Határok nélküli magyar e-kereskedelem

A magyar e-kereskedelmi szektor tavaly újabb pozitív évet zárt: 2024-ben a magyar vásárlók által online rendelésekre költött bruttó forgalom elérte az 1945 milliárd forintot, amely 15%-os éves növekedést jelent - derül ki a PwC Digitális Kereskedelmi Körkép tavaszi kutatásából. A magyar vásárlók által generált online termékrendelések száma meghaladta a 114 millió darabot, amely 12%-os bővülés az előző évhez képest.

Határok nélküli magyar e-kereskedelem

Élénkülő online vásárlási kedv

Az impozánsnak tűnő növekedést mindenekelőtt az egyre nagyobb online vásárlási kedv magyarázza. Ugyanakkor egy átalakuló piacszerkezetnek vagyunk tanúi, mert már az import - és leginkább a Temu - pörgeti a hazai, fokozatosan polarizálódó e-kereskedelmet, amely egy kínai, EU-s és magyar mezőnyre szakad.

„Már rég nem az kérdés, hogy a magyar piacot komolyan vevő régiós és EU-s cégek elveszik-e a piacát a magyar kereskedőknek. Ez zajlik 15+ éve. Inkább csak gyorsul a folyamat, egyrészt mert nekik több eszközük és piacuk van ilyen időkben is ellenállóbbá válni, másrészt a magyar vásárlók is érettebbek" - emelte ki Madar Norbert, a PwC Digitális kereskedelmi csapatának vezető menedzsere.

A PwC lakossági költésekre és csomagvolumenre vonatkozó adatai alapján a kínai óriásplatform 120 milliárd forintos forgalmat ért el Magyarországon, mely jelentős hatással volt a belföldi piac alakulására is. Míg az e-kereskedelmi importból származó forgalom növekedése több mint 25% volt 2024-ben, addig a hazai és EU-n belüli e-kereskedőkből álló online piac forgalma együttesen csupán 9,8%-kal tudott bővülni, ráadásul utóbbi halmazon belül a növekedés főként az EU-s cégeknek köszönhető, nem pedig a magyar vállalatoknak. Ezek az unión belüli kereskedők a magyar piacot stratégiai országként kezelve, helyi jelenléttel is rendelkeznek, weboldaluk, szolgáltatásuk igazodik a magyar fogyasztók igényeihez, ugyanakkor a rendelések kiszolgálása és az árukészlet beszerzése sokszor más országból történik. E-kereskedelem terén a magyar vásárlókat kiszolgáló EU-s kereskedők leggyakoribb anyapiaca Csehország, Lengyelország, Németország, Románia és Szlovákia.

A határtalanná váló e-kereskedelem feladja a leckét a magyar piacnak

Madar Norbert, a PwC Digitális kereskedelmi csapatának vezető menedzsere

„Minél rutinosabbá válunk, annál kevesebb kereskedőtől rendelünk, ergo a piac polarizálódik, és az adott szegmens élmenője felé gravitál a vásárló, a beszállító, a hirdető és a szolgáltatók is. Az esetek többségében a nemzetközi cégek diktálják a tempót, a többieknek pedig csak a „maradék”, zsugorodó torta jut. Ami viszont most igazán nagy csapást jelent a hazai kereskedők számára, az a piac határtalanná válása. Korábban komoly visszatartó erővel bírt egy nemzetközi rendelésnél a lassú szállítási idő (egy kínai webshopos rendelés akár 6-8 hétig is utazott), a magasabb ár, a nyelvismeret hiánya, valamint az előre fizetési feltétel. 

Mostanra azonban ezek a korlátok eltűntek: az AI lebontotta a nyelvi és lokalizációs határokat, a logisztikai útvonalak átszervezése révén pedig már egy Temu-rendelés is egy héten belül megérkezik– miközben az átlag magyar kkv által üzemeltetett webshopoknál a „raktáron van” állapot sokszor azt jelenti, hogy a termék a gyártónál, külső helyen, akár más országban van, azaz 3-5 nap is kell a kézbesítéshez. A szolgáltatási szint, minőség terén óriási a lemaradása a hazai kis cégeknek, amit az import kereskedelem erősödése hozott igazán felszínre. Kereskedni tudunk, de az e-kereskedelemben ma már nem ez a készség a legfontosabb, hanem az ügyfélélmény és a termék árán túli szolgáltatások minősége. Sajnálkozni lehet, hogy a külföldiek elviszik a piacot, de az ár-érték arány egyértelműen feléjük hajtja a fogyasztókat. 

Az online vásárlók számára már nincsenek országhatárok 

A PwC kutatásából kiderül, hogy az aktív online vásárlók száma 2024-ben elérte a 4,3 millió főt, de a bázis erősen centralizált: a vásárlók több mint harmada (35%-a) Budapesten vagy Pest megyében él. A rendelések intenzitását tekintve is koncentrált a piac: a bázis harmadát adó „gyakori vásárlók" – akik legalább havonta rendelnek – felelnek a rendelések közel háromnegyedéért (73%). 

Egyre vonzóbbak a külföldi kereskedők - az online vásárlók közel fele (48%-a) rendelt tavaly határon túlról is. 2024-ben a Temu volt Magyarország legismertebb és legtöbbek által használt webáruháza - a PwC Digitális Kereskedelmi Körkép kutatásában publikált adatok szerint több mint 1,8 millió magyar fogyasztó vásárolt az oldalon. 

„Nem csak a Temu jelent vetélytársat a hazai kereskedőknek” - mutatott rá Cserjés-Kopándi Ildikó, a PwC Magyarország e-kereskedelmi szakértője. „A legnagyobb, Magyarországon működő webáruházak 25%-a külföldi tulajdonban van. A magyar, mint lokális e-kereskedelmi piac gyakorlatilag megszűnt, és az ország egy, a globális és régiós kereskedők által meghatározott nemzetközi versenytérré vált” - tette hozzá a szakember. 

A Temu közel 300 ezer fővel bővítette a magyar online vásárlók számát, de emellett új szintre emelte a fogyasztói elvárásokat a kiszolgálási minőség tekintetében is. 2025-ben a kínai óriás tovább emeli a tétet – az olcsó árakat még gyorsabb szállítással tetézi, és Magyarországon is épülnek a fulfillment központok, ezáltal magasabb szolgáltatási szintet lehet biztosítani, ami még erősebb konkurenciát jelent a hazai és régiós kereskedőknek. 

Tovább hódítanak a csomagautomaták 

A kiszállítások terén folytatódik az átrendeződés. A PwC csomaglogisztikai adatszolgáltatásokon alapuló mérései szerint a házhoz szállítás szolgáltatási színvonala változatlanul nagyon magas, de az aránya folyamatosan csökken a kézbesített csomagok tekintetében és 2024-ben 61%-ra zsugorodott.  Mindeközben a csomagpontok és automaták részaránya elérte a 30%-ot – ezekből már több mint 8500 működik országszerte, és 10-ből 7 webáruház kínál fix pontos csomagátadást. A webáruház-rendelet hatására bővült az egyes webáruházakban elérhető logisztikai megoldások kínálata, és a vásárlók egyre több esetben választhatnak nem csak a szolgáltatások, de a szolgáltatók között is, amely szintén növeli a versenyt. 

A vásárlók rugalmas és egyre gyorsabb kiszállítást várnak el, de továbbra is nagyon fontos az ár és a szolgáltatás ár-érték aránya – mivel a fixpontos megoldások jellemzően nem csak rugalmasabbak, de olcsóbbak is, így nem meglepő, hogy folyamatosan nő a népszerűségük: a vásárlók 38%-a preferálja a csomagautomatás átvételt. 

10-ből 4 rendelést már előre fizetünk 

A fizetési szokások terén 4 százalékpontot növekedett az online előrefizetés aránya, és mostanra már 10-ből 4 rendelést így fizetnek a vásárlók. Annak ellenére, hogy jellemzően feláras, még mindig népszerű az utánvét, de már többen fizetnek bankkártyával (30%) mint készpénzzel (25%). A bankszámla-alapú megoldások továbbra is csak lassan terjednek (az online rendelések mindössze 5%-át teszik ki), és egyelőre a qvik sem hozta meg az áttörést.
 
„A fizetési folyamat egyszerűsége, az egykattintásos megoldások, a mentett adatok, a digitális walletek, illetve a tokenizált tranzakciók támogatása ma már alapelvárás” - hangsúlyozta Szetnics László, a kutatássorozat létrejöttét támogató Mastercard Magyarország digitális fizetésekért felelős igazgatója. 

A magyar piacon legnépszerűbb Simple-ben a bankkártyás mellett a legnépszerűbb fizetési megoldások párhuzamosan érhetők el, ezek közül a vásárló szabadon választhat, és előrefizetés esetén a használati díjak sem térhetnek el.

2025-ös e-kereskedelmi trendek

A PwC felmérése 3 olyan irányt azonosít, melyek meghatározzák az idei online kereskedelem fejlődését.

Marketplace megoldások terjedése

A marketplace szereplők közötti verseny új szintre lépett. Míg korábban az eMAG uralta a hazai terepet, ma már a Pepita, a Fizz, az Allegro és a Temu is aktívan jelen van különböző stratégiákkal. Az Allegro még visszafogottan terjeszkedik, a Temu-ra pedig egyelőre nem lehet kereskedőként belépni, ugyanakkor a kínai cég a magyar piacra készült hirdetéseiben egyre gyakrabban reklámozza a hazai kiszolgálást. A kiszállítás felgyorsul, gyakorlatilag ugyanannyi idő alatt érkezik meg a külföldi kereskedőktől rendelt csomag, mint a hazaitól – utóbbiaknak ezért azon kell dolgozniuk, hogy a garantált másnapi szállítást biztosítani tudják a raktáron lévő termékekre. A marketplace platformok olyan lehetőséget nyújtanak, mellyel egy új piacot jelentős beruházás nélkül lehet kipróbálni.

Külföldre lépés kényszere

A hazai e-kereskedelem versenyképességének fenntartása érdekében egyre fontosabbá válik a külpiaci terjeszkedés. A magyar webáruházak számára elsősorban a kevésbé fejlett déli piacok jelenthetnek valós alternatívát. 

A sikeres piacra lépéshez viszont lokalizált tartalomra, többnyelvű ügyfélszolgálatra, és a kinti piacok mélyebb ismeretére van szükség. A kereskedők jó részének a hazai piac mélyebb megismerése és magasabb szintű kiszolgálása is megoldandó feladat jelenleg, így nem meglepő, hogy csak kevesen állnak készen a külföldi terjeszkedésre, holott enélkül kérdéses lehet a fenntartható működés már középtávon is.

Vásárlói élmény kimaxolása

A hazai szereplőkre még a vásárlói élmény újragondolása is vár. A nemzetközi kereskedők mind a weboldal, mind a teljes vásárlási és kiszolgálási folyamathoz kapcsolódó élmény tekintetében magasra tették a lécet, és mostanra a vásárlók elvárásai ehhez igazodnak. Egyre fontosabb szerepet kapnak az extra szolgáltatások – pl. kiterjesztett garancia, részletfizetés, könnyített visszáru megoldások biztosítása, ezáltal az online vásárlási élmény szintje is feljebb lépett. Ezzel egyidejűleg a hűségprogramok is átalakulnak: a pontgyűjtés helyett egyre nagyobb szerepet kapnak a korábbi vásárlásokra, valamint viselkedésre épülő, akár élményalapú megoldások: személyre szabott ajánlatok, gamifikáció, viselkedésalapú kedvezmények. Az AI és prediktív analitika lehetőséget ad a kereskedőknek arra, hogy valós időben reagáljanak a vásárlói igényekre, akár csatornaszinten eltérő ajánlatokat is kínálva.

„A jövő nyertesei azok lesznek, akik egyszerre tudnak kiváló vásárlói élményt, gyors 
logisztikát és nemzetközileg is versenyképes ajánlatokat kínálni. Bár a 2025-ös év gazdasági környezete nem kedvez a kereskedelemnek, de azok, akik a szolgáltatásaik fejlesztésével reagálnak a vásárlói igények – és a piaci környezet – folyamatos változására, képesek lesznek a globális szereplők diktálta tempó tartására. Nem érdemes a piaci környezet javulására várni, mert akkor már túl késő lesz ezt elkezdeni” - foglalta össze a PwC felmérésének tanulságait Madar Norbert. 

Az OTP Csoport 2025. első kilenc havi eredménye

Az OTP Csoport 2025. első kilenc hónapjában kiváló teljesítményt ért el: adózás utáni eredménye 886 milliárd forint, ezzel a féléves ROE- mutatója 22,7% volt az első kilenc hónapban a teljes év vonatkozásában egyösszegben elkönyvelt speciális tételek időarányos figyelembevételével.
2025. 11. 07. 10:30
Megosztás:

A magánszektor adatközlését követően csökkentek az amerikai hozamok

Tegnap nem jelent meg fontos makroadat, de a kormányzati leállás miatti adatszűkében erősen reagált a piac egy magáncég – a Challenger, Gray & Christmas – által számolt havi leépítések számára, amely a 2023 óta a legmagasabb októberi érték volt.
2025. 11. 07. 09:30
Megosztás:

Mínuszban zártak az amerikai piacok csütörtökön

Az amerikai részvénypiacok csütörtökön mínuszban zártak, mivel a technológiai részvények eladási hulláma ismét felerősödött, amit a gazdasági bizonytalanság és a túlértékelt árfolyamok miatti aggodalmak fűtöttek.
2025. 11. 07. 09:00
Megosztás:

Csökkentek az európai részvénypiacok, emelkedett a német ipari termelés

Csütörtökön enyhén csökkentek európai részvénypiacok a gyorsjelentések közepette, a pán-európai Stoxx 600 0,2%-kal zárt lejjebb.
2025. 11. 07. 08:35
Megosztás:

Szijjártó Péter és Marco Rubio kormányközi nukleáris megállapodást írnak alá

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kormányközi nukleáris energetikai együttműködési megállapodást ír alá amerikai kollégájával, Marco Rubióval - közölte a tárcavezető pénteken Washingtonban.
2025. 11. 07. 08:00
Megosztás:

Az aszálykárokat mérséklő intézkedések csökkentették a terméskiesést

Bár a szárazság az idén is komolyan fenyegette a magyar mezőgazdaságot, az aszálykárokat mérséklő intézkedések végül jelentős mértékben csökkentették a terméskiesést - mondta az Agrárminisztérium (AM) mezőgazdaságért felelős államtitkára csütörtökön Budapesten, a Betakarítási Koordinációs Bizottság ülését követő sajtótájékoztatón.
2025. 11. 07. 07:00
Megosztás:

Olcsóbb lesz az új lakás, mint a panel? Az Indotek ezt ígéri még a XI. kerületben is

Több ezer, a panellakások áránál is kedvezőbb új otthon építését jelentette be az Indotek Csoport. A fejlesztések Budapest számos pontján, még az olyan hagyományosan drágább kerületekben is megvalósulhatnak, ahol az ingatlanárak már évek óta rendkívül elszálltak.
2025. 11. 07. 06:30
Megosztás:

Magyarország válik az európai akkumulátorgyártás katalizátorává

Teltházas érdeklődés mellett vette kezdetét a Hungarian Battery Days 2025 konferencia, amelyet immár ötödik alkalommal rendeztek meg Budapesten, a Magyar Akkumulátor Szövetség és a White Paper Consulting szervezésében.A rendezvényen a hazai és nemzetközi szakmai közösség képviselői, iparági szakértők és döntéshozók gyűltek össze, hogy megvitassák az energiatárolás, az e-mobilitás és a technológiai fejlesztések legaktuálisabb kérdéseit. Az eseményen első alkalommal adták át a legkiemelkedőbb teljesítményt nyújtó vállalatok munkáját elismerő Magyar Akkumulátor Kiválósági Díjat, a rendezvény második napján pedig a jászberényi akkumulátorgyárban szervezett üzembejáráson vesznek részt a látogatók.
2025. 11. 07. 06:00
Megosztás:

Egyedülálló Szellemi tulajdon menedzsment mesterszak indul a Corvinuson

A Budapesti Corvinus Egyetem, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) és a Szellemi Tulajdon Világszervezete (WIPO) hivatalosan létrehozta a Szellemi tulajdon menedzsment (Intellectual Porperty Management) mesterszakot, új, közös képzésüket, amely a szellemi tulajdon gazdasági, jogi és menedzsment szempontjait ötvözi. A WIPO Academy felsőoktatási együttműködési hálózatának részeként ez a kezdeményezés olyan szakemberek képzését célozza, akik az innovációt, a tudást és a kreativitást stratégiai értékké tudják alakítani.
2025. 11. 07. 05:30
Megosztás:

Idén kilencedik alkalommal kerül megrendezésre a Modern Gyárak Éjszakája – több mint 120 gyár nyitja meg kapuit az érdeklődők előtt

2025 november 14-én immár kilencedik alkalommal rendezi meg a Nemzetgazdasági Minisztérium tulajdonosi joggyakorlása alatt álló Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség a Modern Gyárak Éjszakája országos programsorozatot, amelynek célja, hogy közelebb hozza az érdeklődőket az innováció és technológia világához. A programsorozat keretében több mint 120 gyár nyitja meg kapuit az ország minden pontján, online és offline formában egyaránt. A minden érdeklődő által ingyenesen látogatható rendezvényekre a Modern Gyárak Éjszakája weboldalán lehet jelentkezni, a gyárak által meghatározott számú szabad helyre.
2025. 11. 07. 05:00
Megosztás:

Otthon Start Program: szeptemberben csak néhány százan juthattak el a szerződéskötésig

Az egyes bankok által megosztott adatok alapján a Bank360 úgy számol, nagyjából 35,25 millió forint körül mozoghat az Otthon Start Program keretén belül felvett lakáshitelek átlagos hitelösszege, amely jelentősen meghaladja az összes lakáshitelre számított, 20 millió forintot megközelítő átlagösszeget.
2025. 11. 07. 04:30
Megosztás:

A döntések 89%-a a nőké, mégis úgy érzik, figyelmen kívül hagyják őket

Ma, amikor a gazdasági válságok gyökeresen alakítják át a fogyasztói magatartást, különösen fontos megértenünk, kik irányítják valójában a választásokat.
2025. 11. 07. 04:00
Megosztás:

Kimagasló érdeklődés az MBH Jelzálogbank első nemzetközi jelzáloglevél-kibocsátásán

Nagy sikerrel zárult az MBH Jelzálogbank első nemzetközi jelzáloglevél-kibocsátása: a 100 millió euró (mintegy 38,7 milliárd forint) értékben meghirdetett tranzakción nemzetközi összehasonlításban is kimagasló kereslet mutatkozott, a felajánlott mennyiség csaknem tizenkétszeresére érkezett igény a külföldi befektetők részéről. A kibocsátás eredménye jelentős elismerés a magyar jelzáloglevél mint tőkepiaci eszköz számára, és egyben tükrözi az MBH Csoporthoz tartozó jelzáloghitelintézet iránti befektetői bizalmat.
2025. 11. 07. 03:30
Megosztás:

ING: továbbra is marad a remény, hogy jövőre beindul a gazdaság

A magyar gazdaság zsinórban negyedik éve áll a „hátha jövőre jobb lesz” várakozás küszöbén, miközben úgy tűnik, az idei év sem hozza el a régóta várt fordulatot – hangzott el az ING Bank sajtótájékoztatóján. Virovácz Péter, a bank vezető elemzője szerint bár 2026-ban már elindulhat némi növekedés, de korántsem a korábban megszokott 3-6 százalékos ütemben. A lassú kilábalásnak ráadásul komoly ára lehet: tartósan magas infláció, amelyet csak relatíve magas kamatszinttel lehet kordában tartani. Ebben a törékeny egyensúlyban a forint stabilitása kulcskérdés lesz a következő években.
2025. 11. 07. 03:00
Megosztás:

Karbantartás lesz az állami informatikai háttérrendszerekben

Az állami informatikai háttérrendszerekben november 7-én, pénteken 15 óra és november 10-én, hétfőn 6 óra között előre ütemezett karbantartást végeznek - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 07. 02:30
Megosztás:

Konferenciát rendez a Neumann Társaság és a HUN-REN SZTAKI

A mesterséges intelligenciára, a holográfiára és az idei Neumann-díjasokra fókuszál a Neumann Társaság és a HUN-REN Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI) idei konferenciája, amit november 19-én tartanak Budapesten - közölték a szervezők az MTI-vel csütörtökön.
2025. 11. 07. 02:00
Megosztás:

Számos módon támogatja az Agárminisztérium a generációváltást a mezőgazdaságban

Számos módon támogatja az Agárminisztérium (AM) a generációváltást a mezőgazdaságban - közölte az AM csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 07. 01:30
Megosztás:

Okos nyomásszabályozót adtak át Szerencsen

Új, okos nyomásszabályozó állomást adtak át csütörtökön a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei Szerencsen, a Mészáros Csoport érdekeltségébe tartozó Opus Tigáz Zrt. és az NRG Works Kft. közös fejlesztésében - közölte az Opus Energetika Csoport az MTI-vel.
2025. 11. 07. 01:00
Megosztás:

A szerb kormány elfogadta a 2026-os költségvetési törvénytervezetet

A szerb kormány elfogadta a jövő évi költségvetés törvénytervezetét, amely a csütörtökön kiadott közlemény szerint a bruttó hazai termék (GDP) 3 százalékát kitevő költségvetési hiánnyal, valamint 3 százalékos gazdasági növekedéssel számol.
2025. 11. 07. 00:30
Megosztás:

Mit vásárolnak most a kriptoipar bennfentesei? Az 5 legjobb kriptós előértékesítés, amely Q4-es áttörésre esélyes

A kriptovilágban az előértékesítések azok a helyek, ahol vagyonokat lehet szerezni – vagy elveszíteni. A legnagyobb megtérülést gyakran azok a projektek hozzák, amelyeket még a nagy tőzsdei bevezetés előtt sikerül elcsípni. Ugyanakkor minden valódi lehetőségre jut több tucatnyi átverés is.
2025. 11. 06. 23:30
Megosztás: