Hét pontos fogyasztóvédelmi cselekvési terv került bejelentésre az NKFH konferenciáján

A rendezvényt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nyitotta meg, majd előadást tartott többek között Gerlaki Bence államtitkár, Csákiné dr. Gyuris Krisztina helyettes államtitkár, valamint dr. Német-Weingartner Lilla, az NKFH elnöke. A társhatóságok, civil szervezetek, békéltető testületek és vállalkozói szövetségek képviselői részvételével zajlott eseményt interaktív szakmai bemutatók kísérték, amelyek kézzelfoghatóvá tették az NKFH mindennapi munkáját. Az érdeklődők átfogó képet kaptak a termékek teszteléséről, az elektronikus kereskedelem és a laboratóriumi vizsgálatok folyamatáról, az élelmiszer-biztonsági ellenőrzések lépéseiről, valamint a leggyakoribb fogyasztói panaszokról, amelyek az ügyfélszolgálaton megjelennek.
Gerlaki Bence, adóügyekért, fogyasztóvédelemért és kereskedelemért felelős államtitkár hét pontos cselekvési tervet jelentett be a konferencián. Ennek egyik kiemelt eleme egy csaló webáruház-kereső létrehozása, ami az elektronikus kereskedelemben tapasztalható egyre gyakoribb átverések megelőzését szolgálja. A webáruházak panaszkezelését, az ügyfélszolgálati tevékenységet, a szállítási időt, az elállási, a jótállási és a szavatossági jogok érvényesítését, valamint a fizetési lehetőségeket egyaránt elemzi majd az új NKFH-s oldal, így a vásárló teljes képet kap arról, érdemes-e az adott online kereskedőt választania.
Ezen felül a gyermekvédelem érdekében a fogyasztóvédelmi hatóság kiemelt ellenőrzéseket végez a jövőben is. A társhatóságokkal együttműködve fokozott vizsgálatokat tartanak az étrend-kiegészítők piacán, hogy csökkentsék a visszaéléseket és megakadályozzák a veszélyes termékek bejutását az országba. A cselekvési terv részeként megvalósulnak a termékbiztonság növelését szolgáló laboratóriumi fejlesztések, és létrejön egy online javítási platform is, amely összegyűjti a javító és karbantartó szolgáltatásokat nyújtó vállalkozásokat. Sőt, az ingatlanhirdetések ellenőrzései is új lendületet kapnak.
A konferencia kiemelten foglalkozott a bő kilenc hónapja felálló NKFH működésével és eredményeivel is. „2025-ben a hatóság megerősítette jelenlétét mind a fogyasztóvédelem, mind az élelmiszer-kereskedelem és piacfelügyelet területén. Csaknem 10 ezer országos fogyasztóvédelmi hatósági és több mint 10 ezer élelmiszer-biztonsági ellenőrzést koordináltunk, mintegy 2,2 milliárd forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki a kormányhivatali munkatársak, de az NKFH-hoz eddig beérkező fogyasztói megkeresések száma is meghaladta a 6 ezret. Külön büszkeség számunkra, hogy az Európai Unió termékbiztonsági rendszerében Magyarország továbbra is az élvonalban van a veszélyes termékek kiszűrésében. Az NKFH célja, hogy tovább erősítse a fogyasztók biztonságát és a vállalkozások jogkövető működését.” – emelte ki előadásában dr. Német-Weingartner Lilla, az NKFH elnöke.
Az elért eredmények igazolják, hogy az NKFH rövid idő alatt meghatározó szereplővé vált a fogyasztói érdekek védelmében, valamint a jogkövető piaci magatartás előmozdításában. Ugyanakkor a fogyasztóvédelem nem lehet sikeres széles körű együttműködés nélkül: elengedhetetlen a fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium, a kormányhivatalok, a társhatóságok, a civil szervezetek és a békéltető testületek összehangolt, közös tevékenysége.
Az NKFH célja változatlan: a magyar családok védelme, a fogyasztói tudatosság erősítése, valamint a vállalkozások jogkövető magatartásának támogatása.