„Engem félrevezettek, megtévesztettek” – Ezért figyeli az emelt díjas szolgáltatások piacát az NMHH

Kezdetben „Prémiumszolgáltatás” néven ismertük, de ma már csak „Emelt díjas szolgáltatásként” emlegetjük a 90-es és a 91-es kezdetű, valamint a 16-tal kezdődő öt- és hatszámjegyű telefonszámokat. Ezeknek az elterjedése óta különösen figyelnek az előfizetők és a hatóság is arra, hogy megelőzzék a magas telefonszámlákat, hiszen a múltban számos visszaélés történt. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rövid történelmi áttekintést készített.

„Engem félrevezettek, megtévesztettek” – Ezért figyeli az emelt díjas szolgáltatások piacát az NMHH

A 90-es évek végén terjedt el, de még napjaikban is használt az „Emelt díjas szolgáltatás”, ami lényegében egy olyan szolgáltatás, ami magába foglalja a hívás díját és a kapott tartalomszolgáltatás árát is. A piaci igényeket figyelembe véve, 2006-tól új számtartományként jelent meg a 91-es telefonszám, ami az „Emelt díjas megkülönböztetett szolgáltatás”-t jelölte. Ez lehetőséget biztosított az olyan hívások kezdeményezésére is, amely nem jelentett a kiskorúak védelme érdekében mérlegelendő kockázatot. Az „Emelt díjas megkülönböztetett szolgáltatás” díja az évek során nem változott, jelenleg is legfeljebb bruttó ezer forint.

Az igényelt emelt díjas számok 2013-ban voltak a legnépszerűbbek, amikor megjelentek a 16-tal kezdődő, rövid kódokon elérhetővé tett emelt díjas szolgáltatások. Ekkortól már megkülönböztették a díjkorlátos, a díjkorlátmentes és a felnőtt szolgáltatásokat is.

Egyre több lett a panasz, de mindig ugyanaz

Az emelt díjas szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszok a piacra kerülésüktől fogva jelen vannak. A panaszok jellemzően azóta sem változtak, általában a díjazással kapcsolatban „a nem én hívtam”, „nem hívtam annyiszor” és a „nem annyi ideig beszéltünk” jellegűek jelennek meg, illetve „a nem tudtam és nem tájékoztattak arról, hogy ez a hívás emelt díjas hívás”, „Engem félrevezettek, megtévesztettek” a jellemző típusok.

Az NMHH látókörében megjelent jogos előfizetői panaszok a 90-es évektől a 2010-es évek közepéig jellemzően a helyhez kötött analóg előfizetői hálózatokat érintő jogosulatlan hozzáférésből eredtek. Ezen visszaélések lehetőségét csak a technológiai fejlődés szorította ki.

SMS, felugró ablakok, téves vírusveszély

A rövid szöveges üzenetek (SMS) megjelenése lehetőséget biztosított a hívott és a fogadott SMS-alapú emelt díjas szolgáltatások terjedésének. A tartalomszolgáltatók ezeket a díjköteles üzeneteket heti vagy napi rendszerességgel küldték ki előzetes regisztráció alapján. Ezek miatt jelentős mennyiségű előfizetői kifogás érkezett, ezért az NMHH 2012-ben rendeletben szabályozta a fogadott emelt díjas SMS-eknek az alapértelmezett letiltását, továbbá minden emelt díjas korlátozásnak kizárólag csak az előfizető személyének az ellenőrzése utáni feloldhatóságát. Ezen hatósági rendelkezés az előfizetés jellegű és előzetes regisztrációhoz kötött emelt díjas fogadott SMS üzenetek vonatkozásában „a nem tudtam, hogy a kapott üzenetekért is kell fizetni” jellegű panaszok jelentős csökkenését eredményezte.

A következő jelentős problémával a hatóság az emelt díjas szolgáltatások nyújtása során 2017-ben szembesült. Ekkor már megjelentek az okostelefonok, amelyek magukkal hozták az úgynevezett „felugró ablakokat”. A kellően vonzó vagy ijesztő reklámok alkalmasak voltak arra, hogy egyetlen kattintással, illetve gombnyomással elindítsanak egy folyamatot, amelynek végén a gyanútlan telefonhasználó olyan emelt díjas szolgáltatás előfizetője lett, amire véletlenül iratkozott fel. Az NMHH ilyen felugró ablakú reklámokat a 90-647047 és a 90-647725 emelt díjas díjkorlátmentes számokon, valamint a 16036, a 16056 és a 161155 emelt díjas rövid számokon észlelt. A hatósági vizsgálat megállapította, hogy egyrészről egyáltalán nem volt igazolható a szolgáltatás igénybevételére ösztönző „vírusos”, illetve „kártevős” állapot valóságtartalma, másrészt a ténylegesen biztosított szolgáltatás nem a „vírusmentesítést”, „kártevőeltávolítást” eredményezte, hanem minden esetben az emelt díjas fogadott SMS-szolgáltatás megrendelésére – haszonszerzésre, csalásra – irányult. A rendőrségi eljárás nem tudta felderíteni az elkövetőket, ellenben a hatóság eredményesen lépett fel az érintettek kártalanítása érdekében.

Kártalanítás és visszatérítés is történt

Az ideiglenes intézkedésen túl átfogó vizsgálat is indult mindhárom mobiltelefon-szolgáltató vonatkozásában az emelt díjas szolgáltatások nyújtása során tanúsított szolgáltatói magatartások, valamint az észlelt, ismeretlen által elkövetett, különösen nagy kárt okozó csalás bűntettének elkövetése miatt. A hatóság rendőrségi feljelentést is tett ez ügyben. A vizsgálat során a hatóság több súlyos jogszabálysértést, és egyes kötelezettségek elmulasztását állapította meg. Mindhárom mobiltelefon-szolgáltató esetén megállapította, hogy olyan számhasználati szerződések alapján jogosítottak fel számhasználókat az emelet díjas szolgáltatás azonosítóinak a használatára, mely szerződések nem rendelkeznek a jogszabályban rögzített kötelező elemekkel.

A megtévesztéssel elkövetett visszaélések miatti kártalanítás 2019-ben zárult le. Mindhárom mobiltelefon-szolgáltató kötelezettséget vállalt a károsult előfizetők teljes körének feltárására és kártalanítására. Ennek a hatóság által ki nem kényszeríthető kártalanításnak az együttes összege a három mobiltelefon-szolgáltatónál elérte a nettó 350 millió forintot. Ezzel a visszaéléssel érintett emelt díjas számokra kiszámlázott, és az előfizetők által befizetett díjak teljes mértékben történő visszatérítése már megközelítette a félmilliárd forintot. Mindhárom mobiltelefon-szolgáltató a vállalt kötelezettségeinek maradéktalanul eleget tett.

Célkeresztben az „IVR-nyereményjátékok”

A hatóság a következő emelt díjas szolgáltatással kapcsolatos eljárását 2021 szeptemberében a 4Voice Kft.-vel szemben indította, miután azt tapasztalta, hogy a cég honlapján közzétett pdf-formátumú emelt díjas nyilvántartása nem tette egyértelművé a kívánt szolgáltatás megnevezését. A 90-900 956 emelt díjas számon elérhető szolgáltatás részletes vizsgálata során derült ki, hogy az azonosítón olyan Interactive Voice Response (IVR) kvízjáték keretében folytatott nyereményjáték-akciókat szerveztek, melyek közismert kereskedelmi egység (Spar) és hírközlési szolgáltatók (Telekom, Telenor) nevével fémjelezve arról tájékoztattak, hogy tárgynyereményben részesültünk. A nyeremény átvételéhez fel kellett hívni a fenti számot és válaszolni kellett a kérdésekre. Ez kb.10 percig tartott, ami percenként ezer forintbaba került a telefonálónak. Ugyancsak visszaélésszerű azonosítóhasználatot észlelt a hatóság 2022 februárjában két olyan „IVR-nyereményjáték”-ra használt emelt díjas szám esetében, melyeknek az aktuális szolgáltatója szintén a 4Voice Kft., a számhasználó pedig a Calgo Kft. A hatóság a feltárt jogsértések miatt kötelezte a 4Voice Kft.-t a visszaélésszerű azonosítóhasználat során beszedett díjak visszatérítésére, valamint a jogsértő tevékenységének a honlapján történő közzétételére. Jelenleg a 4Voice Kft. az elsőfokú döntéssel szemben fellebbezést nyújtott be, így a döntés még nem végleges, a másodfokú eljárás folyamatban van.

Az emelt díjas szolgáltatásokban az utóbbi időszakban jelentős piaci változások tapasztalhatók. A legjelentősebb, hogy a mobilszolgáltatók kivezették az SMS-alapú emelt díjas szolgáltatásaikat, és az emelt díjas rövid számok használata is megszűnt. Ennek közvetett következménye, hogy egyre jelentősebb azoknak az emelt díjas szolgáltatásoknak a köre, melyeknél olyan hírközlési szolgáltató rendelkezik jogosultsággal az emelt díjas számok felett, aki a tartalomszolgáltatásait elsődlegesen nem is a saját, hanem más hírközlési szolgáltatók előfizetői részére kívánja nyújtani. Ez a helyzet sajnos körülményesebbé teszi az előfizetők érdekeinek védelmét és a fentebb bemutatott kártalanításukat is.

Ezért az emelt díjas szolgáltatások elérését biztosító piaci szereplőknél tapasztalható jelentős változások nélkülözhetetlenné teszik, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság folyamatosan nyomon kövesse a piaci helyzetet, és szükség esetén beavatkozzon.

Plume Network fogalma, jelentése és értelmezése: Egy új generációs blokklánchálózat a valós eszközök tokenizálására

Egy hálózat, amely összehozza a kriptót és a való világot: a kriptovaluták és blokklánc-technológiák világában a 2020-as évek második felére világossá vált: a jövő nem csak a digitális eszközöké, hanem azoké a rendszereké, amelyek képesek a való világ pénzügyi eszközeit is digitálisan kezelhető formába önteni.
2025. 09. 24. 14:00
Megosztás:

Tovább emelkedtek az árak a használtautó-piacon

Idén augusztusban tovább emelkedtek az árak a magyar használtautó-piacon: az eladó hirdetések kínálati átlagára 5,5 millió forint volt, szemben a 2024 augusztusában regisztrált 5,3 millió forinttal - ez derült ki a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) augusztusi jelentéséből.
2025. 09. 24. 13:30
Megosztás:

Circle áttörése a valós eszközök piacán – megérkezett a natív USDC a Plume hálózatra

A Circle újabb lépést tett a valós pénzügyi eszközök tokenizálásának térnyerése felé: a világ legismertebb szabályozott stabilcoinja, az USDC mostantól natívan is elérhető a Plume blokkláncon. Ez nem csupán technológiai újítás – a DeFi és az intézményi pénzügyek összefonódásának új korszakát jelenti. Nézzük, mit hoz a jövő a tokenizált valós eszközök (RWA) piacán!
2025. 09. 24. 13:00
Megosztás:

Jön a magyar fejlesztésű prebiotikus ital

A hazai funkcionális italok piacán új korszak kezdődik: az R-Water Kft., a magyar sportital és vitaminital gyártás egyik leginnovatívabb szereplője bejelentette, hogy hamarosan piacra dobja az első saját fejlesztésű prebiotikus italát. Az újdonság célja, hogy támogassa a bélflóra egyensúlyát, erősítse az immunrendszert, és egészséges alternatívát kínáljon a tudatos fogyasztóknak.
2025. 09. 24. 12:30
Megosztás:

100 éves használt lakásra felvehető az Otthon Start, de akad olyan új építésű, amire nem

Nem minden új építésű lakásra vehető fel az Otthon Start hitel, mivel a jogszabály kizárja azokat az ingatlanokat, amelyek építési engedélyét 2022. január 1. előtt adták ki – hívta fel a figyelmet Vincze Krisztián, a GV Hitelközpont ügyvezető-tulajdonosa. Bár ezek a lakások a program keretében is megvásárolhatók, a hiteligénylés elindítása csak a használatbavételi engedély megszerzése után lehetséges, ami akár 12–18 hónapot is igénybe vehet.
2025. 09. 24. 12:00
Megosztás:

A PAXMINING a SOL és XRP piaci volatilitását stabil jövedelemmé alakítja, ami 9800 dollár nyereséget eredményez

A vezető kvantitatív kriptovaluta-kezelő platform, a PAXMINING bejelentette, hogy egyedi, piacsemleges stratégiája kiválóan teljesített a volatilis piaci környezetben.
2025. 09. 24. 11:53
Megosztás:

Miért döntött így a Magyar Nemzeti Bank?

A Monetáris Tanács a szeptemberi kamatdöntő ülésén sem változtatott az irányadó kamatokon. A jegybanki alapkamat most már egy éve 6,50 százalékon áll. A kamatfolyosó két széle szintén változatlan maradt – 5,50, illetve 7,50 százalékon. A döntés nem okozott meglepetést, megfelelt a széles körű elemzői konszenzusnak.
2025. 09. 24. 11:30
Megosztás:

Mire számíthatnak szerdán a befektetők?

Vegyes képet mutattak ma reggel az ázsiai-csendes-óceáni térség tőzsdéi, amelyeket inkább lefelé mozdítottak Powell elnök tegnapi szavai. A védelmi szektor jól teljesített, miután Donald Trump támogatásáról biztosította Ukrajnát és a NATO-t.
2025. 09. 24. 11:00
Megosztás:

Jerome Powell szavai a kötvénypiacon is nyomot hagytak

Jerome Powell szavai a kötvénypiacon mérsékelt elmozdulást hoztak, az eszközárakkal és a munkaerőpiaccal, valamint inflációval kapcsolatos kommentek nyomán a 10 éves amerikai hozam 3 bázisponttal 4,114%-ra mérséklődött.
2025. 09. 24. 10:30
Megosztás:

Pirosba fordultak a mértékadó tengerentúli indexek

Az amerikai részvénypiacok Jerome Powell szavaira figyeltek, aki a Rhode Island-i Providence-ben magasan értékelt eszközárakról beszélt és megismételte a múlt heti kamatdöntő ülésen elhangzott érveket, miszerint a kamatvágást az indokolta, hogy a munkaerőpiac gyengesége ellensúlyozza a makacs inflációval kapcsolatos aggodalmakat.
2025. 09. 24. 10:00
Megosztás:

Visszafogott emelkedés a mértékadó európai tőzsdék többségén

A hétfői gyengélkedés után tegnap a leheletnyi mínuszba csúszó FTSE100 kivételével emelkedni tudtak a mértékadó európai indexek, meglovagolva az amerikai tőzsdék hétfői jó teljesítménye vetette hullámokat.
2025. 09. 24. 09:30
Megosztás:

Digitális szabadidő: hogyan változtatja meg életünket az online világ?

Az internet alapvetően átalakította a szabadidő eltöltésének módját. Tíz évvel ezelőtt még könyvtárakban kerestek információt az emberek, ma minden tudás a zsebben van. A filmek újrajátszására hónapokat vártak, most percek alatt elérik bármilyen tartalmat. Ez a gyorsaság teljesen megváltoztatta a szórakozáshoz való viszonyulást.
2025. 09. 24. 09:00
Megosztás:

Nők a Web3 élvonalában – Bitget elindítja a Lady Forward irányt

A Bitget, a világ legnagyobb Universal Exchange (UEX), ma bejelentette zászlóshajó női blockchain-kezdeményezésének, a Blockchain4Her következő fejezetét, a „Lady First Lady Forward” mottóval.
2025. 09. 24. 08:30
Megosztás:

Pszichológia a pénz mögött: szerencsejátékosok és befektetők döntései

A pénzügyi döntéseink mögött gyakran nem a racionális megfontolások, hanem mélyen gyökerező pszichológiai mechanizmusok állnak.
2025. 09. 24. 07:49
Megosztás:

Sikeres évet zárt a Heureka Group, az Árukereső cseh anyacége

Nőtt a bevétel, az EBITDA és az operatív cash flow, miközben az adósságállomány a felére csökkent.
2025. 09. 24. 07:30
Megosztás:

Aranyat ért a szeptemberi hőség a bulizóknak és a vendéglátósoknak

Tavalyhoz képest jobb évet zártak azok a szórakozó és kikapcsolódásra alkalmas helyek, amelyek valamilyen extra szolgáltatást nyújtottak: például rekordszámú telt házas koncertet, ahogy a Budapest Park, vagy zárt körű bulikat, csúszdás strandokat – derült ki a RevoUnion és partnerei nyári szezonzárásról szóló sajtótájékoztatóján.
2025. 09. 24. 07:00
Megosztás:

Nemzeti parkok rangsora: a Balaton-felvidéki lett a magyarok kedvence

Hazánk tíz nemzeti parkja közül a Balaton-felvidékit tartják a legszebbnek a magyarok –– derül ki a Csodásmagyarország.huonline felméréséből. A második helyre az Aggteleki Nemzeti Park került, míg a dobogó harmadik fokán a Bükki Nemzeti Park végzett. A rangsorban negyedik az Őrségi, ötödik a Hortobágyi Nemzeti Park, őket követi a Fertő–Hanság, a Duna–Dráva, a Duna–Ipoly, a Körös–Maros és a Kiskunsági Nemzeti Park.
2025. 09. 24. 06:30
Megosztás:

A legpusztítóbb nyári napok és hónapok: 12 év tapasztalatait összegzi az Allianz

Az elmúlt tizenkét év nyarait megvizsgálva elmondható, hogy az időjáráshoz köthető károk száma bár csökkenő tendenciát mutat, nagyságuk azonban egyre nő. A legnagyobb, egy hónap alatt bekövetkezett károk az utóbbi három évhez köthetők – élen az idei júliussal, amely az eltelt 12 év rekordösszegű havi kifizetését, egyúttal a legtöbb havi kárbejelentését is eredményezte. Tölgyes Ágnes, az Allianz Hungária Zrt. fenntarthatóságért felelős igazgatósági tagja a tendenciákat látva arra emlékeztet, hogy miközben a viharok érezhetően nagyobbak és koncentráltabbak, a biztosítás nem csupán sebtapasz: előre megépített biztonsági hálóként kell terveznünk vele.
2025. 09. 24. 06:00
Megosztás:

Önkéntes Vízadás: 400 000 liter vizet kaptak Budapest fái

Valódi összefogást hozott az idei nyár Budapesten: a 10 millió Fa, Budapest Városháza, a BKM FŐKERT és a Beeco térképes applikáció 3000 embert mozgatott meg, hogy a hőségben oltsák a város fiatal faállományának szomját. Az applikáció adatai szerint a III., VII., VIII., IX., XI., XII. és XIII. kerületben élő civilek voltak a legaktívabbak Budapesten, vidéken pedig Gödöllőn és Szolnokon volt a leglelkesebb a lakosság.
2025. 09. 24. 05:30
Megosztás:

Nem változott a hazai jegybanki alapkamat

Nem okozott meglepetést az MNB. A várakozásoknak megfelelően, mai ülésen is változatlanul hagyta a kondíciókat a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa, az alapkamat 6,50 százalékon, az overnight jegybanki betét 5,50 százalékon, az overnight fedezett hitel kamata 7,50 százalékon maradt.
2025. 09. 24. 05:00
Megosztás: