Ezerből egy nemzetközi utalás nem valósul meg
Amikor egy cég elindít egy nemzetközi utalást, az először egy közvetítő bankhoz megy. Itt eldől, hogy ő át tudja-e közvetlenül utalni vagy kell egy másik, vagy akár harmadik közvetítő bank is a folyamathoz. “Ha Magyarországról szeretnénk egy amerikai kisvárosba utalni, az mindenképp legalább három szereplős lesz, hiszen az európai bankok a nagyobb amerikai bankokkal állnak kapcsolatban és a helyi kisebb pénzintézetekhez már közvetlenül a helyi nagybank juttatja el az összeget. De vannak olyan országok is, mint Üzbegisztán, India vagy a dél-amerikai államok, ahova nem lehet Európából közvetlenül utalni” - mondta Henrik Gergely, az iBanFirst, nemzetközi tranzakciókra szakosodott fintech vállalat magyarországi értékesítési vezetője.
Amikor minden perc számít
A nemzetközi szállítmányozás komoly kihívásokkal küzd az elmúlt években: egyrészt több hónapos csúszások tapasztalhatóak, amit tovább tetézhet az a helyzet, hogy addig nem rakodják fel a hajóra az árut, amíg nem érkezett meg a szállítmány ellenértéke. Másrészt az alapanyaghiány is sok problémát vet fel, hiszen előre kérik az utalást, miközben például az adott alkatrészre még a beszállító is vár. Egy utazási iroda esetén is komoly gondokat jelenthet, ha a csoport egy egzotikus helyszínre tart és az előre kifizetett transzferköltség egy adminisztratív hiba miatt nem érkezik meg időben.
Kulcs: levelező bank megjelölése
Ahhoz, hogy egy nemzetközi utalás a lehető legrövidebb időn belül végbe tudjon menni érdemes figyelembe venni a fogadó bank által megadott instrukciókat. Így lehet elkerülni, hogy vesztegeljen vagy visszakerüljön a pénz a feladóhoz, ahelyett, hogy időben megérkezne a külföldi partner számlájára. “Az ilyen esetek elkerülésére például a mi rendszerünk automatikusan kéri, hogy az utaló fél jelöljön meg levelező bankot, aki helyben, az adott országban irányítja a műveletet. Ezt a pénzintézetet kijelölheti a fogadó bank, de maga a szolgáltató is, ezért érdemes ilyen esetben a kijelölt kapcsolattartóhoz vagy a partnerhez fordulni, aki jó eséllyel ismeri a saját bankjának metódusát” - tette hozzá Henrik Gergely.
A bank is elállhat az utalástól
Kevesen tudják, de a pénzmosás és a terrorszervezetek támogatása elleni védelem okán a bankoknak jogában áll további információkat kérni egy utalásról. Főleg olyan partnerek esetében, akik kevésbé leinformálhatóak, akikről kevés információ található az interneten. Ilyen esetben nagyobb az esély, hogy megakad az utalás és bekér a bank egy, az utalást bizonyítandó dokumentumot, például számlát, szerződést, a szerződött félről akár céges dokumentumokat. Amennyiben ezek nem valósulnak meg, úgy a banknak jogában áll elállni az utalás végrehajtásától.
Visszafizetés hosszadalmas procedúra
Amikor egy ügyfél nem jelöl meg levelező bankot vagy egyéb adminisztratív hibát vét, és ezért nem tud az utalás megvalósulni, a visszafizetés során minden egyes pénzintézet, amelyen keresztül ment a folyamat, leveszi a saját díját. Így nem elég, hogy nem került kifizetésre a tétel, 2-3 hétig nem áll rendelkezésre az pénz, de kevesebb is kerül vissza, mint az eredeti összeg volt. Ezért fontos, hogy főleg az olyan nemzetközi utalásoknál, amely nem fővárosba irányul, olvassuk el a fogadó bank instrukcióit és kérjünk tanácsot a saját pénzügyi szolgáltatónktól, hogy biztosan időben megérkezzen az utalás.