Fontos mérföldkövet jelent a Stadler Szolnok Kft. friss beruházása
A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető a Stadler Szolnok Kft. gyáravató ünnepségén üdvözölte, hogy a svájci tulajdonosi hátterű vállalat egy jelentős beruházással húsz százalékkal növelte gyártási kapacitásait, s egyúttal képessé vált emeletes, alumíniumból készült vasúti kocsiszekrények előállítására is.
Beszédében rámutatott, hogy ez az egész magyar vasúti ipar számára lényeges mérföldkő technológiai, infrastrukturális és közlekedési szempontból is.
Kitért arra is, hogy a Magyarországon már körülbelül 80 milliárd forintnyi beruházást végrehajtó Stadler által itt legyártott 5600 kocsiszekrény ma a világ tizennégy országának vasútvonalain szolgálja az utazók kényelmét, többek között az Egyesült Államokban, Spanyolországban, Hollandiában, Németországban.
Valamint aláhúzta, hogy további fejlesztések Szolnokra hozataláról is tárgyalnak, olyan beruházásokról, amelyek újabb, korábban még soha nem látott technológiai újdonságokat jelentenek.
Szijjártó Péter megjegyezte, hogy a Stadler Magyarországon az emberek mindennapi életének részévé vált, a vonatot használók fele minden nap a cég vasúti kocsijaiba száll be, ezért a kormány is készen áll a stratégiai együttműködés folytatására, hogy tovább lehessen írni az elmúlt tizenöt év sikertörténetét.
"A mai napon elért technológiai mérföldkő nemcsak Stadler, nemcsak Szolnok, hanem az egész magyar gazdaság számára jelent nagyon fontos pontot, hiszen a magyar gazdaság teljesítményének növelése mellett a magyar gazdaság szakmai és technológiai színvonalának növelése is fontos feladata és célja Magyarország kormányának, és ezt is csak a vállalatokkal végrehajtott legszorosabb együttműködés eredményeként tudjuk elérni" - fogalmazott.
Továbbá kiemelte, hogy a hazánkban már csaknem ezer főt foglalkoztató Stadler Magyarország és Svájc együttműködését is egészen új dimenzióba léptette: a svájci vállalatok mostanra a tíz legnagyobb itteni beruházói közösség közé tartoznak, 900 cég több mint 30 ezer embernek ad munkát.
Tájékoztatása szerint a magyar állam az utóbbi tíz év során ötvenhárom svájci beruházáshoz biztosított támogatást.
A miniszter végül emlékeztetett az elmúlt időszak rendkívüli kihívásaira is, a koronavírus-járvány, majd az ukrajnai háború okozta nehézségekre, amelyek sok kárt okoztak Európának, ez pedig több országban is a kormány bukásához vezetett.
"Ebben a környezetben hazánk számára az immár másfél évtizedes politikai stabilitás kifejezetten nagy versenyelőny, amely lehetőséget biztosított arra is, hogy következetesen és kitartóan hajtsuk végre azt a gazdaságpolitikát, amely lehetővé tette számunkra a legnehezebb időszakokban is, hogy erősödjünk"
- mondta.
"Magyarországon ma az emberek és a beruházások is biztonságban vannak (…) Az elmúlt három évben sikerült kimaradnunk a szomszédságban zajló háborúból, sikerült letörni a toronymagassá duzzadó háborús inflációt, és a költségvetést is egyensúlyban tudtuk tartani" - folytatta.
Illetve leszögezte, hogy hazánk továbbra sem hajlandó részt venni a "gazdasági hidegháborúban", és a kormány kitart a gazdasági semlegesség, a beruházásösztönzést célzó politika mellett, aminek nyomán tavaly három kontinensről, tizenkilenc országból érkeztek beruházások, mintegy 4000 milliárd forintnyi értékben sikerült ilyenekről megállapodást kötni.
A szolnoki rendezvényen felavatott mintegy 4300 négyzetméteres új üzemcsarnokban kétszintes alumínium kocsiszekrényeket gyártanak. A Stadler Trains Magyarország Zrt. pénteken kiadott közleménye szerint a vasúti járműgyártó ezen a napon ünnepli Szolnokon létrehozott kocsiszekrény-üzeme alapításának 15. évfordulóját, ebből az alkalomból leplezték a Magyarországon először gyártott, a cég szolnoki üzemében készült, első kétszintes alumínium kocsiszekrényt, amely a 2023. szeptemberben bejelentett 45 millió eurós beruházással valósulhatott meg.
A közleményben ismertetik: az üzem fejlesztése során egy speciális hegesztési technológia (úgynevezett kavaró dörzshegesztés) bevezetésének köszönhetően az alacsonyabb nyersanyag- és energiaigény, illetve a kevesebb hulladék és segédanyag még fenntarthatóbbá, versenyképesebbé teszi a gyártást. Az üzem az év végén kezdheti el alkalmazni az új technológiát.
A fejlesztésekkel 170 munkahelyet teremtenek Szolnokon - írták a közleményben.
A Stadler Csoport eddig 200 millió eurót fektetett a szolnoki gyárba - tették hozzá.
A Stadler több mint 80 éve gyárt vonatokat, a vállalatcsoport központja a kelet-svájci Bussnangban található. A Stadler mintegy 14 ezer 500 alkalmazottat foglalkoztat. Termékpalettáján a nagyvasúti- és városi közlekedési szegmensekben megtalálhatók a nagysebességű járművek, intercity-, regionális és elővárosi vonatok, metrók, könnyű vasúti járművek és villamosok. A Stadler nagyvasúti mozdonyokat, tolatómozdonyokat és személyszállító kocsikat is gyárt. A vállalat világvezető gyártó a fogaskerekű járművek piacán - szerepel a közleményben.
A Stadler a honlapján közöltek szerint Magyarországon három telephellyel rendelkezik: az országos központ Budapesten van, Szolnok a gyártást, Pusztaszabolcs a karbantartást végző telephely.
A nyilvános cégadatok szerint a Stadler Szolnok Vasúti Járműgyártó Kft. értékesítési nettó árbevétele 2023-ban mintegy 32,3 milliárd forint volt, egy évvel korábban meghaladta a 35 milliárd forintot. Az árbevétel túlnyomó része exportértékesítésből származott. A társaság adózott eredménye 2023-ban 1,1 milliárd forint veszteség volt, 2022-ben 3,6 milliárd forint veszteség.