Ennyire adunk más generációk véleményére az Allianz legújabb kutatása szerint

Az Allianz Hungária Zrt. az egyes generációk különböző életterületeken való tudásmegosztását vizsgáló májusi, nem reprezentatív kutatása szerint a megkérdezettek közel 90 százaléka szokott tanácsot kérni más generáció tagjaitól, közülük közel 60 százalék nála idősebbektől és fiatalabbaktól is. A Z-sek viszont inkább az idősebbekhez (40%), az X-esek pedig a fiatalokhoz (19,6%) fordulnak, ha útmutatásra van szükségük. A felmérésből kiderült többek között az is, hogy nem csak akkor kérünk tanácsot, ha tájékozatlannak vagy bizonytalannak érezzük magunkat.

Ennyire adunk más generációk véleményére az Allianz legújabb kutatása szerint

Az életkorunkból adódó területeken vagyunk a legtájékozottabbak

Az online felmérés rávilágított, hogy az 58-76 évesek (baby boomer korosztály) az egészség területén érzik a leginkább, hogy tudják mit szeretnének elérni, és tudatosan abba az irányba is tartanak. A 26-57 évesek (X és Y generáció) az önazonosság, személyes fejlődés, tanulás, a 25 évesek vagy annál fiatalabbak (Z generáció) pedig a család és a párkapcsolat területén a legcéltudatosabbak. A válaszokból egyértelműen kirajzolódik, hogy az egyes generációk a korosztályi prioritások mentén a legtájékozottabbak. Az idősebbeket érthető módon az egészségük foglalkoztatja a leginkább, az X-esek és Y-osok pedig abban az életszakaszban vannak, amikor a legjobban talán a személyes fejlődés és a saját hangjuk megtalálása foglalkoztatja őket. A Z-sek válaszát magyarázhatja, hogy számukra a legstabilabb pont a család, illetve ebben az időszakban bontakoznak ki sokszor a megoldásra váró családi problémák.

Példaértékűnek tartjuk a hozzáállásunkat, mégis keressük a megfelelő irányt

A megkérdezettek válaszai alapján generációtól függetlenül a családhoz, barátokhoz való hozzáállásunkat tartjuk a leginkább példaértékűnek, de egyúttal ezen a területen keressük még a számunkra legmegfelelőbb irányt. Ebből látszik, hogy bármilyen példaértékűnek is tartjuk a hozzáállásunkat egy-egy életterületen, értjük és tudjuk azt, hogy ez egy változó dolog, amiért folyamatosan dolgoznunk kell.

Az egyes generációkat vizsgálva a baby boomerek (20%), valamint az Y (30,6%) és a Z generáció (40%) számára is a család, párkapcsolat az az életterület, ahol a leginkább példaértékűnek tartják a hozzáállásukat. A baby boomerekviszont ezen az életterületen keresik még a számukra legmegfelelőbb irányt, csakúgy, mint az X korosztály. A vizsgálat arra is rámutatott, hogy az X és a Z generáció tagjai két életterületet emelnek ki, azonban más-más szempontból. Az X-esek az önazonosság, személyes fejlődés, tanulás életterülettel kapcsolatban a legtudatosabbak és tartják egyúttal ahozzáállásukat a leginkább példaértékűnek, a család, párkapcsolat területén viszont még keresik a számukra legmegfelelőbb irányt, ám részben ezen az életterületen tartják magukat a legtájékozottabbnak is. A Z-seknél ez pont fordítva van: a család, párkapcsolat életterülettel kapcsolatban a legtudatosabbak és tartják a hozzáállásukat a leginkább példaértékűnek, az önazonosság, személyes fejlődés, tanulás területén viszont még keresik a számukra legmegfelelőbb irányt. A legtájékozottabbnak pedig a közéleti kérdésekben és a társadalmi felelősség terén tartják magukat.

A spiritualitásban vagyunk a legkevésbé jártasak

Az Allianz Hungária kutatása szerint összességében, minden generációt tekintve a család és kapcsolatok terénszerezzük a legtöbb tapasztalatot, így ezzel kapcsolatban vagyunk a legtájékozottabbak is. Érdekes azonban, hogy az elmúlt évtizedek spirituális térnyerése ellenére generációtól függetlenül minden válaszadó a spiritualitás terén tartja saját magát a legkevésbé tájékozottnak. Hiába foglalkozunk tehát sokkal többet a spiritualitással, mint korábban, minden korosztály keresi még az utat ezen a téren, így nem igazán tudnak egymás tapasztalataira támaszkodni.

Szórakozási és közéleti kérdésekben kérünk legtöbbször tanácsot

A kutatásban résztvevők 88,8 százaléka szokott tanácsot kérni más generáció tagjaitól, közülük 57,9 százalék egyaránt fordul fiatalabbakhoz és idősebbekhez is, mivel úgy gondolják, hogy mindkét korosztály hasznos tanáccsal szolgálhat számukra. A legnagyobb arányban (94,4%) az Y-osok kérnek tanácsot másoktól, a legkevésbé pedig a baby boomerek (20%). Kiderült továbbá, hogy a Z-sek támaszkodnak leginkább az idősebbekre (40%), az X-esek pedig a fiatalokra (19,6%).

Az egyes életterületeket tekintve a baby boomerek (40%), valamint az Y (47,2%) és Z generációsok (30%) egészség, fittség témában kérnek szívesen tanácsot a náluk fiatalabbaktól, az X generációsok pedig kikapcsolódás, feltöltődés témában (47,8%).

Ám az idősebb generáció tanácsaira már sokkal több életterületen számítunk. A válaszadók többsége a pénzügyek, anyagi javak (55,1%) és a család, párkapcsolat (54,2%) vonatkozásában általában a náluk idősebbektől kér útmutatást. A baby boomerek ezenkívül a barátokkal és ismerősökkel kapcsolatos kérdéseket is a náluk idősebbekkel vitatják meg (46,7%). Az Y generáció még a karrier, munka, valamint az önazonosság, személyes fejlődés, tanulás (55,6%-55,6%) kapcsán is így tesz, a Z generáció pedig a környezet, lakás, életterek, továbbá a közélet és a társadalmi felelősség kérdéseivel is a náluk idősebbekhez fordul (80%-80%).

Fiatalokhoz és idősekhez vegyesen a felmérésben résztvevők közül generációtól függetlenül a legtöbben a kikapcsolódás, feltöltődés (15%), valamint a közéleti és társadalmi felelősség kérdéseivel (14%) fordulnak tanácsért. Korosztályi bontásban ez a baby boomerekről és az Y generációsokról mondható el. A Z-sek a kikapcsolódáson kívül a barátok vonatkozásában is vegyes korosztályú emberektől kérnek tanácsot, az X generáció tagjai pedig inkább az önazonosság, személyes fejlődés, tanulás terén teszik ezt.

Miért nem kérünk tanácsot?

Azoknál, akik nem szoktak ajánlást kérni más korosztályú emberektől (8,4%), többféle mögöttes tényező figyelhető meg. A baby boomerekben és az Y generáció tagjaiban közös, hogy kellően bíznak saját magukban és az értékítéletükben (13,3% és 2,8%), ezért inkább jellemzően nem kérnek tanácsot más korosztályú emberektől. Ez magyarázható azzal, hogy ezeknél a generációknál, főleg 30 éves kor felett, már jobban tudjuk, hogy mit akarunk az életben. Érdekes azonban, hogy az Y generáció ugyanilyen arányban (2,8%) nem mer tanácsot kérni a nála idősebbektől vagy fiatalabbaktól, de ugyanezzel indokolják döntésüket a Z generációs válaszadók (10%) is. Az X-esek pedig nem szeretnek mástól tanácsot kérni még akkor sem, ha bizonytalanok magukban, mert csak összezavarodnak és nehezebben döntenek (4,3%).

Inkább coach-tól kérünk tanácsot, mint ismerőstől

A kutatásban résztvevők 66,7 százaléka a családjához és a barátaihoz fordul tanácsért – akár fiatalabb, akár idősebb emberről van szó –, ami nem meglepő. Ezen belül is a család jelenti a legfontosabb támaszt, jelentősen nagyobb arányban, mint a barátok (49,1 vs. 17,6 százalék). A baby boomerek és a Z generáció körében a legnagyobb azok aránya, akik úgy vélik, hogy a családtagjaik ismerik őket a legjobban és bennük bíznak meg leginkább. Őket követik az X-esek 56,5 százalékkal, majd az Y-osok 31,9 százalékkal.

Az összképet nézve érdekes azonban, hogy szívesebben kérünk segítséget coach-tól, mint egy munkatárstól vagy távolabbi ismerőstől. Legritkábban a távolabbi ismerőseinkhez fordulunk a problémáinkkal (a kitöltők 6,9 százaléka), akik bár kevésbé ismerhetnek minket, de pont emiatt objektívebben láthatják az élethelyzetünket, mint a család vagy a barátok.

Mihez kezdünk mások tanácsával?

A megkérdezettek közül szinte mindenki (99,1%) megfogadja a kapott véleményt, útmutatást valamilyen formában. A legtöbben (67,3%) összegyúrják a saját véleményükkel és a kettőt vegyítve döntenek. Legnagyobb arányban (19,6%) az X-esek fogadják meg egy az egyben más tanácsát, a baby boomerek 33,3 százaléka pedig több embertől is kér tanácsot és a többség véleménye alapján dönt.

„Jövőbiztosítóként úgy gondoljuk, hogy minden generáció tudása fontos és értékes, hiszen a különböző korosztályok tagjainak ismeretei, tapasztalatai alkotják azt a kollektív tudást, amely a jövő építőköve. Az Allianz ismeri és érti az egyes generációk által támasztott igényeket, és ezeket alapul véve támogatja őket termékeivel és megoldásaival, minden élethelyzetben. Különösen igaz ez a digitalizáció területére, ahol például a Digitális Mentor programunkkal fordítunk kiemelt figyelmet annak támogatására, hogy a fiatalok segítsék az idősebbeket a digitális tudás megszerzésében, az új digitális eszközök használatának elsajátításában, hogy ezáltal lépést tarthassanak a technológia fejlődésével” – mondtaZsámboki Olívia, az Allianz Hungária marketing és kommunikációs osztályának senior szakértője.

Mastercard, Polygon és Mercuryo összefogása: új korszak kezdődik az önálló kriptotárcák világában

A kriptopénzek világa új szintre lép: a Mastercard a Polygon és a Mercuryo partnereként elindítja a Crypto Credential nevű megoldását az önálló (self-custody) tárcák számára. A cél: egyszerűsíteni a kriptós utalásokat, emberközeli élménnyé tenni a digitális tranzakciókat, és kiiktatni a hibalehetőségeket a hosszú és bonyolult címek másolgatása helyett. Ez nemcsak kényelmesebb, hanem biztonságosabb és skálázhatóbb is lehet az egész iparág számára.
2025. 11. 18. 16:00
Megosztás:

Felértékelődtek az emberi tényezők a munkahelyválasztásnál

A biztonság, az együttműködés és a nyílt kommunikáció felértékelődött a munkahelyválasztásnál, de továbbra is az alapbér az első, a magánélet tiszteletben tartása a második a választási szempontok rangsorában a PwC Magyarországnak a magyarországi munkaerőpiaci preferenciákról készített, az MTI-hez kedden eljuttatott kutatása szerint.
2025. 11. 18. 15:30
Megosztás:

Tovább bővültek az önkéntes nyugdíj- és egészségpénztárak a harmadik negyedévben

A harmadik negyedévben sem állt meg az önkéntes nyugdíj- és egészségpénztári befizetések növekedése, a taglétszám gyarapodása. A nyugdíjkasszák infláció feletti hozamot termeltek az év első kilenc hónapjában, az egészségpénztárak esetében pedig jól látszanak az idei jogszabálymódosítások pozitív hatásai is, nőttek a lakáscélú jelzáloghitelek törlesztéséhez kapcsolódó kifizetéseik - közölte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ) .
2025. 11. 18. 15:00
Megosztás:

Ezekben a kerületekben pörögnek a minilakások

A 2025 harmadik negyedévében Budapesten értékesített minilakások, vagyis a 16-22 négyzetméteres ingatlanok továbbra is a befektetési célú piac sajátos szegmensét alkotják. A Duna House adatai alapján az értékesítések döntő többsége korábbi befektetések realizálásához kapcsolódott, különös tekintettel az Otthon Start Program lakbérekre gyakorolt pozitív hatására, valamint a VI. kerületben történt, potenciálisan iránymutató Airbnb-tiltásra.
2025. 11. 18. 14:30
Megosztás:

A Bitcoin árfolyama az amerikai kamatvárakozások fogságában

A kriptopiac újra a globális gazdasági hírek túszává vált: a Bitcoin árfolyamesése mögött ezúttal nem belső technikai vagy fundamentális problémák, hanem az amerikai jegybank (Fed) kamatpolitikájával kapcsolatos spekulációk állnak. A befektetők idegeit a decemberi kamatvágás körüli bizonytalanság borzolja, amely látványosan megingatta a legnagyobb kriptoeszközök árfolyamát.
2025. 11. 18. 14:00
Megosztás:

A háromgyermekes anyáknak még most is megéri nyilatkozni az idei kedvezményről

A háromgyermekes anyák kedvezménye akkor sem vész el, ha valaki elfelejtett októberben nyilatkozni, még most is érdemes pótolni, hiszen így akár még a novemberi fizetés is szja-mentes lehet; az októberre járó kedvezmény jövőre, az éves szja-bevallásban kérhető vissza - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) kedden az MTI-vel.
2025. 11. 18. 13:30
Megosztás:

Milliárdos karácsonyi költés a játékpiacon

A REGIO JÁTÉK friss országos kutatása szerint a magyar kisgyermekes családok idén átlagosan 88.000 forintot költenek karácsonyi ajándékokra. A vásárlások több mint fele már online zajlik, miközben a legnépszerűbb ajándékok továbbra is a játékok: társasok, fejlesztő játékok és LEGO. A játékkereskedő saját adatai alapján Black Fridaytől karácsonyig az átlagos online kosárérték 19.000 forintra, az áruházi 13.500 forintra nő, a decemberi forgalom pedig egy átlagos hónap ötszörösét éri el.
2025. 11. 18. 12:30
Megosztás:

Közel 1 milliárd dollárnyi Bitcoin mozdult meg – Újra felkavarja a piacot a Mt. Gox árnyéka

Régi sebek újra felszakadnak: megmozdultak a Mt. Gox vagyonok. Több mint egy évtized telt el a Mt. Gox tőzsde összeomlása óta, de a japán kriptotörténelem legnagyobb bukása még mindig kísérti a piacot. Hétfő éjjel közel 1 milliárd dollárnyi Bitcoin került átutalásra a hírhedt csődtömegből – és ez ismét pánikot keltett a befektetők körében, miközben a Bitcoin ára 90 000 dollár alá esett.
2025. 11. 18. 12:00
Megosztás:

Az MBH megveszi az Otthon Centrum Magyarország Holding Kft. 80 százalékát

Az MBH Bank Nyrt. november 17-én üzletrész adásvételi szerződést írt alá az Otthon Centrum Holding Kft-vel az OC Magyarország Holding Kft. 80 százalékos tulajdonrészének megvásárlásáról - közölte az MBH és az Otthon Centrum kedden a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
2025. 11. 18. 11:30
Megosztás:

Milyen árnyékoló kell a verandára?

Ma már többféle megoldás érhető el, a veranda árnyékoló tökéletes választás terasztetők, télikertek és más tetőszerkezetek árnyékolására, ami ráadásul még hő- és fényvédelmet is biztosít. A rendszer célja elsősorban az, hogy mérsékelje a tér felmelegedését, csökkentse a vakító fényt, a berendezéseket pedig védje az UV-sugárzástól.
2025. 11. 18. 10:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők kedden?

Ma jelenik meg a KSH szeptemberi béradatokra vonatkozó gyorstájékoztatója. Délután pedig az MNB kamatdöntésére lesz érdemes figyelni.
2025. 11. 18. 10:00
Megosztás:

A kötvénypiacon tegnap már nem volt érdemi elmozdulás

Ahhoz képest, hogy mennyire borús volt hangulat a részvény- és a kriptodeviza-piacokon, a kötvénypiacon tegnap már nem volt érdemi elmozdulás, a befektetők a kormányzati leállás vége után megjelenő adatokra vártak. A tízéves amerikai kötvényhozam 4,15% alatt, a német 2,7% környékén maradt. A dollár viszont kissé, 0,3%-kal erősödött az euróval szemben, így 1,16 alá esett az EUR/USD.
2025. 11. 18. 09:30
Megosztás:

Az USA-ban is lefelé vették az irányt a részvényindexek

Az USA-ban is lefelé vették az irányt a részvényindexek. Az S&P 500 0,9%-kal, a Dow Jones 1,2%-kal, a Nasdaq Composite 0,8%-kal zárt alacsonyabban.
2025. 11. 18. 09:00
Megosztás:

Hétfőn is folytatódott az esés az európai piacokon

A pénteki gyenge teljesítmény után hétfőn is folytatódott az esés az európai piacokon. A STOXX 600 0,5%-kal, a DAX 1,2%-kal, a CAC 40 0,6%- kal, míg az FTSE 100 0,2%-kal került lejjebb.
2025. 11. 18. 08:30
Megosztás:

Gyengült a forint kedd reggelre

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben kedd reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 18. 08:00
Megosztás:

Megtilthatja a műhús forgalomba hozatalát a parlament

Megtilthatja a műhús forgalomba hozatalát kedden az Országgyűlés, amely dönthet a tavalyi zárszámadás elfogadásáról, továbbá módosíthatja az adótörvényeket. A parlament megtárgyalja a tizennegyedik havi nyugdíj bevezetésével összefüggő törvényjavaslatot.
2025. 11. 18. 07:30
Megosztás:

A munkásszállók kulcsszerepet játszanak a hazai munkaerőpiac stabilizálásában

A magyarországi munkaerőpiac jelentős átalakuláson megy keresztül, különösen a kékgalléros munkakörök esetében. Az elmúlt években a munkavállalók mobilitása csökkenő tendenciát mutatott, azonban ez a trend idén megfordulni látszik „A közelmúltban megnyíló új ipari beruházások komoly munkaerő-vándorlást indítanak el az érintett régiókba. A jelenlegi munkaerő-állomány mobilizálása válasz lehet a növekvő igények kielégítésére, ehhez azonban minőségi munkásszállók biztosítására is szükség van a piacon. A szállásoltatás továbbra is jelentős szerepet tölt be a munkaerőhiány enyhítésében, különösen a vidéki és ipari térségekben” - tájékoztat Kiss Éva, a Wellby House Kft. közvetítő cég értékesítési vezetője.
2025. 11. 18. 06:30
Megosztás:

Félidőben az év végi kgfb kampány: átlagosan 34 ezer forintért váltanak biztosítót az autósok

Félidejénél tart a november 2-án megkezdődött év végi kgfb-kampány. Az Insura.hu biztosításközvetítő adatai szerint az első két hét során a személygépkocsival rendelkező ügyfelek 34 ezer forintos átlagdíjon kötöttek új szerződést, ami csupán néhány százalékkal tér el a tavaly ilyenkor tapasztalt 32 800 forintos szinttől. Az eddigi átszerződők szinte mindegyike alacsonyabb díjat fizet jövőre annál, amit meglévő biztosítója ajánlott neki a következő időszakra.
2025. 11. 18. 06:00
Megosztás:

Magyarországon a 4 éves járművek kilométeróráját átlagosan 110 000 km-rel hamisítják

Aki viszonylag új autót vásárol, joggal számít arra, hogy hosszú ideig gond nélkül használhatja. Bár az általános vélekedés szerint a futásteljesítmény-manipuláció inkább régebbi járműveknél fordul elő, a carVertical Magyarországon végzett kutatása ennek éppen az ellenkezőjét mutatja: már a 2 éves autók között is előfordul visszatekert óraállás, és sok esetben a baleseti múlt is rejtve marad.
2025. 11. 18. 05:00
Megosztás:

Indul az egyéni gazdaságok mezőgazdasági összeírása - Érdemes online, önállóan kitölteni a kérdőívet

Országszerte több mint 21 ezer egyéni gazdaság mezőgazdasági összeírását kezdte meg november 14-én a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A nem kiemelt egyéni gazdálkodók november 23-ig online, azt követően pedig – december 15-ig – összeírók segítségével válaszolhatnak a kérdésekre.
2025. 11. 18. 04:30
Megosztás: