Elektromos buszból erőmű? Közelebb van, mint gondolnánk, de most kell lépni

Világszerte egyre nagyobb figyelmet kap a vehicle-to-grid (V2G) technológia, melynek lényege, hogy az elektromos járművek nemcsak fogyasztóként vesznek részt a rendszerben, hanem vissza is töltenek. Ez elektromos autóknál is működhet, de komoly jelentősége inkább a nagy elektromos buszflották esetében lehet (bus-to-grid).

Elektromos buszból erőmű? Közelebb van, mint gondolnánk, de most kell lépni

Mi az a V2G?

Egy új technológia megjelenésével a média érdeklődése is fokozódik iránta, a Gartner minden évben megvizsgálja, hol járnak ebből a szempontból az aktuális trendek. A tanácsadó cég legújabb elemzése szerint a V2G technológia a felfokozott elvárások csúcsán jár, vagyis még a ciklus elején van, míg az elektromos járművek esetében már egy későbbi stádiumról beszélhetünk, amit a megvilágosodás emelkedője (angolul slope of enlightenment) névre kereszteltek. Ez már azt jelenti, hogy a kezdeti felkapott fázis és visszaesés után egy trendszerű növekedésről beszélhetünk. Vagyis miközben az elektromos járművek piaca jelenleg is exponenciális ütemben nő, a V2G technológia még csak a kutatás és fejlesztési fázisban jár. Mindössze egy-egy pilot szintű tesztprojekt létezik a világon, még sok a tanulnivaló, legyen szó akár a rendszer viselkedéséről, ellenőrzéséről vagy épp az egyes érintettek számára nyújtott gazdasági előnyökről.

A Vehicle-to-grid vagy V2G technológia egy intelligens töltési technológia, amely lehetővé teszi, hogy a járművek akkumulátorai visszatápláljanak az elektromos hálózatra, extra kapacitást és rugalmasságot biztosítva így a rendszernek. Lényegében ezeket a nagy kapacitású akkumulátorokat nem csak az elektromos járművek mozgatására szolgáló eszközként kezeli, hanem az elektromos hálózat tartalék tárolócelláiként is.

És ez nem csak az elektromos autókra vonatkozik, még nagyobb lehet a kiaknázatlan potenciál a nagy buszflottákban. Az észak-londoni Northumberland Parkban található buszgarázsban 28 elektromos autóbusz közel 1 MW összteljesítményű akkumulátorparkja tervezetten 2022-től virtuális erőműként áll majd rendelkezésre a rendszerszintű szolgáltatások piacán. A betáplálás akkor lehetséges, amikor a busz épp a garázsban várakozik és nincs szükség az akkumulátorok gyors feltöltésére.

Magyarországon is lehet jövője

„Az extra rugalmassági kapacitásra azért is van szükség, mert az elmúlt években a magyar beépített hálózati szintű és lakossági napelemes (PV) kapacitás exponenciális növekedést mutatott, mely a jelentős ingadozás miatt folyamatos kiegyenlítést igényel. A kiegyenlítő szabályozási piac kereslete ennek megfelelően folyamatosan növekszik. Ez a növekvő tendencia előreláthatólag a közeljövőben is fennmarad, így a MAVIR-nak várhatóan – változatlan körülmények között – több szabályozó kapacitásra (pl.: akkumulátoros energiatárolókra) lesz szüksége.” – mondta Varga Dávid, a Deloitte energetikai tanácsadás üzletágának menedzsere.

Az akkumulátoros energiatárolás, mint technológia három legnagyobb előnye a méretezhetőség, az azonnali válaszidő és a magas energiasűrűség perces vagy több órás rendelkezésre állása.

Békési Dávid, a Deloitte közlekedési területért felelős elemzője szerint a londoni zászlóshajó projekthez hasonló elektromos (V2G-re képes) buszflotta beszerzése és a rendszer kiépítése esetén, konzervatív energiapiaci előrejelzés mellett, valamint feltételezett támogató szabályozási környezetben egy hazai flotta már versenyképes lehet a hasonló feltételezésrendszerben üzemelt dízelflottával szemben.

A Deloitte esettanulmánya szerint miközben 15 éves időtávon, jegyértékesítési és egyéb bevételek nélkül 10%-os éves súlyozott átlagos tőkeköltség mellett egy 28 darabból álló magyarországi dízelüzemű buszflotta nettó jelenértéke mínusz 6,9 milliárd forint, addig egy szimplán elektromos üzemű buszflotta nettó jelenértéke mínusz 7,2-7,6 milliárd forint lehet. Ugyanakkor egy bus-to-grid (B2G) konstrukcióban a rendszerszintű szolgáltatások piacán realizált bevételekkel együtt már egy B2G flotta nettó jelenértéke mínusz 5,8-6,2 milliárd forint közé tehető. Mindemellett a 15 éves időtávon közel 31 tonna szén-dioxid, valamint jelentős mennyiségű egyéb üvegházhatású gáz kibocsátása előzhető meg a dízelüzemű buszok lecserélésével, melyek egészségügyi hatása akár milliárd forintos nagyságrendben is mérhető.

„Bár az elektromos járművek egyre növekvő ütemű elterjedése, a technológia fejlődése és az egyre jelentősebb aktív felhasználói jelenlét azt indukálná, hogy a V2G Magyarországon is megjelenjen új szereplőként a villamosenergia-rendszerben, ám részben a szabályozási keretrendszer hiányosságára visszavezethető okokból ezek az új technológiával biztosítható szolgáltatások, lehetőségek nem jelentek még meg” – emelte ki dr. Bogdán Ágnes a Deloitte Legal Göndöcz és Társai Ügyvédi Iroda energiajogi vezetője.

Az elektromobilitásra vonatkozó szabályozás több szempontból is felülvizsgálatra szorul annak érdekében, hogy a fejlődő technológia és a kialakult piaci működés igényeihez igazodjon a szabályozás, így többek között a V2G alkalmazását és térnyerését, valamint a villamos-energiarendszerbe történő integrációját elősegítő jogszabályalkotást is érdemes lenne megfontolni. Szükség lenne az „otthoni”, nem nyilvános töltőberendezésen történő töltésre vonatkozó jogszabályok megalkotására, amelyek egyértelművé tennék, hogy milyen szabályok mentén van lehetősége például egy cégnek a parkolójában álló elektromos autókból álló flottájának akkumulátorait kapacitáskiegyenlítésre használni vagy a rugalmassági szolgáltatásokra felajánlani, ezen a piacon aktív szereplőként megjelenni. Az elosztói rugalmassági szolgáltatások DSO általi beszerzésére, a MAVIR a rendszerszintű szolgáltatások biztosításához, az átviteli hálózati veszteség pótlásához, valamint az átvételi kötelezettség alá eső villamos energia mérlegkörének kiegyenlítéséhez szükséges kapacitás és villamos energia beszerzésére vonatkozó aukciós szabályokat mind kereskedelmi, mind műszaki, technikai oldalról szükséges lenne felülvizsgálni, annak érdekében, hogy a V2G rugalmasan beilleszthető legyen a kiegyenlítési és rugalmassági szolgáltatások körébe.

Számos további kérdés merül fel, amelyek például a pénzügyi folyamatokra, az alkalmazott tarifákra és díjakra, az információszolgáltatásra, az információ- és adatbiztonságra vonatkoznak és amelyek részletes elemzése után érdemes kizárólag a V2G technológia üzleti modelljének tervezésével foglalkozni.

Az üzleti tervezés során az adózási kérdések is kiemelkedő jelentőséggel bírnak. Adózási szempontból számos ösztönzőleg ható adókedvezmény és egyéb könnyítés vonatkozik az elektromos autókra, ám a hatályos ÁFA törvény nem tartalmaz ösztönző feltételeket. A magyar jogszabályok az elektromos autók töltésére speciális adózási szabályokat nem írnak elő. Ez a tevékenység 27%-os ÁFA-kulccsal adózik, mindazonáltal jövedéki adóterhe sem az otthoni, sem pedig a nyilvános töltésnek nincs. Az energiapolitikai célok megvalósulásának elősegítése érdekében érdemes lehet megvizsgálni egy kedvezményes áfa mérték bevezetésének lehetőségét is Magyarországon.

Megszűnik a Messenger - a Facebook döntése végleges

Sokk a felhasználóknak: a Meta bejelentette, hogy megszünteti a Messenger asztali verzióját Windows és macOS rendszereken – számolt be róla a HVG. Ez azt jelenti, hogy hamarosan csak a webes felületen lehet majd üzenni.
2025. 11. 06. 01:00
Megosztás:

[ÉLŐ] Kriptovaluta hírek ma – 2025. november 5. – Miért zuhan újra a kripto? És miért immunis a $TAP?

A piacok jelenleg „előbb adnak el, később kérdeznek” módban működnek, ahogy a likviditás menekül a kijáratok felé. Ha egy altcoin nem termel bevételt vagy nem old meg valós problémát, a befektetőket egyszerűen nem érdekli.
2025. 11. 05. 23:00
Megosztás:

Új tüdőkórházat adtak át Sepsiszentgyörgyön

Új tüdőkórházat adtak át szerdán Sepsiszentgyörgyön, a modern eszközökkel felszerelt egészségügyi intézmény az engedélyeztetési folyamat után, várhatóan jövő év elején nyitja meg kapuit - közölte Tamás Sándor Kovászna megyei tanácselnök Facebook-oldalán.
2025. 11. 05. 21:30
Megosztás:

Bank360: Mindenki az Otthon Startra figyel, miközben a személyi kölcsönöknél dőlnek a rekordok

Július után ismét 100 milliárd forint feletti összegű személyi kölcsönre szerződtek a háztartások 2025. szeptemberben. Idén ez már a második ilyen hónap volt, egyelőre töretlen a népszerűsége a kelendő fogyasztási kölcsönnek. A babaváró hitelből idén még nem fogyott annyi, mint szeptemberben. A Bank360 a Magyar Nemzeti Bank adatait szemlézte.
2025. 11. 05. 21:30
Megosztás:

Állami mankón a lakáshitelezés: az új hitelek 38%-a támogatott

Megérkeztek a szeptemberi hitelstatisztikai adatok, amelyekből egyértelműen látszik, hogy a támogatott hitelek aránya a teljes hitelkihelyezésben jelentősen megugrott. Ennek fő mozgatórugója az Otthon Start program, gyakorlatilag az egész ország erről beszél a bejelentése óta.
2025. 11. 05. 21:00
Megosztás:

A Mol csoport Európa összefogását sürgeti egy új európai ipari stratégia érdekében

Kézzelfogható intézkedéseket sürget a Mol csoport Európa ipari versenyképességének helyreállítása érdekében, a társaság szerdai közleményében arra figyelmeztet, hogy a magas energiaköltségek, a szabályozás összetettsége és terhe, valamint az egyre inkább széttagolt piacok veszélyeztetik a kontinens hosszú távú jólétét.
2025. 11. 05. 20:30
Megosztás:

Már több mint 20 milliárd forintot kaptak kézhez az energetikai otthonfelújítási program nyertesei

Már több mint 20 milliárd forintot kaptak kézhez az energetikai otthonfelújítási program nyertesei. A családi házak energetikai korszerűsítését segítő pályázaton eddig 4700 jelentkezőnek utaltak támogatást - összegezte a hivatalos Facebook oldalára szerdán feltöltött bejegyzésében az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2025. 11. 05. 19:30
Megosztás:

Rengeteg használt autó ömlött be az országba októberben

Októberben a DataHouse adatai szerint 12 588 import használt személyautó kapott hazai rendszámot, ami 10 százalékkal több az előző havi mennyiségnél, és több mint 17 százalékkal haladja meg a tavalyi hasonló időszak 10 725-ös értékét. Hasonló mértékű behozatalra utoljára 2021 márciusában volt példa, azóta a regisztrált import használt autók száma meg sem közelítette a 12 ezres szintet.
2025. 11. 05. 19:00
Megosztás:

Jön a Black Friday és a karácsony, indulhat a roham a hitelekért is

November elejével elindult az üzletekben a Black Friday-hoz kötődő, illetve a karácsonyi ünnepkör előtti akciók szezonja, ami a személyi kölcsönök és az áruvásárlási hitelek iránti keresletnek is jót tesz majd – hívja fel a figyelmet Fülöp Norbert Attila, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. A személyi kölcsönöknél az év végi időszaktól függetlenül is az egekben jár a kereslet, ám az áruhiteleknél úgy tűnik, az idei év csendesebb lesz a tavalyihoz képest.
2025. 11. 05. 18:30
Megosztás:

Indul a Demján Sándor 1+1 Program második üteme – 20 milliárd forint támogatás a vidéki vállalkozások fejlesztésére

A Kormány mindent megtesz a magyar kis- és középvállalkozások támogatása érdekében! Ezért 2025. október 6-ától bevezettük a fix 3%-os kkv hitelt és megdupláztuk a Demján Sándor Tőkeprogram keretében egy vállalkozásba befektethető tőke maximális összegét. A Kormány azonban itt nem áll meg: a hazai kkv-k további megerősítése érdekében elindítja a Demján Sándor 1+1 KKV Beruházás-élénkítő Támogatási Program második ütemét, 20 milliárd forint keretösszeggel. A program új szakaszában egy vállalkozás legalább 25 millió forint, legfeljebb 200 millió forint vissza nem térítendő támogatást igényelhet, 50 százalékos támogatási intenzitással. A program célja, hogy a vidéki vállalkozások eszközberuházásainak támogatásával növelje a magyar kkv-k termelékenységét, versenyképességét és technológiai felkészültségét. Az előregisztráció november 6-án indul, a támogatási kérelmek benyújtására december 1-jén lesz lehetőség.
2025. 11. 05. 18:00
Megosztás:

Jubileumi csengetéssel ünnepelte 30 éves tőzsdei jelenlétét az OTP Bank Nyrt.

Harminc évvel ezelőtt vezette be részvényeit a Budapesti Értéktőzsde parkettjére az OTP Bank Nyrt., amelynek jubileumát ma ünnepélyes, kereskedésindító csengetéssel köszöntötték a tőzsdén. A hazai tőkepiac egyik jelentős szereplője három évtized alatt a BUX index legnagyobb súlyú papírjává vált, több BÉT Legek díjat is elnyert, és jelenleg is aktív szerepet vállal a tőkepiac fejlesztésében. A Budapesti Értéktőzsdével közösen indított stratégiai programjaik is jól mutatják a bank elkötelezettségét a hazai és regionális befektetői közösség erősítése iránt.
2025. 11. 05. 17:30
Megosztás:

Hatalmas új okosraktárat nyitott a Kifli.hu

Több tízmillió euró értékű beruházással hozta létre új logisztikai központját a Kifli.hu Biatorbágyon. Az online szupermarket, 16 500 négyzetméteres telephelye a cseh anyacég, a Rohlik Group történetének legnagyobb beruházása. A központban a legkorszerűbb automatizálási technológia működik, jelentősen növelve a kapacitást, még gyorsabb kiszállítást és még szélesebb választékot biztosítva a vásárlóknak.
2025. 11. 05. 17:00
Megosztás:

Megugrott a BMW negyedéves profitja

A BMW AG német autógyártó nyeresége 256 százalékkal nőtt az idei harmadik negyedévben éves összevetésben - került föl a cég honlapjára szerdán.
2025. 11. 05. 16:30
Megosztás:

Kínai autómárkák robbanásszerű növekedése – így alakul az EU autópiaca 2025-ben

Az Európai Unió autópiaca 2025 szeptemberében 10%-kal bővült az előző évhez képest. Bár a hibrid autók továbbra is uralják a piacot, a figyelem középpontjába egyre inkább a kínai autómárkák kerülnek, amelyek rekordnövekedést értek el. Az elektromos átállás viszont még messze nem tart ott, ahol az EU szeretné – derül ki a NextAuto lízingspecialista írásából.
2025. 11. 05. 16:00
Megosztás:

A legjobb kriptotőzsdék RWA-kereskedéshez

Mik azok az RWA-k és a tokenizált részvények? A Real-World Assets (RWAs), vagyis valós eszközök egyszerűen a hagyományos pénzügyi eszközök – például amerikai államkötvények, részvények vagy ETF-ek – digitalizált formái, amelyeket a blokkláncon adnak ki. Ezt a folyamatot nevezzük tokenizációnak.
2025. 11. 05. 15:30
Megosztás:

A Bitget Stock Futures mesterfokon: Gyors útmutató a részvénykereskedéshez a kriptokorszakban

A részvénykereskedés átalakulóban van. A Bitget Stock Futures révén a részvényekkel való kereskedés egyszerűbbé és rugalmasabbá vált.
2025. 11. 05. 15:00
Megosztás:

Ez most a 10 legnépszerűbb használt autó Magyarországon

Bár az érdeklődők száma csökkent, a hazai használtautó-piac minősége javult 2025 októberében - derül ki a Használtautó.hu adataiból. A járművek fiatalabbak, kevesebbet futottak, árak pedig minden hajtáslánc esetében emelkedtek. Különösen figyelemre méltó, hogy az elektromos autóknál is megtört a korábbi trend, és nőtt az átlagáruk.
2025. 11. 05. 14:30
Megosztás:

Ismét tízezres nagyságrendű lehet az éves csökkenés

A 2025-ös háromnegyedév adatai alapján a magyar cégvilágban tovább folytatódik a cégszám csökkenése. Az új alapítások továbbra sem képesek ellensúlyozni a megszűnések számát, miközben a cégbírósági eljárások száma tartósan magas maradt.
2025. 11. 05. 14:00
Megosztás:

Erős kettősség látható a fiatalok fizetési várakozásainál

A dolgozó fiatalok döntő része, 68 százaléka egyértelműen derűlátó a jövőbeni fizetésemelésekre nézve, azaz emelkedést várnak. Ugyanakkor az inflációval korrigált emelés, azaz a reálkeresetek alakulását tekintve már jóval árnyaltabb a kép a K&H ifjúsági index szerint. Tény azonban, hogy a bére csökkenésére csak nagyon kevés fiatal számít.
2025. 11. 05. 13:30
Megosztás:

Erős kettősség látható a fiatalok fizetési várakozásainál

A dolgozó fiatalok döntő része, 68 százaléka egyértelműen derűlátó a jövőbeni fizetésemelésekre nézve, azaz emelkedést várnak. Ugyanakkor az inflációval korrigált emelés, azaz a reálkeresetek alakulását tekintve már jóval árnyaltabb a kép a K&H ifjúsági index szerint. Tény azonban, hogy a bére csökkenésére csak nagyon kevés fiatal számít.
2025. 11. 05. 13:00
Megosztás: