van, mint gondolnánk, de most kell lépni

Mi az a V2G?

Egy új technológia megjelenésével a média érdeklődése is fokozódik iránta, a Gartner minden évben megvizsgálja, hol járnak ebből a szempontból az aktuális trendek. A tanácsadó cég legújabb elemzése szerint a V2G technológia a felfokozott elvárások csúcsán jár, vagyis még a ciklus elején van, míg az elektromos járművek esetében már egy későbbi stádiumról beszélhetünk, amit a megvilágosodás emelkedője (angolul slope of enlightenment) névre kereszteltek. Ez már azt jelenti, hogy a kezdeti felkapott fázis és visszaesés után egy trendszerű növekedésről beszélhetünk. Vagyis miközben az elektromos járművek piaca jelenleg is exponenciális ütemben nő, a V2G technológia még csak a kutatás és fejlesztési fázisban jár. Mindössze egy-egy pilot szintű tesztprojekt létezik a világon, még sok a tanulnivaló, legyen szó akár a rendszer viselkedéséről, ellenőrzéséről vagy épp az egyes érintettek számára nyújtott gazdasági előnyökről.

A Vehicle-to-grid vagy V2G technológia egy intelligens töltési technológia, amely lehetővé teszi, hogy a járművek akkumulátorai visszatápláljanak az elektromos hálózatra, extra kapacitást és rugalmasságot biztosítva így a rendszernek. Lényegében ezeket a nagy kapacitású akkumulátorokat nem csak az elektromos járművek mozgatására szolgáló eszközként kezeli, hanem az elektromos hálózat tartalék tárolócelláiként is.

És ez nem csak az elektromos autókra vonatkozik, még nagyobb lehet a kiaknázatlan potenciál a nagy buszflottákban. Az észak-londoni Northumberland Parkban található buszgarázsban 28 elektromos autóbusz közel 1 MW összteljesítményű akkumulátorparkja tervezetten 2022-től virtuális erőműként áll majd rendelkezésre a rendszerszintű szolgáltatások piacán. A betáplálás akkor lehetséges, amikor a busz épp a garázsban várakozik és nincs szükség az akkumulátorok gyors feltöltésére.

Magyarországon is lehet jövője

„Az extra rugalmassági kapacitásra azért is van szükség, mert az elmúlt években a magyar beépített hálózati szintű és lakossági napelemes (PV) kapacitás exponenciális növekedést mutatott, mely a jelentős ingadozás miatt folyamatos kiegyenlítést igényel. A kiegyenlítő szabályozási piac kereslete ennek megfelelően folyamatosan növekszik. Ez a növekvő tendencia előreláthatólag a közeljövőben is fennmarad, így a MAVIR-nak várhatóan – változatlan körülmények között – több szabályozó kapacitásra (pl.: akkumulátoros energiatárolókra) lesz szüksége.” – mondta Varga Dávid, a Deloitte energetikai tanácsadás üzletágának menedzsere.

Az akkumulátoros energiatárolás, mint technológia három legnagyobb előnye a méretezhetőség, az azonnali válaszidő és a magas energiasűrűség perces vagy több órás rendelkezésre állása.

Békési Dávid, a Deloitte közlekedési területért felelős elemzője szerint a londoni zászlóshajó projekthez hasonló elektromos (V2G-re képes) buszflotta beszerzése és a rendszer kiépítése esetén, konzervatív energiapiaci előrejelzés mellett, valamint feltételezett támogató szabályozási környezetben egy hazai flotta már versenyképes lehet a hasonló feltételezésrendszerben üzemelt dízelflottával szemben.

A Deloitte esettanulmánya szerint miközben 15 éves időtávon, jegyértékesítési és egyéb bevételek nélkül 10%-os éves súlyozott átlagos tőkeköltség mellett egy 28 darabból álló magyarországi dízelüzemű buszflotta nettó jelenértéke mínusz 6,9 milliárd forint, addig egy szimplán elektromos üzemű buszflotta nettó jelenértéke mínusz 7,2-7,6 milliárd forint lehet. Ugyanakkor egy bus-to-grid (B2G) konstrukcióban a rendszerszintű szolgáltatások piacán realizált bevételekkel együtt már egy B2G flotta nettó jelenértéke mínusz 5,8-6,2 milliárd forint közé tehető. Mindemellett a 15 éves időtávon közel 31 tonna szén-dioxid, valamint jelentős mennyiségű egyéb üvegházhatású gáz kibocsátása előzhető meg a dízelüzemű buszok lecserélésével, melyek egészségügyi hatása akár milliárd forintos nagyságrendben is mérhető.

„Bár az elektromos járművek egyre növekvő ütemű elterjedése, a technológia fejlődése és az egyre jelentősebb aktív felhasználói jelenlét azt indukálná, hogy a V2G Magyarországon is megjelenjen új szereplőként a villamosenergia-rendszerben, ám részben a szabályozási keretrendszer hiányosságára visszavezethető okokból ezek az új technológiával biztosítható szolgáltatások, lehetőségek nem jelentek még meg” – emelte ki dr. Bogdán Ágnes a Deloitte Legal Göndöcz és Társai Ügyvédi Iroda energiajogi vezetője.

Az elektromobilitásra vonatkozó szabályozás több szempontból is felülvizsgálatra szorul annak érdekében, hogy a fejlődő technológia és a kialakult piaci működés igényeihez igazodjon a szabályozás, így többek között a V2G alkalmazását és térnyerését, valamint a villamos-energiarendszerbe történő integrációját elősegítő jogszabályalkotást is érdemes lenne megfontolni. Szükség lenne az „otthoni”, nem nyilvános töltőberendezésen történő töltésre vonatkozó jogszabályok megalkotására, amelyek egyértelművé tennék, hogy milyen szabályok mentén van lehetősége például egy cégnek a parkolójában álló elektromos autókból álló flottájának akkumulátorait kapacitáskiegyenlítésre használni vagy a rugalmassági szolgáltatásokra felajánlani, ezen a piacon aktív szereplőként megjelenni. Az elosztói rugalmassági szolgáltatások DSO általi beszerzésére, a MAVIR a rendszerszintű szolgáltatások biztosításához, az átviteli hálózati veszteség pótlásához, valamint az átvételi kötelezettség alá eső villamos energia mérlegkörének kiegyenlítéséhez szükséges kapacitás és villamos energia beszerzésére vonatkozó aukciós szabályokat mind kereskedelmi, mind műszaki, technikai oldalról szükséges lenne felülvizsgálni, annak érdekében, hogy a V2G rugalmasan beilleszthető legyen a kiegyenlítési és rugalmassági szolgáltatások körébe.

Számos további kérdés merül fel, amelyek például a pénzügyi folyamatokra, az alkalmazott tarifákra és díjakra, az információszolgáltatásra, az információ- és adatbiztonságra vonatkoznak és amelyek részletes elemzése után érdemes kizárólag a V2G technológia üzleti modelljének tervezésével foglalkozni.

Az üzleti tervezés során az adózási kérdések is kiemelkedő jelentőséggel bírnak. Adózási szempontból számos ösztönzőleg ható adókedvezmény és egyéb könnyítés vonatkozik az elektromos autókra, ám a hatályos ÁFA törvény nem tartalmaz ösztönző feltételeket. A magyar jogszabályok az elektromos autók töltésére speciális adózási szabályokat nem írnak elő. Ez a tevékenység 27%-os ÁFA-kulccsal adózik, mindazonáltal jövedéki adóterhe sem az otthoni, sem pedig a nyilvános töltésnek nincs. Az energiapolitikai célok megvalósulásának elősegítése érdekében érdemes lehet megvizsgálni egy kedvezményes áfa mérték bevezetésének lehetőségét is Magyarországon.

Európai körkép: mennyibe kerül a lakhatásunk?

Az európai állampolgárok rendelkezésre álló jövedelmük átlagosan majdnem ötödét költik lakhatásra – derül ki az Eurostat átfogó elemzéséből. Magyarország ugyan élen járt az elmúlt években az ingatlanárak és a bérleti díjak emelkedését tekintve, azonban ezzel is csak a középmezőnyben vagyunk a teljes lakhatási költségeket illetően.
2025. 12. 19. 04:30
Megosztás:

Több mint 100 magyar gazdálkodó is tüntetett Brüsszelben

Brüsszelben több mint 100 magyar gazda vett részt az összeurópai gazdatüntetésen - közölte a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), illetve a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 19. 04:00
Megosztás:

Magyarország lépést tart a változásokkal a mesterséges intelligencia terén

A mesterséges intelligencia (MI) jövőre új korszakba lép: praktikus eszközből valódi digitális segítőtárssá válik. A Microsoft friss tanulmánya szerint Magyarország lépést tart a változásokkal és az infrastrukturális feltételek adottak ahhoz, hogy felzárkózzon Nyugat- és Észak Európa AI-használatban élenjáró országaihoz - közölte a cég csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 19. 03:30
Megosztás:

Tűzijáték szabályok Budapesten 2025 Szilveszterén

Szilveszterkor nem tiltják be a tűzijátékokat, de az idei évben sokkal szigorúbb feltételek mellett lehet majd használni őket. A bírságok elkerülése, valamint a biztonságos ünneplés érdekében a Magyar Pirotechnikai Társaság (MAPIT), a Pirotechnikusok Érdekvédelmi Szövetsége (PÉSZ), továbbá az augusztus 20-i tűzijáték kivitelezéséért felelős Nuvu Kft. közös sajtótájékoztatón számolt be az új budapesti szabályozásról, annak várható hatásairól, továbbá a biztonságos pirotechnikai eszközhasználatról.
2025. 12. 19. 03:00
Megosztás:

Karácsony előtt fokozottan vigyáznunk kell a kiberbűnözőkkel!

Az elmúlt évek tapasztalata alapján karácsony előtt sokkal nagyobb a kockázata annak, hogy valakit internetes vásárlóként becsapjanak, mint az év más időszakában, az üzleti és otthoni biztonságtechnikai szoftvermegoldások nemzetközi szállítója, az ESET közleménye szerint a kedvező ajánlat, ár sokszor csak a becsapás egyik eszköze, a kiberbűnözők fő célja ugyanis többnyire személyes és bankkártya adatok, jelszavak megszerezése.
2025. 12. 19. 02:30
Megosztás:

Minimálbéren vagy bejelentve? Akkor 2026-tól kapaszkodj!

2026 január 1-jétől jelentősen megváltozik a minimálbér és a garantált bérminimum összege Magyarországon – derül ki a frissen kihirdetett kormányrendeletből. A döntés minden munkáltatót és munkavállalót érint, legyen szó a versenyszféráról vagy az állami szektorról. Nézzük közérthetően, mit jelent ez a gyakorlatban.
2025. 12. 19. 02:00
Megosztás:

Nincs a nyugdíjad 140.000 forint? Akkor egy jó hírünk van számodra!

140 ezer forintos határ, titkos emelés, extra pénz évente? – Kevesen tudják, de így segít az állam az alacsony nyugdíjakon. Nézzük a részleteket!
2025. 12. 19. 01:00
Megosztás:

Felújítás, ami nem csak esztétikai befektetés

Amikor felújítunk, gyakran először a látványra gondolunk: friss színek, új felületek, rendezettebb terek. De ha hosszabb távra tekintünk, hamar kiderül, hogy egy átgondolt felújítás sokkal többet jelent, mint egyszerű esztétikai változást. Tartósságot, kényelmet, fenntarthatóságot és értéknövelést hoz – olyasmit, ami évekre meghatározza az otthon működését és minőségét.
2025. 12. 18. 23:30
Megosztás:

A legfontosabb építőelemek a teljesítmény mögött

Akár az irodában, akár az edzőteremben vagy éppen a tőzsdén próbálunk helytállni, nem szabad elfelejteni, hogy a teljesítmény mögött mindig stabil alapok állnak. Ahogy a pénzügyi sikerhez átgondolt befektetésekre és jó döntésekre van szükség, úgy a fizikai és mentális teljesítmény is azon múlik, milyen erőforrásokat biztosítunk a szervezetünknek. A ShopBuilder is ebben hisz: minden teljesítmény mögött struktúra, rendszer és megfelelő alapanyag áll – legyen szó akár az edzésről, akár a munkáról.
2025. 12. 18. 23:00
Megosztás:

Kreml: Moszkva készül a Washingtonnal folytatandó tárgyalásokra

Oroszország készül az Egyesült Államokkal az ukrajnai rendezésről folytatandó tárgyalásokra, Washingtonnak Kijevvel és Brüsszellel folytatott konzultációja alapján - jelentette ki Dmitrij Peszkov, az orosz elnök sajtótitkára újságíróknak csütörtökön Moszkvában.
2025. 12. 18. 22:30
Megosztás:

Az altcoinok felülteljesítők lesznek 2026-ban a kapituláció után – A Digitap ($TAP) bankolási hasznossága révén válik az egyik legjobb kriptobefektetéssé 2026-ra

2025 végére egyre erősebb bearish (csökkenő árfolyamú) nyomás nehezedik a legtöbb jelentős kriptovalutára. Mivel a Bitcoin az 85 000 dollár körüli, kulcsfontosságú támaszszint közelében oldalaz, egyes befektetők egy újabb komoly árzuhanástól tartanak. Ennek következtében egyre inkább kialakul az a vélekedés, hogy 2026-ban az altcoinok vehetik át a vezető szerepet a kriptopiacon.
2025. 12. 18. 22:00
Megosztás:

Nyereséggel zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Emelkedéssel zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön.
2025. 12. 18. 21:30
Megosztás:

Új néven működik tovább áprilistól a Magyar Autóklub

A jövő év áprilisától Magyar Mobilitási és Autóklub néven működik tovább a Magyar Autóklub, a névváltás és az arculatfrissítés az elmúlt évek szakmai és szemléletbeli átalakulásának megnyilvánulása - közölte a szervezet csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 18. 20:30
Megosztás:

A BTC 87 000 dollár alá esett, ahogy a kockázatkerülés eluralkodik: A Digitap ($TAP) staking jutalmai miatt a legjobb kriptobefektetés lehet 2026-ra

A Bitcoin 87 000 dollár alá törve gyengült, miközben a kockázatkerülő hangulat elárasztotta a piacokat. A részvényindexek elkezdtek fordulni, senki sem tudja, hány kamatcsökkentés jöhet 2026-ban, és a befektetők sokkal szelektívebben állnak hozzá a kockázatvállaláshoz.
2025. 12. 18. 20:00
Megosztás:

Diákhitel Központ: továbbra is kamatstop védi a tavaly év végéig felvett szabad felhasználású diákhiteleket

A kormány döntésének köszönhetően továbbra is érvényben marad a kamatstop a 2024. december 31-ig felvett szabad felhasználású diákhitelekre, így ezekre változatlanul 7,99 százalékos kamat vonatkozik, az ezen időpont után igényelt Diákhitel1 kamata 2026. január 1-től 8,69 százalékra mérséklődik. Változatlanul kamatmentesen áll rendelkezésre a tanulmányi önköltségre fordítható Diákhitel2, valamint a szak- és felnőttképzésben igénybe vehető Képzési Hitel is - közölte a Diákhitel Központ csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 18. 19:30
Megosztás:

Az MI egyre bizalomgerjesztőbb, a közösségi média és a spontán vásárlások kevésbé

Az elmúlt évben a kontinens vizsgált országaiban és hazánkban is 8%-kal többen fordulnak az MI-hez, amikor nem értettek bizonyos pénzügyi kifejezéseket. Többnyire az Y és a Z generáció tagjai azok, akik az MI segítségét kérik a fogalmak tisztásához, előbbi csoport arra is kifejezetten nyitott, hogy személyes adósságkezelési ügyeit élő emberek helyett MI-alapú botokkal vitassa meg.
2025. 12. 18. 19:00
Megosztás:

Új fejezet a magyar techpiacon: a Sprintform üzletága a Trans-Uni-hoz kerül, régiós digitális szolgáltató épül

2026. január 1-jével új korszak kezdődik a Financial Times FT1000-es listáján szereplő Sprintform életében: a gyorsan növekvő digitális tanácsadó és fejlesztő cég teljes üzleti tevékenysége beolvad a Trans-Uni Kft.-be. A tranzakció üzletág-átadás formájában valósul meg. A Sprintform teljes jelenlegi csapata a céghez kerül és a Sprintform alapítója, Berczeli András partnerként csatlakozik a Trans-Uni-hoz. A lépéssel a hazai piacon egyedülálló együttműködés jön létre: a Sprintform mély technológiai és termékfejlesztési szakértelme a Trans-Uni nagyvállalati IT-fejlesztői tapasztalatával és stabil infrastruktúrájával egyesül.
2025. 12. 18. 18:30
Megosztás:

Komlóra is megérkeztek a tisztán elektromos meghajtású autóbuszok

A MÁV-csoport flottájába az Energiaügyi Minisztérium (EM) és a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. támogatásával a Zöld Busz Program folytatásaként az idén húsz környezetkímélő, tisztán elektromos meghajtású, Ikarus 120e típusú autóbusz érkezett, ezek közül az utolsó hét jármű Komlón állt forgalomba - közölte a MÁV-csoport csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 18. 18:00
Megosztás:

Bitget x Google Developer Group: Web3 oktatás az ETH Zurich-en

A Bitget, a világ legnagyobb Universal Exchange-e (UEX), örömmel jelenti be éves együttműködését a Google Developer Group on Campus (GDGoC) ETH Zurich közösségével.
2025. 12. 18. 17:30
Megosztás:

Péntektől megerősített járatokkal készül az ünnepi időszakra a MÁV-csoport

Már péntektől a megszokottnál több jármű forgalomba állításával készül a MÁV-csoport az ünnepi időszakra - közölte a közlekedési társaság csütörtökön a honlapján.
2025. 12. 18. 16:30
Megosztás: