Határok nélküli magyar e-kereskedelem

A magyar e-kereskedelmi szektor tavaly újabb pozitív évet zárt: 2024-ben a magyar vásárlók által online rendelésekre költött bruttó forgalom elérte az 1945 milliárd forintot, amely 15%-os éves növekedést jelent - derül ki a PwC Digitális Kereskedelmi Körkép tavaszi kutatásából. A magyar vásárlók által generált online termékrendelések száma meghaladta a 114 millió darabot, amely 12%-os bővülés az előző évhez képest.

Határok nélküli magyar e-kereskedelem

Élénkülő online vásárlási kedv

Az impozánsnak tűnő növekedést mindenekelőtt az egyre nagyobb online vásárlási kedv magyarázza. Ugyanakkor egy átalakuló piacszerkezetnek vagyunk tanúi, mert már az import - és leginkább a Temu - pörgeti a hazai, fokozatosan polarizálódó e-kereskedelmet, amely egy kínai, EU-s és magyar mezőnyre szakad.

„Már rég nem az kérdés, hogy a magyar piacot komolyan vevő régiós és EU-s cégek elveszik-e a piacát a magyar kereskedőknek. Ez zajlik 15+ éve. Inkább csak gyorsul a folyamat, egyrészt mert nekik több eszközük és piacuk van ilyen időkben is ellenállóbbá válni, másrészt a magyar vásárlók is érettebbek" - emelte ki Madar Norbert, a PwC Digitális kereskedelmi csapatának vezető menedzsere.

A PwC lakossági költésekre és csomagvolumenre vonatkozó adatai alapján a kínai óriásplatform 120 milliárd forintos forgalmat ért el Magyarországon, mely jelentős hatással volt a belföldi piac alakulására is. Míg az e-kereskedelmi importból származó forgalom növekedése több mint 25% volt 2024-ben, addig a hazai és EU-n belüli e-kereskedőkből álló online piac forgalma együttesen csupán 9,8%-kal tudott bővülni, ráadásul utóbbi halmazon belül a növekedés főként az EU-s cégeknek köszönhető, nem pedig a magyar vállalatoknak. Ezek az unión belüli kereskedők a magyar piacot stratégiai országként kezelve, helyi jelenléttel is rendelkeznek, weboldaluk, szolgáltatásuk igazodik a magyar fogyasztók igényeihez, ugyanakkor a rendelések kiszolgálása és az árukészlet beszerzése sokszor más országból történik. E-kereskedelem terén a magyar vásárlókat kiszolgáló EU-s kereskedők leggyakoribb anyapiaca Csehország, Lengyelország, Németország, Románia és Szlovákia.

A határtalanná váló e-kereskedelem feladja a leckét a magyar piacnak

Madar Norbert, a PwC Digitális kereskedelmi csapatának vezető menedzsere

„Minél rutinosabbá válunk, annál kevesebb kereskedőtől rendelünk, ergo a piac polarizálódik, és az adott szegmens élmenője felé gravitál a vásárló, a beszállító, a hirdető és a szolgáltatók is. Az esetek többségében a nemzetközi cégek diktálják a tempót, a többieknek pedig csak a „maradék”, zsugorodó torta jut. Ami viszont most igazán nagy csapást jelent a hazai kereskedők számára, az a piac határtalanná válása. Korábban komoly visszatartó erővel bírt egy nemzetközi rendelésnél a lassú szállítási idő (egy kínai webshopos rendelés akár 6-8 hétig is utazott), a magasabb ár, a nyelvismeret hiánya, valamint az előre fizetési feltétel. 

Mostanra azonban ezek a korlátok eltűntek: az AI lebontotta a nyelvi és lokalizációs határokat, a logisztikai útvonalak átszervezése révén pedig már egy Temu-rendelés is egy héten belül megérkezik– miközben az átlag magyar kkv által üzemeltetett webshopoknál a „raktáron van” állapot sokszor azt jelenti, hogy a termék a gyártónál, külső helyen, akár más országban van, azaz 3-5 nap is kell a kézbesítéshez. A szolgáltatási szint, minőség terén óriási a lemaradása a hazai kis cégeknek, amit az import kereskedelem erősödése hozott igazán felszínre. Kereskedni tudunk, de az e-kereskedelemben ma már nem ez a készség a legfontosabb, hanem az ügyfélélmény és a termék árán túli szolgáltatások minősége. Sajnálkozni lehet, hogy a külföldiek elviszik a piacot, de az ár-érték arány egyértelműen feléjük hajtja a fogyasztókat. 

Az online vásárlók számára már nincsenek országhatárok 

A PwC kutatásából kiderül, hogy az aktív online vásárlók száma 2024-ben elérte a 4,3 millió főt, de a bázis erősen centralizált: a vásárlók több mint harmada (35%-a) Budapesten vagy Pest megyében él. A rendelések intenzitását tekintve is koncentrált a piac: a bázis harmadát adó „gyakori vásárlók" – akik legalább havonta rendelnek – felelnek a rendelések közel háromnegyedéért (73%). 

Egyre vonzóbbak a külföldi kereskedők - az online vásárlók közel fele (48%-a) rendelt tavaly határon túlról is. 2024-ben a Temu volt Magyarország legismertebb és legtöbbek által használt webáruháza - a PwC Digitális Kereskedelmi Körkép kutatásában publikált adatok szerint több mint 1,8 millió magyar fogyasztó vásárolt az oldalon. 

„Nem csak a Temu jelent vetélytársat a hazai kereskedőknek” - mutatott rá Cserjés-Kopándi Ildikó, a PwC Magyarország e-kereskedelmi szakértője. „A legnagyobb, Magyarországon működő webáruházak 25%-a külföldi tulajdonban van. A magyar, mint lokális e-kereskedelmi piac gyakorlatilag megszűnt, és az ország egy, a globális és régiós kereskedők által meghatározott nemzetközi versenytérré vált” - tette hozzá a szakember. 

A Temu közel 300 ezer fővel bővítette a magyar online vásárlók számát, de emellett új szintre emelte a fogyasztói elvárásokat a kiszolgálási minőség tekintetében is. 2025-ben a kínai óriás tovább emeli a tétet – az olcsó árakat még gyorsabb szállítással tetézi, és Magyarországon is épülnek a fulfillment központok, ezáltal magasabb szolgáltatási szintet lehet biztosítani, ami még erősebb konkurenciát jelent a hazai és régiós kereskedőknek. 

Tovább hódítanak a csomagautomaták 

A kiszállítások terén folytatódik az átrendeződés. A PwC csomaglogisztikai adatszolgáltatásokon alapuló mérései szerint a házhoz szállítás szolgáltatási színvonala változatlanul nagyon magas, de az aránya folyamatosan csökken a kézbesített csomagok tekintetében és 2024-ben 61%-ra zsugorodott.  Mindeközben a csomagpontok és automaták részaránya elérte a 30%-ot – ezekből már több mint 8500 működik országszerte, és 10-ből 7 webáruház kínál fix pontos csomagátadást. A webáruház-rendelet hatására bővült az egyes webáruházakban elérhető logisztikai megoldások kínálata, és a vásárlók egyre több esetben választhatnak nem csak a szolgáltatások, de a szolgáltatók között is, amely szintén növeli a versenyt. 

A vásárlók rugalmas és egyre gyorsabb kiszállítást várnak el, de továbbra is nagyon fontos az ár és a szolgáltatás ár-érték aránya – mivel a fixpontos megoldások jellemzően nem csak rugalmasabbak, de olcsóbbak is, így nem meglepő, hogy folyamatosan nő a népszerűségük: a vásárlók 38%-a preferálja a csomagautomatás átvételt. 

10-ből 4 rendelést már előre fizetünk 

A fizetési szokások terén 4 százalékpontot növekedett az online előrefizetés aránya, és mostanra már 10-ből 4 rendelést így fizetnek a vásárlók. Annak ellenére, hogy jellemzően feláras, még mindig népszerű az utánvét, de már többen fizetnek bankkártyával (30%) mint készpénzzel (25%). A bankszámla-alapú megoldások továbbra is csak lassan terjednek (az online rendelések mindössze 5%-át teszik ki), és egyelőre a qvik sem hozta meg az áttörést.
 
„A fizetési folyamat egyszerűsége, az egykattintásos megoldások, a mentett adatok, a digitális walletek, illetve a tokenizált tranzakciók támogatása ma már alapelvárás” - hangsúlyozta Szetnics László, a kutatássorozat létrejöttét támogató Mastercard Magyarország digitális fizetésekért felelős igazgatója. 

A magyar piacon legnépszerűbb Simple-ben a bankkártyás mellett a legnépszerűbb fizetési megoldások párhuzamosan érhetők el, ezek közül a vásárló szabadon választhat, és előrefizetés esetén a használati díjak sem térhetnek el.

2025-ös e-kereskedelmi trendek

A PwC felmérése 3 olyan irányt azonosít, melyek meghatározzák az idei online kereskedelem fejlődését.

Marketplace megoldások terjedése

A marketplace szereplők közötti verseny új szintre lépett. Míg korábban az eMAG uralta a hazai terepet, ma már a Pepita, a Fizz, az Allegro és a Temu is aktívan jelen van különböző stratégiákkal. Az Allegro még visszafogottan terjeszkedik, a Temu-ra pedig egyelőre nem lehet kereskedőként belépni, ugyanakkor a kínai cég a magyar piacra készült hirdetéseiben egyre gyakrabban reklámozza a hazai kiszolgálást. A kiszállítás felgyorsul, gyakorlatilag ugyanannyi idő alatt érkezik meg a külföldi kereskedőktől rendelt csomag, mint a hazaitól – utóbbiaknak ezért azon kell dolgozniuk, hogy a garantált másnapi szállítást biztosítani tudják a raktáron lévő termékekre. A marketplace platformok olyan lehetőséget nyújtanak, mellyel egy új piacot jelentős beruházás nélkül lehet kipróbálni.

Külföldre lépés kényszere

A hazai e-kereskedelem versenyképességének fenntartása érdekében egyre fontosabbá válik a külpiaci terjeszkedés. A magyar webáruházak számára elsősorban a kevésbé fejlett déli piacok jelenthetnek valós alternatívát. 

A sikeres piacra lépéshez viszont lokalizált tartalomra, többnyelvű ügyfélszolgálatra, és a kinti piacok mélyebb ismeretére van szükség. A kereskedők jó részének a hazai piac mélyebb megismerése és magasabb szintű kiszolgálása is megoldandó feladat jelenleg, így nem meglepő, hogy csak kevesen állnak készen a külföldi terjeszkedésre, holott enélkül kérdéses lehet a fenntartható működés már középtávon is.

Vásárlói élmény kimaxolása

A hazai szereplőkre még a vásárlói élmény újragondolása is vár. A nemzetközi kereskedők mind a weboldal, mind a teljes vásárlási és kiszolgálási folyamathoz kapcsolódó élmény tekintetében magasra tették a lécet, és mostanra a vásárlók elvárásai ehhez igazodnak. Egyre fontosabb szerepet kapnak az extra szolgáltatások – pl. kiterjesztett garancia, részletfizetés, könnyített visszáru megoldások biztosítása, ezáltal az online vásárlási élmény szintje is feljebb lépett. Ezzel egyidejűleg a hűségprogramok is átalakulnak: a pontgyűjtés helyett egyre nagyobb szerepet kapnak a korábbi vásárlásokra, valamint viselkedésre épülő, akár élményalapú megoldások: személyre szabott ajánlatok, gamifikáció, viselkedésalapú kedvezmények. Az AI és prediktív analitika lehetőséget ad a kereskedőknek arra, hogy valós időben reagáljanak a vásárlói igényekre, akár csatornaszinten eltérő ajánlatokat is kínálva.

„A jövő nyertesei azok lesznek, akik egyszerre tudnak kiváló vásárlói élményt, gyors 
logisztikát és nemzetközileg is versenyképes ajánlatokat kínálni. Bár a 2025-ös év gazdasági környezete nem kedvez a kereskedelemnek, de azok, akik a szolgáltatásaik fejlesztésével reagálnak a vásárlói igények – és a piaci környezet – folyamatos változására, képesek lesznek a globális szereplők diktálta tempó tartására. Nem érdemes a piaci környezet javulására várni, mert akkor már túl késő lesz ezt elkezdeni” - foglalta össze a PwC felmérésének tanulságait Madar Norbert. 

Raiffeisen: megfelelő volt az árfolyamkockázati tájékoztatás

A következetes bírói gyakorlat szerint a devizahiteleknél a Raiffeisen Bank által alkalmazott és az ügyfelek által aláírt árfolyamkockázati tájékoztatók maradéktalanul megfeleltek az előírásoknak - közölte a Raiffeisen csütörtökön az MTI-vel.
2025. 07. 18. 07:00
Megosztás:

Hamarosan beindul a roham – Mire számíthatnak a vidéki egyetemisták az albérletpiacon?

Múlt heti elemzésében az OTP Ingatlanpont már rámutatott, hogy Budapesten ezúttal is megélénkülhet az albérletpiac a felsőoktatási ponthatárok július végi kihirdetése után. A szerencsések akár havi 200 ezer forint alatti kiadó lakást is megcsíphetnek, de egyre több helyen kúszik 300 ezer forint fölé a lakások ára.
2025. 07. 18. 06:30
Megosztás:

Nemzetközi díjat nyert a magyar mérnökök digitális tervezése

Rangos elismerésben részesült a bim.GROUP mérnökeinek tervezése: a kecskeméti Greentech Solar Parking elnyerte a TEKLA BIM Awards „Kis méretű projektek” kategóriájának regionális díját, ezzel kijutottak a nemzetközi döntőbe. A díjjal a hazai mérnökök kiemelkedő digitális, BIM-alapú tervezését és modellezését ismerték el. Emellett a projekt a zöld szemléletet is figyelembe veszi: a filigrán feszített kötélszerkezetű, napelemes parkoló szerkezete árnyékolja az autókat, miközben energiát is termel – ezzel új irányt mutat a fenntartható városi infrastruktúra tervezésében. A bim.GROUP díjnyertes tervezése a KÉSZ Metaltech kivitelezésében valósult meg.
2025. 07. 18. 06:00
Megosztás:

A magyarok többségének jó a kapcsolata a kollégáival és ezen a home office sem változtatott

Tízből hét hazai munkavállaló szerint jó a légkör a munkahelyén, és egy friss kutatás szerint erre a kisebb cégeknél még nagyobb az esély. A legtöbben szívesen vesznek részt személyes beszélgetésekben a kollégáikkal, és örülnek, ha van lehetőség a munkán kívül is találkozni. Ilyenkor leginkább a kötetlen bulikat és közös ünnepléseket részesítik előnyben. Ahol nincs lehetőség a home office-ra, ott gyakran feltételezik, hogy az otthoni munkavégzés rontaná az emberi kapcsolatokat, a gyakorlati tapasztalatok azonban inkább pozitívak.
2025. 07. 18. 05:30
Megosztás:

A július eleji viharok miatt érkezett kárigény már meghaladja az 1,5 milliárd forintot

Az elmúlt héten a július eleji viharokhoz kapcsolódó kárbejelentések száma meghaladta a 14 ezret, értékük pedig az 1,5 milliárd forintot az Alfa Biztosítónál - közölte a cég csütörtökön az MTI-vel.
2025. 07. 18. 05:00
Megosztás:

Újra szárnyal az XRP kriptovaluta – Mi áll a háttérben?

Az XRP kriptovaluta ismét reflektorfénybe került: az elmúlt 24 órában közel 9%-os emelkedést produkált, miközben a kriptopiac egészét optimizmus övezi. A háttérben az amerikai törvényhozás kriptobarát fellépése, a Bitcoint körülvevő pozitív piaci hangulat és a kamatvágásokkal kapcsolatos várakozások állnak. Vajon tartós lehet a fellendülés?
2025. 07. 18. 04:30
Megosztás:

Erős negyedév után javított előrejelzésen a GE Aerospace

A repülőgép-hajtóműveket gyártó vállalat 10,15 milliárd dollár árbevételt ért el az idei második negyedévben. Ez 23%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, és felülmúlta a 9,5 milliárd dolláros konszenzust.
2025. 07. 18. 04:00
Megosztás:

Dogecoin újra szárnyal – Mi áll az 500 milliós befektetés hátterében?

Friss kriptovaluta hírek: a legismertebb mémcoin, a Dogecoin ismét a reflektorfénybe került. Az elmúlt 24 órában jelentős árfolyam-emelkedést könyvelhetett el, miközben az amerikai törvényhozás kriptobarát jogszabályokat tárgyal, és egy cég bejelentette: félmilliárd dollárt különít el Dogecoin-tartalék képzésére. Nézzük, mi mozgatja most a DOGE piacát!
2025. 07. 18. 03:00
Megosztás:

Ezek a csillagjegyek hatalmas pénzt nyernek júliusban!

Mely jegyekre mosolyog rá a Sors kereke júliusban? Most kiderül! A nyári hónap második felében különös bolygóállások és energetikai hullámok mozdítják meg a pénzügyi szerencse energiáit. A Jupiter és a Vénusz együttállása, valamint a Hold titokzatos mozgása most több csillagjegynek is váratlan anyagi áttörést hozhat. Mutatjuk, kik számíthatnak komoly nyereményre júliusban – akár a lottón, akár más formában!
2025. 07. 18. 02:00
Megosztás:

Igaz, hogy légkondi használat brutálisan megdobja a villanyszámlát?

Szakértői tippek a pénztárcabarát üzemeltetéshez: még a nyári hőségben is sokan félve kapcsolják be a klímaberendezéseket, attól tartva, hogy a hűsölés csillagászati villanyszámlát eredményez.
2025. 07. 18. 01:30
Megosztás:

Törvényi változás! Korhatár előtti nyugdíj 2025: Ki mehet nyugdíjba a rendes korhatár előtt?

Nem csak álom: még ma is van lehetőség korhatár előtti nyugdíjra – mutatjuk, kinek jár!
2025. 07. 18. 01:00
Megosztás:

Trump-közeli alap 5 millió dollárért vásárolt Ethereumot – 3 500 dollár felé tör az ETH árfolyama

Új lendületet vett az Ethereum piaca: az árfolyam ismét a 3 500 dolláros szint közelébe emelkedett. A háttérben több tényező is áll, de különösen figyelemre méltó, hogy egy Donald Trumphoz köthető kriptós befektetési alap több millió dollárért vásárolt Ethereumot. Emellett bálnák és hackerek is mozgolódnak – íme a részletek.
2025. 07. 18. 00:01
Megosztás:

Az XRP egy hét alatt több, mint 30%-ot ralizott – elérheti a 10 dollárt?

A Bitcoin sorozatos rekorddöntései szárnyalásnak indította az egész kriptovaluta piacot. A pozitív hangulat szinte minden kriptovalutát érintett, amit kiválóan tükröz, hogy a teljes piaci kapitalizáció elérte a 3,89 billió dollárt, ami szintén újabb rekordnak számít.
2025. 07. 17. 23:30
Megosztás:

Az infláció az eurózónában 2 százalékra, az EU-ban 2,3 százalékra gyorsult

Gyorsult az infláció növekedése az euróövezetben és az Európai Unióban júniusban éves szinten - derült ki az EU statisztikai hivatala, az Eurostat honlapján csütörtökön közzétett végleges adatokból.
2025. 07. 17. 23:00
Megosztás:

Édes a siker íze a Pepsinél

A PepsiCo a második negyedévben a várakozásokon felül teljesített.
2025. 07. 17. 22:30
Megosztás:

Agrometeorológia: nagy szükség lenne további csapadékra

Bár múlt héten a júniusi rendkívüli szárazság után számottevő csapadék érkezett, és az aszály nagy területen mérséklődött, vagy meg is szűnt, sokfelé lenne szükség további csapadékra - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2025. 07. 17. 21:30
Megosztás:

A Magyar Telekom észak-macedóniai leányvállalata 40 millió euróval segíti a digitális átállást

A Magyar Telekom észak-macedóniai leányvállalata, a Makedonski Telekom 2028 végéig 40 millió eurót fektet be digitális infrastruktúrába a Balkán-félszigeti országban az észak-macedóniai kormánnyal csütörtökön aláírt közös nyilatkozat értelmében - tájékoztatta a Magyar Telekom csütörtökön az MTI-t.
2025. 07. 17. 21:00
Megosztás:

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 07. 17. 20:30
Megosztás:

Ismét rekordot döntött a világ legnagyobb chipgyártójának bevétele

A Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) 31,7 milliárd dollár bevételt ért el az idei második negyedévben, ami közel 40%-os éves növekedés az előző év azonos időszakához képest. Ez új csúcsot jelent, és meghaladja az előzetes várakozásokat is.
2025. 07. 17. 20:00
Megosztás:

Gyengélkedő gazdaság és inflációs veszély…

Gyengélkedő gazdaság és inflációs veszély jellemezte a tegnap publikált Bézs könyv hangvételét.
2025. 07. 17. 19:30
Megosztás: