Halasztást kaphatnak az autógyártók
Az EU autóiparra vonatkozó szén-dioxid kibocsátási szabályai
A jövőre életbe lépő szabályozás szerint az autógyártóknak az új autók átlagos CO2 kibocsátását 95 gramm/kilométerre kellene csökkenteniük. Ez a szabályozás a 2021-ben bevezetett előírások szigorításának következő lépcsőfoka, amelynek célja, hogy a közlekedési szektor hozzájáruljon az EU 2030-ra kitűzött klímavédelmi céljaihoz. A 2030-as célok értelmében az EU a kibocsátások legalább 55%-os csökkentését kívánja elérni az 1990-es szintekhez képest.
A jelenlegi szabályozás szerint az autógyártók flottaátlagban kell, hogy megfeleljenek a 95 g/km-es határértéknek, ami azt jelenti, hogy az egyes gyártók által eladott járművek CO2 kibocsátása együttesen nem haladhatja meg ezt az átlagot. Azok a gyártók, akik ezt nem tudják teljesíteni, jelentős pénzbírságra számíthatnak: minden gramm túllépés után gépjárművenként 95 eurót kell fizetniük. Ez összességében milliárdos tételt jelenthet a szektor számára.
Az elektromos autók szerepe
Az elektromos autók kulcsfontosságúak a szabályozás betartásában, mivel ezek nulla vagy nagyon alacsony CO2-kibocsátással működnek, és így csökkenthetik a gyártók flottaátlagát. Azonban a Bloomberg által említett cikk szerint az elektromos autók eladása nem érte el a várakozásokat, így az autógyártók nehéz helyzetbe kerültek a kibocsátási célok teljesítése terén. Az EU ösztönzi az elektromos autók elterjedését különféle támogatásokkal, például adókedvezményekkel és állami támogatásokkal, de a piac még mindig nem növekszik olyan gyorsan, mint ahogyan azt a szabályozók remélték.
Halasztás jöhet a szabályok bevezetésében
A Bloomberg értesülései szerint kétéves halasztás lehetőségét fontolgatják, amely 2024 helyett 2026-ra tolhatná a szigorúbb előírások teljes körű bevezetését. Ez jelentős könnyítést jelentene az autógyártók számára, mivel a jelenlegi számítások alapján 13 milliárd eurót kellene befizetniük személyautók esetén a kibocsátási limit túllépése miatt, míg a furgonok és kisbuszok esetén ez további 3 milliárd eurót jelentene. A halasztás tehát jelentős pénzügyi könnyebbséget hozna a szektor számára, amely így több időt nyerne az elektromos autók piacának felpörgetésére és a technológiai fejlesztésekre.
Az EU hosszú távú céljai: Az EU közlekedési ágazat szén-dioxid-mentesítése kulcsfontosságú az európai zöld megállapodás (Green Deal) célkitűzéseinek elérésében, amely szerint az EU 2050-re klímasemlegessé kíván válni. Az autóipari szabályozás szigorítása egy szélesebb körű stratégia része, amely magában foglalja a megújuló energiaforrások fejlesztését, az energiahatékonyság növelését, valamint a fenntartható gazdasági növekedés elősegítését.
Az iparági szereplők számára a halasztás lehetősége egy rövid távú megkönnyebbülést jelenthet, de hosszú távon az EU céljai változatlanok maradnak: a közlekedési szektor kibocsátásainak drasztikus csökkentése, és a fenntartható, környezetbarát technológiák bevezetése.