Elindították a törökországi Akkuyui Atomerőmű 2-es blokk gőzfejlesztőjét a gyártóműből
Ilyenek lesznek a Paks II. Atomerőmű gőzfejlesztő berendezései is
A négy, egyenként 355 tonna tömegű gőzfejlesztőt vízi úton szállítják majd a helyszínre, több mint 3000 kilométer megtétele után érkezik meg a hajó a gőzfejlesztőkkel a Földközi-tenger partján épülő erőmű kikötőjébe.
- A négy gőzfejlesztő közül az első 8 hónappal a tervezett időpont előtt készült el, annak köszönhetően, hogy a gyártómű, az AEM-Tyehnologii vállalat volgodonszki gyárában jelentős fejlesztések valósultak meg. A digitális technológiáknak köszönhetően tovább javult a hatékonyság, miközben a személyzet továbbképzése is folyamatban van. Ennek eredményeként sikerült a határidő előtt elindítani az Akkuyui Atomerőmű második blokkjának berendezéseit. A mostani kiszállítás is jelzi, hogy az üzemben az atomerőművi berendezések gyártása stabilan és ütemesen zajlik a termelési kapacitások maximális kihasználásával – hangsúlyozta Igor Kotov, a volgodonszki Atommas anyavállalata, az AEM-Tyehnologii Rt. vezérigazgatója.
A gőzfejlesztők az atomerőmű primer körének kulcsberendezései közé tartoznak. Az Akkuyui Atomerőmű-projekt részeként négy egység valósul meg orosz 3+ generációs, VVER-1200 típusú blokkokkal, amelyek névleges teljesítménye egyenként 1200 MW lesz. Az Akkuyui Atomerőmű a globális nukleáris ipar első olyan projektje, amelyet a Build-Own-Operate (Építsd meg – birtokold – üzemeltesd!) modell szerint valósít meg a Roszatom.
A gőzfejlesztők az 1-es atomerőművi biztonsági osztályba sorolt berendezések körébe tartoznak. A gőzfejlesztő egy vízszintesen beépített hengeres tartály két végén elliptikus lezárással. A hőcserélő csövezése 11 000 rozsdamentes hőátadó csőből áll, amelyek teljes hossza több mint 148 kilométer. A csövek átmérője 16 mm, az egyes szelvények hossza 11 és 17 méter között váltakozik. A csővégek a két kollektorba – a bemeneti és kimeneti kollektorokba – vannak bekötve. A reaktor a gőzfejlesztőn keresztül adja át a hűtőközeg segítségével a maghasadás során keletkező hatalmas hőenergiát, amely nagy nyomású gőzzé alakítva és a turbinát meghajtva mechanikus energiává változik, és a turbinával közös tengelyre kapcsolt generátor segítségével alakul át villamos energiává. A gőzfejlesztő mintegy 15 méter hosszú henger, átmérője több mint 4 méter, tömege 355 tonna.
A dél-oroszországi Volgodonszkban működő Atommas gépgyárból közúton szállítják a Cimljanszki-víztározó partján fekvő kikötőbe a berendezéseket, majd egy 650 tonna teherbírású portáldaru segítségével folyami-tengeri hajóba emelik be. A hajó a Don folyón a doni Rosztov és Azov városok érintésével éri el az Azovi-tengert, majd a Kercsi-szoroson keresztül kifut a Fekete-tengerre, áthalad a Boszporusz-szoroson, a Márvány-tengeren és a Dardanellákon keresztül az Égei-tenger érintésével a Földközi tenger felé veszi útját, hogy elérje Akkuyut, az atomerőmű építkezésének helyszínét. A tengeri út hossza mintegy 3000 kilométer.