Hogyan lehetnének sikeresebbek a hazai kkv-k?
Hazánkban a KKV szektor tulajdonosai szakmájukban profi, innovatív, kreatív szakemberek, vállalkozók, ám sokszor pénzügyileg nem tudatosak, a vállalatvezetők pénzügyileg nem kellően edukáltak. A tudatosság, a pénzügyi információk pontosságának és a mélyebb összefüggések átlátásának hiánya a nehézségek közepette mutatkozik meg a legjobban. Sok esetben a kis cégek a növekedés során nem fordítanak kellő figyelmet képzett pénzügyi szakember alkalmazására, illetve pénzügyi osztály kialakítására, hiszen egy több főből álló pénzügyi csapat felállítása jelentős költséget jelent. Persze minden cégnél van olyan munkavállaló, aki a számlákat, szerződéseket kezeli, könyvelője is van a vállalatoknak –általában külsős-, és akár egy vállalatirányítási rendszer is segíti a menedzser munkáját, de valójában tudatos pénzügyi vezetés a kkv-k esetében csak elvétve fordul elő.
„A hazai vállalkozások közel fele vakon repül” – avat be szakmai tapasztalatába Fazekas Fanni, az iFinance Vállalati Pénzügyek Kft. cégvezetője. Hozzáteszi, hogy ennek elsődleges oka a tudatos, professzionális pénzügyi üzleti tervezés hiánya, mely leginkább akkor mutatkozik meg, amikor egy cég életében nehézségek adódnak, azaz gond van. A cégvezetők túlnyomó többsége pénzügyileg nem igazán képzett, a másik nagy problémának pedig azt látom, hogy éves tervezés van, de nyomonkövetés nincs - egészen addig, amíg a számok nem csökkennek drasztikusan.
A trendteremtés a legfontosabb, haladni kell a technológia fejlődésével – ami ezen a területen is egyre nagyobb teret hódít-, és ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani és megőrizzük versenyképességünket, elengedhetetlen az innováció.
„A KKV-k esetében szélsőséges példákkal találkozhatunk. Van, ahol a munkavállalók már hosszú ideje felhő alapú rendszerben dolgoznak, ezzel szemben számtalan helyen
alkalmazzák még a papír alapú dokumentálást, amely amellett, hogy elavult és nagyban növeli a hibázás lehetőségét, valamint nem jól átlátható, még az ökológiai lábnyomunkat is tovább növeli” – avat be a szakértő.
Az elmúlt időszakban gyakorta találkoztunk ezzel a jelenséggel a vállalkozások esetében. Sok cég nem csak egy IT megoldást üzemeltet, és bizony előfordul, hogy más kimutatása van a pénzügyi munkatársnak, más a cégvezetőnek, és megint más a könyvelőnek. A cégvezetőnek a rezsi óradíjjal (önköltséggel) pontosan tisztában kell lennie, ugyanis ez alapján tudja a terméke/szolgáltatása árát meghatározni. Néhány kivételtől eltekintve ez nem így működik a valóságban. Itt egyből elcsúszhatnak a pénzügyei egy vállalkozásnak, és előbb-utóbb elkezd a lejtőn lefelé robogni. De ugyanez igaz, ha túl kevés vagy túl sok embert alkalmaz egy vállalat - meséli a szakember. „Külföldön természetes, hogy egy cégnél van kontrolling, mely előrejelzéseket készít és erre támaszkodva könnyebb előre tervezni a vezetőnek, ám sajnos itthon ez csak a nagyvállalatok esetében bevált gyakorlat. Pedig, ha nincs szoros pénzügyi követés, akkor könnyen csődbe mehet a cég” – teszi hozzá a vezető.
Bár a hazai vezetők a pénzügyi területet intim szférának tekintik, egyre szélesebb körben ismerik fel, hogy felkészült szakemberek segítségével hatékonyabban és átláthatóbban tervezhetik rövid és hosszútávon is cégük pénzügyeit. A pénzügyi tanácsadó komplex szolgáltatást nyújt, a pénzügyek számos szakterületén – számvitel, adók, kontrolling, finanszírozás stb.- naprakész tudásával, széleskörű ismeretével maximális segítségére van a menedzsernek a tervezésben és a megvalósulásban egyaránt. Beszéli a könyvelők, a bank nyelvét és ami a legfontosabb: érti az üzletet. A szakember szerint egy hiánypótló, egyedülálló szolgáltatás nyújtására jött létre az iFinance, mely átfogó segítség a cégvezetők számára a pénzügyek teljes spektrumán.