Felgyorsul vagy befékez a Forma-1 népszerűsége?

A hétvégi Bahreini Nagydíjjal kezdetét veszi a Forma-1-es sorozat történetének eddigi leghosszabb, 23 állomásból álló világbajnoksága. A 2023-as szezon – a tervek szerint – november 26-án zárul az Abu Dhabi Nagydíjjal, de nagy kérdés, hogy a száguldó cirkusz világa mennyi tévénézőt tud leültetni a képernyők elé? A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) számára 1997-től állnak rendelkezésre a Forma-1-es közvetítések televíziós nézettségi adatai. A hatóság munkatársai most azt vizsgálták, hogy mikor volt a csúcson és mikor zuhant mélypontra a futamok népszerűsége.

Felgyorsul vagy befékez a Forma-1 népszerűsége?

2021-ben a Forma-1 több mint másfél milliárd tévénézőt ültetett a képernyők elé világszerte, négy százalékkal többet, mint egy évvel korábban, de mi a helyzet itthon? Az elmúlt 25 évben közfinanszírozású és kereskedelmi televíziók egyaránt közvetítettek futamokat: 2001-ig az MTV1 és az MTV2, 2002–2011 között az RTL Klub, 2012–2014-ben ismét az M1, majd 2015-től az M4 Sport és a Duna TV. Amikor 2002-ben az RTL Klub átvette a közvetítéseket az MTV1-től, az átlagos nézőszám nagyjából harmadával bővült. 2011-et követően az RTL Klub már nem vásárolta meg a közvetítési jogokat, az átlagos nézőszám pedig két év alatt húsz százalékkal csökkent.

Az NMHH munkatársai a Nielsen Közönségmérés Kft. 1997–2022 közötti adatait vették alapul és ezek mentén vizsgálták meg, hogy milyen lehetséges okok vezethettek a közönség elvándorlásához. Összesen 458 futam, 32 futamgyőztes és 11 világbajnok került az NMHH mintájába, az elsődleges célcsoport pedig a 18–49 éves korosztály volt.

A közvetítések a kezdetektől töretlen népszerűségnek örvendtek egészen 2005-ig. Ebben az időszakban évenként átlagosan nyolc százalékkal nőtt a nézők száma mind a 18–49 éveseket, mind a nézőtábor egészét tekintve. A 2002-es csatornaváltás kifejezetten kedvező hatással volt a nézettségre, hiszen az RTL Klubra kerüléssel az F1 futamonkénti átlagos nézőszáma átlépte a milliós küszöböt. A nézettség ezekben az években érte el a csúcspontját, először 2004-ben, amit két évvel később, 2006-ban megismételt. A felívelés 2006 tájékán ért véget, innentől viszont a nézettség csökkenésének jelei mutatkoztak. Lényeges, hogy a nagyobb eséseket (pl. 2008, 2009, 2011, 2014–2019) nem követte hasonló mértékű visszaépülés, tehát az irány egyértelműen negatív maradt. 2021 hozta el a fordulat első jeleit, a nézőszám – mind a teljes népesség, mind a 18–49 évesek körében – növekedésnek indult, mi több, a bővülés 2022 első háromnegyed évében is folytatódott, így a nézettség visszatért a 2016-os szintre.

Az NMHH szakemberei szerint számtalan oka lehet annak, hogy a nézők miért (nem) nézik a száguldó cirkuszt. Ilyen például a narrátorok „nézettségvonzó képessége”, de az F1 különböző helyszínei sem egyformán népszerűek és izgalmasak. Mindössze két futam, a magyar és a brazil tűnnek ki a tömegből, ezzel szemben a japán, az abu dhabi és az osztrák futamok nem győzték meg a nézőket. A nézők elvándorlásának lehetséges okai lehetnek még: a versenyszabályok módosítása, a világbajnokok személye, de akár egy-egy versenyző győzelmi sorozata is befolyásolhatta a nézőszám alakulását. Szerencsére a halálos balesetek nézettségformáló hatását nem kellett mérni, mivel a vizsgált két és fél évtizedben egyetlen tragédia történt, a 2015-ös Japán Nagydíjon.

A magyar tévénézési szokások többé-kevésbé egybevágnak a nemzetközi trendekkel, az F1 nézettségének esése, majd lábadozása nem egyedüli magyar sajátosság. Minden bizonnyal több tényező együttes hatása érhető tetten a nézőszám hosszú éveken át tartó csökkenésében. Mind a csatornaváltások, mind a technikai, technológiai lehetőségek bővülése jelentősen hatottak – akár ellenkező előjellel – a nézőszám alakulására. Szintén befolyással lehettek a versenyszabályzat kiszámíthatatlan változásai, a versenynaptár összeállítása, de akár a távoli földrészeken rendezett futamok mind markánsabbá válása. Végül talán a legfontosabb: általános trend a nagyvilágban, miszerint a fiatalabb korosztályok mindinkább elfordulnak a hagyományos médiumoktól, így a televíziótól is, s ez az „utánpótlás” korosztály igencsak hiányzik a sportközvetítések során.

Digitalizációs szintfelmérés indult kkv-k részére

A magyar kis- és középvállalkozások (kkv) versenyképességének növelése érdekében indított digitalizációs szintfelmérést a Digitális Kormányzati Fejlesztés és Projektmenedzsment (DKF) Kft., a vállalkozások az online felmérés elvégzése után letölthető igazolásokkal pályázhatnak digitális átalakulásukra fordítható fejlesztési forrásokra - közölte a DKF az MTI-vel kedden.
2024. 12. 10. 15:30
Megosztás:

Az euró-forint árfolyamát most ez támogatja

EURHUF: segített a Fitch: a Fitch péntek esti döntése az BBB adósságbesoroláshoz tartozó kilátásjavításról nagyban segítette tegnap a forint árfolyamát.
2024. 12. 10. 15:00
Megosztás:

Gazdaságos csomagolóanyagok: celofán tasak vagy papírzacskó?

Mindennapjainkban egyre fontosabb kérdéssé válik, hogyan csökkenthetjük a hulladéktermelést, miközben gazdaságosan és praktikusan csomagoljuk termékeinket. A fenntarthatóság jegyében két népszerű választás emelkedik ki: a celofán tasak és a papírzacskó. De melyik a jobb? Nézzük meg az előnyöket, hátrányokat és a gazdaságos megoldásokat!
2024. 12. 10. 14:30
Megosztás:

Nagy Márton: a kormány alacsony szinten tartja az inflációt, a hangsúlyt a termelékenység növelésére kell helyezni

A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai alapján az infláció novemberben is az előzetes kormányzati jelzéseknek és a piaci várakozásoknak megfelelően kedvező, tartósan alacsony szinten maradt. Novemberben az infláció az előző évhez képest 3,7 százalékot, míg az előző hónaphoz mérten 0,5 százalékot ért el.
2024. 12. 10. 14:00
Megosztás:

Fast 50 Central Europe 2024: Itt vannak a régió legdinamikusabban fejlődő vállalatai

A Deloitte Technology Fast 50 Central Europe program újabb mérföldkőhöz érkezett, hiszen idén ünnepli 25. évfordulóját. A rangsor a régió legdinamikusabban növekvő technológiai vállalatainak kiemelkedő teljesítményét ünnepli, valamint az innovációt és a pozitív társadalmi hatást ismeri el. A magyar vállalatok idén is kiemelkedően szerepeltek: a scoutlabs, a Parkl Digital Technologies és a Mito Digital is díjazásban részesült innovatív és fenntartható megoldásaikért.
2024. 12. 10. 13:30
Megosztás:

Félrevezető állítások miatt bírságolta meg a GVH a City Taxit

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) lezárta versenyfelügyeleti eljárását a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezettel (City Taxi) szemben. A GVH az eljárás során megállapította, hogy a vállalkozás az „árgaranciára” és kizárólagos tulajdonságára irányuló kereskedelmi gyakorlatával megtévesztette a fogyasztókat. A nemzeti versenyhatóság felhívja a vállalkozások figyelmét, hogy reklámüzeneteiket mindig kiemelt körültekintéssel alakítsák ki, emellett pedig érdemes lehet utánajárni a GVH korábbi döntéseinek is a kérdéses gyakorlat kapcsán.
2024. 12. 10. 13:00
Megosztás:

Megfontoltan költünk ajándékokra az idei karácsonyi szezonban

Az emberek többsége már 3-4 héttel karácsony előtt megkezdi az ajándékok beszerzését, csupán 1 százalék az, aki az utolsó pillanatra hagyja a vásárlást. A megkérdezettek nagy része előre eltervezi, hogy mire mennyit szeretne költeni, a legtöbben pedig legfeljebb 50 ezer forintot szánnak idén ajándékokra - derült ki az MBH Bank reprezentatív kutatásából.
2024. 12. 10. 12:30
Megosztás:

Hölgyem, elkérhetem a gérvágót?

Az építőipar férfias terep, ahol a nők jelenléte még mindig ritkaságszámba megy. A szakmát övező sztereotípiák és előítéletek sokáig távol tartották a nőket, és bár az utóbbi években egyre több helyen láthatunk változást, a bizalmatlansággal még mindig gyakran meg kell küzdeniük. A Mapei Kft. rácáfol a hagyományos mintákra: a munkavállalók 40 százaléka nő. Ez az arány nem túl gyakori a hazai építőiparban.
2024. 12. 10. 12:00
Megosztás:

A Volkswagen megőrizte vezető szerepét az európai újautópiacon

A Volkswagen több mint 10 százalékos részesedésével az idén is vezető szereplő az európai újautópiacon, Magyarországon pedig stabilan a négy legnépszerűbb márka között van - mondta a Volkswagen konszern járműveit importáló Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója újságíróknak.
2024. 12. 10. 11:00
Megosztás:

Mire figyeljenek ma a befektetők?

A kínai és hongkongi részvények ma megugrottak, miután a politikai döntéshozók a növekedés ösztönzésére irányuló intézkedések fokozására tettek ígéretet, bár a kiábrándító kereskedelmi adatok mérsékelték a részvényárfolyam-emelkedést.
2024. 12. 10. 10:30
Megosztás:

Alig mozdultak a fejlett piaci kötvényhozamok

Tegnap nem jelent meg fontosabb makrogazdasági adat sem az USA-ban, sem Európában.
2024. 12. 10. 10:00
Megosztás:

Drágult az olaj a szíriai események hatására

A Wall Street főbb indexei hétfőn az AI részvények árának csökkenése miatt alacsonyabban zártak.
2024. 12. 10. 09:30
Megosztás:

Emelkedtek a nyugat-európai tőzsdék hétfőn, a zöld tartományban zárt a BUX is

Hat hete a legmagasabb szinten zártak az európai részvények hétfőn, a bányászati és a luxusipari részvények vezetésével, miután a lassuló kínai gazdaság támogatására újabb ösztönző intézkedéseket ígért a pekingi kormány.
2024. 12. 10. 09:00
Megosztás:

Az EU-s cégek 22%-át támadták már meg kiberbűnözők

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett kibervédelmi cég, a ViVeTech Nyrt. a kiberbiztonsági technológiák fejlesztésével foglalkozó Clarabot Zrt.-vel. Ennek értelmében a ViVeTech Nyrt. egyrészt részesedést szerezhet a Clarabot Zrt.-ben, másrészt ezen együttműködésre alapozva megkezdi egy, az adat- és videókommunikációs folyamatok, illetve az adattárolás területén egyedülálló kibervédelmi eszköz, a ViVeSecBox nemzetközi piaci bevezetését is.
2024. 12. 10. 08:30
Megosztás:

Résen voltak az autósok, több mint 6 százalékkal többen váltottak kötelezőt

Növekedéssel zárult az idei kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampány - közölte a Netrisk a saját adatai alapján. A biztosítást váltók átlagban több mint 18 ezer forintot spórolnak jövőre az új szerződésükkel. A legnépszerűbb márkákat nézve a Toyoták majdnem 20 ezer forintot, az Opelek pedig 16 ezer forintot spórolnak az új kötelezőjükkel. A váltásban „részt vevő” autók átlagosan 21 évesek, míg a legidősebb autó 69 éves volt.
2024. 12. 10. 08:00
Megosztás:

Változó stratégiák a tőkejavak realizálásában: Miért támaszkodnak a bankok és pénzintézetek egyre inkább az aukciósházakra?

A tőkejavak értékesítési szerkezete átalakulóban van. Míg a bankok és a pénzintézetek korábban főként a gépkereskedők közvetlen értékesítésére támaszkodtak, mostanra felismerték a szakosodott aukciósházak előnyeit. Ennek oka, hogy nemcsak helyi kapcsolatot jelentenek az eladók számára, hanem széles vevői bázisuknak köszönhetően világszerte magasabb bevételeket érnek el.
2024. 12. 10. 07:30
Megosztás:

Ezresével készülnek a dubaji csokik Nagykanizsán

Fejlesztések is történtek és új munkatársak felvételére is szükség volt, hogy a szakácsolimpián bronzérmes Jakabfi Dávid nagykanizsai műhelyében ki tudják szolgálni a vevőket a dubai csokoládéval. Az arab desszert annyira keresetté vált, hogy már a bejglinél is népszerűbb karácsony előtt, s előjegyzéssel lehet csak hozzájutni, legkorábban januári szállítással. Egyetlen kivétel van: egy decemberi jótékonysági eseményen még kétezer darabot kínálnak, a befolyt összeg egy részéből daganatos gyerekeket támogatva.
2024. 12. 10. 06:00
Megosztás:

Még a mosdóba is velünk jönnek a videójátékok

A videójátékokról sokaknak a gyerekek jutnak eszébe, pedig felnőtt korban is ugyanolyan népszerű hobbi. A játékok iránti érdeklődés a 15-25 évesek körében a legnagyobb, ennek a korosztálynak a háromnegyede szokott videójátékozni. A Reacty Digital 2024-ben is elkészítette az éves rendszereséggel megismételt Videójáték és e-sport kutatását, melynek a videójátékozási szokásokra vonatkozó legfontosabb eredményeit az alábbi cikkben foglaljuk össze.
2024. 12. 10. 05:30
Megosztás:

Karácsonykor esszük meg az éves halfogyasztásunk 35-40 százalékát

Bár a hazai táplálkozás szerint hetente legalább egyszer halat kéne ennünk, sajnos a magyarok egy főre jutó halfogyasztása messze az európai átlag alatt marad a kb. 7 kg/fő mennyiséggel. Ráadásul ennek jórésze az év végi ünnepek alkalmával kerül csak az asztalra, ezért a halvásárlás hazánkban még mindig nagyon erősen a karácsonyi szezonhoz kötődik. Pozitívumnak tekinthető az a tendencia, hogy decemberben viszont a halfogyasztás évről-évre növekszik, ezért az elmúlt évek tapasztalatait figyelembe véve idén is növekvő mennyiséggel kalkulálnak a kereskedők. Látható az is, hogy a halételek iránti gasztronómiai érdeklődés is egyre nagyobb – mondják az Auchan szakértői.
2024. 12. 10. 05:00
Megosztás:

Nőtt a munkanélküliség Csehországban

Novemberben 0,1 százalékponttal, 3,9 százalékra emelkedett a munkanélküliség Csehországban az egy évvel korábbihoz képest- közölte a cseh munkaügyi hivatal hétfőn Prágában.
2024. 12. 10. 04:30
Megosztás: