Georgia távolodik az EU-tól

Szeptemberben Törökország kérelmezte felvételét az egyre dinamikusabban bővülő BRICS-országokhoz, követve az EU számára szintén stratégiai fontosságú Azerbajdzsánt. Az EU számára két fontos ország csatlakozása a rivális tömbhöz elég nagy veszteség lehet hosszú távon. November vége óta egy uniós tagjelölt ország, Georgia tűnik eltávolodni az Európai Uniótól. Úgy tűnik, hogy Georgia az EU és az USA, valamint a velük szemben elhelyezkedő Oroszország geopolitikai játszmájának áldozata lett. Ezt a játszmát az EU rosszul játszotta és lehet, hogy ismét veszített egy szövetségest.

Georgia távolodik az EU-tól

A háttértörténet

Georgia és az EU kapcsolatai az utóbbi félévben megromlottak, különösen miután az ország júniusban elfogadta a külföldi befolyással kapcsolatos átláthatóságról szóló törvényt. A miniszterelnök állítása szerint a Európai Bizottság megfenyegette a törvény bevezetése miatt, míg a szomszédságpolitikáért felelős biztos szerint csak attól szerették volna megóvni a miniszterelnököt, hogy a feszültség növekedjen és Tbiliszi utcáin kontrollálhatatlan helyzet alakuljon ki. Majd a Bizottság október elején felfüggesztette a georgiai gazdaság fejlesztésére és az uniós tagság felé vezető út támogatására szánt alapokat, mintegy 121 millió eurót, valamint kilátásba helyezte a vízummentesség felfüggesztését is. A választások előtt a kormány elfogadott egy újabb jogszabályt, amely korlátozza az LMBTQ+ jogokat. Nem meglepő módon ez tovább élezte a kapcsolatokat Georgia és az EU között.

Az október végén tartott választások eredménye jelenleg is vitatott. Az EBESZ megfigyelői tapasztaltak rendellenességeket és azok kivizsgálását sürgették, de összességében jól szervezett választásoknak minősítették az eseményt. Az ország EU-párti köztársasági elnöke elutasította az eredményeket és a szavazás megismétlésére szólította fel a hatóságokat, amit a georgiai alkotmánybíróság elutasított. Európai Parlament élesen tiltakozott a választás eredménye ellen és egy állásfoglalásban azok megismétlésére szólította fel Georgiát, valamint a nyertes párt elitjei elleni korlátozó intézkedések bevezetését kérte.

Mindezek után a georgiai miniszterelnök úgy döntött, hogy kormánya 2028-ig nem tűzi napirendre az EU csatlakozási tárgyalásokat. A miniszterelnök döntése szerint az ország továbbra is teljesíti a csatlakozási megállapodásból eredő kötelezettségeit, bár visszautasít minden uniós finanszírozást 2028 végéig, amíg Georgia gazdaságilag megfelelően felkészült lesz arra, hogy 2030-ban megkezdhesse a tagságról szóló tárgyalásokat. A georgiai kormányfő szerint az EU zsarolásra használta fel a csatlakozási tárgyalásokat és ezzel szemben kívánt fellépni. A döntését követően az ország fővárosában valóban kontrollálhatatlan helyzet alakult ki, ezrek tüntetnek.

Követett el a hibát az EU? 

Az anyagi források politikai érdekek szerinti felhasználása nem elszórt vagy egyedi jellegű. Elképzelhetőnek tűnik, hogy az EU a tárgyalási folyamatokat és a támogatás folyósítását valóban politikai nyomásgyakorlásra is használhatta – bár erre konkrét bizonyítékot nem fogunk találni. Ám a Magyaroroszág és Lengyelország esetében befagyasztott EU-források, pontosabban a lengyel kormányváltást követő azonnal forrásfelszabadítás, illetve a Bizottság ezirányú jövőbeli tervei jeles példái annak, hogy az EU hogyan használja az anyagi forrásokat politikai céljainak elérésére – az emberi jogok érvényesítésére hivatkozva.

Az emberi jogok erősítését célul kitűző donorok által alkalmazott különböző stratégiákat tekintélyes szakirodalom dolgozza fel. Hillary Corwin két stratégia típust különbözteti meg: egyrészt a kényszerítő stratégiákat, másrészt az intézményformáló, úgynevezett katalitikus stratégiákat. A kényszerítő jellegű stratégiák azok, amelyek alatt a politikai feltételrendszerrel és a kényszerítő befolyással kapcsolatos eszközök értendőek. Ezek a stratégiák azon források esetében alkalmazhatóak, amelyek a legnagyobb előnyöket biztosítják az elitek és a vezetők számára, vagy mert a segély helyettesíthető, vagy azért, mert a társadalom legszegényebb tagjai helyett a társadalom szélesebb köreinek kedvez. Az intézményformáló stratégiákat a demokrácia támogatására, a kapacitásépítésre, az igazságügyi reformokra, a civil társadalom támogatására, a konfliktusmegelőzésre és a béketeremtésre irányuló külföldi segélyekkel kapcsolatos eszközök esetében szokták alkalmazni. A szerző a külföldi támogatási kötelezettségvállalásokat az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) DAC (Fejlesztési Támogatási Bizottság) valamennyi donorországa által 2003-2018 között nyújtott támogatásokat vizsgálta statisztikai módszerekkel. Az általa vizsgált időszakban a donorok többnyire a katalitikus stratégiát helyezték előtérbe ám ezt néha a kényszerítő stratégiával helyettesítették.

Az adományozók abban az esetben alkalmazták a kényszerítő stratégiákat, amikor az elvárt reformokhoz jelentős akadályok és magas költségek kapcsolódtak. Továbbá olyankor is, amikor az állami erőszak sérti a biztonsági érdekeket, ám amikor a politikai liberalizáció nem lenne kívánatos. Az adományozók inkább alkalmazzák a katalitikus stratégiákat, amikor erősebb érdekeik fűződnek az emberi jogok előmozdításához, és amikor a politikai liberalizáció akadályai alacsonyabbak. Vagyis, az adományozók politikai, bürokratikus és biztonsági érdekeiknek megfelelően választanak a két eltérő stratégia között. 

A Bizottság által felfüggesztett alapok miatt úgy tűnik, hogy az EU a kényszerítő stratégiát alkalmazta és ebben az esetben ez nem minősült a legjobb döntésnek. A katalitikus stratégiák alkalmasabbak lettek volna, hiszen a társadalom széles köre támogatja a csatlakozást, amelynek egyik lényeges eleme a politikai és gazdasági liberalizáció – így ennek viszonylag alacsony akadályai vannak Georgiában. Mi több, a térségben a konfliktusmegelőzésnek rendkívül fontos szerepe lett volna, ám úgy tűnik, erről az EU megfeledkezett.

Hibának tűnik, hogy az EU rendkívül határozottan kíván fellépni egy tagjelölt állammal szemben, ám nem veszi figyelembe annak törékeny geopolitikai helyzetét – gyakorlatilag a területén állomásozó orosz csapatok jelenlétét. Azt is felejteni tűnik, hogy 1992 óta az említett csapatok többször is felbukkantak az ország határainál és fellépésük bőségesen túlmutatott a határozottság fogalmán. A szovjet birodalom összeomlása óta Georgiának rendkívül bonyolult kapcsolata van Oroszországgal: 1992-ben Dél-Oszétia, majd az 1993-ban Abházia súlyos etnikai tisztogatás után orosz befolyás segítségével elszakadtak Georgiától. 2008-ban a NATO bejelentette, hogy Ukrajna és Georgia NATO tagállamok lesznek, bár konkrét időpontot nem határozott meg. Ezt követően Oroszoroszág és Georgia között ismét fegyveres konfliktus alakult ki. Ezt francia közvetítéssel sikerült diplomáciai úton megoldani, ám az ország területén azóta is vannak úgy orosz, mint NATO csapatok. 2008 után a georgiai–orosz kapcsolatok megromlottak, amelyek következtében Georgia lényeges anyagi forrásoktól esett el.

A 2012 óta hatalmon lévő Georgiai Álom párt pragmatikusabb orosz kapcsolatok kialakítását szorgalmazta. Ezeket 2022-es orosz–ukrán háború alatt is fenntartotta és egyes források szerint az Oroszország ellen kivetett szankciókat igyekezett megkerülni, növelve saját jövedelmét. Gyanítható, hogy nemcsak az anyagi javak miatt döntött így a georgiai kormány, hanem a történelmi tapasztalatok is formálták külpolitikájukat.

Mindezek fényében érkezett 2022-ben az a kérés Ukrajna részéről, hogy Georgia és Moldova egy második frontot nyissanak Oroszország ellen, lekötve annak erejét és így segítve az ukrán győzelmet. Ezt a kérést a Georgiai Álom párt élesen elutasította, majd ezt követően a kormány rendkívül érzékenyen reagált minden nyugati kérésre.

Ilyen körülmények között érték a kormányt az EU részéről a külföldi befolyással kapcsolatos törvény miatti éles kritikák. Úgy tűnik, ebben a helyzetben ez egyértelmű hiba volt. A törvény egyaránt érinti az EU-hoz, az USA-hoz, de az Oroszországhoz közel álló szervezeteket is, amennyiben azok legálisan működnek. Érdemes megjegyezni, hogy az első ilyen jellegű törvényt pont az USA vezette be 1938-ban és azóta is érvényben van, majd ezt követően, már a hidegháború után, 1994 után több mint hatvan ország vezetett be hasonló jogszabályt. Igaz ugyan, hogy ezek között Oroszország, illetve több posztszovjet állam is szerepel, de Georgia lakosságának 89 százaléka támogatja az uniós tagságot és alkotmánya előírja a csatlakozási törekvések folytatását. Indokolatlannak tűnik tehát az a félelem, amely szerint a törvény bevezetése bármilyen módon gátolná az érintett nyugati civil szervezetek működését, leépítené a georgiai demokráciát vagy mindezek miatt egy kifejezetten oroszbarát politikát folytatnának. Ezzel szemben a kritikák ilyen szintű élessége és a források felfüggesztése megalapozta az EU- illetve nyugatellenes narratívákat. Vagyis, a törvény bevezetése körüli éles tiltakozás és az uniós alapok megvonása a kellő körültekintés hiányáról tett bizonyosságot.

Egy másik hiba az Európai Parlament által elfogadott állásfoglalás, amelyben a választások megismétlését követelik. Leginkább azért melléfogás, mert az EP-nek nincsen olyan jogköre, hogy a tagjelölt országok választását elbírálja és az eredmények függvényében döntsön az ország csatlakozási folyamatáról. Az Európai Unióról szóló szerződés 49. cikke szerint az EP mindössze arról szavazhat, hogy elfogadják-e egy tagjelölt ország csatlakozását vagy sem – miután a tárgyalások lezárultak. Ezt a hatáskörét az intézmény bőségesen túllépte és az EU és Georgia közötti feszült helyzetet tovább élezte.

Továbbá a Bizottság vélhetően rosszul becsülte fel az újonnan megválasztott kormány uniós támogatásokhoz való ragaszkodását. Kevésbé tűnik valószínűnek, hogy az EU számolt a miniszterelnök azon döntésével, hogy lemond az uniós támogatásokról, hiszen azok jelentős összegek. Csakhogy ezek hiányában valószínűleg tűnik, hogy Georgia más partnereknek fog ajtót nyitni. Összegezve, az EU politikai és biztonságpolitikai érdekeit valószínűleg jobban szolgálta volna a katalitikus stratégiák alkalmazása. Bölcsebb lett volna Georgia törékeny geopolitikai helyzetét figyelembe venni és azok fényében értékelni a kormány politikáit. A kényszerítő eszközök ilyen jellegű felhasználása most visszaütött, hiszen a csatlakozási folyamatot az új kormány nem tűzi napirendre és nem fogad el pénzt sem EU-tól. Ezzel jelentősen csökkentett az EU befolyását a térségben, miközben várhatóan megnövekszik az orosz vagy a kínai térnyerés.

Ezért drágul a benzin Magyarországon - az NGM sajtóközleményben magyarázza el

Az olajellátást érintő ukrán fenyegetettség és az amerikai szankciók együttesen az üzemanyagárak jelentős emelkedéséhez vezetnek.
2025. 01. 18. 09:00
Megosztás:

300 ezer fölé növeli a kisebb napelemes rendszerek számát a Napenergia plusz program

A december-januári véghajrában további majdnem 750 támogatási kérelem érkezett be a népszerű zöldenergia támogatásra. Az egy éves benyújtási időszak alatt több mint 23 ezer pályázó igényelt összesen 96,4 milliárd forint állami hozzájárulást modern napelemes rendszerek telepítéséhez. Az elbírálás még zajlik, de már biztosra vehető, hogy mintegy 21 ezren kapnak átlagosan 4,1 millió forintot az önellátási képességeiket erősítő, áramszámlájukat csökkentő beruházásokhoz. A tavaly nyári keretemelésnek köszönhetően az eredetileg kalkulált 15 ezernél jóval több családon segít tehát a Napenergia plusz program - összegezte pénteki közleményében az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2025. 01. 18. 08:00
Megosztás:

Meghosszabbított határidő az 1+1 Beruházás-élénkítő Programra

A kormány 21 intézkedésből álló Új Gazdaságpolitikai Akciótervének részeként megvalósuló Demján Sándor 1+1 Beruházás-élénkítő Támogatási Programra a pénteki határidőig több mint 6500 előzetes regisztráció érkezett; a kimagasló érdeklődés jól mutatja, hogy a vállalkozások terveznek beruházásokat és szeretnének olyan új eszközöket beszerezni, amelyekkel termelékenységüket javítják, kapacitásukat bővítik - ismertette a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénteki közleményében.
2025. 01. 18. 07:00
Megosztás:

Brexit: Automatikus lesz az EU-állampolgárok letelepedett státusának véglegesítése

Automatikussá teszi a brit kormány a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) után is Nagy-Britanniában maradt EU-állampolgárok előzetes letelepedett státusának véglegesítését, így az érintetteknek - ha továbbra is jogosultak a nagy-britanniai tartózkodásra - ideiglenes engedélyük lejártával nem kell újabb folyamodványt benyújtaniuk a brit hatóságokhoz.
2025. 01. 18. 06:00
Megosztás:

Megállítható a "láthatatlan gyilkos"! Javaslat a szénmonoxid-mérgezés kockázatának csökkentésére

A szén-monoxid alattomosan szedi az áldozatait. A többségében a kistelepüléseken magányosan élő, egyedi fűtést alkalmazó idősekre leselkedik a láthatatlan gyilkos.
2025. 01. 18. 05:00
Megosztás:

Prémium állampapírból sima bankbetétbe nyomul a sok pénz? De hová? Mennyi a kamat?

Visszatérhetnek a bankbetétekhez a PMÁP befektetők: rengeteg pénz sorsáról dönthetnek idén a Prémium Magyar Állampapír befektetői, akik drámai kamatcsökkenéssel találkoznak hétfőtől a megszelídült inflációnak köszönhetően.
2025. 01. 18. 04:00
Megosztás:

Hszi Csin-pinggel tárgyalt telefonon Donald Trump

A világ békéjének és biztonságának erősítését ígérte Donald Trump hamarosan hivatalba lépő amerikai elnök, miután pénteken telefonon egyeztetett Hszi Csin-ping kínai államfővel.
2025. 01. 18. 03:00
Megosztás:

Ezzel a trükkel felére csökkentheted a hűtőszekrényed áram-fogyasztását

Az egyik legnagyobb fogyasztó a háztartásban a hűtőszekrény, amelyet a nyári időszakban akár 10-16 órán keresztül is folyamatosan dolgoztattunk. A Gorenje szakértője ezért most összegyűjtött 5 tippet, amit, ha betartunk, hosszú távon is alacsonyan tarthatja az áramfogyasztásunkat.
2025. 01. 18. 02:00
Megosztás:

Mi lehet az inflációkövető állampapírok alternatívája? Itt a megoldás!

Tényleg őrület lesz? Több választás is van!
2025. 01. 18. 01:00
Megosztás:

Egészségügyi intézményvezetőket nevezett ki Pintér Sándor

Az eredményes pályázati eljárást követően Pintér Sándor belügyminiszter január 15-ei hatállyal egészségügyi intézményvezetőket nevezett ki - közölte a tárca pénteken az MTI-vel.
2025. 01. 18. 00:05
Megosztás:

Fontos mérföldkövet jelent a Stadler Szolnok Kft. friss beruházása

A magyar vasúti ipar és egyúttal a teljes magyar gazdaság számára is fontos mérföldkő a Stadler Szolnok Kft. friss beruházása, amely jelentős lépés technológiai, infrastrukturális és közlekedési szempontból is - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Szolnokon.
2025. 01. 17. 23:00
Megosztás:

Így idén a vezető cseh politikusok fizetései

Nem egészen hét százalékkal növekednek az idén a vezető cseh politikusok, valamint a bírák és az ügyészek fizetései - döntött pénteken a cseh képviselőház. Az ellenzék bírálta a kormánykoalíció javaslatát, míg a kormányoldal azzal védekezett, hogy a javaslat elutasítása esetén az idén egy alkotmánybírósági döntés következtében nem létezne semmiféle mechanizmus a bírók és az ügyészek fizetéseinek emelésére.
2025. 01. 17. 22:00
Megosztás:

Az MNB 10 millió forintra bírságolt egy magánszemélyt

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 10 millió forintos piacfelügyeleti bírságot szabott ki egy magánszemélyre, aki a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) tiltott piaci manipulációt követett el - ismertette az MTI-nek pénteken küldött közleményében az MNB.
2025. 01. 17. 20:00
Megosztás:

Államkincstár: kényelmes online ügyintézés az állampapír kamatfizetési időszakában is

Jelentős, akár 20,6 százalékos kamathozamhoz jut a következő hetekben a lakosság az állampapír-befektetései után, a hozam újrabefektetése vagy felvétele kényelmesen, biztonságosan és gyorsan intézhető a Magyar Államkincstár online szolgáltatásaival, a WebKincstáron és a MobilKincstáron keresztül otthonról - közölte a Magyar Államkincstár pénteken az MTI-vel.
2025. 01. 17. 19:00
Megosztás:

Bővítette kapacitását a martfűi RIGO Szerszám- és formakészítő Kft.

Másfél milliárd forintot meghaladó értékben valósított meg kapacitásbővítő fejlesztést a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei Martfűn a gépgyártással és egyedi szerszámkészítéssel foglalkozó RIGO Szerszám- és formakészítő Kft.
2025. 01. 17. 18:00
Megosztás:

Kirgizisztán fontos agrárpartnere Magyarországnak

A minőségi magyar vetőmagnak és tenyészállatoknak fontos piaca lehet Kirgizisztán - közölte Nagy István agrárminiszter a tárca pénteki közleménye szerint.
2025. 01. 17. 17:35
Megosztás:

Korszerűsítették Vas és Zala vármegye szennyvízhálózatát

Kilenc Vas, illetve Zala vármegyei települést érintő, több mint kétmilliárd forintos szennyvízhálózat-fejlesztést adtak át a Vas vármegyei Alsóújlakon péteken. Az eseményen az Energiaügyi Minisztérium víziközmű-ágazatért felelős államtitkára elmondta, hogy a beruházás illeszkedik abba a folyamatba, amelynek eredményeként az elmúlt másfél évtizedben megduplázódott a szennyvíztelepek száma Magyarországon.
2025. 01. 17. 16:30
Megosztás:

Trump filmügyi nagykövetté nevezte ki Sylvester Stallone-t, Mel Gibsont és Jon Voight-ot

Donald Trump leendő elnök Hollywoodért felelős különleges megbízottá nevezte ki Sylvester Stallone, Mel Gibson és Jon Voight színész-rendezőket csütörtökön.
2025. 01. 17. 16:00
Megosztás:

Stabilcoinok jelentése, kialakulása és szerepük a kriptovaluta piacokon és gazdaságban

A kriptovaluták világa tele van izgalmas lehetőségekkel, de sokak számára az instabil árfolyamok még mindig akadályt jelentenek az elfogadásukban. Ez a bizonytalanság hívta életre a stabilcoinokat, amelyek célja, hogy hidat képezzenek a digitális pénzek volatilitása és a hagyományos pénzügyi rendszerek stabilitása között. De mi is pontosan a stabilcoin? Miért van rá szükség? Hogyan alakultak ki, és milyen típusai léteznek? Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a stabilcoinok működését, fajtáit és gazdasági szerepét, valamint megvizsgáljuk a legismertebb stabilcoinokat a piacon.
2025. 01. 17. 15:00
Megosztás:

A Világbank 2,7 százalékos globális GDP-növekedéssel számol

A Világbank a tavalyival megegyező, 2,7 százalékos idei globális gazdasági növekedéssel számol.
2025. 01. 17. 14:30
Megosztás: